Skip to content

Ευρωπαϊκές Ειδήσεις 23/11

Η Επιτροπή δρομολογεί την πρώτη δημοπρασία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου για την παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου, με επιδοτήσεις ύψους 800 εκατ. ευρώ

Η Επιτροπή ξεκίνησε σήμερα την πρώτη δημοπρασία στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου για τη στήριξη της παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου στην Ευρώπη, με αρχικά έσοδα από την εμπορία δικαιωμάτων εκπομπών ύψους 800 εκατ. ευρώ, τα οποία θα διοχετευθούν μέσω του Ταμείου Καινοτομίας. Οι παραγωγοί ανανεώσιμου υδρογόνου μπορούν να υποβάλουν προσφορά για στήριξη με τη μορφή σταθερής πριμοδότησης ανά χιλιόγραμμο παραγόμενου υδρογόνου. Η πριμοδότηση αποσκοπεί στη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ της τιμής παραγωγής και της τιμής που είναι επί του παρόντος διατεθειμένοι να πληρώσουν οι καταναλωτές, σε μια αγορά όπου η παραγωγή του μη ανανεώσιμου υδρογόνου εξακολουθεί να είναι φθηνότερη.  

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Υδρογόνου συμπληρώνει άλλα εργαλεία πολιτικής για τη δημιουργία μιας αγοράς ανανεώσιμου υδρογόνου, την τόνωση των επενδύσεων στη σχετική παραγωγική ικανότητα και την αναβάθμιση της παραγωγής. Το ανανεώσιμο υδρογόνο μπορεί να έχει καθοριστικό ρόλο στο μελλοντικό ενεργειακό μείγμα της Ευρώπης, ιδίως όσον αφορά την απανθρακοποίηση της βαριάς βιομηχανίας και ορισμένων τομέων μεταφορών, καθώς μπορεί να αντικαταστήσει τα ορυκτά καύσιμα. Καθιστώντας δυνατή την ταχύτερη ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών υδρογόνου, η πιλοτική δημοπρασία θα συμβάλει στον στόχο του σχεδίου REPowerEU για την εγχώρια παραγωγή 10 εκατομμυρίων τόνων υδρογόνου έως το 2030.

Η προθεσμία για την υποβολή προσφορών λήγει στις 8 Φεβρουαρίου 2024 (18:00 ώρα Ελλάδος/Κύπρου) και οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλουν αίτηση μέσω της διαδικτυακής πύλης της ΕΕ για τις χρηματοδοτήσεις και τους διαγωνισμούς. Οι αιτούντες θα ενημερωθούν για τα αποτελέσματα της αξιολόγησης ήδη από τον Απρίλιο του 2024 και θα υπογράψουν τις συμφωνίες επιχορήγησης εντός εννέα μηνών από την καταληκτική ημερομηνία της πρόσκλησης. Η πιλοτική δημοπρασία θα βοηθήσει την Επιτροπή να συλλέξει αξιόπιστα δεδομένα σχετικά με τη δεξαμενή έργων στην ΕΕ για το ανανεώσιμο υδρογόνο, το επίπεδο ανταγωνισμού για τέτοιου είδους στήριξη, το κόστος της παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου και την αγοραία τιμή του.

Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στο σχετικό δελτίο Τύπου.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Tim McPhie — Τηλ.: + 32 2 295 86 02· Ana Crespo Parrondo — Τηλ.: + 32 2 298 13 25· Giulia Bedini — Τηλ.: + 32 2 295 86 61)

Η Επιτροπή χορηγεί στήριξη άνω των 50 εκατ. ευρώ σε Έλληνες και Σλοβένους γεωργούς που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές

Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε την πρότασή της επί ενός μέτρου στήριξης ύψους 51,7 εκατ. ευρώ για την άμεση στήριξη των Ελλήνων και των Σλοβένων γεωργών που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές. Από το γεωργικό αποθεματικό του 2024, θα διατεθούν 43,1 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα και 8,6 εκατ. ευρώ στη Σλοβενία.

Τον Αύγουστο, σημειώθηκαν στη Σλοβενία τεράστιες βροχοπτώσεις και καταρρακτώδεις καταιγίδες που οδήγησαν σε κατολισθήσεις και πλημμύρες. Παράλληλα, καθ’ όλη τη διάρκεια του Αυγούστου και του Σεπτεμβρίου, η Ελλάδα αντιμετώπισε πρωτοφανείς δασικές πυρκαγιές που ακολουθήθηκαν από σοβαρές πλημμύρες, οι οποίες έπληξαν σοβαρά τη γεωργία στις πληγείσες περιοχές.

Οι εθνικές αρχές της Ελλάδας και της Σλοβενίας θα διανείμουν απευθείας την ενίσχυση στους γεωργούς για την αντιστάθμιση των οικονομικών τους απωλειών, ενώ οι πληρωμές αναμένεται να πραγματοποιηθούν έως τις 31 Μαΐου 2024. Οι δύο χώρες μπορούν να συμπληρώσουν αυτή τη στήριξη της ΕΕ με εθνικά κονδύλια, σε ποσοστό έως και 200%.

Το σχέδιο μέτρου της Επιτροπής θα συζητηθεί με τα κράτη μέλη, τα οποία θα ψηφίσουν επί του εκτελεστικού κανονισμού σε συνεδρίαση της επιτροπής κοινής οργάνωσης των γεωργικών αγορών στις 30 Νοεμβρίου. Εάν εγκριθεί ο εν λόγω εκτελεστικός κανονισμός, θα εκδοθεί και θα τεθεί σύντομα σε ισχύ, ώστε οι εθνικές διοικήσεις της Ελλάδας και της Σλοβενίας να μπορέσουν να τον εφαρμόσουν χωρίς καθυστέρηση.

Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στο σχετικό δελτίο Τύπου.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Olof Gill — Τηλ.: + 32 2 296 59 66· Μυρτώ-Αμαρυλλίς Λάππα Τηλ.: + 32 2 299 70 98)

Η νέα πλατφόρμα αξιοποίησης ταλέντων στηρίζει τις περιφέρειες που αντιμετωπίζουν το λεγόμενο «τέλμα ανάπτυξης ταλέντων»

Σήμερα, η Επιτροπή εγκαινίασε την πλατφόρμα αξιοποίησης ταλέντων, έναν νέο κόμβο ανταλλαγής βέλτιστων πρακτικών, ο οποίος θα βοηθήσει τις περιφέρειες της ΕΕ να προσελκύσουν και να διατηρήσουν άτομα με τις απαραίτητες δεξιότητες, ώστε να μετριαστεί ο αντίκτυπος των επιπτώσεων της δημογραφικής μετάβασης.

Η Αντιπρόεδρος για θέματα Δημοκρατίας και Δημογραφίας κ. Ντούμπραβκα Σούιτσα δήλωσε σχετικά: «Με την έναρξη λειτουργίας αυτής της πλατφόρμας αξιοποίησης ταλέντων, υλοποιούμε ένα βασικό μέρος του έργου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αντιμετώπιση της δημογραφικής αλλαγής. Η εν λόγω πλατφόρμα αξιοποιεί την εδαφική διάσταση της δημογραφίας, η οποία, όπως δηλώσαμε στην εργαλειοθήκη για τη δημογραφία που παρουσιάστηκε τον περασμένο μήνα, απαιτεί την εφαρμογή τοποκεντρικών λύσεων που βασίζονται στην τοπική πραγματικότητα.»

Ανοίγοντας την εναρκτήρια εκδήλωση, η Επίτροπος Συνοχής και Μεταρρυθμίσεων κ. Ελίζα Φερέιρα δήλωσε μεταξύ άλλων τα εξής: «Κανείς δεν πρέπει να μείνει στο περιθώριο. Αυτή είναι η βασική μας αρχή και αποτελεί βασικό στόχο της πολιτικής συνοχής! Χάρη στα ταμεία συνοχής, μπορούμε να παράσχουμε στις περιφέρειες τα απαραίτητα εργαλεία για την καταπολέμηση του λεγόμενου «τέλματος ανάπτυξης ταλέντων». Επενδύοντας τα κονδύλια αυτά στην αντιμετώπιση των ανισοτήτων και στην ενίσχυση της ελκυστικότητας των περιφερειών, μπορούμε να στηρίξουμε τα άτομα που επιθυμούν να εργαστούν και να ζήσουν στις περιοχές καταγωγής τους. Η νέα πλατφόρμα φέρνει τις περιφέρειες ένα βήμα πιο κοντά στην αξιοποίηση και τη διατήρηση των ταλέντων που κατοικούν στις περιοχές τους.»

Στην εναρκτήρια εκδήλωση ανακοινώθηκαν επίσης οι 10 νικήτριες περιφέρειες που επελέγησαν στο πλαίσιο της πρόσκλησης υποβολής προτάσεων για τον πυλώνα 1 του μηχανισμού ενίσχυσης ταλέντων, οι οποίες θα λάβουν τεχνική βοήθεια και εμπειρογνωσία για την προσέλκυση, την ανάπτυξη και τη διατήρηση ταλέντων. Τον Δεκέμβριο του 2023, η Επιτροπή θα δημοσιεύσει πρόσκληση στο πλαίσιο του πυλώνα 2, η οποία θα απευθύνεται σε 36 περιφέρειες που κινδυνεύουν να βρεθούν σε «τέλμα ανάπτυξης ταλέντων». Πρόκειται για περιφέρειες όπου μειώνεται ο πληθυσμός σε ηλικία εργασίας και παραμένει στάσιμος ο αριθμός των ατόμων με τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Για την οικοδόμηση μιας δίκαιης και ανθεκτικής κοινωνίας που δεν αφήνει καμία περιφέρεια και κανένα άτομο στο περιθώριο, η Επιτροπή δρομολόγησε το 2023 τον μηχανισμό ενίσχυσης ταλέντων. Ο μηχανισμός είναι μια πρωτοβουλία οκτώ πυλώνων για τη στήριξη των περιφερειών όσον αφορά την κατάρτιση, τη διατήρηση και την προσέλκυση ατόμων με τις απαραίτητες δεξιότητες, με στόχο τον μετριασμό των επιπτώσεων της δημογραφικής μετάβασης. Η νέα πλατφόρμα θα συμβάλει στην επίτευξη αυτών των στόχων και θα λειτουργήσει ως κόμβος συνεργασίας και επικοινωνίας.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Stefan de Keersmaecker — Τηλ.: + 32 229 84680· Laetitia Close Τηλ.: + 32 2 296 70 73)

Η Επίτροπος Γιούανσον διοργανώνει τον διάλογο υψηλού επιπέδου ΕΕ-Τουρκίας για τη μετανάστευση και την ασφάλεια

Σήμερα, η Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων κ. Ίλβα Γιούανσον διοργανώνει στις Βρυξέλλες τον δεύτερο διάλογο υψηλού επιπέδου ΕΕ-Τουρκίας για τη μετανάστευση και την ασφάλεια.

Η Επίτροπος θα συζητήσει με τον Τούρκο Υπουργό Εσωτερικών κ. Αλί Γερλικαγιά την τρέχουσα κατάσταση όσον αφορά τις κοινές προτεραιότητες στη διαχείριση της μετανάστευσης και την ασφάλεια. Οι συζητήσεις θα αφορούν μεταξύ άλλων τις προσπάθειες που γίνονται για την αντιμετώπιση της παράτυπης μετανάστευσης, τη διαχείριση των συνόρων, την καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης μεταναστών, καθώς και τις διαδικασίες υποβολής αιτήσεων θεώρησης. Θα συζητηθούν επίσης πτυχές της ασφάλειας, όπως η καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος και των ναρκωτικών, η καταπολέμηση της τρομοκρατίας και η ριζοσπαστικοποίηση.

Η ΕΕ συνεχίζει τη συνεργασία και τις συνομιλίες της με την Τουρκία, με στόχο την προώθηση της πλήρους και αποτελεσματικής εφαρμογής της Δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας και της συμφωνίας επανεισδοχής ΕΕ-Τουρκίας.

Αυτός ο στόχος αντικατοπτρίζεται επίσης στο σχέδιο δράσης για την Ανατολική Μεσόγειο που παρουσίασε η Επιτροπή τον Οκτώβριο. Το εν λόγω σχέδιο δράσης περιλαμβάνει στοχευμένα επιχειρησιακά μέτρα για την αντιμετώπιση της διαχείρισης της μετανάστευσης κατά μήκος αυτής της διαδρομής.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Anitta Hipper — Τηλ.: + 32 2 298 56 91· Fiorella Boigner — Τηλ.: + 32 2 299 37 34)

Ο τέταρτος γύρος συγκέντρωσης της ζήτησης για την από κοινού αγορά αερίου ξεκινά σήμερα

Σήμερα, η Επιτροπή ξεκινά τον τέταρτο γύρο συγκέντρωσης της ζήτησης για την από κοινού αγορά αερίου. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν την ευκαιρία να καταγράψουν τις ανάγκες τους για την από κοινού αγορά αερίου στη διεθνή αγορά μέσω του μηχανισμού AggregateEU.

Οι ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν προθεσμία έως τις 28 Νοεμβρίου για να ανταποκριθούν σε αυτή την πρόσκληση συγκέντρωσης της ζήτησης αερίου. Οι δυνητικοί αγοραστές μπορούν να υποβάλουν τη ζήτησή τους για φυσικό αέριο που θα παραδοθεί μεταξύ Ιανουαρίου 2024 και Μαρτίου 2025. Στη συνέχεια, η συλλογική ζήτηση θα δημοπρατηθεί στην παγκόσμια αγορά από τις 4 έως τις 5 Δεκεμβρίου, ώστε οι διεθνείς προμηθευτές να μπορούν να υποβάλουν τις προσφορές τους σε Ευρωπαίους πελάτες.

Ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος κ. Μάρος Σέφτσοβιτς δήλωσε σχετικά: «Αυτός ο γύρος συγκέντρωσης της ζήτησης αερίου προσφέρει στις ευρωπαϊκές εταιρείες μια νέα ευκαιρία να ενώσουν τις δυνάμεις τους για να αγοράσουν την ενέργεια που χρειάζονται. Καθώς το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης αρχίζει να χρησιμοποιεί τη θέρμανση, η ενεργειακή πλατφόρμα της ΕΕ συνεχίζει να συμβάλλει στις προσπάθειές μας να διασφαλίσουμε ότι όλοι οι πολίτες θα παραμείνουν ζεστοί φέτος τον χειμώνα και να διατηρήσουμε προσιτές τις τιμές ενέργειας για τους Ευρωπαίους πολίτες και τη βιομηχανία. Η ενεργειακή πλατφόρμα της ΕΕ αποτελεί επιτυχημένο παράδειγμα της συλλογικής μας αντίδρασης στην περσινή ενεργειακή κρίση και εξακολουθεί να μας εξυπηρετεί μέχρι σήμερα

Η ενεργειακή πλατφόρμα της ΕΕ δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του σχεδίου REPowerEU για την ενίσχυση της διαφοροποίησης του εφοδιασμού με αέριο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τη συλλογική απόφαση της ΕΕ να τερματίσει την εξάρτησή της από τις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων. Η συγκέντρωση της ζήτησης και οι από κοινού αγορές φυσικού αερίου πραγματοποιούνται μέσω του μηχανισμού AggregateEU, στον οποίο έχουν πρόσβαση όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ και τα συμβαλλόμενα μέρη της Ενεργειακής Κοινότητας.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Tim McPhie — Τηλ.: + 32 2 295 86 02· Giulia Bedini — Τηλ.: + 32 2 295 86 61· Ana Crespo Parrondo — Τηλ.: + 32 2 298 13 25)

Η έκθεση για την Κοινή Γεωργική Πολιτική 2023-2027 υπογραμμίζει την ανάγκη μετάβασης προς ένα βιώσιμο ευρωπαϊκό γεωργικό μοντέλο

Μια νέα έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επιβεβαιώνει τον σημαντικό ρόλο των στρατηγικών σχεδίων της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής (ΚΓΠ) στη διασφάλιση των εισοδημάτων των γεωργών και της επισιτιστικής ασφάλειας, στηρίζοντας παράλληλα τη μετάβαση της γεωργίας της ΕΕ προς ένα βιώσιμο γεωργικό μοντέλο.

Η έκθεση επιβεβαιώνει ότι τα στρατηγικά σχέδια της ΚΓΠ αποσκοπούν στην εφαρμογή της πιο φιλόδοξης από ποτέ ΚΓΠ, από περιβαλλοντική και κλιματική άποψη, κατά την περίοδο 2023-2027. Αναλύει τον προβλεπόμενο αντίκτυπο των στρατηγικών σχεδίων στην επίτευξη των στόχων της ΚΓΠ για την περίοδο 2023-2027, ιδίως εκείνων που σχετίζονται με το περιβάλλον, το κλίμα και με κοινωνικές προσδοκίες, όπως η καλή διαβίωση και μεταχείριση των ζώων. Η έκθεση τονίζει επίσης την ανάγκη να ενισχυθούν τα εργαλεία πρόληψης και διαχείρισης κινδύνων και να ενισχυθούν οι στρατηγικές προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή.

Για την περίοδο 2023-2027, η ΚΓΠ υποστηρίζεται από 307 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 264 δισ. ευρώ προέρχονται από τον προϋπολογισμό της ΕΕ και επιπλέον 43 δισ. ευρώ από εθνικούς πόρους. Προβλέπονται περίπου 2.500 παρεμβάσεις στα 28 στρατηγικά σχέδια της ΚΓΠ που υποβλήθηκαν από τα κράτη μέλη και εγκρίθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η σημερινή έκθεση βασίζεται στις πληροφορίες που περιέχονται στα εν λόγω σχέδια, καθώς και στην ποιοτική αξιολόγηση των πιθανών επιπτώσεων των επιλογών των κρατών μελών.

Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στο σχετικό δελτίο Τύπου.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Olof Gill — Τηλ.: + 32 2 296 59 66· Μυρτώ-Αμαρυλλίς Λάππα Τηλ: + 32 2 299 70 98)

Πρόγραμμα για 24/11/2023

Πρόεδρος Ursula von der Leyen στον Καναδά: συμμετέχει στη Σύνοδο Κορυφής ΕΕ-Καναδά.

Η Επίτροπος Στέλλα Κυριακίδου στη Λευκωσία: εκφωνεί ομιλία στο Συνέδριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ηλικιωμένων στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.

Δήλωση Επιτρόπου Στέλλας Κυριακίδου με αφορμή την παγκόσμια ημέρα για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών 25 Νοεμβρίου:

«Η φετινή Παγκόσμια μέρα για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών μας βρίσκει σε μια ανησυχητική συγκυρία, όπου οι γυναίκες εκτός από συχνά θύματα ενδοοικογενειακής βίας, είναι δυστυχώς και τα πρώτα θύματα πολέμου και τρομοκρατίας. Τα δικαιώματα των γυναικών και των κοριτσιών απειλούνται, περιορίζονται ή καταργούνται τελείως σε πολλά μέρη του κόσμου — με αποτέλεσμα να οπισθοχωρεί η σημαντική πρόοδος που επιτεύχθηκε κατά τις προηγούμενες δεκαετίες.

 Η ΕΕ θα συνεχίσει να εργάζεται ακατάπαυστα για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών. Στηρίζουμε τα δικαιώματα των γυναικών ανά τον κόσμο και τις δράσεις της κοινωνίας των πολιτών για να πετύχουμε την ισότητα των φύλων, αλλά και τη βελτίωση της πρόσβασης των γυναικών στην υγεία». 

Η Επιτροπή καλεί τα κράτη μέλη να εντείνουν τη συνεργασία Σένγκεν

Σήμερα, η Επιτροπή εκδίδει σύσταση για αυξημένη συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών στον χώρο Σένγκεν. Συνοδεύεται από έκθεση για τις διαβουλεύσεις που διεξήγαγε ο συντονιστής Σένγκεν με τα κράτη μέλη σχετικά με τους μακροχρόνιους ελέγχους στα εσωτερικά σύνορα. Μεταξύ Μαΐου και Νοεμβρίου 2023 πραγματοποιήθηκε επίσημη διαδικασία διαβούλευσης με τα κράτη μέλη που επανέφεραν τους συνοριακούς ελέγχους, καθώς και με τα κράτη μέλη που επηρεάζονται από τους εν λόγω ελέγχους.

Ο χώρος Σένγκεν είναι ο χώρος χωρίς ελέγχους στα εσωτερικά σύνορα που στηρίζει την ελεύθερη κυκλοφορία περισσότερων από 425 εκατομμυρίων πολιτών της ΕΕ, καθώς και υπηκόων τρίτων χωρών που ζουν στην ΕΕ ή επισκέπτονται την ΕΕ. Η επαναφορά των συνοριακών ελέγχων πρέπει να εξακολουθήσει να πραγματοποιείται κατ’ εξαίρεση, να είναι αυστηρά περιορισμένη χρονικά και να εφαρμόζεται ως μέτρο έσχατης ανάγκης, εάν έχει διαπιστωθεί σοβαρή απειλή για τη δημόσια τάξη ή την εσωτερική ασφάλεια. Πρέπει να διασφαλίζεται η ελεύθερη κυκλοφορία προσώπων, αγαθών και υπηρεσιών στον χώρο Σένγκεν. Όπως αναφέρεται στην έκθεση του 2023 για την κατάσταση του Σένγκεν, είναι αναγκαίο να ενταθεί η συνεργασία για τη διαφύλαξη της ασφάλειας, με παράλληλη σταδιακή κατάργηση των μακροχρόνιων συνοριακών ελέγχων. 

Η σημερινή σύσταση προωθεί τη χρήση εναλλακτικών μέτρων αντί των ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα, καθώς και την αυξημένη συνεργασία και ανταλλαγή πληροφοριών σε περίπτωση επαναφοράς των εν λόγω ελέγχων σε οκτώ τομείς:

  1. Διαρθρωμένη συνεργασία σε όλα τα επίπεδα: Τα κράτη μέλη θα πρέπει να δημιουργήσουν μόνιμα σημεία επαφής για τη διασφάλιση συντονισμένης αντίδρασης σε σοβαρές απειλές για τη δημόσια τάξη ή την εσωτερική ασφάλεια, συμπεριλαμβανομένης της διακίνησης ναρκωτικών, η οποία αντίδραση θα προσαρμόζεται στην κλίμακα των προκλήσεων και των αναγκών.
  2. Ενίσχυση της ικανότητας λήψης κοινών μέτρων: Τα κράτη μέλη θα πρέπει να επανεξετάζουν και, κατά περίπτωση, να προσαρμόζουν τα διμερή πλαίσιά τους ώστε να παρέχουν τη βάση για διασυνοριακή συνεργασία στον τομέα της επιβολής του νόμου. Θα πρέπει επίσης να αναπτύσσουν κοινές αναλύσεις κινδύνου και να παράσχουν επαρκείς πόρους για κοινές περιπολίες.
  3. Συνεργασία στον τομέα της επιβολής του νόμου: Τα κράτη μέλη θα πρέπει να διασφαλίζουν την εφαρμογή της σύστασης του Συμβουλίου του Ιουνίου 2022 σχετικά με την επιχειρησιακή συνεργασία στον τομέα της επιβολής του νόμου, ώστε να ενισχυθεί η επιχειρησιακή συνεργασία στα εσωτερικά σύνορα. Θα πρέπει επίσης να αξιοποιήσουν τις ορθές πρακτικές επιχειρησιακής συνεργασίας στον τομέα της επιβολής του νόμου που υπάρχουν σε άλλα κράτη μέλη και να αξιοποιήσουν τη χρηματοδότηση της ΕΕ για τον σκοπό αυτόν.
  4. Εντατικοποίηση των κοινών δράσεων για την καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης μεταναστών: Τα κράτη μέλη θα πρέπει να λάβουν συντονισμένα μέτρα και να συνεργάζονται με την Ευρωπόλ, την Eurojust και τον Frontex για την ενίσχυση της καταπολέμησης της παράνομης διακίνησης μεταναστών, μεταξύ άλλων με στόχο τη μείωση των παράνομων μετακινήσεων εντός της ΕΕ.
  5. Πλήρης αξιοποίηση των εργαλείων στον τομέα των επιστροφών για την αντιμετώπιση των παράνομων μετακινήσεων: Η Επιτροπή ενθαρρύνει την πλήρη χρήση των διμερών συμφωνιών επανεισδοχής μεταξύ κρατών μελών και διεθνών εταίρων. Η αυξημένη χρήση της αμοιβαίας αναγνώρισης των αποφάσεων επιστροφής είναι επίσης καίριας σημασίας για την επίσπευση των επιστροφών, σύμφωνα με τη σύσταση της Επιτροπής του Μαρτίου 2023.
  6. Αντιμετώπιση των παράνομων μετακινήσεων: Τα κράτη μέλη που αντιμετωπίζουν παράνομες μετακινήσεις θα πρέπει, καταρχάς, να εντείνουν τους αστυνομικούς ελέγχους στις περιοχές των εσωτερικών συνόρων· κάθε απόφαση για την επαναφορά των ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να συνοδεύεται από μέτρα μετριασμού και να υπόκειται σε συνεχή επανεξέταση.
  7. Ενίσχυση των κοινών δράσεων για την καταπολέμηση της διακρατικής τρομοκρατίας και του οργανωμένου εγκλήματος: Τα κράτη μέλη πρέπει να διασφαλίσουν την εφαρμογή της οδηγίας σχετικά με την ανταλλαγή πληροφοριών για την καταπολέμηση της διασυνοριακής τρομοκρατίας και του διασυνοριακού οργανωμένου εγκλήματος. Καθορίζει κοινούς κανόνες για την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των αρχών επιβολής του νόμου στα κράτη μέλη και πρέπει να μεταφερθεί στην εθνική τους νομοθεσία έως τις 12 Δεκεμβρίου 2024.
  8. Μέτρα για τον περιορισμό της εισαγωγής ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα: Τα κράτη μέλη θα πρέπει να περιορίσουν τη χρήση συστηματικών ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα σε εξαιρετικές περιστάσεις, δίνοντας προτίμηση τους κινητούς ελέγχους στην επικράτεια των κρατών μελών και ενισχύοντας τη χρήση σύγχρονων τεχνολογιών. Τα κράτη μέλη θα πρέπει να περιορίζουν τις επιπτώσεις στη ροή της κυκλοφορίας και να διασφαλίζουν τη διαθεσιμότητα διασυνοριακών μεταφορικών συνδέσεων.

Επόμενα βήματα

Ο συντονιστής Σένγκεν θα συνεχίσει να στηρίζει και να συνεργάζεται με τα κράτη μέλη, ενώ θα είναι σημαντικό τα κράτη μέλη να συνεργάζονται στενά για την εφαρμογή της παρούσας σύστασης.

Ο συντονιστής Σένγκεν θα ενημερώνει επίσης τακτικά το Συμβούλιο Σένγκεν σχετικά με το θέμα αυτό.

Ιστορικό
Η παρούσα σύσταση έχει ως αφετηρία τη σύσταση της Επιτροπής του 2017 σχετικά με τους αστυνομικούς ελέγχους και τη διασυνοριακή αστυνομική συνεργασία. Αντικατοπτρίζει επίσης την πρόσφατη νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την αντιμετώπιση των απειλών κατά της ασφάλειας χωρίς επιστροφή στους ελέγχους στα εσωτερικά σύνορα. Η σύσταση συνοδεύεται από έγγραφο εργασίας των υπηρεσιών της Επιτροπής, το οποίο αντικατοπτρίζει την επίσημη διαδικασία διαβούλευσης με τα κράτη μέλη, η οποία ανακοινώθηκε στην έκθεση για την κατάσταση του Σένγκεν της 16ης Μαΐου 2023. Στη διαβούλευση συμμετείχαν η Αυστρία, το Βέλγιο, η Δανία, η Γερμανία, η Γαλλία, η Ουγγαρία, η Ιταλία, το Λουξεμβούργο, η Νορβηγία, η Σουηδία, η Σλοβενία, η Ισπανία και η Ελβετία.

Για την πρόληψη των παράνομων μετακινήσεων και την ενίσχυση της συνεργασίας των κρατών μελών για τη διαχείριση της μετανάστευσης, η Επιτροπή παρουσίασε επίσης σήμερα ένα ακόμη έγγραφο εργασίας των υπηρεσιών της Επιτροπής με τίτλο «Ο χάρτης πορείας του Δουβλίνου στην πράξη», στο οποίο περιγράφονται οι βέλτιστες πρακτικές των κρατών μελών κατά την εφαρμογή του κανονισμού Δουβλίνο ΙΙΙ. Ο κανονισμός αυτός καθορίζει το κράτος μέλος που είναι υπεύθυνο για την εξέταση των αιτήσεων ασύλου. Αυτές οι βέλτιστες πρακτικές βασίζονται στον χάρτη πορείας του Δουβλίνου, ο οποίος εγκρίθηκε από τα κράτη μέλη τον Νοέμβριο του 2022. Η έκθεση καθορίζει τις πρακτικές δράσεις που αποσκοπούν στη διευκόλυνση της έγκαιρης και αποτελεσματικής μεταφοράς των αιτούντων άσυλο σε όλα τα κράτη μέλη, μειώνοντας τις παράνομες μετακινήσεις.

Για περισσότερες πληροφορίες

Έκθεση σχετικά με την κατάσταση των επίσημων διαβουλεύσεων για τους ελέγχους στα εσωτερικά σύνορα

Σύσταση της Επιτροπής σχετικά με τη συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών για την αντιμετώπιση σοβαρών απειλών κατά της εσωτερικής ασφάλειας

Έκθεση του 2023 για την κατάσταση του Σένγκεν

Σένγκεν, σύνορα και θεωρήσεις

Ο χάρτης πορείας του Δουβλίνου στην πράξη — Ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του κανονισμού Δουβλίνο ΙΙΙ: εντοπισμός ορθών πρακτικών στα κράτη μέλη

Δηλώσεις

Ο χώρος Σένγκεν αποτελεί το κορυφαίο επίτευγμα της Ευρώπης —ένα από τα πλέον εμβληματικά επιτεύγματα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης— και οι μακροχρόνιοι έλεγχοι στα εσωτερικά σύνορα υπονομεύουν τον λόγο ύπαρξής του. Ενώ εργαζόμαστε για τη μεταρρύθμιση της διακυβέρνησης του χώρου Σένγκεν, τα κράτη μέλη πρέπει να συνεργαστούν για να συμβάλουν στην πρόληψη των απειλών που σχετίζονται με την τρομοκρατία, την παράνομη διακίνηση μεταναστών και τις παράνομες μετακινήσεις σε ολόκληρο τον χώρο Σένγκεν, μετριάζοντας παράλληλα τον αντίκτυπο στον χώρο Σένγκεν στο σύνολό του.

κ. Μαργαρίτης Σχοινάς, αντιπρόεδρος για την Προώθηση του Ευρωπαϊκού Τρόπου Ζωής μας – 23/11/2023

Η επαναφορά των ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα έχει αντίκτυπο στην άσκηση της ελεύθερης κυκλοφορίας, στη λειτουργία της ενιαίας αγοράς και στους υφιστάμενους κοινωνικοοικονομικούς δεσμούς στις διασυνοριακές περιοχές. Με την παρούσα σύσταση, κάνουμε ένα ακόμη βήμα για να διασφαλίσουμε ότι αυτό παραμένει μέτρο έσχατης ανάγκης και εφαρμόζεται μόνο με τη συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων κρατών μελών.

Η κ. Ίλβα Γιούανσον, επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων, δήλωσε – 23/11/2023

Η Επιτροπή ανταλλάσσει ορθές πρακτικές για την περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας των κρατών μελών επί των διαδικασιών ασύλου της ΕΕ

Η Επιτροπή παρουσιάζει σήμερα μια σειρά ορθών πρακτικών που θα διασφαλίζουν την αποτελεσματικότητα του κανονισμού Δουβλίνο ΙΙΙ, όπως είχε ανακοινώσει η πρόεδρος κ. φον ντερ Λάιεν νωρίτερα τον Ιούνιο στο πλαίσιο της εφαρμογής του χάρτη πορείας του Δουβλίνου.

Στην επιστολή της προς τα κράτη μέλη, ενόψει της συνόδου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου τον Φεβρουάριο του 2023, η πρόεδρος κ. φον ντερ Λάιεν δεσμεύτηκε ότι θα εφαρμοστεί πλήρως ο χάρτης πορείας του Δουβλίνου, ο οποίος καταρτίστηκε από την Επιτροπή και εγκρίθηκε από τα κράτη μέλη τον Νοέμβριο του 2022. Ο χάρτης πορείας του Δουβλίνου καθορίζει πρακτικές δράσεις που αποσκοπούν στη μείωση των κινήτρων δευτερογενούς μετακίνησης μέσω της σύσφιγξης της συνεργασίας μεταξύ των κρατών μελών.  

Σήμερα στο έγγραφο «Ο χάρτης πορείας του Δουβλίνου στην πράξη — Ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του κανονισμού Δουβλίνο ΙΙΙ: εντοπισμός ορθών πρακτικών στα κράτη μέλη» η Επιτροπή προτάσσει μια σειρά από ορθές πρακτικές που έχουν θετικό αποτέλεσμα στη λειτουργία της διαδικασίας του Δουβλίνου. Σε αυτές περιλαμβάνονται:

  • Παροχή λεπτομερών πληροφοριών στον αιτούντα σχετικά με τη μεταφορά, μέσω διοργάνωσης συνεντεύξεων πριν από την αναχώρηση ή μέσω διανομής στοχευμένων φυλλαδίων για να εξηγηθούν οι λόγοι της απόφασης μεταφοράς και το τι πρέπει να αναμένεται κατά τη μεταφορά.
  • Εξασφάλιση στενότερης εποπτείας κάθε μεταφοράς, για παράδειγμα με την εισαγωγή συστήματος καταγραφής όσων εισέρχονται στα κέντρα υποδοχής και εξέρχονται από αυτά. Με τον τρόπο αυτόν, η παρουσία στα κέντρα υποδοχής θα παρακολουθείται και μπορεί επίσης να περιοριστεί η διαφυγή.
  • Χρήση εναλλακτικών μέτρων αντί της κράτησης, για παράδειγμα με την κατάσχεση ταξιδιωτικών εγγράφων ή τον ορισμό ειδικών υπαλλήλων στα κέντρα υποδοχής επιφορτισμένων με τον τακτικό έλεγχο της φυσικής παρουσίας των προσώπων που υπόκεινται σε μεταφορά.
  • Βελτίωση της επικοινωνίας μεταξύ του κράτους μέλους που προβαίνει στη μεταφορά και του υπεύθυνου κράτους μέλους, με τη σύναψη διμερών συμφωνιών, τον ορισμό αξιωματικών συνδέσμων, τη διοργάνωση τακτικών διμερών συναντήσεων, καθώς και διερευνητικών αποστολών.
  • Αναβάθμιση των υφιστάμενων συστημάτων ΤΠ και ανάπτυξη νέων ψηφιακών λύσεων για την παρακολούθηση όλων των σταδίων της διαδικασίας του Δουβλίνου.

Το έγγραφο που παρουσιάστηκε σήμερα περιλαμβάνει επίσης παράρτημα που περιέχει συλλογή της νομολογίας του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την ερμηνεία του κανονισμού Δουβλίνο ΙΙΙ, με σκοπό να διασφαλιστεί η ταχύτερη εφαρμογή των κανόνων του Δουβλίνου στα κράτη μέλη, εξασφαλίζοντας υψηλότερο επίπεδο εναρμόνισης στην ερμηνεία των κανόνων αυτών από τα κράτη μέλη.

Πέρυσι, με βάση τον χάρτη πορείας του Δουβλίνου, τα κράτη μέλη συμμετείχαν σε διάφορες πρωτοβουλίες με την υποστήριξη της Επιτροπής για την αύξηση της αποδοτικότητας των διαδικασιών του Δουβλίνου. Για να στηρίξει τα κράτη μέλη στις προσπάθειές τους, τον Απρίλιο του 2023 ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το Άσυλο διατύπωσε συστάσεις σχετικά με τις μεταφορές δυνάμει του κανονισμού του Δουβλίνου

Επόμενα βήματα

Οι ορθές πρακτικές που προσδιορίζονται στο εν λόγω έγγραφο θα συζητηθούν στην επόμενη συνεδρίαση της επιτροπής επαφών του Δουβλίνου, στις 4 Δεκεμβρίου. Η Επιτροπή θα συνεχίσει να στηρίζει τα κράτη μέλη στην επίτευξη όλων των στόχων που ορίζονται στον χάρτη πορείας του Δουβλίνου. Προς τον σκοπό αυτόν, η Επιτροπή θα επικαιροποιεί τακτικά το εν λόγω έγγραφο και θα συνεχίσει την αξιολόγηση και την παρακολούθηση της εφαρμογής του χάρτη πορείας του Δουβλίνου στο πλαίσιο της επιτροπής επαφών για τον κανονισμό Δουβλίνο ΙΙΙ.

Το νέο σύμφωνο για τη μετανάστευση και το άσυλο που πρότεινε η Επιτροπή τον Σεπτέμβριο του 2020 περιλαμβάνει σειρά εργαλείων για να καταστεί το σύστημα του Δουβλίνου πιο αποτελεσματικό, ιδίως στο πλαίσιο της πρότασης κανονισμού για τη διαχείριση του ασύλου και της μετανάστευσης, η οποία βρίσκεται επί του παρόντος υπό διαπραγμάτευση από τους συννομοθέτες. Η Επιτροπή είναι έτοιμη να συνεχίσει να συνεργάζεται με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο για να εξασφαλίσει συμφωνία σχετικά με το Σύμφωνο έως το τέλος της παρούσας νομοθετικής εντολής, σύμφωνα με τον κοινό χάρτη πορείας.

Ιστορικό

Ο χάρτης πορείας του Δουβλίνου, που εγκρίθηκε από τα κράτη μέλη τον Νοέμβριο του 2022, προβλέπει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για τη βελτίωση των μεταφορών στο πλαίσιο του κανονισμού Δουβλίνο ΙΙΙ σε όλα τα κράτη μέλη. Η εφαρμογή του χάρτη πορείας του Δουβλίνου μέχρι στιγμής έχει οδηγήσει σε μεγαλύτερη ευελιξία μεταξύ των κρατών μελών όσον αφορά την οργάνωση των μεταφορών αιτούντων άσυλο βάσει του κανονισμού του Δουβλίνου. Παράλληλα, ο Οργανισμός της ΕΕ για το Άσυλο στηρίζει τα κράτη μέλη στην αξιολόγηση της συγκεκριμένης κατάστασης των αιτούντων άσυλο κατά τις μεταφορές βάσει του κανονισμού του Δουβλίνου.

Μετά τη συνεδρίαση της επιτροπής επαφών για τον κανονισμό Δουβλίνο ΙΙΙ στις 16 Μαρτίου 2023, η Επιτροπή διοργάνωσε διάφορες διμερείς συναντήσεις με τα κράτη μέλη για την καλύτερη κατανόηση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν, καθώς και για τον προσδιορισμό, μεταξύ των μέτρων που ελήφθησαν, πιθανών ορθών πρακτικών για τη διασφάλιση της ταχείας και κατάλληλης εφαρμογής των μέτρων που προβλέπονται στον χάρτη πορείας του Δουβλίνου.

Η Επιτροπή εκδίδει επίσης σήμερα σύσταση για αυξημένη συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών κατά την αντιμετώπιση σοβαρών απειλών κατά της εσωτερικής ασφάλειας και της δημόσιας τάξης στον χώρο Σένγκεν.

Για περισσότερες πληροφορίες

Ο χάρτης πορείας του Δουβλίνου στην πράξη — Ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του κανονισμού Δουβλίνο ΙΙΙ

Χάρτης πορείας του Δουβλίνου (δημοσίευση του Συμβουλίου)

Κανονισμός για τη διαχείριση του ασύλου και της μετανάστευσης (πρόταση)

Πορεία των εργασιών του νέου συμφώνου για τη μετανάστευση και το άσυλο — ενημερωτικό δελτίο

Ενημερωτικό δελτίο του EUAA

Σύσταση Σένγκεν

Δηλώσεις

Θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε τα κράτη μέλη για τη βελτίωση της εφαρμογής των μεταφορών σήμερα, ενώ συνεχίζουμε να ασκούμε πιέσεις για ένα νέο και βελτιωμένο σύστημα για το αύριο. Αυτό είναι καίριας σημασίας για τη διαχείριση της μετανάστευσης και τη διασφάλιση ενός αποδοτικού και δίκαιου συστήματος.

Αντιπρόεδρος κ. Μαργαρίτης Σχοινάς – 23/11/2023

Η διαχείριση της μετανάστευσης αποτελεί κοινή ευθύνη. Πρέπει να εργαστούμε από κοινού με όλα τα κράτη μέλη για να διασφαλίσουμε ότι συνεργαζόμαστε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και ότι μαθαίνουμε ο ένας από τον άλλο. Οι αποτελεσματικότερες μεταφορές βάσει του κανονισμού του Δουβλίνου μόνο επωφελείς μπορούν να είναι τόσο για τον αιτούντα όσο και για το κράτος μέλος που προβαίνει στη μεταφορά και για το υπεύθυνο κράτος μέλος. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο σήμερα υιοθετούμε ορθές πρακτικές για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του κανονισμού Δουβλίνο ΙΙΙ.

Η κ. Ίλβα Γιούανσον, επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων, δήλωσε – 23/11/2023

Η Επιτροπή προκηρύσσει πρόσκληση υποβολής προτάσεων ύψους 4 δισ. ευρώ για τεχνολογίες μηδενικού ισοζυγίου εκπομπών στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας

Η Επιτροπή προκηρύσσει σήμερα την πρόσκληση υποβολής προτάσεων του Ταμείου Καινοτομίας για το 2023 με προϋπολογισμό ρεκόρ ύψους 4 δισ. ευρώ που θα στηρίξει την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών απαλλαγμένων από ανθρακούχες εκπομπές. Η πρόσκληση χρηματοδοτείται από τα έσοδα του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ΣΕΔΕ της ΕΕ), γεγονός που αναδεικνύει τη σημασία της τιμολόγησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για την πράσινη μετάβαση. Η Επιτροπή αύξησε το σύνολο των διαθέσιμων κονδυλίων και διπλασίασε τον προϋπολογισμό για κατασκευαστικά έργα καθαρής τεχνολογίας σε σύγκριση με την προηγούμενη πρόσκληση υποβολής προτάσεων. Διατίθενται 1,4 δισ. ευρώ για την ενίσχυση της βιομηχανικής παραγωγικής ικανότητας, της τεχνολογικής υπεροχής και της ανθεκτικότητας της αλυσίδας εφοδιασμού στην Ευρώπη.

Οι ανάδοχοι των έργων μπορούν να υποβάλουν αίτηση επιχορήγησης στο πλαίσιο πέντε κεφαλαίων με διακριτές απαιτήσεις προϋπολογισμού και κεφαλαιουχικών δαπανών:

  • Γενική απαλλαγή από ανθρακούχες εκπομπές (μεγάλης κλίμακας) – διατίθενται 1,7 δισ. ευρώ για έργα με κεφαλαιουχικές δαπάνες άνω των 100 εκατ. ευρώ
  • Γενική απαλλαγή από ανθρακούχες εκπομπές (μεσαίας κλίμακας) – διατίθενται 500 δισ. ευρώ για έργα με κεφαλαιουχικές δαπάνες από 20 έως 100 εκατ. ευρώ
  • Γενική απαλλαγή από ανθρακούχες εκπομπές (μικρής κλίμακας) – διατίθενται 200 δισ. ευρώ για έργα με κεφαλαιουχικές δαπάνες από 2,5 εκατ. έως 20 εκατ. ευρώ
  • Παραγωγή καθαρών τεχνολογιών – διατίθενται 1,4 δισ. ευρώ για έργα με κεφαλαιουχικές δαπάνες άνω των 2,5 εκατ. ευρώ που επικεντρώνονται στην παραγωγή κατασκευαστικών στοιχείων για την ανανεώσιμη ενέργεια, την αποθήκευση ενέργειας, τις αντλίες θερμότητας και την παραγωγή υδρογόνου
  • Πιλοτικό κεφάλαιο – διατίθενται 200 εκατ. ευρώ για έργα με κεφαλαιουχικές δαπάνες άνω των 2.5 εκατ. ευρώ που επικεντρώνονται στη ριζική μείωση των ανθρακούχων εκπομπών.

Τα έργα θα αξιολογούνται με βάση τις δυνατότητες μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που προσφέρουν, τον βαθμό καινοτομίας, την ωριμότητα, τη δυνατότητα αναπαραγωγής τους και την οικονομική αποδοτικότητά τους. Το Ταμείο Καινοτομίας μπορεί να καλύψει έως και το 60 % των σχετικών δαπανών ενός έργου. Τα έργα που βρίσκονται εντός του ΕΟΧ είναι επιλέξιμα για υποβολή αίτησης και, μετά την πρόσφατη αναθεώρηση της οδηγίας για το ΣΕΔΕ της ΕΕ, οι προσκλήσεις υποβολής προτάσεων του Ταμείου Καινοτομίας είναι πλέον ανοικτές και στους τομείς της ναυτιλίας, των οδικών μεταφορών και των κτιρίων, πέραν από τις τεχνολογίες σε ενεργοβόρους τομείς (συμπεριλαμβανομένων των αερομεταφορών), των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ή της αποθήκευσης ενέργειας. Ελπιδοφόρα έργα που δεν είναι επαρκώς ώριμα για επιχορήγηση ή δεν επιλέγονται για χρηματοδότηση λόγω χρηματοδοτικών περιορισμών μπορούν να επωφεληθούν από την παροχή βοήθειας της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για την ανάπτυξη έργων.

Επόμενα βήματα

Οι ανάδοχοι έργων έχουν προθεσμία έως τις 9 Απριλίου 2024, στις 17:00 (ώρα Κεντρικής Ευρώπης), για να υποβάλουν αίτηση μέσω της δικτυακής πύλης της ΕΕ για τις χρηματοδοτήσεις και τους διαγωνισμούς. Συνιστάται θερμά στους αιτούντες να συμμετάσχουν στην ενημερωτική ημερίδα για την πρόσκληση υποβολής προτάσεων IF23, η οποία θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά στις 7 Δεκεμβρίου 2023. Η εκδήλωση αυτή είναι μια ευκαιρία να ενημερωθούν για τα νέα χαρακτηριστικά, να ανακαλύψουν τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων και να υποβάλουν ερωτήσεις στον Ευρωπαϊκό Εκτελεστικό Οργανισμό για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA), ο οποίος έχει την ευθύνη για τις προσκλήσεις υποβολής προτάσεων του Ταμείου Καινοτομίας. Τα εθνικά σημεία επαφής του Ταμείου Καινοτομίας διοργανώνουν επίσης ενημερωτικές ημερίδες στα περισσότερα κράτη μέλη.

Οι αιτούντες θα ενημερωθούν σχετικά με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης μέσα στο τέταρτο τρίμηνο του 2024. Οι επιτυχόντες υποψήφιοι θα υπογράψουν συμφωνίες επιχορήγησης μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025.

Ιστορικό

Με έσοδα από το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ που εκτιμώνται σε 40 δισ. ευρώ μεταξύ 2020 και 2030, το Ταμείο Καινοτομίας αποσκοπεί στη δημιουργία οικονομικών κινήτρων για τις επιχειρήσεις και τις δημόσιες αρχές ώστε να επενδύσουν σε τεχνολογίες χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών αιχμής και να στηρίξουν τη μετάβαση της Ευρώπης στην κλιματική ουδετερότητα. Το Ταμείο Καινοτομίας έχει ήδη χορηγήσει περίπου 6,5 δισ. ευρώ σε πάνω από 100 καινοτόμα έργα μέσω προηγούμενων προσκλήσεων υποβολής προτάσεων.

Σήμερα το Ταμείο Καινοτομίας κηρύσσει επίσης την έναρξη της πρώτης πιλοτικής δημοπρασίας στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου, με προϋπολογισμό ύψους 800 εκατ. ευρώ για αναδόχους έργων στον ΕΟΧ. Τα έργα δεν μπορούν να συνδυάσουν στήριξη από την πρόσκληση υποβολής προτάσεων του Ταμείου Καινοτομίας και από την πιλοτική δράση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου.

Για περισσότερες πληροφορίες

Ερωτήσεις και απαντήσεις

Το Ταμείο Καινοτομίας ανακοινώνει δύο επικείμενες προσκλήσεις υποβολής προτάσεων

Αποτελέσματα των προηγούμενων προσκλήσεων υποβολής προτάσεων του Ταμείου Καινοτομίας

Χαρτοφυλάκιο έργων του Ταμείου Καινοτομίας

Πλατφόρμα έργων του Ταμείου Καινοτομίας

Δηλώσεις

Η επιτυχία της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας εξαρτάται από την ικανότητά μας να καινοτομήσουμε και να απαλλάξουμε τη βιομηχανία μας, τις μεταφορές και τον ενεργειακό μας τομέα από τις ανθρακούχες εκπομπές. Επενδύουμε μαζικά σ’ αυτή τη μετάβαση χρησιμοποιώντας τα έσοδα από την εμπορία εκπομπών. Εφαρμόζουμε ένα βιώσιμο μοντέλο που μειώνει τις εκπομπές και ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας.

Maroš Šefčovič, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος αρμόδιος για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, τις Διοργανικές Σχέσεις και τη Διερεύνηση Προοπτικών – 23/11/2023

Το Ταμείο Καινοτομίας είναι το βασικό μας εργαλείο για τη στήριξη των οικονομικών κλάδων της Ευρώπης κατά τη μετάβασή τους στην κλιματική ουδετερότητα. Ολοένα και περισσότερο καινοτόμα έργα ανακοινώνονται καθημερινά στην Ευρώπη. Το Ταμείο Καινοτομίας διασφαλίζει ότι τα πλέον ελπιδοφόρα από αυτά ως προς τη μείωση των εκπομπών και τις δυνατότητες περαιτέρω αξιοποίησής τους θα φέρουν καρπούς. Στην πορεία προς το μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών πρέπει να συνδυάσουμε τις επιταγές της κλιματικής πολιτικής με τις οικονομικές ευκαιρίες. Με περισσότερα κονδύλια και 1,4 δισ. ευρώ για τη δημιουργία καθαρών τεχνολογιών, η φετινή πρόσκληση υποβολής προτάσεων δείχνει την αποφασιστικότητά μας να σκεφτόμαστε φιλόδοξα και να ενεργούμε με ταχύτητα.

Wopke Hoekstra, Commissioner for Climate Action – 23/11/2023

The European Commission is committed to personal data protection.  Any personal data is processed in line with Regulation (EC) 2018/1725. All personal information processed by the Directorate-General for Communication / European Commission Representations is treated accordingly. If you do not work for a media organisation, you are welcome to contact the EU through Europe Direct in writing or by calling 00 800 6 7 8 9 10 11.

Athanasios ATHANASIOU

Press Officer / Political Reporter

cid:image004.gif@01D9AF3B.7EF09E90

European Commission

Representation in Cyprus

EU House, 30  Vyronos Avenue, 1096 Nicosia

Tel: +357 22 81 75 76 Mob: +357 99 363753

Twitter: @aathans

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *