Φθινοπωρινές οικονομικές προβλέψεις 2023: συγκρατημένη ανάκαμψη μετά από ένα δύσκολο έτος
Η ευρωπαϊκή οικονομία έχασε τη δυναμική της φέτος σε ένα περιβάλλον υψηλού κόστους ζωής, ασθενούς εξωτερικής ζήτησης και αυστηροποίησης της νομισματικής πολιτικής. Μολονότι η οικονομική δραστηριότητα αναμένεται να ανακάμψει σταδιακά στο μέλλον, οι φθινοπωρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναθεωρούν την αύξηση του ΑΕΠ της ΕΕ προς τα κάτω σε σύγκριση με τις θερινές προβολές της. Ο πληθωρισμός στη ζώνη του ευρώ εκτιμάται ότι τον Οκτώβριο μειώθηκε στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας διετίας και αναμένεται να συνεχίσει να μειώνεται εντός του χρονικού ορίζοντα των προβλέψεων.
Η ανάπτυξη έχει χάσει τη δυναμική της, αλλά αναμένεται να ανακάμψει
Μετά από ισχυρή επέκταση κατά το μεγαλύτερο μέρος του 2022, το πραγματικό ΑΕΠ συρρικνώθηκε προς το τέλος του έτους και αυξήθηκε ελάχιστα κατά τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2023. Ο ακόμη υψηλός, αν και μειούμενος, πληθωρισμός και η αυστηροποίηση της νομισματικής πολιτικής είχαν δυσμενέστερες επιπτώσεις από τις αναμενόμενες, σε συνδυασμό με την ασθενή εξωτερική ζήτηση. Οι πλέον πρόσφατοι επιχειρηματικοί δείκτες και τα στοιχεία ερευνών για τον Οκτώβριο δείχνουν υποτονική οικονομική δραστηριότητα και στο τέταρτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, εν μέσω αυξημένης αβεβαιότητας. Συνολικά, σύμφωνα με τις φθινοπωρινές προβλέψεις, η αύξηση του ΑΕΠ το 2023 θα ανέλθει στο 0,6 % τόσο στην ΕΕ όσο και στη ζώνη του ευρώ, ποσοστό χαμηλότερο κατά 0,2 εκατοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με τις θερινές προβλέψεις της Επιτροπής.
Η οικονομική δραστηριότητα αναμένεται να αυξηθεί σταδιακά, καθώς η κατανάλωση ανακάμπτει χάρη στη σταθερά εύρωστη αγορά εργασίας, στη διαρκή αύξηση των μισθών και στη συνεχιζόμενη χαλάρωση του πληθωρισμού. Παρά την αυστηρότερη νομισματική πολιτική, οι επενδύσεις προβλέπεται να συνεχίσουν να αυξάνονται, υποστηριζόμενες από συνολικά υγιείς εταιρικούς ισολογισμούς και από τον μηχανισμό ανάκαμψης και ανθεκτικότητας. Το 2024 η αύξηση του ΑΕΠ της ΕΕ προβλέπεται να βελτιωθεί σε 1,3 %. Πρόκειται και πάλι για αναθεώρηση προς τα κάτω κατά 0,1 εκατοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με τις θερινές προβλέψεις. Στη ζώνη του ευρώ η αύξηση του ΑΕΠ προβλέπεται να είναι ελαφρώς χαμηλότερη και να ανέλθει στο 1,2 %.
Το 2025, λόγω της υποχώρησης του πληθωρισμού και της επιβάρυνσης από την αυστηροποίηση της νομισματικής πολιτικής, η ανάπτυξη αναμένεται να αυξηθεί σε 1,7 % για την ΕΕ και 1,6 % για τη ζώνη του ευρώ.
Συνέχιση της χαλάρωσης του πληθωρισμού μετά τη μείωσή του στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας διετίας
Ο πληθωρισμός παραμένει σε πτωτική τροχιά. Εκτιμάται ότι υποχώρησε στο 2,9 % στη ζώνη του ευρώ τον Οκτώβριο από την κορύφωσή του στο 10,6 % πριν από ένα έτος. Πρόκειται για το χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο του 2021.
Μολονότι η συγκράτηση κατά το προηγούμενο έτος οφειλόταν κυρίως στην απότομη πτώση των τιμών της ενέργειας, επεκτείνεται πλέον ολοένα και περισσότερο σε όλες τις κύριες κατηγορίες κατανάλωσης, πέραν της ενέργειας και των τροφίμων.
Καθώς τα αποτελέσματα της αυστηροποίησης της νομισματικής πολιτικής διαχέονται στην οικονομία, ο πληθωρισμός αναμένεται να συνεχίσει να υποχωρεί, αν και με πιο συγκρατημένο ρυθμό, αντικατοπτρίζοντας τη βραδύτερη, αλλά σε πιο ευρεία βάση, χαλάρωση των πληθωριστικών πιέσεων στα είδη διατροφής, τα μεταποιημένα αγαθά και τις υπηρεσίες. Ο ονομαστικός πληθωρισμός στη ζώνη του ευρώ προβλέπεται να μειωθεί από 5,6 % το 2023 σε 3,2 % το 2024 και σε 2,2 % το 2025. Στην ΕΕ ο ονομαστικός πληθωρισμός αναμένεται να μειωθεί από 6,5 % το 2023 σε 3,5 % το 2024 και σε 2,4 % το 2025.
Η αγορά εργασίας θα παραμείνει ανθεκτική
Η αγορά εργασίας της ΕΕ συνέχισε να παρουσιάζει υψηλές επιδόσεις κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023 παρά την επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης. Κατά το δεύτερο τρίμηνο, το ποσοστό του ενεργού πληθυσμού και το ποσοστό απασχόλησης στην ΕΕ έφθασαν στο υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί και τον Σεπτέμβριο το ποσοστό ανεργίας παρέμεινε στο 6 % του εργατικού δυναμικού, κοντά στο ιστορικά χαμηλό επίπεδο.
Αν και οι τελευταίες πληροφορίες από έρευνες δείχνουν κάποια επιβράδυνση και ορισμένα κράτη μέλη κατέγραψαν αύξηση της ανεργίας, η αγορά εργασίας αναμένεται να παραμείνει ανθεκτική εντός του χρονικού ορίζοντα των προβλέψεων. Η αύξηση της απασχόλησης στην ΕΕ προβλέπεται να ανέλθει σε 1,0 % φέτος και έπειτα να μειωθεί στο 0,4 % το 2024 και το 2025. Το ποσοστό ανεργίας στην ΕΕ προβλέπεται το 2023 και το 2024 να παραμείνει σε γενικές γραμμές σταθερό στο 6,0 % και το 2025 να μειωθεί στο 5,9 %. Οι πραγματικοί μισθοί αναμένεται να καταστούν θετικοί από το επόμενο έτος λόγω της συνεχιζόμενης αύξησης των ονομαστικών μισθών και της μείωσης του πληθωρισμού.
Μείωση των δημόσιων ελλειμμάτων, καθώς καταργείται σταδιακά η δημοσιονομική στήριξη
Η σταδιακή κατάργηση των προσωρινών μέτρων που σχετίζονται με την πανδημία, η μείωση των επιδοτήσεων για ιδιωτικές επενδύσεις και ο χαμηλότερος καθαρός δημοσιονομικός αντίκτυπος των μέτρων που σχετίζονται με την ενέργεια αναμένεται να αντισταθμίσουν την πίεση που ασκείται στα δημοσιονομικά ισοζύγια από το λιγότερο ευνοϊκό οικονομικό περιβάλλον και τις υψηλότερες δαπάνες για τόκους. Κατά συνέπεια, το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης σε επίπεδο ΕΕ προβλέπεται να μειωθεί ελαφρώς σε 3,2 % του ΑΕΠ το 2023. Η συνεχιζόμενη συγκράτηση της δημοσιονομικής στήριξης με μέτρα διακριτικής ευχέρειας αναμένεται να μειώσει περαιτέρω το δημόσιο έλλειμμα σε επίπεδο ΕΕ στο 2,8 % του ΑΕΠ το 2024 και στο 2,7 % το 2025. Η μείωση αυτή θα οφείλεται κυρίως στον σημαντικό περιορισμό των μέτρων που σχετίζονται με την ενέργεια το επόμενο έτος και στη σταδιακή κατάργησή τους το 2025.
Ο δείκτης χρέους ως προς το ΑΕΠ σε επίπεδο ΕΕ προβλέπεται να μειωθεί περαιτέρω το 2023 στο 83 %. Αυτό ενισχύεται από τον υψηλό πληθωρισμό, ενώ τα υψηλότερα επιτόκια για νέες εκδόσεις χρεωστικών τίτλων αυξάνουν τις δαπάνες για τόκους μόνο σταδιακά, δεδομένης της μακράς μέσης ληκτότητας των δημόσιων χρεών στην ΕΕ. Το 2024 και το 2025 ο δείκτης χρέους προβλέπεται να σταθεροποιηθεί σε γενικές γραμμές πάνω από το επίπεδο του 2019, περίπου στο 79 %.
Οι κίνδυνοι και η αβεβαιότητα αυξάνονται εν μέσω γεωπολιτικών εντάσεων
Η αβεβαιότητα και οι κίνδυνοι δυσμενέστερων εξελίξεων για τις οικονομικές προοπτικές έχουν αυξηθεί τους τελευταίους μήνες εν μέσω του παρατεταμένου επιθετικού πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και της σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή. Μέχρι στιγμής, ο αντίκτυπος της τελευταίας στις αγορές ενέργειας έχει περιοριστεί, αλλά υπάρχει κίνδυνος διαταραχών του ενεργειακού εφοδιασμού που θα μπορούσαν δυνητικά να επηρεάσουν σημαντικά τις τιμές της ενέργειας, την παγκόσμια παραγωγή και το συνολικό επίπεδο τιμών. Οι οικονομικές εξελίξεις στους σημαντικότερους εμπορικούς εταίρους της ΕΕ, ιδίως στην Κίνα, θα μπορούσαν επίσης να ενέχουν κινδύνους.
Σε εγχώριο επίπεδο, η μετάδοση των συνεπειών από την αυστηροποίηση της νομισματικής πολιτικής μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την οικονομική δραστηριότητα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και σε μεγαλύτερο βαθμό απ’ ό,τι αναμένεται σε αυτές τις προβλέψεις, καθώς η προσαρμογή των επιχειρήσεων, των νοικοκυριών και των δημόσιων οικονομικών στο περιβάλλον υψηλών επιτοκίων θα μπορούσε να αποδειχθεί δυσκολότερη. Τέλος, ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως καύσωνες, πυρκαγιές, ξηρασίες και πλημμύρες, τα οποία εκδηλώνονται σε ολόκληρη την ήπειρο και πέραν αυτής με αυξανόμενη συχνότητα και έκταση, καταδεικνύουν τις δραματικές συνέπειες που μπορεί να έχει η κλιματική αλλαγή όχι μόνο για το περιβάλλον και τον πληθυσμό που πλήττεται, αλλά και για την οικονομία.
Οι νέες υποψήφιες χώρες καλύπτονται για πρώτη φορά
Οι φετινές φθινοπωρινές οικονομικές προβλέψεις καλύπτουν για πρώτη φορά τη Βοσνία και Ερζεγοβίνη, τη Μολδαβία και την Ουκρανία, στις οποίες το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο χορήγησε πέρυσι καθεστώς υποψήφιας προς ένταξη στην ΕΕ χώρας. Η οικονομία της Ουκρανίας επέδειξε αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα το 2023. Η ανάπτυξη προβλέπεται να ανέλθει σε 4,8 % το 2023, σε 3,7 % το 2024 και σε 6,1 % το 2025, αφού είχε καταρρεύσει κατά 29 % το 2022 μετά τη γενική εισβολή της Ρωσίας.
Αυτή η ανάκαμψη μπορεί να αποδοθεί, αφενός, στις εξαιρετικές συγκομιδές και στα κρατικά μέτρα τόνωσης της οικονομίας χάρη στην αταλάντευτη στήριξη των διεθνών εταίρων και, αφετέρου, στη δέσμευση των αρχών να διασφαλίσουν τη μακροοικονομική χρηματοπιστωτική σταθερότητα.
Ιστορικό
Οι προβλέψεις αυτές βασίζονται σε ένα σύνολο τεχνικών παραδοχών που αφορούν τις συναλλαγματικές ισοτιμίες, τα επιτόκια και τις τιμές των βασικών εμπορευμάτων, με καταληκτική ημερομηνία την 25η Οκτωβρίου. Για όλες τις υπόλοιπες εισροές δεδομένων, καθώς και τις παραδοχές σχετικά με κρατικές πολιτικές, στις προβλέψεις αυτές λαμβάνονται υπόψη στοιχεία που συγκεντρώθηκαν έως και τις 31 Οκτωβρίου. Οι προβλέψεις στηρίζονται στην παραδοχή αμετάβλητων πολιτικών, εκτός αν έχουν εξαγγελθεί νέες πολιτικές και έχουν προσδιοριστεί με επαρκείς λεπτομέρειες.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιεύει κάθε χρόνο δύο ολοκληρωμένες σειρές προβλέψεων (εαρινές και φθινοπωρινές) και δύο ενδιάμεσες (χειμερινές και θερινές). Οι δύο ολοκληρωμένες σειρές προβλέψεων καλύπτουν ευρύ φάσμα οικονομικών δεικτών για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, τις υποψήφιες χώρες, τις χώρες της ΕΖΕΣ και άλλες σημαντικές προηγμένες και αναδυόμενες οικονομίες της αγοράς. Οι ενδιάμεσες προβλέψεις καλύπτουν τα ετήσια και τριμηνιαία στοιχεία για το ΑΕΠ και τον πληθωρισμό για το τρέχον και το επόμενο έτος για όλα τα κράτη μέλη, καθώς και συγκεντρωτικά στοιχεία σε επίπεδο ΕΕ και ζώνης του ευρώ.
Οι χειμερινές οικονομικές προβλέψεις 2024 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα επικαιροποιήσουν τις προβολές για το ΑΕΠ και τον πληθωρισμό σε αυτήν τη δημοσίευση και αναμένεται να υποβληθούν τον Φεβρουάριο του 2024.
Για περισσότερες πληροφορίες
Πλήρες έγγραφο: Φθινοπωρινές οικονομικές προβλέψεις 2023
Ακολουθήστε τον αντιπρόεδρο κ. Ντομπρόβσκις στο Twitter: @VDombrovskis
Ακολουθήστε τον επίτροπο κ. Τζεντιλόνι στο Twitter: @PaoloGentiloni
Ακολουθήστε τη ΓΔ ECFIN στο Twitter: @ecfin
Δηλώσεις
Πρόκειται για ένα δύσκολο έτος για την οικονομία της ΕΕ, η οποία έχει επιβραδυνθεί λόγω των επιπτώσεων του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία, της ασθενούς παγκόσμιας ζήτησης και των υψηλότερων τιμών καταναλωτή. Μετά την πολύ υποτονική ανάπτυξη φέτος, μπορούμε να αναμένουμε συγκρατημένη ανάκαμψη της ανάπτυξης το 2024, χάρη στις ισχυρές αγορές εργασίας και στη συνεχιζόμενη χαλάρωση του πληθωρισμού. Ωστόσο, εξακολουθούμε να αντιμετωπίζουμε ένα εξαιρετικά αβέβαιο γεωπολιτικό τοπίο, το οποίο τώρα επιδεινώνεται περαιτέρω από τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή. Παρά την ανθεκτικότητά μας απέναντι σε διαδοχικούς κλυδωνισμούς, η οικονομία της ΕΕ πρέπει επίσης να αντιμετωπίσει τις μακροχρόνιες διαρθρωτικές προκλήσεις. Αυτό καθιστά ακόμη πιο επείγουσα την πλήρη υλοποίηση από τα κράτη μέλη των μεταρρυθμίσεων και των επενδύσεων που προβλέπονται στα οικεία σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.
κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις, εκτελεστικός αντιπρόεδρος για μια Οικονομία στην Υπηρεσία των Ανθρώπων – 15/11/2023
Πλησιάζουμε στο τέλος ενός έτους γεμάτου προκλήσεις για την οικονομία της ΕΕ. Οι έντονες πιέσεις στις τιμές και η αυστηροποίηση της νομισματικής πολιτικής για τη συγκράτησή τους, καθώς και η ασθενής παγκόσμια ζήτηση, επηρέασαν αρνητικά τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Όσον αφορά το 2024, αναμένουμε ελαφρώς αυξημένη ανάπτυξη, καθώς ο πληθωρισμός χαλαρώνει περαιτέρω και η αγορά εργασίας παραμένει ανθεκτική. Χάρη εν μέρει στον μηχανισμό ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, οι επενδύσεις αναμένεται να συνεχίσουν να αυξάνονται. Αναμένεται να συνεχιστεί η πτωτική τάση του δημόσιου χρέους και των δημόσιων ελλειμμάτων, αν και πιο σταδιακά. Η υπό εξέλιξη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή είχε μέχρι στιγμής περιορισμένο οικονομικό αντίκτυπο εκτός της περιοχής, αλλά οι αυξημένες γεωπολιτικές εντάσεις αύξησαν περαιτέρω την αβεβαιότητα και ενδέχεται να επιδεινώσουν τις προοπτικές.
κ. Πάολο Τζεντιλόνι, επίτροπος Οικονομίας – 15/11/2023
Η Επιτροπή προτείνει νέα μέτρα για τις δεξιότητες και τα ταλέντα που θα συμβάλουν στην αντιμετώπιση κρίσιμων ελλείψεων εργατικού δυναμικού
Η Επιτροπή παρουσιάζει σήμερα μια σειρά νέων πρωτοβουλιών στο πλαίσιο δέσμης μέτρων για την κινητικότητα των ταλέντων και των δεξιοτήτων ώστε να καταστεί η ΕΕ πιο ελκυστική για τα ταλέντα που προέρχονται από τρίτες χώρες και να διευκολυνθεί η κινητικότητα στο εσωτερικό της. Τα μέτρα που παρουσιάζονται σήμερα περιλαμβάνουν μια νέα ευρωπαϊκή δεξαμενή ταλέντων, που σκοπό έχει να φέρει σε επαφή τους εργοδότες της ΕΕ με τα άτομα που αναζητούν εργασία σε τρίτες χώρες, καθώς και μέτρα για την προώθηση της αναγνώρισης των προσόντων και της κινητικότητας των εκπαιδευόμενων. Τα μέτρα αυτά είναι τα κυριότερα αποτελέσματα του Ευρωπαϊκού Έτους Δεξιοτήτων.
Ελλείψεις δεξιοτήτων εξακολουθούν να υπάρχουν σε ολόκληρη την ΕΕ, σε διάφορους τομείς και σε διάφορα επίπεδα δεξιοτήτων. Η βούληση της ΕΕ να καλύψει τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού στο εσωτερικό της εκδηλώνεται με τις αδιάλειπτες προσπάθειες που καταβάλλονται για αναβάθμιση των δεξιοτήτων, επανειδίκευση και αξιοποίηση των ανεκμετάλλευτων δυνατοτήτων του εγχώριου εργατικού δυναμικού της ΕΕ προς όφελος της ενιαίας αγοράς. Όμως για να αντιμετωπιστούν οι ελλείψεις που διαπιστώνονται στα κράτη μέλη, η ΕΕ θα πρέπει επίσης να προσελκύσει δεξιότητες και ταλέντα από ολόκληρο τον κόσμο. Για να στεφθεί αυτή η προσέγγιση με επιτυχία, η ΕΕ πρέπει να είναι σε θέση να προσελκύει τα ταλέντα και να κρατάει εκείνα που της είναι απαραίτητα. Η ανάπτυξη της συνεργασίας στον τομέα της μετανάστευσης εργατικού δυναμικού με τρίτες χώρες-εταίρους μπορεί επίσης να είναι επωφελής για τις χώρες αυτές, διότι έτσι τροφοδοτείται η εμπειρογνωσία και στηρίζεται η οικονομία της χώρας καταγωγής.
Οι παρακάτω πρωτοβουλίες θα στηρίξουν τα κράτη μέλη στον παγκόσμιο αγώνα δρόμου για την προσέλκυση ταλέντων:
Δεξαμενή ταλέντων της ΕΕ — Διευκόλυνση των προσλήψεων από χώρες εκτός ΕΕ
Η Επιτροπή προτείνει τη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής δεξαμενής ταλέντων ώστε να διευκολυνθεί η πρόσληψη ατόμων από τρίτες χώρες που αναζητούν εργασία σε επαγγέλματα στα οποία διαπιστώνονται ελλείψεις εργατικού δυναμικού σε ολόκληρη την ΕΕ. Πρόκειται για ένα καινοτόμο μέτρο, για την πρώτη πλατφόρμα αυτού του είδους στην ΕΕ, που διευκολύνει και επιταχύνει τις διεθνείς προσλήψεις, με σκοπό να εξασφαλίσει στους εργοδότες πρόσβαση σε μια ευρύτερη δεξαμενή δεξιοτήτων και ταλέντων. Η συμμετοχή στη δεξαμενή ταλέντων της ΕΕ θα είναι προαιρετική για τα κράτη μέλη, τα οποία θα στηρίξουν τη διαχείριση της πλατφόρμας. Η πλατφόρμα θα παρέχει επίσης πληροφορίες σχετικά με τις διαδικασίες πρόσληψης και μετανάστευσης στα κράτη μέλη και θα περιλαμβάνει ισχυρές διασφαλίσεις που θα εγγυώνται δίκαιες συνθήκες πρόσληψης και εργασίας.
Η δεξαμενή ταλέντων της ΕΕ θα στηρίξει επίσης τη δημιουργία εταιρικών σχέσεων για την προσέλκυση ταλέντων. Πρόκειται για εξατομικευμένες εταιρικές σχέσεις με τρίτες χώρες, οι οποίες εξασφαλίζουν κινητικότητα για εργασία ή κατάρτιση. Οι αιτούντες εργασία που έχουν αναπτύξει τις δεξιότητές τους στο πλαίσιο μιας τέτοιας εταιρικής σχέσης θα λαμβάνουν μια «κάρτα εταιρικής σχέσης», ορατή στους συμμετέχοντες εργοδότες, η οποία θα πιστοποιεί τα προσόντα τους. Οι δυνατότητες για νόμιμη μετανάστευση αναμένεται να αποθαρρύνουν την παράτυπη μετανάστευση, πρέπει δε να συμβαδίζουν με την ενίσχυση της συνεργασίας στον τομέα της επανεισδοχής.
Ευκολότερη και ταχύτερη αναγνώριση των προσόντων που έχουν αποκτηθεί σε τρίτες χώρες
Η διευκόλυνση της αναγνώρισης των προσόντων και της επικύρωσης των δεξιοτήτων που έχουν αποκτηθεί σε τρίτες χώρες αποτελεί βασικό παράγοντα διευκόλυνσης για τους εργοδότες που αναζητούν ειδικευμένους εργαζόμενους, καθώς και για τους υπηκόους τρίτων χωρών που αναζητούν πρόσβαση στην αγορά εργασίας της ΕΕ και την ένταξή τους στις κοινωνίες υποδοχής.
Η Επιτροπή συνιστά δέσμη μέτρων για την απλούστευση και την επιτάχυνση της αναγνώρισης των δεξιοτήτων και των προσόντων των υπηκόων τρίτων χωρών. Τα μέτρα αυτά θα εκσυγχρονίσουν το ισχύον σύστημα αναγνώρισης της ΕΕ και θα το φέρουν πιο κοντά στο σύστημα που έχει θεσπιστεί για τους υπηκόους της ΕΕ που μετακινούνται σε άλλο κράτος μέλος.
Στόχος είναι να αναπτυχθεί η ικανότητα των εθνικών αρχών αναγνώρισης να απλουστεύουν και να επιταχύνουν τις διαδικασίες, βελτιώνοντας τη συγκρισιμότητα των τίτλων προσόντων τρίτων χωρών και τον τρόπο αξιολόγησης των δεξιοτήτων των ατόμων που αναζητούν εργασία. Με τον τρόπο αυτό θα καταστεί δυνατή η ταχεία και αξιόπιστη λήψη αποφάσεων αναγνώρισης για την πλήρωση των κενών θέσεων σε επαγγέλματα στα οποία διαπιστώνονται ελλείψεις στην ΕΕ, ιδίως σε νομοθετικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα προτεραιότητας.
Η μαθησιακή κινητικότητα μπορεί να γίνει μια ευκαιρία για όλες και όλους
Η προτεινόμενη σύσταση του Συμβουλίου «Η Ευρώπη σε κίνηση — ευκαιρίες μαθησιακής κινητικότητας για όλες και όλους» αποσκοπεί στην τόνωση της κινητικότητας σε όλους τους τομείς της εκπαίδευσης και της κατάρτισης. Καλεί τα κράτη μέλη να καταστήσουν τη μαθησιακή κινητικότητα εντός της ΕΕ αναπόσπαστο μέρος όλων των διαδρομών εκπαίδευσης και κατάρτισης, από τη σχολική εκπαίδευση και την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, ιδίως τη μαθητεία, έως την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την εκπαίδευση των ενηλίκων, καθώς και τις ανταλλαγές νέων.
Η Επιτροπή προτείνει να τεθούν νέοι φιλόδοξοι στόχοι για το 2030: αύξηση του ποσοστού της εμπειρίας κινητικότητας σε τουλάχιστον 25 % για τους αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τουλάχιστον 20 % για τους εκπαιδευόμενους που έχουν λιγότερες ευκαιρίες και τουλάχιστον 15 % για τους εκπαιδευόμενους επαγγελματικής εκπαίδευσης. Η πρόταση προωθεί επίσης την ελκυστικότητα της ΕΕ ως προορισμού μάθησης για ταλέντα από τρίτες χώρες, σύμφωνα με τη γεωπολιτική διάσταση του ευρωπαϊκού χώρου εκπαίδευσης. Βασίζεται στις συγκεκριμένες συστάσεις που διατύπωσε η ομάδα Ευρωπαίων πολιτών. Η πρόταση περιλαμβάνει δέσμευση της Επιτροπής να παρακολουθεί και να στηρίζει τα κράτη μέλη στην ανάπτυξη εθνικών σχεδίων δράσης για τη συγκεκριμένη υλοποίηση των στόχων.
Επόμενα βήματα
Η πρόταση της Επιτροπής για μια δεξαμενή ταλέντων της ΕΕ θα αποτελέσει τώρα αντικείμενο διαπραγμάτευσης από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Η Επιτροπή θα στηρίξει την εφαρμογή από τα κράτη μέλη της σύστασης σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων υπηκόων τρίτων χωρών και θα τα καλέσει να υποβάλουν εκθέσεις σχετικά με τις εθνικές πρωτοβουλίες, τις μεταρρυθμίσεις, τις ορθές πρακτικές και τις στατιστικές. Η σύσταση «Η Ευρώπη σε κίνηση» θα υποβληθεί στο Συμβούλιο για εξέταση και έγκριση.
Ιστορικό
Η ΕΕ αντιμετωπίζει επίμονες ελλείψεις εργατικού δυναμικού σε διάφορους τομείς, σε όλα τα επίπεδα δεξιοτήτων. Το ποσοστό ανεργίας παραμένει χαμηλό (6,0 % τον Σεπτέμβριο του 2023) και το ποσοστό κενών θέσεων εργασίας αυξήθηκε σε 2,9 % το προηγούμενο έτος· δηλαδή υπερδιπλασιάστηκε σε σχέση με τα επίπεδα του 2012. Η δημογραφική αλλαγή θα επιδεινώσει τις προκλήσεις της αγοράς εργασίας. Ο πληθυσμός σε ηλικία εργασίας στην ΕΕ θα μειωθεί από 265 εκατομμύρια το 2022 σε 258 εκατομμύρια το 2030. Χωρίς συντονισμένη δράση, οι τρέχουσες τάσεις μπορούν να υπονομεύσουν την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση, να περιορίσουν την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ και να αποδυναμώσουν τις δημόσιες υπηρεσίες σε τομείς που αντιμετωπίζουν ήδη ελλείψεις εργατικού δυναμικού, όπως η υγειονομική περίθαλψη και η μακροχρόνια φροντίδα.
Η αντιστοίχιση της προσφοράς και ζήτησης εργασίας σε διεθνές επίπεδο παραμένει πολύπλοκη και δαπανηρή τόσο για τους υπηκόους τρίτων χωρών όσο και για τους εργοδότες. Η έλλειψη κατανόησης και εμπιστοσύνης των εργοδοτών στις δεξιότητες και στα προσόντα που έχουν αποκτηθεί σε τρίτες χώρες αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στην κινητικότητα των ταλέντων και των δεξιοτήτων. Η κατάσταση αυτή δεν επηρεάζει μόνο την ελκυστικότητα της ΕΕ, αλλά οδηγεί και σε «σπατάλη εγκεφάλων», αφού οι υπήκοοι τρίτων χωρών εργάζονται συχνά σε θέσεις χαμηλότερες από το επίπεδο των προσόντων τους.
Ενώ η μαθησιακή κινητικότητα αποτελεί πολύτιμη εμπειρία για την απόκτηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων που απαιτούνται για την προσωπική, εκπαιδευτική και επαγγελματική εξέλιξη, καθώς και για τη συμμετοχή στα κοινά και την κοινωνική ένταξη, χαμηλό παραμένει το ποσοστό των Ευρωπαίων που συμμετέχουν σε μαθησιακή δραστηριότητα σε χώρα διαφορετική από τη δική τους.
Η δέσμη μέτρων για την κινητικότητα των ταλέντων αποτελεί συνέχεια της ομιλίας της προέδρου φον ντερ Λάιεν για την κατάσταση της Ένωσης το 2022, η οποία ανέδειξε τις προκλήσεις που συνδέονται με την αναγνώριση των προσόντων των υπηκόων τρίτων χωρών, οι οποίες συχνά αποτελούν στην πράξη αντικίνητρο για νόμιμη μετανάστευση. Βασίζεται στις εν εξελίξει εργασίες στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων για τις δεξιότητες και τα ταλέντα, του νέου συμφώνου για τη μετανάστευση και το άσυλο, και συμβάλλει στο τρέχον Ευρωπαϊκό Έτος Δεξιοτήτων δίνοντας έμφαση σε μια στρατηγική προσέγγιση για την αντιμετώπιση των ελλείψεων εργατικού δυναμικού και δεξιοτήτων.
Για περισσότερες πληροφορίες
Ανακοίνωση σχετικά με την κινητικότητα των ταλέντων και των δεξιοτήτων
Πρόταση κανονισμού για τη δημιουργία δεξαμενής ταλέντων της ΕΕ
Σύσταση σχετικά με την αναγνώριση των προσόντων των υπηκόων τρίτων χωρών
Πρόταση σύστασης του Συμβουλίου σχετικά με το πλαίσιο μαθησιακής κινητικότητας
Ενημερωτικό δελτίο: Ομάδα Ευρωπαίων πολιτών για τη μαθησιακή κινητικότητα
Δηλώσεις
Σ΄ έναν παγκόσμιο αγώνα δρόμου όσον αφορά τις δεξιότητες, η μελλοντική ανταγωνιστικότητα της ΕΕ θα καθοριστεί από την ικανότητα της βιομηχανίας μας να στελεχώνει τις επιχειρήσεις της με το κατάλληλο προσωπικό. Η βούλησή μας να καλύψουμε τα κενά στην αγορά εργασίας πρέπει να ξεκινήσει από την ίδια την Ένωση, με ρωμαλέα μέτρα για τη στήριξη του εγχώριου εργατικού δυναμικού. Ωστόσο, η μετανάστευση του εργατικού δυναμικού μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό συμπληρωματικό μέσο για την κάλυψη των κενών που εξακολουθούν να υπάρχουν. Η νέα δεξαμενή ταλέντων της ΕΕ θα αλλάξει τα δεδομένα: πρόκειται για την πρώτη πανευρωπαϊκή πλατφόρμα που φέρνει απευθείας σε επαφή τους εργοδότες της ΕΕ με τα άτομα που αναζητούν εργασία σε ολόκληρο τον κόσμο και σε όλα τα επίπεδα δεξιοτήτων.
κ. Μαργαρίτης Σχοινάς, αντιπρόεδρος για την Προώθηση του Ευρωπαϊκού Τρόπου Ζωής μας – 15/11/2023
Η βελτίωση των νόμιμων οδών αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο της συνολικής προσέγγισης της ΕΕ όσον αφορά τη μετανάστευση, όπως ορίζεται στο σύμφωνο για τη μετανάστευση και το άσυλο. Διευκολύνοντας τις διεθνείς προσλήψεις, η δεξαμενή ταλέντων της ΕΕ θα επιτρέψει στους αιτούντες απασχόληση από τρίτες χώρες να βρουν εργασία στην ΕΕ και, ταυτόχρονα, θα βοηθήσει τους εργοδότες της ΕΕ να βρουν τα ταλέντα και τις δεξιότητες που έχουν ανάγκη. Το εργαλείο αυτό θα συμπληρώσει τις προσπάθειές μας να καταστήσουμε την ΕΕ πιο ελκυστική ως προορισμό ταλέντων, όπως ανακοινώθηκε στη δέσμη μέτρων για τις δεξιότητες και τα ταλέντα.
Η κ. Ίλβα Γιούανσον, επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων, δήλωσε – 15/11/2023
Πιστεύουμε σ’ ένα μέλλον όπου η δυνατότητα για μάθηση στο εξωτερικό δεν θα αποτελεί προνόμιο, αλλά μια βασική επιλογή διαθέσιμη σε κάθε άτομο. Γι’ αυτό η πρωτοβουλία «Η Ευρώπη σε κίνηση» παρέχει την ευκαιρία για μαθησιακή κινητικότητα στους σπουδαστές, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητευόμενους, και θέτει νέους φιλόδοξους στόχους. Πρόκειται για βασικό δομικό στοιχείο του ευρωπαϊκού χώρου εκπαίδευσης, εντός του οποίου κυκλοφορούν ελεύθερα τόσο οι εκπαιδευόμενοι όσο και οι γνώσεις.
κ. Ιλιάνα Ιβάνοβα, επίτροπος Καινοτομίας, Έρευνας, Πολιτισμού, Εκπαίδευσης και Νεολαίας – 15/11/2023
Με τον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό των οικονομιών μας, πολλές εταιρείες στην Ευρώπη δυσκολεύονται να βρουν ειδικευμένο εργατικό δυναμικό, όπως σχεδιαστές λογισμικού ή πολιτικούς μηχανικούς. Έχουμε σημειώσει μεγάλη πρόοδο όσον αφορά την αναβάθμιση των δεξιοτήτων και την επανειδίκευση των εργαζομένων στην ενιαία αγορά της ΕΕ. Παράλληλα, πρέπει να συνεχίσουμε να προσελκύουμε δεξιότητες και ταλέντα από όλο τον κόσμο, κάτι που θα διευκολυνθεί με την παρούσα σύσταση.
κ. Τιερί Μπρετόν, επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς – 15/11/2023
Η Επιτροπή χαιρετίζει τη συμφωνία για το πρώτο νομοθέτημα της ΕΕ σχετικά με τη μείωση των εκπομπών μεθανίου στην ΕΕ και παγκοσμίως
Η Επιτροπή χαιρετίζει την προσωρινή συμφωνία που επιτεύχθηκε σήμερα μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για νέο κανονισμό της ΕΕ σχετικά με τη μείωση των εκπομπών μεθανίου στον τομέα της ενέργειας στην Ευρώπη και στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού μας. Το μεθάνιο είναι ένα ισχυρό αέριο του θερμοκηπίου —ο δεύτερος μεγαλύτερος παράγοντας κλιματικής αλλαγής μετά το διοξείδιο του άνθρακα (CO2)— και είναι επίσης ισχυρός ατμοσφαιρικός ρύπος. Ως εκ τούτου, η σημερινή συμφωνία είναι καίριας σημασίας για την υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και τη μείωση των καθαρών μας εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55 % έως το 2030. Θα επιβάλει στους κλάδους του ορυκτού αερίου, του πετρελαίου και του άνθρακα την υποχρέωση να μετρούν, να παρακολουθούν, να αναφέρουν και να επαληθεύουν ορθά τις εκπομπές μεθανίου τους σύμφωνα με τα υψηλότερα πρότυπα παρακολούθησης, και να λαμβάνουν μέτρα για να τις μειώσουν. Η σημερινή συμφωνία επιτεύχθηκε λίγες μόλις εβδομάδες πριν από την COP28, όπου η ΕΕ θα συνεχίσει τη συνεργασία της με διεθνείς εταίρους για τη μείωση των εκπομπών μεθανίου.
Μείωση των εκπομπών μεθανίου στην ΕΕ
Ο κανονισμός που συμφωνήθηκε σήμερα έχει ως στόχο να σταματήσει την αποφευκτή έκλυση μεθανίου στην ατμόσφαιρα και να ελαχιστοποιήσει τις διαρροές μεθανίου από εταιρείες ενέργειας από ορυκτά καύσιμα που δραστηριοποιούνται στην ΕΕ.
- Απαιτεί από τους φορείς εκμετάλλευσης να υποβάλλουν τακτικά εκθέσεις στις αρμόδιες αρχές σχετικά με την ποσοτικοποίηση και τις μετρήσεις των εκπομπών μεθανίου σε επίπεδο πηγής, μεταξύ άλλων και για τα μη ελεγχόμενα περιουσιακά στοιχεία.
- Υποχρεώνει τις εταιρείες πετρελαίου και αερίου να διενεργούν τακτικές έρευνες στον εξοπλισμό τους για τον εντοπισμό και την επισκευή διαρροών μεθανίου στο έδαφος της ΕΕ εντός συγκεκριμένων προθεσμιών.
- Απαγορεύει τον συνήθη εξαερισμό και καύση σε πυρσό από τους τομείς του πετρελαίου και του αερίου και περιορίζει τον έκτακτο εξαερισμό και καύση σε πυρσό σε αναπόφευκτες περιστάσεις, για παράδειγμα για λόγους ασφάλειας ή σε περίπτωση δυσλειτουργίας του εξοπλισμού.
- Περιορίζει τον εξαερισμό από θερμικά ανθρακωρυχεία από το 2027, με αυστηρότερους όρους μετά το 2031.
- Απαιτεί από τις εταιρείες στους τομείς του πετρελαίου, του αερίου και του άνθρακα να καταρτίσουν κατάλογο των κλειστών, ανενεργών, σφραγισμένων και εγκαταλελειμμένων περιουσιακών στοιχείων, όπως φρέατα και ορυχεία, να παρακολουθούν τις εκπομπές τους και να εγκρίνουν σχέδιο για τον μετριασμό των εκπομπών αυτών το συντομότερο δυνατόν.
Ενίσχυση της διαφάνειας και της δράσης για τις εκπομπές από εισαγόμενο πετρέλαιο, αέριο και άνθρακα
Η ΕΕ εισάγει μεγάλο μέρος του πετρελαίου, του αερίου και του άνθρακα που καταναλώνει. Ο παρών κανονισμός θα αντιμετωπίσει επίσης τις εκπομπές μεθανίου που σχετίζονται με τις εν λόγω εισαγωγές.
- Θεσπίζει βάση δεδομένων διαφάνειας για το μεθάνιο, στην οποία τα δεδομένα που υποβάλλονται από τους εισαγωγείς και τους φορείς εκμετάλλευσης της ΕΕ θα διατίθενται στο κοινό.
- Απαιτεί από την Επιτροπή να καταρτίσει προφίλ επιδόσεων των χωρών και των εταιρειών ως προς το μεθάνιο, ώστε να μπορούν οι εισαγωγείς να κάνουν τεκμηριωμένες επιλογές σχετικά με τις εισαγωγές ενέργειας που πραγματοποιούν.
- Η Επιτροπή θα θέσει επίσης σε εφαρμογή ένα παγκόσμιο εργαλείο παρακολούθησης των παραγωγών εκπομπών μεθανίου και έναν μηχανισμό ταχείας προειδοποίησης για συμβάντα υπερβολικών εκπομπών, με πληροφορίες σχετικά με το μέγεθος, την επανάληψη και την τοποθεσία των πηγών με υψηλές εκπομπές μεθανίου τόσο εντός όσο και εκτός της ΕΕ. Στο πλαίσιο αυτού του εργαλείου, η Επιτροπή θα μπορεί να ζητεί άμεση ενημέρωση σχετικά με τα μέτρα που λαμβάνονται για την αντιμετώπιση αυτών των διαρροών από τις ενδιαφερόμενες χώρες.
- Από τον Ιανουάριο του 2027 ο κανονισμός ορίζει ότι νέες συμβάσεις εισαγωγής πετρελαίου, αερίου και άνθρακα μπορούν να συνάπτονται μόνο αν οι εξαγωγείς εφαρμόζουν τις ίδιες υποχρεώσεις παρακολούθησης, υποβολής εκθέσεων και επαλήθευσης με εκείνες που τηρούν οι παραγωγοί της ΕΕ. Ο κανονισμός θα καθορίσει μεθοδολογία έντασης μεθανίου και μέγιστα επίπεδα που θα πρέπει να τηρούνται για τις νέες συμβάσεις πετρελαίου, αερίου και άνθρακα.
Αυτές οι νέες υποχρεώσεις διαφάνειας για τους διεθνείς εταίρους θα τροφοδοτούν τους διμερείς και πολυμερείς διαλόγους της ΕΕ με τους παγκόσμιους ενεργειακούς εταίρους. Πάνω από 150 χώρες έχουν δεσμευτεί να μειώσουν τις εκπομπές μεθανίου τους προσυπογράφοντας την Παγκόσμια Δέσμευση για το Μεθάνιο με στόχο τη μείωση των εκπομπών μεθανίου κατά 30 % έως το 2030, και το εργαλείο αυτό θα μας βοηθήσει να συνεργαστούμε με εταίρους για την επίτευξη αυτών των σημαντικών στόχων.
Επόμενα βήματα
Η σημερινή συμφωνία θα πρέπει τώρα να εγκριθεί τόσο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όσο και από το Συμβούλιο. Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή, η νέα νομοθεσία θα δημοσιευτεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ένωσης και θα τεθεί σε ισχύ.
Ιστορικό
Ο κανονισμός της ΕΕ για το μεθάνιο στον τομέα της ενέργειας προτάθηκε τον Δεκέμβριο του 2021 στο πλαίσιο των προτάσεων για την υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Πρόκειται για την πρώτη νομοθετική πράξη της ΕΕ για τη μείωση των επιβλαβών εκπομπών μεθανίου στον τομέα της ενέργειας. Η νομοθετική πρόταση ακολούθησε τη στρατηγική της ΕΕ για το μεθάνιο που εγκρίθηκε το 2020.
Το μεθάνιο είναι ένα ισχυρό αέριο του θερμοκηπίου, δεύτερο μετά το διοξείδιο του άνθρακα ως προς τη συνολική συμβολή του στην κλιματική αλλαγή, και είναι υπεύθυνο για το ένα τρίτο περίπου της τρέχουσας αύξησης της θερμοκρασίας του πλανήτη. Στην πιο πρόσφατη έκθεση της IPCC επισημαίνεται ότι τα επίπεδα μεθανίου βρίσκονται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα και πολύ πάνω από τα επίπεδα εκπομπών που είναι συμβατά με τον στόχο της συμφωνίας του Παρισιού για περιορισμό της αύξησης της θερμοκρασίας σε 1,5 °C. Η μείωση των εκπομπών μεθανίου είναι ένας από τους ταχύτερους και αποτελεσματικότερους τρόπους επιβράδυνσης της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Ωστόσο, απαιτούνται ακριβή δεδομένα για τις εκπομπές μεθανίου σε επίπεδο πηγής από τις χώρες και τον κλάδο σε ολόκληρο τον κόσμο, ώστε να σημειωθεί ουσιαστική πρόοδος.
Η ΕΕ πρωτοστατεί στη διεθνή δράση για την αντιμετώπιση των εκπομπών μεθανίου. Από κοινού με τις ΗΠΑ, η ΕΕ δρομολόγησε την Παγκόσμια Δέσμευση για το Μεθάνιο κατά τη διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το κλίμα COP26 στη Γλασκόβη το 2021. Κατά την COP27 πέρυσι, η ΕΕ, μαζί με τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ιαπωνία, τον Καναδά, τη Νορβηγία, τη Σινγκαπούρη και το Ηνωμένο Βασίλειο εξέδωσαν κοινή δήλωση των εισαγωγέων και εξαγωγέων ενέργειας για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από ορυκτά καύσιμα, με την οποία δεσμεύονταν να αναλάβουν ταχεία δράση για τη μείωση των εκπομπών μεθανίου.
Για περισσότερες πληροφορίες
Δηλώσεις
Η αντιμετώπιση των εκπομπών μεθανίου είναι επωφελής για όλους πολιτική. Είναι καλή για τον πλανήτη μας και καλή για τους καταναλωτές. Προσβλέπω στη συνεργασία με την ευρωπαϊκή και τη διεθνή βιομηχανία ενέργειας για να διασφαλίσουμε την ταχεία και αποτελεσματική εφαρμογή των κανόνων αυτών.
Maroš Šefčovič, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος αρμόδιος για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, τις Διοργανικές Σχέσεις και τη Διερεύνηση Προοπτικών – 15/11/2023
Αυτή η συμφωνία-ορόσημο θα μας επιτρέψει να αντιμετωπίσουμε σοβαρά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου του τομέα της ενέργειας εντός και εκτός της ΕΕ. Αυτός ο πρωτοποριακός κανονισμός επιτρέπει στην ΕΕ να μειώσει τις εκπομπές μεθανίου με οικονομικά αποδοτικό τρόπο και να αντιμετωπίσει τον εξαερισμό και την καύση σε πυρσό, που δεν έχουν νόημα από οικονομικής και περιβαλλοντικής πλευράς. Αυτό θα είναι επωφελές για τον πλανήτη μας και θα αποτρέψει επίσης τη σπατάλη πόρων σε κλυδωνιζόμενες παγκόσμιες αγορές αερίου.
κ. Κάντρι Σίμσον, επίτροπος Ενέργειας – 15/11/2023
Καθώς οδεύουμε προς την COP28, αποτελεί σημαντική είδηση το ότι η ΕΕ διαθέτει ένα ακόμη νομοθέτημα για να αποδείξει στους διεθνείς εταίρους μας ότι υλοποιούμε τους στόχους μας για το κλίμα. Το μεθάνιο είναι το δεύτερο σημαντικότερο αέριο του θερμοκηπίου, μετά το διοξείδιο του άνθρακα, και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην υπερθέρμανση του πλανήτη. Διαθέτουμε πλέον τα εργαλεία για να το μειώσουμε ταχύτερα και να συνεχίσουμε τις εργασίες μας για να γίνουμε η πρώτη κλιματικά ουδέτερη ήπειρος έως το 2050.
Wopke Hoekstra, Commissioner for Climate Action – 15/11/2023
Η αξία των εμπορικών συμφωνιών της ΕΕ υπερβαίνει τα 2 τρισ. Ευρώ
Το 2022 η αξία των εμπορικών συναλλαγών της ΕΕ στο πλαίσιο συμφωνιών ελεύθερων συναλλαγών με παγκόσμιους εταίρους ξεπέρασε για πρώτη φορά τα 2 τρισ. ευρώ, όπως διαπιστώνεται στην 3η ετήσια έκθεση για την εφαρμογή και την επιβολή της εμπορικής πολιτικής της ΕΕ που δημοσιεύτηκε σήμερα.
Σύμφωνα με την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής οι εμπορικές συναλλαγές με τους 20 κορυφαίους εταίρους μας με τους οποίους η ΕΕ διαθέτει εμπορική συμφωνία αυξήθηκαν κατά περίπου 30 % κατά μέσο όρο το 2022. Επίσης, η Επιτροπή, σε συνεργασία με τα κράτη μέλη και τις επιχειρήσεις της ΕΕ, εξασφάλισε την άρση άνω των 30 εμπορικών φραγμών σε 19 χώρες. Η άρση των φραγμών τα τελευταία πέντε έτη συνέβαλε, μόνο το 2022, στην αποδέσμευση εξαγωγών της ΕΕ ύψους 7 δισ. ευρώ. Οι συμφωνίες μας έχουν επίσης εξασφαλίσει ισχυρότερη προστασία του περιβάλλοντος και των εργασιακών δικαιωμάτων.
Η ΕΕ διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο εμπορικών συμφωνιών στον κόσμο, με συνολικά 74 χώρες, που αντιπροσωπεύουν το 44 % του συνόλου των εμπορικών συναλλαγών της ΕΕ. Το 2022 οι συναλλαγές της ΕΕ με τους εταίρους της στο πλαίσιο εμπορικών συμφωνιών (εξαιρουμένων των ενεργειακών προϊόντων) ξεπέρασαν τις συναλλαγές της ΕΕ με όλους τους άλλους εταίρους της. Οι συμφωνίες αυτές συνέβαλαν στη συντήρηση του εμπορίου και των επενδύσεων σ’ ένα δύσκολο παγκόσμιο επιχειρηματικό περιβάλλον, που διακρίνεται από αυξανόμενες γεωπολιτικές προκλήσεις, όπως η επίθεση της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας.
Οι εμπορικές συμφωνίες στηρίζουν τις εξαγωγές, την ανθεκτικότητα και τη διαφοροποίηση
Οι εμπορικές συμφωνίες συνέχισαν να αποφέρουν οικονομική ανάπτυξη και ανθεκτικότερες αλυσίδες εφοδιασμού, με τους εξής τρόπους:
- Δημιουργία νέων εξαγωγικών ευκαιριών για τους παραγωγούς και τους γεωργούς της ΕΕ: για παράδειγμα, στο πλαίσιο των αντίστοιχων εμπορικών συμφωνιών, οι εξαγωγές φαρμακευτικών προϊόντων της ΕΕ στο Βιετνάμ αυξήθηκαν κατά 152 %, οι εξαγωγές αυτοκινήτων και ανταλλακτικών στη Νότια Κορέα κατά 217 %, οι εξαγωγές κρέατος της ΕΕ στον Καναδά κατά 136 % και οι εξαγωγές υπηρεσιών της ΕΕ στον Καναδά κατά 54 %. Το εμπόριο της ΕΕ στηρίζει 670.000 μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις της ΕΕ που εξάγουν σε τρίτες χώρες.
- Ενίσχυση της ανθεκτικότητας των εξαγωγών σε εξωτερικούς κλυδωνισμούς: Το 2022 οι εξαγωγές, σε προτιμησιακούς εταίρους, προϊόντων της ΕΕ που υπόκεινταν σε κυρώσεις αυξήθηκαν κατά 174 δισ. ευρώ, αντισταθμίζοντας έτσι με το παραπάνω την απώλεια εξαγωγών ύψους 27 δισ. ευρώ προς τη Ρωσία.
- Διασφάλιση της πρόσβασης σε σημαντικές εισροές και μείωση της υπερβολικής εξάρτησης από μία μόνο χώρα: κατά τα πρώτα πέντε έτη της συμφωνίας ΕΕ-Καναδά (CETA), οι εισαγωγές κρίσιμων πρώτων υλών από τον Καναδά στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 56 %, ενώ οι εισαγωγές των ίδιων υλικών από άλλες πηγές αυξήθηκαν μόνο κατά 25 %, συμβάλλοντας έτσι στη στρατηγική διαφοροποίησης της ΕΕ από τη Ρωσία. Οι κρίσιμες πρώτες ύλες είναι απαραίτητες για τον πράσινο και τον ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας της ΕΕ.
Άρση των φραγμών και πρόοδος όσον αφορά τις εμπορικές διαφορές
Το 2022 η Επιτροπή εξασφάλισε την άρση εμπορικών φραγμών σε 31 περιπτώσεις σε 19 χώρες-εταίρους. Αυτό συμβάλει στην τόνωση των εξαγωγών της ΕΕ σε σημαντικούς τομείς, όπως τα γεωργικά είδη διατροφής, τα φαρμακευτικά προϊόντα, η υγεία και η ομορφιά.
Για παράδειγμα, οι ΗΠΑ τροποποίησαν τους πάγιους φραγμούς στις εισαγωγές αιγοπρόβειων προϊόντων και η Κόστα Ρίκα κατήργησε τον φόρο ύψους 10 % που επέβαλε εδώ και δέκα έτη στις εισαγωγές μπύρας από την ΕΕ.
Η επίλυση των διαφορών στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου συνεχίστηκε. Η ΕΕ προσέφυγε στον ΠΟΕ για τέσσερις νέες διαφορές, για πρώτη φορά μάλιστα κατά του Ηνωμένου Βασιλείου, σχετικά με το καθεστώς επιδοτήσεών του για την πράσινη ενέργεια που εισήγαγε διακρίσεις. Η διαφορά επιλύθηκε μέσα σε μόλις τέσσερις μήνες με την επίτευξη αμοιβαίας συμφωνίας. Η ΕΕ δικαιώθηκε επίσης στη διαφορά της με την Τουρκία σχετικά με πρακτικές που εισάγουν διακρίσεις στα φαρμακευτικά προϊόντα και την παρούσα στιγμή παρακολουθεί την πορεία συμμόρφωσης της Τουρκίας.
Προώθηση της βιωσιμότητας
Η ΕΕ σημείωσε επίσης πρόοδο σε εργασιακά και περιβαλλοντικά ζητήματα χάρη στις συμφωνίες της που περιείχαν κεφάλαιο για το εμπόριο και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Στο πλαίσιο της εν λόγω πολιτικής, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα κύρωσαν τις βασικές συμβάσεις της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας που προβλέπονται στις αντίστοιχες εμπορικές συμφωνίες τους με την ΕΕ. Η εμβάθυνση της συνεργασίας με το Περού και την Κολομβία ώθησε τις χώρες αυτές να προχωρήσουν στην αναθεώρηση των αντίστοιχων εργατικών τους κωδίκων.
Για περισσότερες πληροφορίες
- Βασικά στοιχεία (ενημερωτικό γράφημα και ενημερωτικό δελτίο)
- Η έκθεση και το έγγραφο εργασίας των υπηρεσιών της Επιτροπής
- Φυλλάδιο σχετικά με την έκθεση
- Πρόλογος από τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις
Περαιτέρω πηγές
- Γενικές εμπορικές στατιστικές για τους εταίρους ΣΕΣ
- Χρησιμοποίηση προτιμήσεων στις εισαγωγές της ΕΕ
- Χρησιμοποίηση προτιμήσεων και εξοικονόμηση δασμών στις εξαγωγές της ΕΕ
- Ποσοστό χρησιμοποίησης δασμολογικών ποσοστώσεων από την ΕΕ προς τρίτες χώρες
- Ποσοστό χρησιμοποίησης δασμολογικών ποσοστώσεων από τρίτες χώρες προς την ΕΕ
- Συχνές ερωτήσεις σχετικά με τη χρησιμοποίηση προτιμήσεων και τις δασμολογικές ποσοστώσεις
- Προηγούμενες εκδόσεις των εκθέσεων εφαρμογής των ΣΕΣ της ΕΕ
Δηλώσεις
Οι εμπορικές συμφωνίες έχουν ζωτική σημασία για την οικονομική ασφάλεια της ΕΕ. Στηρίζουν την απασχόληση, την ανάπτυξη και την καινοτομία, μας βοηθούν να ανταποκριθούμε σε γεωπολιτικούς κλυδωνισμούς και μειώνουν τις κρίσιμες εξαρτήσεις. Αποδίδουμε ακόμα μεγαλύτερη σημασία στην εφαρμογή και στην επιβολή κι αυτό έχει επιτρέψει στους εξαγωγείς μας να εξοικονομήσουν δισεκατομμύρια ευρώ και μας προσφέρει μεγαλύτερη προστασία του περιβάλλοντος και των εργασιακών δικαιωμάτων. Οι εμπορικές συμφωνίες μάς προσφέρουν έτσι ακόμη μεγαλύτερη αξία.
κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις, εκτελεστικός αντιπρόεδρος αρμόδιος για το εμπόριο – 15/11/2023
Αντιπρόεδρος Σχοινάς και η Επίτροπος Γιούανσον στη διάσκεψη υψηλού επιπέδου για τη νόμιμη μετανάστευση στις 16-17 Νοεμβρίου 2023
Αύριο, ο Αντιπρόεδρος για την Προώθηση του Ευρωπαϊκού Τρόπου Ζωής μας κ. Μαργαρίτης Σχοινάς και η Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων κ. Ίλβα Γιούανσον θα παραστούν στη διάσκεψη υψηλού επιπέδου για τη νόμιμη μετανάστευση που θα πραγματοποιηθεί στη Μαδρίτη.
Η διάσκεψη που διοργανώνεται από την Επιτροπή σε συνεργασία με την ισπανική Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πραγματοποιείται την επομένη της έγκρισης από την Επιτροπή μιας νέας δέσμης προτάσεων σχετικά με τις δεξιότητες και την κινητικότητα ταλέντων. Θα φέρει σε επαφή καίριας σημασίας εκπροσώπους από τα θεσμικά όργανα της ΕΕ, τα κράτη μέλη και διεθνείς εταίρους, τον ΔΟΜ, την Ύπατη Αρμοστεία των Ηνωμένων Εθνών για τους Πρόσφυγες, οργανώσεις εργοδοτών, καθώς και συνδικαλιστικές οργανώσεις και την κοινωνία των πολιτών. Στόχος είναι να διευκολύνει τις συζητήσεις σχετικά με την τρέχουσα κατάσταση της μετανάστευσης εργατικού δυναμικού στην ΕΕ, τις τάσεις, τις προκλήσεις και τις νέες λύσεις.
Την Πέμπτη, η Επίτροπος κ. Γιούανσον θα προβεί σε εισαγωγικές παρατηρήσεις. Στη συνέχεια, η Επίτροπος θα συμμετάσχει στη συνεδρίαση υψηλού επιπέδου για τη μετανάστευση εργατικού δυναμικού στο σημερινό ευρωπαϊκό και παγκόσμιο πλαίσιο, στην οποία θα παρουσιάσει την πρόταση για τη δεξαμενή ταλέντων της ΕΕ. Ο Αντιπρόεδρος κ. Σχοινάς και η Επίτροπος κ. Γιούανσον θα συμμετάσχουν στην ομάδα συνεργασίας με τις χώρες καταγωγής και διέλευσης για την επέκταση των εταιρικών σχέσεων προσέλκυσης ταλέντων, με τη συμμετοχή κρίσιμων για τη μετανάστευση τρίτων χωρών.
Την Παρασκευή, οι συζητήσεις σε επίπεδο εμπειρογνωμόνων θα εστιάσουν στην πρόοδο, τις προκλήσεις και τα επιτεύγματα της δέσμης μέτρων για τις δεξιότητες και τα ταλέντα, την οποία η Επιτροπή πρότεινε το 2022. Θα αντιμετωπίσουν επίσης τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού, με στόχο τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη σε συγκεκριμένους τομείς, όπως η υγειονομική περίθαλψη και οι μεταφορές. Επιπλέον, η Επιτροπή θα παρουσιάσει στους συμμετέχοντες και την πρόταση που εγκρίθηκε πρόσφατα σχετικά με τη δεξαμενή ταλέντων της ΕΕ και τις εταιρικές σχέσεις ταλέντων.
Η διάσκεψη θα μεταδοθεί ζωντανά από το Υπουργείο Ένταξης, Κοινωνικής Ασφάλισης και Μετανάστευσης της Ισπανίας από τις 10:30 π.μ. (ώρα Κύπρου) στις 16 Νοεμβρίου και από τις 11:00 π.μ. (ώρα Κύπρου) στις 17 Νοεμβρίου.
(Για περισσότερες πληροφορίες: Anitta Hipper — Τηλ.: +32 2 298 56 91· Fiorella Belciu – Τηλ.: +32 2 299 37 34)
Η Επιτροπή χαιρετίζει την πολιτική συμφωνία για την καλύτερη προστασία των εργαζομένων από την έκθεση σε μόλυβδο και διισοκυανικές ενώσεις
Η Επιτροπή χαιρετίζει την πολιτική συμφωνία που επιτεύχθηκε χθες μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου επί της πρότασης της Επιτροπής για τροποποίηση δύο οδηγιών: όσον αφορά τον μόλυβδο, της οδηγίας σχετικά με την προστασία των εργαζομένων από τους κινδύνους που συνδέονται με την έκθεση σε καρκινογόνους ή μεταλλαξιογόνους παράγοντες κατά την εργασία, και όσον αφορά τον μόλυβδο και τις διισοκυανικές ενώσεις, της οδηγίας για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων κατά την εργασία από κινδύνους οφειλομένους σε χημικούς παράγοντες.
Η επικαιροποίηση των εν λόγω οδηγιών θα βελτιώσει την προστασία των εργαζομένων από τους κινδύνους για την υγεία που συνδέονται με την έκθεση σε επικίνδυνες χημικές ουσίες, ήτοι τον μόλυβδο και τις διισοκυανικές ενώσεις. Στην περίπτωση του μολύβδου, τα σημαντικά μειωμένα όρια έκθεσης θα συμβάλουν στην πρόληψη προβλημάτων υγείας των εργαζομένων, όπως για παράδειγμα αυτά που επηρεάζουν τις αναπαραγωγικές λειτουργίες και την ανάπτυξη του εμβρύου. Για τις διισοκυανικές ενώσεις, τα νέα όρια έκθεσης θα αποτρέψουν τα κρούσματα άσθματος που σχετίζεται την εργασία και άλλων αναπνευστικών ασθενειών.
Η συμφωνία αυτή αποτελεί σημαντικό βήμα προς την υλοποίηση του σχεδίου δράσης για τον ευρωπαϊκό πυλώνα κοινωνικών δικαιωμάτων όσον αφορά την ασφάλεια και την υγεία στην εργασία, καθώς και του στρατηγικού πλαισίου της ΕΕ για την υγεία και την ασφάλεια στην εργασία για την περίοδο 2021-2027, ώστε να μειωθεί περαιτέρω η έκθεση των εργαζομένων σε επικίνδυνες χημικές ουσίες.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, θα εκπονηθούν επίσης κατευθυντήριες γραμμές που θα στηρίζουν τα κράτη μέλη στην εφαρμογή των δύο τροποποιημένων οδηγιών, για παράδειγμα όσον αφορά την προστασία των γυναικών σε αναπαραγωγική ηλικία ή όσον αφορά τη συνδυασμένη έκθεση σε μείγματα ουσιών.
Ο Επίτροπος Απασχόλησης και Κοινωνικών Δικαιωμάτων κ. Νικολά Σμιτ δήλωσε σχετικά: «Η υγεία και η ασφάλεια των εργαζομένων είναι βασικές και αδιαπραγμάτευτες. Η συμφωνία που επιτεύχθηκε σχετικά με τις δύο αυτές οδηγίες θα αυξήσει την προστασία των εργαζομένων από τους κινδύνους για την υγεία που ενέχει η έκθεση σε μόλυβδο και διισοκυανικές ενώσεις. Πρόκειται για άλλη μία άλλη υπόσχεση του στρατηγικού πλαισίου της ΕΕ για την ασφάλεια και την υγεία στην εργασία που γίνεται πραγματικότητα.»
Το σχετικό δελτίο Τύπου είναι διαθέσιμο εδώ.
(Για περισσότερες πληροφορίες: Veerle Nuyts — Τηλ.: + 32 2 299 63 02· Flora Matthaes — Τηλ.: + 32 2 298 39 51)
Στη Σαμόα, η ΕΕ και τα κράτη μέλη της υπογράφουν νέα συμφωνία εταιρικής σχέσης με τα μέλη του Οργανισμού Κρατών της Αφρικής, της Καραϊβικής και του Ειρηνικού
Η ΕΕ και τα κράτη μέλη της υπέγραψαν σήμερα νέα συμφωνία εταιρικής σχέσης με τα μέλη του Οργανισμού Κρατών της Αφρικής, της Καραϊβικής και του Ειρηνικού (ΟΚΑΚΕ), η οποία θα αποτελέσει ένα γενικό νομικό πλαίσιο για τις σχέσεις μεταξύ των δύο μερών την επόμενη εικοσαετία. Η συμφωνία αυτή διαδέχεται τη συμφωνία της Κοτονού και θα είναι γνωστή ως «συμφωνία της Σαμόα». Η συμφωνία καλύπτει θέματα όπως η βιώσιμη ανάπτυξη και η μεγέθυνση της οικονομίας, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η ειρήνη και η ασφάλεια.
Η ονομασία της συμφωνίας συμφωνήθηκε κατά την 46η σύνοδο του Συμβουλίου Υπουργών ΟΚΑΚΕ-ΕΕ, η οποία πραγματοποιήθηκε αμέσως πριν από την τελετή υπογραφής, επίσης στη Σαμόα.
Η νέα συμφωνία εταιρικής σχέσης καθορίζει κοινές αρχές και καλύπτει τους ακόλουθους τομείς προτεραιότητας: ανθρώπινα δικαιώματα, δημοκρατία και διακυβέρνηση, ειρήνη και ασφάλεια, ανθρώπινη και κοινωνική ανάπτυξη, βιώσιμη οικονομική μεγέθυνση και ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς, περιβαλλοντική βιωσιμότητα και κλιματική αλλαγή, μετανάστευση και κινητικότητα.
Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στο σχετικό δελτίο Τύπου.
(Για περισσότερες πληροφορίες: Peter Stano — Τηλ.: + 32 2 295 45 53· Daniel Puglisi — Τηλ.: + 32 2 296 91 40)
Ημέρα Ίσης Αμοιβής: Το μισθολογικό χάσμα μεταξύ των φύλων στην ΕΕ παραμένει στο 13%
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι γυναίκες εξακολουθούν να αμείβονται λιγότερο από τους άνδρες, με το μέσο μισθολογικό χάσμα μεταξύ των φύλων στην ΕΕ να ανέρχεται στο 13%. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε ευρώ που κερδίζει ένας άνδρας, μια γυναίκα λαμβάνει μόνο 0,87 ευρώ. Η Ημέρα Ίσης Αμοιβής συμβολίζει τον αριθμό των πρόσθετων ημερών που πρέπει να εργαστούν οι γυναίκες έως το τέλος του έτους για να φτάσουν να έχουν τις αποδοχές των ανδρών την ίδια χρονιά. Φέτος, η Ημέρα Ίσης Αμοιβής είναι η 15η Νοεμβρίου.
Ενόψει αυτής της συμβολικής ημέρας, η Αντιπρόεδρος Αξιών και Διαφάνειας κ. Βιέρα Γιούροβα και η Επίτροπος Ισότητας κ. Χέλενα Ντάλι δήλωσαν, μεταξύ άλλων, τα εξής:
«Η Ημέρα Ίσης Αμοιβής μάς υπενθυμίζει ότι πρέπει να συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας για τη γεφύρωση του μισθολογικού χάσματος μεταξύ των φύλων. Η ίση αμοιβή για όμοια εργασία ή για εργασία ίσης αξίας είναι μία από τις θεμελιώδεις αρχές της ΕΕ. Κατοχυρώθηκε στη Συνθήκη της Ρώμης το 1957.
Ωστόσο, φέτος παρατηρείται στασιμότητα, ενώ και η πρόοδος που έχει σημειωθεί όσον αφορά τη γεφύρωση του μισθολογικού χάσματος μεταξύ των φύλων είναι διαχρονικά αργή. Αυτό το γεγονός μάς υπενθυμίζει ότι τα έμφυλα στερεότυπα εξακολουθούν να επηρεάζουν τις γυναίκες και τους άνδρες σε όλους τους τομείς της ζωής, συμπεριλαμβανομένου του χώρου εργασίας, και ότι απαιτούνται ειδικά μέτρα για την εφαρμογή της αρχής της ίσης αμοιβής.
Η Επιτροπή εργάζεται άοκνα για την προώθηση της ισότητας των φύλων στην ΕΕ. Φέτος τον Ιούνιο, τέθηκε σε ισχύ η οδηγία για τη μισθολογική διαφάνεια. Σύμφωνα με τη νέα αυτή νομοθεσία, οι εργαζόμενοι θα μπορούν να επιβάλουν το δικαίωμά τους στην ίση αμοιβή για όμοια εργασία ή για εργασία ίσης αξίας μέσω του δικαιώματος να λαμβάνουν ενημέρωση σχετικά με τις αμοιβές.»
Η πλήρης δήλωση είναι διαθέσιμη εδώ.
(Για περισσότερες πληροφορίες: Christian Wigand — Τηλ.: + 32 2 296 22 53· Jördis Ferroli — Τηλ.: + 32 2 299 27 29)
Η Επιτροπή στέλνει στην Amazon αίτημα παροχής πληροφοριών στο πλαίσιο του κανονισμού για τις ψηφιακές υπηρεσίες
Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε επισήμως στην Amazon αίτημα παροχής πληροφοριών στο πλαίσιο του κανονισμού για τις ψηφιακές υπηρεσίες. Η Επιτροπή ζητεί από την Amazon να παράσχει περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα μέτρα που έχει λάβει για να συμμορφωθεί με υποχρεώσεις που σχετίζονται με εκτιμήσεις κινδύνου και μέτρα μετριασμού για την προστασία των καταναλωτών στο διαδίκτυο, ιδίως όσον αφορά τη διάδοση παράνομων προϊόντων, όπως πλαστών φαρμάκων, στο διαδίκτυο και την προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων, καθώς και τη συμμόρφωση των συστημάτων συστάσεων με τις σχετικές διατάξεις του κανονισμού.
Η Amazon πρέπει να παράσχει τις ζητούμενες πληροφορίες στην Επιτροπή έως τις 6 Δεκεμβρίου 2023. Η Επιτροπή θα κρίνει τα επόμενα βήματα αφού αξιολογήσει τις απαντήσεις της Amazon. Τα βήματα αυτά ενδέχεται να συνεπάγονται την επίσημη κίνηση διαδικασίας σύμφωνα με το άρθρο 66 του κανονισμού για τις ψηφιακές υπηρεσίες.
Σύμφωνα με το άρθρο 74 παράγραφος 2 του κανονισμού, η Επιτροπή δύναται να επιβάλει πρόστιμα για ανακριβείς, ελλιπείς ή παραπλανητικές πληροφορίες σε απάντηση αιτήματος παροχής πληροφοριών. Σε περίπτωση που η Amazon δεν απαντήσει, η Επιτροπή μπορεί να ζητήσει τις πληροφορίες με απόφασή της. Στην περίπτωση αυτή, η μη τήρηση της προθεσμίας απάντησης μπορεί να οδηγήσει στην επιβολή περιοδικών χρηματικών ποινών.
Μετά τον χαρακτηρισμό της ως πολύ μεγάλης επιγραμμικής πλατφόρμας, η Amazon υπέχει υποχρέωση συμμόρφωσης με τον κανονισμό για τις ψηφιακές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της αξιολόγησης και του μετριασμού των κινδύνων που σχετίζονται με τη διάδοση παράνομου και επιβλαβούς περιεχομένου και τυχόν αρνητικών επιπτώσεων στην άσκηση των θεμελιωδών δικαιωμάτων.
(Για περισσότερες πληροφορίες: Johannes Bahrke — Τηλ.: +32 2 295 86 15· Thomas Regnier – Τηλ: +32 2 291 33 91)
The European Commission is committed to personal data protection. Any personal data is processed in line with Regulation (EC) 2018/1725. All personal information processed by the Directorate-General for Communication / European Commission Representations is treated accordingly. If you do not work for a media organisation, you are welcome to contact the EU through Europe Direct in writing or by calling 00 800 6 7 8 9 10 11.
Athanasios ATHANASIOU
Press Officer / Political Reporter
European Commission
Representation in Cyprus
EU House, 30 Vyronos Avenue, 1096 Nicosia
Tel: +357 22 81 75 76 Mob: +357 99 363753
Twitter: @aathans