Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε μια έκθεση που αναλύει τα αποτελέσματα έξι πιλοτικών σχεδίων στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+, τα οποία εξετάζουν τα κοινά κριτήρια για τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού πτυχίου. Τα σχέδια, που περιλάμβαναν συνεργασίες μεταξύ ευρωπαϊκών πανεπιστημίων και εθνικών αρχών, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι ένα ευρωπαϊκό πτυχίο θα αποτελούσε σημαντικό βήμα προόδου για την ευρωπαϊκή τριτοβάθμια εκπαίδευση, προσφέροντας περισσότερες ευκαιρίες για τα ιδρύματα και τους φοιτητές. Η έκθεση εξετάζει, επίσης, τη δυνατότητα δημιουργίας ενός ευρωπαϊκού νομικού καθεστώτος για τις συμμαχίες των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Η έκθεση καταρτίστηκε από 140 πανεπιστήμια, 17 υπουργεία, φοιτητές και κοινωνικούς εταίρους και παρέχει προτάσεις για την ενίσχυση της διακρατικής συνεργασίας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ως μέρος του Ευρωπαϊκού Χώρου Εκπαίδευσης. Στα πιλοτικά σχέδια συμφωνήθηκε η δημιουργία ενός καταλόγου 16 κριτηρίων για το ευρωπαϊκό πτυχίο, ο οποίος θα χρησιμοποιηθεί ως βάση για τη συζήτηση στο επόμενο εργαστήριο πολιτικής για τα ευρωπαϊκά πτυχία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί το ευρωπαϊκό πτυχίο ως καθοριστικό βήμα για την ενίσχυση της ποιότητας της εκπαίδευσης και την ενίσχυση της κινητικότητας των φοιτητών, ενισχύοντας τη “πέμπτη ελευθερία” —την κυκλοφορία της γνώσης. Το σχέδιο δράσης για το ευρωπαϊκό πτυχίο, που προτάθηκε τον Μάρτιο του 2024, βασίζεται σε εθελοντική συμμετοχή και σε κοινά συμφωνημένα κριτήρια σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας και της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής εκ-παίδευσης.