Αύριο, 1η Ιουλίου 2022, τίθεται σε ισχύ ο νέος βελτιωμένος κανονισμός για την περιαγωγή. Παρατείνει την περιαγωγή με χρέωση εσωτερικού έως το 2032 και δίνει τη δυνατότητα στους ταξιδιώτες στην ΕΕ και τον ΕΟΧ να μπορούν να καλούν, να στέλνουν μηνύματα και να περιηγούνται στο διαδίκτυο χωρίς επιπλέον χρεώσεις. Οι νέοι κανόνες θα αποφέρουν επίσης σημαντικά οφέλη για τις επιχειρήσεις και τους πολίτες της ΕΕ, που θα απολαμβάνουν καλύτερη εμπειρία περιαγωγής, με την ίδια ποιότητα υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας στο εξωτερικό όπως στη χώρα τους. Οι νέοι κανόνες βελτιώνουν επίσης την πρόσβαση σε επικοινωνίες έκτακτης ανάγκης σε ολόκληρη την ΕΕ και εξασφαλίζουν σαφείς πληροφορίες σχετικά με τις υπηρεσίες που ενδέχεται να υπόκεινται σε πρόσθετα τέλη.
Η κ. Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, εκτελεστική αντιπρόεδρος για μια Ευρώπη Έτοιμη για την Ψηφιακή Εποχή, δήλωσε: «Με τον κανονισμό για την περιαγωγή, επωφελούμαστε όλοι από την περιαγωγή με χρέωση εσωτερικού. Μπορούμε να καλούμε, να στέλνουμε μηνύματα και να χρησιμοποιούμε το διαδίκτυο χωρίς επιπλέον κόστος ενόσω ταξιδεύουμε στην ΕΕ. Πρόκειται για ένα πολύ απτό όφελος της ευρωπαϊκής ενιαίας αγοράς μας. Η παράταση των κανόνων αυτών θα διατηρήσει ανταγωνιστικές τις τιμές μεταξύ των παρόχων κινητής τηλεφωνίας και θα δώσει στους καταναλωτές τη δυνατότητα να συνεχίσουν να απολαμβάνουν δωρεάν υπηρεσίες περιαγωγής για τα επόμενα δέκα χρόνια.»
Ο κ. Τιερί Μπρετόν, επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, δήλωσε σχετικά: «Θυμάστε όταν έπρεπε να απενεργοποιούμε τα δεδομένα κινητής τηλεφωνίας όταν ταξιδεύαμε στην Ευρώπη για να μην καταλήξουμε να πληρώνουμε υπέρογκες χρεώσεις περιαγωγής; Αυτό ανήκει πια στο παρελθόν. Και σκοπεύουμε να διατηρήσουμε την κατάσταση ως έχει για τα επόμενα 10 χρόνια τουλάχιστον. Μεγαλύτερη ταχύτητα, περισσότερη διαφάνεια: συνεχίζουμε να βελτιώνουμε τη ζωή των πολιτών της ΕΕ.»
Ταχύτερη κινητή σύνδεση στο διαδίκτυο κατά τις μετακινήσεις
Οι καταναλωτές θα δικαιούνται πλέον την ίδια ποιότητα κινητής σύνδεσης στο διαδίκτυο στο εξωτερικό, όπως και στη χώρα τους. Οι πάροχοι υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση στη χρήση δικτύων 4G, ή των πιο προηγμένων δικτύων 5G, εφόσον αυτά είναι διαθέσιμα στον προορισμό τους. Οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι σε θέση να βρίσκουν πληροφορίες σχετικά με τη διαθεσιμότητα του δικτύου στις συμβάσεις τους για υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας και στους δικτυακούς τόπους των παρόχων υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας.
