Skip to content

Ευρωπαϊκές Ειδήσεις 11/10

Δήλωση της Προέδρου von der Leyen με τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη στην Πάφο της Κύπρου

Αγαπητέ Νίκο,

Χαίρομαι που βλέπω και τον πρώην Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας,

Σε ευχαριστώ, αγαπητέ Νίκο, για αυτή τη συγκινητική επίσκεψη στο νοσοκομείο της Πάφου. Και ευχαριστώ όλους και όλες εσάς που εργάζεστε στο νοσοκομείο αυτό, για τις υποδειγματικές υπηρεσίες που προσφέρετε στους ασθενείς μέρα και νύχτα. Μόλις εγκαινιάσαμε τη νέα μονάδα αιμοκάθαρσης, η οποία θα συμβάλει ώστε να καταστεί αμεσότερη και ευκολότερη η πρόσβαση στην περίθαλψη, και θα κάνει τη διαφορά για τους ασθενείς, ιδίως για εκείνους που υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση αρκετές φορές την εβδομάδα. Μπορούμε να φανταστούμε πόσο θα αλλάξει η ζωή των ασθενών όταν η θεραπεία θα πραγματοποιείται πιο κοντά τους και έτσι θα γλιτώνουν χρόνο. Ο χρόνος αυτός είναι πολύτιμος, είναι ένα δώρο ζωής, ένα δώρο για μια πληρέστερη και υγιέστερη ζωή. Χαίρομαι που με το NextGenerationEU μπορεί να συμβάλει και η Ευρώπη σε αυτό. Το NextGenerationEU είναι πρόγραμμα ευρωπαϊκής χρηματοδότησης έργων μεγάλης κλίμακας. Το πρόγραμμα αυτό στηρίζει, όπως ποτέ άλλοτε, επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη —επομένως, και εδώ στην Πάφο. Σ’ αυτή τη νέα μονάδα φροντίδας έχουμε επενδύσει σχεδόν 4 εκατ. ευρώ. Αυτό είναι ένα απτό παράδειγμα του τι μπορεί να κάνει το NextGenerationEU στην Κύπρο. Και με 1 δισ. ευρώ από το NextGenerationEU, έχουμε την ευκαιρία να γράψουμε πολλές ακόμα ιστορίες επιτυχίας, μερικές εκ των οποίων έχουν ήδη ξεκινήσει να γράφονται. Η Επιτροπή εξακολουθεί να βρίσκεται στο πλευρό σας για την επιτυχή υλοποίηση των σχεδίων αυτών.

Σήμερα το απόγευμα θα έχουμε την ετήσια σύνοδο κορυφής MED9. Οι συζητήσεις μας σ’ αυτή θα συμβάλουν στην προετοιμασία δύο προσεχών διασκέψεων: εκείνης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, και της πρώτης συνόδου κορυφής μεταξύ της ΕΕ και του Συμβουλίου Συνεργασίας του Περσικού Κόλπου. Είναι σημαντικό στις διασκέψεις αυτές να προβληθούν οι μοναδικές εμπειρίες και απόψεις των μεσογειακών κρατών μελών.

Καταρχάς, σήμερα το απόγευμα, θα συζητήσουμε για τη Μέση Ανατολή. Ένα θέμα ιδιαίτερα σημαντικό στην παρούσα κατάσταση. Η πρόσφατη μαζική επίθεση του Ιράν με βαλλιστικούς πυραύλους κατά του Ισραήλ συνιστά σοβαρή κλιμάκωση και απειλή για την σταθερότητα της περιοχής. Θα ήθελα να επαναλάβω την έκκλησή μας για παύση των εχθροπραξιών το συντομότερο δυνατόν, ώστε να δημιουργηθεί περιθώριο για μια διπλωματική λύση κατά μήκος της Μπλε Γραμμής. Η λύση αυτή θα πρέπει να συνάδει με την απόφαση 1701 του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών. Θα ήθελα να ευχαριστήσω την Κύπρο για την επιχειρησιακή ετοιμότητα που επιδεικνύει ως προς την παροχή βοήθειας σε πιθανές επιχειρήσεις εκκένωσης από τον Λίβανο και —κύριε Πρόεδρε, όπως περιγράψατε— για την επιτυχημένη ανθρωπιστική βοήθεια που παρέχετε στη Γάζα εδώ και μήνες.

Δεύτερον, θα συναντηθούμε με τον Βασιλιά της Ιορδανίας. Για εμάς, η Ιορδανία είναι στρατηγικός εταίρος. Στην κρίση αυτή, η Ιορδανία διαδραματίζει καίριο ρόλο όσον αφορά τη σταθερότητα στην ασταθή και περίπλοκη περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής. Αλλά και πέρα από την παρούσα κρίση, η Ιορδανία είναι σημαντικός φίλος και, όπως προείπα, στρατηγικός εταίρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έτσι, θα αξιοποιήσουμε την ευκαιρία για να συζητήσουμε τη διμερή εταιρική μας σχέση. Συναντήθηκα με τον βασιλιά Αμπντάλα πριν από δύο εβδομάδες στη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών στη Νέα Υόρκη. Και τον διαβεβαίωσα για τη μακροπρόθεσμη στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά την ευημερία και τις μεταρρυθμίσεις στην Ιορδανία.

Τρίτον, θα συζητήσουμε τις ευρωπαϊκές προτεραιότητες για την επόμενη πενταετία. Το θεματολόγιο είναι ευρύ, όπως αντιλαμβάνεστε. Πρώτη μας προτεραιότητα είναι η ανταγωνιστικότητα. Δεν θέλουμε η Ευρώπη απλώς να καλύψει τη διαφορά, αλλά θέλουμε και να πρωτοστατεί σε παγκόσμιο επίπεδο. Και γι’ αυτό έχουμε βεβαίως πολλή δουλειά μπροστά μας, είτε πρόκειται για τη μείωση της γραφειοκρατίας, ώστε να μπορούν οι ΜΜΕ και οι βιομηχανίες μας να λειτουργούν καλύτερα, είτε πρόκειται για τη μείωση των τιμών της ενέργειας —ήδη έχουμε επιτύχει μείωση των τιμών της ενέργειας, αλλά αυτές εξακολουθούν να είναι πολύ υψηλές από διαρθρωτική άποψη― είτε πρόκειται για την κατάρτιση και την εκπαίδευση των ατόμων που θα αναλάβουν τα νέα καθήκοντα του μέλλοντος είτε πρόκειται, για παράδειγμα, για την κινητοποίηση υπέρ της καινοτομίας.

Και, φυσικά, θέλουμε να συζητήσουμε και μια άλλη προτεραιότητα, η οποία είναι η μετανάστευση. Η μετανάστευση είναι μια ευρωπαϊκή πρόκληση που απαιτεί αντιμετώπιση σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Οι κοινές μας προσπάθειες για τη μετανάστευση έχουν αρχίσει να αποδίδουν καρπούς. Αν δούμε τους αριθμούς των αντικανονικών αφίξεων κατά το πρώτο οκτάμηνο του έτους, στην οδό της Κεντρικής Μεσογείου —ιστορικά μία από τις πιο πολυσύχναστες οδούς διέλευσης— σημειώθηκε μείωση κατά 64 %. Πτώση κατά 75 % σημειώθηκε επίσης στη βαλκανική οδό. Ωστόσο, οι μεταναστευτικές οδοί εξελίσσονται συνεχώς. Βλέπουμε τώρα μια απότομη αύξηση των αφίξεων στην Ελλάδα και στις ισπανικές Κανάριες Νήσους. Ως εκ τούτου, ο τομέας αυτός απαιτεί συνεχείς ενέργειες και αδιάκοπη προσοχή. Το σύμφωνο για τη μετανάστευση και το άσυλο είναι ο κοινός μας χάρτης πορείας. Πρέπει τώρα να επικεντρωθούμε στην υλοποίηση του συμφώνου στην πράξη. Η Επιτροπή είναι έτοιμη να παράσχει την αναγκαία στήριξη στα κράτη μέλη. Παράλληλα, θα συνεχίσουμε το επιχειρησιακό μας έργο. Θα συνεχίσουμε δηλαδή να στηρίζουμε τα κράτη μέλη μας ώστε να ενισχυθεί η επιτήρηση των συνόρων, να παταχθούν οι διακινητές και να δρομολογηθούν επιστροφές. Γνωρίζω ότι η Κύπρος έχει σημειώσει ικανοποιητική πρόοδο όσον αφορά τις επιστροφές. Και θα συνεχίσουμε να οικοδομούμε στρατηγικές σχέσεις με τρίτες χώρες καταγωγής και διέλευσης, εστιάζοντας ιδιαίτερα στη Μεσόγειο. Και αγαπητέ Νίκο, είδαμε με τον Λίβανο πόσο σημαντική είναι η συνεργασία με τις χώρες-εταίρους και ότι αυτό το είδος συνεργασίας αποφέρει οπωσδήποτε αποτελέσματα.

Αγαπητέ Νίκο,

Η Μεσόγειος λειτουργεί εδώ και καιρό ως βασική πύλη προς τρεις ηπείρους. Πλέον αποτελεί τη βασική αρτηρία για το παγκόσμιο εμπόριο και τις ενεργειακές ροές. Ωστόσο, αποτελεί επίσης την πρώτη γραμμή γεωπολιτικής επιρροής και, δυστυχώς, το πλαίσιο για πάρα πολλές ανθρωπιστικές κρίσεις και μεταναστευτικές τραγωδίες. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο έχω ορίσει ειδικό χαρτοφυλάκιο για τη Μεσόγειο στη νέα μου Επιτροπή. Είναι η πρώτη φορά που γίνεται αυτό. Και ζήτησα από την ορισθείσα επίτροπο κ. Dubravka Šuica να αναπτύξει ένα σύμφωνο για τη Μεσόγειο, ώστε να εξετάσουμε συγκεκριμένα τα θέματα αυτά. Θέλω να διασφαλίσω ότι σε αυτό θα αντικατοπτρίζονται η πραγματικότητα και τα συμφέροντά σας.

Η δική σας πραγματικότητα εδώ στο νησί είναι επίσης μια όμορφη πραγματικότητα, την οποία είχα την ευκαιρία να βιώσω αυτές τις μέρες. Αλλά η Κύπρος είναι και ένα ευάλωτο νησί, καθώς, όπως γνωρίζετε καλύτερα απ’ τον καθένα, η περιοχή της Μεσογείου πλήττεται ιδιαίτερα από την αύξηση των θερμοκρασιών και τα ακραία καιρικά φαινόμενα. Στην Κύπρο βλέπουμε ήδη αύξηση των κυμάτων καύσωνα και της ξηρασίας. Είμαστε εδώ για να σας στηρίξουμε. Για παράδειγμα, φέτος το καλοκαίρι στείλαμε δύο πυροσβεστικά αεροσκάφη, και μάλιστα εδώ στην Πάφο. Θα επενδύσουμε επίσης μαζί σας σε ένα μέλλον με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα. Θέλουμε να ξεκινήσουμε στην Κύπρο τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας, και θέλουμε να συμβάλουμε στην προστασία των οικοσυστημάτων σας, καθώς οι δύο αυτές παράμετροι είναι ζωτικής σημασίας για τα μέσα βιοπορισμού των ανθρώπων.

Δυο τελευταία λόγια, αγαπητέ Νίκο, σχετικά με την τριμερή συνάντηση που θα έχετε την επόμενη εβδομάδα στη Νέα Υόρκη με τον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών κ. Guterres. Χαιρετίζουμε αυτή τη θετική εξέλιξη. Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξακολουθεί να στηρίζει πλήρως τις προσπάθειές σας να ξεκινήσετε εκ νέου τις ειρηνευτικές συνομιλίες για μια συνολική διευθέτηση του κυπριακού ζητήματος. Αυτό θα πρέπει να πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών, βάσει μιας δικοινοτικής, διζωνικής ομοσπονδίας με πολιτική ισότητα. Και θα πρέπει να συνάδει με όλες τις σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας, καθώς και με τις αρχές στις οποίες βασίζεται η ΕΕ και το κεκτημένο της ΕΕ. Είμαστε επίσης έτοιμοι να στηρίξουμε, με τα κατάλληλα μέσα, όλα τα στάδια της διαδικασίας υπό την αιγίδα του ΟΗΕ.

Είναι σαφές, κυρίες και κύριοι, ότι η Μεσόγειος αποτελεί ένα τεράστιο κοινό μας θεματολόγιο. Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες που θέλουμε να αξιοποιήσουμε, καθώς έχουμε πολλά θετικά έργα να δρομολογήσουμε και να εργαστούμε προς την επίτευξη ανάπτυξης. Σας ευχαριστώ και πάλι που με προσκαλέσατε σε αυτό το όμορφο νησί και προσβλέπω σε περισσότερη συνεργασία.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Οι ημέρες Erasmus 2024 γιορτάζουν τον ρόλο του Erasmus+ με χιλιάδες εκδηλώσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη

Από τις 14 έως τις 19 Οκτωβρίου οι ημέρες Erasmus (#ErasmusDays 2024) θα αναδεικνύουν τον θετικό αντίκτυπο του προγράμματος Erasmus+ στην εκπαίδευση, την κατάρτιση, την νεολαία και τον αθλητισμό. Έχουν προγραμματιστεί πάνω από 10.000 εκδηλώσεις σε ολόκληρο τον κόσμο, τόσο διά ζώσης όσο και διαδικτυακά, για τον εορτασμό των επιτευγμάτων του προγράμματος, την παρουσίαση των επιτυχιών του και την ευαισθητοποίηση σχετικά με τις ευκαιρίες που προσφέρει στους εκπαιδευόμενους. Θα συμμετάσχουν χιλιάδες φοιτητές, ασκούμενοι, ενήλικες εκπαιδευόμενοι και προπονητές αθλητισμού.

Με περισσότερες από 15 εκατομμύρια συμμετοχές μέχρι στιγμής, το πρόγραμμα Erasmus+ αποτελεί μία από τις δημοφιλέστερες ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες και τον ακρογωνιαίο λίθο του Ευρωπαϊκού Χώρου Εκπαίδευσης.

Η κ. Ιλιάνα Ιβάνοβα, Επίτροπος Καινοτομίας, Έρευνας, Πολιτισμού, Εκπαίδευσης και Νεολαίας δήλωσε σχετικά: «Το Erasmus+ εξακολουθεί να αποτελεί πηγή έμπνευσης, να ανοίγει πόρτες και να αλλάζει τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων. Οι ημέρες Erasmus 2024 γιορτάζουν την τεράστια επιτυχία αυτού του εμβληματικού προγράμματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αναδεικνύουν το πνεύμα ενότητας και συνεργασίας που χαρακτηρίζει την Ευρώπη. Σας ενθαρρύνω όλους και όλες να συμμετάσχετε στις χιλιάδες αυτές εκδηλώσεις, που αναδεικνύουν τη δύναμη της εκπαίδευσης, του αθλητισμού και του πολιτισμού να μας ενώνουν.»

Οι ημέρες Erasmus+, που διοργανώθηκαν για πρώτη φορά το 2017, γιορτάζουν έκτοτε το πρόγραμμα Erasmus+ σε ολόκληρο τον κόσμο. Μετά τους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες του Παρισιού, το φετινό θέμα είναι ο ρόλος του αθλητισμού στην προώθηση της διεθνούς συνεργασίας και των πολιτιστικών ανταλλαγών. Το 2023 πραγματοποιήθηκαν πάνω από 9.600 εκδηλώσεις σε 53 χώρες, και η διοργάνωση του 2024 αποσκοπεί στη συνέχιση της επιτυχίας αυτής. Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στην περιοχή σας και σχετικά με την πρωτοβουλία μπορείτε να βρείτε εδώ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Johanna Bernsel — Τηλ.: + 32 2 298 66 99· Flore Boutier – Τηλ.: +32 2 296 60 43) 

Η Επιτροπή ζητεί πληροφορίες από το Temu, στο πλαίσιο της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες, όσον αφορά τους εμπόρους που πωλούν παράνομα προϊόντα στην αγορά της

Η Επιτροπή απέστειλε σήμερα στο Temu αίτημα παροχής πληροφοριών στο πλαίσιο της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA), ζητώντας από την πλατφόρμα να παράσχει λεπτομερείς πληροφορίες και εσωτερικά έγγραφα σχετικά με τα μέτρα μετριασμού που λαμβάνονται κατά της παρουσίας και της επανεμφάνισης εμπόρων που πωλούν παράνομα προϊόντα στη διαδικτυακή αγορά της. Το αίτημα παροχής πληροφοριών απαιτεί επίσης από το Temu να παράσχει πρόσθετα στοιχεία και πληροφορίες σχετικά με τα μέτρα που λαμβάνονται για τον μετριασμό του κινδύνου διάδοσης παράνομων προϊόντων, καθώς και των κινδύνων που σχετίζονται με την προστασία των καταναλωτών, τη δημόσια υγεία και την ευημερία των χρηστών. Επιπλέον, η Επιτροπή ζητεί επίσης λεπτομέρειες σχετικά με τα συστήματα συστάσεων του Temu και τον κίνδυνο για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των χρηστών.

Το Temu πρέπει να παράσχει τις ζητούμενες πληροφορίες έως τις 21 Οκτωβρίου 2024. Με βάση την αξιολόγηση των απαντήσεων αυτών, η Επιτροπή θα καθορίσει τα επόμενα βήματα, τα οποία θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν την επίσημη κίνηση διαδικασίας σύμφωνα με το άρθρο 66 της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες. Σύμφωνα με το άρθρο 74 παράγραφος 2 της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες, η Επιτροπή μπορεί να επιβάλει πρόστιμα για την παροχή ανακριβών, ελλιπών ή παραπλανητικών πληροφοριών σε απάντηση σε αίτημα παροχής πληροφοριών.  Εάν δεν λάβει απάντηση, η Επιτροπή μπορεί να υποβάλει επίσημο αίτημα με απόφασή της. Στην περίπτωση αυτή, η μη εμπρόθεσμη απάντηση μπορεί να οδηγήσει στην επιβολή περιοδικών χρηματικών ποινών.

Το Temu χαρακτηρίστηκε ως πολύ μεγάλη επιγραμμική πλατφόρμα στο πλαίσιο της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες στις 31 Μαΐου 2024. Ενώ το Temu έπρεπε να συμμορφωθεί με τους γενικούς κανόνες της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες από τον Φεβρουάριο του 2024, η επιγραμμική αγορά έπρεπε επίσης να συμμορφωθεί με τους αυστηρότερους κανόνες που ισχύουν για τις πολύ μεγάλες επιγραμμικές πλατφόρμες και να εκπονήσει έκθεση εκτίμησης κινδύνου από τις 3 Οκτωβρίου 2024. Η Επιτροπή απέστειλε ήδη αίτημα παροχής πληροφοριών στο Temu στις 28 Ιουνίου 2024 όσον αφορά τα μέτρα που έχει λάβει για να συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις στο πλαίσιο της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες σχετικά με τον λεγόμενο «μηχανισμό ειδοποίησης και δράσης» για την επισήμανση των παράνομων προϊόντων, τον «παραπλανητικό σχεδιασμό» στις διαδικτυακές διεπαφές της, την προστασία των ανηλίκων, τη διαφάνεια των συστημάτων συστάσεων, την ιχνηλασιμότητα των εμπόρων και τη συμμόρφωση εκ σχεδιασμού. 

(Για περισσότερες πληροφορίες: Thomas Regnier — Τηλ.: + 32 2 299 10 99· Roberta Verbanac — Τηλ.: + 32 2 298 24 98)

Ο μηχανισμός ανάκαμψης και ανθεκτικότητας εξακολουθεί να παράγει αποτελέσματα, όπως δείχνει η τρίτη ετήσια έκθεση της Επιτροπής

Η εφαρμογή του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (ΜΑΑ), το οποίο βρίσκεται στο επίκεντρο του μέσου ανάκαμψης NextGenerationEU της ΕΕ, επιταχύνεται και προωθεί τη συνεχή πρόοδο των μεταρρυθμίσεων και των επενδύσεων στα κράτη μέλη. Όπως καταδεικνύεται στην τρίτη ετήσια έκθεση της Επιτροπής σχετικά με τον ΜΑΑ που εγκρίθηκε σήμερα, η Επιτροπή στηρίζει τα κράτη μέλη στην πλήρη και έγκαιρη υλοποίηση των σχεδίων τους μέσω πιο εξορθολογισμένων διαδικασιών και έχει βελτιώσει περαιτέρω τόσο τη διαφάνεια όσο και τους μηχανισμούς για την προστασία των οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ.

Ο ΜΑΑ, με κεφάλαια ύψους 650 δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις και δάνεια, είναι καθοριστικός μοχλός φιλόδοξων επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων, σε όλα τα κράτη μέλη, σε πρωτοβουλίες που προωθούν την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση και ενισχύουν την ανθεκτικότητα και την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ.

Από τη θέσπισή του, ο ΜΑΑ έχει κινητοποιήσει πάνω από 82 δισ. ευρώ σε επενδύσεις που στηρίζουν άμεσα τις επιχειρήσεις. Υλοποιούνται πάνω από 900 μεταρρυθμίσεις με σκοπό τη μείωση της γραφειοκρατίας και την επιτάχυνση των επιχειρηματικών διαδικασιών για την απόκτηση αδειών, παραδείγματος χάριν, γεγονός που συμβάλλει στο να καταστεί η βιομηχανία της ΕΕ πιο ανταγωνιστική. Με τη στήριξη του ΜΑΑ, εξοικονομήθηκαν 34 εκατομμύρια μεγαβατώρες κατανάλωσης ενέργειας, πάνω από 11,8 εκατομμύρια άτομα συμμετείχαν σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης, και 9,8 εκατομμύρια άτομα επωφελήθηκαν από μέτρα προστασίας από καταστροφές που σχετίζονται με το κλίμα.

Η Επιτροπή, τα κράτη μέλη και όλα τα σχετικά ενδιαφερόμενα μέρη, καθώς και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, συνεργάστηκαν στενά για την επίτευξη αυτών των αποτελεσμάτων.

Αναμένεται να εκταμιευθούν πάνω από 300 δισ. ευρώ σε κονδύλια του ΜΑΑ έως το τέλος του 2024

Η εφαρμογή και οι εκταμιεύσεις στο πλαίσιο του ΜΑΑ επιταχύνθηκαν μετά από ορισμένες καθυστερήσεις το 2023, οι οποίες συνδέονται σε μεγάλο βαθμό με την παράνομη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, τον υψηλό πληθωρισμό, τους περιορισμούς εφοδιασμού και την ανάγκη έγκρισης κεφαλαίων για το REPowerEU. Μέχρι στιγμής το Συμβούλιο έχει εγκρίνει 26 κεφάλαια αυτού του είδους, τα οποία παρέχουν πρόσθετα κονδύλια για την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων που διαφοροποιούν τον ενεργειακό εφοδιασμό της ΕΕ, επιταχύνουν την πράσινη μετάβαση και στηρίζουν τα ευάλωτα νοικοκυριά.

Μέχρι σήμερα η Επιτροπή έλαβε 69 αιτήσεις πληρωμής από 25 κράτη μέλη και εκταμίευσε πάνω από 267 δισ. ευρώ, δηλαδή πάνω από το 40 % της διαθέσιμης χρηματοδότησης από τον ΜΑΑ. Έως το τέλος του έτους αναμένεται να εκταμιευθούν πάνω από 300 δισ. ευρώ σε κονδύλια του ΜΑΑ. Η έκθεση περιγράφει λεπτομερώς πολυάριθμα παραδείγματα του τρόπου με τον οποίο η πρόοδος των μεταρρυθμίσεων και των επενδύσεων στους έξι πυλώνες πολιτικής του ΜΑΑ έχει απτό και θετικό αντίκτυπο τόσο στους πολίτες όσο και στις επιχειρήσεις.

Η Ένωση συνέχισε επίσης να αντλεί επιτυχώς κεφάλαια από τις κεφαλαιαγορές για τη χρηματοδότηση του μηχανισμού, με την έκδοση, μέχρι σήμερα, πάνω από 60,2 δισ. ευρώ πράσινων ομολόγων NextGenerationEU.

Απλούστευση της εφαρμογής από τα κράτη μέλη

Δεδομένου του χρονικά δεσμευτικού χαρακτήρα του ΜΑΑ, όλες οι προσπάθειες θα πρέπει να εξακολουθήσουν να επικεντρώνονται στην πλήρη και έγκαιρη εφαρμογή των σχεδίων έως το 2026. Τα κράτη μέλη πρέπει να συνεχίσουν να εφαρμόζουν ταχέως και πλήρως τα οικεία σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, η δε Επιτροπή τα στηρίζει ενεργά στις προσπάθειες αυτές.

Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή έλαβε περαιτέρω μέτρα το 2024 για να στηρίξει τα κράτη μέλη στις προσπάθειες εφαρμογής του ΜΑΑ. Τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους η Επιτροπή εισήγαγε απλούστερες διαδικασίες στις επικαιροποιημένες κατευθυντήριες γραμμές προς τα κράτη μέλη, με έμφαση στον τρόπο αναθεώρησης των σχεδίων, οι οποίες θα διατηρήσουν τη χρησιμότητά τους για την αντιμετώπιση των σημείων συμφόρησης κατά την υλοποίηση. Έχουν επίσης εξορθολογιστεί οι απαιτήσεις υποβολής εκθέσεων από τα κράτη μέλη. Επιπλέον, έχει εξασφαλιστεί μεγαλύτερη σαφήνεια σχετικά με τους τρόπους συνδυασμού του ΜΑΑ με άλλα ταμεία της ΕΕ με σκοπό την ενίσχυση των συνεργειών.

Ενισχυμένη διαφάνεια

Η Επιτροπή καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να εξασφαλίσει μεγάλη σαφήνεια και διαφάνεια κατά την εφαρμογή του ΜΑΑ, ακόμη και πέρα από τα νομικώς επιβεβλημένα.

Για παράδειγμα, η έκθεση που εγκρίθηκε σήμερα περιλαμβάνει διεξοδική ανάλυση των δεδομένων των κρατών μελών σχετικά με τους 100 μεγαλύτερους τελικούς αποδέκτες χρηματοδότησης στο πλαίσιο του ΜΑΑ. Η Επιτροπή παρέχει επίσης περαιτέρω κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με βασικές έννοιες του κανονισμού ΜΑΑ, για λόγους διαφάνειας και σαφήνειας, οι οποίες παρατίθενται στα παραρτήματα της έκθεσης:

  • διευκρινίσεις σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η Επιτροπή κρίνει πότε μια μεταρρύθμιση ή επένδυση έχει αρχίσει να διασφαλίζει την επιλεξιμότητα στο πλαίσιο του ΜΑΑ·
  • διευκρινίσεις σχετικά με το τι συνιστά, κατά την άποψη της Επιτροπής, τακτικές δαπάνες, οι οποίες απαγορεύονται κατά γενικό κανόνα, και τα κριτήρια που χρησιμοποιούνται για να καθοριστεί πότε μια εξαίρεση είναι δεόντως αιτιολογημένη·
  • την έννοια της διπλής χρηματοδότησης στο πλαίσιο του ΜΑΑ, και
  • την έννοια των τελικών αποδεκτών κονδυλίων του ΜΑΑ.

Ισχυρή προστασία των οικονομικών συμφερόντων της Ένωσης

Η προστασία των οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για την Επιτροπή. Ως εκ τούτου, ενισχύει συνεχώς το οικείο πλαίσιο ελέγχου και δικλίδων ελέγχου, λαμβάνοντας επίσης υπόψη τις συστάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η Επιτροπή διενήργησε 17 κατασταλτικούς ελέγχους βάσει κινδύνων κατά την περίοδο Σεπτεμβρίου 2023 – Αυγούστου 2024 σχετικά με την ικανοποιητική εκπλήρωση των οροσήμων και των στόχων. Διενεργήθηκαν επίσης τέσσερις έλεγχοι συστήματος των εθνικών συστημάτων ελέγχου. Έως τα τέλη του 2023 η Επιτροπή είχε διενεργήσει έλεγχο σε όλα τα κράτη μέλη τουλάχιστον μία φορά.

Ιστορικό

Η παρούσα έκθεση είναι η τρίτη μιας σειράς ετήσιων εκθέσεων της Επιτροπής, οι οποίες καλύπτουν την εφαρμογή του ΜΑΑ καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του, όπως απαιτείται από τον κανονισμό ΜΑΑ. Η έκθεση θα τροφοδοτήσει τον εν εξελίξει διάλογο σχετικά με την εφαρμογή του ΜΑΑ τόσο μεταξύ των θεσμικών οργάνων της Ένωσης όσο και με τα ενδιαφερόμενα μέρη.

Οι πληροφορίες που παρέχονται στην έκθεση βασίζονται στο περιεχόμενο των εγκεκριμένων σχεδίων ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, όπως αξιολογήθηκαν από την Επιτροπή, στα δεδομένα που υπέβαλαν τα κράτη μέλη έως τον Απρίλιο του 2024 στο πλαίσιο των υποχρέωσεών τους εξαμηνιαίας υποβολής εκθέσεων και στις εξελίξεις στην εφαρμογή του ΜΑΑ έως τις 31 Αυγούστου 2024.

Η πρόοδος όσον αφορά την εφαρμογή των σχεδίων ανάκαμψης και ανθεκτικότητας μπορεί να παρακολουθείται στον πίνακα αποτελεσμάτων για την ανάκαμψη και την ανθεκτικότητα, μια διαδικτυακή πύλη την οποία δημιούργησε η Επιτροπή τον Δεκέμβριο του 2021. Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον ΜΑΑ θα βρείτε σε αυτή τη σελίδα, η οποία περιλαμβάνει έναν διαδραστικό χάρτη των έργων που χρηματοδοτούνται από τον ΜΑΑ.

Για περισσότερες πληροφορίες

Τρίτη ετήσια έκθεση σχετικά με την εφαρμογή του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας [XXX]

Μηχανισμός ανάκαμψης και ανθεκτικότητας

Ενοποιημένο κείμενο του κανονισμού για τη θέσπιση του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας

Πίνακας αποτελεσμάτων για την ανάκαμψη και την ανθεκτικότητα

Ερωτήσεις και απαντήσεις: Μηχανισμός ανάκαμψης και ανθεκτικότητας

Δηλώσεις

 Οι μεταρρυθμίσεις και οι επενδύσεις στο πλαίσιο του ΜΑΑ είναι καίριας σημασίας για την ανανέωση της ανταγωνιστικότητάς μας και την επίτευξη των στόχων μας για την ψηφιακή και την πράσινη μετάβαση, την ενεργειακή ασφάλεια και την άμυνα, με παράλληλη αντιμετώπιση των κοινωνικών συνεπειών των πρόσφατων κρίσεων. Έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην πράξη, καθώς ωφελούν εκατομμύρια ευρωπαίους πολίτες και επιχειρήσεις —μέσω επενδύσεων σε δεξιότητες, ταχύτερων διαδικασιών σχεδιασμού και αδειοδότησης, ή της στήριξης καινοτόμων έργων και βιομηχανιών. Για να συνεχιστεί ο καλός ρυθμός εφαρμογής, είναι σημαντικό τα κράτη μέλη να διατηρήσουν το υψηλό επίπεδο δέσμευσής τους. 

κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις, εκτελεστικός αντιπρόεδρος για μια Οικονομία στην Υπηρεσία των Ανθρώπων

 Το NextGenerationEU επιφέρει απτά αποτελέσματα στην πράξη σε ολόκληρη την Ευρώπη, με μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις που ενισχύουν τη μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα και ανθεκτικότητα της ΕΕ. Δεδομένου ότι απομένουν μόλις δύο έτη, είναι ζωτικής σημασίας τα κράτη μέλη να επιταχύνουν την εφαρμογή των οικείων σχεδίων ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, ώστε να αξιοποιήσουν πλήρως τα οφέλη αυτής της εξαιρετικής ευκαιρίας. 

κ. Πάολο Τζεντιλόνι, επίτροπος Οικονομίας

Επενδύσεις στη βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη και την αλληλεγγύη, και διασφάλιση των οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ μέσω του προϋπολογισμού μας για το 2023

Η Επιτροπή εκφράζει την ικανοποίησή της για το εκτενές έργο του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΕΣ) όσον αφορά την ετήσια έκθεσή του για τον προϋπολογισμό της ΕΕ για το 2023 που δημοσιεύτηκε σήμερα, και λαμβάνει υπό σημείωση τις πολύτιμες πληροφορίες του ΕΕΣ για την κανονικότητα της εκτέλεσης του προϋπολογισμού της ΕΕ.

Κύρια επιτεύγματα του προϋπολογισμού της ΕΕ το 2023

Το 2023 ο προϋπολογισμός της ΕΕ συνέχισε να υλοποιεί τις προτεραιότητές μας.

Στο πλαίσιο του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (ΜΑΑ), ο οποίος αποτελεί το κεντρικό στοιχείο του NextGenerationEU (NGEU), το 2023 τα κράτη μέλη έλαβαν πληρωμές για περισσότερα από 700 ορόσημα και στόχους που έχουν εκπληρωθεί, μεταξύ άλλων σε σχέση με 22 μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν την ανάπτυξη σύμφωνα με τις ειδικές ανά χώρα συστάσεις στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου.

Μαζί με το NGEU, ο προϋπολογισμός της ΕΕ για το 2023 επένδυσε 159 δισ. ευρώ (38 % των συνολικών δαπανών του) σε δράσεις που σχετίζονται με το κλίμα προς όφελος των πολιτών της ΕΕ. Αυτό απέτρεψε, για παράδειγμα, τη ρύπανση του περιβάλλοντός μας με περίπου 87 εκατομμύρια τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως. Επιπλέον, η θέσπιση των πράσινων ομολόγων NGEU, τα οποία συγκέντρωσαν 49 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2023, ενίσχυσε περαιτέρω τη χρηματοδότηση για το κλίμα και διεύρυνε την αγορά βιώσιμης χρηματοδότησης της ΕΕ.

Επίσης, κατά την τρέχουσα δημοσιονομική περίοδο 2021-2027, έως το 2023 είχαν διατεθεί σχεδόν 15 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων υψηλής χωρητικότητας και δικτύων 5G, με σκοπό την ενίσχυση της ψηφιακής συνδεσιμότητας, προσφέροντας στους πολίτες και στις επιχειρήσεις καλύτερη πρόσβαση στην ψηφιακή ενιαία αγορά.

Επιπρόσθετα, ο προϋπολογισμός της ΕΕ διαδραμάτισε ζωτικό ρόλο στη στήριξη των προσπαθειών της Ουκρανίας κατά του επιθετικού πολέμου της Ρωσίας και συνέβαλε στην πορεία της προς την προσχώρηση στην ΕΕ. Έως το τέλος του 2023, η ΕΕ και τα κράτη μέλη της είχαν παράσχει στην Ουκρανία και στον λαό της βοήθεια ύψους σχεδόν 85 δισ. ευρώ. Αυτό περιλάμβανε την εκταμίευση 18 δισ. ευρώ σε δάνεια με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους στο πλαίσιο μιας άνευ προηγουμένου δέσμης μέτρων στήριξης μέσω του μέσου μακροοικονομικής χρηματοδοτικής συνδρομής +.

Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ταμείου Αλληλεγγύης (ΤΑΕΕ), μιας απτής έκφρασης της αλληλεγγύης της ΕΕ προς τους πληθυσμούς που πλήττονται από φυσικές καταστροφές, το 2023 καταβλήθηκαν πάνω από 755 εκατ. ευρώ σε τέσσερα κράτη μέλη για τη στήριξη της ανάκαμψης και της ανασυγκρότησης.

Τέλος, το 2023 η Επιτροπή διέθεσε 2,4 δισ. ευρώ σε ανθρωπιστική βοήθεια, συμπεριλαμβανομένου του τετραπλασιασμού της ανθρωπιστικής της βοήθειας για τους Παλαιστίνιους που πλήττονται από τις συνεχιζόμενες εχθροπραξίες στη Μέση Ανατολή, με πάνω από 100 εκατ. ευρώ.

Απόψεις της Επιτροπής σχετικά με την έκθεση του ΕΕΣ για τον προϋπολογισμό της ΕΕ για το 2023

Η Επιτροπή χαιρετίζει την απόφαση του ΕΕΣ να πιστοποιήσει, για 17η συνεχή χρονιά, την καλή κατάσταση των ετήσιων λογαριασμών της ΕΕ. Όπως και τα προηγούμενα έτη, το ΕΕΣ διαπίστωσε ότι η είσπραξη των εσόδων της ΕΕ δεν περιείχε σημαντικά σφάλματα. 

Ωστόσο, η Επιτροπή έλαβε υπό σημείωση την αρνητική γνώμη του ΕΕΣ σχετικά με την κανονικότητα των δαπανών στο πλαίσιο του πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου (ΠΔΠ) και τη γνώμη του με επιφύλαξη σχετικά με τον ΜΑΑ. Η Επιτροπή υπενθυμίζει ότι το εκτιμώμενο επίπεδο σφάλματος που αναφέρει το ΕΕΣ δεν αποτελεί μέτρο απάτης, αναποτελεσματικότητας ή σπατάλης — πρόκειται μάλλον για διοικητικές παρατυπίες που δεν επηρεάζουν το τελικό αποτέλεσμα ενός έργου και συνήθως ανακτώνται ή διορθώνονται. Ταυτόχρονα, η Επιτροπή συμφωνεί ότι απαιτούνται βελτιώσεις και ενεργεί αναλόγως.

Επιπλέον, λαμβανομένων υπόψη των διαφορετικών αντίστοιχων ρόλων τους ως εξωτερικού ελεγκτή και διαχειριστή του προϋπολογισμού της ΕΕ, τα δύο θεσμικά όργανα ενδέχεται να έχουν διαφορές στις μεθοδολογίες τους για την αξιολόγηση της ύπαρξης σφάλματος και για την εκτίμηση των δημοσιονομικών επιπτώσεων του εν λόγω σφάλματος. Σε ορισμένες περιπτώσεις, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε διαφορετικά αποτελέσματα. Η Επιτροπή εξακολουθεί να είναι έτοιμη να συνεργαστεί στενά με το ΕΕΣ για την περαιτέρω ευθυγράμμιση των μεθοδολογιών ελέγχου και της ερμηνείας των κανόνων, με πλήρη σεβασμό της ανεξαρτησίας και των προνομίων αμφοτέρων των θεσμικών οργάνων.

Για παράδειγμα, η Επιτροπή συμφωνεί ότι απαιτούνται βελτιώσεις όσον αφορά τους πολύπλοκους κανόνες για τις δαπάνες και εργάζεται ενεργά για την επίτευξή τους. Τόσο το ΕΕΣ όσο και η Επιτροπή συμφωνούν επίσης ως προς τα είδη δαπανών που είναι πιο επιρρεπή σε σφάλματα δαπανών και ως προς τα σημεία στα οποία πρέπει να ληφθούν μέτρα για την καλύτερη προστασία του προϋπολογισμού της ΕΕ.

Η Επιτροπή εργάζεται ενεργά για την καλύτερη προστασία του προϋπολογισμού από παρατυπίες

Χάρη στους εκατοντάδες χιλιάδες ελέγχους που διενεργούνται πριν και μετά τις πληρωμές από τις εθνικές αρχές, άλλους εταίρους και την ίδια την Επιτροπή, η Επιτροπή είναι καλά ενημερωμένη σχετικά με τους κινδύνους για τον προϋπολογισμό της ΕΕ και μπορεί να λάβει συγκεκριμένα μέτρα για την αντιμετώπισή τους. Η Επιτροπή έχει ως στόχο να διατηρήσει το τελικό επίπεδο σφάλματος κάτω του 2 % μετά το κλείσιμο των προγραμμάτων και την ολοκλήρωση όλων των ελέγχων και διορθώσεων. Για το 2023 ο στόχος αυτός επιτεύχθηκε, με τον εκτιμώμενο κίνδυνο κατά το κλείσιμο του προγράμματος να προβλέπεται να είναι μόλις 0,9 %, σε πλήρη συμφωνία με τα επίπεδα του προηγούμενου έτους.

Η Επιτροπή βελτιώνει συνεχώς τη διαχείριση του προϋπολογισμού της ΕΕ. Κατόπιν πρότασης της Επιτροπής, οι συννομοθέτες συμφώνησαν σχετικά με αναθεωρημένους κανόνες για τη δημοσιονομική διαχείριση του προϋπολογισμού της ΕΕ, οι οποίοι τέθηκαν σε ισχύ τον Σεπτέμβριο του 2024. Με τον τρόπο αυτό θα διασφαλιστεί ότι η χρηματοδότηση της ΕΕ είναι πιο διαφανής, πιο ψηφιακή και αντικατοπτρίζει σαφώς τις αξίες της Ένωσης. Δεδομένου ότι τα σφάλματα οφείλονται συχνά στην πολυπλοκότητα των κανόνων, η Επιτροπή καταβάλλει συνεχώς προσπάθειες για την απλούστευση και την εναρμόνιση των απαιτήσεων όσον αφορά τις δαπάνες. Στον τομέα της χρηματοδότησης της πολιτικής συνοχής, για παράδειγμα, το νομικό πλαίσιο που ισχύει για την περίοδο δαπανών 2021-2027 προσφέρει ένα ολοκληρωμένο σύνολο μέτρων απλούστευσης.

Επιπλέον, η Επιτροπή διατηρεί επίσης στενή συνεργασία με τους φορείς εκτέλεσης του προϋπολογισμού της ΕΕ, ιδίως τις εθνικές αρχές, και αυξάνει ενεργά την ευαισθητοποίηση των αποδεκτών χρηματοδότησης μέσω προσπαθειών προβολής.

Τέλος, η Επιτροπή θα συνεχίσει επίσης να χρησιμοποιεί τα προληπτικά και διορθωτικά εργαλεία της, όπως η διακοπή και η αναστολή των πληρωμών και η εφαρμογή δημοσιονομικών διορθώσεων. Το 2023 η Επιτροπή και τα κράτη μέλη εφάρμοσαν προληπτικά και διορθωτικά μέτρα ύψους 3,8 δισ. ευρώ.

Ιστορικό

Η δημοσίευση της ετήσιας έκθεσης του ΕΕΣ και η παρουσίαση της δέσμης ενοποιημένων δημοσιονομικών εκθέσεων και εκθέσεων λογοδοσίας (IFAR) προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σηματοδοτούν την έναρξη της ετήσιας «διαδικασίας απαλλαγής», με την πραγματοποίηση απολογισμού της δημοσιονομικής διαχείρισης και των επιτευγμάτων του προϋπολογισμού της ΕΕ το 2023.

Η δέσμη IFAR περιλαμβάνει πέντε εκθέσεις της Επιτροπής που παρέχουν ολοκληρωμένη επισκόπηση του τρόπου με τον οποίο χρησιμοποιήθηκε ο προϋπολογισμός της ΕΕ. Οι εκθέσεις αυτές είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της διαφάνειας και της λογοδοσίας σχετικά με τη χρήση των χρημάτων των φορολογουμένων.

Στο πλαίσιο της διαδικασίας απαλλαγής, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο λαμβάνει υπόψη τη δέσμη IFAR, την ετήσια έκθεση του ΕΕΣ και τυχόν σχετικές ειδικές εκθέσεις του ΕΕΣ, προκειμένου να αποφασίσει αν θα εγκρίνει, θα καθυστερήσει ή θα αρνηθεί την απαλλαγή για τον προϋπολογισμό.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεργάζεται στενά με τα κράτη μέλη και άλλους εταίρους, για να διασφαλίσει ότι ο προϋπολογισμός της ΕΕ δαπανάται αποτελεσματικά, απαλλαγμένος από απάτες και παρατυπίες, και σύμφωνα με τους στόχους πολιτικής της ΕΕ προς όφελος των πολιτών και με στόχο την επίτευξη απτών αποτελεσμάτων.

Περισσότερες πληροφορίες

Ενοποιημένες δημοσιονομικές εκθέσεις και εκθέσεις λογοδοσίας για το 2023

Ετήσια έκθεση για τη διαχείριση και τις επιδόσεις για το 2023

Ενημερωτικό δελτίο — Επίτευξη αποτελεσμάτων και προστασία του προϋπολογισμού της ΕΕ το 2023

Επίσημος ιστότοπος του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου

Δηλώσεις

 Κατά τη διάρκεια της θητείας 2019-2024 της Επιτροπής, η ΕΕ αντιμετώπισε μια σειρά άνευ προηγουμένου κρίσεων, που απαιτούσαν γρήγορες και αποτελεσματικές αντιδράσεις ώστε να προστατευτούν οι ζωές και τα μέσα διαβίωσης σε ολόκληρη την Ένωση. Το 2023 ήταν ένα ακόμη σημαντικό έτος κατά το οποίο ο προϋπολογισμός της ΕΕ συνέχισε να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις που προέκυψαν. Ταυτόχρονα, η Επιτροπή παρέμεινε επικεντρωμένη στις βασικές προτεραιότητές της, αναπτύσσοντας ολοκληρωμένες λύσεις, διασφαλίζοντας παράλληλα την καλή προστασία και την αποτελεσματική διαχείριση του προϋπολογισμού της ΕΕ. 

κ. Γιοχάνες Χαν, επίτροπος Προϋπολογισμού και Διοίκησης

The European Commission is committed to personal data protection.  Any personal data is processed in line with Regulation (EC) 2018/1725. All personal information processed by the Directorate-General for Communication / European Commission Representations is treated accordingly. If you do not work for a media organisation, you are welcome to contact the EU through Europe Direct in writing or by calling 00 800 6 7 8 9 10 11.

Athanasios ATHANASIOU

Press Officer / Political Reporter

image002.gif

European Commission

Representation in Cyprus

EU House, 30  Vyronos Avenue, 1096 Nicosia

Tel: +357 22 81 75 76 Mob: +357 99 363753

Twitter: @aathans

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *