Σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη, λιγότεροι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ το 2019, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία που δημοσίευσε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, πέρυσι έχασαν τη ζωή τους 22 800 άτομα σε τροχαία δυστυχήματα, δηλαδή σημειώθηκανσχεδόν 7 000 λιγότεροι θάνατοι σε σχέση με το 2010 – μείωση κατά 23 %. Σε σύγκριση με το 2018, ο αριθμός μειώθηκε κατά 2 %. Με έναν μέσο όρο 51 θανάτων από τροχαία ατυχήματα ανά 1 εκατομμύριο κατοίκων, η Ευρώπη παραμένει μακράν η ασφαλέστερη περιοχή στον κόσμο όσον αφορά την οδική ασφάλεια.
Η επίτροπος Μεταφορών Αντίνα Βαλεάν δήλωσε τα εξής: «Κανένας θάνατος ή σοβαρός τραυματισμός στους ευρωπαϊκούς δρόμους έως το 2050. Αυτός είναι ο στόχος μας. Επιδιώκουμε μείωση κατά 50 % των θανάτων και κατά 50 % των σοβαρών τραυματισμών έως το 2030, και γνωρίζουμε ότι ο στόχος μας είναι εφικτός. Κατά το παρελθόν, η ΕΕ διαπίστωσε σημαντική μείωση του αριθμού των νεκρών από τροχαία δυστυχήματα, αλλά τα τελευταία χρόνια τα αριθμητικά στοιχεία παρέμειναν στάσιμα. Επιπλέον, οι διαφορές μεταξύ των χωρών εξακολουθούν να είναι τεράστιες. Θα επιτύχουμε τον στόχο μας μόνο μέσω ενός συνδυασμού νομοθετικών μέτρων, επαρκούς χρηματοδότησης, προτύπων για τα οχήματα και τις υποδομές, της ψηφιοποίησης και της ανταλλαγής βέλτιστων πρακτικών».
Η βασική τάση παραμένει καθοδική. Το 2019 οκτώ κράτη μέλη κατέγραψαν τους χαμηλότερους αριθμούς θανάτων που έχουν σημειώσει ποτέ: Κροατία, Φινλανδία Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Λετονία, Λουξεμβούργο και Σουηδία. Ωστόσο, η πρόοδος στις περισσότερες χώρες έχει επιβραδυνθεί. Κατά συνέπεια δεν θα υλοποιηθεί ο στόχος της ΕΕ να μειωθεί κατά το ήμισυ ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα από το 2010 έως τα τέλη του 2020. Αν και είναι πιθανόν να υπάρξουν σημαντικά λιγότεροι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2020 μετά τα μέτρα που ελήφθησαν για την αντιμετώπιση του κορονοϊού, η μείωση αυτή δεν θα είναι αρκετή για την επίτευξη του στόχου.
Ενώ οι επιδόσεις των κρατών μελών στον τομέα της οδικής ασφάλειας συγκλίνουν, καταγράφονται ακόμη τέσσερις φορές περισσότεροι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα στη χώρα με τις χειρότερες επιδόσεις απ’ ό, τι σε εκείνη με τις καλύτερες επιδόσεις. Οι ασφαλέστεροι δρόμοι βρίσκονταν στη Σουηδία (22 θάνατοι/εκατομμύριο κατοίκων) και στην Ιρλανδία (29/εκατομμύριο), ενώ η Ρουμανία (96/εκατομμύριο), η Βουλγαρία (89/εκατομμύριο) και η Πολωνία (77/εκατομμύριο) ανέφεραν τα υψηλότερα ποσοστά θανατηφόρων ατυχημάτων το 2019. Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 51 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων.
Ορισμένες χώρες έχουν σημειώσει τεράστια πρόοδο: Η Ελλάδα, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Ιρλανδία, οι τρεις βαλτικές χώρες (Λετονία, Λιθουανία και Εσθονία) και η Κροατία κατέγραψαν υψηλότερη από τον μέσο όρο μείωση (μεταξύ 30 και 40 %) όσον αφορά τον αριθμό των θανάτων από τροχαία ατυχήματα.
Ιστορικό
Για την επόμενη δεκαετία, η ΕΕ καθόρισε στο πλαίσιο πολιτικής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια 2021-2030, νέο στόχο μείωσης κατά 50 % των θανάτων και, για πρώτη φορά, το ίδιο και για τους σοβαρούς τραυματισμούς έως το 2030. Η Διακήρυξη της Στοκχόλμης του Φεβρουαρίου 2020 ανοίγει τον δρόμο για την περαιτέρω παγκόσμια πολιτική δέσμευση για την επόμενη δεκαετία.
Εκτιμάται ότι, σε κάθε ζωή που χάνεται, αντιστοιχούν πέντε ακόμη θύματα σοβαρών τραυματισμών με συνέπειες που αλλάζουν τη ζωή τους (περίπου 120 000 άτομα το 2019). Το εξωτερικό κόστος των τροχαίων δυστυχημάτων εκτιμάται ότι ανέρχεται σε περίπου 280 δισεκατομμύρια ευρώ, ήτοι περίπου στο 2 % του ΑΕΠ της ΕΕ.
Στο στρατηγικό σχέδιο δράσης για την οδική ασφάλεια και στο πλαίσιο πολιτικής για την οδική ασφάλεια για την περίοδο 2021-2030 της Επιτροπής καθορίζονται επίσης φιλόδοξα σχέδια οδικής ασφάλειας για την επίτευξη του στόχου για μηδενικούς θανάτους από τροχαία ατυχήματα έως το 2050 («Όραμα μηδενικών απωλειών»).
Για την επίτευξη του «οράματος μηδενικών απωλειών», η Επιτροπή εφαρμόζει το Ασφαλές Σύστημα στην ΕΕ. Το εν λόγω Ασφαλές Σύστημα απαιτεί ασφαλέστερα οχήματα, ασφαλέστερες υποδομές, καλύτερη χρήση του προστατευτικού εξοπλισμού, χαμηλότερες ταχύτητες και καλύτερες μετατραυματικές υπηρεσίες. Επιπλέον, η ΕΕ θα επιδιώξει τη βελτίωση της διασυνοριακής επιβολής του νόμου για τις τροχαίες παραβάσεις, την ψηφιοποίηση των αδειών οδήγησης και την ανάπτυξη νέων τρόπων παροχής βοήθειας στα κράτη μέλη που καταγράφουν χαμηλά επίπεδα οδικής ασφάλειας.
Περισσότερες πληροφορίες
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ: Στατιστικά του 2019 για την οδική ασφάλεια: τι κρύβεται πίσω από τους αριθμούς;
Εργασίες της Επιτροπής για την οδική ασφάλεια και στατιστικές για την οδική ασφάλεια στην ΕΕ
Θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων – προκαταρκτικά στοιχεία για το 2019*
2010 | 2018 | 2019 | % μεταβολή 2018-2019 | % μεταβολή 2010-2019 | |
Βέλγιο | 77 | 53 | 56 | 6 % | -24 % |
Βουλγαρία | 105 | 87 | 89 | 3 % | -19 % |
Τσεχία | 77 | 62 | 58 | -6 % | -23 % |
Δανία | 46 | 30 | 35 | 20 % | -20 % |
Γερμανία | 45 | 40 | 37 | -7 % | -16 % |
Εσθονία | 59 | 51 | 39 | -22 % | -34 % |
Ιρλανδία | 47 | 29 | 29 | 1 % | -33 % |
Ελλάδα | 113 | 65 | 65 | -1 % | -45 % |
Ισπανία | 53 | 39 | 36 | -6 % | -31 % |
Γαλλία | 64 | 49 | 48 | 0 % | -19 % |
Κροατία | 99 | 77 | 73 | -6 % | -30 % |
Ιταλία | 70 | 55 | 55 | -1 % | -20 % |
Κύπρος | 73 | 57 | 59 | 6 % | -13 % |
Λετονία | 103 | 78 | 69 | -12 % | -39 % |
Λιθουανία | 95 | 62 | 66 | 6 % | -38 % |
Λουξεμβούργο | 64 | 60 | 36 | -39 % | -31 % |
Ουγγαρία | 74 | 65 | 62 | -5 % | -19 % |
Μάλτα | 31 | 38 | 32 | -11 % | 23 % |
Κάτω Χώρες | 32 | 35 | 34 | -3 % | 9 % |
Αυστρία | 66 | 46 | 46 | 0 % | -26 % |
Πολωνία | 103 | 76 | 77 | 0 % | -26 % |
Πορτογαλία | 80 | 66 | 61 | -8 % | -33 % |
Ρουμανία | 117 | 96 | 96 | 0 % | -22 % |
Σλοβενία | 67 | 44 | 49 | 13 % | -25 % |
Σλοβακία | 65 | 48 | 51 | 7 % | -25 % |
Φινλανδία | 51 | 43 | 37 | -14 % | -24 % |
Σουηδία | 28 | 32 | 22 | -32 % | -17 % |
ΕΕ | 67 | 52 | 51 | -2 % | -23 % |
Ηνωμένο Βασίλειο | 30 | 28 | 28 | 0 % | -3 % |
Ελβετία | 42 | 27 | 22 | -20 % | -43 % |
Νορβηγία | 43 | 20 | 20 | 1 % | -48 % |
Ισλανδία | 25 | 52 | 17 | -67 % | -25 % |
*Τα στοιχεία για το 2019 βασίζονται σε προσωρινά δεδομένα για ορισμένες χώρες και μπορεί να υποστούν μικρές αλλαγές όταν δημοσιοποιηθούν τα τελικά στοιχεία το φθινόπωρο του 2020. Οι ποσοστιαίες μεταβολές στον πίνακα βασίζονται στον απόλυτο αριθμό των θανάτων και όχι στο ποσοστό ανά εκατομμύριο κατοίκων. Εκτός αν αναφέρεται διαφορετικά, όλα τα συγκεντρωτικά στοιχεία της ΕΕ αντικατοπτρίζουν πλέον την κατάσταση στην ΕΕ χωρίς το Ηνωμένο Βασίλειο. Παρόλο που αυτό οδηγεί αναπόφευκτα σε μικρότερο συνολικό αριθμό θανάτων στην Ένωση, το ποσοστό ανά εκατομμύριο κατοίκων στην ΕΕ έχει σημειώσει αύξηση λόγω του συγκριτικά καλού ιστορικού του Ηνωμένου Βασιλείου όσον αφορά την οδική ασφάλεια
Αρμόδιοι επικοινωνίας με τα ΜΜΕ
· Stefan DE KEERSMAECKER
Τηλέφωνο
+32 2 298 46 80
Ηλεκτρονική διεύθυνση
stefan.de-keersmaecker@ec.europa.eu
· Stephan MEDER
Τηλέφωνο
+32 2 291 39 17
Ηλεκτρονική διεύθυνση
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεσμεύεται στην προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Όλα τα προσωπικά δεδομένα επεξεργάζονται σύμφωνα με τον Κανονισμό (EC) αριθ. 2018/1725. Όλα τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που επεξεργάζεται η Γενική Διεύθυνση Επικοινωνίας/Αντιπροσωπείες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα διαχειρίζονται αναλόγως.