Δέσμη παραβάσεων Ιουλίου: κυριότερες αποφάσεις
Δέσμη παραβάσεων Ιουλίου: κυριότερες αποφάσεις (europa.eu)
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην τακτική της δέσμη αποφάσεων για υποθέσεις παράβασης, κινεί νομική διαδικασία κατά των κρατών μελών που δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις που υπέχουν βάσει του δικαίου της ΕΕ. Οι εν λόγω αποφάσεις, που καλύπτουν διάφορους κλάδους και διάφορους τομείς πολιτικής της ΕΕ, αποβλέπουν στην εξασφάλιση της ορθής εφαρμογής του δικαίου της ΕΕ προς όφελος των πολιτών και των επιχειρήσεων.
Οι κυριότερες αποφάσεις που ελήφθησαν από την Επιτροπή παρατίθενται κατωτέρω ταξινομημένες ανά τομέα πολιτικής. Επιπλέον, η Επιτροπή αποφάσισε να περατώσει 72 υποθέσεις, στις οποίες οι εκκρεμότητες με τα οικεία κράτη μέλη διευθετήθηκαν χωρίς να χρειαστεί η Επιτροπή να κινήσει περαιτέρω διαδικασίες.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ενωσιακή διαδικασία επί παραβάσει, βλ. το πλήρες δελτίο Τύπου «Συχνές ερωτήσεις». Για περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το ιστορικό μιας υπόθεσης, μπορείτε να συμβουλευθείτε το μητρώο αποφάσεων για υποθέσεις παράβασης.
Η Επιτροπή καλεί την ΙΤΑΛΙΑ να μεταφέρει ορθά την οδηγία-πλαίσιο για τα απόβλητα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ιταλία [INFR(2024)2097], λόγω μη ορθής μεταφοράς στο οικείο εθνικό δίκαιο της οδηγίας-πλαισίου για τα απόβλητα [οδηγία 2008/98/ΕΚ για τα απόβλητα, όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία (ΕΕ) 2018/851]. Η οδηγία-πλαίσιο για τα απόβλητα είναι η νομοθεσία-πλαίσιο της ΕΕ που αποσκοπεί στην πρόληψη ή μείωση της παραγωγής αποβλήτων, στον περιορισμό των συνολικών επιπτώσεων της χρήσης των πόρων και στη βελτίωση της αποδοτικότητας αυτής της χρήσης, στοιχεία καθοριστικά για τη μετάβαση σε μια κυκλική οικονομία και για τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης ανταγωνιστικότητας της Ένωσης. Η τροποποιημένη οδηγία καθορίζει δεσμευτικούς στόχους για την ανακύκλωση και την προετοιμασία των αστικών αποβλήτων για επαναχρησιμοποίηση. Επιπλέον, απαιτεί από τα κράτη μέλη να βελτιώσουν τα οικεία συστήματα διαχείρισης αποβλήτων και την αποδοτικότητα της χρήσης των πόρων. Η προθεσμία για τη μεταφορά της τροποποιημένης οδηγίας από τα κράτη μέλη στο οικείο εθνικό δίκαιο έληξε στις 5 Ιουλίου 2020. Η Επιτροπή έχει ήδη κινήσει διαδικασίες επί παραβάσει κατά άλλων δέκα κρατών μελών (Βουλγαρία, Τσεχία, Εσθονία, Γαλλία, Κύπρος, Κάτω Χώρες, Αυστρία, Πολωνία, Πορτογαλία και Ρουμανία). Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η Ιταλία δεν έχει μεταφέρει ορθά αρκετές διατάξεις της τροποποιημένης οδηγίας, μεταξύ άλλων σχετικά με τη διευρυμένη ευθύνη του παραγωγού, τη διασφάλιση υψηλής ποιότητας ανακύκλωσης, τη χωριστή συλλογή επικίνδυνων αποβλήτων και την εφαρμογή ηλεκτρονικού συστήματος ιχνηλασιμότητας. Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στην Ιταλία, η οποία έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να ανταποκριθεί και να άρει τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή. Η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.
Η Επιτροπή καλεί όλα τα κράτη μέλη να επιτύχουν τους στόχους συλλογής και ανακύκλωσης αποβλήτων
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπής αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στο Βέλγιο [INFR(2024)2121], τη Βουλγαρία [NFR(2024)2128], την Τσεχία [INFR(2024)2137], τη Δανία [INFR(2024)2138], τη Γερμανία [INFR(2024)2122], την Εσθονία [INFR(2024)2123], την Ιρλανδία [INFR(2024)2130], την Ελλάδα [INFR(2024)2132], την Ισπανία [INFR(2024)2147], τη Γαλλία [INFR(2024)2141], την Κροατία [INFR(2024)2133], την Ιταλία [INFR(2024)2142], την Κύπρο [INFR(2024)2131], τη Λετονία [INFR(2024)2144], τη Λιθουανία [INFR(2024)2143], το Λουξεμβούργο [INFR(2024)2124], την Ουγγαρία [INFR(2024)2134], τη Μάλτα [INFR(2024)2135], τις Κάτω Χώρες [INFR(2024)2125], την Αυστρία [INFR(2024)2120], την Πολωνία [INFR(2024)2126], την Πορτογαλία [INFR(2024)2145], τη Ρουμανία [INFR(2024)2136], τη Σλοβενία [INFR(2024)2127], τη Σλοβακία [INFR(2024)2129], τη Φινλανδία [INFR(2024)2140] και τη Σουηδία [INFR(2024)2146] λόγω μη τήρησης των στόχων συλλογής και ανακύκλωσης αποβλήτων. Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που υπέβαλαν τα κράτη μέλη, στο σύνολό τους δεν πέτυχαν αρκετούς στόχους συλλογής και ανακύκλωσης αποβλήτων που προβλέπονται στην ισχύουσα νομοθεσία της ΕΕ για τα απόβλητα. Η οδηγία-πλαίσιο για τα απόβλητα [οδηγία 2008/98/ΕΚ για τα απόβλητα, όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία (ΕΕ) 2018/851] θέτει νομικά δεσμευτικούς στόχους όσον αφορά την προετοιμασία για επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση των αστικών αποβλήτων. Η Βουλγαρία, η Τσεχία, η Δανία, η Ισπανία, η Γαλλία, η Κροατία, η Ιταλία, η Κύπρος, η Λετονία, η Λιθουανία, η Ουγγαρία, η Μάλτα, η Πολωνία, η Πορτογαλία, η Ρουμανία, η Σλοβακία, η Φινλανδία και η Σουηδία δεν κατάφεραν να επιτύχουν τον στόχο του 50 % για το 2020 όσον αφορά την προετοιμασία για επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση των αστικών αποβλήτων (όπως χαρτί, μέταλλο, πλαστικό και γυαλί). Παράλληλα, η οδηγία για τις συσκευασίες και τα απορρίμματα συσκευασίας [οδηγία 94/62/ΕΚ όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία (ΕΕ) 2018/852] εφαρμόζεται σε όλες τις συσκευασίες που διανέμονται στην ευρωπαϊκή αγορά και σε όλα τα απορρίμματα συσκευασίας που προκύπτουν, ανεξάρτητα από τον τόπο χρήσης τους. Έως τις 31 Δεκεμβρίου 2008 απαιτούσε να ανακυκλώνεται ποσοστό μεταξύ 55 % και 80 % του συνόλου των απορριμμάτων συσκευασίας. Οι καθορισμένοι στόχοι ανακύκλωσης για διάφορα υλικά περιλαμβάνουν ποσοστό 60 % για το γυαλί, 60 % για το χαρτί και το χαρτόνι, 50 % για τα μέταλλα, 22,5 % για τα πλαστικά και 15 % για το ξύλο, ωστόσο πολλοί από τους στόχους αυτούς δεν επιτεύχθηκαν. Επιπλέον, η οδηγία σχετικά με τα απόβλητα ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού (ΑΗΗΕ) [οδηγία 2012/19/ΕΕ όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία (ΕΕ) 2024/884] απαιτεί τη χωριστή συλλογή και την ενδεδειγμένη επεξεργασία των ΑΗΗΕ και θέτει στόχους για τη συλλογή, την ανάκτηση και την ανακύκλωσή τους. Το ελάχιστο ποσοστό συλλογής που πρέπει να επιτυγχάνεται σε ετήσια βάση από τα κράτη μέλη είναι το 65 % του μέσου βάρους του ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού που διατέθηκε στην αγορά του οικείου κράτος μέλους την προηγούμενη τριετία, ή εναλλακτικά το 85 % των ΑΗΗΕ που παράγονται στην επικράτεια κάθε κράτους μέλους. Τα περισσότερα κράτη μέλη δεν κατάφεραν να συλλέξουν επαρκή ΑΗΗΕ χωριστά και, ως εκ τούτου, δεν πέτυχαν τον ενωσιακό στόχο συλλογής. Τα κράτη μέλη θα πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειές τους ως προς την εφαρμογή, προκειμένου να εκπληρώσουν τις προαναφερθείσες υποχρεώσεις. Στο πλαίσιο αυτό, τα κράτη μέλη θα μπορούσαν να βασιστούν στις ειδικές ανά χώρα συστάσεις που προσδιορίζονται στην έκθεση έγκαιρης προειδοποίησης του 2023 για τα απόβλητα. Αυτό θα βοηθήσει επίσης τα κράτη μέλη να επιτύχουν τους επικείμενους στόχους του 2025, του 2030 και του 2035, οι οποίοι καθορίστηκαν με τις πρόσφατες τροποποιήσεις της νομοθεσίας της ΕΕ για τα απόβλητα. Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή σε καθένα από τα 27 κράτη μέλη, τα οποία έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να ανταποκριθούν και να άρουν τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή. Η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητικές απαντήσεις, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένες γνώμες.
Η Επιτροπή καλεί 9 κράτη μέλη να ολοκληρώσουν τη μεταφορά στο εθνικό δίκαιο των τροποποιήσεων της οδηγίας για την ανάκαμψη και την εξυγίανση των τραπεζών
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικών επιστολών στη Βουλγαρία [INFR(2024)2175], στην Ισπανία [INFR(2024)2178], στην Ιταλία [INFR(2024)2179), στην Κύπρο [INFR(2024)2176], στην Λιθουανία [INFR(2024)2180], στην Αυστρία [INFR(2024)2174], στην Πολωνία [INFR(2024)0036], στην Πορτογαλία [INFR(2024)2185], και στη Σλοβακία [INFR(2024)2186] λόγω μη πλήρους μεταφοράς στο οικείο εθνικό δίκαιο των τροποποιήσεων της οδηγίας για την ανάκαμψη και την εξυγίανση των τραπεζών (οδηγία 2014/59/ΕΕ, στο εξής: BRRD) που εισήγαγε ο κανονισμός (ΕΕ) 2022/2036, οι οποίες αφορούν την προληπτική αντιμετώπιση των παγκόσμιων συστημικώς σημαντικών ιδρυμάτων και της ικανότητας απορρόφησης ζημιών και ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζικών ομίλων. Οι αλλαγές που επέφερε ο κανονισμός (ΕΕ) 2022/2036 στην οδηγία BRRD είναι σημαντικές για τη διασφάλιση της πλήρους ευθυγράμμισης στην ΕΕ με τα πρότυπα του Συμβουλίου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας σχετικά με τη συνολική ικανότητα απορρόφησης ζημιών (TLAC) για τα παγκόσμια συστημικώς σημαντικά ιδρύματα (G-SII). Ειδικότερα, οι αλλαγές είναι αναγκαίες για την ορθή αποτύπωση της έκθεσης των G-SII της ΕΕ στις θυγατρικές τους που είναι εγκατεστημένες σε τρίτες χώρες και για την περαιτέρω βελτίωση της ικανότητας των μεγαλύτερων τραπεζικών ομίλων της ΕΕ να αντέχουν σε χρηματοπιστωτικούς κλυδωνισμούς. Επιπλέον, με τις αλλαγές θα πρέπει να επιτευχθεί πλήρης εναρμόνιση της προληπτικής μεταχείρισης των εσωτερικών πόρων για την απορρόφηση των ζημιών και την ανακεφαλαιοποίηση ενδιάμεσων οντοτήτων ενός τραπεζικού ομίλου, η οποία είναι σημαντική για τη δυνατότητα εξυγίανσης των τραπεζών. Ελλείψει μεταφοράς των εν λόγω τεχνικών αλλά σημαντικών μέτρων, δεν θα είναι δυνατόν να επιτευχθεί το αναγκαίο επίπεδο εναρμόνισης στο ενοποιημένο πλαίσιο της ΕΕ για τον τραπεζικό τομέα. Για τον λόγο αυτό, η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στη Βουλγαρία, στην Ισπανία, στην Ιταλία, στην Κύπρο, στη Λιθουανία, στην Αυστρία, στην Πολωνία, στην Πορτογαλία και στη Σλοβακία. Τα εν λόγω κράτη μέλη έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να ανταποκριθούν και να άρουν τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή. Η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.
Η Επιτροπή καλεί 12 κράτη μέλη να ολοκληρώσουν τη μεταφορά στο εθνικό δίκαιο της οδηγίας για τους διαχειριστές πιστώσεων και τους αγοραστές πιστώσεων
Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένες γνώμες στο Βέλγιο [INFR(2024)0006], στη Βουλγαρία [INFR(2024)0013], στην Ισπανία [INFR(2024)0047], στην Ιταλία [INFR(2024)0074], στην Κύπρο [INFR(2024) 001], στη Λιθουανία [INFR(2024)0079], στην Ουγγαρία [INFR(2024)0067], στις Κάτω Χώρες [INFR(2024)0103], στην Αυστρία [INFR(2024)0000], στην Πολωνία [INFR(2024)0111], στην Πορτογαλία [INFR(2024)0117] και στη Φινλανδία [INFR(2024)0059], για την ελλιπή μεταφορά στο εθνικό δίκαιο της οδηγίας για τους διαχειριστές πιστώσεων και τους αγοραστές πιστώσεων.
Κύριος σκοπός της οδηγίας (ΕΕ) 2021/2167 είναι να παράσχει στους διαχειριστές πιστώσεων και στους αγοραστές πιστώσεων τη δυνατότητα να δραστηριοποιούνται σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, με παράλληλη σταθερή διασφάλιση των δικαιωμάτων των δανειοληπτών. Η οδηγία απαιτεί, για παράδειγμα, οι αγοραστές πιστώσεων και οι διαχειριστές πιστώσεων να ενεργούν καλόπιστα, δίκαια και επαγγελματικά στις σχέσεις τους με τους δανειολήπτες και να επικοινωνούν μαζί τους με τρόπο που δεν συνιστά παρενόχληση, καταναγκασμό ή αθέμιτη επιρροή.
Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στο Βέλγιο, στη Βουλγαρία, στην Ισπανία, στην Ιταλία, στην Κύπρο, στη Λιθουανία, στην Ουγγαρία, στις Κάτω Χώρες, στην Αυστρία, στην Πολωνία, στην Πορτογαλία και στη Φινλανδία, οι οποίες έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να λάβουν τα αναγκαία μέτρα. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει τις υποθέσεις στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η επιβολή του δικαίου της ΕΕ από την Επιτροπή το 2023 αποφέρει οφέλη στους πολίτες και τις επιχειρήσεις
Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε την ετήσια έκθεσή της για την παρακολούθηση της εφαρμογής του δικαίου της ΕΕ. Η έκθεση περιγράφει τα μέτρα επιβολής που έλαβε η Επιτροπή το 2023 για να διασφαλίσει την προστασία των δικαιωμάτων και των ελευθεριών των ατόμων και των επιχειρήσεων σε ολόκληρη την ΕΕ. Επισημαίνει επίσης τους τομείς στους οποίους τα κράτη μέλη πέτυχαν τη συμμόρφωση με το δίκαιο της ΕΕ και προσδιορίζει εκείνους στους οποίους απαιτούνται πρόσθετες προσπάθειες.
Σήμερα, η Επιτροπή δημοσίευσε επίσης την τακτική της δέσμη αποφάσεων για υποθέσεις παράβασης.
Εξασφάλιση της συμμόρφωσης με το δίκαιο της ΕΕ το 2023
Η έκθεση δείχνει ότι το 2023 η Επιτροπή ενήργησε αποφασιστικά για να διασφαλίσει την ορθή εφαρμογή των κανόνων της ΕΕ σε όλους τους τομείς πολιτικής σε ολόκληρη την ΕΕ, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη μεταξύ των πολιτών και των επιχειρήσεων και διευκολύνοντας την ανάπτυξη μιας συνεκτικής, δίκαιης και αποτελεσματικής Ένωσης.
Κατά το τελευταίο έτος, η Επιτροπή κίνησε 529 νέες διαδικασίες επί παραβάσει και περάτωσε περισσότερες από 1 000 υποθέσεις, καθώς τα κράτη μέλη έχουν επιτύχει συμμόρφωση με το δίκαιο της ΕΕ. Το 95 % των περατωθεισών υποθέσεων επιλύθηκαν σε πρώιμο στάδιο της διαδικασίας επί παραβάσει. Αποφεύγοντας τις χρονοβόρες δικαστικές διαφορές, οι πολίτες και οι επιχειρήσεις μπορούν να αξιοποιούν πιο σύντομα τα οφέλη του δικαίου της ΕΕ.
Ωστόσο, όπως προκύπτει από την έκθεση, η Επιτροπή δεν διστάζει να παραπέμψει τα κράτη μέλη στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου αυτό είναι αναγκαίο. Το 2023 η Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει συνολικά 82 υποθέσεις επί παραβάσει στο Δικαστήριο και ζήτησε από το Δικαστήριο να επιβάλει οικονομικές κυρώσεις κατά αρκετών κρατών μελών σε 45 από τις εν λόγω 82 υποθέσεις. Πρόκειται για ρεκόρ κατά την τελευταία δεκαετία, γεγονός που καταδεικνύει την αποφασιστικότητα της Επιτροπής να επιβάλει το ενωσιακό δίκαιο.
Στήριξη της έγκαιρης συμμόρφωσης των κρατών μελών με το δίκαιο της ΕΕ
Η έγκαιρη εφαρμογή των κανόνων της ΕΕ από τα κράτη μέλη είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των πολιτών και των επιχειρήσεων σε ολόκληρη την ΕΕ και για τη διατήρηση της αποτελεσματικότητας και της αξιοπιστίας της ΕΕ. Η έγκαιρη στήριξη της Επιτροπής προς τα κράτη μέλη για την ορθή υλοποίηση και εφαρμογή των κανόνων της ΕΕ είναι ζωτικής σημασίας.
Το 2023 η Επιτροπή παρείχε πρακτική καθοδήγηση στα κράτη μέλη, τις επιχειρήσεις, τα ενδιαφερόμενα μέρη και το κοινό σχετικά με τον τρόπο κατανόησης και εφαρμογής συγκεκριμένων πτυχών του δικαίου της ΕΕ. Προώθησε τη συμμόρφωση με το δίκαιο της ΕΕ σε εκατοντάδες εργαστήρια για τη μεταφορά στο εθνικό δίκαιο, συνεδριάσεις ομάδων εμπειρογνωμόνων και επιτροπών με τα κράτη μέλη. Σε συνέχεια του απολογισμού του 2023, η Επιτροπή, από κοινού με τα κράτη μέλη, καθόρισε τρόπους για τη βελτίωση της μεταφοράς των οδηγιών στο εθνικό δίκαιο. Μέσω του Μέσου Τεχνικής Υποστήριξης, η Επιτροπή προώθησε την ανάπτυξη διοικητικών ικανοτήτων στα κράτη μέλη, συμβάλλοντας στη διασφάλιση της ορθής εφαρμογής της νομοθεσίας και των πολιτικών της ΕΕ.