Πρόληψη απροσδόκητων κρυφών χρεώσεων
Όταν οι καταναλωτές ταξιδεύουν με αεροπλάνο ή πλοίο, τα κινητά τηλέφωνα μπορούν να συνδέονται αυτόματα με το παρεχόμενο μέσω δορυφόρων δίκτυο του σκάφους. Η χρήση υπηρεσιών κινητής σύνδεσης που παρέχονται από μη επίγεια δίκτυα μπορεί να υπόκειται σε πολύ υψηλές πρόσθετες χρεώσεις. Οι νέοι κανόνες περιαγωγής υποχρεώνουν τους παρόχους να προστατεύουν τους καταναλωτές τους και να τους ενημερώνουν για τη μετάβαση των τηλεφώνων τους σε μη επίγεια δίκτυα. Επιπλέον, οι πάροχοι θα πρέπει να διακόπτουν αυτόματα τις υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας εάν το ποσό που χρεώνεται για τις εν λόγω υπηρεσίες φτάσει τα 50 ευρώ ή άλλο προκαθορισμένο όριο. Οι πάροχοι θα μπορούν επίσης να προσφέρουν πρόσθετες υπηρεσίες, όπως η δυνατότητα εξαίρεσης από την περιαγωγή σε αεροπλάνα και πλοία.
Περισσότερη πληροφόρηση για καλύτερες επιλογές
Οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι σε θέση να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις σχετικά με τη χρήση υπηρεσιών που ενδέχεται να τους επιβαρύνουν με πρόσθετο κόστος. Κατά τις μετακινήσεις στο εξωτερικό, η κλήση σε υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών, οι υπηρεσίες υποστήριξης των ασφαλιστικών και των αεροπορικών εταιρειών, ή η αποστολή μηνυμάτων SMS για συμμετοχή σε διαγωνισμούς ή εκδηλώσεις μπορεί να είναι ακριβότερη από ό,τι στη χώρα προέλευσης. Οι πάροχοι πρέπει να διασφαλίζουν ότι παρέχουν στους καταναλωτές πληροφορίες σχετικά με τους τύπους αριθμών τηλεφώνου που ενδέχεται να συνεπάγονται πρόσθετο κόστος όταν οι καταναλωτές τους καλούν ή έχουν πρόσβαση σε αυτούς από το εξωτερικό. Οι πάροχοι θα πρέπει να ενημερώνουν τους καταναλωτές με αυτόματα μηνύματα SMS που αποστέλλονται κατά τη διέλευση των συνόρων προς άλλη χώρα της ΕΕ, καθώς και στις συμβάσεις παροχής υπηρεσιών.
112 — Επικοινωνία έκτακτης ανάγκης κατά τις μετακινήσεις
Οι νέοι κανόνες περιαγωγής διασφαλίζουν ότι οι πολίτες γνωρίζουν το 112, τον ενιαίο αριθμό έκτακτης ανάγκης της ΕΕ, τον οποίο μπορούν να χρησιμοποιούν οπουδήποτε στην ΕΕ για υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης. Έως τον Ιούνιο του 2023, οι πάροχοι θα πρέπει να αποστέλλουν αυτόματα μηνύματα στους πελάτες τους που ταξιδεύουν στο εξωτερικό για να τους ενημερώνουν σχετικά με τα διαθέσιμα εναλλακτικά μέσα πρόσβασης σε υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, όπως μέσω κειμένου ή εφαρμογών σε πραγματικό χρόνο. Οι πολίτες που δεν είναι σε θέση να κάνουν φωνητικές κλήσεις μπορούν να χρησιμοποιούν αυτά τα εναλλακτικά μέσα.
Χαμηλότερες τιμές μεταξύ παρόχων, καλύτερες συνθήκες για τους καταναλωτές
Ο νέος κανονισμός για την περιαγωγή ορίζει χαμηλότερα τέλη χονδρικής, δηλαδή τις τιμές που καταβάλλουν οι πάροχοι για τη χρήση δικτύων στο εξωτερικό ώστε να παρέχουν υπηρεσίες στους πελάτες τους όταν βρίσκονται στο εξωτερικό. Τα ανώτατα όρια χονδρικής καθορίζονται σε επίπεδα που διασφαλίζουν ότι οι πάροχοι μπορούν να αντέξουν και να ανακτήσουν το κόστος παροχής υπηρεσιών περιαγωγής στους καταναλωτές σε τιμές εσωτερικού:
- Για τις υπηρεσίες δεδομένων, ο νέος κανονισμός ορίζει τα ακόλουθα ανώτατα όρια χονδρικής: 2 ευρώ/GB το 2022, 1,8 ευρώ/GB το 2023, 1,55 ευρώ/GB το 2024, 1,3 ευρώ /GB το 2025, 1,1 ευρώ/GB το 2026 και 1 ευρώ/GB από το 2027 και έπειτα.
- Για φωνητικές κλήσεις: 0,022 ευρώ/λεπτό κατά την περίοδο 2022-2024 και 0,019 ευρώ/ λεπτό από το 2025 και έπειτα.
- Για SMS: 0,004 ευρώ /SMS κατά την περίοδο 2022-2024 και 0,003 ευρώ /SMS από το 2025 και έπειτα.
Τα χαμηλότερα τέλη χονδρικής είναι προς όφελος των καταναλωτών, καθώς αναμένεται να διασφαλίζουν ότι όλοι οι πάροχοι θα είναι σε θέση να προσφέρουν ανταγωνιστικές συνδρομές περιαγωγής σύμφωνα με την αρχή «περιαγωγή με χρέωση εσωτερικού».
Ιστορικό
Χάρη στον κανονισμό της ΕΕ για την περιαγωγή, από το 2017 οι πολίτες απολαμβάνουν δωρεάν περιαγωγή για κλήσεις, μηνύματα και χρήση δεδομένων κινητής τηλεφωνίας στο εξωτερικό εντός ΕΕ χωρίς πρόσθετα τέλη. Από την αναθεώρηση των κανόνων προέκυψε ότι υπάρχει περιθώριο βελτίωσης. Στο τελευταίο Ευρωβαρόμετρο του Φεβρουαρίου 2021, το 33 % των ερωτηθέντων που ταξίδεψαν στο εξωτερικό είχε χαμηλότερη ταχύτητα στο κινητό διαδίκτυο από ό,τι συνήθως στη χώρα του, και το 28 % είχε χαμηλότερο πρότυπο δικτύου στο εξωτερικό (δηλ. δίκτυο 3G αντί 4G). Επιπλέον, μελέτη που εκπονήθηκε από το Κοινό Κέντρο Ερευνών διαπίστωσε ότι το 25 % των πελατών είχε τουλάχιστον μία φορά χαμηλότερη ποιότητα υπηρεσιών κατά την περιαγωγή σε σύγκριση με τη χώρα του, ακόμη και όταν οι συνθήκες δικτύου θα μπορούσαν να έχουν εξασφαλίσει καλύτερη ποιότητα. Δεδομένου ότι ο προηγούμενος κανονισμός για την περιαγωγή επρόκειτο να λήξει στις 30 Ιουνίου 2020 και, προκειμένου να δοθεί σε όλους τους χρήστες κινητών τηλεφώνων και διαδικτύου η δυνατότητα να συνεχίσουν να συνδέονται χωρίς επιπλέον χρέωση όταν ταξιδεύουν μεταξύ των κρατών μελών, η Επιτροπή πρότεινε, τον Φεβρουάριο του 2021, νέο βελτιωμένο κανονισμό για την περιαγωγή. Τίθεται σε ισχύ αύριο, 1η Ιουλίου.
Για περισσότερες πληροφορίες
Επικαιροποιημένες ερωτήσεις και απαντήσεις σχετικά με τον νέο κανονισμό για την περιαγωγή
Ερωτήσεις και απαντήσεις σχετικά με το πώς λειτουργεί η περιαγωγή με χρέωση εσωτερικού
Εκθέσεις και μελέτες σχετικά με την περιαγωγή
Αρμόδιοι επικοινωνίας με τα ΜΜΕ
· Johannes BAHRKE
Τηλέφωνο
+32 2 295 86 15
Ηλεκτρονική διεύθυνση
· Charles MANOURY
Τηλέφωνο
+32 2 291 33 91
Ηλεκτρονική διεύθυνση
H Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεσμεύεται στην προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Όλα τα προσωπικά δεδομένα υπόκεινται επεξεργασίας συμφώνως προς τον Κανονισμό (EC) αριθ. 2018/1725. Όλα τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που επεξεργάζεται η Γενική Διεύθυνση Επικοινωνίας/Αντιπροσωπείες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τυγχάνουν ανάλογης διαχείρισης.
Athanasios ATHANASIOU
Press Officer / Political Reporter
European Commission
Representation in Cyprus
EU House, 30 Vyronos Avenue, 1096 Nicosia
Tel: +357 22 81 75 76 Mob: +357 99 363753
Twitter: @aathans