Επισκόπηση ανά τομέα πολιτικής
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στη μηνιαία της δέσμη αποφάσεων για υποθέσεις παράβασης, κινεί νομική διαδικασία κατά των κρατών μελών που δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις που υπέχουν βάσει του ενωσιακού δικαίου. Οι εν λόγω αποφάσεις, που καλύπτουν διάφορους τομείς και διάφορα πεδία πολιτικής της ΕΕ, αποβλέπουν στην εξασφάλιση της ορθής εφαρμογής της ενωσιακής νομοθεσίας προς όφελος των πολιτών και των επιχειρήσεων.
Οι κυριότερες αποφάσεις που ελήφθησαν από την Επιτροπή παρατίθενται κατωτέρω ταξινομημένες ανά τομέα πολιτικής. Επιπλέον, η Επιτροπή αποφάσισε να περατώσει 146 υποθέσεις, στις οποίες οι εκκρεμότητες με τα οικεία κράτη μέλη διευθετήθηκαν χωρίς να χρειαστεί η Επιτροπή να κινήσει περαιτέρω διαδικασίες.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ενωσιακή διαδικασία επί παραβάσει, βλ. το πλήρες MEMO/12/12. Για περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με όλες τις αποφάσεις που ελήφθησαν, βλ. το μητρώο αποφάσεων για υποθέσεις παράβασης.
Η Επιτροπή κινεί διαδικασίες επί παραβάσει σχετικά με τον αριθμό κλήσης έκτακτης ανάγκης 112, τον αδικαιολόγητο γεωγραφικό αποκλεισμό και τους κανόνες κυβερνοασφάλειας σε επίπεδο ΕΕ
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε σήμερα να κινήσει διαδικασίες επί παραβάσει κατά ορισμένων κρατών μελών, επειδή δεν εκπλήρωσαν τις υποχρεώσεις τους σχετικά με την ψηφιακή ενιαία αγορά. Η Επιτροπή θα αποστείλει αιτιολογημένες γνώμες στη Βουλγαρία, τη Γερμανία και την Ιρλανδία, επειδή δεν κοινοποίησαν την πλήρη μεταφορά της ενωσιακής νομοθεσίας για την προσβασιμότητα των ιστότοπων και των εφαρμογών για φορητές συσκευές [οδηγία (ΕΕ) 2016/2102], και στην Κροατία, επειδή δεν παρουσίασε επαρκώς αναλυτικά τα σχέδιά της όσον αφορά τη χρήση της ζώνης συχνοτήτων των 700 MHz για τις υπηρεσίες 5G [απόφαση (ΕΕ) 2017/899]. Επιπλέον, η Επιτροπή αποφάσισε επίσης να αποστείλει προειδοποιητικές επιστολές σε ορισμένα κράτη μέλη της ΕΕ. Πρώτον, στην Αυστρία, το Βέλγιο, την Ελλάδα, την Ουγγαρία, τη Ρουμανία και τη Σλοβενία, επειδή δεν υπέβαλαν πληροφορίες σχετικά με τους φορείς εκμετάλλευσης βασικών υπηρεσιών που προσδιορίζονται βάσει του δικαίου της ΕΕ σχετικά με την ασφάλεια των συστημάτων δικτύου και πληροφοριών [οδηγία (ΕΕ) 2016/1148]. Δεύτερον, στη Γερμανία, την Ελλάδα, την Ισπανία, την Κροατία και την Τσεχία, επειδή δεν εφάρμοσαν αποτελεσματικά τους κανόνες για τον αριθμό κλήσης έκτακτης ανάγκης 112 (οδηγία 2002/22/ΕΚ), ιδίως με την εξασφάλιση ισοδύναμης πρόσβασης για τους χρήστες με αναπηρία. Τέλος, μετά τις καθυστερήσεις στη μεταφορά του κανονισμού της ΕΕ για τον γεωγραφικό αποκλεισμό [κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 2018/302] στο εθνικό δίκαιο, η Επιτροπή θα αποστείλει προειδοποιητικές επιστολές στη Γαλλία, την Ισπανία, την Κύπρο, την Πολωνία, τη Ρουμανία και τη Σλοβακία. Η διαδικασία που κινήθηκε αφορά τη θέσπιση και την κοινοποίηση μέτρων για τις παραβάσεις των κανόνων γεωγραφικού αποκλεισμού, συμπεριλαμβανομένων των κυρώσεων από τους εθνικούς φορείς επιβολής στις επιχειρήσεις που παραβαίνουν τους ενωσιακούς κανόνες. Τα οικεία κράτη μέλη έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν στα επιχειρήματα της Επιτροπής. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη ή να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της ΕΕ, κατά περίπτωση.
Πυροβόλα όπλα: Η Επιτροπή καλεί 12 κράτη μέλη να μεταφέρουν τους νέους ενωσιακούς κανόνες
Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένες γνώμες σε 20 κράτη μέλη, καλώντας τα να μεταφέρουν στο εθνικό τους δίκαιο τους νέους ενωσιακούς κανόνες για τα πυροβόλα όπλα [οδηγία για τα πυροβόλα όπλα — οδηγία (ΕΕ) 2017/853]. Η αναθεωρημένη οδηγία της ΕΕ, που εκδόθηκε από τα κράτη μέλη τον Μάιο του 2017, αυστηροποιεί τους ελέγχους σχετικά με τη νόμιμη απόκτηση και κατοχή πυροβόλων όπλων. Τα κράτη μέλη ήταν υποχρεωμένα να ενημερώσουν την Επιτροπή σχετικά με τα μέτρα μεταφοράς για το μεγαλύτερο μέρος των διατάξεων της οδηγίας έως τις 14 Σεπτεμβρίου 2018. Η Επιτροπή απευθύνει πλέον αιτιολογημένες γνώμες στο Βέλγιο, την Εσθονία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Λιθουανία, την Πολωνία, την Πορτογαλία, τη Σουηδία και την Τσεχία, επειδή κοινοποίησαν εν μέρει τα σχετικά μέτρα μεταφοράς, και αιτιολογημένες γνώμες στη Γερμανία, την Ελλάδα, την Κύπρο, την Ιρλανδία, την Ισπανία, τις Κάτω Χώρες, το Λουξεμβούργο, την Ουγγαρία, τη Ρουμανία, τη Σλοβακία, τη Σλοβενία και τη Φινλανδία, επειδή δεν κοινοποίησαν μέτρα στην Επιτροπή. Προηγήθηκε η αποστολή προειδοποιητικών επιστολών από την Επιτροπή στα κράτη μέλη τον Νοέμβριο του 2018. Τα οικεία κράτη μέλη έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να κοινοποιήσουν στην Επιτροπή τα μέτρα που έλαβαν. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να τα παραπέμψει στο Δικαστήριο της ΕΕ.
Εμπορικό απόρρητο: Η Επιτροπή καλεί την ΚΥΠΡΟ να συμμορφωθεί με τους ενωσιακούς κανόνες
Η Επιτροπή αποφάσισε σήμερα να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Κύπρο, καλώντας τη να συμμορφωθεί με τους ενωσιακούς κανόνες για το εμπορικό απόρρητο [οδηγία για το εμπορικό απόρρητο — οδηγία (ΕΕ) 2016/943]. Η οδηγία, που εκδόθηκε από τα κράτη μέλη τον Ιούνιο του 2016, εναρμονίζει τη νομική προστασία του εμπορικού απορρήτου σε ολόκληρη την ΕΕ και διασφαλίζει επαρκές και συνεκτικό επίπεδο αστικής έννομης προστασίας στην ενιαία αγορά της ΕΕ σε περίπτωση παράνομης απόκτησης, χρήσης ή αποκάλυψης εμπορικού απορρήτου. Μέχρι σήμερα, η Κύπρος δεν έχει κοινοποιήσει τα μέτρα μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο, ενώ η προθεσμία που είχε καθοριστεί στην οδηγία έληξε στις 9 Ιουνίου 2018. Η Κύπρος έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει στους προβληματισμούς που εξέφρασε η Επιτροπή. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει το εν λόγω κράτος μέλος στο Δικαστήριο της ΕΕ.
Προστασία των καταναλωτών: Η Επιτροπή καλεί την ΚΥΠΡΟ να συμμορφωθεί πλήρως με τους ενωσιακούς κανόνες για την προστασία των καταναλωτών από καταχρηστικές ρήτρες των συμβάσεων
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε σήμερα να αποστείλει συμπληρωματική προειδοποιητική επιστολή στην Κύπρο, επειδή οι εθνικοί κανόνες της δεν συνάδουν με τη νομοθεσία της ΕΕ σχετικά με τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (οδηγία 2005/29/ΕΚ) και τις καταχρηστικές ρήτρες των συμβάσεων (οδηγία για τις καταχρηστικές ρήτρες των συμβάσεων — οδηγία 93/13/ΕΟΚ του Συμβουλίου). Η Επιτροπή κίνησε τη συγκεκριμένη διαδικασία επί παραβάσει το 2013 βάσει μιας σειράς καταγγελιών από πολίτες της ΕΕ που αγόρασαν ακίνητα στην Κύπρο. Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς, οι φορείς αξιοποίησης ακινήτων, οι τράπεζες και οι δικηγόροι δεν είχαν ενημερώσει τους αγοραστές για τα προϋπάρχοντα ενυπόθηκα δάνεια κατά την πώληση των ακινήτων. Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι οι κυπριακές αρχές δεν εφάρμοσαν αποτελεσματικά ούτε την οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές ούτε την οδηγία για τις καταχρηστικές ρήτρες των συμβάσεων. Η Επιτροπή ήρθε σε επαφή με τις κυπριακές αρχές, οι οποίες απάντησαν θετικά σε αρκετές από τις ανησυχίες που εξέφρασε η Επιτροπή σχετικά με τη μεταφορά στο εθνικό δίκαιο και την εφαρμογή των δύο οδηγιών. Ωστόσο, μέχρι σήμερα το ζήτημα δεν έχει διευθετηθεί. Η Κύπρος έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει στα επιχειρήματα που προέβαλε η Επιτροπή. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στις κυπριακές αρχές.