Ενίσχυση μιας βιώσιμης και ανταγωνιστικής οικονομίας
Η Επιτροπή παρέμεινε σταθερή στη διαφύλαξη της ακεραιότητας της ενιαίας αγοράς το 2023, για παράδειγμα μέσω της διασφάλισης της ελεύθερης κυκλοφορίας των εμπορευμάτων στους τομείς της γεωργίας και των κατασκευών. Έλαβε επίσης εκτεταμένες δράσεις επιβολής για την άρση των φραγμών για τους παρόχους υπηρεσιών στην ενιαία αγορά, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν περίπου το 70 % του ΑΕΠ της ΕΕ και ίσο μερίδιο της απασχόλησής της. Τα μέτρα επιβολής της Επιτροπής βελτίωσαν την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων σε ολόκληρη την ΕΕ και αντιμετώπισαν το ζήτημα των καθυστερήσεων πληρωμών για αγαθά και υπηρεσίες που αποτελούν αντικείμενο δημόσιων συμβάσεων.
Όπως προκύπτει από την παρούσα έκθεση, η Επιτροπή δεσμεύτηκε να παράσχει καθαρή, οικονομικά προσιτή και ασφαλή ενέργεια, να επιτύχει τους στόχους της για το κλίμα και να τονώσει την οικονομική ανάπτυξη. Το 2023 η Επιτροπής επέβαλε μέτρα για τον καθαρό αέρα, το νερό και τις μεταφορές, καθώς και μια κυκλική οικονομία. Η Επιτροπή στήριξε τα κράτη μέλη και τους γεωργούς στο πλαίσιο της κοινής γεωργικής πολιτικής. Σημείωσε πρόοδο όσον αφορά την ενεργειακή ένωση της ΕΕ και συνέχισε τις εργασίες για τη διατήρηση της ασφάλειας της πυρηνικής ενέργειας. Η Επιτροπή χρησιμοποίησε επίσης διαδικασίες επί παραβάσει για την προώθηση της ασφάλειας του εφοδιασμού της ΕΕ με φυσικό αέριο.
Η ενημέρωση και η παροχή βοήθειας στους πολίτες και τις επιχειρήσεις είναι καίριας σημασίας για την πλήρη αξιοποίηση του δυναμικού της ενιαίας αγοράς. Το 2023 τα κέντρα SOLVIT βοήθησαν πάνω από 2 200 άτομα και επιχειρήσεις να αντιμετωπίσουν τα προβλήματά τους, με πάνω από το 88 % των εκκρεμών υποθέσεων να επιλύονται. Η υπηρεσία «Η Ευρώπη σου — Συμβουλές», η οποία ενημερώνει τους πολίτες και τις επιχειρήσεις για τα δικαιώματά τους στην ενιαία αγορά, δέχτηκε πάνω από 26 000 επισκέψεις. Και «Η Ευρώπη σου» ήταν ο δημοφιλέστερος ιστότοπος της Επιτροπής, με 32 εκατομμύρια επισκέπτες σε ένα έτος.
Προάσπιση των κοινών αξιών της ΕΕ, των θεμελιωδών δικαιωμάτων και του κράτους δικαίου
Η Επιτροπή ενήργησε αποφασιστικά για την προάσπιση του κράτους δικαίου, την προστασία των δημοκρατικών αξιών και την επιβολή της νομοθεσίας κατά των διακρίσεων σε ολόκληρη την ΕΕ. Έλαβε μέτρα για να διασφαλίσει την πλήρη εφαρμογή από τα κράτη μέλη των κανόνων της ΕΕ για την προστασία των παιδιών, τα δικαιώματα των καταναλωτών, τη διασυνοριακή προστασία των ασθενών και τις ασφαλέστερες μεταφορές.
Η Επιτροπή ενίσχυσε την εφαρμογή της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ασφάλειας και κίνησε ή συνέχισε διαδικασίες επί παραβάσει για τη βελτίωση της συμμόρφωσης των κρατών μελών με τους κανόνες της ΕΕ για τη μετανάστευση και το άσυλο.
Οι δράσεις επιβολής της Επιτροπής το 2023 επέφεραν απτές βελτιώσεις στα δικαιώματα των πολιτών. Τα κράτη μέλη ενίσχυσαν την προστασία των καταναλωτών, διασφάλισαν τα δικαιώματα των μαρτύρων δημοσίου συμφέροντος και βελτίωσαν την ποινικοποίηση της ρητορικής μίσους. Η επιβολή των κανόνων της ΕΕ εξασφάλισε επίσης καλύτερη προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων και δικαιότερες συνθήκες εργασίας.
Ιστορικό
Από το 1984 η Επιτροπή υποβάλλει, κατόπιν αιτήματος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ετήσια έκθεση σχετικά με την παρακολούθηση της εφαρμογής του δικαίου της ΕΕ κατά το προηγούμενο έτος. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εκδίδει στη συνέχεια ψήφισμα σχετικά με την έκθεση της Επιτροπής.
Στο πλαίσιο της κατανομής των αρμοδιοτήτων μεταξύ των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, η Επιτροπή έχει τη γενική αρμοδιότητα να κινεί τη νομοθετική διαδικασία.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο αποφασίζουν σχετικά με τις προτάσεις της Επιτροπής. Τα κράτη μέλη είναι υπεύθυνα για την έγκαιρη και σωστή εφαρμογή και υλοποίηση του δικαίου της ΕΕ στην εθνική έννομη τάξη.
Η Επιτροπή κλείνει αυτόν τον κύκλο: μόλις εγκριθούν οι προτάσεις της και καταστούν δίκαιο της ΕΕ, παρακολουθεί αν τα κράτη μέλη εφαρμόζουν αυτό το δίκαιο ορθά, ειδάλλως, λαμβάνει μέτρα.
Για περισσότερες πληροφορίες
Ετήσια έκθεση για την παρακολούθηση της εφαρμογής του δικαίου της ΕΕ
Ιστότοπος για την παρακολούθηση της εφαρμογής του δικαίου της ΕΕ
Ετήσια έκθεση για την παρακολούθηση της εφαρμογής του δικαίου της ΕΕ – ενημερωτικό δελτίο
Το τελευταίο εμπορικό ισοζύγιο αγροδιατροφικών προϊόντων της ΕΕ παραμένει υψηλότερο σε σχέση με το προηγούμενο έτος
Σύμφωνα με την τελευταία μηνιαία έκθεση για το εμπόριο αγροδιατροφικών προϊόντων, που δημοσιεύτηκε σήμερα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τον Απρίλιο του 2024 το εμπορικό πλεόνασμα αγροδιατροφικών προϊόντων της ΕΕ ανήλθε σε 5 δισ. ευρώ, ποσοστό που παραμένει κατά 4 % υψηλότερο σε σχέση με τον Απρίλιο του 2023, παρά τη μείωση κατά 25 % σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα. Οι εξαγωγές ανήλθαν σε 19,8 δισ. ευρώ, κυρίως λόγω της αύξησης των τιμών των ελιών και του ελαιολάδου. Οι εισαγωγές ανήλθαν σε 14,8 δισ. ευρώ. Το 45 % περίπου των εισαγωγών της ΕΕ αποτελείται από λίγες κατηγορίες προϊόντων: καφές, τσάι, κακάο και μπαχαρικά· φρούτα και καρποί με κέλυφος· και ελαιούχοι σπόροι και πρωτεϊνούχα φυτά.
Οι εξαγωγές αγροδιατροφικών προϊόντων της ΕΕ προσέγγισαν την αξία των εξαγωγών του προηγούμενου μήνα, αλλά ήταν κατά 10 % υψηλότερες σε σχέση με τον Απρίλιο του 2023. Οι σωρευτικές εξαγωγές από τον Ιανουάριο ανήλθαν σε 77,8 δισ. ευρώ. Οι εξαγωγές προς τις Ηνωμένες Πολιτείες σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση, κατά 829 εκατ. ευρώ, αποτέλεσμα που εξηγείται σε μεγάλο βαθμό από την υψηλή τιμή των ελιών και του ελαιολάδου. Τα προϊόντα αυτά αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος των συνολικών εξαγωγών αγροδιατροφικών προϊόντων της ΕΕ, σημειώνοντας αύξηση της αξίας κατά 62 % σε σύγκριση με το 2023. Τα παρασκευάσματα σιτηρών και τα προϊόντα αλευροποιίας, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και ο οίνος και τα προϊόντα με βάση τον οίνο αντιπροσωπεύουν το 25 % της συνολικής αξίας των εξαγωγών αγροδιατροφικών προϊόντων της ΕΕ.
Οι εισαγωγές αγροδιατροφικών προϊόντων της ΕΕ αντιπροσωπεύουν αύξηση κατά 10 % σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, η οποία εξηγείται κυρίως από τις υψηλές τιμές του κακάου. Οι σωρευτικές εισαγωγές από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο του 2024 ανέρχονται σε 54,9 δισ. ευρώ και παραμένουν σταθερές σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2023. Οι εισαγωγές σιτηρών σημείωσαν τη μεγαλύτερη μείωση, κατά 1,5 δισ. ευρώ (-33 %), λόγω της μείωσης του όγκου των εισαγωγών και των παγκόσμιων τιμών. Παρόμοια μείωση, ύψους 1,3 δισ. ευρώ, παρατηρήθηκε για τους ελαιούχους σπόρους και τα πρωτεϊνούχα φυτά, λόγω των χαμηλότερων τιμών. Η Ακτή Ελεφαντοστού και η Νιγηρία ωφελήθηκαν περισσότερο από την υψηλότερη αξία των εισαγωγών κακάου της ΕΕ. Σε σύγκριση με το 2023, η ΕΕ μείωσε τις εισαγωγές της από την Ινδονησία (κυρίως φοινικέλαιο) και από την Αυστραλία (κυρίως κράμβη).
Περισσότερες πληροφορίες, καθώς και λεπτομερείς πίνακες, διατίθενται στη μηνιαία έκθεση της ΕΕ για το εμπόριο αγροδιατροφικών προϊόντων.
(Για περισσότερες πληροφορίες: Olof Gill – Τηλ.: +32 2 296 59 66· Ana Apse–Paese – Τηλ.: +32 2 298 73 48)
Η Επιτροπή εγκρίνει τη νέα γεωγραφική ένδειξη «Κασκαβάλι Πίνδου» από την Ελλάδα
Η Επιτροπή ενέκρινε την προσθήκη του προϊόντος «Κασκαβάλι Πίνδου / Kashkavali Pindou / Κασκαβάλ Πίνδου / Kashkaval Pindou» από την Ελλάδα στο Μητρώο Προστατευόμενων Γεωγραφικών Ενδείξεων (ΠΓΕ).
Το «Κασκαβάλι Πίνδου / Kashkavali Pindou / Κασκαβάλ Πίνδου / Kashkaval Pindou» είναι ημισκληρό τυρί που παρασκευάζεται με την τεχνική της θερμαινόμενης τυρόμαζας. Έχει υπόλευκο έως κιτρινωπό χρώμα και κυλινδρικό σχήμα. Η γεύση του είναι ελαφρώς όξινη και λίγο αλμυρή, γεγονός που το διακρίνει από τα τυριά του ίδιου τύπου. Η τακτική προσθήκη αλατιού κατά τη διαδικασία παραγωγής και το χρησιμοποιούμενο γάλα, το οποίο χαρακτηρίζεται από υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και το ισχυρό και μεστό του άρωμα, συμβάλλουν στα γευστικά του χαρακτηριστικά.
Η περιοχή είναι η γενέτειρα βλαχόφωνων κτηνοτρόφων-νομάδων, οι οποίοι έχουν αναπτύξει έναν ιδιαίτερο τρόπο παραγωγής του τυριού «Κασκαβάλι Πίνδου / Kashkavali Pindou / Κασκαβάλ Πίνδου / Kashkaval Pindou», ο οποίος είναι απόλυτα προσαρμοσμένος στο δύσκολο και ορεινό ανάγλυφο της περιοχής, ενώ αποτέλεσε και τον κύριο λόγο για την κατάταξή του μεταξύ των κυριότερων προϊόντων της περιοχής και τη μεγάλη φήμη του.
Αυτή η νέα ονομασία θα ενταχθεί στον κατάλογο των 3619 προϊόντων που ήδη προστατεύονται, ο οποίος είναι διαθέσιμος στη βάση δεδομένων eAmbrosia. Για περισσότερες πληροφορίες, δείτε επίσης τις σελίδες σχετικά με την πολιτική ποιότητας και το GIView.
(Για περισσότερες πληροφορίες: Olof Gill — Τηλ.: + 32 2 296 59 66· Ana Apse–Paese — Τηλ.: + 32 2 298 73 48)
Η ΕΕ και η Σινγκαπούρη ολοκληρώνουν τις διαπραγματεύσεις για τη συμφωνία-ορόσημο για το ψηφιακό εμπόριο
Σήμερα η ΕΕ και η Σινγκαπούρη ολοκλήρωσαν τις διαπραγματεύσεις για τη συμφωνία-ορόσημο για το ψηφιακό εμπόριο (DTA). Η συμφωνία αυτή είναι η πρώτη συμφωνία της ΕΕ του είδους της, και αντικατοπτρίζει τη φιλοδοξία της ΕΕ να καταστεί παγκόσμιος φορέας καθορισμού προτύπων για τους κανόνες του ψηφιακού εμπορίου και τις διασυνοριακές ροές δεδομένων.
Η DTA θα συμπληρώσει τη συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών ΕΕ-Σινγκαπούρης του 2019, συνδέοντας περαιτέρω τις οικονομίες και ωφελώντας τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές που επιθυμούν να συμμετάσχουν στο ψηφιακό εμπόριο. Θα προβλέπει επίσης δεσμευτικούς κανόνες που ενισχύουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, διασφαλίζουν την προβλεψιμότητα και την ασφάλεια δικαίου για τις επιχειρήσεις, ενώ παράλληλα αίρουν και αποτρέπουν την εμφάνιση αδικαιολόγητων φραγμών στο ψηφιακό εμπόριο. Επιπλέον, θα απελευθερώσει νέες οικονομικές ευκαιρίες, διασφαλίζοντας παράλληλα ένα ασφαλές διαδικτυακό περιβάλλον.
Η συμφωνία αυτή θα ενισχύσει τις εμπορικές σχέσεις ΕΕ-Σινγκαπούρης:
- Διευκολύνοντας το ψηφιακό εμπόριο αγαθών και υπηρεσιών·
- Διασφαλίζοντας διασυνοριακές ροές δεδομένων χωρίς αδικαιολόγητους φραγμούς·
- Ενισχύοντας την εμπιστοσύνη στο ψηφιακό εμπόριο, μεταξύ άλλων μέσω ισχυρών κανόνων για τα ανεπιθύμητα μηνύματα.
Η συμφωνία αυτή θέτει την ΕΕ και τη Σινγκαπούρη στην παγκόσμια πρωτοπορία της ανάπτυξης ψηφιακής πολιτικής, με παράλληλη διατήρηση ανοικτών και δίκαιων ψηφιακών οικονομιών. Προωθεί την προσέγγιση της ΕΕ για τη δημιουργία ψηφιακών κανόνων και κανόνων για τα δεδομένα, με τους πολίτες και τα δικαιώματά τους στον πυρήνα της, ενώ διασφαλίζει ότι η ΕΕ και η Σινγκαπούρη διατηρούν περιθώρια πολιτικής για την ανάπτυξη και την εφαρμογή των πολιτικών που απαιτούνται για την αντιμετώπιση των νέων προκλήσεων στην ψηφιακή οικονομία.
Επόμενα βήματα
Η πολιτική σύναψη σηματοδοτεί το τέλος των διαπραγματεύσεων για τη συμφωνία ψηφιακού εμπορίου ΕΕ-Σινγκαπούρης. Η ΕΕ και η Σινγκαπούρη θα ακολουθήσουν τώρα τις αντίστοιχες διαδικασίες τους που θα καταλήξουν στην επίσημη υπογραφή και σύναψη.
Ιστορικό
Η DTA αποτελεί σημαντικό συμπλήρωμα της συμφωνίας ελεύθερων συναλλαγών (ΣΕΣ) ΕΕ-Σιγκαπούρης του 2019. Ενώ η ΣΕΣ έχει εδραιώσει από μακρού εδραιωμένους και ακμάζοντες οικονομικούς δεσμούς μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Σινγκαπούρης, με την εν λόγω συμφωνία η σχέση μας περνάει στο επόμενο επίπεδο.
Η συμφωνία αποτελεί μέρος της φιλοδοξίας της ΕΕ να συμφωνήσει επικαιροποιημένους κανόνες για το ψηφιακό εμπόριο με τους παγκόσμιους εταίρους μας. Αυτό αντικατοπτρίζεται επίσης στα κεφάλαια για το ψηφιακό εμπόριο στις πρόσφατες ΣΕΣ με το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Χιλή και τη Νέα Ζηλανδία, καθώς και στη συμφωνία για τις διασυνοριακές ροές δεδομένων που συνήφθη με την Ιαπωνία.
Η ΕΕ είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας και εξαγωγέας ψηφιακά παραδοτέων υπηρεσιών παγκοσμίως. Το 2022, το 55 % των συνολικών εμπορικών συναλλαγών της ΕΕ στον τομέα των υπηρεσιών παρασχέθηκε ψηφιακά, αντιπροσωπεύοντας πάνω από 1,3 τρισ. ευρώ εισαγωγών και εξαγωγών της ΕΕ.
Πάνω από το ήμισυ του συνολικού εμπορίου υπηρεσιών μεταξύ της ΕΕ και της Σινγκαπούρης έχει ήδη παραδοθεί ψηφιακά και αντιπροσώπευε το 55 % του συνολικού εμπορίου ΕΕ-Σινγκαπούρης το 2022 (αξίας 43 δισ. ευρώ). Η συμφωνία ψηφιακού εμπορίου ΕΕ-Σινγκαπούρης θα ενισχύσει αυτή την εμπορική σύνδεση και θα παράσχει περαιτέρω ευκαιρίες για ανάπτυξη.
Περισσότερες πληροφορίες
Κοινή δήλωση σχετικά με τη συμφωνία ψηφιακού εμπορίου ΕΕ-Σινγκαπούρης
Ψηφιακή εταιρική σχέση ΕΕ-Σινγκαπούρης
Εμπορικές και επενδυτικές σχέσεις της ΕΕ με τη Σινγκαπούρη
Περισσότερα για το ψηφιακό εμπόριο της ΕΕ
Μελέτη σχετικά με τις πιθανές επιπτώσεις μιας συμφωνίας ψηφιακού εμπορίου ΕΕ-Σινγκαπούρης
Δηλώσεις
Η δημιουργία έξυπνων, σύγχρονων κανόνων για το ψηφιακό εμπόριο με τους παγκόσμιους εταίρους μας είναι ζωτικής σημασίας σε μια εποχή κατά την οποία πάνω από το ήμισυ του εμπορίου υπηρεσιών της ΕΕ πραγματοποιείται ψηφιακά. Η σημερινή συμφωνία με τη Σινγκαπούρη, η πρώτη συμφωνία του είδους της, θα ωφελήσει τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές και από τις δύο πλευρές, φέρνοντας τις οικονομίες μας πιο κοντά, ενώ θα αποτελέσει σημαντικό βήμα προόδου για τη φιλοδοξία της ΕΕ να καταστεί παγκόσμιος φορέας καθορισμού προτύπων στον τομέα του ψηφιακού εμπορίου.
κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις, εκτελεστικός αντιπρόεδρος αρμόδιος για το εμπόριο
The European Commission is committed to personal data protection. Any personal data is processed in line with Regulation (EC) 2018/1725. All personal information processed by the Directorate-General for Communication / European Commission Representations is treated accordingly. If you do not work for a media organisation, you are welcome to contact the EU through Europe Direct in writing or by calling 00 800 6 7 8 9 10 11.
Athanasios ATHANASIOU
Press Officer / Political Reporter
European Commission
Representation in Cyprus
EU House, 30 Vyronos Avenue, 1096 Nicosia
Tel: +357 22 81 75 76 Mob: +357 99 363753
Twitter: @aathans