Skip to content

Ευρωπαϊκές Ειδήσεις 30/4

Η Επιτροπή πωλεί 23 κτίριά της στο Βέλγιο ώστε η ευρωπαϊκή συνοικία να καταστεί πιο πράσινη και με πιο μεικτές χρήσεις

Χθες, η Επιτροπή και το Βέλγιο συνήψαν συμφωνία βάσει της οποίας το βελγικό κρατικό επενδυτικό ταμείο SFPIM αγοράζει από την Επιτροπή 23 κτίρια έναντι τιμήματος 900 εκατ. ευρώ. Η συναλλαγή αυτή θα επιτρέψει τη μετατροπή της συνοικίας όπου στεγάζονται τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα σε έναν αστικό χώρο σύγχρονο, ελκυστικό και πιο πράσινο, όπου τα κτίρια γραφείων θα συνυπάρχουν αρμονικά με κατοικίες, καταστήματα και χώρους αναψυχής.

Η πώληση θα συμβάλει σημαντικά στις προσπάθειες της Επιτροπής να μειώσει τους χώρους γραφείων της κατά 25% έως το 2030, να εκσυγχρονίσει τα ακίνητά της καθιστώντας τα πιο οικολογικά και παράλληλα να περιορίσει το αποτύπωμα άνθρακά της. Έτσι θα καταστούν δυνατές και οικονομίες κλίμακας, καθώς το προσωπικό θα εργάζεται σε λιγότερα, μεγαλύτερα και ενεργειακά αποδοτικότερα κτίρια. Επιπλέον, η αντικατάσταση των παλαιών κτιρίων με σύγχρονα και ευέλικτα γραφεία θα καταστήσει την Επιτροπή πιο ελκυστικό εργοδότη, ενώ προσαρμόζει τις ανάγκες της σε γραφεία στον νέο υβριδικό τρόπο εργασίας.

Ταυτόχρονα, το SFPIM και η Περιφέρεια Βρυξελλών αναβαθμίζουν τα κύρια ακίνητα  της ευρωπαϊκής συνοικίας. Το SFPIM θα συμπεριλάβει τα κτίρια αυτά στο χαρτοφυλάκιό του. Τα κτίρια θα ανακαινιστούν ώστε να καταστούν πιο βιώσιμα και να επιστρέψουν στην αγορά για μεικτή χρήση (επιχειρήσεις, στέγαση, υπηρεσίες). Τέλος, η πώληση ανταποκρίνεται στη φιλοδοξία της ομοσπονδιακής κυβέρνησης του Βελγίου να συνεχίσει να φιλοξενεί τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα, εδραιώνοντας την παρουσία τους στις Βρυξέλλες και να καταστήσει τις Βρυξέλλες μια πόλη ακόμη πιο διεθνή, σύγχρονη και πράσινη.

Κατόπιν της απόφασης της Επιτροπής να πωλήσει 23 από τα κτίριά της από το 2023 και μετά, προκηρύχθηκε διαγωνισμός το 2023. Η σύμβαση ανατέθηκε στο SFPIM.

Περισσότερα στοιχεία είναι διαθέσιμα στο κοινό δελτίο Τύπου.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Balazs Ujvari — Τηλ.: + 32 2 295 45 78· Veronica Favalli — Τηλ.: + 32 2 298 72 69)

Η Επιτροπή δέχεται αιτήσεις για διασυνοριακά έργα καθαρής ενέργειας στο πλαίσιο του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη»

Σήμερα η Επιτροπή δημοσίευσε μια νέα πρόσκληση υποβολής προτάσεων, ύψους 850 εκατ. ευρώ, για τη στήριξη έργων ενεργειακών υποδομών στο πλαίσιο του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη». 

Πρόκειται για την πρώτη πρόσκληση χρηματοδότησης για τον πρώτο κατάλογο έργων κοινού ενδιαφέροντος και έργων αμοιβαίου ενδιαφέροντος, ο οποίος καταρτίστηκε στο πλαίσιο του αναθεωρημένου κανονισμού για τα διευρωπαϊκά δίκτυα ενέργειας (ΔΕΔ-Ε). Ο αναθεωρημένος κανονισμός και ο κατάλογος είναι ευθυγραμμισμένοι με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και θα βοηθήσουν την ΕΕ να επιτύχει τους φιλόδοξους κλιματικούς και ενεργειακούς της στόχους. Για πρώτη φορά είναι επιλέξιμα για χρηματοδότηση από τον ΜΣΕ έργα για υπεράκτια δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και υδρογόνο, ενώ εξαιρούνται οι υποδομές ορυκτών καυσίμων.  

Οι φορείς υλοποίησης έργων μπορούν να υποβάλουν αίτηση για συγχρηματοδότηση από την ΕΕ υπό μορφή επιχορηγήσεων για μελέτες και για κατασκευαστικές εργασίες. Αιτήσεις γίνονται δεκτές έως τις 22 Οκτωβρίου 2024, ενώ στις 14 Μαΐου η Επιτροπή θα διοργανώσει διαδικτυακή ενημερωτική παρουσίαση της προκήρυξης και θα εξηγήσει στα ενδιαφερόμενα μέρη τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων και αξιολόγησης.  

Ο μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» (ΜΣΕ) αποτελεί βασικό χρηματοδοτικό μέσο της ΕΕ για την προώθηση της ανάπτυξης, της απασχόλησης και της ανταγωνιστικότητας μέσω στοχευμένων επενδύσεων σε υποδομές σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ο ΜΣΕ είναι επίσης καίριας σημασίας για την υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Κατά την περίοδο 2014-2020, ο ΜΣΕ «Ενέργεια» διέθεσε κονδύλια ύψους 4,7 δισ. ευρώ για μελέτες και εργασίες για τη στήριξη της υλοποίησης 107 έργων κοινού ενδιαφέροντος. Κατά την περίοδο 2021-27, ο ΜΣΕ «Ενέργεια» διαθέτει κονδύλια ύψους 5,88 δισ. ευρώ. 

Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες εδώ.

(Περισσότερες πληροφορίες: Tim McPhie – Τηλ.: +32 2 295 86 02· Giulia Bedini – Τηλ: +32 2 295 86 61· Ana Crespo Parrondo – Τηλ.: +32 2 298 13 25)

Η Επιτροπή ξεκινά την πρώτη φάση διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους σχετικά με τη δίκαιη τηλεργασία και το δικαίωμα στην αποσύνδεση

Σήμερα, η Επιτροπή ξεκίνησε την πρώτη φάση διαβούλευσης με τους Ευρωπαίους κοινωνικούς εταίρους για να συγκεντρώσει τις απόψεις τους σχετικά με την πιθανή κατεύθυνση της δράσης της ΕΕ για τη διασφάλιση δίκαιης τηλεργασίας και του δικαιώματος στην αποσύνδεση. Μετά την πανδημία του κορονοϊού, η τηλεργασία κατέστη ευρέως διαδεδομένη. Σύμφωνα με την έρευνα για το εργατικό δυναμικό της ΕΕ, το συνολικό ποσοστό των ατόμων που εργάζονται από το σπίτι στην ΕΕ έχει σχεδόν διπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια, από 11,1% το 2019 σε 20% το 2022.

Η τηλεργασία προσφέρει πράγματι πολλές ευκαιρίες στον κόσμο της εργασίας, αλλά συνεπάγεται και ορισμένες προκλήσεις. Ενώ καθιστά δυνατές ευέλικτες εργασιακές συνθήκες, εγείρει ερωτήματα για τον τρόπο διασφάλισης του σεβασμού των δικαιωμάτων των εργαζομένων σε ένα πιο ψηφιοποιημένο εργασιακό περιβάλλον. Αυτό οδήγησε σε εκκλήσεις διαφόρων ενδιαφερόμενων μερών για το «δικαίωμα στην αποσύνδεση», προκειμένου να οριοθετηθούν σαφώς η επαγγελματική και η ιδιωτική ζωή. 

Η σημερινή διαβούλευση ακολουθεί το ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου του 2021 με το οποίο ζητήθηκε η υποβολή πρότασης για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων. Σύμφωνα με τις πολιτικές κατευθύνσεις της Προέδρου φον ντερ Λάιεν όσον αφορά τα ψηφίσματα που ενέκρινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δυνάμει του άρθρου 225 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Επιτροπή δεσμεύεται να ανταποκριθεί με νομοθετική πρόταση η οποία θα συνάδει πλήρως με τις αρχές της αναλογικότητας, της επικουρικότητας και της βελτίωσης της νομοθεσίας.

Εν τω μεταξύ, οι Ευρωπαίοι διακλαδικοί κοινωνικοί εταίροι ξεκίνησαν διαπραγματεύσεις για την επικαιροποίηση της συμφωνίας-πλαισίου του 2002 για την τηλεργασία, με την υποστήριξη της Επιτροπής. Κατόπιν άκαρπων διαπραγματεύσεων, ζήτησαν το θέμα να αντιμετωπιστεί από την Επιτροπή. Γι’ αυτό η Επιτροπή ξεκινάει τώρα επίσημη διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους της ΕΕ, σύμφωνα με τους κανόνες και τη διαδικασία για τη νομοθεσία κοινωνικής πολιτικής. Η διαβούλευση θα διαρκέσει έως τις 11 Ιουνίου 2024.

Το σχετικό δελτίο Τύπου είναι διαθέσιμο  εδώ.

(Περισσότερες πληροφορίες: Veerle Nuyts — Τηλ.: +32 229 96302; Flora Matthaes – Τηλ.: +32 229-83951)

20 χρόνια μαζί: Η ΕΕ γιορτάζει τη διεύρυνση του 2004

Αυτή την εβδομάδα, η Ευρωπαϊκή Ένωση γιορτάζει την 20ή επέτειο της διεύρυνσης του 2004. Την 1η Μαΐου του 2004, η Κύπρος, η Τσεχία, η Εσθονία, η Ουγγαρία, η Λετονία, η Λιθουανία, η Μάλτα, η Πολωνία, η Σλοβακία και η Σλοβενία προσχώρησαν στην ΕΕ. Στην ομιλία της ενώπιον του Κοινοβουλίου την προηγούμενη εβδομάδα, η Πρόεδρος κ. φον ντερ Λάιεν περιέγραψε αυτή τη σημαντική στιγμή στη διαδικασία ολοκλήρωσης της ΕΕ ως «γέννηση μιας νέας εποχής». Στην 20ετία που έχει περάσει από τότε, σχεδόν 450 εκατομμύρια Ευρωπαίοι απολαμβάνουν την ελεύθερη κυκλοφορία σε μια μεγαλύτερη Ένωση. Οι πολίτες έχουν ισχυρότερα δικαιώματα και ελευθερίες. Οι οικονομίες των νέων, τότε, κρατών μελών ανθούν, η γεωργική τους παραγωγή έχει τριπλασιαστεί, ενώ τα ποσοστά ανεργίας τους μειώθηκαν στο μισό. Οι χώρες που ήταν ήδη μέλη κατά τη διεύρυνση του 2004 σημειώνουν επίσης ανάπτυξη και ευημερία. Η διεύρυνση έδωσε σε περισσότερους πολίτες και επιχειρήσεις της ΕΕ ευκαιρίες να σπουδάσουν και να εργαστούν στο εξωτερικό, να επενδύσουν και να εξαγάγουν σε μια ευρύτερη Ένωση. Η διεύρυνση του 2004 ενίσχυσε επίσης τη φωνή της Ευρώπης στην παγκόσμια σκηνή.

Για να μάθετε περισσότερα για τη διεύρυνση του 2004, καθώς και για τις δραστηριότητες της Επιτροπής για τον εορτασμό της 20ής επετείου, επισκεφτείτε την ειδική ιστοσελίδα μας και διαβάστε το νέο φυλλάδιό μας.

(Περισσότερες πληροφορίες: Eric Mamer – Τηλ.: +32 2 299 40 73)

Δήλωση του Επιτρόπου Σμιτ ενόψει της Eργατικής Πρωτομαγιάς

Ενόψει της αυριανής Εργατικής Πρωτομαγιάς, ο Επίτροπος κ. Νικολά Σμιτ προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

«Την 1 Μαΐου, ενώ γιορτάζουμε την Εργατική Πρωτομαγιά, κάνουμε κι έναν απολογισμό της προόδου που σημείωσε η ΕΕ τη χρονιά που μας πέρασε στην προώθηση των δικαιωμάτων και των ευκαιριών των Ευρωπαίων εργαζομένων.

Το Ευρωπαϊκό Έτος Δεξιοτήτων οδήγησε σε επανάσταση δεξιοτήτων, στρέφοντας την προσοχή των φορέων χάραξης πολιτικής, των επιχειρήσεων και των ατόμων στη σημασία της συνεχούς εκπαίδευσης προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες μιας μεταβαλλόμενης ευρωπαϊκής αγοράς εργασίας. Μέσω πρωτοβουλιών όπως το Σύμφωνο για τις Δεξιότητες, χάρη στο οποίο καταρτίστηκαν 3,5 εκατ. εργαζόμενοι μόνο τη διετία 2022-2023, οικοδομούμε εταιρικές σχέσεις για να επενδύσουμε στους εργαζομένους του αύριο. Καθώς το Έτος πλησιάζει κι επίσημα στο τέλος του, πρέπει να συνεχίσουμε να τρέφουμε τη φλόγα της απόκτησης δεξιοτήτων.

Έχουμε σημειώσει σημαντική πρόοδο στην εργατική νομοθεσία. Για παράδειγμα, οι νέοι κανόνες της ΕΕ θα παρέχουν καλύτερες συνθήκες για όσους εργάζονται μέσω ψηφιακών πλατφορμών ώστε εκατομμύρια εργαζόμενοι να απολαμβάνουν τα εργασιακά δικαιώματα και την κοινωνική προστασία που αξίζουν.»

Η πλήρης δήλωση είναι διαθέσιμη εδώ.

(Περισσότερες πληροφορίες: Veerle Nuyts — Τηλ.: + 32 2 299 63 02· Flora Matthaes — Τηλ.: + 32 2 298 39 51)

Η ΕΕ και η Ιαπωνία προωθούν τις κοινές εργασίες για την ψηφιακή ταυτότητα, τους ημιαγωγούς, την τεχνητή νοημοσύνη

[Η είδηση αυτή μεταφράστηκε με αυτόματη μετάφραση. Επιστροφή στην αρχική γλώσσα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν αναλαμβάνει καμία ευθύνη για την ποιότητα και την ακρίβεια αυτής της αυτόματης μετάφρασης. Σημαντικές πληροφορίες σχετικά με την αυτόματη μετάφραση]

Σήμερα, η ΕΕ και η Ιαπωνία πραγματοποίησαν το δεύτερο Συμβούλιο Ψηφιακής Εταιρικής Σχέσης στις Βρυξέλλες. Στο Συμβούλιο συμπροήδρευσαν ο επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, κ. Τιερί Μπρετόν, και ο Υπουργός Ψηφιακού Μετασχηματισμού της Ιαπωνίας, Taro Kono, ο Υπουργός Εσωτερικών και Επικοινωνιών, Takeaki Matsumoto, και ο κοινοβουλευτικός υφυπουργός Οικονομίας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, κ. Τάκου Ισιίτη.

Η ΕΕ και η Ιαπωνία επιβεβαίωσαν εκ νέου τη σημασία της στρατηγικής εταιρικής σχέσης τους για την προώθηση των κοινών αξιών και του οράματός τους για έναν ψηφιακό μετασχηματισμό που θέτει τους ανθρώπους στο επίκεντρο και σέβεται τα θεμελιώδη δικαιώματα. Οι εταίροι εξέφρασαν ικανοποίηση για την επιτυχή εφαρμογή της ψηφιακής εταιρικής σχέσης και προέβησαν σε απολογισμό της προόδου που έχει επιτευχθεί μετά το πρώτο συμβούλιο ψηφιακής εταιρικής σχέσης το 2023. Συμφώνησαν σε κατάλογο νέων παραδοτέων για περαιτέρω συνεργασία σε βασικές ψηφιακές τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ), το 5G, το 6G, οι ημιαγωγοί, η υπολογιστική υψηλών επιδόσεων (HPC) και η κβαντική τεχνολογία, ενισχύοντας τη συνεργασία στην οικονομία δεδομένων και πλατφορμών, τα υποβρύχια καλώδια, την ηλεκτρονική ταυτοποίηση και την κυβερνοασφάλεια.

Βασικά αποτελέσματα του δεύτερου συμβουλίου ψηφιακής εταιρικής σχέσης

Η ΕΕ και η Ιαπωνία υπέγραψαν σήμερα μνημόνιο συνεργασίας για τις ψηφιακές ταυτότητες και τις υπηρεσίες εμπιστοσύνης. Το μνημόνιο αυτό θα διαμορφώσει μια κοινή αντίληψη των πρωτοβουλιών ψηφιακής ταυτότητας μεταξύ της ΕΕ και της Ιαπωνίας, δημιουργώντας οφέλη για το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις επιχειρηματικές ευκαιρίες, μειώνοντας τη γραφειοκρατία και ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα. Το μνημόνιο θα διευκολύνει την ελεύθερη ροή δεδομένων με εμπιστοσύνη μέσω της συνεργασίας και των περιπτώσεων χρήσης με βάση το πορτοφόλι ψηφιακής ταυτότητας της ΕΕ και τις υπηρεσίες εμπιστοσύνης. Αναμένεται να παρουσιαστεί ως «κοινή βέλτιστη πρακτική» στην επόμενη υπουργική σύνοδο του ΟΟΣΑ που θα πραγματοποιηθεί στις 2 και 3 Μαΐου 2024.

Στον τομέα των ημιαγωγών, η ΕΕ και η Ιαπωνία αποφάσισαν να συστήσουν ομάδα εμπειρογνωμόνων που θα αναπτύξουν ερευνητικό πρόγραμμα για την εφαρμογή του μνημονίου συνεργασίας για τους ημιαγωγούς του Ιουλίου 2023. Προετοιμάζουν επίσης διοικητική ρύθμιση για την προώθηση της ανταλλαγής πληροφοριών σχετικά με τα καθεστώτα δημόσιας στήριξης.

Η ΕΕ και η Ιαπωνία θα συνεχίσουν τις κοινές εργασίες τους για την υπολογιστική υψηλών επιδόσεων (HPC) και έχουν εντοπίσει υβριδικές εφαρμογές Quantum-HPC και περιπτώσεις χρήσης για περαιτέρω συνεργασία. Θα εξετάσουν θέματα για κοινά έργα βασικής έρευνας στον τομέα της κβαντικής. Οι δύο εταίροι διερευνούν επίσης τη συνεργασία στον τομέα της κυβερνοασφάλειας, συμπεριλαμβανομένων προτύπων και τρόπων αντιμετώπισης του χάσματος δεξιοτήτων.

Όσον αφορά το 6G, η ΕΕ και η Ιαπωνία έχουν δρομολογήσει συνεργατικά ερευνητικά έργα και προτίθενται να στηρίξουν παγκόσμιες πρωτοβουλίες τυποποίησης, οι οποίες είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη τεχνολογιών 6G. Και οι δύο πλευρές επιβεβαίωσαν το κοινό τους όραμα για ανοικτά και ανθεκτικά δίκτυα.

Επιπλέον, οι εταίροι ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να ενισχύσουν τη συνεργασία μεταξύ της Υπηρεσίας ΤΝ της ΕΕ και του ιαπωνικού ινστιτούτου για την ασφάλεια της ΤΝ. Θα συνεχίσουν να στηρίζουν τη διαδικασία και τον κώδικα δεοντολογίας της G7 για την ΤΝ στη Χιροσίμα για τη διαμόρφωση μιας αξιόπιστης παγκόσμιας διακυβέρνησης της ΤΝ. Η ΕΕ ενθάρρυνε επίσης τις ιαπωνικές εταιρείες να συμμετάσχουν στο σύμφωνο για την ΤΝ που δρομολόγησε η Επιτροπή για την προώθηση της έγκαιρης συμμόρφωσης με τις βασικές διατάξεις της πράξης για την ΤΝ σε εθελοντική βάση πριν από την έναρξη ισχύος της και τη γενική εφαρμογή της.

Η ΕΕ και η Ιαπωνία επιβεβαίωσαν τη σημασία της ανάπτυξης ασφαλών και ανθεκτικών υποθαλάσσιων καλωδιακών υποδομών, σύμφωνα με το μνημόνιο συνεργασίας σχετικά με τα υποβρύχια καλώδια για ασφαλή, ανθεκτική και βιώσιμη παγκόσμια συνδεσιμότητα, που υπεγράφη στις 3 Ιουλίου 2023, μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Υπουργείου Εσωτερικών Υποθέσεων και Επικοινωνιών. Και οι δύο πλευρές θα συνεχίσουν τη συνεργασία για την ανάπτυξη άμεσων συνδέσεων συνδεσιμότητας μεταξύ Ευρώπης και Ιαπωνίας, για παράδειγμα, μέσω της Αρκτικής, για την προώθηση εμπορικών ευκαιριών, αξιόπιστων διασυνοριακών ροών δεδομένων και ωκεανογραφικής έρευνας.

Τέλος, για να διασφαλιστεί ένα ασφαλές διαδικτυακό περιβάλλον στο οποίο θα διασφαλίζεται η ελευθερία της έκφρασης, η ΕΕ και η Ιαπωνία συμφώνησαν να διερευνήσουν τη δημιουργία ενός τακτικού διαύλου ανταλλαγής πληροφοριών σχετικά με τους κανονισμούς για τις επιγραμμικές πλατφόρμες, όπως οι ευρωπαϊκοί νόμοι για τις ψηφιακές υπηρεσίες και τις ψηφιακές αγορές.

Επόμενα βήματα

Το επόμενο Συμβούλιο Ψηφιακής Εταιρικής Σχέσης έχει προγραμματιστεί για το 2025, στο Τόκιο της Ιαπωνίας.

Ιστορικό

Και η ΕΕ και η Ιαπωνία συγκαταλέγονται στις μεγαλύτερες ψηφιακές οικονομίες παγκοσμίως. Δρομολόγησαν την πρώτη ψηφιακή εταιρική σχέση στις 12 Μαΐου 2022 κατά τη διάρκεια της 29ης συνόδου κορυφής Ιορδανίας-ΕΕ στο Τόκιο. Στόχος της ψηφιακής εταιρικής σχέσης είναι η προώθηση της συνεργασίας σε ψηφιακά ζητήματα, κυρίως μέσω της ενισχυμένης συνεργατικής έρευνας για τεχνολογίες αιχμής, του ρυθμιστικού διαλόγου και της σύγκλισης, καθώς και της διαμόρφωσης κοινών θέσεων σε διεθνή φόρουμ.

Η ψηφιακή εταιρική σχέση ΕΕ-Ιαπωνίας αποτελεί μέρος της στρατηγικής της ΕΕ για τη συνεργασία στον Ινδοειρηνικό, η οποία αποσκοπεί στην ενίσχυση των εταιρικών σχέσεων της ΕΕ στην Ασία. 

Περισσότερες πληροφορίες

Κοινή δήλωση ΕΕ-Ιαπωνίας

Πρώτο Συμβούλιο Ψηφιακής Εταιρικής Σχέσης ΕΕ-Ιαπωνίας

Ψηφιακές συμπράξεις

Δηλώσεις

Σήμερα, επιβεβαιώσαμε εκ νέου τη διαρκώς στενότερη στρατηγική εταιρική μας σχέση με την Ιαπωνία. Μαζί, προωθούμε τη διαλειτουργικότητα και τη συνεργασία όσον αφορά την ψηφιακή ταυτότητα, τα δεδομένα, τις αναδυόμενες τεχνολογίες, τους ημιαγωγούς, την ΤΝ και τις επιγραμμικές πλατφόρμες. Οι προσπάθειες για την επίτευξη κοινών προτύπων θα διευκολύνουν τις απρόσκοπτες ψηφιακές ανταλλαγές, θα στηρίξουν την καινοτομία και την ανταγωνιστικότητα και θα δημιουργήσουν περαιτέρω ευκαιρίες για τις οικονομίες μας.

κ. Τιερί Μπρετόν, επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς

Δημοπρασία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου παρέχει 720 εκατ. ευρώ για την παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου στην Ευρώπη

[Η είδηση αυτή μεταφράστηκε με αυτόματη μετάφραση. Επιστροφή στην αρχική γλώσσα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν αναλαμβάνει καμία ευθύνη για την ποιότητα και την ακρίβεια αυτής της αυτόματης μετάφρασης. Σημαντικές πληροφορίες σχετικά με την αυτόματη μετάφραση]

Σήμερα, η Επιτροπή χορηγεί σχεδόν 720 εκατ. EUR σε επτά έργα ανανεώσιμου υδρογόνου στην Ευρώπη, τα οποία επιλέχθηκαν μέσω της πρώτης ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου. Τα κονδύλια για τον εν λόγω πλειστηριασμό προέρχονται από τα έσοδα του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ. Οι επιτυχόντες προσφέροντες θα παράγουν ανανεώσιμο υδρογόνο στην Ευρώπη και θα λάβουν επιδότηση για τη γεφύρωση της διαφοράς τιμής μεταξύ του κόστους παραγωγής τους και της αγοραίας τιμής του υδρογόνου, η οποία επί του παρόντος καθοδηγείται από παραγωγούς μη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ως εκ τούτου, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Υδρογόνου συμβάλλει στην κλιμάκωση καθαρότερων καυσίμων, τα οποία θα συμβάλουν στην απαλλαγή της ευρωπαϊκής βιομηχανίας από τις ανθρακούχες εκπομπές. Το ανανεώσιμο υδρογόνο που παράγουν θα χρησιμοποιηθεί σε τομείς όπως ο χάλυβας, τα χημικά προϊόντα, οι θαλάσσιες μεταφορές και τα λιπάσματα.

Τα 7 επιλεγέντα έργα ήταν οι νικητές μιας δημοπρασίας με υπερκάλυψη, η οποία προσέλκυσε συνολικά 132 προσφορές. Από κοινού, οι επιτυχόντες προσφέροντες σχεδιάζουν να παράγουν 1.58 εκατομμύρια τόνους ανανεώσιμου υδρογόνου σε διάστημα δέκα ετών, αποφεύγοντας πάνω από 10 εκατομμύρια τόνους εκπομπών CO2. Τα επιλεγέντα έργα βρίσκονται σε 4 ευρωπαϊκές χώρες. Υπέβαλαν προσφορές μεταξύ 0.37 και 0,48 EUR ανά χιλιόγραμμο παραγόμενου ανανεώσιμου υδρογόνου και πληρούσαν επίσης τις άλλες απαιτήσεις προσόντων. Η επιδότηση που θα λάβουν τα 7 έργα κυμαίνεται από 8 εκατ. EUR έως 245 εκατ. EUR.

Πρόκειται για τα επιλεγέντα έργα:

Πίνακας.

Επιπλέον, μέσω του νέου μηχανισμού «δημοπρασίες ως υπηρεσία», η Γερμανία διέθεσε εθνική χρηματοδότηση ύψους 350 εκατ. EUR για έργα με την υψηλότερη κατάταξη στη Γερμανία, τα οποία δεν ήταν επιλέξιμα για στήριξη σε επίπεδο ΕΕ, αλλά πληρούν τα κριτήρια επιλεξιμότητας. Οι γερμανικές αρχές θα επιλέξουν και θα κοινοποιήσουν τα βραβευθέντα έργα. Το σύστημα «δημοπρασίες ωςυπηρεσία» είναι ανοικτό σε όλα τα κράτη μέλη, επιτρέποντάς τους να επωφελούνται από τον χώρο πλειστηριασμών σε επίπεδο ΕΕ και να χορηγούν εθνική χρηματοδότηση σε πρόσθετα έργα. Η Επιτροπή καλεί τα άλλα κράτη μέλη να επωφεληθούν από την υπηρεσία αυτή για μελλοντικές δημοπρασίες.

Επόμενα βήματα

Τα επτά επιλεγμένα έργα θα αρχίσουν τώρα να προετοιμάζουν τις επιμέρους συμφωνίες επιχορήγησης με τον Ευρωπαϊκό Εκτελεστικό Οργανισμό για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA). Οι συμφωνίες αυτές αναμένεται να υπογραφούν το αργότερο έως τον Νοέμβριο του 2024.

Τα επιλεγμένα έργα θα πρέπει να αρχίσουν να παράγουν ανανεώσιμο υδρογόνο εντός 5 ετών κατ’ ανώτατο όριο από την υπογραφή της συμφωνίας επιχορήγησης. Θα λάβουν τη χορηγηθείσα επιδότηση σταθερής πριμοδότησης για διάστημα έως 10 ετών για πιστοποιημένη και επαληθευμένη παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου.

Η Επιτροπή σχεδιάζει να δρομολογήσει δεύτερη δημοπρασία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου έως το τέλος του τρέχοντος έτους. Θα αξιοποιήσει τα διδάγματα που αντλήθηκαν από την πιλοτική δημοπρασία και θα διαβουλευθεί περαιτέρω με τα ενδιαφερόμενα μέρη πριν από την έναρξη της επόμενης δημοπρασίας.

Ιστορικό

Το Ταμείο Καινοτομίας είναι το μεγαλύτερο χρηματοδοτικό πρόγραμμα της ΕΕ για την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών μηδενικών καθαρών εκπομπών, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό ύψους 40 δισ. EUR από τα έσοδα από τον πλειστηριασμό δικαιωμάτων στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ μεταξύ 2020 και 2030.

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Υδρογόνου, την οποία ανακοίνωσε η πρόεδρος κ. φον ντερ Λάιεν στην ομιλία της για την κατάσταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2022, αποτελεί πρωτοβουλία για τη διευκόλυνση της εγχώριας παραγωγής και των εισαγωγών ανανεώσιμου υδρογόνου της ΕΕ. Αποσκοπεί στην αποδέσμευση ιδιωτικών επενδύσεων στην ΕΕ και σε τρίτες χώρες με την αντιμετώπιση των επενδυτικών προκλήσεων, τη γεφύρωση του χρηματοδοτικού κενού και τη σύνδεση του μελλοντικού εφοδιασμού των καταναλωτών με ανανεώσιμο υδρογόνο.

Η πρώτη δημοπρασία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου έλαβε 132 προσφορές από 17 ευρωπαϊκές χώρες ζητώντας πάνω από 15 φορές τον διαθέσιμο προϋπολογισμό των 800 εκατ. EUR. 119 προτάσεις κρίθηκαν επιλέξιμες και παραδεκτές και στη συνέχεια κατατάχθηκαν σύμφωνα με την τιμή προσφοράς τους και αξιολογήθηκαν από τον Ευρωπαϊκό Εκτελεστικό Οργανισμό για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA). Οι προσφορές που υποβλήθηκαν κυμαίνονταν από 0.37 έως 4,5 EUR ανά χιλιόγραμμο παραγόμενου ανανεώσιμου υδρογόνου.

Περισσότερες πληροφορίες

Αποτελέσματα πιλοτικών δημοπρασιών της Τράπεζας Υδρογόνου και συχνές ερωτήσεις

ΔελτίοΤύπου: Η Επιτροπή προκηρύσσει την πρώτη δημοπρασία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου με επιδοτήσεις ύψους 800 εκατ. ευρώ για την παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου

Κοινή δήλωση ΕΕ-Γερμανίας: Συμμετοχή της Γερμανίας στο πρόγραμμα «Auctions-as a-Service» της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου

ΔελτίοΤύπου: Έγκριση κρατικής ενίσχυσης της γερμανικής συνεισφοράς για τους πλειστηριασμούς ως υπηρεσία

Ειδήσεις: Πιλοτική δημοπρασία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου — ελήφθησαν 132 προσφορές από 17 ευρωπαϊκές χώρες

Πίνακας εργαλείων του Ταμείου Καινοτομίας

Έργα του Ταμείου Καινοτομίας

Ταμείο καινοτομίας 

Δηλώσεις

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Υδρογόνου θα παράσχει πολύτιμη στήριξη για την απαλλαγή της ευρωπαϊκής βιομηχανίας από τις ανθρακούχες εκπομπές. Ο μεγάλος αριθμός προσφορών και οι επενδύσεις που ανατέθηκαν σήμερα αποτελούν σαφές μήνυμα εμπιστοσύνης στην αναδυόμενη αγορά ανανεώσιμου υδρογόνου. Υπάρχει μια ισχυρή δεξαμενή έργων στην Ευρώπη και μια ανταγωνιστική βιομηχανία. Πρόκειται για ενθαρρυντικές ενδείξεις για το μέλλον αυτής της σημαντικής τεχνολογίας μηδενικών καθαρών εκπομπών.

Maroš Šefčovič, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος αρμόδιος για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, τις Διοργανικές Σχέσεις και τη Διερεύνηση Προοπτικών

Τα αποτελέσματα της πρώτης δημοπρασίας μας σε επίπεδο ΕΕ για την παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου είναι πολύ ενθαρρυντικά. Αυτές οι καινοτόμες δημοπρασίες, οι οποίες χρηματοδοτούνται από τα έσοδα από την εμπορία εκπομπών, αλλάζουν τα δεδομένα όσον αφορά την παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου στην Ευρώπη. Το υψηλό επίπεδο ενδιαφέροντος καταδεικνύει το ισχυρό δυναμικό αυτής της αγοράς και την ανάγκη για πόρους πέραν του προϋπολογισμού της ΕΕ. Ενθαρρύνω άλλα κράτη μέλη να ακολουθήσουν τον ηγετικό ρόλο της Γερμανίας και να χρησιμοποιήσουν τις «δημοπρασίες ως υπηρεσία» για τη στήριξη της παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου σε εθνικό επίπεδο μέσω του ευρωπαϊκού χώρου πλειστηριασμών.

Wopke Hoekstra, Commissioner for Climate Action

Η ΕΕ καθίσταται κόμβος καθαρών τεχνολογιών. Τα αποτελέσματα της πρώτης δημοπρασίας της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου αποδεικνύουν το υψηλό ενδιαφέρον της ευρωπαϊκής βιομηχανίας για την παραγωγή και τη χρήση υδρογόνου στην ήπειρό μας. Τα επιλεγμένα έργα θα μας βοηθήσουν να επιτύχουμε τους ενεργειακούς και κλιματικούς στόχους της ΕΕ για το 2030, δημιουργώντας παράλληλα νέες ευκαιρίες για πράσινες θέσεις εργασίας και δεξιότητες. Η δεύτερη δημοπρασία της τράπεζας υδρογόνου αργότερα φέτος αποτελεί μια ακόμη συναρπαστική ευκαιρία για την ευρωπαϊκή βιομηχανία και ελπίζω να δω παρόμοιο ενδιαφέρον στη συνέχεια.

κ. Κάντρι Σίμσον, επίτροπος Ενέργειας


Η Επιτροπή κινεί επίσημη διαδικασία κατά του
Facebook και του Instagram βάσει της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες

Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κίνησε επίσημη διαδικασία για να αξιολογήσει κατά πόσον η Meta, πάροχος του Facebook και του Instagram, ενδέχεται να έχει παραβιάσει την πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA).

Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, δήλωσε σχετικά: «Η παρούσα Επιτροπή έχει δημιουργήσει τα μέσα για την προστασία των Ευρωπαίων πολιτών από τη στοχευμένη παραπληροφόρηση και από τη χειραγώγηση εκ μέρους τρίτων χωρών. Εάν υποπτευτούμε παραβίαση των κανόνων, αναλαμβάνουμε δράση. Αυτό ισχύει πάντοτε, και ιδίως σε περιόδους δημοκρατικών εκλογών. Οι μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες οφείλουν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους και να διαθέσουν επαρκείς πόρους για τον σκοπό αυτό. Η σημερινή απόφαση δείχνει ότι παίρνουμε τη συμμόρφωση στα σοβαρά. Για την προστασία των δημοκρατιών μας δίνουμε κοινό αγώνα με τα κράτη μέλη μας. Σήμερα από την Πράγα θέλω να ευχαριστήσω τον Πρωθυπουργό κ. Φιάλα για την ενεργή του συμβολή στην ανάδειξη του ζητήματος σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς και για την ενεργοποίηση από το Βέλγιο του μηχανισμού έκτακτης ανάγκης για ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των κρατών μελών.»

Οι εικαζόμενες παραβάσεις αφορούν τις πολιτικές και τις πρακτικές της Meta σχετικά με την παραπλανητική διαφήμιση και το πολιτικό περιεχόμενο στις υπηρεσίες της. Αφορούν επίσης την ανυπαρξία ενός αποτελεσματικού ανεξάρτητου εργαλείου πολιτικού διαλόγου και παρακολούθησης εκλογών σε πραγματικό χρόνο ενόψει των ευρωπαϊκών εκλογών, καθώς η Meta απέσυρε το εργαλείο ενημέρωσης του κοινού σε πραγματικό χρόνο CrowdTangle χωρίς να προσφέρει επαρκή αντικατάσταση.

Επιπλέον, η Επιτροπή υποψιάζεται ότι ο μηχανισμός επισήμανσης παράνομου περιεχομένου στις υπηρεσίες («αναγγελία και δράση»), καθώς και οι μηχανισμοί προσφυγής των χρηστών και οι εσωτερικοί μηχανισμοί υποβολής καταγγελιών δεν πληρούν τις απαιτήσεις της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες και ότι η πρόσβαση στα δημοσίως διαθέσιμα δεδομένα, την οποία παρέχει η Meta στους ερευνητές παρουσιάζει ελλείψεις. Η κίνηση της διαδικασίας βασίζεται σε προκαταρκτική ανάλυση της έκθεσης αξιολόγησης κινδύνου, την οποία η Meta απέστειλε τον Σεπτέμβριο του 2023, στις απαντήσεις της Meta στα επίσημα αιτήματα παροχής πληροφοριών που απέστειλε η Επιτροπή (σχετικά με το παράνομο περιεχόμενο, την παραπληροφόρηση, την πρόσβαση σε δεδομένα, την  πολιτική της απαλλαγής από διαφημίσεις για τους συνδρομητές και την παραγωγική ΤΝ), σε δημόσια διαθέσιμες εκθέσεις και σε αναλύσεις της ίδιας της Επιτροπής.

Εάν αποδειχθούν, οι παραλείψεις αυτές θα συνιστούν παραβάσεις των άρθρων 14 παράγραφος 1, 16 παράγραφοι 1, 5 και 6, 17 παράγραφος 1, 20 παράγραφοι 1 και 3, 24 παράγραφος 1, 25 παράγραφος 1, 34 παράγραφοι 1 και 2, 35 παράγραφος 1 και 40 παράγραφος 12 της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες. Η Επιτροπή θα διερευνήσει τώρα διεξοδικά το θέμα κατά προτεραιότητα. Η έναρξη επίσημης διαδικασίας δεν προδικάζει την έκβασή της.

Μετά την επίσημη κίνηση της διαδικασίας, η Επιτροπή θα συνεχίσει να συλλέγει αποδεικτικά στοιχεία, π.χ. αποστέλλοντας πρόσθετα αιτήματα παροχής πληροφοριών, διεξάγοντας συνεντεύξεις ή επιθεωρήσεις.

Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στο σχετικό δελτίο Τύπου.

(Περισσότερες πληροφορίες: Johannes Bahrke — Τηλ.: +32 2 295 86 15· Thomas Regnier – Τηλ.: +32 2 299 10 99)


Η Επιτροπή και οι εθνικές αρχές προστασίας των καταναλωτών αναλαμβάνουν δράση κατά 20 αεροπορικών εταιρειών για πρακτικές παραπλανητικής προβολής ψευδοοικολογικής ταυτότητας

Κατόπιν ειδοποίησης από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Καταναλωτών (BEUC), η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι αρχές προστασίας των καταναλωτών της ΕΕ [αρχές του Δικτύου Συνεργασίας για την Προστασία των Καταναλωτών (CPC)] απέστειλαν σε 20 αεροπορικές εταιρείες επιστολές στις οποίες εντοπίζουν ορισμένες μορφές δυνητικά παραπλανητικών οικολογικών ισχυρισμών και καλούν τις εταιρίες να συμμορφώσουν εντός 30 ημερών τις πρακτικές τους με τη νομοθεσία της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών.

Το δίκτυο CPC, του οποίου ηγούνται η βελγική Γενική Διεύθυνση Οικονομικής Επιθεώρησης, η ολλανδική Αρχή για τους Καταναλωτές και τις Αγορές, η νορβηγική Αρχή Καταναλωτών και η ισπανική Γενική Διεύθυνση Καταναλωτών, επικεντρώθηκε στους ισχυρισμούς των αεροπορικών εταιρειών ότι οι εκπομπές CO2 από τις πτήσεις μπορούν να αντισταθμιστούν από έργα για το κλίμα ή μέσω της χρήσης βιώσιμων καυσίμων, στα οποία θα μπορούσαν να συνεισφέρουν οι καταναλωτές με την καταβολή πρόσθετων τελών. Οι αρχές εκφράζουν την ανησυχία ότι οι εντοπιζόμενες πρακτικές μπορούν να θεωρηθούν παραπλανητικές πράξεις ή παραλείψεις, οι οποίες απαγορεύονται βάσει των άρθρων 5, 6 και 7 της οδηγίας για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Από την πλευρά τους, οι αεροπορικές εταιρείες δεν έχουν ακόμη διευκρινίσει κατά πόσον οι ισχυρισμοί αυτοί μπορούν να τεκμηριωθούν με αξιόπιστα επιστημονικά στοιχεία.

Βασικά στοιχεία της δράσης:

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το δίκτυο CPC έχουν εντοπίσει ορισμένες μορφές δυνητικά παραπλανητικών πρακτικών από 20 αεροπορικές εταιρείες. Τέτοιες πρακτικές είναι:

  • δημιουργία της λανθασμένης εντύπωσης ότι η καταβολή πρόσθετου τέλους για τη χρηματοδότηση έργων για το κλίμα με μικρότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις ή για τη στήριξη της χρήσης εναλλακτικών αεροπορικών καυσίμων μπορεί να μειώσει ή να αντισταθμίσει πλήρως τις εκπομπές CO2·
  • χρήση του όρου «βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα» (SAF) χωρίς σαφή τεκμηρίωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των καυσίμων αυτών·
  • χρήση των όρων «πράσινο», «βιώσιμο» ή «υπεύθυνο» με απόλυτο τρόπο ή διατύπωση άλλων έμμεσων οικολογικών ισχυρισμών·
  • ισχυρισμοί ότι η αεροπορική εταιρεία κινείται προς την κατεύθυνση των μηδενικών καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ή προς οποιοδήποτε μελλοντικό επίπεδο περιβαλλοντικών επιδόσεων, αλλά χωρίς σαφείς και επαληθεύσιμες δεσμεύσεις, στόχους και ανεξάρτητο σύστημα παρακολούθησης·
  • παρουσίαση μιας «αριθμομηχανής» με την οποία οι καταναλωτές μπορούν να υπολογίζουν τις εκπομπές CO2 μιας συγκεκριμένης πτήσης, χωρίς να παρέχονται επαρκείς επιστημονικές αποδείξεις σχετικά με το κατά πόσον ο υπολογισμός αυτός είναι αξιόπιστος και χωρίς πληροφορίες για τα στοιχεία που χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό·
  • παρουσίαση μιας σύγκρισης μεταξύ πτήσεων όσον αφορά τις εκπομπές CO2, χωρίς να παρέχονται επαρκείς και ορθές πληροφορίες σχετικά με τα στοιχεία στα οποία βασίζεται η σύγκριση.

Επόμενα βήματα

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι αρχές του CPC κάλεσαν τις εταιρείες να απαντήσουν εντός 30 ημερών, με μια περιγραφή των μέτρων που προτίθενται να πάρουν για να απαντήσουν στις ανησυχίες που προκύπτουν από τους περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς εμπορικής προώθησης που διατυπώνουν, βάσει της νομοθεσίας της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών. Αφού λάβει τις απαντήσεις των εταιρειών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα διοργανώσει συναντήσεις με το δίκτυο CPC και τις αεροπορικές εταιρείες προκειμένου να συζητηθούν οι λύσεις που προτείνουν. Η Επιτροπή θα παρακολουθεί επίσης την εφαρμογή των συμφωνημένων αλλαγών. Εάν οι εμπλεκόμενες αεροπορικές εταιρείες δεν λάβουν τα αναγκαία μέτρα για τη διάλυση των ανησυχιών που διατυπώνονται στην επιστολή, οι αρχές του CPC μπορούν να αποφασίσουν να λάβουν περαιτέρω μέτρα επιβολής του νόμου, μεταξύ αυτών και κυρώσεις.

Η δράση αυτή αποσκοπεί στη διασφάλιση της συμμόρφωσης των εμπορικών πρακτικών σε ολόκληρο τον τομέα των αεροπορικών μεταφορών με τη νομοθεσία της ΕΕ για τους καταναλωτές, καθορίζοντας την αναγκαία τεκμηρίωση και γνωστοποίηση των προαιρετικών περιβαλλοντικών ισχυρισμών.

Γενικές πληροφορίες

Το Δίκτυο Συνεργασίας για την Προστασία των Καταναλωτών (CPC) είναι ένα δίκτυο αρχών αρμόδιων για την επιβολή της νομοθεσίας της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών. Στο πλαίσιο του κανονισμού για τη συνεργασία όσον αφορά την προστασία των καταναλωτών και υπό τον συντονισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι αρχές αυτές μπορούν να αναλαμβάνουν δράση για την αντιμετώπιση διασυνοριακών ζητημάτων σε επίπεδο ΕΕ. Επιπλέον, στο ίδιο πλαίσιο, οι ενώσεις καταναλωτών, όπως το BEUC, μπορούν να αναρτούν ειδοποιήσεις σχετικά με αναδυόμενες απειλές της αγοράς, με πληροφορίες οι οποίες είναι κατόπιν άμεσα διαθέσιμες στις αρχές επιβολής του νόμου. Η έρευνα κινήθηκε κατόπιν ειδοποίησης από το BEUC.

Με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε το 2019 το στρατηγικό σχέδιο δράσης της για την τόνωση της χρήσης πιο βιώσιμων πόρων μέσω της μετάβασης σε μια κυκλική οικονομία, για την αποκατάσταση της βιοποικιλότητας και για τη μείωση της ρύπανσης. Επιπλέον, το νέο θεματολόγιο για τους καταναλωτές έθεσε σε προτεραιότητα την πράσινη μετάβαση, σε συνδυασμό με την ανάγκη να προσφέρονται στους καταναλωτές πιο σαφείς και αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Απαιτεί επίσης την καλύτερη προστασία των καταναλωτών από παραπλανητικούς ισχυρισμούς που σχετίζονται με το κλίμα, μια πρακτική που λέγεται «προβολή ψευδοοικολογικής ταυτότητας».

Τα άρθρα 5, 6 και 7 της οδηγίας για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές στην εσωτερική αγορά απαγορεύουν τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές υπό μορφή παραπλανητικών πράξεων και παραλείψεων. Η ανακοίνωση καθοδήγησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την ερμηνεία και την εφαρμογή της οδηγίας για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες σχετικά με τους περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς που πρέπει να θεωρούνται παραπλανητικοί.

Ένα απτό βήμα για την ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών από τους παραπλανητικούς οικολογικούς ισχυρισμούς προβλέπεται στην οδηγία σχετικά με την ενδυνάμωση των καταναλωτών για την πράσινη μετάβαση, η οποία απαγορεύει ρητά τους ισχυρισμούς οι οποίοι, επικαλούμενοι την αντιστάθμιση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, αναφέρουν ότι ένα προϊόν έχει ουδέτερο, μειωμένο ή θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον όσον αφορά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, και καθορίζει επίσης τις απαιτήσεις που πρέπει να τηρούνται από τον εμπορευόμενο κατά τη χρήση ισχυρισμών σχετικά με τις μελλοντικές περιβαλλοντικές επιδόσεις ενός προϊόντος.

Επιπλέον, η πρόταση οδηγίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την τεκμηρίωση και τη γνωστοποίηση των ρητών περιβαλλοντικών ισχυρισμών (οδηγία για τους οικολογικούς ισχυρισμούς), που προτάθηκε από την Επιτροπή τον Μάρτιο του 2023, προβλέπει ότι τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι οι εμπορευόμενοι διενεργούν αξιολόγηση για την τεκμηρίωση των ρητών περιβαλλοντικών ισχυρισμών. Ειδικά όσον αφορά τους ισχυρισμούς περί αντιστάθμισης, οι εμπορευόμενοι θα πρέπει να υποδεικνύουν με διαφάνεια τα μέρη του ισχυρισμού που αφορούν τις δικές τους δραστηριότητες και τα μέρη που εξαρτώνται από την αγορά αντισταθμίσεων.

Για περισσότερες πληροφορίες

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα μέτρα επιβολής της νομοθεσίας για τους καταναλωτές

Οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές

Δίκτυο Συνεργασίας για την Προστασία των Καταναλωτών

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις δράσεις βιώσιμης κατανάλωσης


Βιέρα Γιούροβα, αντιπρόεδρος για θέματα Αξιών και Διαφάνειας

Εάν θέλουμε υπεύθυνους καταναλωτές, οφείλουμε να τους προσφέρουμε ορθή πληροφόρηση. Όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες ανησυχούν για το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα και επιλέγουν προϊόντα και υπηρεσίες με καλύτερες περιβαλλοντικές επιδόσεις. Τους αξίζουν ορθές και επιστημονικές απαντήσεις, και όχι ασαφείς ή ψευδείς ισχυρισμοί. Η Επιτροπή είναι προσηλωμένη στην ενδυνάμωση των καταναλωτών κατά την πράσινη μετάβαση και στην καταπολέμηση της προβολής ψευδοοικολογικής ταυτότητας. Προσδοκούμε ότι οι αεροπορικές εταιρείες, όπως και όλοι οι άλλοι φορείς εκμετάλλευσης, θα κάνουν υπεύθυνη χρήση των περιβαλλοντικών ισχυρισμών.

The European Commission is committed to personal data protection.  Any personal data is processed in line with Regulation (EC) 2018/1725. All personal information processed by the Directorate-General for Communication / European Commission Representations is treated accordingly. If you do not work for a media organisation, you are welcome to contact the EU through Europe Direct in writing or by calling 00 800 6 7 8 9 10 11.

Athanasios ATHANASIOU

Press Officer / Political Reporter

cid:image002.gif@01DA7FAE.3D1256A0

European Commission

Representation in Cyprus

EU House, 30  Vyronos Avenue, 1096 Nicosia

Tel: +357 22 81 75 76 Mob: +357 99 363753

Twitter: @aathans

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *