Skip to content

Ευρωπαϊκές Ειδήσεις 18/4

Τραπεζική Ένωση: Η Επιτροπή προτείνει μεταρρύθμιση του πλαισίου διαχείρισης τραπεζικών κρίσεων και ασφάλισης των καταθέσεων

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε σήμερα πρόταση για την προσαρμογή και την περαιτέρω ενίσχυση του υφιστάμενου πλαισίου της ΕΕ για τη διαχείριση τραπεζικών κρίσεων και την ασφάλιση καταθέσεων (CMDI), με έμφαση στις μεσαίες και μικρότερες τράπεζες.

Ο τραπεζικός τομέας της ΕΕ, ο οποίος περιλαμβάνει ένα ισχυρό πλαίσιο διαχείρισης κρίσεων, έχει καταστεί πολύ πιο ανθεκτικός τα τελευταία χρόνια. Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στην ΕΕ έχουν επαρκή κεφαλαιοποίηση, υψηλή ρευστότητα και στενή εποπτεία.

Ωστόσο, η πείρα έχει δείξει ότι για τη διαχείριση πολλών προβληματικών τραπεζών μεσαίου και μικρότερου μεγέθους έχουν χρησιμοποιηθεί λύσεις εκτός του πλαισίου εξυγίανσης. Αυτό περιλάμβανε μερικές φορές τη χρησιμοποίηση χρημάτων των φορολογουμένων αντί των απαιτούμενων εσωτερικών πόρων της τράπεζας ή ιδιωτικών, χρηματοδοτούμενων από τον κλάδο δίχτυών ασφαλείας (συστήματα εγγύησης καταθέσεων και ταμεία εξυγίανσης).

Η σημερινή πρόταση θα επιτρέψει στις αρχές να οργανώσουν την ομαλή έξοδο από την αγορά για μια προβληματική τράπεζα οποιουδήποτε μεγέθους και επιχειρηματικού μοντέλου, με ευρύ φάσμα εργαλείων. Ειδικότερα, θα διευκολύνει τη χρήση διχτυών ασφαλείας χρηματοδοτούμενων από τον κλάδο για την προστασία των καταθετών σε τραπεζικές κρίσεις, όπως με τη μεταφορά τους από μια προβληματική τράπεζα σε μια υγιή. Αυτή η χρήση διχτυών ασφαλείας πρέπει να αποτελεί μόνο συμπλήρωμα της εσωτερικής ικανότητας απορρόφησης ζημιών των τραπεζών, η οποία παραμένει η πρώτη γραμμή άμυνας.

Συνολικά, αυτό θα διαφυλάξει περαιτέρω τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, θα προστατεύσει τους φορολογούμενους και τους καταθέτες και θα στηρίξει την πραγματική οικονομία και την ανταγωνιστικότητά της.

Η πρόταση επιδιώκει τους ακόλουθους στόχους:

  1. Διαφύλαξη της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και προστασία των χρημάτων των φορολογουμένων
  • Η πρόταση διευκολύνει τη χρήση συστημάτων εγγύησης των καταθέσεων σε καταστάσεις κρίσης για την προστασία των καταθετών (φυσικών προσώπων, επιχειρήσεων, δημόσιων φορέων κ.λπ.) από την ανάληψη ζημιών, όταν αυτό είναι αναγκαίο για να αποφευχθεί η μετάδοση σε άλλες τράπεζες και οι αρνητικές επιπτώσεις στην κοινότητα και την οικονομία. Βασιζόμενη σε δίχτυα ασφαλείας χρηματοδοτούμενα από τον κλάδο (όπως συστήματα εγγύησης καταθέσεων και ταμεία εξυγίανσης), η πρόταση προστατεύει επίσης καλύτερα τους φορολογούμενους που δεν χρειάζεται να παρέμβουν για τη διαφύλαξη της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας. Τα συστήματα εγγύησης των καταθέσεων μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τον σκοπό αυτό μόνον αφού οι τράπεζες έχουν εξαντλήσει την εσωτερική τους ικανότητα απορρόφησης ζημιών, και μόνο για τράπεζες που ήδη προορίζονταν εξ αρχής για εξυγίανση.
  1. Θωράκιση της πραγματικής οικονομίας από τον αντίκτυπο της χρεοκοπίας τραπεζών
  • Οι προτεινόμενοι κανόνες θα επιτρέψουν στις αρχές να αξιοποιήσουν πλήρως τα πολυάριθμα πλεονεκτήματα της εξυγίανσης ως βασικής συνιστώσας της εργαλειοθήκης για τη διαχείριση κρίσεων. Σε αντίθεση με την εκκαθάριση, η εξυγίανση μπορεί να είναι λιγότερο ενοχλητική για τους πελάτες, καθώς διατηρούν πρόσβαση στους λογαριασμούς τους, για παράδειγμα με τη μεταφορά τους σε άλλη τράπεζα. Επιπλέον, διατηρούνται οι κρίσιμες λειτουργίες της τράπεζας. Αυτό ωφελεί την οικονομία και την κοινωνία, γενικότερα.
  1. Βελτίωση της προστασίας των καταθετών
  • Το επίπεδο κάλυψης των 100 000 EUR ανά καταθέτη και τράπεζα, όπως ορίζεται στην οδηγία για τα συστήματα εγγύησης των καταθέσεων, παραμένει για όλους τους επιλέξιμους καταθέτες της ΕΕ. Ωστόσο, η σημερινή πρόταση εναρμονίζει περαιτέρω τα πρότυπα προστασίας των καταθετών σε ολόκληρη την ΕΕ. Το νέο πλαίσιο επεκτείνει την προστασία των καταθετών σε δημόσιους φορείς (π.χ. νοσοκομεία, σχολεία, δήμους), καθώς και στα χρήματα πελατών που κατατίθενται σε ορισμένα είδη κεφαλαίων πελατών (δηλαδή από εταιρείες επενδύσεων, ιδρύματα πληρωμών, ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος). Η πρόταση περιλαμβάνει πρόσθετα μέτρα για την εναρμόνιση της προστασίας των προσωρινά υψηλών υπολοίπων σε τραπεζικούς λογαριασμούς άνω των 100 000 EUR που συνδέονται με συγκεκριμένα γεγονότα στη διάρκεια της ζωής (όπως κληρονομιές ή ασφαλιστικές αποζημιώσεις).

Επόμενα βήματα

Η νομοθετική δέσμη θα συζητηθεί τώρα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο.

Ιστορικό

Στη δήλωσή της τής 16ης Ιουνίου 2022, η Ευρωομάδα σημείωσε ότι η Τραπεζική Ένωση παραμένει ημιτελής και συμφώνησε, ως άμεσο βήμα, ότι οι εργασίες για την Τραπεζική Ένωση θα πρέπει να επικεντρωθούν στην ενίσχυση του πλαισίου διαχείρισης κρίσεων και ασφάλισης των καταθέσεων, με στόχο την ολοκλήρωση του νομοθετικού έργου κατά τη διάρκεια του τρέχοντος θεσμικού κύκλου. Άλλα σημαντικά έργα, όπως η καθιέρωση του τρίτου και ελλείποντος πυλώνα της Τραπεζικής Ένωσης — του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ασφάλισης Καταθέσεων (ΕΣΑΚ-EDIS) — και η περαιτέρω πρόοδος όσον αφορά την ολοκλήρωση της αγοράς, θα επαναξιολογηθούν στη συνέχεια, μετά τη μεταρρύθμιση του πλαισίου CMDI.

Στην τελευταία του έκθεση σχετικά με την Τραπεζική Ένωση, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υποστήριξε επίσης την ανάγκη επανεξέτασης του πλαισίου διαχείρισης κρίσεων και ασφάλισης καταθέσεων, προκειμένου να βελτιωθεί η λειτουργία και η προβλεψιμότητά του για τη διαχείριση των πτωχεύσεων τραπεζών.

Για περισσότερες πληροφορίες

Ερωτήσεις και απαντήσεις

Ενημερωτικό δελτίο

Νομικές πράξεις

Τραπεζική ένωση

Ανάκαμψη και εξυγίανση των τραπεζών

Συστήματα εγγύησης καταθέσεων

Δηλώσεις

Το τραπεζικό σύστημα της ΕΕ βρίσκεται σε υγιή κατάσταση χάρη στις πρωτοφανείς μεταρρυθμίσεις που θέσαμε σε εφαρμογή με τη χρηματοπιστωτική κρίση. Οι τράπεζές μας είναι πλέον πιο εύρωστες και σε θέση να αντέχουν στους κλυδωνισμούς. Σήμερα κάνουμε ένα ακόμη βήμα προς τα εμπρός για να εξασφαλίσουμε τον αποτελεσματικότερο και συνεκτικότερο χειρισμό όλων των προβληματικών τραπεζών, εάν προκύψει ανάγκη. Οι αρχές μας παραμένουν οι ίδιες: διαφύλαξη της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, προστασία των χρημάτων των φορολογουμένων και βελτίωση της εμπιστοσύνης των καταθετών. Οι παρούσες προτάσεις θα συμβάλουν επίσης στην ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης, ακρογωνιαίου λίθου μιας επιτυχημένης Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης.

κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις, εκτελεστικός αντιπρόεδρος για μια Οικονομία στην Υπηρεσία των Ανθρώπων – 18/04/2023

Η μεταρρύθμιση αυτή θα βελτιώσει την ικανότητά μας να διασφαλίσουμε ότι οιαδήποτε τράπεζα μπορεί να αποχωρήσει ομαλά από την αγορά, ανεξάρτητα από το μέγεθός της ή το επιχειρηματικό της μοντέλο, χρησιμοποιώντας τα εργαλεία που έχουν δημιουργηθεί για τον σκοπό αυτό. Αυτός είναι ο αποτελεσματικότερος τρόπος χειρισμού των πτωχεύσεων τραπεζών για την οικονομία μας, τους φορολογούμενους και, τελικά, τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα. Οι καταθέτες θα επωφεληθούν επίσης, καθώς θα είναι πιθανότερο να διατηρήσουν αδιάλειπτη πρόσβαση στους λογαριασμούς τους.

κ. Μαρέιντ Μαγκίνες, επίτροπος αρμόδια για τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και την ένωση κεφαλαιαγορών – 18/04/2023

pdf σε εκτυπώσιμη μορφή

Η Επιτροπή προτείνει μεταρρύθμιση της διαχείρισης τραπεζικών κρίσεων

ελληνικά (51.161 kB – PDF)

Τηλεφόρτωση (51.161 kBPDF)

Λεπτομέρειες επικοινωνίας για τα ΜΜΕ

·         Arianna PODESTA

Τηλέφωνο

+32 2 298 70 24

Ηλεκτρονική διεύθυνση

arianna.podesta@ec.europa.eu

·         Francesca DALBONI

Τηλέφωνο

+32 2 298 81 70

Ηλεκτρονική διεύθυνση

Francesca.DALBONI@ec.europa.eu

Η Επιτροπή ζητά να δοθεί μαζική ώθηση στη διευκόλυνση της ψηφιακής εκπαίδευσης και στην παροχή ψηφιακών δεξιοτήτων

Η Επιτροπή ενέκρινε σήμερα δύο προτάσεις σύστασης του Συμβουλίου στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έτους Δεξιοτήτων, με στόχο τη στήριξη των κρατών μελών και του τομέα της εκπαίδευσης και της κατάρτισης όσον αφορά την παροχή προσβάσιμης ψηφιακής εκπαίδευσης και κατάρτισης υψηλής ποιότητας, χωρίς αποκλεισμούς, σε όλους τους Ευρωπαίους πολίτες.

Οι προτάσεις επεξεργάζονται τις δύο βασικές κοινές προκλήσεις που προσδιόρισαν από κοινού η Επιτροπή και τα κράτη μέλη της ΕΕ: 1) την απουσία προσέγγισης στο επίπεδο του συνόλου της διοίκησης όσον αφορά την ψηφιακή εκπαίδευση και κατάρτιση και 2) τις δυσκολίες στην εξασφάλιση των απαραίτητων ψηφιακών δεξιοτήτων για τους πολίτες.

Ενίσχυση των βασικών ευνοϊκών παραγόντων

Παρά την πρόοδο και ορισμένα εξαιρετικά παραδείγματα καινοτομίας, οι συντονισμένες προσπάθειες δεν έχουν μέχρι στιγμής οδηγήσει σε συστημικό ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης και της κατάρτισης. Τα κράτη μέλη εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν δυσκολίες όσον αφορά την εξασφάλιση επαρκών επιπέδων επενδύσεων σε υποδομές ψηφιακής εκπαίδευσης και κατάρτισης, εξοπλισμό και ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο, ψηφιακή κατάρτιση (αναβάθμιση των δεξιοτήτων) των εκπαιδευτικών και του προσωπικού, καθώς και την παρακολούθηση και αξιολόγηση των πολιτικών ψηφιακής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Η πρόταση για «Σύσταση του Συμβουλίου σχετικά με τους βασικούς παράγοντες που διευκολύνουν την επιτυχή ψηφιακή εκπαίδευση και κατάρτιση» καλεί όλα τα κράτη μέλη να διασφαλίσουν καθολική πρόσβαση σε υψηλής ποιότητας και χωρίς αποκλεισμούς ψηφιακή εκπαίδευση και κατάρτιση, ώστε να αντιμετωπιστεί το ψηφιακό χάσμα, το οποίο έχει γίνει ακόμη πιο έντονο εξαιτίας της κρίσης COVID-19. Αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί με τη δημιουργία ενός συνεκτικού πλαισίου επενδύσεων, διακυβέρνησης και κατάρτισης των εκπαιδευτικών για αποτελεσματική ψηφιακή εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς. Αντικείμενο της πρότασης αποτελούν κατευθυντήριες γραμμές και μέτρα που μπορούν να εφαρμόσουν τα κράτη μέλη για να υιοθετήσουν μια πολυσυμμετοχική προσέγγιση στο επίπεδο του συνόλου της διοίκησης και μια νοοτροπία καινοτομίας από τη βάση προς την κορυφή και να προωθήσουν την ψηφιοποίηση με κινητήρια δύναμη το προσωπικό εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Βελτίωση της διδασκαλίας ψηφιακών δεξιοτήτων

Η δεύτερη κοινή πρόκληση που προσδιορίστηκε αφορά τα διαφορετικά επίπεδα ψηφιακών δεξιοτήτων στα διάφορα τμήματα του πληθυσμού και την ικανότητα των εθνικών συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης να αντιμετωπίσουν αυτές τις διαφορές. Η πρόταση για «Σύσταση του Συμβουλίου σχετικά με τη βελτίωση της παροχής ψηφιακών δεξιοτήτων στην εκπαίδευση και την κατάρτιση» αφορά κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης και κατάρτισης. Καλεί τα κράτη μέλη να αναλάβουν έγκαιρα δράση εξασφαλίζοντας την παροχή ψηφιακών δεξιοτήτων με συνεκτικό τρόπο σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και κατάρτισης. Αυτό μπορεί να διασφαλιστεί με τον καθορισμό κλιμακωτών στόχων και τη θέσπιση στοχευμένων παρεμβάσεων για συγκεκριμένες «ομάδες προτεραιότητας ή δυσπρόσιτες ομάδες». Η πρόταση καλεί τα κράτη μέλη να στηρίξουν την πληροφορική υψηλής ποιότητας στα σχολεία, να ενσωματώσουν την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων για ενήλικες στις πολιτικές τους και να αντιμετωπίσουν τις ελλείψεις στα επαγγέλματα της τεχνολογίας των πληροφοριών υιοθετώντας στρατηγικές χωρίς αποκλεισμούς.

Η Επιτροπή είναι έτοιμη να προσφέρει στήριξη για εφαρμογή και των δύο προτάσεων διευκολύνοντας την αμοιβαία μάθηση και τις ανταλλαγές μεταξύ των κρατών μελών και όλων των σχετικών ενδιαφερόμενων μερών με τη χρήση ενωσιακών μέσων, όπως το Μέσο Τεχνικής Υποστήριξης. Η Επιτροπή προωθεί επίσης την ψηφιακή εκπαίδευση και τις ψηφιακές δεξιότητες μέσω της συνεργασίας στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού κόμβου ψηφιακής εκπαίδευσης και μέσω ενωσιακής χρηματοδότησης, όπως το πρόγραμμα Erasmus+ και το πρόγραμμα «Ψηφιακή Ευρώπη», το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο + και ο μηχανισμός ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, το πρόγραμμα «Ορίζων Ευρώπη» και ο Μηχανισμός Γειτονίας, Ανάπτυξης και Διεθνούς Συνεργασίας — Παγκόσμια Ευρώπη.

Πιλοτικό σχέδιο ευρωπαϊκού πιστοποιητικού ψηφιακών δεξιοτήτων

Μια βασική δράση της Επιτροπής θα είναι να διευκολύνει την αναγνώριση της πιστοποίησης των ψηφιακών δεξιοτήτων. Για τον σκοπό αυτόν, η Επιτροπή θα υλοποιήσει ένα πιλοτικό σχέδιο για το ευρωπαϊκό πιστοποιητικό ψηφιακών δεξιοτήτων από κοινού με αρκετά κράτη μέλη. Στόχος του πιστοποιητικού είναι να ενισχύσει την εμπιστοσύνη στην πιστοποίηση των ψηφιακών δεξιοτήτων και την αποδοχή της σε ολόκληρη την ΕΕ. Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα είναι δυνατόν να αναγνωρίζονται ευρέως, εύκολα και γρήγορα, οι ψηφιακές δεξιότητες των πολιτών από τους εργοδότες, τους παρόχους κατάρτισης και όχι μόνο. Τα αποτελέσματα του πιλοτικού σχεδίου θα παρουσιαστούν στο πλαίσιο μελέτης σκοπιμότητας για το ευρωπαϊκό πιστοποιητικό ψηφιακών δεξιοτήτων προς το τέλος του έτους. Το τελικό ευρωπαϊκό πιστοποιητικό ψηφιακών δεξιοτήτων θα τεθεί σε εφαρμογή το 2024 με βάση τα αποτελέσματα του πιλοτικού σχεδίου και τις διαπιστώσεις της μελέτης.

Επόμενα βήματα

Η Επιτροπή καλεί τα κράτη μέλη να εγκρίνουν άμεσα τις σημερινές προτάσεις για δύο συστάσεις του Συμβουλίου.

Η Επιτροπή θα συστήσει ομάδα υψηλού επιπέδου για την ψηφιακή εκπαίδευση και τις ψηφιακές δεξιότητες προκειμένου να στηρίξει την εφαρμογή των δύο συστάσεων, αξιοποιώντας τον επιτυχή διαρθρωμένο διάλογο και την ομάδα εθνικών συντονιστών.

Ιστορικό

Οι δύο προτάσεις που παρουσιάζονται σήμερα βασίζονται στα συμπεράσματα του διαρθρωμένου διαλόγου για την ψηφιακή εκπαίδευση και τις ψηφιακές δεξιότητες, κατά τη διάρκεια του οποίου η Επιτροπή συνεργάστηκε με τα κράτη μέλη της ΕΕ καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022. Με το πρόγραμμα «Ψηφιακή Δεκαετία», η ΕΕ έχει ως στόχο να διασφαλίσει ότι το 80 % των ενηλίκων θα διαθέτει τουλάχιστον βασικές ψηφιακές δεξιότητες και ότι 20 εκατομμύρια ειδικοί στον τομέα των ΤΠΕ θα απασχολούνται στην ΕΕ έως το 2030. Στόχος του διαλόγου ήταν να επιτευχθεί μεγαλύτερη δέσμευση για την ψηφιακή εκπαίδευση και τις ψηφιακές δεξιότητες και να επιταχυνθούν οι προσπάθειες σε επίπεδο ΕΕ, ώστε η Ευρώπη να επιτύχει τους στόχους της για το 2030 στον συγκεκριμένο τομέα. Επιπλέον, οι προτάσεις συνάδουν με τον βασικό πυλώνα της αλληλεγγύης και της ένταξης στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών ψηφιακών δικαιωμάτων και αρχών, σύμφωνα με τον οποίο όλοι θα πρέπει να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο και σε ψηφιακές δεξιότητες, χωρίς να μένει κανείς στο περιθώριο.

Οι προτάσεις υλοποιούν τις δύο στρατηγικές προτεραιότητες του σχεδίου δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση: την προώθηση της ανάπτυξης ενός οικοσυστήματος ψηφιακής εκπαίδευσης υψηλών επιδόσεων και την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων και ικανοτήτων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Το σχέδιο δράσης ζητεί μεγαλύτερη συνεργασία σε ευρωπαϊκό επίπεδο στον τομέα της ψηφιακής εκπαίδευσης προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις και να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες που προέκυψαν λόγω της πανδημίας COVID-19, καθώς και να δημιουργηθούν ευκαιρίες για την κοινότητα εκπαίδευσης και κατάρτισης (εκπαιδευτικούς και σπουδαστές), τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, την πανεπιστημιακή κοινότητα και τους ερευνητές σε εθνικό, ενωσιακό και διεθνές επίπεδο. Αποτελεί καταλυτικό παράγοντα για την υλοποίηση του οράματος δημιουργίας ενός Ευρωπαϊκού Χώρου Εκπαίδευσης έως το 2025 και συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων του ευρωπαϊκού θεματολογίου δεξιοτήτων, του σχεδίου δράσης για τον ευρωπαϊκό πυλώνα κοινωνικών δικαιωμάτων και της Ψηφιακής Πυξίδας 2030. Η σημερινή δέσμη μέτρων προωθεί και βελτιώνει τις ψηφιακές δεξιότητες των Ευρωπαίων, αποτελώντας επίσης βασικό παραδοτέο του Ευρωπαϊκού Έτους Δεξιοτήτων.

Η πρόταση βασίζεται στην ανάλυση που διενήργησε το Κοινό Κέντρο Ερευνών της Επιτροπής, στην οποία προσδιορίζονται τα κύρια διδάγματα και οι τάσεις που έχουν προκύψει μέσω του διαρθρωμένου διαλόγου, της πρόσκλησης υποβολής στοιχείων και των σχεδίων ανθεκτικότητας και ανάκαμψης από τα κράτη μέλη της ΕΕ.  

Για περισσότερες πληροφορίες

Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα Σχολικής Εκπαίδευσης

Ενημερωτικό δελτίο σχετικά με τη βελτίωση της παροχής ψηφιακών δεξιοτήτων στην εκπαίδευση και την κατάρτιση

Ενημερωτικό δελτίο σχετικά με τους βασικούς παράγοντες που διευκολύνουν την επιτυχή ψηφιακή εκπαίδευση και κατάρτιση

Ενημερωτικό δελτίο σχετικά με το πιλοτικό σχέδιο ευρωπαϊκού πιστοποιητικού ψηφιακών δεξιοτήτων

Ευρωπαϊκό Πιστοποιητικό Ψηφιακών Δεξιοτήτων (EDSC)

Σχέδιο δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση 2021-2027

Ευρωπαϊκό Έτος Δεξιοτήτων

Δηλώσεις

Οι προτάσεις αυτές υπογραμμίζουν την ανάγκη να έχουν όλοι, σε κάθε σημείο της Ευρώπης, πρόσβαση στην ψηφιακή εκπαίδευση. Πρέπει να βελτιώσουμε κατά πολύ τις επιδόσεις μας όσον αφορά τις ψηφιακές δεξιότητες, τις οποίες πρέπει να αντιμετωπίσουμε με την ίδια βαρύτητα που αποδίδουμε στη γραφή και την ανάγνωση. Σκοπός μας είναι να επιτευχθεί ο στόχος της εξασφάλισης τουλάχιστον βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων για τουλάχιστον το 80 % όλων των ενηλίκων και της απασχόλησης 20 εκατομμυρίων ειδικών στον τομέα των ΤΠΕ, με πολύ μεγαλύτερη παρουσία των γυναικών, έως το 2030.

κ. Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, εκτελεστική αντιπρόεδρος για μια Ευρώπη Έτοιμη για την Ψηφιακή Εποχή – 18/04/2023

Μια Ευρώπη έτοιμη για την ψηφιακή εποχή πρέπει να βρίσκεται στην πρωτοπορία όχι μόνο της τεχνολογίας αλλά και της εκπαίδευσης. Τα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης πρέπει να αξιοποιούν τις ευκαιρίες που προσφέρει η ψηφιακή εποχή και να ενδυναμώνουν τους εκπαιδευόμενους παρέχοντάς τους τις ικανότητες και τις δεξιότητες που απαιτούνται για την επιτυχία τους στο παρόν και το μέλλον. Πρέπει να ανταποκριθούμε αποτελεσματικότερα στις αυξημένες ανάγκες για ψηφιακές δεξιότητες στη μάθηση, τη ζωή και την αγορά εργασίας.

κ. Μαργαρίτης Σχοινάς, αντιπρόεδρος για την Προώθηση του Ευρωπαϊκού Τρόπου Ζωής μας – 18/04/2023

Η συνεργασία μας με τα κράτη μέλη της ΕΕ μέσω του σχεδίου δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση αποδείχθηκε χρήσιμη για τον εντοπισμό των αδυναμιών μας και την εξεύρεση λύσεων. Στις χώρες και στις κοινωνίες μας εξακολουθεί να υπάρχει ψηφιακό χάσμα. Οι σημερινές προτάσεις παρουσιάζουν το όραμά μας για ψηφιακή εκπαίδευση υψηλής ποιότητας χωρίς αποκλεισμούς. Είμαι πεπεισμένη ότι τα κράτη μέλη, τα σχολεία και τα ιδρύματα κατάρτισης, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι εκπαιδευόμενοι θα ενώσουν τις δυνάμεις τους για να κάνουν το όραμά μας πραγματικότητα.

κ. Μαρίγια Γκαμπριέλ, επίτροπος Καινοτομίας, Έρευνας, Πολιτισμού, Εκπαίδευσης και Νεολαίας – 18/04/2023

Σχετικά μέσα ενημέρωσης

pdf σε εκτυπώσιμη μορφή

Διευκόλυνση της ψηφιακής εκπαίδευσης και παροχή ψηφιακών δεξιοτήτων

ελληνικά (57.195 kB – PDF)

Τηλεφόρτωση (57.195 kBPDF)

Λεπτομέρειες επικοινωνίας για τα ΜΜΕ

·         Sonya GOSPODINOVA

Τηλέφωνο

+32 2 296 69 53

Ηλεκτρονική διεύθυνση

sonya.gospodinova@ec.europa.eu

·         Flore BOUTIER

Τηλέφωνο

+32 2 296 60 43

Ηλεκτρονική διεύθυνση

flore.boutier1@ec.europa.eu

Κυβερνοασφάλεια: ενίσχυση των ικανοτήτων της ΕΕ για αποτελεσματική επιχειρησιακή συνεργασία, αλληλεγγύη και ανθεκτικότητα

Η Επιτροπή εξέδωσε σήμερα πρόταση για την πράξη της ΕΕ για την αλληλεγγύη στον κυβερνοχώρο με σκοπό την ενίσχυση των ικανοτήτων της ΕΕ στον τομέα της κυβερνοασφάλειας. Θα στηρίξει τον εντοπισμό απειλών και περιστατικών κυβερνοασφάλειας στην ΕΕ και την ευαισθητοποίηση σχετικά με αυτά, θα αυξήσει την ετοιμότητα των κρίσιμων οντοτήτων και θα ενισχύσει επίσης την αλληλεγγύη, τη συντονισμένη διαχείριση κρίσεων και τις ικανότητες αντίδρασης σε όλα τα κράτη μέλη. Η πράξη για την αλληλεγγύη στον κυβερνοχώρο καθορίζει τις ικανότητες που χρειάζεται η ΕΕ προκειμένου να καταστεί η Ευρώπη πιο ανθεκτική και να αντιδρά αποτελεσματικότερα στις κυβερνοαπειλές, ενισχύοντας παράλληλα τον υφιστάμενο μηχανισμό συνεργασίας.  Η πράξη αυτή θα συμβάλει στη δημιουργία ενός ασφαλούς και προστατευμένου ψηφιακού περιβάλλοντος για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις και στην προστασία κρίσιμων οντοτήτων και βασικών υπηρεσιών, όπως τα νοσοκομεία και οι υπηρεσίες κοινής ωφελείας.

Η Επιτροπή παρουσίασε επίσης μια Ακαδημία Δεξιοτήτων για την Κυβερνοασφάλεια στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έτους Δεξιοτήτων 2023, προκειμένου να εξασφαλίσει μια πιο συντονισμένη προσέγγιση για την κάλυψη της έλλειψης ταλέντων στον τομέα της κυβερνοασφάλειας, πράγμα που αποτελεί προϋπόθεση για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας της Ευρώπης. Η Ακαδημία αυτή θα φέρει υπό τη σκέπη της διάφορες υφιστάμενες πρωτοβουλίες που αποσκοπούν στην προώθηση των δεξιοτήτων κυβερνοασφάλειας και θα τις καταστήσει διαθέσιμες σε διαδικτυακή πλατφόρμα, καθιστώντας τις έτσι περισσότερο ορατές και αυξάνοντας τον αριθμό των ειδικευμένων επαγγελματιών στον τομέα της κυβερνοασφάλειας στην ΕΕ.

Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ασφάλειας, η ΕΕ έχει δεσμευτεί ότι θα διασφαλίσει επαρκή προστασία για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις της Ευρώπης, τόσο εντός όσο και εκτός διαδικτύου, και ότι θα προωθήσει έναν ανοικτό, ασφαλή και σταθερό κυβερνοχώρο. Ωστόσο, το αυξανόμενο μέγεθος, η συχνότητα και ο αντίκτυπος των περιστατικών κυβερνοασφάλειας συνιστούν μείζονα απειλή τόσο για τη λειτουργία των συστημάτων δικτύου και πληροφοριών όσο και για την ευρωπαϊκή ενιαία αγορά. Η στρατιωτική επίθεση της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας έχει επιδεινώσει περαιτέρω την απειλή αυτή, σε συνδυασμό με την πληθώρα υποστηριζόμενων από κράτη εγκληματικών παραγόντων και ακτιβιστών χάκερ που εμπλέκονται στις τρέχουσες γεωπολιτικές εντάσεις.

Με βάση ένα ισχυρό στρατηγικό, πολιτικό και νομοθετικό πλαίσιο που έχει ήδη θεσπιστεί, η προτεινόμενη πράξη της ΕΕ για την αλληλεγγύη στον κυβερνοχώρο και η Ακαδημία Δεξιοτήτων για την Κυβερνοασφάλεια θα συμβάλουν περαιτέρω στην ενίσχυση του εντοπισμού κυβερνοαπειλών, της ανθεκτικότητας και της ετοιμότητας σε όλα τα επίπεδα του οικοσυστήματος κυβερνοασφάλειας της ΕΕ.

Πράξη της ΕΕ για την αλληλεγγύη στον κυβερνοχώρο

Η πράξη της ΕΕ για την αλληλεγγύη στον κυβερνοχώρο θα ενισχύσει την αλληλεγγύη σε επίπεδο Ένωσης με σκοπό τη βελτίωση του εντοπισμού, της ετοιμότητας και της αντιμετώπισης σημαντικών ή μεγάλης κλίμακας περιστατικών κυβερνοασφάλειας, με τη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής ασπίδας κυβερνοασφάλειας και ενός ευρέως μηχανισμού έκτακτης ανάγκης στον κυβερνοχώρο.

Για τον ταχύ και αποτελεσματικό εντοπισμό σημαντικών κυβερνοαπειλών, η Επιτροπή προτείνει τη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής κυβερνοασπίδας η οποία είναι μια πανευρωπαϊκή υποδομή που συνίσταται σε εθνικά και διασυνοριακά κέντρα επιχειρήσεων ασφάλειας (Security Operations Centres, SOC) σε ολόκληρη την ΕΕ. Πρόκειται για οντότητες επιφορτισμένες με τον εντοπισμό και την ανάληψη δράσης για την αντιμετώπιση απειλών στον κυβερνοχώρο. Θα χρησιμοποιούν τεχνολογίες αιχμής, όπως η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) και η προηγμένη ανάλυση δεδομένων, για τον εντοπισμό και την έγκαιρη αποστολή προειδοποιήσεων σχετικά με κυβερνοαπειλές και περιστατικά σε διασυνοριακό επίπεδο. Με τη σειρά τους, οι αρχές και οι σχετικές οντότητες θα είναι σε θέση να αντιδρούν αποτελεσματικότερα και αποδοτικότερα σε μείζονα περιστατικά.

Τα κέντρα αυτά θα μπορούσαν να τεθούν σε λειτουργία έως τις αρχές του 2024. Κατά την προπαρασκευαστική φάση της ευρωπαϊκής κυβερνοασπίδας, τον Απρίλιο του 2023 η Επιτροπή επέλεξε, στο πλαίσιο του προγράμματος «Ψηφιακή Ευρώπη», τρεις κοινοπραξίες διασυνοριακών κέντρων επιχειρήσεων ασφάλειας (SOC), στις οποίες συμμετείχαν δημόσιοι φορείς από 17 κράτη μέλη και την Ισλανδία.

Η πράξη της ΕΕ για την αλληλεγγύη στον κυβερνοχώρο προβλέπει επίσης τη δημιουργία ενός μηχανισμού έκτακτης ανάγκης στον κυβερνοχώρο για την αύξηση της ετοιμότητας και την ενίσχυση των ικανοτήτων αντιμετώπισης περιστατικών στην ΕΕ. Θα στηρίζει τα ακόλουθα:

  • Δράσεις ετοιμότητας, συμπεριλαμβανομένων δοκιμασιών οντοτήτων σε τομείς εξαιρετικά κρίσιμης σημασίας (υγειονομική περίθαλψη, μεταφορές, ενέργεια κ.λπ.) για τον εντοπισμό πιθανών τρωτών σημείων, βάσει κοινών σεναρίων κινδύνου και κοινών μεθοδολογιών.
  • Δημιουργία μιας νέας εφεδρείας της ΕΕ για την κυβερνοασφάλεια αποτελούμενης από υπηρεσίες αντιμετώπισης περιστατικών που θα προσφέρουν αξιόπιστοι πάροχοι, με τους οποίους θα υπογράφονται συμβάσεις εκ των προτέρων και θα είναι επομένως έτοιμοι να επέμβουν, κατόπιν αιτήματος κράτους μέλους ή θεσμικών και λοιπών οργάνων και οργανισμών της Ένωσης, σε περίπτωση σημαντικού ή μεγάλης κλίμακας περιστατικού κυβερνοασφάλειας.
  • Παροχή χρηματοδοτικής στήριξης για αμοιβαία συνδρομή, σε περιπτώσεις κατά τις οποίες ένα κράτος μέλος θα μπορούσε να προσφέρει στήριξη σε άλλο κράτος μέλος.

Επιπλέον, ο προτεινόμενος κανονισμός θεσπίζει τον μηχανισμό επανεξέτασης περιστατικών κυβερνοασφάλειας με σκοπό να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα της Ένωσης μέσω της επανεξέτασης και της αξιολόγησης σημαντικών ή μεγάλης κλίμακας περιστατικών κυβερνοασφάλειας μετά την εκδήλωσή τους, της άντλησης διδαγμάτων και, κατά περίπτωση, της έκδοσης συστάσεων για τη βελτίωση της κατάστασης στην ΕΕ όσον αφορά την κυβερνοασφάλεια.

Ο συνολικός προϋπολογισμός για όλες τις δράσεις που καλύπτει η πράξη της ΕΕ για την αλληλεγγύη στον κυβερνοχώρο ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 2/3 περίπου θα χρηματοδοτηθούν από την ΕΕ μέσω του προγράμματος «Ψηφιακή Ευρώπη».

Ακαδημία Δεξιοτήτων της ΕΕ για την Κυβερνοασφάλεια

Η Ακαδημία Δεξιοτήτων της ΕΕ για την Κυβερνοασφάλεια θα φέρει υπό τη σκέπη της ιδιωτικές και δημόσιες πρωτοβουλίες που αποσκοπούν στην ενίσχυση των δεξιοτήτων κυβερνοασφάλειας σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, καθιστώντας τις περισσότερο ορατές και συμβάλλοντας στην κάλυψη της έλλειψης ταλέντων των επαγγελματιών στον τομέα της κυβερνοασφάλειας.

Η Ακαδημία θα φιλοξενηθεί αρχικά διαδικτυακά στην πλατφόρμα της Επιτροπής για τις ψηφιακές δεξιότητες και θέσεις εργασίας. Οι πολίτες που ενδιαφέρονται να ακολουθήσουν σταδιοδρομία στον τομέα της κυβερνοασφάλειας θα είναι σε θέση να βρίσκουν ευκαιρίες κατάρτισης και πιστοποίησης από ολόκληρη την ΕΕ σε έναν ενιαίο ιστότοπο. Οι ενδιαφερόμενοι φορείς θα έχουν επίσης τη δυνατότητα να αναλαμβάνουν δεσμεύσεις για τη στήριξη της βελτίωσης των δεξιοτήτων κυβερνοασφάλειας στην ΕΕ δρομολογώντας ειδικές δράσεις, όπως η παροχή κατάρτισης και πιστοποιήσεων στον τομέα της κυβερνοασφάλειας.

Η Ακαδημία θα εξελιχθεί ώστε να περιλαμβάνει έναν κοινό χώρο για την πανεπιστημιακή κοινότητα, τους παρόχους κατάρτισης και τον κλάδο, βοηθώντας τους να συντονίζουν εκπαιδευτικά προγράμματα, προγράμματα κατάρτισης και χρηματοδότηση και να παρακολουθούν την εξέλιξη της αγοράς εργασίας στον τομέα της κυβερνοασφάλειας. 

Συστήματα πιστοποίησης για διαχειριζόμενες υπηρεσίες ασφάλειας

Η Επιτροπή πρότεινε επίσης σήμερα στοχευμένη τροποποίηση της πράξης για την κυβερνοασφάλεια, με σκοπό να καταστεί δυνατή στο μέλλον η έγκριση ευρωπαϊκών συστημάτων πιστοποίησης για τις «διαχειριζόμενες υπηρεσίες ασφάλειας». Πρόκειται για εξαιρετικά κρίσιμες και ευαίσθητες υπηρεσίες που προσφέρονται από παρόχους υπηρεσιών κυβερνοασφάλειας, όπως η αντιμετώπιση περιστατικών, οι δοκιμές διείσδυσης, οι έλεγχοι ασφάλειας και η παροχή συμβουλών, με σκοπό την παροχή βοήθειας σε εταιρείες και άλλους οργανισμούς για την πρόληψη, τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση κυβερνοπεριστατικών ή την ανάκαμψη από τις επιπτώσεις τους.

Η πιστοποίηση είναι καίριας σημασίας και μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στο πλαίσιο της εφεδρείας της ΕΕ για την κυβερνοασφάλεια και της οδηγίας σχετικά με μέτρα για υψηλό κοινό επίπεδο κυβερνοασφάλειας σε ολόκληρη την Ένωση (οδηγία NIS 2), διευκολύνοντας επίσης τη διασυνοριακή παροχή των εν λόγω υπηρεσιών.

Επόμενα βήματα

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο θα εξετάσουν τώρα τον προτεινόμενο κανονισμό σχετικά με την πράξη της ΕΕ για την αλληλεγγύη στον κυβερνοχώρο, καθώς και τη στοχευμένη τροποποίηση της πράξης για την κυβερνοασφάλεια.

Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Αρμοδιότητας για Θέματα Κυβερνοασφάλειας θα οργανώνει την κοινή προμήθεια εργαλείων και υποδομών με τα επιλεγμένα διασυνοριακά κέντρα επιχειρήσεων ασφάλειας για την ανάπτυξη ικανοτήτων κυβερνοανίχνευσης.  

Ο Οργανισμός της ΕΕ για την Κυβερνοασφάλεια (ENISA) και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Αρμοδιότητας για Θέματα Κυβερνοασφάλειας θα συνεχίσουν να εργάζονται για τις δεξιότητες στον τομέα της κυβερνοασφάλειας, συμβάλλοντας στην υλοποίηση της Ακαδημίας Δεξιοτήτων για την Κυβερνοασφάλεια, σύμφωνα με τις αντίστοιχες εντολές τους και σε στενή συνεργασία με την Επιτροπή και τα κράτη μέλη.

Η Επιτροπή προτείνει να λάβει η Ακαδημία τη μορφή μιας κοινοπραξίας ευρωπαϊκής ψηφιακής υποδομής (European digital infrastructure consortium, EDIC), ενός νέου νομικού πλαισίου για την υλοποίηση πολυκρατικών έργων. Η δυνατότητα αυτή θα συζητηθεί τώρα με τα κράτη μέλη.

Επιπλέον, πρέπει να διασφαλίζεται η απαραίτητη υψηλής ποιότητας κατάρτιση των επαγγελματιών του κλάδου. Στο πλαίσιο αυτό, ο ENISA θα αναπτύξει ένα πιλοτικό έργο με το οποίο θα διερευνηθεί η δημιουργία ενός ευρωπαϊκού συστήματος πιστοποίησης δεξιοτήτων κυβερνοασφάλειας.  

Ιστορικό

Με την προτεινόμενη πράξη της ΕΕ για την κυβερνοασφάλεια, η Επιτροπή ανταποκρίνεται στην έκκληση των κρατών μελών για ενίσχυση της κυβερνοανθεκτικότητας της ΕΕ και υλοποιεί τη δέσμευσή της που εκφράζεται στην πρόσφατη κοινή ανακοίνωση για την άμυνα στον κυβερνοχώρο για την προετοιμασία μιας πρωτοβουλίας της ΕΕ για την αλληλεγγύη στον κυβερνοχώρο.

Η πράξη της ΕΕ για την αλληλεγγύη στον κυβερνοχώρο και η Ακαδημία Δεξιοτήτων για την Κυβερνοασφάλεια βασίζονται στη στρατηγική της ΕΕ για την κυβερνοασφάλεια, καθώς και στο νομοθετικό πλαίσιο της ΕΕ για την ενίσχυση της συλλογικής ανθεκτικότητας της ΕΕ έναντι των αυξανόμενων απειλών για την κυβερνοασφάλεια. Αυτό περιλαμβάνει την οδηγία σχετικά με μέτρα για υψηλό κοινό επίπεδο κυβερνοασφάλειας σε ολόκληρη την Ένωση (NIS 2) και την πράξη για την κυβερνοασφάλεια.

Για περισσότερες πληροφορίες

Ερωτήσεις και Απαντήσεις – Κυβερνοασφάλεια: ενίσχυση των ικανοτήτων της ΕΕ για αποτελεσματική επιχειρησιακή συνεργασία, αλληλεγγύη και ανθεκτικότητα

Ενημερωτικό δελτίο – Πράξη της ΕΕ για την αλληλεγγύη στον κυβερνοχώρο

Ενημερωτικό δελτίο – Ακαδημία Δεξιοτήτων για την Κυβερνοασφάλεια

Πρόταση κανονισμού σχετικά με την πράξη για την αλληλεγγύη στον κυβερνοχώρο

Ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με την Ακαδημία Δεξιοτήτων για την Κυβερνοασφάλεια

Πρόταση κανονισμού σχετικά με την τροποποίηση για τις «διαχειριζόμενες υπηρεσίες ασφάλειας»

Ενημερωτικό δελτίο – η στρατηγική της ΕΕ για την κυβερνοασφάλεια

Θεματική σελίδα σχετικά με την πράξη της ΕΕ για την αλληλεγγύη στον κυβερνοχώρο

Ακαδημία Δεξιοτήτων της ΕΕ για την Κυβερνοασφάλεια – Πλατφόρμα ψηφιακών δεξιοτήτων και θέσεων εργασίας

Δηλώσεις

Με τη δέσμη μέτρων για την κυβερνοασφάλεια που παρουσιάσαμε σήμερα, δείχνουμε πώς, ενεργώντας με πνεύμα αλληλεγγύης, μπορούμε να οικοδομήσουμε τις υποδομές, τις δεξιότητες και τις ικανότητες που χρειαζόμαστε για να αντιμετωπίσουμε την εντεινόμενη κοινή απειλή για την κυβερνοασφάλειά μας.

κ. Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, εκτελεστική αντιπρόεδρος για μια Ευρώπη Έτοιμη για την Ψηφιακή Εποχή – 18/04/2023

Η πράξη της ΕΕ για την αλληλεγγύη στον κυβερνοχώρο και η Ακαδημία Δεξιοτήτων για την Κυβερνοασφάλεια είναι τα δύο νέα συγκεκριμένα μέσα που διαθέτουμε για την αντιμετώπιση των επιχειρησιακών αναγκών της ΕΕ στον τομέα της κυβερνοασφάλειας: η πράξη προτείνει συγκεκριμένα μέτρα που θα δώσουν στην ΕΕ τη δυνατότητα να αντιδρά σε απειλές και επιθέσεις, ενώ η Ακαδημία αποσκοπεί στην ενίσχυση της βάσης δεξιοτήτων μας, ώστε να διαθέτουμε τα στελέχη που χρειαζόμαστε για τον σκοπό αυτό.

κ. Μαργαρίτης Σχοινάς, αντιπρόεδρος για την Προώθηση του Ευρωπαϊκού Τρόπου Ζωής μας – 18/04/2023

Υποβάλαμε σήμερα την πρόταση για μια ευρωπαϊκή κυβερνοασπίδα. Για τον αποτελεσματικό εντοπισμό, την αντιμετώπιση και την ανάκαμψη από απειλές κυβερνοασφάλειας μεγάλης κλίμακας, υπάρχει επιτακτική ανάγκη να πραγματοποιήσουμε επειγόντως σημαντικές επενδύσεις στις ικανότητες κυβερνοασφάλειας. Η πράξη για την αλληλεγγύη στον κυβερνοχώρο αποτελεί κρίσιμο ορόσημο στην πορεία μας προς την επίτευξη του στόχου αυτού.

κ. Τιερί Μπρετόν, επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς – 18/04/2023

pdf σε εκτυπώσιμη μορφή

Κυβερνοασφάλεια: ενίσχυση των ικανοτήτων της ΕΕ

ελληνικά (60 kB – PDF)

Τηλεφόρτωση (60 kBPDF)

Λεπτομέρειες επικοινωνίας για τα ΜΜΕ

·         Johannes BAHRKE

Τηλέφωνο

+32 2 295 86 15

Ηλεκτρονική διεύθυνση

johannes.bahrke@ec.europa.eu

·         Marietta GRAMMENOU

Τηλέφωνο

+32 2 298 35 83

Ηλεκτρονική διεύθυνση

marietta.grammenou@ec.europa.eu

Η ΕΕ κερδίζει την υπόθεση στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου σχετικά με τους δασμούς της Ινδίας στα προϊόντα των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (ΠΟΕ) τάχθηκε σήμερα υπέρ της ΕΕ σε μια σημαντική υπόθεση σχετικά με τους δασμούς που επέβαλε η Ινδία σε βασικά προϊόντα των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών (ΤΠΕ). Στην απόφασή του, ο ΠΟΕ έκανε δεκτές όλες τις αξιώσεις της ΕΕ κατά της Ινδίας και αποφάνθηκε ότι οι δασμοί της Ινδίας έως 20 % σε ορισμένα προϊόντα ΤΠΕ, όπως τα κινητά τηλέφωνα, δεν ήταν σύμφωνοι με τις δεσμεύσεις της στο πλαίσιο του ΠΟΕ και, ως εκ τούτου, ήταν παράνομοι. Το ποσό των σχετικών εξαγωγών ΤΠΕ της ΕΕ που επηρεάζεται από παραβιάσεις της Ινδίας ανέρχεται σε 600 εκατ. ευρώ ετησίως. Παρόλο που το ποσό είναι ήδη υψηλό, ο πραγματικός αντίκτυπος στις ευρωπαϊκές εταιρείες, οι οποίες εξάγουν επίσης από άλλες χώρες στην Ινδία, είναι σημαντικά υψηλότερος.

Η ειδική ομάδα επιβεβαίωσε ότι οι δασμοί της Ινδίας δεν μπορούσαν να δικαιολογηθούν με βάση τους λόγους που προέβαλε η εν λόγω χώρα στην παρούσα υπόθεση. Η Ινδία δεν μπόρεσε να επικαλεστεί τη συμφωνία για το εμπόριο προϊόντων πληροφορικής και τεχνολογιών (ITA) για να αποφύγει τις δεσμεύσεις που ανέλαβε στον πίνακα του ΠΟΕ, ούτε να περιορίσει τη δέσμευσή της για μηδενικό δασμό στα προϊόντα που υφίσταντο κατά τον χρόνο της εν λόγω δέσμευσης ή να αποκλείσει πιο πρόσφατα τεχνολογικά προϊόντα που εμπίπτουν στην ίδια δασμολογική κλάση. Η ειδική ομάδα επιβεβαίωσε επίσης ότι δεν διαπράχθηκε σφάλμα κατά τον καθορισμό των δασμολογικών δεσμεύσεων της Ινδίας, ακόμη και όταν επικαιροποιήθηκαν οι ονοματολογίες των δασμολογικών κλάσεων, και αρνήθηκε να εξετάσει το αίτημα της Ινδίας για διόρθωση των δασμολογικών δεσμεύσεών της. Τέτοιου είδους αλλαγές θα πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ των μελών του ΠΟΕ.

Ιστορικό

Από το 2014 η Ινδία εισάγει σταδιακά τελωνειακούς δασμούς ύψους έως 20 % σε προϊόντα όπως κινητά τηλέφωνα, εξαρτήματα και αξεσουάρ κινητών τηλεφώνων, συσκευές ενσύρματης τηλεφωνίας, σταθμοί βάσης, στατικοί μετατροπείς ρεύματος ή ηλεκτρικά σύρματα και καλώδια. Η ΕΕ έκρινε ότι οι δασμοί αυτοί παραβιάζουν άμεσα τους κανόνες του ΠΟΕ, δεδομένου ότι η Ινδία είναι υποχρεωμένη, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της στο πλαίσιο του ΠΟΕ, να εφαρμόζει μηδενικό δασμολογικό συντελεστή στα εν λόγω προϊόντα. 

Η ΕΕ κίνησε τη σχετική διαδικασία επίλυσης διαφορών στο πλαίσιο του ΠΟΕ το 2019. Η ειδική ομάδα διαβίβασε την τελική της έκθεση σε όλα τα μέλη του ΠΟΕ στις 17 Απριλίου 2023.

Η Ιαπωνία και η Ταϊβάν κατέθεσαν παράλληλες υποθέσεις (DS584/DS588) το 2019 μετά την πρωτοβουλία της ΕΕ. Οι δύο αυτές υποθέσεις αφορούν το ίδιο ζήτημα (τους δασμούς για τα προϊόντα ΤΠΕ) και σχεδόν τα ίδια προϊόντα. Ο ΠΟΕ αναμένεται να αποφανθεί και για τις υποθέσεις αυτές σήμερα.

Για περισσότερες πληροφορίες

Έκθεση της ειδικής ομάδας του ΠΟΕ 

Πλήρη στοιχεία της υπόθεσης και έγγραφα του ΠΟΕ

Η επίλυση διαφορών με λίγα λόγια

Εμπορικές σχέσεις ΕΕ‒Ινδίας

Δηλώσεις

Χαιρετίζω την ετυμηγορία της ειδικής ομάδας του ΠΟΕ και ελπίζω ότι η Ινδία θα άρει άμεσα όλους τους παράνομους δασμούς. Η Ινδία είναι σημαντικός εμπορικός εταίρος της ΕΕ, αν και οι εμπορικές και επενδυτικές ροές μας εξακολουθούν να υπολείπονται των δυνατοτήτων τους. Η αυστηρή τήρηση από την Ινδία των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει στο πλαίσιο του ΠΟΕ θα στείλει ένα σαφές και θετικό μήνυμα στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις ότι η Ινδία παρέχει ένα ανοικτό, προβλέψιμο και ελκυστικό επιχειρηματικό περιβάλλον. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς αυτή τη στιγμή διαπραγματευόμαστε μια φιλόδοξη εμπορική συμφωνία με την Ινδία.

κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις, εκτελεστικός αντιπρόεδρος αρμόδιος για το εμπόριο – 17/04/2023

pdf σε εκτυπώσιμη μορφή

Υπόθεση της ΕΕ κατά της Ινδίας στο πλαίσιο του ΠΟΕ

ελληνικά (37.843 kB – PDF)

Τηλεφόρτωση (37.843 kBPDF)

Λεπτομέρειες επικοινωνίας για τα ΜΜΕ

·         Miriam GARCIA FERRER

Τηλέφωνο

+32 2 299 90 75

Ηλεκτρονική διεύθυνση

miriam.garcia-ferrer@ec.europa.eu

·         Roberta VERBANAC

Τηλέφωνο

+32 2 298 24 98

Ηλεκτρονική διεύθυνση

roberta.verbanac@ec.europa.eu

Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών: η Επιτροπή καταχωρίζει την 100ή πρωτοβουλία – μια πρωτοβουλία η οποία ζητά να συνδεθούν οι πρωτεύουσες της ΕΕ με τρένα υψηλής ταχύτητας

Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να καταχωρίσει μια Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών (ΕΠΠ) με τίτλο «Σύνδεση όλων των πρωτευουσών και ανθρώπων της Ευρώπης μέσω ενός δικτύου τρένων υψηλής ταχύτητας». Οι διοργανώτριες και οι διοργανωτές της πρωτοβουλίας καλούν την Επιτροπή να προτείνει νομικά δεσμευτική πράξη που θα αποσκοπεί στη σύνδεση όλων των ευρωπαϊκών πρωτευουσών με σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας μέσω της σύνδεσης των υφιστάμενων σιδηροδρομικών δικτύων υψηλής ταχύτητας και της κατασκευής γραμμών υψηλής ταχύτητας όπου δεν υπάρχουν ακόμη.

Η απόφαση καταχώρισης είναι νομικής φύσης και δεν προδικάζει τα τελικά νομικά και πολιτικά συμπεράσματα της Επιτροπής σχετικά με την εν λόγω πρωτοβουλία και τις τυχόν ενέργειες στις οποίες προτίθεται να προβεί σε περίπτωση που η πρωτοβουλία συγκεντρώσει την αναγκαία στήριξη.

Δεδομένου ότι η αίτηση καταχώρισης της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών πληροί τις τυπικές προϋποθέσεις που ορίζονται στη σχετική νομοθεσία, η Επιτροπή θεωρεί την εν λόγω ΕΠΠ παραδεκτή από νομικής άποψης. Στο παρόν στάδιο, η Επιτροπή δεν έχει εξετάσει επί της ουσίας την πρόταση.

100 Ευρωπαϊκές Πρωτοβουλίες Πολιτών

Αφότου δρομολογήθηκαν οι ΕΠΠ, την 1η Απριλίου 2012, οι πολίτες που ξεκίνησαν τέτοιες πρωτοβουλίες συνέλεξαν περίπου 18 εκατομμύρια υπογραφές. Η Επιτροπή έχει λάβει 125 αιτήσεις για τη δρομολόγηση Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών, εκ των οποίων οι 100 καταχωρίστηκαν.

Η πρόταση της Επιτροπής για αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών το 2017, η οποία εγκρίθηκε από το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο το 2019, οδήγησε σε αύξηση της συμμετοχής των πολιτών. Απλοποίησε τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων, μείωσε τον διοικητικό φόρτο και αύξησε τη διαφάνεια καθώς κατέστησε ευκολότερη για τους πολίτες την καταχώριση πρωτοβουλιών και τη συλλογή υπογραφών.

Μέχρι στιγμής, εννέα πρωτοβουλίες έχουν κατορθώσει να συλλέξουν ένα εκατομμύριο υπογραφές. Επτά από αυτές έχουν ήδη λάβει απάντηση από την Επιτροπή και δύο βρίσκονται επί του παρόντος υπό εξέταση. Πιο πρόσφατα, η Επιτροπή απάντησε στην πρωτοβουλία «Σώστε τις μέλισσες και τους αγρότες! Ας οδεύσουμε προς μια γεωργία φιλική προς τις μέλισσες για ένα υγιές περιβάλλον».

Οι Ευρωπαϊκές Πρωτοβουλίες Πολιτών δίνουν στους πολίτες τη δυνατότητα να θέτουν θέματα προς συζήτηση σε επίπεδο ΕΕ και έχουν ήδη φέρει απτά αποτελέσματα. Για παράδειγμα, ανταποκρινόμενη σε μια πρωτοβουλία, η Επιτροπή ανακοίνωσε ότι θα υποβάλει πρόταση το 2023 για την απαγόρευση των κλωβών για όλα τα ζώα που αναφέρονται στην πρωτοβουλία. Στο πλαίσιο της συνέχειας που δόθηκε στις πρωτοβουλίες «Δικαίωμα στο νερό» και «Απαγόρευση της γλυφοσάτης», εκδόθηκαν νομοθετικές πράξεις και τέθηκαν σε εφαρμογή το 2021.

Η σημερινή καταχώριση αποτελεί σημαντικό ορόσημο αφότου θεσπίστηκε αυτό το μοναδικό εργαλείο που παρέχει στους ευρωπαίους πολίτες τη δυνατότητα να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση των πολιτικών και των προτεραιοτήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επόμενα βήματα

Μετά τη σημερινή καταχώριση, οι διοργανώτριες και οι διοργανωτές έχουν προθεσμία έξι μηνών για να ξεκινήσουν τη συλλογή υπογραφών. Εάν, σε διάστημα ενός έτους, μια Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών συγκεντρώσει ένα εκατομμύριο δηλώσεις υποστήριξης σε τουλάχιστον επτά διαφορετικά κράτη μέλη, η Επιτροπή υποχρεούται να λάβει θέση. Η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει είτε να δώσει συνέχεια στο αίτημα είτε όχι και θα πρέπει να αιτιολογήσει το σκεπτικό της.

Ιστορικό

Η Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών θεσπίστηκε με τη Συνθήκη της Λισαβόνας ως μέσο με το οποίο οι πολίτες μπορούν να συμβάλλουν στη διαμόρφωση της ατζέντας της ΕΕ. Άρχισε να εφαρμόζεται επίσημα τον Απρίλιο του 2012. Αφού καταχωριστεί επίσημα, μια Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών δίνει τη δυνατότητα σε ένα εκατομμύριο πολίτες από τουλάχιστον επτά κράτη μέλη να ζητήσουν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να υποβάλει πρόταση για νομική πράξη σε τομείς της αρμοδιότητάς της. Οι προϋποθέσεις παραδεκτού είναι οι εξής: 1) η προτεινόμενη δράση δεν βρίσκεται καταφανώς εκτός του πλαισίου των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής δυνάμει των οποίων μπορεί να υποβάλει πρόταση για την έκδοση νομικής πράξης, 2) δεν είναι κατάφωρα καταχρηστική, επιπόλαιη ή κακόβουλη και 3) δεν αντίκειται με προφανή τρόπο στις αξίες της Ένωσης.

Από την έναρξη του θεσμού της ΕΠΠ μέχρι σήμερα, η Επιτροπή έχει λάβει 125 αιτήσεις για τη δρομολόγηση Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών, εκ των οποίων οι 100 ήταν παραδεκτές και, ως εκ τούτου, πληρούσαν τα κριτήρια καταχώρισης.

Για περισσότερες πληροφορίες

Σύνδεση όλων των πρωτευουσών και ανθρώπων της Ευρώπης μέσω ενός δικτύου τρένων υψηλής ταχύτητας

ΕΠΠ που βρίσκονται στο στάδιο της συλλογής υπογραφών

Φόρουμ της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών

Εκστρατεία #EUTakeTheInitiative

pdf σε εκτυπώσιμη μορφή

Η Επιτροπή καταχωρίζει την 100ή Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών

ελληνικά (39.921 kB – PDF)

Τηλεφόρτωση (39.921 kBPDF)

Λεπτομέρειες επικοινωνίας για τα ΜΜΕ

·         Christian WIGAND

Τηλέφωνο

+32 2 296 22 53

Ηλεκτρονική διεύθυνση

christian.wigand@ec.europa.eu

·         Cristina TORRES CASTILLO

Τηλέφωνο

+32 2 29 90679

Ηλεκτρονική διεύθυνση

Cristina.TORRES-CASTILLO@ec.europa.eu

Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεσμεύεται στην προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Όλα τα προσωπικά δεδομένα υπόκεινται επεξεργασίας συμφώνως προς τον Κανονισμό (EC) αριθ. 2018/1725. Όλα τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που επεξεργάζεται η Γενική Διεύθυνση Επικοινωνίας/Αντιπροσωπείες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τυγχάνουν ανάλογης διαχείρισης.  Εάν δεν εργάζεστε σε ΜΜΕ, σας παρακαλούμε να επικοινωνήσετε με την ΕΕ μέσω του Europe Direct εγγράφως ή καλώντας στον αριθμό 00 800 6 7 8 9 10 11.

Athanasios ATHANASIOU

Press Officer / Political Reporter

cid:image001.gif@01D95293.B6210DF0

European Commission

Representation in Cyprus

EU House, 30  Vyronos Avenue, 1096 Nicosia

Tel: +357 22 81 75 76 Mob: +357 99 363753

Twitter: @aathans

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *