Skip to content

Έκθεση μεταπρογραμματικής εποπτείας. Κύπρος, φθινόπωρο 2023 – Δέσμη παραβάσεων Δεκεμβρίου

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΛΗΡΗ ΕΚΘΕΣΗ:

Post-Programme Surveillance Report. Cyprus, Autumn 2023 – European Commission (europa.eu)

Στην έκθεση αυτή, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσιάζει τα πορίσματα της 15ης αποστολής μεταπρογραμματικής εποπτείας της Κύπρου και ταυτοποιεί τις εναπομείνασες προκλήσεις, τις οποίες αντιμετωπίζει η κυπριακή οικονομία.

Δέσμη παραβάσεων Δεκεμβρίου: κυριότερες αποφάσεις

Επισκόπηση ανά τομέα πολιτικής

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην τακτική της δέσμη αποφάσεων για υποθέσεις παράβασης, κινεί νομική διαδικασία κατά των κρατών μελών που δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις που υπέχουν βάσει του ενωσιακού δικαίου. Οι εν λόγω αποφάσεις, που καλύπτουν διάφορους τομείς και διάφορα πεδία πολιτικής της ΕΕ, αποβλέπουν στην εξασφάλιση της ορθής εφαρμογής της ενωσιακής νομοθεσίας προς όφελος των πολιτών και των επιχειρήσεων.

Οι κυριότερες αποφάσεις που ελήφθησαν από την Επιτροπή παρατίθενται κατωτέρω ταξινομημένες ανά τομέα πολιτικής. Στην εν λόγω δέσμη, η Επιτροπή αποφάσισε επίσης να περατώσει 176 υποθέσεις στις οποίες οι εκκρεμότητες με τα οικεία κράτη μέλη διευθετήθηκαν χωρίς να χρειαστεί η Επιτροπή να κινήσει περαιτέρω διαδικασίες.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ενωσιακή διαδικασία επί παραβάσει, βλ. το πλήρες δελτίο Τύπου «Συχνές ερωτήσεις». Για περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το ιστορικό μιας υπόθεσης, μπορείτε να συμβουλευθείτε το μητρώο αποφάσεων για υποθέσεις παράβασης.

1. Περιβάλλον

(Για περισσότερες πληροφορίες: Adalbert Jahnz — Τηλ.: +32 229 53156, Daniela Stoycheva — Τηλ.: +32 229 53664)

Προειδοποιητικές επιστολές

Απόβλητα: Η Επιτροπή καλεί τις ΚΑΤΩ ΧΩΡΕΣ να μεταφέρουν ορθά την οδηγία-πλαίσιο για τα απόβλητα 
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στις Κάτω Χώρες [INFR(2023)2161], επειδή δεν διόρθωσαν ελλείψεις όσον αφορά τη μεταφορά στο εθνικό δίκαιο της οδηγίας 2008/98/ΕΚ για τα απόβλητα, όπως τροποποιήθηκε από την οδηγία (ΕΕ) 2018/851. Η τροποποιημένη οδηγία θέτει νομικά δεσμευτικούς στόχους για την ανακύκλωση των αποβλήτων και τη μείωση της υγειονομικής ταφής. Απαιτεί επίσης από τα κράτη μέλη να βελτιώσουν τα οικεία συστήματα διαχείρισης αποβλήτων και την αποδοτικότητα της χρήσης των πόρων. Η προθεσμία για την ενσωμάτωση από τα κράτη μέλη των διατάξεων της τροποποιημένης οδηγίας στην εθνική τους νομοθεσία ήταν η 5η Ιουλίου 2020. Η Επιτροπή αξιολόγησε τη μεταφορά της οδηγίας από όλα τα κράτη μέλη και είναι της άποψης ότι οι Κάτω Χώρες δεν μετέφεραν ορθά την οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο. Οι ελλείψεις αφορούν τον αποχαρακτηρισμό αποβλήτων, ορισμένες πτυχές των γενικών ελάχιστων απαιτήσεων για τα προγράμματα διευρυμένης ευθύνης του παραγωγού και τους κανόνες για τον υπολογισμό της επίτευξης των στόχων. Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στις Κάτω Χώρες, οι οποίες έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν, να διευκρινίσουν τα μέτρα μεταφοράς στο εθνικό τους δίκαιο και, όπου χρειάζεται, να αντιμετωπίσουν τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή. Η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.

Αιτιολογημένες γνώμες

Νερό: Η Επιτροπή καλεί το ΒΕΛΓΙΟ, την ΤΣΕΧΙΑ, τη ΔΑΝΙΑ, την ΑΥΣΤΡΙΑ, την ΠΟΛΩΝΙΑ και τη ΣΟΥΗΔΙΑ να κοινοποιήσουν τα μέτρα μεταφοράς στο εθνικό τους δίκαιο της οδηγίας για το πόσιμο νερό
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένες γνώμες στο Βέλγιο [INFR(2023)0045], την Τσεχία [INFR(2023)0054], τη Δανία [INFR(2023)0060], την Αυστρία [INFR(2023)0043], την Πολωνία [INFR(2023)0089] και τη Σουηδία [INFR(2023)0098], λόγω μη κοινοποίησης των εθνικών μέτρων μεταφοράς της αναδιατυπωμένης οδηγίας για το πόσιμο νερό [οδηγία (ΕΕ) 2020/2184] στο εθνικό τους δίκαιο. Τα κράτη μέλη όφειλαν να μεταφέρουν την εν λόγω οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο και να συμμορφωθούν με τις διατάξεις της έως τις 12 Ιανουαρίου 2023. Η αναδιατυπωμένη οδηγία για το πόσιμο νερό βελτιώνει την προστασία της ανθρώπινης υγείας μέσω επικαιροποιημένων προτύπων ποιότητας του νερού, αντιμετωπίζοντας τους ρύπους που προκαλούν ανησυχία, όπως οι ενδοκρινικοί διαταράκτες και τα μικροπλαστικά, και οδηγώντας σε ακόμη καθαρότερο νερό από τη βρύση για όλους. Η νέα οδηγία αντιμετωπίζει επίσης τις διαρροές νερού, καθώς σήμερα, κατά μέσο όρο, το 23 % του επεξεργασμένου νερού χάνεται κατά τη διανομή στην ΕΕ. Η οδηγία περιλαμβάνει νέες διατάξεις που απαιτούν από τα κράτη μέλη να βελτιώσουν και να διατηρήσουν την πρόσβαση σε πόσιμο νερό για όλους. Στηρίζει το σχέδιο δράσης για μηδενική ρύπανση, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητικές επιστολές σε 20 κράτη μέλη τον Μάρτιο του 2023. Εξ αυτών, το Βέλγιο, η Τσεχία, η Δανία, η Αυστρία, η Πολωνία και η Σουηδία δεν έχουν ακόμη κοινοποιήσει όλα τα αναγκαία μέτρα για τη διασφάλιση της πλήρους μεταφοράς της οδηγίας στο εθνικό τους δίκαιο. Το Βέλγιο, η Τσεχία, η Δανία, η Αυστρία και η Σουηδία κοινοποίησαν ορισμένα μέτρα μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο· ωστόσο, πρέπει ακόμη να θεσπιστεί περαιτέρω νομοθεσία για την ολοκλήρωση της μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο. Όσον αφορά την Πολωνία, μέχρι στιγμής δεν έχουν κοινοποιηθεί μέτρα μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο. Σύμφωνα με την απάντηση στην προειδοποιητική επιστολή, η θέσπιση μέτρων μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο προβλέπεται μόλις για τον Απρίλιο του 2024. Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένες γνώμες στο Βέλγιο, την Τσεχία, τη Δανία, την Αυστρία, την Πολωνία και τη Σουηδία, οι οποίες έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να λάβουν τα αναγκαία μέτρα. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει τις υποθέσεις στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

Παραπομπές στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Φύση: Η Επιτροπή παραπέμπει την ΙΡΛΑΝΔΙΑ στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης επειδή δεν θέσπισε ούτε κοινοποίησε κυρώσεις για τα χωροκατακτητικά ξένα είδη
Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ιρλανδία [INFR(2018)2319] στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επειδή δεν θέσπισε ούτε κοινοποίησε τις κυρώσεις που επιβάλλονται σε περίπτωση παράβασης του κανονισμού για τα χωροκατακτητικά ξένα είδη [κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 1143/2014]. Τα χωροκατακτητικά ξένα είδη είναι μία από τις πέντε κύριες αιτίες απώλειας βιοποικιλότητας στην Ευρώπη και παγκοσμίως. Είναι φυτά και ζώα που εισάγονται τυχαία ή σκόπιμα ως αποτέλεσμα ανθρώπινης παρέμβασης σε φυσικό περιβάλλον στο οποίο δεν θα βρίσκονταν υπό κανονικές συνθήκες. Αποτελούν σημαντική απειλή για τα αυτόχθονα φυτά και ζώα στην Ευρώπη, προκαλώντας εκτιμώμενη ζημία ύψους 12 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως στην ευρωπαϊκή οικονομία. Η αντιμετώπισή τους αποτελεί σημαντική πτυχή του στόχου της ΕΕ να σταματήσει την απώλεια βιοποικιλότητας, όπως διατυπώνεται στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και στην ευρωπαϊκή στρατηγική για τη βιοποικιλότητα με ορίζοντα το 2030. Μεταξύ άλλων διατάξεων, ο κανονισμός απαιτεί από τα κράτη μέλη να θεσπίσουν τους κανόνες σχετικά με τις κυρώσεις που επιβάλλονται σε περίπτωση παράβασης των διατάξεων του κανονισμού. Οι κανόνες αυτοί έπρεπε να κοινοποιηθούν στην Επιτροπή έως τις 2 Ιανουαρίου 2016. Η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή στην Ιρλανδία τον Ιανουάριο του 2019, επειδή δεν θέσπισε ούτε κοινοποίησε τους κανόνες σχετικά με τις κυρώσεις που επιβάλλονται σε περίπτωση παράβασης του κανονισμού. Για τους ίδιους λόγους εκδόθηκε αιτιολογημένη γνώμη τον Νοέμβριο του 2019. Μέχρι σήμερα, η Ιρλανδία δεν έχει θεσπίσει ούτε κοινοποιήσει τις κυρώσεις που επιβάλλονται σε περίπτωση παράβασης του κανονισμού και, ως εκ τούτου, η Επιτροπή παραπέμπει την Ιρλανδία στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Περισσότερες πληροφορίες διατίθενται στο δελτίο Τύπου.

Νερό: Η Επιτροπή παραπέμπει την ΙΣΠΑΝΙΑ στο Δικαστήριο της ΕΕ λόγω μη συμμόρφωσής της με την οδηγία για την επεξεργασία των αστικών λυμάτων
Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ισπανία [INFR(2012)2100] στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για πλημμελή εκπλήρωση των υποχρεώσεων συλλογής και επεξεργασίας που προβλέπονται στην οδηγία για την επεξεργασία των αστικών λυμάτων. Η οδηγία αποσκοπεί στην προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας των ανθρώπων απαιτώντας τη συλλογή και επεξεργασία των αστικών λυμάτων πριν από την απόρριψή τους. Τα ανεπεξέργαστα λύματα μπορούν να αποτελέσουν κίνδυνο για την ανθρώπινη υγεία και να ρυπάνουν τις λίμνες, τα ποτάμια, το έδαφος, καθώς και τα παράκτια και τα υπόγεια ύδατα. Οι πληροφορίες που συγκέντρωσε η Επιτροπή κατέδειξαν εκτεταμένες παραλείψεις συμμόρφωσης με την οδηγία στην Ισπανία. H Ισπανία εξακολουθεί να χρειάζεται να διασφαλίσει για 29 οικισμούς ότι διαθέτουν συστήματα συλλογής λυμάτων και ότι, όταν δικαιολογείται η χρήση μεμονωμένων ή άλλων κατάλληλων συστημάτων, αυτά επιτυγχάνουν το ίδιο επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος με ένα δίκτυο αποχέτευσης. Για 225 οικισμούς, η Ισπανία εξακολουθεί να μην παρέχει το απαιτούμενο επίπεδο επεξεργασίας στο σύνολο του ρυπαντικού φορτίου των οικισμών και/ή δεν ανταποκρίνεται στις επιδόσεις επεξεργασίας για τις απορρίψεις στο περιβάλλον μετά την επεξεργασία. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν οικισμοί στους οποίους πρέπει να κατασκευαστούν υποδομές ή να βελτιωθούν οι ήδη υπάρχουσες. Μπορεί να απαιτηθούν σημαντικές προσπάθειες για τη δημιουργία νέας υλικής υποδομής ή την αναβάθμιση ήδη υφιστάμενων εγκαταστάσεων επεξεργασίας. Η Επιτροπή απέστειλε στην Ισπανία προειδοποιητική επιστολή τον Ιούνιο του 2012, στη συνέχεια, τον Φεβρουάριο του 2015, αιτιολογημένη γνώμη και, τον Ιούνιο του 2021, συμπληρωματική αιτιολογημένη γνώμη. Παρά την πρόοδο που έχει επιτευχθεί, οι ισπανικές αρχές δεν έχουν ακόμη αντικρούσει πλήρως τις αιτιάσεις. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή παραπέμπει την Ισπανία στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Περισσότερες πληροφορίες διατίθενται στο δελτίο Τύπου.

Αλιεία και θαλάσσιες υποθέσεις

Παραπομπές στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός: Η Επιτροπή παραπέμπει την ΕΛΛΑΔΑ στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης επειδή δεν κατάρτισε ούτε κοινοποίησε τα θαλάσσια χωροταξικά της σχέδια
Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα [INFR(2021)2226] στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επειδή δεν διασφάλισε την ορθή εφαρμογή της οδηγίας (ΕΕ) 2014/89 σχετικά με τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό. Η οδηγία καθορίζει κοινή προσέγγιση για τα κράτη μέλη της ΕΕ όσον αφορά τον σχεδιασμό των θαλάσσιων περιοχών τους. Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός αποσκοπεί στην οργάνωση των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στις θαλάσσιες περιοχές κατά τέτοιον τρόπο ώστε να επιτυγχάνονται διάφοροι οικολογικοί, οικονομικοί και κοινωνικοί στόχοι. Σ’ αυτούς τους στόχους συγκαταλέγονται η ανάπτυξη βιώσιμης γαλάζιας οικονομίας, η βιώσιμη χρήση των θαλάσσιων πόρων και η διατήρηση υγιών θαλάσσιων οικοσυστημάτων και της βιοποικιλότητας. Η ορθή μεταφορά της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο είναι απαραίτητη για την ορθή επίτευξη των στόχων αυτών στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.

Η οδηγία απαιτεί από τα παράκτια κράτη μέλη της ΕΕ να καταρτίσουν θαλάσσια χωροταξικά σχέδια το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου 2021 και να κοινοποιήσουν τα εν λόγω σχέδια στην Επιτροπή και στα άλλα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη εντός τριών μηνών από τη δημοσίευσή τους. Ωστόσο, η Ελλάδα δεν έχει ακόμη καταρτίσει και υποβάλει τα θαλάσσια χωροταξικά της σχέδια στην Επιτροπή. Ως εκ τούτου, μετά την προειδοποιητική επιστολή που εστάλη τον Δεκέμβριο του 2021 και την αιτιολογημένη γνώμη τον Απρίλιο του 2023, η Επιτροπή παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Περισσότερες πληροφορίες διατίθενται στο δελτίο Τύπου.

2. Μετανάστευση, Εσωτερικές Υποθέσεις και Ένωση Ασφάλειας

(Για περισσότερες πληροφορίες: Anitta Hipper — Τηλ.: +32 229 85691· Fiorella Belciu — Τηλ.: +32 2 299 37 34· Elettra Di Massa — Τηλ.: +32 2 298 21 61· Yuliya Matsyk — Τηλ.: +32 229-62716)

Προειδοποιητικές επιστολές

Εποχικοί εργαζόμενοι τρίτων χωρών: Η Επιτροπή καλεί την ΤΣΕΧΙΑ, τη ΓΑΛΛΙΑ, την ΚΡΟΑΤΙΑ, την ΟΥΓΓΑΡΙΑ, τη ΜΑΛΤΑ, τις ΚΑΤΩ ΧΩΡΕΣ, την ΑΥΣΤΡΙΑ και την ΠΟΛΩΝΙΑ να μεταφέρουν ορθά στο εθνικό τους δίκαιο όλες τις διατάξεις της οδηγίας για του εποχικούς εργαζομένους
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Τσεχία [INFR(2023)2129], στη Γαλλία [INFR(2023)2130], στην Κροατία [INFR(2023)2131], στην Ουγγαρία [INFR(2023)2132], στη Μάλτα [INFR(2023)2133], στις Κάτω Χώρες [INFR(2023)2134], στην Αυστρία [INFR(2023)2128] και στην Πολωνία [INFR(2023)2135, επειδή δεν μετέφεραν με πλήρως σύμμορφο τρόπο στο εθνικό δίκαιο όλες τις διατάξεις της οδηγίας για τους εποχικούς εργαζομένους (οδηγία 2014/36/ΕΕ). Η οδηγία αποσκοπεί στη διασφάλιση δίκαιων και διαφανών κανόνων για την εισδοχή εποχικών εργαζομένων από τρίτες χώρες στην ΕΕ. Αποσκοπεί επίσης στη διασφάλιση, για τους εργαζομένους που προέρχονται από τρίτες χώρες, αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας και διαβίωσης, ίσων δικαιωμάτων και επαρκούς προστασίας από την εκμετάλλευση σε ολόκληρη την ΕΕ. Η εξασφάλιση της πλήρους τήρησης της οδηγίας για τους εποχικούς εργαζομένους αποτελεί σημαντική προϋπόθεση για την προσέλκυση των αναγκαίων εποχικών εργαζομένων στην ΕΕ και δυνητικό παράγοντα για τη μείωση της παράτυπης μετανάστευσης. Η Επιτροπή παρακολουθεί τον τρόπο με τον οποίο όλα τα κράτη μέλη έχουν μεταφέρει την εν λόγω νομοθεσία στο εθνικό τους δίκαιο. Στο πλαίσιο αυτής της συνολικής διαδικασίας, η Επιτροπή κίνησε την πρώτη σειρά παραβάσεων τον Απρίλιο του 2023, αποστέλλοντας προειδοποιητικές επιστολές στο Βέλγιο, τη Βουλγαρία, τη Γερμανία, την Εσθονία, την Ελλάδα, την Ιταλία, την Κύπρο, τη Λετονία, τη Λιθουανία και το Λουξεμβούργο, αντίστοιχα. Η Επιτροπή θεωρεί ότι η Τσεχία, η Γαλλία, η Κροατία, η Ουγγαρία, η Μάλτα, οι Κάτω Χώρες, η Αυστρία και η Πολωνία έχουν μεταφέρει και/ή έχουν εφαρμόσει εσφαλμένα ορισμένες υποχρεώσεις που απορρέουν από την οδηγία. Τα εν λόγω κράτη μέλη έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να λάβουν τα αναγκαία μέτρα προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις ελλείψεις που διαπιστώθηκαν από την Επιτροπή. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη. 

3. Ενέργεια και κλίμα

(Για περισσότερες πληροφορίες: Tim McPhie — Τηλ.: +32 229 58602· Giulia Bedini — Τηλ.: +32 229 58661)

Προειδοποιητικές επιστολές

Κανονισμός για τη διακυβέρνηση Η Επιτροπή καλεί τη ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ, την ΑΥΣΤΡΙΑ και την ΠΟΛΩΝΙΑ να υποβάλουν σχέδια επικαιροποίησης των εθνικών τους σχεδίων για την ενέργεια και το κλίμα για την περίοδο 2021-2030
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στη Βουλγαρία [INFR(2023)2166], την Αυστρία [INFR(2023)2172] και την Πολωνία [INFR(2023)2167], επειδή δεν υπέβαλαν ως την 30η Ιουνίου 2023 σχέδιο επικαιροποίησης του ενοποιημένου εθνικού τους σχεδίου για την ενέργεια και το κλίμα (ΕΣΕΚ) για την περίοδο 2021-2030, βάσει του άρθρου 14 του κανονισμού (ΕΕ) 2018/1999 για τη διακυβέρνηση της Ενεργειακής Ένωσης και της Δράσης για το Κλίμα. Τα εθνικά σχέδια για την ενέργεια και το κλίμα (ΕΣΕΚ) αποτελούν ζωτικής σημασίας εργαλεία για να διασφαλιστεί ότι η ΕΕ βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη των ενεργειακών και κλιματικών στόχων της για το 2030 όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την ενεργειακή απόδοση, καθώς και για τον σχεδιασμό κατάλληλων υποστηρικτικών πολιτικών. Σύμφωνα με τον κανονισμό για τη διακυβέρνηση, όλα τα κράτη μέλη όφειλαν να υποβάλουν στην Επιτροπή σχέδιο επικαιροποίησης του ΕΣΕΚ τους έως τις 30 Ιουνίου 2023. Τα εν λόγω τρία κράτη μέλη που δεν έχουν υποβάλει ακόμα τα σχέδια επικαιροποίησής τους έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να αντιμετωπίσουν τις ελλείψεις που εντοπίστηκαν από την Επιτροπή. Η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη. 

4. Κινητικότητα και Μεταφορές

(Για περισσότερες πληροφορίες: Adalbert Jahnz — Τηλ.: +32 229 53156, Deborah Almerge Rückert — Τηλ.: +32 2 298 79 86)

Προειδοποιητικές επιστολές και συμπληρωματική προειδοποιητική επιστολή

Οδηγία για τα μισθωμένα οχήματα: Η Επιτροπή καλεί τις ΚΑΤΩ ΧΩΡΕΣ να μεταφέρουν στο εθνικό τους δίκαιο τους ενωσιακούς κανόνες για τα μισθωμένα οχήματα 
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στις Κάτω Χώρες [INFR(2023)2163], με την οποία τους ζητά να μεταφέρουν στο εθνικό τους δίκαιο την οδηγία (ΕΕ) 2022/738 για τη χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων χωρίς οδηγό στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές. Τα κράτη μέλη όφειλαν να μεταφέρουν την εν λόγω οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο έως τις 6 Αυγούστου 2023. Η Επιτροπή θεωρεί ότι οι Κάτω Χώρες δεν έθεσαν σε ισχύ τις αναγκαίες νομοθετικές, κανονιστικές και διοικητικές διατάξεις για να συμμορφωθούν με την οδηγία και δεν ανέφεραν με επαρκή σαφήνεια και ακρίβεια τα μέτρα που έλαβαν με τα οποία θεωρούν ότι έχουν μεταφέρει τις διάφορες υποχρεώσεις που επιβάλλει η οδηγία. Η οδηγία προβλέπει ελάχιστο επίπεδο ανοίγματος της αγοράς για τη χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων χωρίς οδηγό στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές. Η χρήση μισθωμένων οχημάτων μπορεί να μειώσει το κόστος για τις εταιρείες που μεταφέρουν εμπορεύματα για ίδιο λογαριασμό ή για λογαριασμό τρίτων, και να αυξήσει την επιχειρησιακή ευελιξία. Οι Κάτω Χώρες έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να αντιμετωπίσουν τις ελλείψεις που διαπιστώθηκαν από την Επιτροπή. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη. 

Ενιαίος ευρωπαϊκός σιδηροδρομικός χώρος: Η Επιτροπή καλεί τη ΓΕΡΜΑΝΙΑ να μεταφέρει ορθά στο εθνικό της δίκαιο τους κανόνες της ΕΕ
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει συμπληρωματική προειδοποιητική επιστολή στη Γερμανία [INFR(2019)2159] , λόγω πλημμελούς μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο των ενωσιακών κανόνων του ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου. Ο ενιαίος ευρωπαϊκός σιδηροδρομικός χώρος είναι ένα σύστημα σιδηροδρομικών δικτύων σε επίπεδο ΕΕ που αποσκοπεί να καταστήσει δυνατή την επέκταση του τομέα των σιδηροδρόμων με βάση τον ανταγωνισμό, την τεχνική εναρμόνιση και την από κοινού ανάπτυξη διασυνοριακών συνδέσεων. Μέρος του τίθεται σε εφαρμογή με την οδηγία 2012/34/ΕΕ, η οποία καλύπτει κυρίως ζητήματα ανταγωνισμού, τη ρυθμιστική εποπτεία και τη δίκαιη και χωρίς διακρίσεις πρόσβαση στις σιδηροδρομικές υποδομές και στις υπηρεσίες που σχετίζονται με τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Η Γερμανία δεν μετέφερε ορθά ορισμένες από τις διατάξεις της οδηγίας και, για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή είχε αποστείλει πρώτη προειδοποιητική επιστολή στη Γερμανία στις 10 Οκτωβρίου 2019. Ενώ η Γερμανία έχει αντιμετωπίσει ορισμένες από τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν στην αρχική προειδοποιητική επιστολή, η εκτίμηση της Επιτροπής σχετικά με τη νομοθεσία που κοινοποιήθηκε πρόσφατα από τη Γερμανία εγείρει πρόσθετες ανησυχίες. Η Γερμανία έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει στα επιχειρήματα της Επιτροπής. Η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη. 

Εγκαινιάστηκε στην Ισπανία ένας νέος ευρωπαϊκός υπερυπολογιστής παγκόσμιας κλάσης

Σήμερα εγκαινιάστηκε στη Βαρκελώνη της Ισπανίας ο MareNostrum 5, ο πιο πρόσφατος ευρωπαϊκός υπερυπολογιστής παγκόσμιας κλάσης. Συγκαταλέγεται επί του παρόντος στους 10 ισχυρότερους υπερυπολογιστές στον κόσμο, φιλοξενείται στο κέντρο υπερυπολογιστικής της Βαρκελώνης και θα είναι προσβάσιμος σε ευρύ φάσμα Ευρωπαίων χρηστών από τους κλάδους της επιστήμης και της βιομηχανίας από τον Μάρτιο του 2024.

Ο MareNostrum 5 έχει κορυφαία απόδοση 314 Petaflops, δηλαδή εκτελεί 314 τετράκις εκατομμύρια υπολογισμούς ανά δευτερόλεπτο. Είναι επίσης ο πιο πράσινος υπερυπολογιστής στην Ευρώπη. Θα έχει υψηλή ενεργειακή απόδοση και θα τροφοδοτείται πλήρως με βιώσιμη ενέργεια. Η θερμότητα που παράγει θα χρησιμοποιείται για τη θέρμανση του κτιρίου στο οποίο βρίσκεται.

Ο MareNostrum 5 είναι ένα από τα πλέον καινοτόμα συστήματα υπερυπολογιστικής στον κόσμο και είναι ειδικά σχεδιασμένος για την επίλυση πολύπλοκων επιστημονικών προβλημάτων. Θα συμβάλει στην πρόοδο του έργου της Ευρώπης σε διάφορους τομείς. Για παράδειγμα, θα βοηθήσει την ιατρική έρευνα στην Ευρώπη στηρίζοντας την ανάπτυξη φαρμάκων και εμβολίων και πραγματοποιώντας προσομοιώσεις της διασποράς ιών. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για παραδοσιακές εφαρμογές υπερυπολογιστικής, σε τομείς όπως η έρευνα για το κλίμα, η μηχανική, η επιστήμη των υλικών και οι γεωεπιστήμες.

Ο υπερυπολογιστής θα ενισχύσει άλλες ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες, όπως η πρωτοβουλία «Προορισμός Γη», η οποία αποσκοπεί στην ανάπτυξη ενός ψηφιακού μοντέλου υψηλής ακρίβειας της Γης σε παγκόσμια κλίμακα, και το ευρωπαϊκό εικονικό ανθρώπινο δίδυμο, που εγκαινιάστηκε επίσης σήμερα από την Επιτροπή. Η πρωτοβουλία «εικονικό ανθρώπινο δίδυμο» θα βοηθήσει τους επιστήμονες να κατανοήσουν καλύτερα τον ανθρώπινο οργανισμό και θα οδηγήσει σε βελτιωμένη υγειονομική περίθαλψη και εξατομικευμένη ιατρική.

Ο MareNostrum 5 έχει επίσης σχεδιαστεί για χρήση από προγραμματιστές τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ). Θα χρησιμοποιεί τα πλέον προηγμένα μικροκυκλώματα επιτάχυνσης που είναι διαθέσιμα σήμερα, τα οποία θα την βοηθήσουν να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των αναδυόμενων πλατφορμών ΤΝ και να ενισχύσει τις επιδόσεις των ευρωπαϊκών μεγάλων γλωσσικών μοντέλων ΤΝ. Όπως ανακοίνωσε η πρόεδρος κ. φον ντερ Λάιεν στην ομιλία της για την κατάσταση της Ένωσης, ο MareNostrum 5 θα είναι διαθέσιμος σε ευρωπαϊκές νεοφυείς επιχειρήσεις στον τομέα της ΤΝ για την εκπαίδευση των μοντέλων τους. Αυτό αναμένεται να συμβάλει στην επιτάχυνση της ανάπτυξης ευρωπαϊκών τεχνολογιών και δεοντολογικών αλγορίθμων που βασίζονται στην ΤΝ, δίνοντας στην ΕΕ τη δυνατότητα να ηγηθεί των παγκόσμιων προσπαθειών για υπεύθυνη, δεοντολογική και ασφαλή ΤΝ.

Το νέο σύστημα αντιπροσωπεύει συνολική επένδυση άνω των 151 εκατ. ευρώ για την κάλυψη της αγοράς και της συντήρησής του, εκ των οποίων το 50 % προέρχεται από την ΕΕ και το 50 % από κοινοπραξία με επικεφαλής την Ισπανία, η οποία περιλαμβάνει επίσης την Πορτογαλία και την Τουρκία.

Ιστορικό

Η κοινή επιχείρηση για την ευρωπαϊκή υπολογιστική υψηλών επιδόσεων (κοινή επιχείρηση EuroHPC) είναι μια νομική και χρηματοδοτική οντότητα που δημιουργήθηκε το 2018 για να δώσει τη δυνατότητα στην ΕΕ και στις χώρες που συμμετέχουν στην EuroHPC να συντονίσουν τις προσπάθειές τους και να συγκεντρώσουν τους πόρους τους με στόχο να αναλάβει η Ευρώπη ηγετικό ρόλο στην υπερυπολογιστική σε παγκόσμιο επίπεδο. Τον Ιούλιο του 2021, το Συμβούλιο εξέδωσε τον κανονισμό για την κοινή επιχείρηση EuroHPC, στον οποίο προβλέπονται περαιτέρω επενδύσεις ύψους 7 δισ. ευρώ για την περίοδο 2021-2027. 

Σύντομα, οι ικανότητες της κοινής επιχείρησης EuroHPC θα επεκταθούν σε επιδόσεις εξακλίμακας και άνω με τον υπερυπολογιστή εξακλίμακας JUPITER και αυτόν της κοινοπραξίαςJULES VERNE.

Η υπολογιστική ισχύς του MareNostrum 5 θα συμπληρώσει τους υφιστάμενους υπερυπολογιστές της κοινής επιχείρησης EuroHPC:

Για περισσότερες πληροφορίες

Δελτίο Τύπου της κοινής επιχείρησης EuroHPC

Υπολογιστική υψηλών επιδόσεων

Δηλώσεις

Το MareNostrum 5 σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα προόδου στην υπερυπολογιστική ισχύ της Ευρώπης, καθώς προστίθεται στην ήδη ισχυρή σειρά υπερυπολογιστών στην ΕΕ. Θα ενισχύσει τις προσπάθειες σε πολλούς τομείς, με ιδιαίτερη έμφαση στις εφαρμογές στον τομέα της υγείας. Ταυτόχρονα, θα είναι ο πιο πράσινος υπερυπολογιστής της Ευρώπης μέχρι σήμερα, καθώς θα τροφοδοτείται πλήρως από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Πρόκειται για ένα παράδειγμα διασύνδεσης της ψηφιακής και της πράσινης μετάβασης.

κ. Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, εκτελεστική αντιπρόεδρος για μια Ευρώπη Έτοιμη για την Ψηφιακή Εποχή – 21/12/2023

Θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός: Η Επιτροπή παραπέμπει την ΕΛΛΑΔΑ στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης επειδή δεν εκπόνησε ούτε κοινοποίησε τα θαλάσσια χωροταξικά της σχέδια

Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα [INFR(2021)2226] στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επειδή δεν διασφάλισε την ορθή εφαρμογή της οδηγίας (ΕΕ) 2014/89 σχετικά με τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό.

Η οδηγία καθορίζει κοινή προσέγγιση για τα κράτη μέλη της ΕΕ όσον αφορά τον σχεδιασμό των θαλάσσιων περιοχών τους. Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός αποσκοπεί στην οργάνωση των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στις θαλάσσιες περιοχές κατά τέτοιον τρόπο ώστε να επιτυγχάνονται διάφοροι οικολογικοί, οικονομικοί και κοινωνικοί στόχοι. Σ’ αυτούς τους στόχους συγκαταλέγονται η ανάπτυξη βιώσιμης γαλάζιας οικονομίας, η βιώσιμη χρήση των θαλάσσιων πόρων και η διατήρηση υγιών θαλάσσιων οικοσυστημάτων και της βιοποικιλότητας. Η ορθή μεταφορά της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο είναι απαραίτητη για την ορθή επίτευξη των στόχων αυτών στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.

Η οδηγία απαιτεί από τα παράκτια κράτη μέλη της ΕΕ να καταρτίσουν θαλάσσια χωροταξικά σχέδια το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου 2021 και να κοινοποιήσουν τα εν λόγω σχέδια στην Επιτροπή και στα άλλα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη εντός τριών μηνών από τη δημοσίευσή τους. Ωστόσο, η Ελλάδα δεν έχει ακόμη εκπονήσει και υποβάλει τα θαλάσσια χωροταξικά της σχέδια στην Επιτροπή.

Ως εκ τούτου, μετά την προειδοποιητική επιστολή που εστάλη τον Δεκέμβριο του 2021 και την αιτιολογημένη γνώμη τον Απρίλιο του 2023, η Επιτροπή παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ιστορικό

Η οδηγία για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό (οδηγία 2014/89/ΕΕ) θεσπίζει ένα πλαίσιο για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό με στόχο την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης των θαλάσσιων οικονομιών, της βιώσιμης ανάπτυξης των θαλάσσιων περιοχών και της βιώσιμης χρήσης των θαλάσσιων πόρων.

Στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης θαλάσσιας πολιτικής της Ένωσης, το εν λόγω πλαίσιο προβλέπει τη θέσπιση και την εφαρμογή από τα κράτη μέλη θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού με σκοπό τη συμβολή στην επίτευξη των στόχων που ορίζονται στο άρθρο 5 της οδηγίας. Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ χερσαίων και θαλάσσιων δραστηριοτήτων, να μειώνει τις συγκρούσεις και να δημιουργεί συνέργειες, καθώς και να προωθεί τη διασυνοριακή συνεργασία μεταξύ των χωρών της ΕΕ (π.χ. για την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τον καθορισμό οδών ναυσιπλοΐας, την τοποθέτηση αγωγών και υποβρύχιων καλωδίων κ.λπ.). Κατ’ αυτόν τον τρόπο, θέτει επίσης σε εφαρμογή τις σχετικές διατάξεις της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας.

Η Επιτροπή αποφάσισε σήμερα να θέσει στο αρχείο παρόμοια υπόθεση κατά της Βουλγαρίας μετά την έγκριση και την υποβολή στην Επιτροπή του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδίου της στις 31 Αυγούστου 2023.

Για περισσότερες πληροφορίες

Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός

Βάση αποφάσεων για παραβάσεις

Ενωσιακή διαδικασία επί παραβάσει

Ελλάδα [INFR (2021) 2226]

Δέσμη παραβάσεων Δεκεμβρίου 2023

H Paypal δεσμεύεται να τροποποιήσει τους όρους και τις προϋποθέσεις της προκειμένου να συμμορφωθεί πλήρως με τους κανόνες της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών.

Κατόπιν διαλόγου με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις εθνικές αρχές προστασίας των καταναλωτών, η Paypal δεσμεύεται να τροποποιήσει τους γενικούς όρους και προϋποθέσεις της ώστε να τους καταστήσει πιο διαφανείς και κατανοητούς από τους καταναλωτές.

Το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών, υπό τον συντονισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και την ηγεσία της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος της Γερμανίας (Umweltbundesamt), ξεκίνησε διάλογο με την Paypal τον Μάιο του 2023.

Το δίκτυο έκρινε ότι οι γενικοί όροι και προϋποθέσεις της εταιρίας ήταν υπερβολικά δυσνόητοι και αθέμιτοι έναντι των καταναλωτών. Η Paypal δέχτηκε να αντιμετωπίσει τα ζητήματα που επισήμαναν οι υπεύθυνές αρχές για την προστασία των καταναλωτών και να τροποποιήσει τους προβληματικούς όρους της σύμβασης χρήσης της προκειμένου να σεβαστεί την οδηγία για τις καταχρηστικές ρήτρες των συμβάσεων.

Οι δεσμεύσεις που ανέλαβε η Paypal θα προσαρμόσουν τις πρακτικές της εταιρίας στις απαιτήσεις της νομοθεσίας της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών.

Περαιτέρω πληροφορίες είναι διαθέσιμες στο σχετικό δελτίο τύπου.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Christian Wigand — Τηλ.: + 32 2 296 22 53; Cristina Torres Castillo — Τηλ.: + 32 2 299 06 79)

Η Επιτροπή ξεκινάει διαβούλευση σχετικά με την αναθεώρηση των κανόνων της ΕΕ για την επισήμανση των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων

Η Επιτροπή ξεκίνησε δημόσια διαβούλευση σχετικά με ένα ενιαίο σύνολο κανόνων για την επισήμανση των κλωστοϋφαντουργικών και συναφών προϊόντων. Σκοπός είναι η παροχή σαφών πληροφοριών στους καταναλωτές, η βελτίωση της διαδικασίας ανακύκλωσης και αναβαθμιστικής ανακύκλωσης και η διευκόλυνση της τήρησης των κανόνων από τους παραγωγούς.

Σύμφωνα με τον ισχύοντα κανονισμό για την επισήμανση κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, οι κανόνες περιορίζονται στην σύνθεση των ινών των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, με αποτέλεσμα να υπάρχουν διαφορές μεταξύ των κρατών μελών στην επισήμανση άλλων παραμέτρων, όπως η συντήρηση και το μέγεθος.

Η διαβούλευση αποτελεί συνέχεια μιας πρόσκλησης υποβολής στοιχείων που δημοσιεύτηκε τον Αύγουστο. Η πρόσκληση συνέλεξε κάποιες πρώτες παρατηρήσεις από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη του οικοσυστήματος κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων. Το ερώτημα που τέθηκε ήταν αν και με ποιον τρόπο πρέπει να προσαρμοστεί ο κανονισμός στις νέες προσκλήσεις, όπως η εμφάνιση νέων ινών και καινούργιων τεχνολογιών ανακύκλωσης που απαιτούν καλύτερο προσδιορισμό των ινών.

Η εν εξελίξει διαβούλευση θα επικεντρωθεί ειδικότερα στον  τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές μπορούν να αποκτήσουν χρήσιμες και ακριβείς πληροφορίες για διαφορετικά προϊόντα με συγκρίσιμο τρόπο χωρίς να παραπλανώνται. Ταυτόχρονα, θα εξετάσει πώς μπορούν να μειωθούν τα κόστη συμμόρφωσης των εταιριών που δραστηριοποιούνται στην αγορά της ΕΕ και πώς μπορεί να εξασφαλιστεί η διαφάνεια και η συνοχή της νομοθεσίας.

Η επικαιροποίηση των ισχυόντων κανόνων της ΕΕ θα περιλαμβάνει τα κλωστοϋφαντουργικά και συναφή προϊόντα κλωστοϋφαντουργίας, όπως ρούχα, αξεσουάρ ένδυσης και ορισμένα οικιακά και εγχώρια προϊόντα. Θα εξεταστούν επίσης λύσεις όπως οι τεχνολογίες ψηφιακής επισήμανσης.

Η διαβούλευση θα είναι ανοιχτή μέχρι τις 12 Απριλίου του 2024 και είναι διαθέσιμη στην διαδικτυακή πύλη «Πείτε την άποψή σας». Στη συνέχεια, η Επιτροπή προτίθεται να υποβάλει πρόταση αναθεώρησης του κανονισμού για την επισήμανση των προϊόντων κλωστοϋφαντουργίας, όπως περιγράφεται στην Στρατηγική της ΕΕ για βιώσιμα και κυκλικά κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Johanna Bernsel – Τηλ.: + 32 2 298 66 99; Ana Martinez Sanjurjo – Τηλl.: +32 2 296 30 66)

The European Commission is committed to personal data protection.  Any personal data is processed in line with Regulation (EC) 2018/1725. All personal information processed by the Directorate-General for Communication / European Commission Representations is treated accordingly. If you do not work for a media organisation, you are welcome to contact the EU through Europe Direct in writing or by calling 00 800 6 7 8 9 10 11.

Athanasios ATHANASIOU

Press Officer / Political Reporter

European Commission

Representation in Cyprus

EU House, 30  Vyronos Avenue, 1096 Nicosia

Tel: +357 22 81 75 76 Mob: +357 99 363753

Twitter: @aathans

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *