Skip to content

Περίοδος των διακοπών: χρήσιμες συμβουλές για ένα ανέμελο καλοκαίρι

Καθώς αρχίζει ήδη η περίοδος των διακοπών και εκατομμύρια Ευρωπαίοι ετοιμάζονται να ταξιδέψουν ανά την Ευρώπη και πέρα από αυτή, θα βρείτε παρακάτω ορισμένες συμβουλές για το τι να κάνετε, όταν αντιμετωπίζετε κάποιο πρόβλημα. Εάν αναρωτιέστε ποιος θα καλύψει τα έξοδα της περίθαλψής σας σε περίπτωση ατυχήματος ή θέλετε να μάθετε τι είδους έγγραφα χρειάζεστε για να πάρετε μαζί τον σκύλο σας, ιδού ένας κατάλογος με τα μέτρα που έχει λάβει η Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε να σας βοηθήσει στη διάρκεια του ταξιδιού σας.

Ταξιδεύω εκτός Ευρώπης, αλλά η χώρα μου δεν διαθέτει πρεσβεία ή προξενείο στον προορισμό μου. Με ποιον πρέπει να έρθω σε επαφή αν χρειαστώ βοήθεια;

Ως πολίτης κράτους μέλους της ΕΕ είστε αυτομάτως πολίτης της ΕΕ και, κατά συνέπεια, έχετε δικαίωμα σε προξενική συνδρομή αν βρίσκεστε εκτός της ΕΕ (μολονότι η χώρα σας δεν εκπροσωπείται). Μπορείτε να απευθυνθείτε σε προξενείο ή πρεσβεία οποιουδήποτε κράτους μέλους της ΕΕ για βοήθεια, αν, για παράδειγμα, έχετε συλληφθεί, έχετε υποστεί σοβαρό ατύχημα ή έχετε χάσει σημαντικά έγγραφα.

Επίσης, έχετε δικαίωμα για βοήθεια σε καταστάσεις κρίσης: Τα κράτη μέλη της ΕΕ πρέπει να βοηθήσουν τους πολίτες να εκκενώσουν την περιοχή όταν χρειάζεται, όπως θα έκαναν αν ήταν υπήκοοι της δικής τους χώρας.

Μπορείτε να βρείτε αν η χώρα σας εκπροσωπείται στον προορισμό σας στον δικτυακό τόπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την προξενική προστασία:

Ποιον θα πρέπει να καλέσω αν εξαφανιστεί το παιδί μου;

Η Ευρωπαϊκή Ένωση συμφώνησε να υπάρχει μια κοινή τηλεφωνική γραμμή βοήθειας (116 000) στην οποία αναφέρονται εξαφανίσεις παιδιών σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Είτε είστε γονιός του οποίου το παιδί έχει εξαφανιστεί, έχει χαθεί ή το έχει σκάσει, είτε έχετε πληροφορίες για εξαφανισμένο παιδί, μπορείτε να καλέσετε το ίδιο νούμερο. Μέσω αυτού του αριθμού θα έρθετε σε επαφή με έναν έμπειρο φορέα που θα μπορέσει να σας παράσχει υποστήριξη και πρακτική βοήθεια, σε ψυχολογικό, νομικό ή διοικητικό επίπεδο.

Ποιος μπορεί να με βοηθήσει αν στις διακοπές μου αντιμετωπίζω προβλήματα με την αεροπορική εταιρεία, την εταιρεία μίσθωσης αυτοκινήτων ή τον ταξιδιωτικό πράκτορα;

Αν καθυστερήσουν ή ακυρωθούν δρομολόγια αεροπλάνων, τρένων, λεωφορείων και πλοίων…

Χάρη στους κανόνες για τα δικαιώματα των επιβατών της ΕΕ αν η πτήση ή το ταξίδι σας καθυστερήσει πολλές ώρες, η εταιρεία που σας μεταφέρει πρέπει να σας δώσει μια δίκαιη αποζημίωση. Εάν ακυρωθεί και πρέπει να μείνετε σε ξενοδοχείο μακριά από τον τελικό σας προορισμό, η αεροπορική εταιρεία ή η σιδηροδρομική εταιρεία πρέπει να καλύψει το σχετικό κόστος. Προτού ταξιδέψετε, ελέγξτε πώς μπορείτε να διεκδικήσετε τα δικαιώματά σας σε αεροδρόμια, λιμένες, και σταθμούς λεωφορείων και τρένων στην Ευρώπη ή τηλεφορτώστε την εφαρμογή για «έξυπνα τηλέφωνα» (smartphones).

Ποια ειδικά δικαιώματα διαθέτω, αν είμαι ταξιδιώτης με αναπηρία;

Οι κανόνες της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών προστατεύουν τα άτομα με αναπηρία καθώς και τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα από τις διακρίσεις, όταν ταξιδεύουν αεροπορικώς ή σιδηροδρομικώς, και τους δίνουν τη δυνατότητα να έχουν την ίδια πρόσβαση στη μεταφορά όπως οι άλλοι πολίτες.

Εάν δικαιούστε να χρησιμοποιείτε τις αναπηρικές θέσεις στάθμευσης στη χώρα σας, σας εξασφαλίζεται αντίστοιχη πρόσβαση σε όλη την Ευρώπη. Το μόνο που χρειάζεστε είναι η τυποποιημένη κάρτα στάθμευσης σας για άτομα με αναπηρία.

Έχω κάνει κράτηση για ένα πακέτο διακοπών, αλλά ο ταξιδιωτικός πράκτορας πτώχευσε. Μπορώ να ζητήσω επιστροφή των χρημάτων;

Η οδηγία για τα οργανωμένα ταξίδια προστατεύει τους ευρωπαίους καταναλωτές που πηγαίνουν διακοπές και καλύπτει τα οργανωμένα πακέτα διακοπών με προκαθορισμένο συνδυασμό τουλάχιστον δύο στοιχείων από τα ακόλουθα: 1) μεταφορές, 2) διαμονή 3) άλλες τουριστικές υπηρεσίες όπως ξεναγήσεις (οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στην τιμή).

Η οδηγία παρέχει προστασία που περιλαμβάνει: τις πληροφορίες σε ενημερωτικά φυλλάδια, τα δικαιώματα ακύρωσης χωρίς κυρώσεις, την ευθύνη για τις υπηρεσίες (π.χ. ξενοδοχεία που δεν πληρούν τα κριτήρια της κατηγορίας τους) και την προστασία σε περίπτωση πτώχευσης ταξιδιωτικού πράκτορα ή αεροπορικής εταιρείας.

Στο μέλλον, η προστασία αυτή θα επεκταθεί και στους ταξιδιώτες που αγοράζουν ηλεκτρονικά εξατομικευμένα πακέτα διακοπών (είτε απευθείας από έναν επαγγελματία είτε από διάφορους εμπορικά συνδεόμενους επαγγελματίες) βάσει των νέων προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που έλαβαν τη στήριξη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (MEMO/14/184). Περίπου 120 εκατομμύρια άτομα θα αποκτήσουν συμπληρωματική προστασία.

Μου άρεσαν τόσο πολύ οι διακοπές μου που σκέφτομαι να συνάψω σύμβαση χρονομεριστικής μίσθωσης στο ίδιο συγκρότημα. Τι πρέπει να έχω υπόψη μου;

Χάρη στους κανόνες της ΕΕ οι πωλητές χρονομεριστικής μίσθωσης πρέπει να παράσχουν εγκαίρως λεπτομερείς πληροφορίες στους πελάτες, προτού δεσμευτούν με οποιαδήποτε σύμβαση, μεταξύ άλλων για την τιμή, την περιγραφή του προϊόντος και την ακριβή χρονική περίοδο και τη διάρκεια διαμονής που δικαιούται ο πελάτης σύμφωνα με τη σύμβαση. Οι πληροφορίες αυτές θα πρέπει να παρέχονται στη γλώσσα του πελάτη, εφόσον το επιλέξει.

Οι κανόνες εξασφαλίζουν επίσης ότι οι πελάτες μπορούν να υπαναχωρήσουν από τη σύμβαση εντός προθεσμίας 14 ημερολογιακών ημερών και ότι οι πωλητές δεν επιτρέπεται να ζητούν από τους πελάτες καμία μορφή προκαταβολής ή κατάθεσης κατά την εν λόγω περίοδο.

Πριν από τη σύναψη της σύμβασης, οι πωλητές πρέπει να εφιστούν ρητώς την προσοχή του πελάτη στην ύπαρξη του δικαιώματος υπαναχώρησης, στη διάρκεια της περιόδου υπαναχώρησης και στην απαγόρευση να ζητείται η χορήγηση προκαταβολής κατά τη διάρκεια της προθεσμίας υπαναχώρησης.

Πιο αναλυτικά: europa.eu

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *