Η Ευρωπαϊκή Ένωση καθίσταται πλήρες μέλος του μητρώου ζημιών για την Ουκρανία
Η Επιτροπή εκφράζει την ικανοποίησή της για τη σημερινή έκδοση, από το Συμβούλιο, της απόφασης για αλλαγή του καθεστώτος της Ένωσης στο μητρώο ζημιών για την Ουκρανία, από συνδεδεμένο μέλος σε πλήρες. Το μητρώο ζημιών λειτουργεί ως αρχείο καταγραφής αποδεικτικών στοιχείων και πληροφοριών σχετικά με αξιώσεις αποζημίωσης για ζημίες, απώλειες ή τραυματισμούς που προκλήθηκαν από τον επιθετικό πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας. Αποσκοπεί στη διασφάλιση πλήρους και αποτελεσματικής επανόρθωσης για την Ουκρανία και τον λαό της. Το μητρώο δημιουργήθηκε από το Συμβούλιο της Ευρώπης στις 12 Μαΐου 2023, με την προσχώρηση μέχρι στιγμής 43 κρατών και της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων 26 κρατών μελών της ΕΕ.
Στις 30 Μαΐου 2024 η Επιτροπή πρότεινε στο Συμβούλιο να αλλάξει το καθεστώς της Ένωσης ώστε να ενισχυθεί περαιτέρω η δέσμευση της Ένωσης στις δραστηριότητες του μητρώου. Με την ιδιότητα του πλήρους μέλους, η Ένωση διατηρεί και ενισχύει τη δέσμευσή της να διασφαλίσει ότι όλες οι παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου που διαπράττονται από τη Ρωσία θα αποζημιωθούν δεόντως. Η αλλαγή καθεστώτος συμβάλλει επίσης στη οικονομική σταθερότητα του μητρώου, καθώς η Ένωση δεσμεύεται να παρέχει υποχρεωτική ετήσια χρηματοδοτική συνεισφορά.
Ο επίτροπος Δικαιοσύνης, κ. Ντιντιέ Ρεντέρς, δήλωσε τα εξής: «Η Ρωσία πρέπει να πληρώσει για τις ζημίες που προκάλεσε η επίθεσή της κατά της Ουκρανίας. Το μητρώο ζημιών αποτελεί σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση αυτή, καθώς καταγράφονται σε αυτό με ασφάλεια αποδεικτικά στοιχεία και πληροφορίες σχετικά με αξιώσεις αποζημίωσης για ζημίες, απώλειες ή τραυματισμούς που υπέστησαν οι Ουκρανοί, για μελλοντική εκδίκαση και καθορισμό αποζημίωσης. Χαιρετίζω τη σημερινή απόφαση που επιβεβαιώνει και αναβαθμίζει την ισχυρή στήριξη της ΕΕ σε αυτόν τον μηχανισμό».
Από τον Απρίλιο του 2024 άρχισαν να καταγράφονται οι πρώτες αξιώσεις που σχετίζονται με ζημίες ή καταστροφές ακινήτων κατοικίας, με αναμενόμενο συνολικό αριθμό αξιώσεων στην κατηγορία αυτή από 300 000 έως 600 000. Έως τον Αύγουστο, δώδεκα επιπλέον κατηγορίες αξιώσεων θα είναι ανοικτές προς υποβολή στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων των αξιώσεων από τα άτομα που επλήγησαν περισσότερο από τον πόλεμο, και των αξιώσεων που σχετίζονται με τη ζημία ή την καταστροφή υποδομών ζωτικής σημασίας της Ουκρανίας.
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το μητρώο ζημιών για την Ουκρανία διατίθενται διαδικτυακά εδώ.
(Για περισσότερες πληροφορίες: Christian Wigand – Τηλ.: +32 2 296 22 53· Jördis Ferroli – Τηλ.: +32 2 299 27 29)
Η Επιτροπή αποδέχεται τις δεσμεύσεις της Vifor για την αντιμετώπιση δυνητικής δυσφήμισης σκευάσματος σιδήρου η οποία αλλοιώνει τον ανταγωνισμό
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέστησε τις δεσμεύσεις που πρότεινε η Vifor νομικά δεσμευτικές βάσει των αντιμονοπωλιακών κανόνων της ΕΕ. Οι δεσμεύσεις έχουν στόχο να ανταποκριθούν στις ανησυχίες της Επιτροπής όσον αφορά τον ανταγωνισμό, οι οποίες σχετίζονται με δυνητική δυσφήμιση του Monofer, του πλησιέστερου —και δυνητικά μοναδικού― ανταγωνιστή του Ferinject, του εμβληματικού σκευάσματος ενδοφλέβιου σιδήρου της Vifor στην Ευρώπη.
Η προκαταρκτική εκτίμηση της Επιτροπής είναι ότι η συμπεριφορά της Vifor ενδέχεται να έχει περιορίσει τον ανταγωνισμό στην αγορά ενδοφλέβιας θεραπείας της ανεπάρκειας σιδήρου, ενώ συνιστά ενδεχομένως κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης, κατά παράβαση του άρθρου 102 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης («ΣΛΕΕ»).
Για την αντιμετώπιση των προκαταρκτικών ανησυχιών της Επιτροπής, η Vifor πρότεινε ορισμένες δεσμεύσεις. Μεταξύ της 22ας Απριλίου και της 22ας Μαΐου 2024 η Επιτροπή έθεσε τις δεσμεύσεις αυτές σε διαβούλευση στο πλαίσιο της αγοράς και ζήτησε τη γνώμη όλων των ενδιαφερόμενων τρίτων μερών για να εξακριβώσει αν οι δεσμεύσεις αυτές θα άρουν τα προβλήματα ανταγωνισμού. Με βάση το αποτέλεσμα αυτής της διαβούλευσης με τους φορείς της αγοράς, η Vifor αναπροσάρμοσε τις αρχικά προταθείσες δεσμεύσεις. Η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι τελικές δεσμεύσεις της Vifor ανταποκρίνονται στις ανησυχίες της όσον αφορά τον ανταγωνισμό, οι οποίες σχετίζονται με δυνητική δυσφήμιση του Monofer από τη Vifor, ενός σκευάσματος θεραπείας της ανεπάρκειας του σιδήρου που διατίθεται στο εμπόριο από τη Pharmacosmos, τον πλησιέστερο ανταγωνιστή της Vifor στην Ευρώπη. Ως εκ τούτου, αποφάσισε να καταστήσει τις δεσμεύσεις αυτές νομικά δεσμευτικές για τη Vifor.
Η εκτελεστική αντιπρόεδρος, κ. Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωσε: «Η ανεπάρκεια σιδήρου αποτελεί πάθηση που επηρεάζει εκατομμύρια ανθρώπους στην Ευρώπη. Ως εκ τούτου, η πρόσβαση σε ασφαλή, αποτελεσματικά και οικονομικά προσιτά φάρμακα είναι ουσιαστικής σημασίας. Η Vifor δεσμεύτηκε να εξαλείψει τις επιπτώσεις των δυνητικά παραπλανητικών ανακοινώσεών της σχετικά με την ασφάλεια του πλησιέστερου ανταγωνιστικού σκευάσματος για ενδοφλέβια θεραπεία της ανεπάρκειας σιδήρου. Η σημερινή απόφαση καθιστά τις δεσμεύσεις αυτές νομικά δεσμευτικές για τη Vifor και αποκαθιστά ισότιμους όρους ανταγωνισμού προς όφελος των καταναλωτών.»
Το σχετικό δελτίο Τύπου είναι διαθέσιμο εδώ.
(Για περισσότερες πληροφορίες: Lea Zuber – Tηλ.: +32 2 295 62 98· Nina Ferreira – Τηλ.: +32 2 299 81 63)
Η Επιτροπή δημοσιεύει νέες κατευθυντήριες γραμμές για μεγαλύτερη σαφήνεια σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε σήμερα επικαιροποιημένες ερμηνευτικές κατευθυντήριες γραμμές για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών. Αυτές οι κατευθυντήριες γραμμές αποσκοπούν στη βελτίωση της συμμόρφωσης με τους κανόνες και στην προώθηση της συνεπούς επιβολής από τις εθνικές αρχές. Από το 2016 η Επιτροπή παρέχει κατευθυντήριες γραμμές για την αντιμετώπιση των κοινών ανησυχιών που εξέφρασαν οι εθνικοί φορείς επιβολής, οι επιβάτες και οι ενώσεις τους, καθώς και εκπρόσωποι του κλάδου. Με την επικαιροποίηση που δημοσιεύεται σήμερα λαμβάνονται ιδίως υπόψη οι αποφάσεις του Δικαστηρίου από το 2016 και διευκρινίζονται ορισμένες διατάξεις. Επιπλέον, δημοσιεύθηκαν επίσης αναθεωρημένες κατευθυντήριες γραμμές για τα δικαιώματα των επιβατών με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα κατά τη διάρκεια των αεροπορικών ταξιδιών.
Μολονότι τα δικαιώματα των επιβατών καθορίζονται σε επίπεδο ΕΕ, η επιβολή τους αποτελεί αρμοδιότητα των παρόχων υπηρεσιών μεταφορών και η εφαρμογή τους αποτελεί ευθύνη των εθνικών φορέων. Οι διαφορές στις εθνικές πρακτικές μπορούν να προκαλέσουν σύγχυση στους επιβάτες, ιδίως όσον αφορά τα διασυνοριακά ταξίδια. Μπορεί να είναι δύσκολο να βρεθεί η κατάλληλη βοήθεια.
Πράγματι, σύμφωνα με νέα έρευνα του Ευρωβαρόμετρου, πολλοί Ευρωπαίοι εξακολουθούν να θεωρούν ότι είναι ανεπαρκώς ενημερωμένοι σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών, παρά τη μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση σε σύγκριση με την περίοδο πριν από πέντε χρόνια.
Οι κατευθυντήριες γραμμές που εγκρίθηκαν σήμερα θα συμβάλουν στη βελτίωση της εφαρμογής των δικαιωμάτων των επιβατών και συμπληρώνουν τις προσπάθειες της Επιτροπής να ευαισθητοποιήσει το κοινό σχετικά με το θέμα αυτό, μεταξύ άλλων μέσω των διαδικτυακών εκστρατειών Your Europe και μιας ειδικής εφαρμογής για φορητές συσκευές σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών.
Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στο σχετικό δελτίο Τύπου.
(Για περισσότερες πληροφορίες: Adalbert Jahnz – Τηλ.: +32 2 295 31 56· Anna Wartberger – Τηλ.: +32 2 298 25 04)
Η Επιτροπή συντονίζει τη δράση των εθνικών αρχών προστασίας των καταναλωτών κατά του μοντέλου «πληρωμή ή συγκατάθεση» της Meta – Η Επιτροπή και οι εθνικές αρχές προχωρούν σε δράση κατά της Meta
Σήμερα το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών (CPC) απέστειλε επιστολή μετά από ανησυχίες ότι το μοντέλο «πληρωμή ή συγκατάθεση» της Meta ενδέχεται να παραβιάζει το ενωσιακό δίκαιο για την προστασία των καταναλωτών.
Σήμερα το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών (CPC) απέστειλε επιστολή μετά από ανησυχίες ότι το μοντέλο «πληρωμή ή συγκατάθεση» της Meta ενδέχεται να παραβιάζει το ενωσιακό δίκαιο για την προστασία των καταναλωτών. Η Επιτροπή συντόνισε τη δράση αυτή υπό την καθοδήγηση της γαλλικής Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, Καταναλωτών και Καταπολέμησης της Απάτης. Η δράση ξεκίνησε το 2023,κατευθείαν αφότου η Meta ζήτησε από τους καταναλωτές, εν μια νυκτί, είτε να εγγραφούν ως συνδρομητές έναντι αμοιβής για να χρησιμοποιούν το Facebook και το Instagram είτε να συναινέσουν να χρησιμοποιεί η Meta τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που τους αφορούν για να τους εμφανίζει εξατομικευμένες διαφημίσεις και, έτσι, να αποκομίζει έσοδα απ’ αυτές («πληρωμή ή συγκατάθεση»).
Οι αρχές προστασίας των καταναλωτών αξιολόγησαν διάφορα στοιχεία που θα μπορούσαν να συνιστούν παραπλανητικές ή επιθετικές πρακτικές, ιδίως το κατά πόσον η Meta παρείχε εκ των προτέρων στους καταναλωτές αληθείς, σαφείς και επαρκείς πληροφορίες. Ανέλυσαν κατά πόσον οι πληροφορίες αυτές επέτρεπαν στους καταναλωτές να κατανοήσουν τις επιπτώσεις που θα είχε στα δικαιώματά τους ως καταναλωτών η απόφασή τους να πληρώσουν ή να αποδεχθούν την επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που τους αφορούν για εμπορικούς σκοπούς. Επιπλέον, οι αρχές CPC ανησυχούν ότι πολλοί καταναλωτές ενδέχεται να έχουν εκτεθεί σε αδικαιολόγητη πίεση να επιλέξουν γρήγορα μεταξύ των δύο μοντέλων, φοβούμενοι ότι θα χάσουν αμέσως την πρόσβαση στους λογαριασμούς τους και στο δίκτυο επαφών τους.
Αυτή η συντονισμένη δράση του δικτύου CPC κατά της Meta προστίθεται σ’ άλλες εν εξελίξει ενωσιακές και εθνικές διαδικασίες που σχετίζονται με το ίδιο μοντέλο. Η σημερινή δράση εστιάζει ιδίως στην αξιολόγηση των πρακτικών της Meta βάσει του ενωσιακού δικαίου για την προστασία των καταναλωτών και είναι διακριτή από τις εν εξελίξει έρευνες από την Επιτροπή κατά της εταιρείας για το μοντέλο της «πληρωμής ή συγκατάθεσης» που ενδέχεται να παραβιάζει τον κανονισμό για τις ψηφιακές αγορές, από το επίσημο αίτημα της Επιτροπής για παροχή πληροφοριών βάσει του κανονισμού για τις ψηφιακές υπηρεσίες και από την αξιολόγηση από την ιρλανδική Επιτροπή Προστασίας Δεδομένων βάσει του γενικού κανονισμού για την προστασία δεδομένων (ΓΚΠΔ).
Βασικά στοιχεία της δράσης κατά της Meta:
Οι αρχές CPC εντόπισαν διάφορες πρακτικές στο πλαίσιο της ανάπτυξης του νέου επιχειρηματικού μοντέλου της Meta που εγείρουν ανησυχίες και που θα μπορούσαν δυνητικά να θεωρηθούν αθέμιτες και αντίθετες προς την οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και την οδηγία σχετικά με τις καταχρηστικές ρήτρες των συμβάσεων:
- Παραπλάνηση των καταναλωτών με τη χρήση της λέξης «δωρεάν», παρόλο που η Meta απαιτεί από τους χρήστες που δεν επιθυμούν να εγγραφούν ως συνδρομητές έναντι αμοιβής να αποδεχθούν ότι η Meta μπορεί να αποκομίζει έσοδα από τη χρήση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που τους αφορούν με την εμφάνιση εξατομικευμένων διαφημίσεων.
- Πρόκληση σύγχυσης στους χρήστες, καθώς έπρεπε να πλοηγηθούν σε διάφορες οθόνες στις εφαρμογές Facebook/Instagram ή στη διαδικτυακή έκδοσή τους και να κάνουν κλικ σε υπερσυνδέσμους που τους κατεύθυναν σε διάφορα μέρη των όρων υπηρεσίας ή της πολιτικής προστασίας της ιδιωτικότητας για να μάθουν πώς οι προτιμήσεις τους, τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα και τα δεδομένα που παράγονται από τους χρήστες θα χρησιμοποιούνται από τη Meta για την εμφάνιση εξατομικευμένων διαφημίσεων.
- Χρήση ασαφών όρων και γλώσσας, όπως «οι πληροφορίες σας» για να αναφερθούν στα «δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα» των καταναλωτών ή η υποδήλωση ότι οι καταναλωτές που αποφασίζουν να πληρώσουν δεν θα βλέπουν καθόλου διαφημίσεις, ενώ ενδέχεται και πάλι να βλέπουν διαφημίσεις όταν ασχολούνται με περιεχόμενο που μοιράζονται άλλα μέλη της πλατφόρμας μέσω Facebook ή Instagram.
- Άσκηση πίεσης στους καταναλωτές που χρησιμοποιούσαν ανέκαθεν δωρεάν τα Facebook/Instagram μέχρι την εισαγωγή του νέου μοντέλου, και για τους οποίους τα Facebook/Instagram συχνά αποτελούν σημαντικό μέρος της κοινωνικής τους ζωής και των αλληλεπιδράσεών τους, για να προβούν άμεσα σε επιλογή, χωρίς να τους παρέχεται προειδοποίηση, επαρκής χρόνος και πραγματική ευκαιρία να εκτιμήσουν τον τρόπο με τον οποίο η επιλογή αυτή θα μπορούσε να επηρεάσει τη συμβατική τους σχέση με τη Meta, καθώς δεν τους δινόταν πρόσβαση στους λογαριασμούς τους προτού κάνουν την επιλογή τους.
Επόμενα βήματα
Η Meta έχει προθεσμία έως την 1η Σεπτεμβρίου 2024 για να απαντήσει στην επιστολή του δικτύου CPC και της Επιτροπής και να προτείνει λύσεις. Αν η Meta δεν λάβει τα αναγκαία μέτρα για τη διάλυση των ανησυχιών που διατυπώθηκαν, οι αρχές CPC μπορούν να αποφασίσουν να λάβουν μέτρα επιβολής, μεταξύ αυτών και κυρώσεις.
Ιστορικό
Διασυνοριακή συνεργασία για την επιβολή της νομοθεσίας βάσει του κανονισμού (ΕΕ) 2017/2394
Το δίκτυο CPC είναι ένα δίκτυο αρχών αρμόδιων για την επιβολή του ενωσιακού δικαίου για την προστασία των καταναλωτών. Στο πλαίσιο του κανονισμού για τη συνεργασία όσον αφορά την προστασία των καταναλωτών και υπό τον συντονισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι αρχές αυτές μπορούν να αναλαμβάνουν δράση για την αντιμετώπιση διασυνοριακών ζητημάτων σε επίπεδο ΕΕ. Επιπλέον, στο ίδιο πλαίσιο, οι ενώσεις καταναλωτών, όπως το Ευρωπαϊκό Γραφείο Ενώσεων Καταναλωτών (BEUC), μπορούν να αναρτούν ειδοποιήσεις σχετικά με αναδυόμενες απειλές της αγοράς, με πληροφορίες οι οποίες είναι κατόπιν άμεσα διαθέσιμες στις αρχές επιβολής του νόμου.
Στις 30 Νοεμβρίου 2023 το BEUC προειδοποίησε το δίκτυο CPC σχετικά με δυνητικά παραπλανητικές και επιθετικές πρακτικές στο νέο συνδρομητικό μοντέλο της Meta. Επιπλέον, οι αρχές CPC από διαφορετικά κράτη μέλη έλαβαν αρκετές καταγγελίες από εθνικούς οργανισμούς σχετικά με το θέμα αυτό.
Σχετικές διατάξεις του ουσιαστικού δικαίου για την προστασία των καταναλωτών
Τα άρθρα 5 έως 9 της οδηγίας για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές στην εσωτερική αγορά απαγορεύουν τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές υπό μορφή παραπλανητικών ή επιθετικών πράξεων και παραπλανητικών παραλείψεων. Οι κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ερμηνεία και την εφαρμογή της οδηγίας για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές παρέχει περαιτέρω συγκεκριμένες πληροφορίες σχετικά με τους ισχυρισμούς που πρέπει να θεωρούνται παραπλανητικοί.
Το άρθρο 3 της οδηγίας σχετικά με τις καταχρηστικές ρήτρες των συμβάσεων που συνάπτονται με καταναλωτές απαγορεύει συμβατικές ρήτρες οι οποίες, παρά την απαίτηση καλής πίστης, δημιουργούν εις βάρος του καταναλωτή σημαντική ανισορροπία ανάμεσα στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των μερών, τα απορρέοντα από τη σύμβαση. Οι κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ερμηνεία και την εφαρμογή της οδηγίας σχετικά με τις καταχρηστικές ρήτρες των συμβάσεων παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες σχετικά με τους συμβατικούς όρους που θεωρούνται αθέμιτοι.
Την 1η Μαρτίου 2024 η Επιτροπή απέστειλε επίσημα στη Meta αίτημα παροχής πληροφοριών βάσει του κανονισμού για τις ψηφιακές υπηρεσίες, προκειμένου να παράσχει περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη συνδρομή για την επιλογή «χωρίς διαφημίσεις» για το Facebook και το Instagram που εισήγαγε η Meta για τους χρήστες στην ΕΕ τον Νοέμβριο του 2023.
Στις 25 Μαρτίου 2024 η Επιτροπή κίνησε διαδικασία κατά της Meta για να διερευνήσει κατά πόσον το μοντέλο «πληρωμή ή συγκατάθεση», το οποίο θεσπίστηκε για τους χρήστες στην ΕΕ τον Νοέμβριο του 2023, συμμορφώνεται με το άρθρο 5 παράγραφος 2 του κανονισμού για τις ψηφιακές αγορές, το οποίο απαιτεί από τους ρυθμιστές της πρόσβασης, όπως η Meta, να λαμβάνουν τη συγκατάθεση των χρηστών όταν προτίθενται να συνδυάσουν δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα των χρηστών μεταξύ καθορισμένων βασικών υπηρεσιών πλατφόρμας και άλλων υπηρεσιών. Την 1η Ιουλίου 2024 η Επιτροπή απέστειλε τα προκαταρκτικά της πορίσματα στη Meta, ενημερώνοντάς την ότι το διαφημιστικό μοντέλο «πληρωμή ή συγκατάθεση» δεν συμμορφώνεται με τον κανονισμό για τις ψηφιακές αγορές.
Περισσότερες πληροφορίες
Μέσα κοινωνικής δικτύωσης και μηχανές αναζήτησης — Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα μέτρα επιβολής της νομοθεσίας για τους καταναλωτές
Οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές
Δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών
Βιέρα Γιούροβα, αντιπρόεδρος για θέματα Αξιών και Διαφάνειας
Δεν θα παραμείνουμε αδρανείς ενώ χρησιμοποιούνται ύπουλες πρακτικές που παραπλανούν τους καταναλωτές. Είμαστε υπερήφανοι για την ισχυρή νομοθεσία μας για την προστασία των καταναλωτών, η οποία δίνει το δικαίωμα στις Ευρωπαίες και τους Ευρωπαίους να ενημερώνονται με ακρίβεια σχετικά με αλλαγές όπως αυτή που πρότεινε η Meta. Στην ΕΕ οι καταναλωτές είναι σε θέση να κάνουν πραγματικά τεκμηριωμένες επιλογές και τώρα λαμβάνουμε μέτρα για τη διαφύλαξη αυτού του δικαιώματος.
Ντιντιέ Ρεντέρς, επίτροπος Δικαιοσύνης
Οι καταναλωτές δεν πρέπει να παραπλανώνται ώστε να πιστέψουν ότι είτε θα πληρώσουν και δεν θα βλέπουν πλέον διαφημίσεις είτε ότι θα λάβουν δωρεάν υπηρεσία όταν, αντ’ αυτού, συναινούν η εταιρεία να χρησιμοποιεί τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που τους αφορούν για να αποκομίζει έσοδα από διαφημίσεις. Το ενωσιακό δίκαιο για την προστασία των καταναλωτών είναι σαφές όσον αφορά αυτό το θέμα. Οι έμποροι πρέπει να ενημερώνουν εκ των προτέρων και με πλήρη διαφάνεια τους καταναλωτές σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούν τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που τους αφορούν. Πρόκειται για θεμελιώδες δικαίωμα που θα προστατεύσουμε.
Η ΕΕ και η Σερβία υπογράφουν στρατηγική εταιρική σχέση για βιώσιμες πρώτες ύλες, αξιακές αλυσίδες συσσωρευτών και ηλεκτρικά οχήματα
[Η είδηση αυτή μεταφράστηκε με αυτόματη μετάφραση. Επιστροφή στην αρχική γλώσσα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν αναλαμβάνει καμία ευθύνη για την ποιότητα και την ακρίβεια αυτής της αυτόματης μετάφρασης. Σημαντικές πληροφορίες σχετικά με την αυτόματη μετάφραση]
Σήμερα, η ΕΕ και η Δημοκρατία της Σερβίας υπέγραψαν μνημόνιο συνεννόησης ( ΜΣ) για τη δρομολόγηση στρατηγικής εταιρικής σχέσης για βιώσιμες πρώτες ύλες, αξιακές αλυσίδες συσσωρευτών και ηλεκτρικά οχήματα.
Η εταιρική σχέση αποσκοπεί στη στήριξη της ανάπτυξης νέων τοπικών βιομηχανιών και θέσεων εργασίας υψηλής ποιότητας κατά μήκος της αξιακής αλυσίδας των ηλεκτρικών οχημάτων, με πλήρη σεβασμό των υψηλών περιβαλλοντικών και κοινωνικών προτύπων, αντιμετωπίζοντας παράλληλα τις ανησυχίες των τοπικών κοινοτήτων με πλήρη διαφάνεια.
Η εταιρική σχέση παρέχει επίσης το πλαίσιο για ισχυρή πολυεπίπεδη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα μεταξύ των θεσμικών οργάνων και οργανισμών της ΕΕ, των βιομηχανικών φορέων, των επιχειρηματικών ενώσεων, των κοινωνικών εταίρων, των εκπροσώπων της κοινωνίας των πολιτών, των αρμόδιων υπουργείων των ενδιαφερόμενων κρατών μελών και της Σερβίας, των δημόσιων οργανισμών, των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και των επενδυτών.
Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδιος για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, τις Διοργανικές Σχέσεις και τη Διερεύνηση Προοπτικών, κ. Μάρος Σέφτσοβιτς, υπέγραψε το μνημόνιο συνεννόησης με τον υπουργό Ορυχείων και Ενέργειας της Δημοκρατίας της Σερβίας, Dubravka edovič Handanović. Η τελετή υπογραφής πραγματοποιήθηκε κατά τη σύνοδο κορυφής υψηλού επιπέδου για τις κρίσιμες πρώτες ύλες στο Βελιγράδι.
Η εταιρική σχέση βασίζεται στη Συμφωνία Σταθεροποίησης και Σύνδεσης (ΣΣΣ) που τέθηκε σε ισχύ την 1 Σεπτεμβρίου 2013 και συνάδει με το νέο σχέδιο ανάπτυξης της ΕΕ για τα Δυτικά Βαλκάνια. Αντιπροσωπεύει ένα οικοδομικό σύμπλεγμα για την προώθηση της ένταξης της Σερβίας στην ενιαία αγορά της ΕΕ και την περαιτέρω ενίσχυση της οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής της σύγκλισης με την ΕΕ.
Πέντε τομείς συνεργασίας
Το παρόν ΜΣ, σύμφωνα με τη ΣΣΣ, καθιερώνει στενή συνεργασία μεταξύ Σερβίας και ΕΕ στους ακόλουθους πέντε τομείς:
- Ενίσχυση της ανάπτυξης αξιακών αλυσίδων για πρώτες ύλες, μπαταρίες και ηλεκτρικά οχήματα, διευκολύνοντας τη στενή συνεργασία μεταξύ των βιομηχανικών φορέων της ΕΕ και της Σερβίας και των ενδιαφερόμενων μερών. Το ΜΣ θα ενθαρρύνει την ανάπτυξη ενός αμοιβαία επωφελούς διαύλου έργων με ιδιαίτερη έμφαση στο βιομηχανικό οικοσύστημα των ηλεκτρικών οχημάτων.
- Συνεργασία στον τομέα της έρευνας και της καινοτομίας, μέσω της χαρτογράφησης των υφιστάμενων τομέων συνεργασίας στο πλαίσιο του προγράμματος-πλαισίου της ΕΕ για την έρευνα και καινοτομία «Ορίζων Ευρώπη» και άλλων προγραμμάτων. Με βάση το ΜΣ, αμφότερα τα μέρη θα ανταλλάσσουν γνώσεις και τεχνολογίες που σχετίζονται με τη βιώσιμη εξερεύνηση, εξόρυξη, επεξεργασία και ανακύκλωση δευτερογενών πρώτων υλών.
- Η εφαρμογή υψηλών περιβαλλοντικών, κοινωνικών και σχετικών με τη διακυβέρνηση προτύπων και πρακτικών θα διευκολυνθεί μέσω της αμοιβαίας διαβούλευσης και ανταλλαγής πληροφοριών σχετικά με σχετικές πολιτικές και πρωτοβουλίες σε ολόκληρη την αξιακή αλυσίδα, μεταξύ άλλων μέσω της εφαρμογής αυξημένης δέουσας επιμέλειας και ιχνηλασιμότητας για την αξιακή αλυσίδα των μπαταριών.
- Κινητοποίηση χρηματοδοτικών και επενδυτικών μέσων για τη στήριξη επενδυτικών έργων στο πλαίσιο της εταιρικής σχέσης, ιδίως μέσω του InvestEU, του επενδυτικού πλαισίου για τα Δυτικά Βαλκάνια και ενός ενιαίου αγωγού έργου στη Σερβία, καθώς και στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής συμμαχίας για τις πρώτες ύλες και της ευρωπαϊκής συμμαχίας για τους συσσωρευτές.
- Ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων για υψηλής ποιότητας θέσεις εργασίας στους τομείς των πρώτων υλών και των συσσωρευτών. Αυτό περιλαμβάνει τη συμμετοχή σερβικών οργανώσεων σε ευρωπαϊκές ακαδημίες συσσωρευτών και επικείμενων ακαδημιών πρώτων υλών, συμπεριλαμβανομένης της πιθανής συνεισφοράς της Σερβίας με ειδικά προγράμματα και περιόδους πρακτικής άσκησης.
Επόμενα βήματα
Μετά την υπογραφή του ΜΣ, η ΕΕ και η Δημοκρατία της Σερβίας θα καταρτίσουν από κοινού εντός έξι μηνών χάρτη πορείας με συγκεκριμένες δράσεις για την εφαρμογή της στρατηγικής εταιρικής σχέσης.
Ιστορικό
Η ΕΕ διαθέτει μια εδραιωμένη και αναπτυσσόμενη αγορά πράσινων τεχνολογιών, όπως οι συσσωρευτές, η οποία προσφέρει πολλές ευκαιρίες για συμφωνίες εξαγοράς, κοινές επιχειρήσεις και κοινά έργα έρευνας και καινοτομίας. Η εταιρική σχέση θα στηρίξει την ανάπτυξη βιώσιμων αλυσίδων εφοδιασμού μεταξύ των δύο πλευρών και θα καταστήσει δυνατή την προώθηση περιβαλλοντικών, κοινωνικών και σχετικών με τη διακυβέρνηση προτύπων και την ανταλλαγή γνώσεων σχετικά με τις πρώτες ύλες.
Δεδομένου ότι οι κρίσιμες πρώτες ύλες αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης, η Επιτροπή έχει αρχίσει να αναπτύσσει μια σειρά εταιρικών σχέσεων για τις πρώτες ύλες, σε συνέχεια του σχεδίου δράσης για τις κρίσιμες πρώτες ύλες και της πράξης για τις κρίσιμες πρώτες ύλες. Τέτοιες συμφωνίες υπογράφηκαν με τον Καναδά και την Ουκρανία το 2021, με το Καζακστάν και τη Ναμίμπια το 2022, με την Αργεντινή, τη Χιλή, τη Ζάμπια, τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό και τη Γροιλανδία το 2023, και με τη Ρουάντα, τη Νορβηγία, το Ουζμπεκιστάν και την Αυστραλία το 2024.
Η πράξη για τις κρίσιμες πρώτες ύλες αποσκοπεί στη διασφάλιση του ασφαλούς και βιώσιμου εφοδιασμού της ΕΕ με κρίσιμες πρώτες ύλες. Η πράξη στηρίζει την ανάπτυξη έργων που συμβάλλουν στην ανάπτυξη ικανοτήτων στον τομέα των πρώτων υλών στρατηγικής σημασίας σε όλα τα στάδια της αξιακής αλυσίδας, τόσο εντός όσο και εκτός της ΕΕ.
Περισσότερες πληροφορίες
Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις στρατηγικές εταιρικές σχέσεις στον τομέα των πρώτων υλών
Διπλωματία στον τομέα των πρώτων υλών
Δηλώσεις
Το μνημόνιο συνεννόησης μεταξύ της ΕΕ και της Σερβίας σχετικά με τις βιώσιμες πρώτες ύλες, τις αξιακές αλυσίδες συσσωρευτών και τα ηλεκτρικά οχήματα αποδεικνύει την κοινή μας δέσμευση για προώθηση της πράσινης μετάβασης. Μέσω της στρατηγικής συνεργασίας σε αυτούς τους βασικούς τομείς, απελευθερώνουμε τεράστιο δυναμικό για βιώσιμη ανάπτυξη και καινοτομία, ενισχύοντας παράλληλα την ενσωμάτωση της Σερβίας στην ενιαία αγορά της ΕΕ και ενισχύοντας περαιτέρω την οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική σύγκλισή της με την ΕΕ.
Μάρος Σέφτσοβιτς, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος αρμόδιος για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, τις Διοργανικές Σχέσεις και τη Διερεύνηση Προοπτικών
Η υπογραφή του μνημονίου συνεννόησης μεταξύ της ΕΕ και της Σερβίας σχετικά με τις βιώσιμες πρώτες ύλες, τις αξιακές αλυσίδες συσσωρευτών και τα ηλεκτρικά οχήματα θέτει σημαντική βάση για την βαθύτερη ενσωμάτωση της Σερβίας στις αλυσίδες εφοδιασμού πράσινης τεχνολογίας της ΕΕ, υποστηρίζοντας τους βασικούς στόχους του νέου σχεδίου ανάπτυξης της ΕΕ για τα Δυτικά Βαλκάνια. Η συνεργασία μας θα δημιουργήσει νέες ευκαιρίες απασχόλησης σε βιομηχανικούς τομείς που είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον, έχουν προστιθέμενη αξία στην ανάπτυξη της επεξεργασίας και της κατασκευής μπαταριών και έχουν σημαντικά οικονομικά οφέλη. Επιβεβαιώνει επίσης την πορεία της Σερβίας προς την ΕΕ. Με βάση τις κοινές αξίες, η προοπτική της ΕΕ προσφέρει τη δυνατότητα μετασχηματισμού των κοινωνιών και των οικονομιών με ολοκληρωμένο και βιώσιμο τρόπο για την οικοδόμηση μακροπρόθεσμης ευημερίας και ανθεκτικότητας.
Όλιβερ Βάρχεϊ, επίτροπος Γειτονίας και Διεύρυνσης
The European Commission is committed to personal data protection. Any personal data is processed in line with Regulation (EC) 2018/1725. All personal information processed by the Directorate-General for Communication / European Commission Representations is treated accordingly. If you do not work for a media organisation, you are welcome to contact the EU through Europe Direct in writing or by calling 00 800 6 7 8 9 10 11.
Athanasios ATHANASIOU
Press Officer / Political Reporter
European Commission
Representation in Cyprus
EU House, 30 Vyronos Avenue, 1096 Nicosia
Tel: +357 22 81 75 76 Mob: +357 99 363753
Twitter: @aathans