Skip to content

Ευρωπαϊκές Ειδήσεις 7/11

Η ΕΕ διοργανώνει νέες πτήσεις ανθρωπιστικής βοήθειας για τη Γάζα

Σήμερα, δύο νέες πτήσεις της αερογέφυρας ανθρωπιστικής βοήθειας της ΕΕ για τον λαό της Γάζας απογειώθηκαν από την Οστάνδη (Βέλγιο) και το Ντουμπάι (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα), μεταφέροντας σχεδόν 115 τόνους προμηθειών βοήθειας στο Αλ-Αρίς της Αιγύπτου, κοντά στο συνοριακό πέρασμα της Ράφα.

Σήμερα, ο Επίτροπος Διαχείρισης Κρίσεων κ. Γιάνες Λέναρτσιτς μετέβη στην περιοχή για να δει το φορτίο που παρέδωσαν οι ανθρωπιστικοί εταίροι Médecins du Monde (MdM), Ταμείο των Ηνωμένων Εθνών για τον Πληθυσμό (UNFPA) και εκπρόσωποι της Γαλλίας, οι οποίοι δώρισαν βασικά ιατρικά εφόδια, τα οποία από την Οστάνδη μεταφέρθηκαν με πτήση που διοργάνωσε η πλατφόρμα συντονισμού ΕΕ-Διεθνούς Ομοσπονδίας του Ερυθρού Σταυρού και της Ερυθράς Ημισελήνου (IFRC).

Το φορτίο από το Ντουμπάι περιλαμβάνει διάφορα είδη εφοδιαστικής, όπως ψυγεία και εμπορευματοκιβώτια, τα οποία είναι ζωτικής σημασίας για τη διαχείριση της βοήθειας που φθάνει στην Αίγυπτο και τη Γάζα. Τα είδη αυτά αγοράστηκαν από την ΕΕ και δωρήθηκαν στο Παγκόσμιο Επισιτιστικό Πρόγραμμα, ώστε να ενισχυθεί η εφοδιαστική ικανότητα της αιγυπτιακής Ερυθράς Ημισελήνου και να διευκολυνθούν οι επιχειρήσεις παροχής βοήθειας στην περιοχή.

Τις τελευταίες εβδομάδες έχουν πραγματοποιηθεί 8 πτήσεις ανθρωπιστικής βοήθειας της ΕΕ προς τη Γάζα, με τις οποίες μεταφέρθηκαν πάνω από 320 τόνοι ανθρωπιστικής βοήθειας.

Επιπλέον, δεδομένων των τεράστιων ανθρωπιστικών αναγκών στη Λωρίδα της Γάζας, προετοιμάζονται πρόσθετες πτήσεις σε στενή συνεργασία με το Απόθεμα Ανθρωπιστικής Βοήθειας των Ηνωμένων Εθνών (UNHRD) και άλλους ανθρωπιστικούς εταίρους για τη μεταφορά πρόσθετης βοήθειας, συμπεριλαμβανομένων ειδών έκτακτης ανάγκης από τα αποθέματα της ΕΕ στο Ντουμπάι και στο Μπρίντιζι.

Σχετική συνέντευξη Τύπου είναι διαθέσιμη στο EBS.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Balazs Ujvari — Τηλ.: + 32 2 295 45 78· Daniel Puglisi — Τηλ.: + 32 2 296 91 40)

Η Επιτροπή εγκρίνει νέα πρόταση σχετικά με τον συνδυασμό τρόπων μεταφοράς για πιο βιώσιμες εμπορευματικές μεταφορές

Η Επιτροπή παρουσίασε σήμερα την πρότασή της για τις συνδυασμένες μεταφορές, η οποία έχει ως στόχο να καταστήσει τις εμπορευματικές μεταφορές πιο βιώσιμες μέσω της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας των διατροπικών εμπορευματικών μεταφορών σε σύγκριση με τις μεταφορές που γίνονται μόνο μέσω του οδικού δικτύου. Η εν λόγω πρόταση επικαιροποιεί την οδηγία για τις συνδυασμένες μεταφορές και συμπληρώνει τα μέτρα για τον οικολογικό προσανατολισμό των εμπορευματικών μεταφορών, τα περισσότερα εκ των οποίων εγκρίθηκαν τον Ιούλιο του 2023. Αυτή η δέσμη μέτρων θα στηρίξει τον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών ώστε να συμβάλει κι αυτός στην επίτευξη των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ.

Η Επίτροπος Μεταφορών κ. Αντίνα Βαλεάν δήλωσε σχετικά: «Το 2022 μεταφέρθηκαν μέσω του οδικού δικτύου της ΕΕ 13,6 δισ. τόνοι εμπορευμάτων. Οι εν λόγω εμπορευματικές μεταφορές είναι απαραίτητες για την οικονομία της ΕΕ και, καθώς αυξάνεται η ζήτηση, πρέπει να διατηρήσουμε υπό έλεγχο το κόστος και τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Χάρη στην πρότασή μας, τα φορτηγά θα συνεχίσουν να είναι χρήσιμα στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών, αλλά ο συνδυασμός τους με άλλους, πιο βιώσιμους τρόπους μεταφοράς, όπως οι φορτηγίδες, οι θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων ή τα τρένα, θα μειώσει το εξωτερικό κόστος των μεταφορών και θα βελτιστοποιήσει τη χρήση του δικτύου μεταφορών μας προς όφελος των πολιτών και της οικονομίας μας.»

Η σημερινή αναθεώρηση θα καταστήσει τις διατροπικές μεταφορές πιο αποτελεσματικές και πιο ανταγωνιστικές. Ενισχύει τη στήριξη σε μεταφορές που μειώνουν κατά τουλάχιστον 40% τις αρνητικές εξωτερικές επιδράσεις, σε σύγκριση με τις μεταφορές που γίνονται μόνο μέσω του οδικού δικτύου, μεταξύ των ίδιων σημείων αναχώρησης και άφιξης.

Εκτός από τα υφιστάμενα κανονιστικά μέτρα, η πρόταση εισάγει μια εξαίρεση για τις συνδυασμένες μεταφορές από τις προσωρινές απαγορεύσεις οδήγησης, όπως για παράδειγμα την απαγόρευση οδήγησης κατά τη διάρκεια του σαββατοκύριακου. Θέτει επίσης στα κράτη μέλη τον στόχο μείωσης του μέσου κόστους των συνδυασμένων μεταφορών από πόρτα σε πόρτα κατά τουλάχιστον 10% εντός επτά ετών, και τα καλεί να θεσπίσουν τις αναγκαίες πολιτικές για την επίτευξη αυτού του στόχου. Επιπλέον, οι φορείς εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών θα υποχρεούνται να παρέχουν, μέσω του ιστοτόπου τους, τουλάχιστον ορισμένες πληροφορίες σχετικά με τις υπηρεσίες και τις εγκαταστάσεις των τερματικών σταθμών μεταφόρτωσης στην ΕΕ. 

Η πρόταση θα εξεταστεί τώρα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο σύμφωνα με τη συνήθη νομοθετική διαδικασία. 

Περισσότερες λεπτομέρειες περιλαμβάνονται στο σχετικό δελτίο Τύπου και στις ερωταπαντήσεις.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Adalbert Jahnz — Τηλ.: + 32 2 295 31 56· Deborah Almerge-Ruckert — Τηλ.: + 32 2 298 79 86)

Η Επιτροπή ξεκινά στοχευμένη διαβούλευση για την έκθεση του 2024 για το κράτος δικαίου

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε σήμερα μια στοχευμένη διαβούλευση, προκειμένου να συλλέξει πληροφορίες σχετικά με τις εξελίξεις του κράτους δικαίου σε όλα τα κράτη μέλη, στο πλαίσιο της προετοιμασίας για τη σύνταξη της έκθεσης του 2024 για το κράτος δικαίου. Η διαβούλευση απευθύνεται σε δικαστικές ενώσεις, την κοινωνία των πολιτών, ΜΚΟ, διεθνείς οργανισμούς και οργανισμούς της ΕΕ, καθώς και σε άλλα ενδιαφερόμενα μέρη. Οι πληροφορίες που θα ληφθούν θα βοηθήσουν την Επιτροπή να αξιολογήσει την εξέλιξη της κατάστασης του κράτους δικαίου στα κράτη μέλη από την τελευταία δημοσίευση της έκθεσης τον Ιούλιο του 2023. Η έκθεση για το κράτος δικαίου βρίσκεται στο επίκεντρο ενός ετήσιου κύκλου παρακολούθησης που αποσκοπεί στην πρόληψη προβλημάτων πριν εμφανιστούν ή επιδεινωθούν, καθώς και στην προώθηση του διαλόγου για το κράτος δικαίου σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο. Στο πλαίσιο των προηγούμενων εκδόσεων της έκθεσης για το κράτος δικαίου, οι ετήσιες στοχευμένες διαβουλεύσεις με τα ενδιαφερόμενα μέρη παρείχαν πολύτιμες οριζόντιου χαρακτήρα και ειδικές ανά χώρα πληροφορίες. Η Επιτροπή ενδιαφέρεται επίσης να λάβει παρατηρήσεις σχετικά με τις συστάσεις που απηύθυνε προς τα κράτη μέλη στην προηγούμενη έκθεση. 

Η διαβούλευση είναι διαθέσιμη εδώ και θα διαρκέσει έως τις 15 Ιανουαρίου 2024. 

(Για περισσότερες πληροφορίες:  Christian Wigand — Τηλ.: + 32 2 296 22 53· Marajke Slomka — Τηλ.:  + 32 2 298 26 13)

Η ΕΕ διαθέτει 61 εκατ. ευρώ σε ανθρωπιστική βοήθεια για τον λαό του Αφγανιστάν και Αφγανούς πρόσφυγες στο Πακιστάν

Καθώς η ανθρωπιστική κατάσταση στο Αφγανιστάν παραμένει ανησυχητική, η ΕΕ διαθέτει 61 εκατ. ευρώ σε ανθρωπιστική βοήθεια για την αντιμετώπιση των αναγκών ευάλωτων ομάδων στη χώρα, καθώς και προσφύγων στο γειτονικό Πακιστάν. Συνολικά 60 εκατ. ευρώ διατίθενται για ανθρωπιστικές οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στο Αφγανιστάν και άλλο 1 εκατ. ευρώ για ανθρωπιστικές οργανώσεις στο Πακιστάν.

Η νέα χρηματοδότηση θα συμβάλει στην αντιμετώπιση της επισιτιστικής κρίσης στο Αφγανιστάν, όπου σχεδόν το ήμισυ του πληθυσμού αντιμετωπίζει οξεία επισιτιστική ανασφάλεια. Θα χρησιμεύσει επίσης για την κάλυψη άλλων αναγκών, όπως  στέγασης,  προστασίας, υγειονομικής περίθαλψης, διατροφής, ύδρευσης και αποχέτευσης, ιδίως για τον πληθυσμό που επλήγη από τους σεισμούς που σημειώθηκαν στο δυτικό Αφγανιστάν τον Οκτώβριο.

Μέρος της χρηματοδότησης θα στηρίξει επίσης Αφγανούς πρόσφυγες που επιστρέφουν στο Αφγανιστάν, δίνοντας προτεραιότητα στην παρακολούθηση της προστασίας και στην άμεση στήριξη των κοινοτήτων υποδοχής.

Η νέα αυτή βοήθεια έρχεται να προστεθεί στα σχεδόν 94 εκατ. ευρώ σε ανθρωπιστική βοήθεια που έχουν ήδη διατεθεί φέτος για το Αφγανιστάν, συμπεριλαμβανομένης μιας δέσμης ύψους 4,5 εκατ. ευρώ που εγκρίθηκε μετά τους πρόσφατους σεισμούς. Η ανθρωπιστική βοήθεια της ΕΕ για το Αφγανιστάν διοχετεύεται αποκλειστικά μέσω ανθρωπιστικών εταίρων στο πεδίο.

Το πλήρες δελτίο Τύπου είναι διαθέσιμο εδώ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Balazs Ujvari — Τηλ.: + 32 2 295 45 78· Daniel Puglisi — Τηλ.: + 32 2 296 91 40)

Η Επιτροπή διαβουλεύεται με τα κράτη μέλη σχετικά με πρόταση για μερική προσαρμογή του χρονοδιαγράμματος σταδιακής κατάργησης του προσωρινού πλαισίου κρίσης και μετάβασης για τις κρατικές ενισχύσεις ενόψει της επικείμενης χειμερινής περιόδου θέρμανσης

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε στα κράτη μέλη προς διαβούλευση σχέδιο πρότασης για τη μερική προσαρμογή του χρονοδιαγράμματος σταδιακής κατάργησης των διατάξεων του προσωρινού πλαισίου κρίσης και μετάβασης για τις κρατικές ενισχύσεις, με στόχο την αντιμετώπιση της κρίσης μετά την επίθεση της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και την άνευ προηγουμένου αύξηση των τιμών της ενέργειας.

Από την έναρξη του πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και στο πλαίσιο των άμεσων και έμμεσων επιπτώσεών του στην οικονομία της ΕΕ, το προσωρινό πλαίσιο κρίσης για τις κρατικές ενισχύσεις, που εγκρίθηκε στις 23 Μαρτίου 2022, έδωσε στα κράτη μέλη τη δυνατότητα να παρέχουν έγκαιρη, στοχευμένη και αναλογική στήριξη σε επιχειρήσεις που έχουν ανάγκη. Το πλαίσιο επέτρεψε στα κράτη μέλη να δράσουν γρήγορα και αποτελεσματικά για να βοηθήσουν τις εταιρείες που πλήττονται από τις σημαντικές οικονομικές αβεβαιότητες, τη διαταραχή των εμπορικών ροών και των αλυσίδων εφοδιασμού, καθώς και τις εξαιρετικά μεγάλες και απροσδόκητες αυξήσεις των τιμών, ιδίως του φυσικού αερίου, της ηλεκτρικής ενέργειας, πολλών άλλων εισροών και πρώτων υλών, καθώς και των βασικών προϊόντων. Οι επιπτώσεις αυτές, εξεταζόμενες από κοινού, είχαν προκαλέσει σοβαρή διαταραχή στην οικονομία όλων των κρατών μελών σε ευρύ φάσμα οικονομικών τομέων.

Στις 9 Μαρτίου 2023 η Επιτροπή ενέκρινε το προσωρινό πλαίσιο κρίσης και μετάβασης, το οποίο τροποποίησε και παρέτεινε εν μέρει το προσωρινό πλαίσιο κρίσης, και προωθεί μέτρα στήριξης σε τομείς που είναι καίριας σημασίας για τη μετάβαση προς μια οικονομία μηδενικών καθαρών εκπομπών, σύμφωνα με το βιομηχανικό σχέδιο της Πράσινης Συμφωνίας.

Καθώς συνεχίζεται ο επιθετικός πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας, η οικονομική κατάσταση της ΕΕ επιδεικνύει ανθεκτικότητα απέναντι στους κλυδωνισμούς που έχει υποστεί. Στις θερινές οικονομικές προβλέψεις της Επιτροπής για το 2023 επισημαίνεται ότι η οικονομία της ΕΕ εξακολουθεί να αναπτύσσεται, αν και με μειωμένη δυναμική. Η κατάσταση στις αγορές ενέργειας και ιδίως οι μέσες τιμές φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας φαίνεται να έχουν σταθεροποιηθεί. Επιπλέον, οι κίνδυνοι έλλειψης ενεργειακού εφοδιασμού έχουν μειωθεί, μεταξύ άλλων λόγω των μέτρων που έλαβαν τα κράτη μέλη για τη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας. Ταυτόχρονα, στις θερινές οικονομικές προβλέψεις για το 2023 επισημαίνεται ότι ο συνεχιζόμενος πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και οι ευρύτερες γεωπολιτικές εντάσεις, ιδίως στη Μέση Ανατολή, εξακολουθούν να ενέχουν κινδύνους και παραμένουν πηγή αβεβαιότητας.

Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή προτείνει περιορισμένη παράταση 3 μηνών των διατάξεων που επιτρέπουν στα κράτη μέλη να συνεχίσουν να χορηγούν περιορισμένα ποσά ενισχύσεων (τμήμα 2.1 του πλαισίου) και ενισχύσεις για την αντιστάθμιση του υψηλού ενεργειακού κόστους (τμήμα 2.4 του πλαισίου), έως τις 31 Μαρτίου 2024. Αυτό θα επιτρέψει στα κράτη μέλη, όπου χρειάζεται, να παρατείνουν τα καθεστώτα στήριξής τους και να διασφαλίσουν ότι οι εταιρείες που εξακολουθούν να πλήττονται από την κρίση δεν θα αποκλειστούν από την αναγκαία στήριξη κατά την προσεχή χειμερινή περίοδο θέρμανσης. Βάσει του τμήματος 2.4 του πλαισίου, τα κράτη μέλη δύνανται να συνεχίσουν την παροχή υποστήριξης, καλύπτοντας τμήματα του επιπλέον ενεργειακού κόστους, μόνον στον βαθμό που οι τιμές ενέργειας υπερβαίνουν σημαντικά τα επίπεδα τιμών πριν από την κρίση.

Το σχέδιο πρότασης της Επιτροπής που εστάλη σήμερα στα κράτη μέλη δεν επηρεάζει τις υπόλοιπες διατάξεις του προσωρινού πλαισίου κρίσης και μετάβασης. Τα άλλα τμήματα του πλαισίου που σχετίζονται με την κρίση (δηλαδή η στήριξη ρευστότητας με τη μορφή κρατικών εγγυήσεων και επιδοτούμενων δανείων, και τα μέτρα που αποσκοπούν στη στήριξη της μείωσης της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας) δεν θα παραταθούν πέραν της τρέχουσας ημερομηνίας λήξης τους, η οποία είναι η 31η Δεκεμβρίου 2023. Τα τμήματα που αποσκοπούν στην επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης και στη μείωση της εξάρτησης από τα καύσιμα δεν επηρεάζονται από το σχέδιο πρότασης και θα παραμείνουν διαθέσιμα βάσει του ισχύοντος πλαισίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025.

Τα κράτη μέλη έχουν τώρα τη δυνατότητα να σχολιάσουν το σχέδιο πρότασης της Επιτροπής. Η Επιτροπή προτίθεται να εγκρίνει την περιορισμένη τροποποίηση στο προσωρινό πλαίσιο κρίσης και μετάβασης τις προσεχείς εβδομάδες, λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις που θα λάβει από τα κράτη μέλη.

Ιστορικό

Το προσωρινό πλαίσιο κρίσης για τις κρατικές ενισχύσεις, που εγκρίθηκε στις 23 Μαρτίου 2022, έδωσε στα κράτη μέλη τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν την ευελιξία που προβλέπουν οι κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις, ώστε να στηρίξουν την οικονομία εν μέσω του πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας. Το προσωρινό πλαίσιο κρίσης τροποποιήθηκε στις 20 Ιουλίου 2022, προκειμένου να συμπληρωθεί η δέσμη μέτρων ετοιμότητας για τον χειμώνα, και σύμφωνα με τους στόχους του σχεδίου REPowerEU. Το προσωρινό πλαίσιο κρίσης τροποποιήθηκε περαιτέρω στις 28 Οκτωβρίου 2022 σύμφωνα με τον κανονισμό σχετικά με παρέμβαση έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση των υψηλών τιμών ενέργειας και τον κανονισμό για την ενίσχυση της αλληλεγγύης μέσω καλύτερου συντονισμού των αγορών αερίου, αξιόπιστων δεικτών αναφοράς για τις τιμές και διασυνοριακών ανταλλαγών αερίου.

Στις 9 Μαρτίου 2023 η Επιτροπή ενέκρινε το τρέχον προσωρινό πλαίσιο κρίσης και μετάβασης για την προώθηση μέτρων στήριξης σε τομείς που είναι καίριας σημασίας για τη μετάβαση προς μια οικονομία μηδενικών καθαρών εκπομπών, σύμφωνα με το βιομηχανικό σχέδιο της Πράσινης Συμφωνίας.

Το προσωρινό πλαίσιο κρίσης και μετάβασης, όπως ισχύει σήμερα, προβλέπει τα ακόλουθα είδη ενισχύσεων που μπορούν να χορηγούν τα κράτη μέλη:

  • Περιορισμένα ποσά ενίσχυσης (τμήμα 2.1), υπό οποιαδήποτε μορφή, για επιχειρήσεις που πλήττονται από την τρέχουσα κρίση ή από τις επακόλουθες κυρώσεις και αντίμετρα έως το ποσό των 250 000 EUR και 300 000 EUR στον τομέα της γεωργίας και στον τομέα της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας αντίστοιχα, και έως 2 εκατομμύρια EUR σε όλους τους άλλους τομείς·
  • Στήριξη ρευστότητας με τη μορφή κρατικών εγγυήσεων και επιδοτούμενων δανείων (τμήματα 2.2 και 2.3).  Σε εξαιρετικές περιπτώσεις και υπό αυστηρές διασφαλίσεις, τα κράτη μέλη μπορούν να παρέχουν στις επιχειρήσεις κοινής ωφελείας του τομέα της ενέργειας για τις εμπορικές τους δραστηριότητες δημόσιες εγγυήσεις που υπερβαίνουν κάλυψη 90 %, εφόσον παρέχονται ως μη χρηματοδοτούμενη χρηματοοικονομική ασφάλεια σε κεντρικούς αντισυμβαλλομένους ή εκκαθαριστικά μέλη·
  • Ενισχύσεις για την αντιστάθμιση των υψηλών τιμών της ενέργειας (τμήμα 2.4).  Οι ενισχύσεις, οι οποίες θα μπορούν να χορηγηθούν υπό οποιαδήποτε μορφή, θα αποζημιώνουν εν μέρει τις επιχειρήσεις, ιδίως τις πλέον ενεργοβόρες, για το πρόσθετο κόστος λόγω των έκτακτων αυξήσεων των τιμών του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας. Το ποσό της μεμονωμένης ενίσχυσης μπορεί να υπολογίζεται με βάση είτε την προηγούμενη είτε την τρέχουσα κατανάλωση, λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη να διατηρηθούν τα κίνητρα της αγοράς για μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και για τη διασφάλιση της συνέχειας των οικονομικών δραστηριοτήτων. Επιπλέον, τα κράτη μέλη μπορούν να παρέχουν στήριξη με ευελιξία, μεταξύ άλλων σε ιδιαίτερα πληγέντες ενεργοβόρους τομείς, με την επιφύλαξη διασφαλίσεων για την αποφυγή της υπεραντιστάθμισης και την παροχή κινήτρων για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα σε περίπτωση ενισχύσεων άνω των 50 εκατ. EUR. Τα κράτη μέλη καλούνται επίσης να εξετάσουν, χωρίς διακρίσεις, τη θέσπιση απαιτήσεων σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος ή την ασφάλεια του εφοδιασμού. Περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τις δυνατότητες στήριξης για υψηλές τιμές ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της μεθοδολογίας για τον υπολογισμό των ποσών των μεμονωμένων ενισχύσεων, είναι διαθέσιμες εδώ·
  • Μέτρα για την επιτάχυνση της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (τμήμα 2.5).  Τα κράτη μέλη μπορούν να θεσπίσουν προγράμματα για επενδύσεις σε όλες τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων του ανανεώσιμου υδρογόνου, του βιοαερίου και του βιομεθανίου, της αποθήκευσης και της θερμότητας από ανανεώσιμες πηγές, μεταξύ άλλων μέσω αντλιών θερμότητας, με απλουστευμένες διαδικασίες διαγωνισμών που μπορούν να εφαρμοστούν γρήγορα, ενώ παράλληλα θα περιλαμβάνονται επαρκείς διασφαλίσεις για την προστασία των ισότιμων όρων ανταγωνισμού. Ειδικότερα, τα κράτη μέλη μπορούν να σχεδιάσουν προγράμματα για μια συγκεκριμένη τεχνολογία, η οποία χρειάζεται στήριξη ενόψει του συγκεκριμένου εθνικού ενεργειακού μείγματος. Οι όροι για τη χορήγηση ενισχύσεων σε μικρά έργα και λιγότερο ώριμες τεχνολογίες, όπως το ανανεώσιμο υδρογόνο, έχουν απλουστευθεί με την κατάργηση της υποχρέωσης πραγματοποίησης ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών, εφόσον υπάρχουν ορισμένες διασφαλίσεις·
  • Μέτρα για τη διευκόλυνση της απανθρακοποίησης των βιομηχανικών διεργασιών (τμήμα 2.6). Για την περαιτέρω επιτάχυνση της διαφοροποίησης του ενεργειακού εφοδιασμού, τα κράτη μέλη μπορούν να στηρίξουν επενδύσεις με σκοπό τη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων, ιδίως μέσω του εξηλεκτρισμού, της ενεργειακής απόδοσης και της μετάβασης στη χρήση ανανεώσιμου υδρογόνου που βασίζεται στην ηλεκτρική ενέργεια και πληροί ορισμένες προϋποθέσεις, με την επέκταση των δυνατοτήτων στήριξης για την απανθρακοποίηση των βιομηχανικών διαδικασιών κατά τη μετάβαση σε καύσιμα που παράγονται από υδρογόνο. Τα κράτη μέλη μπορούν είτε i) να θεσπίσουν νέα προγράμματα βασισμένα σε διαγωνισμούς είτε ii) να στηρίξουν απευθείας έργα, χωρίς διαγωνισμούς, με ορισμένα όρια όσον αφορά το μερίδιο της δημόσιας στήριξης ανά επένδυση. Προβλέπονται ειδικές συμπληρωματικές πριμοδοτήσεις για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, καθώς και για λύσεις ιδιαίτερα υψηλής ενεργειακής απόδοσης. Στην περίπτωση που δεν γίνουν διαγωνισμοί, θεσπίστηκε μια περαιτέρω απλούστερη μέθοδος για τον καθορισμό του επιπέδου της μέγιστης στήριξης·
  • Μέτρα υπέρ της μείωσης της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας (τμήμα 2.7), σύμφωνα με τον κανονισμό σχετικά με παρέμβαση έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση των υψηλών τιμών της ενέργειας· και
  • Μέτρα για την περαιτέρω επιτάχυνση των επενδύσεων σε τομείς που είναι καίριας σημασίας για τη μετάβαση προς μια οικονομία μηδενικών καθαρών εκπομπών (τμήμα 2.8), με την παροχή της δυνατότητας επενδυτικής στήριξης για την κατασκευή εξοπλισμού στρατηγικής σημασίας, και συγκεκριμένα συσσωρευτών, ηλιακών συλλεκτών, ανεμογεννητριών, αντλιών θερμότητας, ηλεκτρολυτικών κυψελών και εξοπλισμού για τη δέσμευση, χρήση και αποθήκευση του διοξειδίου του άνθρακα, καθώς και για την παραγωγή βασικών κατασκευαστικών στοιχείων και για την παραγωγή και ανακύκλωση των σχετικών κρίσιμων πρώτων υλών. Ειδικότερα, τα κράτη μέλη μπορούν να σχεδιάσουν απλά και αποτελεσματικά καθεστώτα, παρέχοντας στήριξη με ανώτατο όριο ένα ορισμένο ποσοστό του επενδυτικού κόστους έως συγκεκριμένα ονομαστικά ποσά, ανάλογα με την τοποθεσία της επένδυσης και το μέγεθος του δικαιούχου, με τη μεγαλύτερη δυνατή στήριξη για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (στο εξής: ΜΜΕ), καθώς και για τις επιχειρήσεις που βρίσκονται σε μειονεκτούσες περιοχές, ώστε να διασφαλίζεται ότι λαμβάνονται δεόντως υπόψη οι στόχοι συνοχής. Επιπλέον, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, τα κράτη μέλη μπορούν να παρέχουν υψηλότερη στήριξη σε μεμονωμένες εταιρείες, όταν υπάρχει πραγματικός κίνδυνος εκτροπής των επενδύσεων από την Ευρώπη, με την επιφύλαξη μιας σειράς διασφαλίσεων. Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις δυνατότητες στήριξης μέτρων για την επιτάχυνση της μετάβασης σε μια οικονομία μηδενικών καθαρών εκπομπών διατίθενται εδώ.

Οι ρωσικές, λευκορωσικές και ιρανικές οντότητες στις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις για ενέργειες που υπονομεύουν ή απειλούν την εδαφική ακεραιότητα, την κυριαρχία και την ανεξαρτησία της Ουκρανίας εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής των εν λόγω μέτρων.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το προσωρινό πλαίσιο κρίσης και μετάβασης και τα άλλα μέτρα που έχει λάβει η Επιτροπή για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων του ρωσικού πολέμου κατά της Ουκρανίας και για την προαγωγή της μετάβασης σε μια οικονομία μηδενικών καθαρών εκπομπών είναι διαθέσιμες εδώ.

Δηλώσεις

Παρά τη σταθεροποίηση της οικονομικής κατάστασης και την αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα της οικονομίας της Ένωσης συνολικά, εξακολουθεί να υπάρχει σημαντική αβεβαιότητα όσον αφορά τις τιμές ενέργειας κατά τον επόμενο χειμώνα. Η κατάσταση αυτή εξακολουθεί να αποτελεί πηγή σοβαρών ανησυχιών για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις στην Ευρώπη. Η πρόταση που εστάλη σήμερα στα κράτη μέλη θα τους επιτρέψει να προετοιμαστούν και να παράσχουν περαιτέρω περιορισμένη στήριξη κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, όταν είναι αναγκαίο, διασφαλίζοντας, παράλληλα, ότι οι κατ’ εξαίρεσιν κανόνες παραμένουν προσωρινοί. Επιπλέον, η Επιτροπή παρακολουθεί συνεχώς τις οικονομικές εξελίξεις και είναι έτοιμη να αντιδράσει γρήγορα σε τυχόν απρόβλεπτα γεγονότα. Η πρόταση δεν επηρεάζει τις διατάξεις του πλαισίου που επιτρέπουν στα κράτη μέλη να παρέχουν πρόσθετη στήριξη για την επιτάχυνση των επενδύσεων που απαιτούνται για την επίτευξη των στόχων μηδενικών καθαρών εκπομπών, οι οποίες παραμένουν διαθέσιμες έως το τέλος του 2025.

Ο Επίτροπος Didier Reynders, αρμόδιος για την πολιτική ανταγωνισμού – 06/11/2023

Η Πρόεδρος φον ντερ Λάιεν καλωσορίζει την Α.Μ. τον Βασιλιά Αμπντάλα του Χασεμιτικού Βασιλείου της Ιορδανίας και ανακοινώνει σημαντική δέσμη μέτρων στήριξης

Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν υποδέχθηκε σήμερα στις Βρυξέλλες την Α.Μ. τον Βασιλιά Αμπντάλα του Χασεμιτικού Βασιλείου της Ιορδανίας. Οι συζητήσεις τους εστίασαν στις πρόσφατες εξελίξεις και στην ανάγκη αποφυγής αρνητικών ευρύτερων επιπτώσεων στην περιοχή, στην οποία η Ιορδανία αποτελεί σημαντικό παράγοντα σταθερότητας. Στο πλαίσιο της επίσκεψης, η Επιτροπή ανακοίνωσε σημαντική δέσμη μέτρων στήριξης της ΕΕ προς την Ιορδανία ύψους 902 εκατ. ευρώ (402 εκατ. ευρώ σε επιχορηγήσεις και 500 εκατ. ευρώ σε δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων).

Η Πρόεδρος κ. φον ντερ Λάιεν δήλωσε σχετικά: «Ευχαριστώ τον βασιλιά Αμπντάλα Β’ για την κρίσιμη συμβολή του στη σταθερότητα της περιοχής. Η ΕΕ είναι ισχυρός φίλος και εταίρος της Ιορδανίας και η συνεργασία μας καλύπτει πολλούς τομείς, από τον πολιτισμό και τη διαχείριση των υδάτων ως τη στήριξη των προσφύγων, την εκπαίδευση και την κατάρτιση. Γι’ αυτό σήμερα είμαι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσω ότι θα συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε σθεναρά τη μεταρρυθμιστική διαδικασία της Ιορδανίας και τον εκσυγχρονισμό της οικονομίας της

Η ΕΕ και η Ιορδανία επιβεβαίωσαν την ισχυρή και διαρκή εταιρική σχέση τους στην 14η σύνοδο του Συμβουλίου Σύνδεσης της ΕΕ και της Ιορδανίας στις 2 Ιουνίου 2022, με την έγκριση των νέων προτεραιοτήτων της εταιρικής σχέσης που θα καθοδηγήσουν τη διμερή συνεργασία έως το 2027, σύμφωνα με το νέο θεματολόγιο της ΕΕ για τη Μεσόγειο και το οικονομικό και επενδυτικό της σχέδιο. 

Για περισσότερες πληροφορίες βλ. το σχετικό δελτίο Τύπου.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Arianna Podestà – Τηλ.: +32 2 298 70 24˙ Ana Pisonero – Τηλ. +32 2 295 43 20˙ Zoï Muletier – Τηλ. +32 2 299 43 06

The European Commission is committed to personal data protection.  Any personal data is processed in line with Regulation (EC) 2018/1725. All personal information processed by the Directorate-General for Communication / European Commission Representations is treated accordingly. If you do not work for a media organisation, you are welcome to contact the EU through Europe Direct in writing or by calling 00 800 6 7 8 9 10 11.

Athanasios ATHANASIOU

Press Officer / Political Reporter

cid:image004.gif@01D9AF3B.7EF09E90

European Commission

Representation in Cyprus

EU House, 30  Vyronos Avenue, 1096 Nicosia

Tel: +357 22 81 75 76 Mob: +357 99 363753

Twitter: @aathans

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *