Skip to content

Συμμόρφωση των κρατών μελών με το δίκαιο της ΕΕ: χρειάζονται ακόμη προσπάθειες

Στη φετινή ετήσια έκθεση για τον έλεγχο της εφαρμογής του δικαίου της ΕΕπου δημοσιεύεται σήμεραπαρατίθενται οι ενέργειες της Επιτροπής για τον έλεγχο και την επιβολή του δικαίου της ΕΕ το 2016[1].Από τον ηλεκτρονικό πίνακα αποτελεσμάτων της ενιαίας αγοράς της ΕΕ, που δημοσιεύτηκε επίσης σήμερα, προκύπτει ότι, ενώ άρονται τα εμπόδια στην ελεύθερη κυκλοφορία των προσώπων, των υπηρεσιών, των εμπορευμάτων και των κεφαλαίων στην ΕΕ, σε ορισμένους τομείς η κατάσταση παραμένει στάσιμη ή επιδεινώνεται.

Η αποτελεσματική εφαρμογή του δικαίου είναι σημαντική για να μπορούν οι πολίτες και οι επιχειρήσεις να απολαμβάνουν τα πλεονεκτήματα που διαθέτουν βάσει του ευρωπαϊκού δικαίου. Συχνά, όταν προκύπτουν προβλήματα – όπως οι δοκιμές εκπομπών των αυτοκινήτων, οι παράνομοι χώροι υγειονομικής ταφής αποβλήτων ή η ασφάλεια των μεταφορών – αυτά δεν οφείλονται στην έλλειψη ενωσιακής νομοθεσίας, αλλά στην αναποτελεσματική και μη ορθή εφαρμογή της στα κράτη μέλη. Ομοίως, η ενιαία αγορά της ΕΕ εξακολουθεί να αποτελεί το πλέον πολύτιμο πλεονέκτημα της Ευρώπης για τα εκατομμύρια πολιτών και επιχειρήσεων και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεσμέυεται να εξασφαλίζει, ελέγχοντας την εφαρμογή των κανόνων για την εσωτερική αγορά της ΕΕ, ότι οι πολίτες επωφελούνται κάθε μέρα από την ελευθερία να ζουν, να εργάζονται, να κάνουν αγορές και να εμπορεύονται σε 28 κράτη μέλη.

Ετήσια έκθεση για τον έλεγχο της εφαρμογής του δικαίου της ΕΕ το 2016

Η ετήσια έκθεση για το 2016 δείχνει σημαντική αύξηση των εκρεμμουσών υποθέσεων σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος (21 %), την μεγαλύτερη της τελευταίας πενταετίας (βλ. διάγραμμα 1). Αυτό αποτελεί πρόβλημα, διότι η μη ορθή εφαρμογή του δικαίου της ΕΕ στερεί από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις τα δικαιώματα και τα πλεονεκτήματα που διαθέτουν βάσει του ευρωπαϊκού δικαίου.Για παράδειγμα, η πλήρης μεταφορά και εφαρμογή των κανόνων της ΕΕ για τις δημόσιες συμβάσεις και τις συμβάσεις παραχώρησης είναι αναγκαία για να καταστεί ευκολότερη και λιγότερο δαπανηρή για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) η υποβολή προσφοράς για δημόσιες συμβάσεις.

Ως εκ τούτου, η Επιτροπή ενεργεί αποφασιστικά κατά των παραβάσεων του δικαίου της ΕΕ που εμποδίζουν την επίτευξη βασικών πολιτικών στόχων της ΕΕ. Για παράδειγμα, η Επιτροπή στόχευε συγκεκριμένα στην αδυναμία των κρατών μελών να θεσπίσουν ή να εφαρμόσουν συστήματα κυρώσεων για την αποτροπή της παραβίασης της νομοθεσίας για τις εκπομπές των αυτοκινήτων από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων.

Το διάγραμμα 2 (παρακάτω) παρέχει μια γενική εικόνα της κατάστασης που επικρατεί σε κάθε κράτος μέλος. Όσον αφορά τις υποθέσεις καθυστερημένης μεταφοράς, η Κύπρος και το Βέλγιο είχαν τον μεγαλύτερο αριθμό ανοιχτών υποθέσεων, ενώ τον μικρότερο αριθμό ανοιχτών υποθέσεων είχαν η Ιταλία, η Σλοβακία και η Δανία. Η Γερμανία και η Ισπανία είχαν τον μεγαλύτερο αριθμό εκκρεμουσών υποθέσεων για μη ορθή και/ή εσφαλμένη μεταφορά του δικαίου της ΕΕ, ενώ η Εσθονία είχε τον μικρότερο συνολικά αριθμό ανοιχτών υποθέσεων το προηγούμενο έτος.

Η εσωτερική αγορά, η βιομηχανία, η επιχειρηματικότητα και οι ΜΜΕ, καθώς και το περιβάλλον, εξακολουθούν να είναι οι τομείς πολιτικής στους οποίους κινήθηκαν οι περισσότερες διαδικασίες επί παραβάσει το 2016 (βλέπε διάγραμμα 3).

Καταπολέμηση της καθυστέρησης μεταφοράς οδηγιών

Για να μπορέσουν οι πολίτες και οι επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα από το δίκαιο της ΕΕ, είναι σημαντικό να μεταφέρουν τα κράτη μέλη στο εθνικό τους δίκαιο τις ευρωπαϊκές οδηγίες, εντός των προθεσμιών που έχουν ταχθεί.

Το 2016 ο αριθμός νέων διαδικασιών επί παραβάσει λόγω καθυστερημένης μεταφοράς σχεδόν διπλασιάστηκε (847 υποθέσεις) σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος (543 υποθέσεις). Η Επιτροπή κίνησε νέες διαδικασίες επί παραβάσει κατά της πλειονότητας των κρατών μελών, λόγω της μη μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο των οδηγιών για τις δημόσιες συμβάσεις και παραχωρήσεις (οδηγίες 2014/23/ΕΕ, 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ), για τα προϊόντα καπνού (οδηγίες 2014/40/EΕ και 2014/109/EΕ) και για τις άδειες οδήγησης (οδηγία 2014/85/EΕ).

Για να διευκολύνει την έγκαιρη μεταφορά, η Επιτροπή εξακολούθησε να επικουρεί τα κράτη μέλη, προετοιμάζοντας σχέδια εφαρμογής, ειδικούς δικτυακούς τόπους και έγγραφα καθοδήγησης και φροντίζοντας να ανταλλάσσονται καλές πρακτικές κατά τις συνεδριάσεις των ομάδων εμπειρογνωμόνων.

Το προηγούμενο έτος η Επιτροπήπαρέπεμψε τρεις υποθέσεις στο Δικαστήριο της ΕΕ, ζητώντας να επιβληθούν χρηματοοικονομικές κυρώσεις: δύο υποθέσεις κατά του Λουξεμβούργου[2] και μία κατά της Ρουμανίας[3].

Πίνακας αποτελεσμάτων για την ενιαία αγορά 2017

Ο ηλεκτρονικός πίνακας αποτελεσμάτων για την ενιαία αγορά δίνει ακριβή εικόνα της κατάστασης όσον αφορά την εφαρμογή των κανόνων της ΕΕ για την ενιαία αγορά. Αξιολογεί τον τρόπο με τον οποίο τα κράτη μέλη της ΕΕ εφαρμόζουν αυτούς τους κανόνες και εντοπίζει τις αδυναμίες που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν με την καταβολή μεγαλύτερων προσπαθειών από τις χώρες της ΕΕ.

Με βάση τις επιδόσεις τους το 2016 για μια σειρά εργαλείων διακυβέρνησης και τομέων πολιτικής, τα κράτη μέλη έλαβαν πράσινη κάρτα (άνω του μέσου όρου), κίτρινη κάρτα (μέτρια επίδοση) ή κόκκινη κάρτα (κάτω του μέσου όρου). Τα βέλη δείχνουν κατά πόσον έχει βελτιωθεί ή επιδεινωθεί η απόδοσή τους (βλέπε διάγραμμα 4).

Ο πίνακας αποτελεσμάτων, πέρα από την αξιολόγηση της συμμόρφωσης των κρατών μελών με τη νομοθεσία για την ενιαία αγορά, αξιολογεί επίσης τον τρόπο με τον οποίο βοηθούν τους πολίτες και τις επιχειρήσεις τους με τα διάφορα εργαλεία της ΕΕ για γενικές πληροφορίες, επίλυση συγκεκριμένων προβλημάτων και αναζήτηση εργασίας (διαδικτυακή πύληΗ Ευρώπη σου, Η Ευρώπη σου – Συμβουλές, Solvit, EURES). Ο πίνακας αποτελεσμάτων παρακολουθεί επίσης τον βαθμό ανοίγματος των κρατών μελών στο εμπόριο και στις επενδύσεις και τις γενικότερες προσπάθειές τους για το άνοιγμα τομέων όπως οι δημόσιες συμβάσεις, τα επαγγελματικά προσόντα ή οι ταχυδρομικές υπηρεσίες.

Για όλους αυτούς τους αξιολογούμενους τομείς, καλύτερες επιδόσεις είχαν η Αυστρία, η Δανία, η Εσθονία, η Λιθουανία, η Μάλτα και η Σλοβακία.

Η Επιτροπή αντιδρά σε καταγγελίες πολιτών

Οι πολίτες, οι επιχειρήσεις, οι ΜΚΟ και άλλοι ενδιαφερόμενοι φορείς μπορούν να καταγγέλλουν εικαζόμενες παραβάσεις του δικαίου της ΕΕ μέσω ηλεκτρονικού εντύπου καταγγελίας που διατίθεται μέσω της δικτυακής πύλης EUROPAΤα δικαιώματά σας. Το 2016 η πλειονότητα των καταγγελιών που υποβλήθηκαν αφορούσε τη δικαιοσύνη και τα δικαιώματα των καταναλωτών, την απασχόληση, την ενιαία αγορά της ΕΕ, τη βιομηχανία και θέματα των ΜΜΕ. Στο πλαίσιο του ηλεκτρονικού εντύπου καταγγελίας, το SOLVIT μπορεί να βοηθήσει τους πολίτες και τις επιχειρήσεις να επιλύσουν τα προβλήματα που έχουν με μια δημόσια αρχή άλλης χώρας της ΕΕ.

Ιστορικό

Από το 1984, η Επιτροπή υποβάλλει, κατόπιν αιτήματος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ετήσια έκθεση σχετικά με τον έλεγχο της εφαρμογής του δικαίου της ΕΕ κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εκδίδει στη συνέχεια ψήφισμα σχετικά με την έκθεση της Επιτροπής.

Ο ηλεκτρονικός πίνακας αποτελεσμάτων της ενιαίας αγοράς δημοσιεύεται ετησίως. Παρακολουθεί τις επιδόσεις των κρατών μελών της ΕΕ σε διάφορους τομείς πολιτικής (δημόσιες συμβάσεις, επαγγελματικά προσόντα, ταχυδρομικές υπηρεσίες, εμπορική ολοκλήρωση, άνοιγμα της αγοράς) και σε εργαλεία διακυβέρνησης (μεταφορά στο εθνικό δίκαιο, διαδικασίες επί παραβάσει και EU Pilot σε τομείς συνδεόμενους με την ενιαία αγορά· EURES, Η Ευρώπη σου, Η Ευρώπη σου – Συμβουλές, SOLVIT, IMI, e-Certis, τομείς προτεραιότητας, ευρωπαϊκά κέντρα καταναλωτών, δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών, σύστημα πληροφοριών για τους τεχνικούς κανονισμούς (TRIS).

Για περισσότερες πληροφορίες

α) Ετήσια έκθεση για τον έλεγχο της εφαρμογής του δικαίου της ΕΕ το 2016:

Ετήσια έκθεση σχετικά με την εφαρμογή του δικαίου της ΕΕ

Ενημερωτικά δελτία ανά χώρα

Ενημερωτικό δελτίο ΕΕ-28

– Γενική διαδικασία επί παραβάσει, βλ. πλήρες κείμενο εδώ.

β) Πίνακας αποτελεσμάτων για την ενιαία αγορά (έκδοση 2017):

Πίνακας αποτελεσμάτων

Ενημερωτικά δελτία ανά χώρα

Επισκόπηση επιδόσεων

[1]     Ανακοίνωση «Δίκαιο της ΕΕ: Καλύτερη εφαρμογή για καλύτερα αποτελέσματα», C(2016) 8600, ΕΕ C 18 της 19ης Ιανουαρίου 2017.

[2]     Επιτροπή κατά Λουξεμβούργου, C-489/16. Η Επιτροπή παρέπεμψε το Λουξεμβούργο στο Δικαστήριο λόγω πλημμελούς εφαρμογής της οδηγίας για τον ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο. Πρότεινε την επιβολή ημερήσιας χρηματικής ποινής ύψους 8 710 EUR· Επιτροπή κατά Λουξεμβούργου, C-511/16. Η Επιτροπή παρέπεμψε το Λουξεμβούργο στο Δικαστήριο λόγω πλημμελούς εφαρμογής της οδηγίας 2014/27/EΕ προκειμένου να ευθυγραμμιστεί με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1272/2008 για την ταξινόμηση, την επισήμανση και τη συσκευασία των ουσιών και των μειγμάτων. Πρότεινε την επιβολή ημερήσιας χρηματικής ποινής ύψους 8 710 EUR.

[3]     Επιτροπή κατά Ρουμανίας, C–62/156. Η Επιτροπή παρέπεμψε τη Ρουμανία στο Δικαστήριο λόγω πλημμελούς εφαρμογής της οδηγίας για την περιεκτικότητα των καυσίμων πλοίων σε θείο. Πρότεινε την επιβολή ημερήσιας χρηματικής ποινής ύψους 38 042,60 EUR. Στη συνέχεια, η Ρουμανία εξέδωσε τα αναγκαία νομοθετικά μέτρα και, ως εκ τούτου, η Επιτροπή απέσυρε την υπόθεση αυτή από το Δικαστήριο.

 

Αρμόδιοι επικοινωνίας:

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *