Skip to content

Χρειάζεσαι πίστωση; Μην βάζεις απλά την υπογραφή σου. Έχεις δικαιώματα

 

 

 

 

Βοηθώντας τους Κύπριους καταναλωτές να ασκήσουν τα δικαιώματα τους

Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκαινίασε σήμερα στην Κύπρο μια εκστρατεία ενημέρωσης για την καταναλωτική πίστη. «Χρειάζεσαι πίστωση; Μην βάζεις απλά την υπογραφή σου. Έχεις δικαιώματα» – αυτό είναι το σύνθημα της εκστρατείας, ο κύριος σκοπός της οποίας είναι η ευαισθητοποίηση των νεαρών ενηλίκων, ηλικίας μεταξύ 18 και 35 ετών, για τα δικαιώματα που έχουν σχετικά με τις συμβάσεις πίστωσης.

Τα δικαιώματα αυτά απορρέουν από την Οδηγία για την Καταναλωτική Πίστη (Οδηγία 2008/48/ΕΚ), η οποία τέθηκε σε ισχύ τον Ιούνιο του 2010 και ισχύει για δάνεια μεταξύ €250 και €75.000. Ο Επίτροπος της ΕΕ για Θέματα Καταναλωτών, Neven Mimica, δήλωσε: «Όταν πρόκειται για τις  χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, οι επιλογές των καταναλωτών μπορεί να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στις ζωές τους. Θέλουμε να ενισχύσουμε τους καταναλωτές ώστε να μπορούν να επιλέξουν το σωστό πιστωτικό προϊόν και να αποφύγουν το χρέος, αλλά για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει πρώτα να ενημερωθούν για τα δικαιώματά τους.»

Η εκστρατεία επικεντρώνεται στα πέντε βασικά δικαιώματα των καταναλωτών σε σχέση με την καταναλωτική πίστη:
– Το δικαίωμα στην ξεκάθαρη διαφήμιση,
– Το δικαίωμα στην τυποποιημένη και συγκρίσιμη πληροφόρηση πριν την υπογραφή μιας
σύμβασης,
– Το δικαίωμα στη σαφήνεια της πιστωτικής σύμβασης,
– Το δικαίωμα υπαναχώρησης από μια σύμβαση εντός 14 ημερών,
– Και το δικαίωμα πρόωρης αποπληρωμής.

Μια πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι περίπου το 35% των Κυπρίων καταναλωτών έλαβαν πίστωση τα τελευταία δυο χρόνια. Ωστόσο, περίπου το 70% δεν ένιωθαν επαρκώς πληροφορημένοι για τα δικαιώματα τους και 50% δεν ένιωθαν αρκετά σίγουροι ώστε να επιλέξουν το κατάλληλο προϊόν.

Επίσης, περίπου έξι στους δέκα ερωτηθέντες δήλωσαν ότι η σύγκριση πιστωτικών προϊόντων είναι χρονοβόρα και δύσκολη.

Για το λόγο αυτό η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκαινίασε σήμερα στην Κύπρο μια εκστρατεία ενημέρωσης για την καταναλωτική πίστη η οποία διεξάγεται επίσης στη Μάλτα, την Ιρλανδία και την Ισπανία μέχρι το Φεβρουάριο του 2014.

Ιστορικό
Η Οδηγία για την Καταναλωτική Πίστη αποσκοπεί στην εναρμόνιση των νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων των Κρατών Μελών που καλύπτουν πιστώσεις που χορηγούνται στους καταναλωτές με απώτερο σκοπό τη διευκόλυνση των διασυνοριακών υπηρεσιών. Στοχεύει επίσης στην εξασφάλιση της πληρέστερης διαφάνειας των συμβατικών όρων και στη βελτίωση του επιπέδου προστασίας των καταναλωτών.Έρευνα για τα “δικαιώματα καταναλωτικής πίστης”, TNS Opinion, Μάïος 2013, διαθέσιμη από: http://ec.europa.eu/katanalwtikhs-pisths

Η Οδηγία προβλέπει ένα κατανοητό σύνολο πληροφοριών που πρέπει να παρέχεται στους καταναλωτές σε εύθετο χρόνο πριν από τη σύναψη της σύμβασης και επίσης ως μέρος της σύμβασης πίστωσης. Για παράδειγμα, προκειμένου να ενισχυθεί η συγκρισιμότητα των διάφορων προσφορών και να καταστεί η πληροφόρηση πιο κατανοητή, οι πληροφορίες που παρέχονται πριν από τη σύναψη της σύμβασης θα πρέπει να δίνονται σε τυποποιημένη μορφή (Τυποποιημένες Ευρωπαϊκές Πληροφορίες Καταναλωτικής Πίστης).

Επιπλέον, η παρούσα Οδηγία προβλέπει δύο βασικά δικαιώματα για τους καταναλωτές: έχουν στη διάθεση τους  14 μέρες για να υπαναχωρήσουν από τη σύμβαση πίστωσης χωρίς να αναφέρουν τους λόγους. Επίσης, θα δικαιούνται ανά πάσα στιγμή να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη σύμβαση πίστωσης, ενώ ο πιστωτικός φορέας δικαιούται εύλογης και αντικειμενικώς αιτιολογημένης αποζημίωσης.

Τα Κράτη Μέλη κλήθηκαν να μεταφέρουν την Οδηγία για την Καταναλωτική Πίστη στο εσωτερικό τους δίκαιο πριν τις 11 Ιουνίου 2010.

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε τις ιστοσελίδες:
http://ec.europa.eu/katanalwtikhs-pisths
http://ec.europa.eu/consumers/rights/fin_serv_en.htm#credit

 

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *