Skip to content

Ευρωπαϊκές Ειδήσεις 13/2

Η Επιτροπή στηρίζει δύο νέες δράσεις της Ένωσης Υγείας με 126 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα EU4Health

Σήμερα η Επιτροπή εγκαινιάζει δύο σημαντικές νέες δράσεις για τη στήριξη της υλοποίησης των προτεραιοτήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης Υγείας. Η πρώτη δράση επικεντρώνεται σε μία από τις βασικές υγειονομικές απειλές της εποχής μας: στη μικροβιακή αντοχή και στις λοιμώξεις που σχετίζονται με χώρους παροχής υπηρεσιών υγείας. Η δράση αποσκοπεί στη μείωση του κινδύνου έκθεσης των πολιτών σε ανθεκτικά στα αντιβιοτικά βακτήρια και υποστηρίζεται με 50 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα EU4Health, ποσό που την καθιστά τη μεγαλύτερη δράση κατά της μικροβιακής αντοχής που έχει χρηματοδοτηθεί μέχρι σήμερα από την ΕΕ. Στο πλαίσιο της δράσης JAMRAI 2 θα ενώσουν τις δυνάμεις τους όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ μαζί με την Ισλανδία, τη Νορβηγία και την Ουκρανία και θα εργαστούν σε τομείς όπως η πρόληψη και ο έλεγχος των λοιμώξεων, η επιτήρηση και η παρακολούθηση, η συνετή χρήση των αντιμικροβιακών φαρμάκων, η ευαισθητοποίηση του κοινού και η καινοτομία. Σύμφωνα με την προσέγγιση «Μία υγεία» για την αντιμετώπιση της μικροβιακής αντοχής, η πρωτοβουλία περιλαμβάνει δραστηριότητες που σχετίζονται με την υγεία των ζώων και το περιβάλλον.

Η δεύτερη κοινή δράση επικεντρώνεται στην πρόληψη του καρκίνου και σε άλλες μη μεταδοτικές νόσους, όπως οι καρδιαγγειακές παθήσεις, ο διαβήτης, καθώς και στην ψυχική υγεία. Θα χρηματοδοτηθεί με 76 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα EU4Health και θα φέρει σε επαφή τις εθνικές αρχές 22 κρατών μελών της ΕΕ, καθώς και της Νορβηγίας, της Ισλανδίας και της Ουκρανίας, με στόχο την κλιμάκωση των σχετικών προσπαθειών. Η κοινή δράση JA PreventNCD θα δημιουργήσει επίσης μια ολοκληρωμένη ευρωπαϊκή υποδομή για την παρακολούθηση των παραγόντων που σχετίζονται με τον καρκίνο και με άλλες μη μεταδοτικές νόσους, καθώς και για τη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων.

Η Επίτροπος Υγείας και Ασφάλειας των Τροφίμων κ. Στέλλα Κυριακίδου δήλωσε σχετικά: «Οι δράσεις που εγκαινιάζονται σήμερα αποτελούν απτή απόδειξη του θετικού αντικτύπου της Ευρωπαϊκής Ένωσης Υγείας και των δράσεων που χρηματοδοτούνται από το πρόγραμμα EU4Health στη ζωή των πολιτών της ΕΕ. Η μικροβιακή αντοχή ευθύνεται για πάνω από 35.000 θανάτους κάθε χρόνο μόνο στην ΕΕ και κοστίζει στα συστήματα υγείας μας 11,7 δισ. ευρώ. Επείγει η ενίσχυση των μέτρων που εφαρμόζουμε στην Ευρώπη και σε ολόκληρο τον κόσμο για την αντιμετώπιση αυτής της απειλής. Γι’ αυτό εγκαινιάζουμε σήμερα τη μεγαλύτερη δράση που έχει χρηματοδοτήσει ποτέ η ΕΕ κατά της μικροβιακής αντοχής, ώστε να στηρίξουμε τις χώρες να αλλάξουν τα δεδομένα στην πράξη. Οι δράσεις μας βοηθούν επίσης τις χώρες να βελτιώσουν την πρόληψη και να μειώσουν την επιβάρυνση που συνεπάγεται ο καρκίνος και άλλες μη μεταδοτικές νόσοι, στηρίζοντας τη φιλοδοξία μας στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού σχεδίου για την καταπολέμηση του καρκίνου και άλλων βασικών πρωτοβουλιών.»

(Για περισσότερες πληροφορίες: Adalbert Jahnz — Τηλ.: + 32 2 295 31 56· Ana Apse-Paese — Τηλ.: + 32 2 298 73 48)

Οι Ευρωπαίοι γεωργοί εξαιρούνται από κανόνες αγρανάπαυσης

Η Επιτροπή εξέδωσε κανονισμό με τον οποίο οι Ευρωπαίοι αγρότες εξαιρούνται μερικώς από τον κανόνα της αιρεσιμότητας για τις εκτάσεις υπό αγρανάπαυση. Ο κανονισμός εκδόθηκε κατόπιν πρότασης, την οποία υπέβαλε η Επιτροπή στις 31 Ιανουαρίου, και συζητήσεων με τα κράτη μέλη σε συνεδριάσεις επιτροπών. Ο κανονισμός θα τεθεί σε ισχύ αύριο, 14 Φεβρουαρίου, και θα ισχύσει αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου για ένα έτος, δηλαδή έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024.

Η μερική εξαίρεση ανταποκρίνεται σε διάφορα αιτήματα για μεγαλύτερη ευελιξία, τα οποία απηύθυναν τα κράτη μέλη με σκοπό την καλύτερη αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι γεωργοί της ΕΕ.

Αντί της αγρανάπαυσης ή της διατήρησης μη παραγωγικών χαρακτηριστικών στο 4% της αρόσιμης γης τους, οι γεωργοί της ΕΕ με καλλιέργειες που δεσμεύουν άζωτο και/ή εμβόλιμες καλλιέργειες χωρίς φυτοπροστατευτικά προϊόντα στο 4% της αρόσιμης γης τους θα θεωρείται ότι πληρούν την απαίτηση ΚΓΠΚ 8. Ωστόσο, όσοι γεωργοί το επιλέξουν, μπορούν να συνεχίσουν να πληρούν την απαίτηση αγρανάπαυσης ή μη παραγωγικών χαρακτηριστικών.

Τα κράτη μέλη που επιθυμούν να εφαρμόσουν την παρέκκλιση σε εθνικό επίπεδο πρέπει να ενημερώσουν την Επιτροπή εντός 15 ημερών από την έναρξη ισχύος του κανονισμού, ώστε οι γεωργοί να ενημερωθούν το συντομότερο δυνατόν.

Για περισσότερες πληροφορίες βλ. το σχετικό δελτίο Τύπου.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Olof Gill – Τηλ.: +32 2 296 59 66· Μυρτώ-Αμαρυλλίς Λάππα – Τηλ: +32 2 299 70 98)

Επιχορηγήσεις ύψους 260 εκατ. ευρώ για 1.249 ερευνητές και ερευνήτριες από την Ευρώπη και όλο τον κόσμο στο πλαίσιο των Δράσεων Marie SkłodowskaCurie

Σήμερα, η Επιτροπή ανακοίνωσε τα αποτελέσματα της πρόσκλησης του 2023 για μεταδιδακτορικές υποτροφίες των Δράσεων Marie Skłodowska-Curie.

Με συνολικά κονδύλια 260 εκατ. ευρώ, 1.249 μεταδιδακτορικοί ερευνητές και ερευνήτριες θα έχουν την ευκαιρία να εργαστούν στα δικά τους έργα, λαμβάνοντας παράλληλα κατάρτιση και καθοδήγηση για τη βελτίωση των ικανοτήτων τους και την προώθηση της σταδιοδρομίας τους. Τα έργα καλύπτουν όλους τους επιστημονικούς κλάδους και ευρύ φάσμα θεμάτων, όπως η πυρηνική ιατρική για τη θεραπεία του καρκίνου, η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και η κοινωνική εξέλιξη των ζητημάτων του φύλου.

Η κ. Ιλιάνα Ιβάνοβα, Επίτροπος Καινοτομίας, Έρευνας, Πολιτισμού, Εκπαίδευσης και Νεολαίας, δήλωσε σχετικά: «Συγχαρητήρια στους 1.249 επιστήμονες που έλαβαν μεταδιδακτορικές υποτροφίες των Δράσεων Marie SkłodowskaCurie και στους 50 ερευνητές και ερευνήτριες που έλαβαν φέτος υποτροφίες του Ευρωπαϊκού Χώρου Έρευνας. Οι επιχορηγήσεις αυτές θα αποδειχθούν καθοριστικές για τη σταδιοδρομία τους, προσφέροντάς τους εξαιρετικές ευκαιρίες έρευνας, κατάρτισης και κινητικότητας για συνεργασία με κορυφαίους επιστήμονες στην ΕΕ και σ’ όλο τον κόσμο. Πρέπει να καλλιεργούμε τα επιστημονικά ταλέντα μας για να διατηρήσουμε την αριστεία μας στην έρευνα και το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα.»

Πρόκειται για την τρίτη πρόσκληση υποβολής προτάσεων για μεταδιδακτορικές υποτροφίες των Δράσεων Marie Skłodowska-Curie στο πλαίσιο του προγράμματος έρευνας και καινοτομίας «Ορίζων Ευρώπη». Οι υπότροφοι που επελέγησαν θα υλοποιήσουν τα έργα τους σε πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα, δημόσιους οργανισμούς και επιχειρήσεις 45 χωρών.

Η επόμενη πρόσκληση υποβολής υποψηφιοτήτων αναμένεται να ξεκινήσει στις 10 Απριλίου 2024. Οι σχετικές πληροφορίες για τους υποψήφιους και τις υποψήφιες θα δημοσιευθούν σε εύθετο χρόνο. Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα αποτελέσματα είναι διαθέσιμες εδώ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Johanna Bernsel — Τηλ.: + 32 2 298 66 99· Flore Boutier — Τηλ.: +32 2 296 60 43)

Η ΕΕ ενισχύει την ανθρωπιστική βοήθεια προς τους εκτοπισθέντες Αρμενίους του Ναγκόρνο-Καραμπάχ με 5,5 εκατ. ευρώ

Σήμερα, η Επιτροπή χορηγεί πρόσθετη ανθρωπιστική βοήθεια ύψους 5,5 εκατ. ευρώ για τη στήριξη των Αρμενίων που έχουν εκτοπιστεί από την περιοχή του Ναγκόρνο Καραμπάχ. Πολλοί από τους ανθρώπους που κατέφυγαν στην Αρμενία στο πλαίσιο της μαζικής εξόδου του περασμένου έτους δεν πήραν τίποτα μαζί τους, με αποτέλεσμα να εξαρτώνται από την επείγουσα βοήθεια.

Από τη χρηματοδότηση αυτή, 1,5 εκατ. ευρώ θα διατεθεί για την ετοιμότητα αντιμετώπισης καταστροφών, με σκοπό την ενίσχυση της ανθεκτικότητας των ευάλωτων κοινοτήτων σε πιθανές κρίσεις. Τα υπόλοιπα 4 εκατ. ευρώ ανθρωπιστικής χρηματοδότησης επικεντρώνονται κυρίως στην τακτική παροχή μετρητών και κουπονιών στους εκτοπισθέντες Αρμενίους του Ναγκόρνο-Καραμπάχ, ώστε να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες. Μέσω των ανθρωπιστικών εταίρων της, η ΕΕ έχει ως στόχο να στηρίξει τα άτομα που έχουν ανάγκη, προσφέροντάς τους προστασία και πρόσβαση σε τρόφιμα, υγειονομική περίθαλψη και υπηρεσίες ψυχικής υγείας.

Υπογραμμίζοντας την ανθρωπιστική στήριξη της ΕΕ προς τους Αρμενίους του Ναγκόρνο- Καραμπάχ, ο Επίτροπος Διαχείρισης Κρίσεων κ. Γιάνες Λέναρτσιτς, δήλωσε τα εξής: «Πρόκειται για τον πρώτο χειμώνα των χιλιάδων Αρμενίων του Ναγκόρνο-Καραμπάχ που κατέφυγαν στην Αρμενία το περασμένο φθινόπωρο. Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, είναι ανθρωπιστικό καθήκον μας να παρέχουμε προστασία και βοήθεια στους ανθρώπους που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Με αυτή τη νέα χρηματοδότηση ύψους 5,5 εκατ. ευρώ, θα επιδιώξουμε να ενισχύσουμε περαιτέρω την υφιστάμενη ανθρωπιστική στήριξη της ΕΕ στα εκτοπισθέντα άτομα που βρίσκονται στην Αρμενία, παρέχοντάς τους πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες.»

Η χρηματοδότηση αυτή προστίθεται στα 12,2 εκατ. ευρώ που είχε ήδη ανακοινώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως απάντηση στη μαζική έξοδο των Αρμενίων του Ναγκόρνο-Καραμπάχ τον Σεπτέμβριο του 2023.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις ανθρωπιστικές δράσεις της ΕΕ στην Αρμενία και το Αζερμπαϊτζάν είναι διαθέσιμες εδώ. Περισσότερες λεπτομέρειες για το Συμβούλιο Εταιρικής Σχέσης ΕΕ-Αρμενίας, το οποίο πραγματοποιείται σήμερα στις Βρυξέλλες, μπορείτε να βρείτε εδώ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Olof Gill — Τηλ.: + 32 2 296 59 66· Sanchez Da Silva Jennifer — Τηλ.: + 32 2 295 83 16) 

Η Επιτροπή περατώνει τις έρευνες σχετικά με υπηρεσίες της Microsoft και της Apple στο πλαίσιο του κανονισμού για τις ψηφιακές αγορές

Χθες, η Επιτροπή εξέδωσε αποφάσεις, με τις οποίες περατώθηκαν τέσσερις έρευνες αγοράς, τις οποίες ξεκίνησε στις 5 Σεπτεμβρίου 2023 βάσει του κανονισμού για τις ψηφιακές αγορές. Σύμφωνα με τις αποφάσεις, η Apple και η Microsoft δεν θα πρέπει να οριστούν ως «ρυθμιστές πρόσβασης» για τις ακόλουθες βασικές υπηρεσίες πλατφόρμας: την υπηρεσία ανταλλαγής μηνυμάτων iMessage της Apple, τη διαδικτυακή μηχανή αναζήτησης Bing της Microsoft, το πρόγραμμα πλοήγησης Edge και την υπηρεσία διαφήμισης Microsoft Advertising.

Οι αποφάσεις περατώνουν τις έρευνες της Επιτροπής που ξεκίνησαν κατόπιν της κοινοποίησης από την Apple και τη Microsoft, τον Ιούλιο του 2023, των βασικών υπηρεσιών πλατφόρμας που πληρούσαν τα ποσοτικά όρια. Μεταξύ των κοινοποιηθεισών υπηρεσιών περιλαμβάνονταν και οι τέσσερις υπηρεσίες τις οποίες αφορούν οι σημερινές αποφάσεις. Μαζί με τις κοινοποιήσεις, η Apple και η Microsoft υπέβαλαν επίσης αντεπιχειρήματα, εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους, παρότι πληρούν τα ποσοτικά όρια, οι τέσσερις αυτές βασικές υπηρεσίες πλατφόρμας δεν θα πρέπει, κατά την άποψή τους, να χαρακτηριστούν ως πύλες.

Στην απόφαση της 5ης Σεπτεμβρίου 2023, η Επιτροπή έκρινε ότι τα αντεπιχειρήματα που υπέβαλαν η Apple και η Microsoft έπρεπε να αναλυθούν σε βάθος. Κατόπιν ενδελεχούς αξιολόγησης όλων των επιχειρημάτων, λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις των σχετικών ενδιαφερόμενων μερών, και έπειτα από ακρόαση της συμβουλευτικής επιτροπής για τις ψηφιακές αγορές, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι οι υπηρεσίες iMessage, Bing, Edge και Microsoft Advertising δεν μπορούν να χαρακτηριστούν υπηρεσίες πυλωρού.

Η Επιτροπή θα συνεχίσει να παρακολουθεί τις εξελίξεις της αγοράς όσον αφορά τις εν λόγω υπηρεσίες, μήπως προκύψουν ουσιαστικές αλλαγές. Οι αποφάσεις ουδόλως επηρεάζουν τον ορισμό της Apple και της Microsoft ως «ρυθμιστών πρόσβασης» στις 5 Σεπτεμβρίου 2023 όσον αφορά άλλες βασικές υπηρεσίες πλατφόρμας που παρέχουν.

Οι μη εμπιστευτικές εκδοχές των αποφάσεων θα δημοσιευτούν στις υποθέσεις DMA.100015, DMA.100024, DMA.100028 και DMA.100034 στον ιστότοπο της Επιτροπής για τις ψηφιακές αγορές.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Johannes Bahrke – Τηλ: +32 2 295 86 15· Lea Zuber – Τηλ: +32 2 295 62 98, Thomas Regnier – Τηλ: +32 2 291 33 91, Sara Simonini – Τηλ: +32 2 298 33 67)

Η Επιτροπή χαιρετίζει την πολιτική συμφωνία για ένα νέο πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης το οποίο είναι κατάλληλο για το μέλλον

Η Επιτροπή χαιρετίζει τη σημερινή συμφωνία μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με την πλέον φιλόδοξη και ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση του πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ μετά την οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση.

Η Επιτροπή παρουσίασε τις μεταρρυθμιστικές προτάσεις της τον Απρίλιο του 2023.

Οι κύριοι στόχοι του πλαισίου είναι η ενίσχυση της βιωσιμότητας του χρέους των κρατών μελών και η προώθηση της βιώσιμης και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξης σε όλα τα κράτη μέλη μέσω μεταρρυθμίσεων που ενισχύουν την ανάπτυξη και επενδύσεων προτεραιότητας. Το πλαίσιο θα βοηθήσει την ΕΕ να καταστεί πιο ανταγωνιστική και καλύτερα προετοιμασμένη για μελλοντικές προκλήσεις, καθώς θα στηρίξει την πρόοδο προς μια πράσινη, ψηφιακή, χωρίς αποκλεισμούς και ανθεκτική οικονομία.

Οι μεταρρυθμίσεις αντιμετωπίζουν ανεπάρκειες του ισχύοντος πλαισίου. Επιδιώκουν να διασφαλίσουν ότι το πλαίσιο είναι πιο απλό, διαφανές και αποτελεσματικό, με μεγαλύτερη εθνική οικειοποίηση και καλύτερη επιβολή. Λαμβάνουν υπόψη την ανάγκη μείωσης των αυξημένων επιπέδων δημόσιου χρέους, μεταξύ άλλων ως αποτέλεσμα της πανδημίας COVID-19, με ρεαλιστικό, σταδιακό και σταθερό τρόπο. Το νέο πλαίσιο βασίζεται επίσης στα διδάγματα που αντλήθηκαν από την πολιτική απόκριση της ΕΕ στη χρηματοπιστωτική κρίση, όπου η έλλειψη επενδύσεων εμπόδισε την ταχεία οικονομική ανάκαμψη.

Ισχυρότερη εθνική οικειοποίηση με μεσοπρόθεσμα σχέδια

Τα νέα μεσοπρόθεσμα δημοσιονομικά διαρθρωτικά σχέδια βρίσκονται στο επίκεντρο του νέου πλαισίου. Τα κράτη μέλη θα σχεδιάσουν και θα υποβάλουν σχέδια στα οποία θα καθορίζονται οι οικείοι δημοσιονομικοί στόχοι, οι μεταρρυθμίσεις και οι επενδύσεις προτεραιότητας, καθώς και μέτρα για την αντιμετώπιση ενδεχόμενων μακροοικονομικών ανισορροπιών κατά τη διάρκεια μιας περιόδου δημοσιονομικής προσαρμογής. Η «περίοδος προσαρμογής» αναφέρεται στο χρονικό πλαίσιο εντός του οποίου το επίπεδο χρέους ενός κράτους μέλους τίθεται σε βιώσιμη καθοδική πορεία, μέσω συνδυασμού δημοσιονομικών προσαρμογών, μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων.

Τα σχέδια αυτά θα αξιολογηθούν στη συνέχεια από την Επιτροπή και θα εγκριθούν από το Συμβούλιο, βάσει κοινών κριτηρίων της ΕΕ.

Η ενσωμάτωση των δημοσιονομικών, μεταρρυθμιστικών και επενδυτικών στόχων σε ένα ενιαίο μεσοπρόθεσμο σχέδιο θα συμβάλει στη δημιουργία μιας συνεκτικής και εξορθολογισμένης διεργασίας. Θα ενισχύσει την εθνική οικειοποίηση παρέχοντας στα κράτη μέλη μεγαλύτερα περιθώρια ελιγμών όσον αφορά τον καθορισμό της δικής τους πορείας δημοσιονομικής προσαρμογής και των μεταρρυθμιστικών και επενδυτικών δεσμεύσεων. Τα κράτη μέλη θα υποβάλλουν ετήσιες εκθέσεις προόδου για τη διευκόλυνση της αποτελεσματικότερης παρακολούθησης και επιβολής της υλοποίησης των εν λόγω δεσμεύσεων.

Αυτή η νέα διαδικασία δημοσιονομικής εποπτείας θα ενσωματωθεί στο υφιστάμενο Ευρωπαϊκό Εξάμηνο, το οποίο θα εξακολουθήσει να αποτελεί το κεντρικό πλαίσιο για τον συντονισμό της οικονομικής πολιτικής και της πολιτικής για την απασχόληση.

Απλούστεροι κανόνες λαμβανομένων υπόψη των διαφορετικών δημοσιονομικών προκλήσεων

Το νέο πλαίσιο εισάγει την εποπτεία βάσει κινδύνου, η οποία διαφοροποιεί τα κράτη μέλη με βάση την ατομική δημοσιονομική τους κατάσταση. Η προσέγγιση αυτή θα ακολουθεί ένα διαφανές κοινό ενωσιακό πλαίσιο το οποίο θα στηρίζεται σε διασφαλίσεις οι οποίες θα εγγυώνται ότι το χρέος τίθεται σε καθοδική πορεία (διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους) ή θα παρέχει περιθώριο ασφαλείας κάτω από την τιμή αναφοράς του 3 % του ΑΕΠ για το έλλειμμα, η οποία ορίζεται στη Συνθήκη, προκειμένου να δημιουργούνται δημοσιονομικά αποθέματα ασφαλείας (διασφάλιση της ανθεκτικότητας του ελλείμματος).

Ένας ενιαίος επιχειρησιακός δείκτης —οι καθαρές πρωτογενείς δαπάνες— θα χρησιμεύσει ως βάση για τη δημοσιονομική εποπτεία, και θα απλουστεύσει τους δημοσιονομικούς κανόνες.

Για κράτη μέλη με δημόσιο έλλειμμα άνω του 3 % του ΑΕΠ ή δημόσιο χρέος άνω του 60 % του ΑΕΠ, η Επιτροπή θα εκδώσει ειδική για τη χώρα «πορεία αναφοράς. Η πορεία αυτή θα παράσχει καθοδήγηση στα κράτη μέλη για την κατάρτιση των σχεδίων τους και θα διασφαλίσει ότι το χρέος τίθεται σε εύλογη καθοδική πορεία ή παραμένει σε συνετά επίπεδα.

Για τα κράτη μέλη με δημόσιο έλλειμμα κάτω του 3 % του ΑΕΠ και δημόσιο χρέος κάτω του 60 % του ΑΕΠ, η Επιτροπή θα παράσχει τεχνικές πληροφορίες για να διασφαλιστεί μεσοπρόθεσμα η διατήρηση του ελλείμματος κάτω από την τιμή αναφοράς του 3 % του ΑΕΠ. Αυτό θα γίνει κατόπιν αιτήματος του κράτους μέλους.

Προώθηση μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων

Τόσο οι μεταρρυθμίσεις όσο και οι επενδύσεις είναι απαραίτητες για την αντιμετώπιση νέων και υφιστάμενων προκλήσεων. Αποτελούν επίσης βασικές συνιστώσες ενός αξιόπιστου σχεδίου μείωσης του χρέους. Το νέο πλαίσιο θα διευκολύνει και θα ενθαρρύνει τα κράτη μέλη να εφαρμόσουν τα μέτρα που απαιτούνται για τη διασφάλιση της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης, την ενίσχυση της οικονομικής και κοινωνικής ανθεκτικότητας και τη στήριξη της ικανότητας της Ευρώπης στον τομέα της ασφάλειας.

Τα κράτη μέλη που δεσμεύονται να υλοποιήσουν μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις οι οποίες έχουν σχεδιαστεί για την επίτευξη αυτών των στόχων θα επωφεληθούν από μια πιο σταδιακή περίοδο προσαρμογής, η οποία θα παραταθεί από τέσσερα έτη σε επτά έτη κατ’ ανώτατο όριο. Τα μέτρα αυτά πρέπει να συμμορφώνονται με συγκεκριμένα κριτήρια, ιδίως να λαμβάνουν υπόψη τις ειδικές ανά χώρα συστάσεις που εκδίδονται προς τα κράτη μέλη στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου ή να στοχεύουν στην επίτευξη συγκεκριμένων προτεραιοτήτων πολιτικής της ΕΕ.

Οι μεταρρυθμιστικές και επενδυτικές δεσμεύσεις των εθνικών σχεδίων ανάκαμψης και ανθεκτικότητας θα ληφθούν υπόψη για την παράταση της περιόδου προσαρμογής κατά τον πρώτο γύρο των σχεδίων.

Η Επιτροπή θα λαμβάνει υπόψη διάφορους σχετικούς παράγοντες κατά την εκτίμηση της ύπαρξης υπερβολικού ελλείμματος. Η αύξηση των κρατικών επενδύσεων στην άμυνα θα αναγνωρίζεται ρητά ως ένας τέτοιος σχετικός παράγοντας. Άλλοι σχετικοί παράγοντες περιλαμβάνουν την κατάσταση του δημόσιου χρέους του κράτους μέλους, τις οικονομικές και δημοσιονομικές εξελίξεις και την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων.

Βελτίωση της εφαρμογής

Οι κανόνες απαιτούν εφαρμογή. Ενώ το νέο πλαίσιο παρέχει στα κράτη μέλη μεγαλύτερα περιθώρια ελιγμών όσον αφορά την εκπόνηση των σχεδίων τους, θεσπίζει επίσης ενισχυμένο καθεστώς εφαρμογής, για να διασφαλιστεί ότι τα κράτη μέλη τηρούν τις δεσμεύσεις τους. Τα κράτη μέλη θα υποβάλλουν προς αξιολόγηση από την Επιτροπή ετήσιες εκθέσεις προόδου οι οποίες θα εστιάζουν στην υλοποίηση των δεσμεύσεων που καθορίζονται στα σχέδιά τους.

Η Επιτροπή θα δημιουργήσει λογαριασμό ελέγχου για την καταγραφή των αποκλίσεων από τη συμφωνηθείσα δημοσιονομική πορεία. Όταν το ισοζύγιο του λογαριασμού ελέγχου υπερβαίνει ένα αριθμητικό όριο και το χρέος του κράτους μέλους υπερβαίνει το 60 % του ΑΕΠ, η Επιτροπή θα συντάσσει έκθεση για να εκτιμήσει κατά πόσον θα πρέπει να κινηθεί διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος. Η αδυναμία εκπλήρωσης συμφωνηθέντων μεταρρυθμιστικών και επενδυτικών δεσμεύσεων θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα τη συντόμευση της περιόδου δημοσιονομικής προσαρμογής. Οι κανόνες για την κίνηση της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος με βάση το κριτήριο του ελλείμματος παραμένουν αμετάβλητοι.

Επόμενα στάδια

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο θα πρέπει τώρα να εγκρίνουν επίσημα την πολιτική συμφωνία.

Το νέο πλαίσιο θα τεθεί σε λειτουργία το επόμενο έτος, βάσει σχεδίων που θα παρουσιαστούν από τα κράτη μέλη αργότερα εντός του τρέχοντος έτους. Αυτό αφήνει επαρκή χρόνο στα κράτη μέλη να καταρτίσουν τα σχέδιά τους για τα επόμενα έτη. Το 2024 η δημοσιονομική εποπτεία θα βασίζεται στις ειδικές ανά χώρα συστάσεις που έχουν ήδη εκδοθεί την άνοιξη του 2023.

Ιστορικό

Το πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ αποτελείται από το πλαίσιο δημοσιονομικής πολιτικής της ΕΕ (το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης και απαιτήσεις για τα εθνικά δημοσιονομικά πλαίσια) και τη διαδικασία μακροοικονομικών ανισορροπιών, που εφαρμόζονται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου για τον συντονισμό των πολιτικών, καθώς και το πλαίσιο για τα προγράμματα μακροοικονομικής χρηματοδοτικής συνδρομής.

Σύμφωνα με τις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές της προέδρου φον ντερ Λάιεν, η Επιτροπή παρουσίασε επανεξέταση της αποτελεσματικότητας του πλαισίου οικονομικής εποπτείας και ξεκίνησε δημόσια συζήτηση για το μέλλον του τον Φεβρουάριο του 2020. Αυτή η εκτεταμένη δημόσια συζήτηση και διαδικασία διαβούλευσης επέτρεψε στα ενδιαφερόμενα μέρη να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με τους βασικούς στόχους του πλαισίου, τη λειτουργία του και τις νέες προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Οι απόψεις αυτές τροφοδότησαν τις προτάσεις νομοθετικής μεταρρύθμισης της Επιτροπής που παρουσιάστηκαν τον Απρίλιο του 2023. Τον Δεκέμβριο του 2023 το Συμβούλιο ενέκρινε μια γενική προσέγγιση. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την εντολή της Επιτροπής Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής να αρχίσει διαπραγματεύσεις τον Ιανουάριο του 2024. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο κατέληξαν στη συνέχεια σε πολιτική συμφωνία στις 10 Φεβρουαρίου 2024.

Για περισσότερες πληροφορίες

Νομοθετικές προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ένα μεταρρυθμισμένο πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ

Δηλώσεις

Η σημερινή συμφωνία για τη μεταρρύθμιση των δημοσιονομικών κανόνων της ΕΕ είναι μια πολύ ευπρόσδεκτη και πολυαναμενόμενη εξέλιξη —πολλές ευχαριστίες στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο για τις εντατικές προσπάθειές τους. Σε μια περίοδο σημαντικών οικονομικών και γεωπολιτικών προκλήσεων, οι νέοι κανόνες θα μας επιτρέψουν να αντιμετωπίσουμε τη νέα πραγματικότητα του σήμερα και να παράσχουμε στα κράτη μέλη της ΕΕ σαφήνεια και προβλεψιμότητα όσον αφορά τις δημοσιονομικές πολιτικές τους για τα επόμενα έτη. Οι κανόνες αυτοί θα βελτιώσουν τη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών και θα προωθήσουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με την παροχή κινήτρων για επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις. Αυτό θα στηρίξει τη μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα της ΕΕ και θα ενισχύσει περαιτέρω την Οικονομική και Νομισματική Ένωση προς όφελος όλων των Ευρωπαίων.

κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις, εκτελεστικός αντιπρόεδρος για μια Οικονομία στην Υπηρεσία των Ανθρώπων

Η σημερινή συμφωνία για τη μεταρρύθμιση της οικονομικής μας διακυβέρνησης αποτελεί καλή είδηση για την ευρωπαϊκή οικονομία. Ολοκληρώνει μια μακρά διαδρομή για τον επανασχεδιασμό των δημοσιονομικών κανόνων της ΕΕ. Μολονότι τα συμφωνηθέντα κείμενα είναι διαφορετικά και πιο περίπλοκα σε σχέση με την αρχική μας πρόταση, διατηρούν τα βασικά στοιχεία της: περισσότερος μεσοπρόθεσμος σχεδιασμός· μεγαλύτερη οικειοποίηση από τα κράτη μέλη, εντός κοινού πλαισίου· πιο σταδιακή δημοσιονομική προσαρμογή ώστε να αντικατοπτρίζονται οι δεσμεύσεις για επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις. Χαιρετίζω ιδιαίτερα το γεγονός ότι η τελική συμφωνία βελτιώνει το κείμενο που συμφωνήθηκε στο Συμβούλιο τον περασμένο Δεκέμβριο, μεταξύ άλλων με την περαιτέρω προστασία των δημόσιων επενδύσεων και με την ενίσχυση της κοινωνικής διάστασης του πλαισίου. Θέλω να ευχαριστήσω τις διαπραγματευτικές ομάδες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, την Προεδρία του Συμβουλίου και την Επιτροπή, ιδίως τη ΓΔ ECFIN, για τις προσπάθειές τους όσον αφορά την προώθηση αυτής της κρίσιμης μεταρρύθμισης.

κ. Πάολο Τζεντιλόνι, επίτροπος Οικονομίας

 

Λεπτομέρειες επικοινωνίας για τα ΜΜΕ

Veerle NUYTS

  • Υπεύθυνος Τύπου

Τηλέφωνο

+32 2 299 63 02

Ηλεκτρονική διεύθυνση

Veerle.NUYTS@ec.europa.eu  

Flora MATTHAES

  • Εκπρόσωπος Τύπου

Τηλέφωνο

+32 2 298 39 51

Ηλεκτρονική διεύθυνση

flora.matthaes@ec.europa.eu  

The European Commission is committed to personal data protection.  Any personal data is processed in line with Regulation (EC) 2018/1725. All personal information processed by the Directorate-General for Communication / European Commission Representations is treated accordingly. If you do not work for a media organisation, you are welcome to contact the EU through Europe Direct in writing or by calling 00 800 6 7 8 9 10 11.

Athanasios ATHANASIOU

Press Officer / Political Reporter

European Commission

Representation in Cyprus

EU House, 30  Vyronos Avenue, 1096 Nicosia

Tel: +357 22 81 75 76 Mob: +357 99 363753

Twitter: @aathans

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *