Οι τελευταίες μακροοικονομικές προβλέψεις για την Κύπρο
Εαρινές οικονομικές προβλέψεις 2024: Σταδιακή επέκταση εν μέσω γεωπολιτικών κινδύνων
Η οικονομική δραστηριότητα στην Κύπρο αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά το 2024 λόγω της σταθερά ισχυρής εγχώριας ζήτησης και της βελτιωμένης εικόνας των εξαγωγών. Ο πληθωρισμός συνεχίζει την πτωτική του τάση προς τον στόχο του 2%, καθώς οι τιμές της ενέργειας και των τροφίμων μετριάζονται. Η αγορά εργασίας παραμένει ανθεκτική. Ο κρατικός προϋπολογισμός αναμένεται να παραμείνει πλεονασματικός, με το δημόσιο χρέος να μειώνεται με ταχύ ρυθμό.
Δείκτες | 2023 | 2024 | 2025 |
Αύξηση του ΑΕΠ (%, σε ετήσια βάση) | 2,5 | 2,8 | 2,9 |
Πληθωρισμός (%, σε ετήσια βάση) | 3,9 | 2,4 | 2,1 |
Ανεργία (%) | 6,1 | 5,6 | 5,4 |
Ισοζύγιο γενικής κυβέρνησης (% του ΑΕΠ) | 3,1 | 2,9 | 2,9 |
Ακαθάριστο δημόσιο χρέος (% του ΑΕΠ) | 77,3 | 70,6 | 65,4 |
Ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών (% του ΑΕΠ) | -12,1 | -11,2 | -10,8 |
Ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης
Η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ, που ανήλθε σε 2,5% το 2023, οφείλεται στην εγχώρια ζήτηση, και ιδίως στην κατανάλωση, χάρη στην αυξανόμενη απασχόληση και την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος σε ένα περιβάλλον μείωσης του πληθωρισμού. Οι καθαρές εξαγωγές είχαν αρνητικό αντίκτυπο στην ανάπτυξη (-6 εκατοστιαίες μονάδες), κυρίως επειδή οι εξαγωγές χρηματοπιστωτικών και επαγγελματικών υπηρεσιών μειώθηκαν σημαντικά λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων, ενώ οι εισαγωγές αυξήθηκαν απότομα λόγω της αύξησης της κατανάλωσης και των επενδύσεων. Η μεγάλη αύξηση της νηολόγησης πλοίων επηρέασε επίσης τα στοιχεία του προηγούμενου έτους.
Η οικονομική ανάπτυξη προβλέπεται να ενισχυθεί και να κυμανθεί σε 2,8% το 2024 και σε 2,9% το 2025. Η εγχώρια ζήτηση αναμένεται να συνεχίσει να προωθεί την ανάπτυξη, τροφοδοτούμενη από την αναμενόμενη αύξηση των επενδύσεων τόσο από υφιστάμενα όσο και από επικείμενα μεγάλα κατασκευαστικά έργα. Αυτή η ώθηση των επενδύσεων θα συμπληρώσει την ήδη θετική συμβολή των νοικοκυριών και της δημόσιας κατανάλωσης. Οι δημόσιες επενδύσεις, οι οποίες έχουν ανακάμψει σημαντικά ήδη από το 2023, αναμένεται να συνεχίσουν να αυξάνονται σε μεγάλο βαθμό, μέσω εν μέρει χρηματοδότησης από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και άλλα ταμεία της ΕΕ. Οι εξαγωγές τουριστικών και μη τουριστικών υπηρεσιών αναμένεται να κινηθούν σε ικανοποιητικά επίπεδα. Οι εισαγωγές αυξάνονται επίσης, λόγω των επενδυτικών και καταναλωτικών αναγκών, καθώς και εξαιτίας της σημαντικής συνιστώσας εισαγωγών του μεγαλύτερου μέρους των εξαγωγών. Ωστόσο, η συνδυασμένη συμβολή των καθαρών εξαγωγών στην ανάπτυξη αναμένεται να είναι λίγο κάτω από το μηδέν το 2024 και να κυμανθεί στις 0,3 εκατοστιαίες μονάδες το 2025.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών αυξήθηκε στο ιστορικά υψηλό επίπεδο του 12,1% του ΑΕΠ το 2023 και αναμένεται να μειωθεί, αλλά παραμένει υψηλό, καθώς προβλέπεται πως θα κυμανθεί στο 11,2% του ΑΕΠ το 2024 και στο 10,8% το 2025. Η εξάρτηση της Κύπρου από τις εισαγωγές ενέργειας, παράλληλα με τις εισαγωγές καταναλωτικών και επενδυτικών αγαθών, συνέβαλε στη διεύρυνση του εμπορικού ελλείμματος σε ένα περιβάλλον υψηλών τιμών ενέργειας. Επιπλέον, ο επαναπατρισμός των κερδών από αλλοδαπές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των τραπεζών, επηρεάζει τις εκροές πρωτογενούς εισοδήματος, διευρύνοντας περαιτέρω το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών.
Αύξηση της απασχόλησης
Το 2023, η απασχόληση αυξήθηκε κατά 1,4% και το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε σε 6,1%, από 6,8% το 2022. Η απασχόληση αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται με σχετικά σταθερό ρυθμό περίπου 1,4% ετησίως κατά τη διάρκεια του χρονικού ορίζοντα των προβλέψεων. Τα ποσοστά ανεργίας προβλέπεται να συνεχίσουν να μειώνονται, φθάνοντας το 5,6% το 2024 και το 5,4% το 2025. Η ενίσχυση του εργατικού δυναμικού χάρη στους αλλοδαπούς εργαζομένους αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς εξακολουθούν να υπάρχουν ελλείψεις εγχώριου εργατικού δυναμικού.
Ο πληθωρισμός ακολουθεί καθοδική πορεία
Ο πληθωρισμός βάσει του εναρμονισμένου δείκτη των τιμών καταναλωτή (ΕνΔΤΚ) αναμένεται να μειωθεί από 3,9% το 2023 σε 2,4% το 2024 και να συνεχίσει να μειώνεται, φτάνοντας στο 2,1% το 2025. Η μείωση θα οφείλεται κυρίως στην πτώση των τιμών της ενέργειας και των τροφίμων. Οι εγχώριες πιέσεις στις τιμές (ιδίως ο πληθωρισμός των υπηρεσιών) παραμένουν εν μέρει υψηλές λόγω της συνεχιζόμενης αύξησης των μισθών.
Σταθερά δημοσιονομικά πλεονάσματα
Το πλεόνασμα της γενικής κυβέρνησης αυξήθηκε περαιτέρω σε 3,1% του ΑΕΠ το 2023 (από 2,7% το 2022). Η διψήφια αύξηση των εσόδων από παράγοντες που αποφέρουν υψηλά φορολογικά έσοδα, όπως η κατανάλωση και οι αυξανόμενοι μισθοί, υπερέβη την σημαντική αύξηση των δαπανών που οφείλεται στην αύξηση των μισθών του δημόσιου τομέα και των κοινωνικών δαπανών. Ωστόσο, τα μέτρα για τον μετριασμό των επιπτώσεων των υψηλών τιμών της ενέργειας περιόρισαν ελαφρώς το δημοσιονομικό ισοζύγιο, με καθαρό δημοσιονομικό κόστος περίπου 0,4% του ΑΕΠ το 2023.
Το 2024, ο προϋπολογισμός αναμένεται να παραμείνει πλεονασματικός σε ποσοστό 2,9% του ΑΕΠ. Οι μισθολογικές δαπάνες του δημόσιου τομέα προβλέπεται να αυξηθούν κατά σχεδόν 8%, κυρίως λόγω της τιμαριθμικής αναπροσαρμογής. Οι δημόσιες κεφαλαιουχικές δαπάνες επηρεάζονται επίσης προσωρινά από το σχέδιο «Ενοίκιο έναντι Δόσης» για ευάλωτα νοικοκυριά της κρατικής εταιρείας διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων (Κ.Ε.ΔΙ.ΠΕ.Σ.). Θετικά στο πλεόνασμα του προϋπολογισμού του 2024 θα συμβάλει και η προγραμματισμένη πλήρης κατάργηση των υπόλοιπων μέτρων που σχετίζονται με την ενέργεια έως το καλοκαίρι. Τα έσοδα από τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης προβλέπεται επίσης να συνεχίσουν να αυξάνονται σημαντικά, καθώς τα ποσοστά των εισφορών των εργοδοτών και των εργαζομένων αυξήθηκαν από τον Ιανουάριο του 2024.
Το δημοσιονομικό πλεόνασμα προβλέπεται να παραμείνει στο 2,9% του ΑΕΠ το 2025 λόγω των αμετάβλητων πολιτικών, κυρίως χάρη στη θετική επίπτωση της σταδιακής κατάργησης των μέτρων για τον μετριασμό των επιπτώσεων των υψηλών τιμών της ενέργειας.
Ο δείκτης χρέους της γενικής κυβέρνησης ως προς το ΑΕΠ αναμένεται να μειωθεί σημαντικά κατά τη διάρκεια του χρονικού ορίζοντα των προβλέψεων από 77,3% το 2023 σε 65,4% το 2025, κυρίως χάρη στα πρωτογενή πλεονάσματα σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη ισχυρή αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ.
***
Εαρινές οικονομικές προβλέψεις του 2024: σταδιακή επέκταση εν μέσω γεωπολιτικών κινδύνων
Μετά την οικονομική στασιμότητα που επικράτησε το 2023, η καλύτερη από την αναμενόμενη ανάπτυξη στις αρχές του 2024 και η συνεχιζόμενη υποχώρηση του πληθωρισμού δημιουργούν το έδαφος για σταδιακή επέκταση της οικονομικής δραστηριότητας στη διάρκεια του χρονικού ορίζοντα των προβλέψεων.
Στις φθινοπωρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προβλέπεται αύξηση του ΑΕΠ το 2024 κατά 1,0 % στην ΕΕ και κατά 0,8 % στη ζώνη του ευρώ. Το 2025, η αύξηση του ΑΕΠ προβλέπεται να επιταχυνθεί σε 1,6 % στην ΕΕ και σε 1,4 % στη ζώνη του ευρώ. Ο πληθωρισμός στην ΕΕ (βάσει του εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή) αναμένεται να υποχωρήσει από 6,4 % το 2023 σε 2,7 % το 2024 και σε 2,2 % το 2025. Στη ζώνη του ευρώ, αναμένεται, βάσει των προβολών, να επιβραδυνθεί από 5,4 % το 2023 σε 2,5 % το 2024 και σε 2,1 % το 2025.
Επιστροφή στην ανάπτυξη χάρη στην επιτάχυνση της ιδιωτικής κατανάλωσης
Σύμφωνα με την προκαταρκτική εκτίμηση της Eurostat, το ΑΕΠ αυξήθηκε ελαφρά κατά 0,3 % τόσο στην ΕΕ όσο και στη ζώνη του ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2024. Η επέκταση αυτή, η οποία είχε ευρεία βάση σε όλα τα κράτη μέλη, σηματοδοτεί το τέλος της παρατεταμένης περιόδου οικονομικής στασιμότητας που ξεκίνησε το τελευταίο τρίμηνο του 2022.
Η αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας κατά το τρέχον και το επόμενο έτος αναμένεται να προέλθει σε μεγάλο βαθμό από τη σταθερή επέκταση της ιδιωτικής κατανάλωσης, καθώς η συνεχιζόμενη αύξηση των πραγματικών μισθών και της απασχόλησης στηρίζει την αύξηση των πραγματικών διαθέσιμων εισοδημάτων. Ωστόσο, η εντονότερη ροπή προς την αποταμίευση εξακολουθεί να περιορίζει εν μέρει την ιδιωτική κατανάλωση.
Αντίθετα, η αύξηση των επενδύσεων φαίνεται να αποδυναμώνεται. Ως αποτέλεσμα του αρνητικού κύκλου της κατασκευής κατοικιών, αναμένεται να αυξηθεί μόνο σταδιακά. Ενώ οι πιστωτικές συνθήκες αναμένεται να βελτιωθούν στη διάρκεια του χρονικού ορίζοντα των προβλέψεων, οι αγορές αναμένουν τώρα μια ελαφρώς πιο σταδιακή πορεία μείωσης των επιτοκίων σε σύγκριση με τον χειμώνα.
Εν μέσω μιας ανθεκτικής παγκόσμιας οικονομίας, η ανάκαμψη του εμπορίου αναμένεται να στηρίξει τις εξαγωγές της ΕΕ. Ωστόσο, καθώς η εγχώρια ζήτηση στην ΕΕ ανακάμπτει, η επιτάχυνση των εισαγωγών θα αντισταθμίσει σε μεγάλο βαθμό τη θετική συμβολή των εξαγωγών στην ανάπτυξη.
Ο πληθωρισμός αναμένεται να εξακολουθήσει να μειώνεται
Ο πληθωρισμός (βάσει του εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή) συνέχισε την έντονα πτωτική του πορεία από το ανώτατο επίπεδο του 10,6 % (σε ετήσια βάση) που καταγράφηκε τον Οκτώβριο του 2022 στη ζώνη του ευρώ. Τον Απρίλιο εφέτος, εκτιμάται ότι υποχώρησε στο 2,4 %, το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο ετών.
Ξεκινώντας από το χαμηλότερο από το αναμενόμενο επίπεδο που καταγράφηκε τους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους, ο πληθωρισμός προβλέπεται να συνεχίσει να μειώνεται και να επιτύχει τον στόχο ελαφρώς νωρίτερα το 2025 από ό,τι είχε προβλεφθεί στις χειμερινές ενδιάμεσες προβλέψεις. Η μείωση του πληθωρισμού αναμένεται ότι θα οφείλεται κυρίως σε μη ενεργειακά αγαθά και είδη διατροφής, ενώ ο πληθωρισμός στην ενέργεια παρουσιάζει κάποια άνοδο, ο δε πληθωρισμός στις υπηρεσίες μειώνεται μόνο σταδιακά, παράλληλα με τη συγκράτηση των μισθολογικών πιέσεων. Ο πληθωρισμός στο σύνολο της ΕΕ αναμένεται να ακολουθήσει παρόμοια πορεία, αν και θα παραμείνει ελαφρώς υψηλότερος.
Η αγορά εργασίας παραμένει ισχυρή παρά τη μέτρια ανάπτυξη
Παρά την επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας, η οικονομία της ΕΕ δημιούργησε περισσότερες από δύο εκατομμύρια θέσεις εργασίας το 2023, ενώ το τελευταίο τρίμηνο του έτους τα ποσοστά δραστηριότητας και απασχόλησης των ατόμων ηλικίας 20-64 ετών έφθασαν σε νέα υψηλά επίπεδα ρεκόρ 80,1 % και 75,5 %, αντίστοιχα. Πολλές αγορές εργασίας σε ολόκληρη την ΕΕ εξακολουθούν να χαρακτηρίζονται από στενότητα. Τον Μάρτιο, το ποσοστό ανεργίας στην ΕΕ υποχώρησε στο ιστορικά χαμηλό επίπεδο του 6,0 %. Αυτές οι καλές επιδόσεις της αγοράς εργασίας οφείλονται τόσο στην ισχυρή προσφορά εργασίας –που υποστηρίζεται, μεταξύ άλλων παραγόντων, από τη μετανάστευση– όσο και στη ζήτηση εργατικού δυναμικού.
Η αύξηση της απασχόλησης στην ΕΕ αναμένεται, βάσει των προβολών, να επιβραδυνθεί σε 0,6 % εφέτος και στη συνέχεια να μετριαστεί περαιτέρω σε 0,4 % το 2025. Το ποσοστό ανεργίας στην ΕΕ αναμένεται να παραμείνει σε γενικές γραμμές σταθερό γύρω από το ιστορικά χαμηλό του επίπεδο.
Συμβαδίζοντας με την αναμενόμενη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, η αύξηση των ονομαστικών μισθών στην ΕΕ άρχισε να επιβραδύνεται αφού κορυφώθηκε στο 5,8 % το 2023. Στο μέλλον, αναμένεται να επιβραδυνθεί περαιτέρω.
Η απόσυρση έκτακτων μέτρων στήριξης στον τομέα της ενέργειας αναμένεται να οδηγήσει σε μείωση των κρατικών ελλειμμάτων
Μετά από τη σημαντική μείωση που εμφάνισε το δημοσιονομικό έλλειμμα της ΕΕ το 2021 και το 2022, η μείωσή του σταμάτησε το 2023 καθώς η οικονομική δραστηριότητα εξασθένησε. Αναμένεται, βάσει των προβολών, να αρχίσει να υποχωρεί ξανά το 2024 (3,0 %) και το 2025 (2,9 %). ιδίως χάρη στη σταδιακή κατάργηση των μέτρων στήριξης στον τομέα της ενέργειας.
Εν μέσω υψηλότερου κόστους εξυπηρέτησης του χρέους και χαμηλότερης αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ, ο δείκτης χρέους προς το ΑΕΠ στην ΕΕ αναμένεται να σταθεροποιηθεί εφέτος στο 82,9 % και εν συνεχεία να αυξηθεί κατά περίπου 0,4 εκατοστιαίες μονάδες το 2025.
Αύξηση της αβεβαιότητας εν μέσω γεωπολιτικών εντάσεων
Η αβεβαιότητα και οι καθοδικοί κίνδυνοι για τις οικονομικές προοπτικές έχουν αυξηθεί περαιτέρω κατά τους τελευταίους μήνες, κυρίως λόγω της εξέλιξης του παρατεταμένου επιθετικού πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και της σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή. Οι ευρύτερες γεωπολιτικές εντάσεις εξακολουθούν επίσης να εγκυμονούν κινδύνους. Επιπλέον, η επιμονή του πληθωρισμού στις ΗΠΑ μπορεί να προκαλέσει περαιτέρω καθυστερήσεις στη μείωση των επιτοκίων στις ΗΠΑ και πέραν αυτών, με αποτέλεσμα κάποια αύξηση της στενότητας στις παγκόσμιες χρηματοπιστωτικές συνθήκες.
Στο εσωτερικό μέτωπο, η μείωση του πληθωρισμού ενδέχεται να είναι πιο αργή από την προβλεπόμενη, με αποτέλεσμα οι κεντρικές τράπεζες της ΕΕ να καθυστερήσουν πιθανώς τις μειώσεις των επιτοκίων, έως ότου σταθεροποιηθεί η πτωτική πορεία του πληθωρισμού στον τομέα των υπηρεσιών. Επιπλέον, ορισμένα κράτη μέλη ενδέχεται να θεσπίσουν πρόσθετα μέτρα δημοσιονομικής εξυγίανσης στους προϋπολογισμούς τους για το 2025 –που δεν έχουν συνυπολογισθεί επί του παρόντος στην παρούσα πρόβλεψη– τα οποία θα μπορούσαν να επηρεάσουν την οικονομική ανάπτυξη το επόμενο έτος. Ταυτόχρονα, η μείωση της ροπής προς την αποταμίευση θα μπορούσε να τονώσει την αύξηση της κατανάλωσης, ενώ οι επενδύσεις σε κατασκευές κατοικιών θα μπορούσαν να ανακάμψουν ταχύτερα. Οι κίνδυνοι που συνδέονται με την κλιματική αλλαγή επιβαρύνουν όλο και περισσότερο τις προοπτικές της οικονομίας.
Ιστορικό
Οι προβλέψεις αυτές βασίζονται σε ένα σύνολο τεχνικών παραδοχών που αφορούν τις συναλλαγματικές ισοτιμίες, τα επιτόκια και τις τιμές των βασικών εμπορευμάτων, με καταληκτική ημερομηνία την 25η Απριλίου. Για όλες τις υπόλοιπες εισροές στοιχείων, καθώς και τις παραδοχές σχετικά με κρατικές πολιτικές, στις εν λόγω προβλέψεις λαμβάνονται υπόψη στοιχεία που συγκεντρώθηκαν έως και τις 30 Απριλίου. Οι προβλέψεις στηρίζονται στην παραδοχή αμετάβλητων πολιτικών, εκτός αν έχουν εξαγγελθεί νέες πολιτικές και έχουν προσδιοριστεί με επαρκείς λεπτομέρειες.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιεύει κάθε χρόνο δύο ολοκληρωμένες σειρές προβλέψεων (εαρινές και φθινοπωρινές) και δύο ενδιάμεσες (χειμερινές και θερινές). Οι δύο συγκεντρωτικές προβλέψεις καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα οικονομικών δεικτών για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, τις υποψήφιες χώρες, τις χώρες της ΕΖΕΣ και άλλες μεγάλες προηγμένες και αναδυόμενες οικονομίες της αγοράς. Οι ενδιάμεσες προβλέψεις καλύπτουν τα ετήσια και τριμηνιαία στοιχεία για το ΑΕΠ και τον πληθωρισμό για το τρέχον και το επόμενο έτος για όλα τα κράτη μέλη, καθώς και συγκεντρωτικά στοιχεία σε επίπεδο ΕΕ και ζώνης του ευρώ.
Οι θερινές οικονομικές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2024 θα επικαιροποιήσουν τις προβλέψεις για το ΑΕΠ και τον πληθωρισμό που αναφέρονται στην παρούσα δημοσίευση και αναμένεται να παρουσιαστούν τον Σεπτέμβριο του 2024.
Για περισσότερες πληροφορίες
Πλήρες έγγραφο: Εαρινές οικονομικές προβλέψεις του 2024
Ακολουθήστε τον αντιπρόεδρο Ντομπρόβσκις στο Twitter: @VDombrovskis
Ακολουθήστε τον επίτροπο Τζεντιλόνι στο Twitter: @PaoloGentiloni
Ακολουθήστε τη ΓΔ ECFIN στο Twitter: @ecfin
Δηλώσεις
Η οικονομία της ΕΕ παρέμεινε σταθερή μπροστά στις πρωτοφανείς προκλήσεις που αντιμετώπισε τα τελευταία χρόνια· τώρα μπορούμε πλέον να προσβλέπουμε σε μια επιστροφή σε μέτριους ρυθμούς ανάπτυξης, οι οποίοι θα αυξηθούν περαιτέρω το 2025. Οι αγορές εργασίας συνεχίζουν να αντέχουν σε ικανοποιητικό βαθμό με υψηλά ποσοστά απασχόλησης, η δε ιδιωτική κατανάλωση αυξάνεται. Ωστόσο, το παγκόσμιο τοπίο εξακολουθεί να εγκυμονεί πληθώρα κινδύνων για την ΕΕ, με αυξανόμενες και επίμονες γεωπολιτικές εντάσεις. Σε αυτό το ασταθές περιβάλλον, είναι σημαντικό να χρησιμοποιήσουμε όλους τους μοχλούς που έχουμε στη διάθεσή μας για να ενισχύσουμε την ανθεκτικότητα και την ανταγωνιστικότητά μας. Πρώτον, τα κράτη μέλη θα πρέπει να επικεντρωθούν σε βιώσιμες μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις που ενισχύουν την ανάπτυξη σε συνδυασμό με πιο συνετές δημοσιονομικές πολιτικές, ώστε να μειώσουν τους υψηλούς δείκτες χρέους. Δεύτερον, πρέπει να κάνουμε το παν για να ενισχύσουμε τις επενδύσεις. Το NextGenerationEU βοηθάει ήδη σημαντικά, αλλά μπορούμε να κάνουμε πολλά ακόμα για να τονώσουμε τις ιδιωτικές επενδύσεις – η άρση των διασυνοριακών φραγμών και η ολοκλήρωση της Ένωσης Κεφαλαιαγορών παραμένουν ουσιαστικής σημασίας. Τρίτον, πρέπει να συνεχίσουμε να αποκομίζουμε τα οφέλη του μοντέλου ανοιχτού εμπορίου που εφαρμόζουμε, μεταξύ άλλων με τη σύναψη εμπορικών συμφωνιών με εταίρους που εμπιστευόμαστε.
κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις, εκτελεστικός αντιπρόεδρος για μια Οικονομία στην Υπηρεσία των Ανθρώπων
Η οικονομία της ΕΕ βελτιώθηκε αισθητά το πρώτο τρίμηνο, γεγονός που δείχνει ότι έχουμε πλέον γυρίσει σελίδα μετά από ένα πολύ δύσκολο 2023. Αναμένουμε σταδιακή επιτάχυνση της ανάπτυξης κατά τη διάρκεια του τρέχοντος και του επόμενου έτους, καθώς η ιδιωτική κατανάλωση υποστηρίζεται από τη μείωση του πληθωρισμού, την ανάκαμψη της αγοραστικής δύναμης και τη συνεχιζόμενη αύξηση της απασχόλησης. Τα κρατικά ελλείμματα αναμένεται να μειωθούν σταδιακά μετά την απόσυρση σχεδόν όλων των μέτρων στήριξης στον τομέα της ενέργειας, αλλά το δημόσιο χρέος θα αυξηθεί ελαφρώς το επόμενο έτος, γεγονός που καταδεικνύει την ανάγκη δημοσιονομικής εξυγίανσης με παράλληλη προστασία των επενδύσεων. Οι προβλέψεις μας εξακολουθούν να χαρακτηρίζονται από έντονη αβεβαιότητα και –καθώς δύο πόλεμοι συνεχίζουν να μαίνονται όχι μακριά από την Ένωση– οι καθοδικοί κίνδυνοι έχουν αυξηθεί.
κ. Πάολο Τζεντιλόνι, επίτροπος Οικονομίας
Συναφή θέματα
Μια οικονομία στην υπηρεσία των ανθρώπων
pdf σε εκτυπώσιμη μορφή
Εαρινές οικονομικές προβλέψεις του 2024: σταδιακή επέκταση
English
56.71, kB – PDF
Λεπτομέρειες επικοινωνίας για τα ΜΜΕ
Veerle NUYTS
- Υπεύθυνος Τύπου
Τηλέφωνο
+32 2 299 63 02
Ηλεκτρονική διεύθυνση
Marajke SLOMKA
- Εκπρόσωπος Τύπου
Τηλέφωνο
+32 2 298 26 13
Ηλεκτρονική διεύθυνση
The latest macroeconomic forecast for Cyprus.
Spring 2024 Economic Forecast: A gradual expansion amid high geopolitical risks
Economic activity in Cyprus is expected to grow robustly in 2024 on the back of persistently strong domestic demand and improving exports. Inflation is continuing its downward trend towards the 2% target as energy and food prices moderate. The labour market remains resilient. The government budget is set to remain in surplus with public debt decreasing at a fast pace.
Indicators | 2023 | 2024 | 2025 |
GDP growth (%, yoy) | 2.5 | 2.8 | 2.9 |
Inflation (%, yoy) | 3.9 | 2.4 | 2.1 |
Unemployment (%) | 6.1 | 5.6 | 5.4 |
General government balance (% of GDP) | 3.1 | 2.9 | 2.9 |
Gross public debt (% of GDP) | 77.3 | 70.6 | 65.4 |
Current account balance (% of GDP) | -12.1 | -11.2 | -10.8 |
Strengthening of economic growth
Real GDP growth moderated to 2.5% in 2023. It was driven by domestic demand, in particular consumption, on the back of increasing employment and disposable incomes in an environment of decreasing inflation. Net exports had a big negative impact (-6 pps.) on growth, mainly because exports of financial and professional services dropped significantly due to geopolitical tensions, while imports rose sharply on account of increased consumption and investment. A large increase in ship registration also affected last year’s figures.
Economic growth is projected to strengthen to 2.8% in 2024 and to 2.9% in 2025. Domestic demand is set to continue driving growth, fuelled by the anticipated surge in investment from both existing and upcoming major construction projects. This investment boost will complement the already positive contributions from household and government consumption. Public investment which has already picked up significantly since 2023 is expected to continue growing strongly partly financed by RRF and other EU funds. Exports of tourism and non-tourism services are set to perform well. Imports are also increasing, driven by both investment and consumption needs and by the large import component of most of the exports. However, the combined contribution of net exports to growth is expected to be just below zero in 2024 and 0.3 pps. in 2025.
The current account deficit increased to its historic high of 12.1% of GDP in 2023 and is expected to decline but remain elevated at 11.2% of GDP in 2024 and 10.8% in 2025. Cyprus’s reliance on energy imports, alongside imports of consumption and investment goods, contributed to the widening of the trade deficit in an environment of high energy prices. Moreover, the repatriation of profits by foreign-owned companies, including banks, is impacting primary income outflows, further widening the current account deficit.
Increasing employment
In 2023, employment increased by 1.4% and the unemployment rate decreased to 6.1%, down from 6.8% in 2022. Employment is set to continue increasing at a relatively stable pace of around 1.4% annually over the forecast horizon. Unemployment is forecast to remain on its downward trajectory reaching 5.6% in 2024 and 5.4% in 2025. The reinforcement of the labour force by foreign workers is expected to continue as domestic labour shortages persist.
Inflation on a downward path
HICP inflation is expected to decrease from 3.9% in 2023 to 2.4% in 2024 and continue decelerating to 2.1% in 2025. The decrease is set to be driven mainly by the fall in energy and food prices. Domestic price pressures (particularly services inflation) remain elevated in part owing to continued wage growth.
Sustained budgetary surpluses
The general government surplus increased further to 3.1% of GDP in 2023 (from 2.7% in 2022). Double-digit revenue growth from tax-rich drivers like consumption and rising wages, outpaced robust expenditure growth fuelled by increased public wages and social spending. However, measures to mitigate the impact of high energy prices slightly dampened the budget balance, with a net budgetary cost of about 0.4% of GDP in 2023.
In 2024, the budget is expected to remain in a surplus of 2.9% of GDP. Public wage expenditure is projected to grow by almost 8% mainly on account of inflation indexation. Public capital spending is also temporarily affected by the mortgage-to-rent scheme for vulnerable households managed by the state-owned asset management company (KEDIPES). A positive driver of the 2024 budget surplus is the planned complete phasing-out of the remaining energy-related measures by the summer. The revenue from social security contributions is also projected to continue increasing strongly as the rates of employers and employees’ contributions were raised as of January 2024.
The budget surplus is forecast to remain at 2.9% of GDP in 2025 based on unchanged policies, mainly thanks to the carry-over effect of the phasing out of measures to mitigate the impact of high energy prices.
The general government debt-to-GDP ratio is expected to drop significantly over the forecast horizon from 77.3% in 2023 to 65.4% in 2025 mainly thanks to primary surpluses combined with continued strong nominal GDP growth.
Η Επίτροπος Στέλλα Κυριακίδου επισκέπτεται το Ηνωμένο Βασίλειο στο πλαίσιο της συμμετοχής της στο Συνέδριο «Ο κόσμος ενωμένος για την επίλυση της κρίσης της αντιμικροβιακής αντοχής»
Την Πέμπτη, η κ. Στέλλα Κυριακίδου, Ευρωπαία Επίτροπος Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων, θα επισκεφθεί το Λονδίνο στο πλαίσιο της συμμετοχής της στο συνέδριο «Ο κόσμος ενωμένος για την επίλυση της κρίσης της αντιμικροβιακής αντοχής» (The World Together Solving the Antibiotic Emergency). Το συνέδριο διοργανώνεται από την Βρετανική Κυβέρνηση και τη Βρετανική Βασιλική Ακαδημία.
Το συνέδριο, στην παρουσία πολλών υψηλών προσκεκλημένων και εμπειρογνωμόνων, θα εστιάσει στις παγκόσμιες προσπάθειες και πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της αντιμικροβιακής αντοχής (AMR) και τη δημιουργία ισχυρότερων συστημάτων υγείας, την επισιτιστική ασφάλεια και την κλιματική αλλαγή. Κατά τη διάρκεια της ημερίδας θα παρουσιαστεί η πιο πρόσφατη επιστημονική και οικονομική έρευνα σχετικά με την αντιμικροβιακή αντοχή, και θα δοθεί έμφαση στην συνδρομή της κοινωνίας των πολιτών.
Η Επίτροπος κ. Κυριακίδου θα παρουσιάσει τις δράσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αντιμετώπιση της αντιμικροβιακής αντοχής ως μέρος της ενιαίας προσέγγισης για την υγεία (One Health approach).
Pact on Migration and Asylum Q&A
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Τετάρτη 15 Μαΐου 2024
Συνεδρίαση του Σώματος των Επιτρόπων
Πέμπτη 16 Μαΐου 2024
Η κ. Στέλλα Κυριακίδου στο Λονδίνο: συμμετέχει στο πάνελ υπουργών απ’ όλο τον κόσμο της εκδήλωσης με τίτλο «The World Together Solving the Antibiotic Emergency» (Ο κόσμος ενωμένος αντιμετωπίζει την κατάσταση έκτακτης ανάγκης στα αντιβιοτικά) που διοργανώνεται από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου και τη Royal Society.
The European Commission is committed to personal data protection. Any personal data is processed in line with Regulation (EC) 2018/1725. All personal information processed by the Directorate-General for Communication / European Commission Representations is treated accordingly. If you do not work for a media organisation, you are welcome to contact the EU through Europe Direct in writing or by calling 00 800 6 7 8 9 10 11.
Athanasios ATHANASIOU
Press Officer / Political Reporter
European Commission
Representation in Cyprus
EU House, 30 Vyronos Avenue, 1096 Nicosia
Tel: +357 22 81 75 76 Mob: +357 99 363753
Twitter: @aathans