Skip to content

Διαγωνισμός EURSOCLA – Η ΕΥΡΩΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΣΤΟ ΣΤΡΑΣΒΟΥΡΓΟ

images

1.    Tι είναι το Euroscola;

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επιθυμώντας να δώσει στους νέους της Ευρώπης ηλικίας 16-18 ετών, τη δυνατότητα να συναντηθούν, να ανταλλάξουν απόψεις πάνω στις εμπειρίες τους, στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και να εκφράσουν τις προσδοκίες και τα σχέδιά τους για την ευρωπαϊκή οικοδόμηση, διοργανώνει από το 1992, τις ημερίδες “EUROSCOLA” στο Στρασβούργο της Γαλλίας.

Οι ημερίδες αυτές γίνονται στην αίθουσα συνεδριάσεων της Ολομέλειας, στο κτίριο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και παίρνουν τη μορφή ενός Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Νέων. Οργανώνονται πολλές φορές το χρόνο με τη συμμετοχή 500 περίπου μαθητών Λυκείου από τα 28 κράτη μέλη της Ένωσης και ορισμένες φορές λαμβάνουν μέρος και μαθητές, οι οποίοι προέρχονται από υποψήφια για ένταξη κράτη.

Ο μηχανισμός του προγράμματος επιτρέπει σε παιδιά από διαφορετικές χώρες να έρθουν σε επαφή. Από τη στιγμή που θα εισέλθουν στο ΕΚ, παύουν να αντιπροσωπεύουν το σχολείο τους και εντάσσονται σε πολύγλωσσες ομάδες των 100 περίπου μαθητών. Έτσι, οι συμμετέχοντες προκειμένου να επικοινωνήσουν με τους ομολόγους τους από τις άλλες χώρες, καλούνται να χρησιμοποιήσουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό τις γλωσσικές τους γνώσεις.

2.    Ποιο το όφελος από τη συμμετοχή στο διαγωνισμό Euroscola;

Θα έχουν τη δυνατότητα συνολικά 2 μαθητές από την Κύπρο να ταξιδέψουν δωρεάν στο Στρασβούργο της Γαλλίας με σκοπό να επισκεφθούν και να συσκεφθούν με άλλους συνομηλίκους τους στην αίθουσα συνεδριάσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, τον Απρίλιο του 2015.

Οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις πάνω στις εμπειρίες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, να εκφράσουν τις προσδοκίες τους για την Ευρωπαική οικοδόμιση και να τονίσουν την ανάγκη προάσπισης των θεμελιωδών δικαιωμάτων.

Οι μαθητές θα έχουν τον ρόλο του Ευρωβουλευτή και προέρχονταν από όλες τις χώρες της ΕΕ.

3.    Σκοπός προγράμματος Eursocola

 

Το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο ρόλος της, η οργάνωσή της και η θέση της στον κόσμο αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες και για το μέλλον των νέων ευρωπαίων. Τώρα, περισσότερο από ποτέ, πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι απόψεις των νέων κατά τη λήψη των αποφάσεων, κατά την επιλογή και τον καταμερισμό των ευθυνών, προκειμένου να  καταστούν ενεργή συνιστώσα της δημοκρατικής ζωής της ηπείρου μας.

Οι νέοι πρέπει να γνωρίζουν τι είναι και τι κάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Έχοντας μπροστά τους τα διλήμματα για τις επιλογές που πρέπει να κάνουν στη ζωή τους, επιθυμώντας να δώσουν έναν προσανατολισμό στις υποχρεώσεις τους, πρέπει να μπορούν να εμπλακούν στον  ευρωπαϊκό διάλογο και να αποκτήσουν την ξεχωριστή εμπειρία της ευρωπαϊκής πολυμορφίας και αλληλεγγύης.

Για να ανταποκριθεί το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στην ανάγκη αυτή δημιούργησε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα EUROSCOLA. Με το πρόγραμμα αυτό προσφέρεται η δυνατότητα σε νέους ευρωπαίους να συναντηθούν, να ανταλλάξουν απόψεις πάνω στις εμπειρίες τους, πάνω στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και να γνωριστούν. Οι συναντήσεις αυτές γίνονται στην αίθουσα συνεδριάσεων του Σώματος, στο Στρασβούργο, και παίρνουν τη μορφή ενός Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Νέων.  Οργανώνονται πολλές φορές τον χρόνο με τη συμμετοχή μαθητών Λυκείου από τα 28 κράτη μέλη της Ένωσης. Ορισμένες φορές και με μαθητές που προέρχονται από υποψήφια για ένταξη κράτη.

Σε κάθε EUROSCOLA, προετοιμασμένοι στα σχολεία τους, συγκεντρώνονται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στο Στρασβούργο,  500 περίπου έφηβοι :

– για να εξοικειωθούν με τη λειτουργία των ευρωπαϊκών θεσμών,

– για να ευαισθητοποιηθούν  στον ρόλο που θα κληθούν να παίξουν στη

μελλοντική οργάνωση της Ευρώπης,

– για να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη προάσπισης της δημοκρατίας και των

θεμελιωδών δικαιωμάτων,

– για να βρουν ένα βήμα που θα τους επιτρέψει να εκφράσουν τις προσωπικές τους

απόψεις και να αξιοποιήσουν την επιθυμία τους για προσφορά.

Δεν θα μπορούσε κανείς να φανταστεί ένα μέρος πιο πρόσφορο για τέτοιου είδους συγκεντρώσεις από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, την καρδιά της δημοκρατικής ζωής της ηπείρου μας. Το θεσμικό όργανο που μαζεύει τους νέους για να τους προσφέρει σε έναν χώρο με μεγάλη συμβολική σημασία ένα φόρουμ έκφρασης και ανταλλαγής απόψεων πάνω σε ένα συγκεκριμένο ζήτημα, πάνω στην ανάγκη αμοιβαίας κατανόησης, στηριζόμενο μόνο και μόνο στην κλίση των νέων να γνωρίζουν εύκολα ό ένας τον άλλο.

Ο μηχανισμός του προγράμματος επιτρέπει σε παιδιά από διαφορετικές χώρες αναμειχθούν γρήγορα μεταξύ τους. Από τη στιγμή που θα εισέλθουν στο ΕΚ, παύουν να αντιπροσωπεύουν το σχολείο τους και εντάσσονται σε  πολύγλωσσες ομάδες των 100 περίπου μαθητών. Η επιλογή των ομάδων και των θεμάτων που θα συζητηθούν γίνεται στα σχολεία πριν από τη μετάβαση στο Στρασβούργο.

Τα παιχνίδια – ερωτηματολόγια – σφυγμομετρήσεις  οργανώνονται με τέτοιο τρόπο που να απαιτούν τη συλλογική προσπάθεια παιδιών διαφορετικής γλωσσικής και εθνικής προέλευσης.

Κατά τη διάρκεια της ημέρας, οι συμμετέχοντες, προκειμένου να επικοινωνήσουν με τους ομολόγους τους από τις άλλες χώρες, καλούνται να χρησιμοποιήσουν στον μέγιστο δυνατό βαθμό τις γλωσσικές τους γνώσεις. Σκοπός είναι να αντιληφθούν πως η μάθηση και η χρήση ξένων γλωσσών βοηθάει στην προσέγγιση, στην κατανόηση των προβλημάτων του άλλου, των απόψεών του, των προσδοκιών του και στην αποδοχή μίας διαφορετικής παράδοσης και νοοτροπίας.

Για την επιτυχία της ημερίδας Euroscola είναι απαραίτητο να έχει προετοιμαστεί ο καθένας κατάλληλα. Για να μπορέσει να συμμετάσχει στις συζητήσεις, οι οποίες συχνά διεξάγονται σε μία διαφορετική γλώσσα από την μητρική του, και να συμβάλει ενεργά στην ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των προκαθορισμένων θεμάτων.

Στο τέλος κάθε ημερίδας χορηγείται σε κάθε μαθητή και ένα πιστοποιητικό συμμετοχής υπογεγραμμένο από τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

4.    Μία μέρα Euroscola στο ΕΚ

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ) υποδέχεται τους μαθητές του λυκείου από τις 8.30 π.μ. για το πρωινό γεύμα, κατά τη διάρκεια του οποίου παρουσιάζεται αναλυτικά και το προγράμματο που θα ακολουθήσουν οι μαθητές για την υπόλοιπη μέρα.

Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες, που έχουν ήδη σχηματιστεί σε πολυεθνικές ομάδες (οι ομάδες επιλέγονται με γεωμετρικά σχήματα ώστε να αποφευχθούν πολιτικές συγχύσεις), εισέρχονται στην ημικύκλια αίθουσα και  κάθονται στις θέσεις των ευρωβουλευτών. Η συνεδρίαση ξεκινάει με σύντομες ερωτήσεις πάνω στα βασικά καθήκοντα του Κοινοβουλίου. Ακολουθεί μία σειρά από ερωτήσεις, καθώς και μία σύντομη έρευνα πάνω στις γνώσεις των νέων για την Ευρώπη. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης δίνεται επίσης η δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν οι μαθητές την ηλεκτρονική ψήφο. Οι προγραμματισμένες δραστηριότητες διαρκούν συνήθως έως τις 12 μ.μ.

Η ώρα του μεσημεριανού αποτελεί μία σημαντική στιγμή, οι μαθητές σχηματίζουν ομάδες που αποτελούνται από τέσσερις διαφορετικές εθνικότητες και συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι που έχει σχεδιαστεί σε όλες τις επίσημες γλώσσες της Ε.Ε.

Στη συνέχεια, οι μαθητές συγκεντρώνονται και πάλι σε πέντε ομάδες εργασίας για να εκλέξουν τον πρόεδρο και τον εκπρόσωπο. Κάθε ομάδα εργασίας καλείται να υιοθετήσει μία απόφαση που θα υπερασπίσει ο εισηγητής κατά την διάρκεια της ολομέλειας. Το κείμενο που θα λάβει τις περισσότερες ψήφους από το σύνολο των μαθητών, θα σχηματίσει και την ημερήσια απόφαση της Euroscola.

Ένας διοικητικός εκπρόσωπος του ΕΚ θα κλείσει την συζήτηση.

Η ημέρα τελειώνει με ένα παιχνίδι πολιτιστικών γνώσεων για την Ευρώπη και μία επίσημη τελετή, κατά τη διάρκεια της οποίας οι μαθητές θα ακούσουν τον ευρωπαϊκό ύμνο. Το κάθε σχολείο λαμβάνει μία ευρωπαϊκή σημαία και ο κάθε μαθητής ένα πιστοποιητικό που υπογράφει ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Στους μαθητές δίνεται επίσης και μια φωτογραφία από την ομάδα τους.

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *