Skip to content

Ευρωπαϊκές Ειδήσεις 26/11

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκταμιεύει στην Κύπρο τη δεύτερη πληρωμή στο πλαίσιο του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ύψους 115 εκατ. ευρώ

Η σημερινή πληρωμή ύψους 115 εκατ. ευρώ (μετά την αφαίρεση της προχρηματοδότησης) σε επιχορηγήσεις, στο πλαίσιο του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΜΑΑ), κατέστη δυνατή λόγω της εκπλήρωσης από την Κύπρο 37 οροσήμων και στόχων.

Τα εν λόγω ορόσημα και οι στόχοι καλύπτουν καίριες μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις στους τομείς της δημόσιας υγείας, της εκπαίδευσης, της ενεργειακής απόδοσης και της ανανεώσιμης ενέργειας, της προστασίας από δασικές πυρκαγιές και πλημμύρες, της διαχείρισης των υδάτων, της γεωργίας, της έρευνας και της καινοτομίας, της χρηματοδοτικής στήριξης των επιχειρήσεων, της δημόσιας διοίκησης, της καταπολέμησης της διαφθοράς και της φορολογίας. Άλλες μεταρρυθμίσεις που προτείνονται αποσκοπούν στη βελτίωση του νομικού και θεσμικού πλαισίου για την καταπολέμηση της διαφθοράς και στη διευκόλυνση των στρατηγικών επενδύσεων.

Όπως για όλα τα κράτη μέλη, οι πληρωμές στο πλαίσιο του ΜΑΑ, του βασικού μέσου που βρίσκεται στο επίκεντρο του NextGenerationEU, βασίζονται στις επιδόσεις και εξαρτώνται από την υλοποίηση από την Κύπρο των επενδύσεων και των μεταρρυθμίσεων που περιγράφονται στο σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της χώρας.

Στις 15 Δεκεμβρίου 2023 η Κύπρος υπέβαλε στην Επιτροπή δεύτερο αίτημα πληρωμής ύψους 152 εκατ. ευρώ (μετά την αφαίρεση της προχρηματοδότησης) στο πλαίσιο του ΜΑΑ, η οποία κάλυπτε 38 ορόσημα. Στις 16 Σεπτεμβρίου 2024 η Επιτροπή εξέδωσε προκαταρκτική αξιολόγηση του αιτήματος πληρωμής της Κύπρου, αφού διαπίστωσε ότι ένα ορόσημο σχετικά με τη φορολογία δεν είχε εκπληρωθεί ικανοποιητικά. Η Επιτροπή αναγνώρισε τα μέτρα που έχει ήδη λάβει η Κύπρος για την εκπλήρωση αυτού του ορόσημου, αν και απαιτείται ακόμα να καταβληθούν σημαντικές προσπάθειες για την ικανοποιητική εκπλήρωσή του. Η διαδικασία «αναστολής πληρωμών» προβλέπεται από τον κανονισμό ΜΑΑ, ώστε να δοθεί στα κράτη μέλη πρόσθετος χρόνος για την εκπλήρωση των εκκρεμών οροσήμων, όπως εξηγείται στην ανακοίνωση που δημοσιεύτηκε στις 21 Φεβρουαρίου 2023, η οποία ισχύει για όλα τα κράτη μέλη.

Η γνώμη της Οικονομικής και Δημοσιονομικής Επιτροπής σχετικά με το αίτημα πληρωμής προετοίμασε το έδαφος ώστε η Επιτροπή να εκδώσει απόφαση σχετικά με την εκταμίευση των κονδυλίων που συνδέονται με τα 37 ορόσημα, η εκπλήρωση των οποίων έχει αξιολογηθεί ως ικανοποιητική.

Το συνολικό σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Κύπρου θα χρηματοδοτηθεί με 1,2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 1,02 δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις και 200 εκατ. ευρώ σε δάνεια. Μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Κύπρου σ’ αυτή τη σελίδα, η οποία περιλαμβάνει έναν διαδραστικό χάρτη των έργων που χρηματοδοτούνται από τον ΜΑΑ, καθώς και στον πίνακα αποτελεσμάτων για την ανάκαμψη και την ανθεκτικότητα. Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία των αιτημάτων πληρωμής στο πλαίσιο του ΜΑΑ διατίθενται στις σχετικές ερωταπαντήσεις

(Για περισσότερες πληροφορίες: Veerle Nuyts — Τηλ.: + 32 2 299 63 02· Quentin Cortes — Τηλ.: + 32 2 291 32 83)

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενισχύει τη συνεργασία με το Πακιστάν στον τομέα της νόμιμης μετανάστευσης

Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκαινιάζει μια νέα εταιρική σχέση προσέλκυσης ταλέντων μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και Πακιστάν, με σκοπό την ενίσχυση της συνεργασίας στον τομέα της μετανάστευσης μέσω της καλύτερης αντιστοίχισης των αναγκών και των δεξιοτήτων της αγοράς εργασίας μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ και του Πακιστάν.  

Η εταιρική σχέση προσέλκυσης ταλέντων φέρνει σε επαφή το Πακιστάν, τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη και την Επιτροπή, ώστε να προσδιοριστούν οι κοινές ανάγκες και να αποφασιστούν κοινές δράσεις. Με χρηματοδότηση της ΕΕ ύψους 3 εκατ. ευρώ, το νέο πρόγραμμα αποσκοπεί στη δημιουργία νέων ευκαιριών για εργασιακή και εκπαιδευτική κινητικότητα μεταξύ της ΕΕ και του Πακιστάν. Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει τη μεταφορά γνώσεων και εμπειρογνωμοσύνης, ενώ θα καλύπτει και τις ανάγκες σε δεξιότητες σε επιλεγμένους τομείς στο Πακιστάν και τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη της ΕΕ, όπως στις κατασκευές, τη γεωργία, τις τεχνολογίες των πληροφοριών και των επικοινωνιών (ΤΠΕ), την κατασκευαστική βιομηχανία στον τομέα της ανανεώσιμης ενέργειας και τη φιλοξενία.  

Οι εταιρικές σχέσεις προσέλκυσης ταλέντων αποτελούν βασικό στοιχείο της ολοκληρωμένης και στρατηγικής προσέγγισης της ΕΕ να συνεργάζεται με χώρες εταίρους για τη διαχείριση της μετανάστευσης. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεργάζεται σταθερά με διεθνείς εταίρους στο πλαίσιο της προσέγγισης «Ομάδα Ευρώπη» για την αντιμετώπιση των βαθύτερων αιτίων της μετανάστευσης, την καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης μεταναστών και την προώθηση νόμιμων οδών. Τον Ιούνιο του 2021 η Επιτροπή εγκαινίασε τις εταιρικές σχέσεις προσέλκυσης ταλέντων, μια πρωτοβουλία που αποσκοπεί στην αντιμετώπιση των ελλείψεων δεξιοτήτων στην ΕΕ μέσω της αντιστοίχισης των δεξιοτήτων των εργαζομένων από τρίτες χώρες με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας της ΕΕ, με παράλληλη στρατηγική συμμετοχή των χωρών εταίρων στην ευρύτερη συνεργασία για τη διαχείριση της μετανάστευσης, συμπεριλαμβανομένης της πρόληψης της παράτυπης μετανάστευσης. Φέτος τον Ιούλιο εγκαινιάστηκε επιτυχώς η εταιρική σχέση προσέλκυσης ταλέντων με το Μπανγκλαντές. Η Επιτροπή προετοιμάζει επί του παρόντος το έδαφος για εταιρικές σχέσεις προσέλκυσης ταλέντων με τρεις άλλες χώρες εταίρους: την Αίγυπτο, το Μαρόκο και την Τυνησία.  

(Για περισσότερες πληροφορίες: Anitta Hipper — Τηλ.: + 32 2 298 56 91· Fiorella Boigner — Τηλ.: + 32 2 299 37 34)

Η πρώτη φθινοπωρινή δέσμη του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου βάσει του νέου πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης καθορίζει την πορεία προς τα υγιή δημόσια οικονομικά και τη βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη

Η Επιτροπή παρουσίασε την πρώτη φθινοπωρινή δέσμη του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου από τότε που τέθηκε σε ισχύ η φιλόδοξη και ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση του νέου πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ, τον Απρίλιο του 2024. Αποτελεί ουσιαστικό βήμα για την επίτευξη των στόχων της μεταρρύθμισης να καταστεί το πλαίσιο απλούστερο, διαφανέστερο και αποτελεσματικότερο, με μεγαλύτερη ανάληψη ευθύνης σε εθνικό επίπεδο.

Το νέο πλαίσιο στηρίζει τα κράτη μέλη στην επίτευξη μακροοικονομικής σταθερότητας, ανάπτυξης και δημοσιονομικής βιωσιμότητας, που αποτελούν στοιχεία ζωτικής σημασίας για την οικονομική ισχύ της ΕΕ στο σημερινό δυσχερές παγκόσμιο περιβάλλον. Ενθαρρύνει επίσης μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις που θα θέσουν τα θεμέλια για τη μακροπρόθεσμη οικονομική σταθερότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Τέλος, συμβάλλει στη δημιουργία μιας πιο ανθεκτικής, δίκαιης, ανταγωνιστικής και ασφαλούς οικονομίας της ΕΕ προς όφελος των πολιτών.

Η φθινοπωρινή δέσμη του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου παρουσιάζεται σε μια περίοδο κατά την οποία η οικονομία της ΕΕ επιστρέφει στη συγκρατημένη ανάπτυξη έπειτα από παρατεταμένη περίοδο στασιμότητας. Όσον αφορά το μέλλον, ενώ τα κράτη μέλη συνεχίζουν τη δημοσιονομική προσαρμογή όπου χρειάζεται, οι δημόσιες επενδύσεις αναμένεται να αυξηθούν το 2025 σε όλα σχεδόν τα κράτη μέλη, με σημαντική συμβολή, σε αρκετά κράτη μέλη, του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας του NextGenerationEU και των ταμείων της ΕΕ.

Απλούστεροι κανόνες λαμβανομένων υπόψη των διαφορετικών δημοσιονομικών προκλήσεων

Το νέο πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης θεσπίζει απλούστερους και διαφανέστερους δημοσιονομικούς κανόνες. Χρησιμοποιεί έναν ενιαίο λειτουργικό δείκτη, και συγκεκριμένα την πολυετή πορεία των καθαρών δαπανών του κράτους μέλους, με αποτέλεσμα να διευκολύνεται η παρακολούθηση της συμμόρφωσης. Το πλαίσιο εισάγει επίσης εποπτεία με βάση τον κίνδυνο, προσαρμοσμένη στη μεμονωμένη δημοσιονομική κατάσταση κάθε κράτους μέλους και επιτρέπει πιο σταδιακή δημοσιονομική προσαρμογή, εφόσον υποστηρίζεται από συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις.

Το νέο πλαίσιο επιτρέπει τη σταδιακή και ρεαλιστική μείωση των επιπέδων δημόσιου χρέους, τα οποία αυξήθηκαν σημαντικά μετά την πανδημία COVID-19 και την επακόλουθη ενεργειακή κρίση. Τα υγιή δημόσια οικονομικά αποτελούν προϋπόθεση για τη μακροοικονομική σταθερότητα και τη βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη.

Προώθηση μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων που ενισχύουν την ανάπτυξη

Βάσει του νέου πλαισίου, όλα τα κράτη μέλη περιλαμβάνουν μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις στα μεσοπρόθεσμα σχέδιά τους για την αντιμετώπιση των κοινών προτεραιοτήτων της ΕΕ και των προκλήσεων που προσδιορίζονται στις ειδικές ανά χώρα συστάσεις στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Σε αυτές περιλαμβάνονται η πράσινη και η ψηφιακή μετάβαση, η κοινωνική και οικονομική ανθεκτικότητα, η ενεργειακή ασφάλεια και η ανάπτυξη αμυντικών ικανοτήτων.

Αξιολόγηση των μεσοπρόθεσμων σχεδίων

Τα μεσοπρόθεσμα σχέδια αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο του νέου πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης. Η ενσωμάτωση των δημοσιονομικών, μεταρρυθμιστικών και επενδυτικών στόχων σε ένα ενιαίο μεσοπρόθεσμο σχέδιο δημιουργεί μια συνεκτική και εξορθολογισμένη διεργασία.

Η Επιτροπή ολοκλήρωσε την αξιολόγησή της για 21 από τα 22 υποβληθέντα σχέδια.

Σύμφωνα με τις αξιολογήσεις της Επιτροπής, 20 από τα 21 σχέδια πληρούν τις απαιτήσεις του νέου πλαισίου και χαράσσουν αξιόπιστη δημοσιονομική πορεία ώστε να διασφαλιστεί ότι το επίπεδο του χρέους των αντίστοιχων κρατών μελών τίθεται σε βιώσιμη καθοδική πορεία ή διατηρείται σε συνετά επίπεδα. Αυτό αφορά τα ακόλουθα κράτη μέλη: Γαλλία, Δανία, Ελλάδα, Εσθονία, Ιρλανδία, Ισπανία, Ιταλία, Κροατία, Κύπρος, Λετονία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβακία, Σλοβενία, Σουηδία, Τσεχία και Φινλανδία. Για τα εν λόγω κράτη μέλη, η Επιτροπή συνιστά στο Συμβούλιο να εγκρίνει την πορεία των καθαρών δαπανών που περιλαμβάνεται στα εν λόγω σχέδια. Στην περίπτωση των Κάτω Χωρών, η Επιτροπή έχει προτείνει στο Συμβούλιο να συστήσει πορεία των καθαρών δαπανών σύμφωνη με τις τεχνικές πληροφορίες που διαβίβασε η Επιτροπή τον Ιούνιο.   

Η Επιτροπή αξιολογεί ακόμη το μεσοπρόθεσμο σχέδιο της Ουγγαρίας.

Για πέντε από τα 20 μεσοπρόθεσμα σχέδια που αξιολογήθηκαν θετικά από την Επιτροπή, η πορεία των καθαρών δαπανών βασίζεται στην παράταση της περιόδου προσαρμογής από τέσσερα σε επτά έτη. Η παράταση υποστηρίζεται από ένα σύνολο μεταρρυθμιστικών και επενδυτικών δεσμεύσεων που περιλαμβάνονται στα σχέδια. Και στις πέντε περιπτώσεις, η Επιτροπή εκτίμησε ότι τα μέτρα που περιλαμβάνονται στα σχέδια πληρούν τα κριτήρια που δικαιολογούν παράταση. Αυτό αφορά τα μεσοπρόθεσμα σχέδια της Γαλλίας, της Ισπανίας, της Ιταλίας, της Ρουμανίας και της Φινλανδίας.

Αξιολόγηση των σχεδίων δημοσιονομικών προγραμμάτων για το 2025

Η Επιτροπή αξιολόγησε επίσης τα σχέδια δημοσιονομικών προγραμμάτων (ΣΔΠ) για το 2025 που υποβλήθηκαν από 17 κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ και εξέτασε κατά πόσον αποτελούν κατάλληλα πρώτα βήματα για την εφαρμογή των αντίστοιχων μεσοπρόθεσμων σχεδίων.

Κατά την αξιολόγηση των ΣΔΠ, η Επιτροπή επικεντρώνεται στην αύξηση των καθαρών δαπανών κατά την περίοδο 2024-2025 και εξετάζει κατά πόσον οι καθαρές δαπάνες βρίσκονται εντός των ανώτατων ορίων που καθορίζονται στα μεσοπρόθεσμα σχέδια των κρατών μελών, υπό την προϋπόθεση ότι τα εν λόγω σχέδια είναι διαθέσιμα και θεωρείται ότι συμμορφώνονται με το νέο πλαίσιο.

Οκτώ κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ θεωρείται ότι ευθυγραμμίζονται με τις δημοσιονομικές συστάσεις, ενώ επτά δεν ευθυγραμμίζονται πλήρως, ένα δεν ευθυγραμμίζεται και ένα ενδέχεται να μην ευθυγραμμίζεται:

  • Η Ελλάδα, η Κύπρος, η Λετονία, η Σλοβενία, η Σλοβακία, η Ιταλία, η Κροατία και η Γαλλία εκτιμάται ότι ευθυγραμμίζονται με τις συστάσεις, καθώς οι καθαρές δαπάνες τους προβλέπονται εντός των ανώτατων ορίων.
  • Η Εσθονία, η Γερμανία, η Φινλανδία και η Ιρλανδία εκτιμάται ότι δεν ευθυγραμμίζονται πλήρως με τις συστάσεις, καθώς οι ετήσιες καθαρές δαπάνες τους (Φινλανδία, Ιρλανδία) και/ή σωρευτικές καθαρές δαπάνες τους (Εσθονία, Γερμανία, Ιρλανδία) προβλέπεται ότι θα υπερβούν τα αντίστοιχα ανώτατα όρια.
  • Το Λουξεμβούργο, η Μάλτα και η Πορτογαλία εκτιμάται ότι δεν ευθυγραμμίζονται πλήρως με τη σύσταση: μολονότι οι καθαρές δαπάνες τους προβλέπονται εντός των ανώτατων ορίων, δεν θα έχουν σταδιακά καταργήσει τα μέτρα στήριξης έκτακτης ανάγκης στον τομέα της ενέργειας έως τον χειμώνα 2024-2025, όπως συνέστησε το Συμβούλιο.
  • Οι Κάτω Χώρες εκτιμάται ότι δεν ευθυγραμμίζονται με τη σύσταση, δεδομένου ότι οι καθαρές δαπάνες προβλέπονται πάνω από τα ανώτατα όρια.
  • Η Λιθουανία εκτιμάται ότι ενδέχεται να μην ευθυγραμμίζεται με τη σύσταση, δεδομένου ότι οι καθαρές δαπάνες προβλέπεται ότι θα υπερβούν τα ποσοστά που η Επιτροπή θεωρεί ως κατάλληλο πρώτο βήμα για την εφαρμογή του νέου πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης.

Επόμενα βήματα στο πλαίσιο της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος

Η διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος (ΔΥΕ) είναι το λεγόμενο «διορθωτικό σκέλος» του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης.

Η τρέχουσα φθινοπωρινή δέσμη παρουσιάζει τις συστάσεις της Επιτροπής σχετικά με τις πολυετείς πορείες των καθαρών δαπανών για τη διόρθωση του υπερβολικού ελλείμματος όσον αφορά τα οκτώ κράτη μέλη (Βέλγιο, Γαλλία, Ιταλία, Μάλτα, Ουγγαρία, Πολωνία, Ρουμανία και Σλοβακία) που υπόκεινται επί του παρόντος στη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος.

Για τα περισσότερα από αυτά τα κράτη μέλη, οι πορείες διόρθωσης βασίζονται στις πορείες των καθαρών δαπανών που καθορίζουν τα κράτη μέλη στα μεσοπρόθεσμα σχέδιά τους. Αυτό συνάδει με την ιδιαίτερη έμφαση που δίνεται στην εθνική ανάληψη ευθύνης όσον αφορά τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις βάσει του νέου πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης.

Ελλείψει σχεδίου ή σύστασης σχετικά με το μεσοπρόθεσμο σχέδιο, όπως στην περίπτωση του Βελγίου και της Ουγγαρίας, η πορεία διόρθωσης που περιλαμβάνεται στη σύσταση στο πλαίσιο της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος βασίζεται στην τετραετή πορεία αναφοράς της Επιτροπής, η οποία επικαιροποιείται με βάση τα πλέον πρόσφατα στοιχεία.

Η δέσμη περιλαμβάνει επίσης έκθεση σχετικά με την Αυστρία και τη Φινλανδία, βάσει του άρθρου 126 παράγραφος 3 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην οποία αξιολογείται η συμμόρφωση των εν λόγω κρατών μελών με το κριτήριο του ελλείμματος.

Η Αυστρία ανέφερε προβλεπόμενο έλλειμμα άνω της τιμής αναφοράς του 3 % του ΑΕΠ το 2024 και, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Επιτροπής, δεν προβλέπεται μείωση κάτω από την τιμή αναφοράς του 3 % του ΑΕΠ το 2025 ή το 2026, με την παραδοχή αμετάβλητης πολιτικής. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή θα εξετάσει το ενδεχόμενο να προτείνει στο Συμβούλιο τη διαπίστωση ύπαρξης υπερβολικού ελλείμματος στην Αυστρία. Οι αυστριακές αρχές εξέφρασαν την πρόθεσή τους να λάβουν τα αναγκαία μέτρα για να μειωθεί το έλλειμμα κάτω από το 3 % το 2025. Η Επιτροπή είναι έτοιμη να αξιολογήσει τα νέα μέτρα μόλις συμφωνηθούν επίσημα από την κυβέρνηση και είναι επαρκώς λεπτομερή.

Στην περίπτωση της Φινλανδίας, η οποία ανέφερε επίσης προβλεπόμενο έλλειμμα άνω του 3 % του ΑΕΠ για το 2024, η Επιτροπή δεν προτίθεται να προτείνει την κίνηση διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος, δεδομένου ότι ήδη από το 2025, χωρίς πρόσθετα μέτρα πολιτικής, το έλλειμμα δεν προβλέπεται πλέον να υπερβεί την τιμή αναφοράς.

Εκθέσεις μεταπρογραμματικής εποπτείας

Οι εκθέσεις μεταπρογραμματικής εποπτείας αξιολογούν την οικονομική, δημοσιονομική και χρηματοπιστωτική κατάσταση των κρατών μελών που έχουν επωφεληθεί από προγράμματα χρηματοδοτικής συνδρομής (Ελλάδα, Ιρλανδία, Ισπανία, Κύπρος και Πορτογαλία), εστιάζοντας στην ικανότητά τους για αποπληρωμή. Οι εκθέσεις καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι και τα πέντε κράτη μέλη διατηρούν την ικανότητα αποπληρωμής του χρέους τους.

Επόμενα βήματα

Το Συμβούλιο και η Ευρωομάδα θα συζητήσουν τώρα τα στοιχεία που παρουσιάζονται στη φθινοπωρινή δέσμη δημοσιονομικών μέτρων του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου.

Μόλις τα μεσοπρόθεσμα σχέδια εγκριθούν από το Συμβούλιο, η Επιτροπή θα παρακολουθεί κατά πόσον τα κράτη μέλη τηρούν τις δεσμεύσεις που περιλαμβάνονται στα σχέδια αυτά για ολόκληρη την περίοδο που καλύπτουν. Τα κράτη μέλη θα υποβάλλουν ετήσιες εκθέσεις προόδου για τη διευκόλυνση της αποτελεσματικής παρακολούθησης και επιβολής.

Κατά τις προσεχείς εβδομάδες η Επιτροπή θα παρουσιάσει το δεύτερο μέρος της φθινοπωρινής δέσμης του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, συμπεριλαμβανομένης της ετήσιας στρατηγικής για τη βιώσιμη ανάπτυξη, της σύστασης για τη ζώνη του ευρώ, της έκθεσης του μηχανισμού επαγρύπνησης και της πρότασης κοινής έκθεσης για την απασχόληση.

Για περισσότερες πληροφορίες

Ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φθινοπωρινή δέσμη δημοσιονομικών μέτρων του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου 2024

Φθινοπωρινή δέσμη του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου 2024 – Έγγραφα

Φθινοπωρινές οικονομικές προβλέψεις 2024

Το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο

Ερωτήσεις και απαντήσεις σχετικά με το νέο πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης

Δηλώσεις


“Η νέα οικονομική διακυβέρνησή μας αποφέρει αποτελέσματα. Η Επιτροπή αξιολόγησε την πρώτη έκδοση των μεσοπρόθεσμων σχεδίων των 22 κρατών μελών. Τα μέτρα αυτά θα συμβάλουν στη δημοσιονομική βιωσιμότητα και θα προωθήσουν τη βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη. Καθώς η οικονομία της ΕΕ ανακάμπτει, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι θα παραμείνει ανταγωνιστική στο μέλλον και ικανή να αντιμετωπίσει τις παγκόσμιες προκλήσεις. Με τα μεσοπρόθεσμα σχέδια κάθε κράτος μέλος αναλαμβάνει την ευθύνη ενός συνεκτικού συνόλου πολιτικών που βασίζονται σε σταδιακή δημοσιονομική προσαρμογή, δημόσιες επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν την ανάπτυξη, οι οποίες αποτελούν προτεραιότητα για τα επόμενα έτη. Ως εκ τούτου, τα σχέδια ανταποκρίνονται στις κοινές προτεραιότητες της ΕΕ για την ενίσχυση της οικονομικής και κοινωνικής ανθεκτικότητας, την προώθηση της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης και την ενίσχυση της ικανότητας της Ευρώπης στον τομέα της ασφάλειας. Με τα σχέδια αυτά στη διάθεσή μας, θα στηρίξουμε τα κράτη μέλη όσον αφορά την εφαρμογή τους και θα εξακολουθήσουμε να παρακολουθούμε την πρόοδο στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου.”

κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις, εκτελεστικός αντιπρόεδρος για μια Οικονομία στην Υπηρεσία των Ανθρώπων

“Η φετινή φθινοπωρινή δέσμη σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα στην εφαρμογή του νέου πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης. Τα μεσοπρόθεσμα σχέδια των κρατών μελών περιλαμβάνουν αξιόπιστους χάρτες πορείας για τη δημοσιονομική βιωσιμότητα και την ανάπτυξη. Για τα κράτη μέλη που υπόκεινται σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος, οι πορείες δημοσιονομικής προσαρμογής αποτελούν επίσης τη βάση των συστάσεων στο πλαίσιο της διαδικασίας αυτής, ενισχύοντας τη συνοχή και την ανάληψη ευθύνης όσον αφορά τους δημοσιονομικούς μας κανόνες. Τα σχέδια δημοσιονομικών προγραμμάτων για το 2025 καταδεικνύουν ότι, σύμφωνα με τους νέους κανόνες, η εξυγίανση δεν επιτυγχάνεται εις βάρος των επενδύσεων. Ταυτόχρονα, πρέπει να παραμείνουμε ευέλικτοι και έτοιμοι να ανταποκριθούμε σε απρόβλεπτους κλυδωνισμούς. Στο πλαίσιο των νέων κανόνων οικονομικής διακυβέρνησης, η ευρωπαϊκή οικονομία πρέπει να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα και την ασφάλειά της για να αντιμετωπίσει τη γεωπολιτική αβεβαιότητα.”

κ. Πάολο Τζεντιλόνι, επίτροπος Οικονομίας

Draft budgetary plans 2025 – European Commission (LINK to full document)

Post-Programme Surveillance Report – Cyprus, Autumn 2024 – European Commission (LINK to full document)

Executive Summary:

The 17th post-programme surveillance mission to Cyprus took place from

30 September to 7 October 2024. This mission involved European Commission staff in liaison

with European Central Bank (ECB) staff. European Stability Mechanism (ESM) staff participated on

aspects relating to the ESM’s Early Warning System.

The macroeconomic outlook remains strong, while risks remain from the geopolitical

situation. Growth in the first half of 2024 accelerated to 3.7% year-on-year and is expected to

maintain momentum over the coming years. It is forecast to be broad based, driven by stronger

investment spending as well as rebounding net exports. The continuing recovery in household

purchasing power is expected to support private consumption and a rebound in the household

saving rate. Inflation is projected to decline further, hovering around the ECB price stability target

of 2% over the medium term. Unemployment is approaching its lowest point in over a decade, yet

labour shortages appear limited thanks to the influx of foreign workers and increased

participation of nationals. The current account deficit is set to narrow, but remain high, mainly

linked to deficits on the primary income account. Downside risks related to geopolitical tensions

exist, and warrant vigilance.

The fiscal outlook remains positive with significant budgetary surpluses and a declining

debt-to-GDP ratio. The general government budget surplus is expected to increase to 3.5% of

GDP in 2024 driven by a strong increase in revenue that more than offsets the higher expenditure

driven by public wages, pensions and the health system. The public debt-to-GDP ratio is

decreasing fast and is expected to be 56.7% at the end of 2026. As required by the new European

economic governance framework Cyprus presented in mid-October its medium-term fiscal-

structural plan.

The Cypriot banking sector demonstrated resilience in the face of ongoing economic

and geopolitical challenges. So far this year, the sector has maintained a strong level of

profitability similar to last year, driven primarily by solid interest income performance. Deposits

have continued to grow, and lending activity remains buoyant, despite the uncertainties created by

geopolitical tensions for both lenders and borrowers. Non-performing exposures have decreased

further, with all key asset quality metrics showing improvement. The increases in new consumer

lending and the levels of renegotiated loans are notable, however, borrowers’ repayment capacity

remains high. Banks, and the Central Bank of Cyprus (CBC), are maintaining vigilance over

operational risks arising from geopolitical events, including the threat of cyber-attacks and the

impacts of climate change.

Reforms introduced last year, such as the Mortgage-to-Rent scheme and the revamped

foreclosure process, are being implemented. Interest in the Mortgage-to-rent scheme has

exceeded expectations. The foreclosure process has operated without interruption in the first nine

months of 2024 and serves as a credible threat to borrowers, increasing NPL repayments.

Cyprus retains the capacity to service its debt. Prudent fiscal policies and strong economic

growth were the main drivers of the reduction in the public debt-to-GDP ratio, and projections

indicate continued improvements over the coming years. According to the debt sustainability

analysis, Cyprus is assessed to face low risks in the short and long term and medium risks in the

medium term. Government financing needs for 2024 and beyond remain low. The debt servicing

capacity of Cyprus remains unaffected driven by the relatively long maturity of the debt portfolio,

large cash buffers and the continuously declining debt ratio. The first loan repayment to the ESM

is scheduled for 2025. Cyprus continues to enjoy a favourable market perception with continued

investment grade upgrades and a positive outlook by all major credit-rating agencies.

The European Commission is committed to personal data protection.  Any personal data is processed in line with Regulation (EC) 2018/1725. All personal information processed by the Directorate-General for Communication / European Commission Representations is treated accordingly. If you do not work for a media organisation, you are welcome to contact the EU through Europe Direct in writing or by calling 00 800 6 7 8 9 10 11.

Athanasios ATHANASIOU

Press Officer / Political Reporter

European Commission

Representation in Cyprus

EU House, 30  Vyronos Avenue, 1096 Nicosia

Tel: +357 22 81 75 76 Mob: +357 99 363753

Twitter: @aathans

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *