Διαβάστε τα 5 βασικά δικαιώματα που πρέπει να γνωρίζετε: crd_arc2014_factsheet-consumer_el
Τα δικαιώματα 507 και πλέον εκατομμυρίων καταναλωτών μπαίνουν από σήμερα στην ψηφιακή εποχή
Καλά νέα για τα 507 και πλέον εκατομμύρια καταναλωτές της Ευρώπης: Από σήμερα, η νέα ενωσιακή νομοθεσία θα υποστηρίζει τα δικαιώματά τους σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η νέα οδηγία για τα δικαιώματα των καταναλωτών, που άρχισε να ισχύει, ενισχύει τα δικαιώματα των καταναλωτών οπουδήποτε και οποτεδήποτε κάνουν αγορές στην ΕΕ – είτε στο διαδίκτυο είτε σε κατάστημα. Οι επιχειρήσεις θα ωφεληθούν και αυτές από τους νέους κανόνες, οι οποίοι εξασφαλίζουν ισότιμους όρους ανταγωνισμού, καθώς οι έμποροι θα μπορούν να πωλούν με μικρότερο κόστος τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους εκτός συνόρων. Χάρη στους νέους κανόνες, για παράδειγμα, οι καταναλωτές θα έχουν σε όλη την ΕΕ δικαίωμα να αλλάξουν γνώμη ή να υπαναχωρήσουν από μια αγορά που έκαναν στο διαδίκτυο ή εκτός καταστήματος (συναλλαγές κατ’ οίκον) – μέσα σε 14 ημέρες, αντί για 7 ημέρες που είχαν προηγουμένως. Επιπλέον, οι νέοι κανόνες απαγορεύουν τις πρόσθετες επιβαρύνσεις για χρήση πιστωτικής κάρτας και τηλεφωνικής γραμμής εξυπηρέτησης, καθώς και τα προσυμπληρωμένα τετραγωνίδια διαφόρων ιστοσελίδων για χρέωση πρόσθετων πληρωμών (π.χ. κατά την αγορά αεροπορικών εισιτηρίων στο διαδίκτυο). Για να εξασφαλίσει την ενιαία εφαρμογή αυτών των νέων κανόνων σε ολόκληρη την ΕΕ, έτσι ώστε οι καταναλωτές να επωφελούνται από αυτούς σε οποιοδήποτε κράτος μέλος και αν βρίσκονται, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιεύει επίσης ένα έγγραφο καθοδήγησης για τις εθνικές αρχές, το οποίο περιλαμβάνει ένα προαιρετικό έντυπο βασικών πληροφοριών που πρέπει να παρέχονται σχετικά με τα ψηφιακά προϊόντα.
“Σήμερα η Ευρώπη θέτει τέρμα στην αισχροκέρδεια εις βάρος των καταναλωτών στο διαδίκτυο. Από σήμερα, κάθε Ευρωπαίος καταναλωτής θα μπορεί να διεκδικεί τα δικαιώματά του με βάση τη σχετική οδηγία της ΕΕ: τέρμα στα προσυμπληρωμένα τετραγωνίδια όταν αγοράζετε αεροπορικά εισιτήρια, τέρμα στις πρόσθετες επιβαρύνσεις για τη χρήση πιστωτικής κάρτας στο διαδίκτυο και τέρμα στις εμπορικές πρακτικές που δεν σας επιτρέπουν να επιστρέψετε ένα προϊόν που αγοράσατε στο διαδίκτυο”, δήλωσε η αντιπρόεδρος της Επιτροπής και επίτροπος Δικαιοσύνης Βίβιαν Ρέντινγκ. “Η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών είναι η καλύτερη είδηση για την ενιαία αγορά της ΕΕ. Η ενίσχυση της θέσης των καταναλωτών, μέσω της ενίσχυσης της εμπιστοσύνης τους, είναι το φθηνότερο κίνητρο που μπορεί να δημιουργήσει η Ευρώπη. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ελέγχει στο εξής αυστηρά αν τα κράτη μέλη τηρούν τα συμφωνηθέντα εφαρμόζοντας ορθά τους κανόνες και εξασφαλίζοντας στους καταναλωτές τα δικαιώματά τους.”
Η νέα οδηγία για τα δικαιώματα των καταναλωτών εναρμονίζει τους εθνικούς κανόνες για τους καταναλωτές σε πολλούς σημαντικούς τομείς, όπως η πληροφόρηση την οποία πρέπει να έχουν προτού προβούν στην αγορά προϊόντων ή υπηρεσιών, καθώς και το δικαίωμά τους να ακυρώνουν αγορές που πραγματοποιούν μέσω διαδικτύου. Μεγαλύτερη εναρμόνιση σημαίνει ότι οι καταναλωτές θα μπορούν πλέον να είναι σίγουροι ότι έχουν τα ίδια δικαιώματα οπουδήποτε και αν κάνουν αγορές εντός της ΕΕ. Σημαίνει επίσης απλούστερους και πιο προβλέψιμους κανόνες για τους εμπόρους, οι οποίοι τώρα θα έχουν περισσότερα κίνητρα για να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους εκτός συνόρων.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες της ΕΕ (βλ. ενημερωτικό δελτίο για τους νέους κανόνες), οι Ευρωπαίοι καταναλωτές μπορούν πλέον να επωφελούνται από τα εξής (βλ. Παράρτημα για περισσότερες πληροφορίες):
μεγαλύτερη διαφάνεια στις τιμές
τέλος στις αδικαιολόγητες πρόσθετες επιβαρύνσεις για χρήση πιστωτικής κάρτας ή τηλεφωνικής γραμμής εξυπηρέτησης
απαγόρευση των προσυμπληρωμένων τετραγωνιδίων στο διαδίκτυο, όπως π.χ. κατά την αγορά αεροπορικών εισιτηρίων
παράταση της προθεσμίας για αλλαγή γνώμης, από 7 σε 14 ημέρες σε όλες τις χώρες της ΕΕ
ενίσχυση του δικαιώματος επιστροφής χρημάτων, εντός 14 ημερών από την ημερομηνία ακύρωσης μιας αγοράς
απαγόρευση των παγίδων στο διαδίκτυο, όπως προσφορών στις οποίες κάτι διαφημίζεται ως δωρεάν ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι (π.χ. ωροσκόπια ή συνταγές μαγειρικής)
καλύτερη προστασία αναφορικά με το ψηφιακό περιεχόμενο, ιδίως τις πληροφορίες σχετικά με το λογισμικό και το υλισμικό με τα οποία λειτουργούν τα προϊόντα.
Ιστορικό
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε υποβάλει πρόταση νέων κανόνων για τους καταναλωτές τον Οκτώβριο του 2008 (IP/08/1474). Η τελική συμφωνία μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την οδηγία σχετικά με τα δικαιώματα των καταναλωτών επιτεύχθηκε μετά από παρέμβαση της επιτρόπου Δικαιοσύνης Βίβιαν Ρέντινγκ τον Ιούνιο του 2011, και εγκρίθηκε επίσημα στις 10 Οκτωβρίου 2011 (MEMO/11/675). Οι κυβερνήσεις είχαν προθεσμία δύο ετών – μέχρι τις 13 Δεκεμβρίου 2013 – για να μεταφέρουν τους κανόνες σε εθνικό επίπεδο, και εν συνεχεία να τους θέσουν σε ισχύ το αργότερο μέχρι τις 13 Ιουνίου 2014.
Τον Μάρτιο του 2014 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε εκστρατεία για τα δικαιώματα των καταναλωτών, ενημερώνοντας τους πολίτες για τα δικαιώματά τους βάσει της νομοθεσίας της ΕΕ και για τους τρόπους ενημέρωσής τους σε περίπτωση αποριών ή προβλημάτων (MEMO/14/191). Η εκστρατεία απευθύνεται ειδικότερα στους καταναλωτές 8 χωρών: της Βουλγαρίας, της Ελλάδας, της Ισπανίας, της Ιταλίας, της Κύπρου, της Λετονίας, της Πολωνίας και της Πορτογαλίας.
Περισσότερες πληροφορίες
Ιστοσελίδα της αντιπροέδρου και επιτρόπου Δικαιοσύνης Βίβιαν Ρέντινγκ:
Ακολουθήστε την αντιπρόεδρο στο Twitter: @VivianeRedingEU
Ευρωπαϊκή Επιτροπή – οδηγία για τα δικαιώματα των καταναλωτών:
http://ec.europa.eu/justice/consumer-marketing/rights-contracts/directive/index_en.htm
Ακολουθήστε την ΓΔ Δικαιοσύνης στο Twitter: @EU_Justice