Skip to content

Ευρωπαϊκές Ειδήσεις 12/4

Δευτέρα 15/04

Ο κ. Μαργαρίτης Σχοινάς στην αρχαία Ολυμπία: συμμετέχει στην τελετή υπογραφής της Διακήρυξης της Ολυμπιακής Εκεχειρίας.

Η κ. Στέλλα Κυριακίδου συναντάται με την κ. Ingrid Stenstadvold Ross, Διευθύνουσα Σύμβουλο της Νορβηγικής Αντικαρκινικής Εταιρείας.

Ο κ. Βιργκίνιους Σινκέβιτσιους στη Λευκωσία: συναντάται με την Αναπληρώτρια Υπουργό Ευρωπαϊκών Υποθέσεων κ. Μαριλένα Ραουνά· συναντάται με την Υπουργό Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος κ. Μαρία Παναγιώτου· πραγματοποιεί διάλογο με εκπροσώπους ΜΚΟ οι οποίες δραστηριοποιούνται σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας· συναντάται με τον Δήμαρχο Λευκωσίας κ. Κωνσταντίνο Γιωρκάτζη· πραγματοποιεί περιήγηση στο Κέντρο Αριστείας CYENS και σε ορισμένα περιβαλλοντικά έργα στη Λευκωσία.

Τρίτη 16/04

Ο κ. Μαργαρίτης Σχοινάς στην αρχαία Ολυμπία: συμμετέχει στην τελετή αφής της Ολυμπιακής Φλόγας για τους 33ους θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι («Παρίσι 2024»).

Η κ. Στέλλα Κυριακίδου στο Κέιμπριτζ του Ηνωμένου Βασιλείου: εκφωνεί κεντρική ομιλία στην παρουσίαση της έκθεσης της επιτροπής για τον καρκίνο του μαστού του περιοδικού Lancet.

Τετάρτη 17/04

Ο κ. Μαργαρίτης Σχοινάς στην Κόρινθο: συναντάται με τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου κ. Δημήτρη Πτωχό.

Πέμπτη 18/04

Ο κ. Μαργαρίτης Σχοινάς στην Αλεξανδρούπολη: συμμετέχει στην Εθνική Σύνοδο Πρυτάνεων που διοργανώνεται από το Πανεπιστήμιο Θράκης.

Η κ. Στέλλα Κυριακίδου στην Άγκυρα της Τουρκίας: συμμετέχει στον διάλογο υψηλού επιπέδου ΕΕ-Τουρκίας για την υγεία.

Παρασκευή 19/04

Ο κ. Μαργαρίτης Σχοινάς στην Αλεξανδρούπολη: επισκέπτεται το Κοινό Κέντρο Επιχειρήσεων της Europol και του Frontex.

Ο Επίτροπος Σινκέβιτσιους μεταβαίνει στην Κύπρο και την Ελλάδα για να συζητήσει σημαντικά περιβαλλοντικά και θαλάσσια θέματα και να συμμετάσχει στην 9η διάσκεψη «Ο Ωκεανός Μας»

Από τις 15 έως τις 17 Απριλίου, ο Επίτροπος κ. Σινκέβιτσιους θα ταξιδέψει πρώτα στην Κύπρο και στη συνέχεια στην Ελλάδα για να συζητήσει καίριας σημασίας περιβαλλοντικά θέματα και να συμμετάσχει στην 9η διάσκεψη «Ο Ωκεανός Μας» (“Our Ocean”).

Στις 15 Απριλίου, ο Επίτροπος θα βρίσκεται στην Κύπρο, όπου θα συναντηθεί καταρχάς με την Υπουργό Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος κ. Μαρία Παναγιώτου και την Αναπληρώτρια Υπουργό Εξωτερικών κ. Μαριλένα Ραουνά. Θα συζητήσουν ορισμένα σημαντικά ευρωπαϊκά και περιβαλλοντικά θέματα, όπως την οδηγία-πλαίσιο για τα απόβλητα και τη νομοθεσία για την παρακολούθηση των δασών. Εν συνεχεία, θα συμμετάσχει σε διάλογο με ΜΚΟ και από τις δύο κοινότητες του νησιού, οι οποίες δραστηριοποιούνται σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας. Τέλος, ο Επίτροπος κ. Σινκέβιτσιους θα συναντηθεί με τον Δήμαρχο Λευκωσίας κ. Κωνσταντίνο Γιωρκάτζη.

Στις 16 Απριλίου, ο Επίτροπος κ. Σινκέβιτσιους θα βρίσκεται στην Ελλάδα για να συμμετάσχει στην 9η διάσκεψη «Ο Ωκεανός Μας», η οποία στόχο έχει να ενθαρρύνει τους διάφορους κυβερνητικούς και μη κυβερνητικούς φορείς που θα συμμετάσχουν στη διάσκεψη να αναλάβουν απτές και μετρήσιμες δεσμεύσεις. Θα εκφωνήσει κεντρική ομιλία με θέμα «Μέτρα για τη διάσωση των ωκεανών» στην εναρκτήρια συνεδρία, ενώ στη συνέχεια, στο πλαίσιο ειδικής παράλληλης εκδήλωσης για τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας, θα μιλήσει για τη διατήρηση και τη βιώσιμη χρήση της θαλάσσιας βιοποικιλότητας σε περιοχές πέραν της εθνικής δικαιοδοσίας (BBNJ). Στο περιθώριο της διάσκεψης, ο Επίτροπος θα επισκεφθεί το ελληνικό πρωτοπόρο σκάφος καθαρισμού των ακτών, το «Typhoon» του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης, ενώ θα συναντηθεί και με τον Υπουργό Εξωτερικών της Χιλής κ. Αλμπέρτο βαν Κλάβερεν.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Adalbert Jahnz — Τηλ.: + 32 2 295 31 56· Maëlys Dreux — Τηλ.: + 32 2 295 46 73)

Σύμφωνα με νέα έρευνα του Ευρωβαρόμετρου, ο ισχυρός κοινωνικός χαρακτήρας της Ευρώπης αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για τους πολίτες της ΕΕ

Σύμφωνα με μια νέα έρευνα του Ευρωβαρόμετρου, η οποία δημοσιεύτηκε σήμερα, το 88% των Ευρωπαίων πολιτών θεωρεί ότι ο ισχυρός κοινωνικός χαρακτήρας της Ευρώπης είναι σημαντικός για αυτούς προσωπικά. Τα ευρήματα αυτά είναι σύμφωνα με τα πορίσματα παρόμοιας έρευνας που δημοσιεύτηκε το 2021, σύμφωνα με την οποία ο πυλώνας κοινωνικών δικαιωμάτων παραμένει σημαντικός στην Ευρώπη.

Επιπλέον, το 60% των απαντησάντων στην έρευνα γνωρίζουν τουλάχιστον μία πρόσφατη σημαντική πρωτοβουλία της ΕΕ για τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και εργασίας, π.χ. την οδηγία για τη διασφάλιση επαρκών κατώτατων μισθών, την οδηγία για την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και ιδιωτικής ζωής για τους εργαζόμενους γονείς και φροντιστές και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο+, το οποίο βοηθά τα κράτη μέλη να επενδύσουν στο ανθρώπινο δυναμικό, για παράδειγμα χρηματοδοτώντας προγράμματα κατάρτισης και έργα για την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού.

Σύμφωνα με την έρευνα, σε εθνικό επίπεδο σχεδόν οι μισοί απαντήσαντες (48%) πιστεύουν ότι η αντιμετώπιση του υψηλού κόστους ζωής θα πρέπει να αποτελέσει κορυφαία προτεραιότητα στη χώρα τους, ενώ ακολουθεί το ζήτημα των χαμηλών μισθών (35%).

Η έρευνα ρώτησε επίσης τους συμμετέχοντες ποιες είναι οι σημαντικότερες κοινωνικές προτεραιότητες γι’ αυτούς. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι απαντήσαντες θεωρούν ότι το βιοτικό επίπεδο (45%), οι δίκαιες συνθήκες εργασίας (44%) και η πρόσβαση σε ποιοτική υγειονομική περίθαλψη (44%) αποτελούν βασικά στοιχεία της κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης της ΕΕ.

Όσον αφορά τους κύριους τομείς στους οποίους θα πρέπει να αναλάβει συγκεκριμένα μέτρα η ΕΕ για να ετοιμάσει την Ευρώπη για το μέλλον, σύμφωνα με τους συμμετέχοντες στην έρευνα, αυτοί είναι οι πρωτοβουλίες για τη βελτίωση της υγειονομικής περίθαλψης (38%), των μισθών (34%) και του εισοδήματος και των συντάξεων γήρατος (30%). Επιπλέον, το 74% πιστεύει ότι η ΕΕ θα πρέπει να προάγει καλύτερες συνθήκες εργασίας και κοινωνικά πρότυπα στις τρίτες χώρες με τις οποίες συναλλάσσεται, ακόμη και αν αυτό συνεπάγεται ελαφρά αύξηση των τιμών για τους Ευρωπαίους πολίτες.

Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάζονται ενόψει της διάσκεψης υψηλού επιπέδου για τον ευρωπαϊκό πυλώνα κοινωνικών δικαιωμάτων, την οποία διοργανώνει η βελγική Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 15-16 Απριλίου, με τη συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για να συζητηθούν οι μελλοντικές κοινωνικές προτεραιότητες.

Ενημερωτικό γράφημα με τα βασικά αποτελέσματα της έρευνας είναι διαθέσιμο εδώ. Προσεχώς θα δημοσιευτεί μια συνολική έκθεση με λεπτομερή αποτελέσματα και ανάλυση των αποτελεσμάτων ανά χώρα.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Veerle Nuyts — Τηλ.: + 32 229 96302· Flora Matthaes — Τηλ.: + 32 229 83951)

Η Επιτροπή πραγματοποιεί διαβουλεύσεις με τα κράτη μέλη σχετικά με περιορισμένη παράταση του προσωρινού πλαισίου κρίσης και μετάβασης για τις κρατικές ενισχύσεις με σκοπό την περαιτέρω στήριξη του γεωργικού τομέα

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε στα κράτη μέλη προς διαβούλευση σχέδιο πρότασης για περιορισμένη παράταση του προσωρινού πλαισίου κρίσης και μετάβασης, προκειμένου να εξακολουθήσει να στηρίζει τον πρωτογενή γεωργικό τομέα ενόψει των συνεχιζόμενων διαταραχών της αγοράς.

Ο πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και οι άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις του έχουν δημιουργήσει σημαντικές οικονομικές αβεβαιότητες. Επίσης, ο πόλεμος αυτός έχει επιφέρει διαταραχές στις εμπορικές ροές και τις αλυσίδες εφοδιασμού και, στα αρχικά του στάδια, προκάλεσε εξαιρετικά μεγάλες και απροσδόκητες αυξήσεις των τιμών, ιδίως στο φυσικό αέριο και την ηλεκτρική ενέργεια, αλλά και σε πολλές άλλες εισροές και πρώτες ύλες και πρωτογενή αγαθά.

Κατά την τελευταία σύνοδό του, που πραγματοποιήθηκε στις 21 και 22 Μαρτίου 2024, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπογράμμισε τη σημασία ενός ανθεκτικού και βιώσιμου γεωργικού τομέα για την επισιτιστική ασφάλεια και τη στρατηγική αυτονομία της ΕΕ, και κάλεσε την Επιτροπή να προωθήσει τις εργασίες για τη μείωση της οικονομικής πίεσης που υφίστανται οι γεωργοί με τον σχεδιασμό μέσων πρόσθετης στήριξης, όπως με την παράταση του προσωρινού πλαισίου κρίσης και μετάβασης.

Σε απάντηση σε έρευνα της Επιτροπής της 27ης Μαρτίου 2024 σχετικά με τη λήξη τμημάτων του προσωρινού πλαισίου κρίσης και μετάβασης, τα κράτη μέλη υπογράμμισαν ότι, ως αποτέλεσμα του πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας, εξακολουθούν να παρατηρούνται διαταραχές της αγοράς που επηρεάζουν ιδίως τον πρωτογενή γεωργικό τομέα, ο οποίος αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις και υφίσταται οικονομική πίεση.

Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή πραγματοποιεί διαβουλεύσεις με τα κράτη μέλη σχετικά με περιορισμένη παράταση, για τον πρωτογενή γεωργικό τομέα, του τμήματος του προσωρινού πλαισίου κρίσης και μετάβασης, που επί του παρόντος επιτρέπει στα κράτη μέλη έως τις 30 Ιουνίου 2024 να χορηγούν περιορισμένα ποσά ενισχύσεων. Αυτή η περιορισμένη παράταση θα επιτρέψει στα κράτη μέλη να συνεχίσουν να παρέχουν περιορισμένα ποσά ενισχύσεων στους γεωργούς, όπου χρειάζεται, και να διασφαλίσουν την αποτελεσματική εφαρμογή των μέτρων στήριξης έναντι της κρίσης. 

Το σχέδιο πρότασης της Επιτροπής που διαβιβάστηκε σήμερα στα κράτη μέλη δεν επηρεάζει τις υπόλοιπες διατάξεις του προσωρινού πλαισίου κρίσης και μετάβασης.

Τα κράτη μέλη έχουν τώρα τη δυνατότητα να σχολιάσουν το σχέδιο πρότασης της Επιτροπής. Η Επιτροπή προτίθεται να εγκρίνει τις περιορισμένες τροποποιήσεις του προσωρινού πλαισίου κρίσης και μετάβασης το συντομότερο δυνατόν, λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις που θα λάβει από τα κράτη μέλη.

Ιστορικό

Το προσωρινό πλαίσιο κρίσης για τις κρατικές ενισχύσεις, που εγκρίθηκε στις 23 Μαρτίου 2022, έδωσε στα κράτη μέλη τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν την ευελιξία που προβλέπουν οι κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις, ώστε να στηρίξουν την οικονομία εν μέσω του πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας. Το προσωρινό πλαίσιο κρίσης τροποποιήθηκε στις 20 Ιουλίου 2022 και στις 28 Οκτωβρίου 2022.

Στις 9 Μαρτίου 2023, η Επιτροπή ενέκρινε το τρέχον προσωρινό πλαίσιο κρίσης και μετάβασης για την προώθηση μέτρων στήριξης σε τομείς που είναι καίριας σημασίας για τη μετάβαση προς μια οικονομία μηδενικών καθαρών εκπομπών, σύμφωνα με το βιομηχανικό σχέδιο της Πράσινης Συμφωνίας.

Επί του παρόντος, το προσωρινό πλαίσιο κρίσης και μετάβασης, όπως τροποποιήθηκε στις 20 Νοεμβρίου 2023, προβλέπει τα ακόλουθα είδη ενισχύσεων που μπορούν να χορηγούν τα κράτη μέλη: 

  • Τμήμα 2.1: περιορισμένα ποσά ενίσχυσης, υπό οποιαδήποτε μορφή, που χορηγούνται έως τις 30 Ιουνίου 2024, για επιχειρήσεις που πλήττονται από την τρέχουσα κρίση ή από τις επακόλουθες κυρώσεις και αντίμετρα έως το ποσό των 280.000 ευρώ και των 335.000 ευρώ στον τομέα της γεωργίας και στον τομέα της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας αντίστοιχα, και έως 2,25 εκατομμύρια ευρώ σε όλους τους άλλους τομείς·
  • Τμήμα 2.4: ενισχύσεις για την αντιστάθμιση των υψηλών τιμών της ενέργειας. Οι ενισχύσεις, οι οποίες θα μπορούν να χορηγηθούν υπό οποιαδήποτε μορφή κατ’ αρχήν έως τον Ιούνιο του 2024, θα αποζημιώνουν εν μέρει τις επιχειρήσεις, ιδίως τις πλέον ενεργοβόρες, για το πρόσθετο κόστος λόγω των έκτακτων αυξήσεων των τιμών του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας·
  • Τμήμα 2.5: μέτρα για την επιτάχυνση της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Τα κράτη μέλη μπορούν να θεσπίσουν προγράμματα για επενδύσεις σε όλες τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων του ανανεώσιμου υδρογόνου, του βιοαερίου και του βιομεθανίου, της αποθήκευσης και της θερμότητας από ανανεώσιμες πηγές, μεταξύ άλλων μέσω αντλιών θερμότητας, με απλουστευμένες διαδικασίες διαγωνισμών που μπορούν να εφαρμοστούν γρήγορα, ενώ παράλληλα θα περιλαμβάνονται επαρκείς διασφαλίσεις για την προστασία των ισότιμων όρων ανταγωνισμού. Στο πλαίσιο των καθεστώτων αυτών μπορούν να χορηγούνται ενισχύσεις έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025· στη συνέχεια, θα εξακολουθήσουν να εφαρμόζονται οι συνήθεις κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις, συμπεριλαμβανομένων, συγκεκριμένα, των αντίστοιχων διατάξεων των κατευθυντήριων γραμμών για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του κλίματος, της ενέργειας και του περιβάλλοντος (CEEAG)·
  • Τμήμα 2.6: μέτρα για τη διευκόλυνση της απανθρακοποίησης των βιομηχανικών διεργασιών. Για την περαιτέρω επιτάχυνση της διαφοροποίησης του ενεργειακού εφοδιασμού, τα κράτη μέλη μπορούν να στηρίξουν επενδύσεις με σκοπό τη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων, ιδίως μέσω του εξηλεκτρισμού, της ενεργειακής απόδοσης και της μετάβασης στη χρήση ανανεώσιμου υδρογόνου που βασίζεται στην ηλεκτρική ενέργεια και πληροί ορισμένες προϋποθέσεις, με την επέκταση των δυνατοτήτων στήριξης για την απανθρακοποίηση των βιομηχανικών διαδικασιών κατά τη μετάβαση σε καύσιμα που παράγονται από υδρογόνο. Στο πλαίσιο των καθεστώτων αυτών μπορούν να χορηγούνται ενισχύσεις έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025· στη συνέχεια, θα εξακολουθήσουν να εφαρμόζονται οι συνήθεις κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις, συμπεριλαμβανομένων, συγκεκριμένα, των αντίστοιχων διατάξεων των CEEAG· 
  • Τμήμα 2.8: μέτρα για την περαιτέρω επιτάχυνση των επενδύσεων σε τομείς που είναι καίριας σημασίας για τη μετάβαση προς μια οικονομία μηδενικών καθαρών εκπομπών, με την παροχή της δυνατότητας επενδυτικής στήριξης για την κατασκευή εξοπλισμού στρατηγικής σημασίας, και συγκεκριμένα συσσωρευτών, ηλιακών συλλεκτών, ανεμογεννητριών, αντλιών θερμότητας, ηλεκτρολυτικών κυψελών και εξοπλισμού για τη δέσμευση, χρήση και αποθήκευση του διοξειδίου του άνθρακα, καθώς και για την παραγωγή βασικών κατασκευαστικών στοιχείων και για την παραγωγή και ανακύκλωση των σχετικών κρίσιμων πρώτων υλών. Στο πλαίσιο των μέτρων αυτών μπορούν να χορηγούνται ενισχύσεις έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025. Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις δυνατότητες στήριξης μέτρων για την επιτάχυνση της μετάβασης σε μια οικονομία μηδενικών καθαρών εκπομπών διατίθενται εδώ.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το προσωρινό πλαίσιο κρίσης και μετάβασης και τα άλλα μέτρα που έχει λάβει η Επιτροπή για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων του ρωσικού πολέμου κατά της Ουκρανίας και για την προαγωγή της μετάβασης σε μια οικονομία μηδενικών καθαρών εκπομπών είναι διαθέσιμες εδώ.

Η Αντιπρόεδρος Βιέρα Γιούροβα επισκέπτεται την Ελλάδα στο πλαίσιο της περιοδείας της για τη δημοκρατία

Τη Δευτέρα, η κ. Βιέρα Γιούροβα, Αντιπρόεδρος για θέματα Αξιών και Διαφάνειας, θα επισκεφθεί την Αθήνα στο πλαίσιο της «περιοδείας για τη δημοκρατία», κατά την οποία θα ταξιδέψει σε πολλά κράτη μέλη ενόψει των ευρωπαϊκών εκλογών. Γενικός στόχος της «περιοδείας για τη δημοκρατία» είναι η ανταλλαγή απόψεων σχετικά με τον καλύτερο τρόπο προστασίας των εκλογών και ενίσχυσης της ανθεκτικότητας των δημοκρατιών από την παραπληροφόρηση, τη χειραγώγηση των πληροφοριών και τις εξωτερικές παρεμβάσεις, ιδίως ενόψει των ευρωπαϊκών εκλογών του Ιουνίου. Επιπλέον, η Αντιπρόεδρος θα συζητήσει θέματα που σχετίζονται με τον πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και με το κράτος δικαίου.

Η επίσκεψη της Αντιπροέδρου στην Αθήνα θα ξεκινήσει με μια συνάντηση με τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη και τον Υπουργό Επικρατείας κ. Άκη Σκέρτσο, ενώ αργότερα θα συναντηθεί με τον Υπουργό Εξωτερικών κ. Γιώργο Γεραπετρίτη. Στη συνέχεια, η Αντιπρόεδρος κ. Γιούροβα θα συναντηθεί με την ομάδα εργασίας για τα μέσα ενημέρωσης, η οποία συστάθηκε από τις ελληνικές αρχές για να συζητηθεί η κατάσταση των ΜΜΕ.

Η επίσκεψη της Αντιπροέδρου στην Αθήνα θα ολοκληρωθεί με συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης με τις αρχές επιβολής του νόμου σχετικά με την ακεραιότητα των εκλογών, με τις κύριες ΜΚΟ και με ειδικούς στην αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και την προστασία του χώρου της ενημέρωσης προ των εκλογών.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Christian Wigand — Τηλ.: + 32 2 296 22 53· Jördis Ferroli — Τηλ.: + 32 2 299 27 29)

Δήλωση της Επιτρόπου Ενέργειας Kadri Simson σχετικά με τα πρωτοφανή επίπεδα αποθήκευσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη μετά τον χειμώνα

[Η είδηση αυτή μεταφράστηκε με αυτόματη μετάφραση. Επιστροφή στην αρχική γλώσσα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν αναλαμβάνει καμία ευθύνη για την ποιότητα και την ακρίβεια αυτής της αυτόματης μετάφρασης. Σημαντικές πληροφορίες σχετικά με την αυτόματη μετάφραση]

ΗΕυρώπη αναδύεται από τον δεύτερο χειμώνα της μετά την παράνομη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Παρά τους πολλούς φόβους, βρισκόμαστε ισχυρότεροι από ό, τι στο παρελθόν, με μεγαλύτερη ενεργειακή ασφάλεια και αλληλεγγύη και με καθαρότερο ενεργειακό μείγμα.

Στις 31 Μαρτίου, όταν έληξε η χειμερινή περίοδος θέρμανσης, οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου ήταν πλήρεις σε ποσοστό άνω του 58 %. Πρόκειται για το υψηλότερο επίπεδο ρεκόρ κατά την τρέχουσα περίοδο του έτους.

Αυτά τα υψηλά επίπεδα αποθήκευσης είναι αποτέλεσμα της επιτυχούς διαφοροποίησης του ενεργειακού εφοδιασμού, των προσπαθειών των πολιτών και των επιχειρήσεων να μειώσουν τη ζήτηση φυσικού αερίου και των επενδύσεών μας σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας — τους τρεις πυλώνες του σχεδίου REPowerEU.

Το υψηλό επίπεδο αποθήκευσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη σημαίνει ότι οι αγορές είναι ολοένα και πιο σταθερές, οι τιμές επανέρχονται στα προ του πολέμου επίπεδα και η Ευρώπη μπορεί να αρχίσει να επαναπληρώνεται με εμπιστοσύνη για την επόμενη χειμερινή περίοδο θέρμανσης.

Αν και μπορούμε να είμαστε υπερήφανοι για τον τρόπο με τον οποίο η ΕΕ έχει διαχειριστεί μέχρι στιγμής την ενεργειακή κρίση, δεν υπάρχει περιθώριο εφησυχασμού. Πρέπει να συνεχίσουμε να στηρίζουμε τους πολίτες και τη βιομηχανία μας, καθώς και τους Ουκρανούς φίλους μας. Η διασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας και ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης, η μείωση των τιμών και η προώθηση της μετάβασης σε καθαρές μορφές ενέργειας εξακολουθούν να αποτελούν υψηλή προτεραιότητα.

Ιστορικό

Ως απάντηση στην εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, τον Μάρτιο του 2022 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε το σχέδιο REPowerEU, προκειμένου να τερματιστεί η εξάρτηση της Ευρώπης από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα. Οι ηγέτες της ΕΕ συμφώνησαν ομόφωνα σχετικά με την ανάγκη για λεπτομερές σχέδιο, το οποίο στη συνέχεια παρουσιάστηκε από την Επιτροπή τον Μάιο του 2022. Κατά τη διάρκεια του 2022 ακολούθησαν αρκετά έκτακτα νομοθετικά μέτρα στον τομέα της ενέργειας, τα οποία εφαρμόστηκαν από κοινού με τα κράτη μέλη, τους πολίτες και τη βιομηχανία μας, καθώς και με αξιόπιστους διεθνείς εταίρους.

Το μερίδιο των εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη μειώθηκε από 45 % το 2021 σε 24 % το 2022 και περαιτέρω σε 15 % το 2023. Αυτή η πτωτική τάση πρέπει να συνεχιστεί.

Οι Ευρωπαίοι έχουν μειώσει τη ζήτηση φυσικού αερίου κατά σχεδόν 20 %, γεγονός που μας επέτρεψε να εξοικονομήσουμε περισσότερα από 107 bcm φυσικού αερίου τους τελευταίους 18 μήνες.

Το αυξημένο μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ενεργειακό μείγμα μας επέτρεψε να αντικαταστήσουμε το ισοδύναμο των 24 bcm ρωσικού φυσικού αερίου το 2022 και το 2023. Και οι εκπομπές από τον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας μειώθηκαν εντυπωσιακά κατά 24 % το 2023, ενώ η οικονομία μας συνέχισε επίσης να αναπτύσσεται.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το REPowerEU είναι διαθέσιμες εδώ.

Μεταξύ των μέτρων που πρότεινε η Επιτροπή ήταν ο στόχος για την πλήρωση των εγκαταστάσεων αποθήκευσης αερίου από τα κράτη μέλη σε ποσοστό 90 % έως τις 1 Νοεμβρίου κάθε έτους. Με τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης αερίου στην ΕΕ να είναι πλήρεις κατά ποσοστό άνωτου 58 % την 1η Απριλίου, εισερχόμαστε πλέον στην περίοδο έγχυσης με το υψηλότερο επίπεδο αποθήκευσης που έχει καταγραφεί (βλέπε γράφημα κατωτέρω). Οιευρωπαϊκοί φορείς έχουν επίσης αποθηκεύσει 2 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) φυσικού αερίου στην ουκρανική αποθήκευση, παρέχοντας πρόσθετη ασφάλεια στην Ευρώπη και στηρίζοντας τους εταίρους μας. Αυτό το υψηλό επίπεδο αποθήκευσης αερίου θέτει την ΕΕ σε καλό δρόμο για να επιτύχει τον στόχο του 90 %την 1η Νοεμβρίου 2024 και να εισέλθει τον χειμώνα 2024/2025 καλά προετοιμασμένη. Αυτό θα μειώσει επίσης την πίεση στις τιμές του αερίου κατά την περίοδο πλήρωσης των εγκαταστάσεων αποθήκευσης. 

Σχήμα: Απογραφή αποθήκευσης φυσικού αερίου της ΕΕ

Πηγή: Επιτροπή (ΓΔ ENER και JRC) με βάση τα στοιχεία της GIE AGSI

Ο εφοδιασμός της ΕΕ με φυσικό αέριο έχει υποστεί ταχεία επανευθυγράμμιση μετά την παράνομη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, όπως φαίνεται εδώ στα στοιχεία για τις εισαγωγές της περιόδου 2021-2023:

Το μερίδιο της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές συνέχισε να αυξάνεται κατά τη διάρκεια της κρίσης, σύμφωνα με τους στόχους του REPowerEU. Η νέα εγκατεστημένη δυναμικότητα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας το 2022 και το 2023 αντικατέστησε το ισοδύναμο 24 bcm ρωσικού φυσικού αερίου με ευρωπαϊκή ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Χάρη στην αύξηση του μεριδίου των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και στην ανάκτηση της πυρηνικής και υδροηλεκτρικής παραγωγής, οι εκπομπές CO2 της ΕΕ που συνδέονται με τον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας μειώθηκαν κατά24 % το 2023 σε σύγκριση με το 2022.

Από την πλευρά της ζήτησης, σύμφωνα με τη συντονισμένη μείωση της ζήτησης αερίου που συμφωνήθηκε από το Συμβούλιο τον Αύγουστο του 2022, η ΕΕ μείωσε τη ζήτηση κατά 18 % μεταξύ Αυγούστου 2022 και Ιανουαρίου 2024 σε σύγκριση με τον μέσο όρο μεταξύ Απριλίου 2017 και Μαρτίου 2022. Αυτό αντιστοιχεί σε εξοικονόμηση άνω των 65 bcm αερίου μόνο το 2023 (και 107 bcm συνολικά κατά τη διάρκεια της 18μηνης περιόδου). Στις 25 Μαρτίου 2024, το Συμβούλιο εξέδωσε επίσημα σύσταση προς τα κράτη μέλη να συνεχίσουν να μειώνουν την κατανάλωση αερίου κατά τουλάχιστον 15 % έως τις 31 Μαρτίου 2025. Αυτό θα πρέπει να γίνει κατά τρόπο που να προστατεύει τη βιομηχανία της ΕΕ, ώστε να μπορεί να επωφεληθεί από τις χαμηλότερες τιμές φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας.

Μετά την κορύφωσή τους σε πάνω από 300/MWh EUR στο αποκορύφωμα της χρήσης του ενεργειακού εφοδιασμού της Ρωσίας ως όπλου τον Αύγουστο του 2022, οι τιμές του φυσικού αερίου μειώνονται στα προ του πολέμου επίπεδα και παραμένουν σταθερά κάτω από τα 30/MWh EUR από τον Ιανουάριο του 2024.

Οδηγία για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων που εγκρίθηκε για τη μείωση των λογαριασμών ενέργειας και τη μείωση των εκπομπών

[Η είδηση αυτή μεταφράστηκε με αυτόματη μετάφραση. Επιστροφή στην αρχική γλώσσα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν αναλαμβάνει καμία ευθύνη για την ποιότητα και την ακρίβεια αυτής της αυτόματης μετάφρασης. Σημαντικές πληροφορίες σχετικά με την αυτόματη μετάφραση]

Η Επιτροπή εκφράζει την ικανοποίησή της για τη σημερινή τελική έγκριση της ενισχυμένης οδηγίας για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων, ενός ακόμη ορόσημου της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Η νομοθεσία αυτή καθορίζει το πλαίσιο για τα κράτη μέλη με σκοπό τη μείωση των εκπομπών και της χρήσης ενέργειας σε κτίρια σε ολόκληρη την ΕΕ, από τα σπίτια και τους χώρους εργασίας έως τα σχολεία, τα νοσοκομεία και άλλα δημόσια κτίρια. Αυτό θα συμβάλει στη βελτίωση της υγείας και της ποιότητας ζωής των ανθρώπων. Η αναθεωρημένη οδηγία θέτει φιλόδοξους στόχους για τη μείωση της συνολικής χρήσης ενέργειας των κτιρίων σε ολόκληρη την ΕΕ, λαμβάνοντας υπόψη τις εθνικές ιδιαιτερότητες. Αφήνει στα χέρια των κρατών μελών ποια κτίρια πρέπει να στοχεύσουν και ποια μέτρα πρέπει να ληφθούν. Θα τονώσει τη ζήτηση για καθαρές τεχνολογίες στην Ευρώπη και θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας, επενδύσεις και ανάπτυξη.

Κάθε κράτος μέλος θα υιοθετήσει τη δική του εθνική πορεία για τη μείωση της μέσης χρήσης πρωτογενούς ενέργειας των οικιστικών κτιρίων κατά 16 % έως το 2030 και κατά 20-22 % έως το 2035. Για τα μη οικιστικά κτίρια, θα πρέπει να ανακαινίσουν το 16 % των κτιρίων με τις χειρότερες επιδόσεις έως το 2030 και το 26 % των κτιρίων με τις χειρότερες επιδόσεις έως το 2033. Τα κράτη μέλη θα έχουν τη δυνατότητα να εξαιρούν ορισμένες κατηγορίες οικιστικών και μη οικιστικών κτιρίων από τις υποχρεώσεις αυτές, συμπεριλαμβανομένων των ιστορικών κτιρίων ή των εξοχικών κατοικιών. Οι πολίτες θα υποστηριχθούν στις προσπάθειές τους να βελτιώσουν τα σπίτια τους. Η οδηγία απαιτεί τη δημιουργία υπηρεσιών μίας στάσης για την παροχή συμβουλών σχετικά με την ανακαίνιση κτιρίων και διατάξεις σχετικά με τη δημόσια και ιδιωτική χρηματοδότηση θα καταστήσουν την ανακαίνιση πιο οικονομικά προσιτή και εφικτή.

Η οδηγία θα ενισχύσει την ενεργειακή ανεξαρτησία της Ευρώπης, σύμφωνα με το σχέδιο REPowerEU, μειώνοντας τη χρήση εισαγόμενων ορυκτών καυσίμων. Η αναθεωρημένη οδηγία θα καταστήσει τις «μηδενικές εκπομπές» πρότυπο για τα νέα κτίρια. Όλα τα νέα οικιστικά και μη οικιστικά κτίρια πρέπει να έχουν μηδενικές επιτόπιες εκπομπές από ορυκτά καύσιμα, από την 1 Ιανουαρίου 2028 για τα δημόσια κτίρια και από την 1 Ιανουαρίου 2030 για όλα τα άλλα νέα κτίρια, με δυνατότητα ειδικών εξαιρέσεων. Η ενισχυμένη οδηγία περιέχει νέες διατάξεις για τη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων από τη θέρμανση των κτιρίων και την ενίσχυση της ανάπτυξης εγκαταστάσεων ηλιακής ενέργειας, λαμβανομένων υπόψη των εθνικών συνθηκών. Τα κράτη μέλη θα πρέπει επίσης να διασφαλίσουν ότι τα νέα κτίρια είναι «έτοιμα για ηλιακή ενέργεια». Οι επιδοτήσεις για την εγκατάσταση αυτόνομων λεβήτων που τροφοδοτούνται με ορυκτά καύσιμα δεν θα επιτρέπονται από την 1 Ιανουαρίου 2025. Θα ενισχύσει επίσης την υιοθέτηση της βιώσιμης κινητικότητας χάρη στις διατάξεις για την προετοιμασία καλωδίωσης, τα σημεία επαναφόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα και τους χώρους στάθμευσης ποδηλάτων.

Ο καλύτερος σχεδιασμός των ανακαινίσεων και η τεχνική και χρηματοδοτική στήριξη θα είναι ζωτικής σημασίας για την ενεργοποίηση ενός κύματος ανακαινίσεων σε ολόκληρη την ΕΕ, κάτι που προβλέπεται στην αναθεωρημένη οδηγία. Για την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας και τη μείωση των λογαριασμών ενέργειας, τα μέτρα χρηματοδότησης θα πρέπει να παρέχουν κίνητρα και να συνοδεύουν τις ανακαινίσεις και να στοχεύουν ιδίως στους ευάλωτους πελάτες και τα κτίρια με τις χειρότερες επιδόσεις, στα οποία ζει υψηλότερο ποσοστό νοικοκυριών που πλήττονται από ενεργειακή φτώχεια.

Επόμενα βήματα

Η αναθεωρημένη οδηγία θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ένωσης και θα τεθεί σε ισχύ τις προσεχείς εβδομάδες. Στη συνέχεια, τα κράτη μέλη θα πρέπει να την μεταφέρουν στην εθνική τους νομοθεσία.

Ιστορικό

Τα κτίρια ευθύνονται για το 40 % περίπου της ενεργειακής κατανάλωσης της ΕΕ, πάνω από το ήμισυ της κατανάλωσης φυσικού αερίου στην ΕΕ (κυρίως μέσω θέρμανσης, ψύξης και ζεστού νερού οικιακής χρήσης) και για το 35 % των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που σχετίζονται με την ενέργεια. Επί του παρόντος, περίπου το 35 % των κτιρίων της ΕΕ είναι ηλικίας άνω των 50 ετών και σχεδόν το 75 % του κτιριακού αποθέματος είναι ενεργειακά μη αποδοτικό. Ταυτόχρονα, το μέσο ετήσιο ποσοστό ενεργειακής ανακαίνισης είναι μόλις 1 % περίπου.

Το 2020 η Επιτροπή παρουσίασε τη στρατηγική της για το κύμα ανακαινίσεων με στόχο τουλάχιστον τον διπλασιασμό των ποσοστών ανακαίνισης έως το 2030 και τη διασφάλιση ότι οι ανακαινίσεις θα οδηγήσουν σε υψηλότερη ενεργειακή απόδοση και περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στα κτίρια. Η πρόταση της Επιτροπής για αναθεώρηση της ΟΕΑΚ τον Δεκέμβριο του 2021 συμπληρώθηκε περαιτέρω με πρόσθετα στοιχεία σχετικά με την ανάπτυξη ηλιακής ενέργειας σε κτίρια στο πλαίσιο του σχεδίου REPowerEU τον Μάιο του 2022. Οι συννομοθέτες κατέληξαν σε πολιτική συμφωνία τον Δεκέμβριο του 2023.

Η οδηγία αποτελεί βασικό δομικό στοιχείο των προσπαθειών της ΕΕ για τη μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα και τον διπλασιασμό του ρυθμού βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης και τριπλασιασμού της δυναμικότητας ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως το 2030, όπως συμφωνήθηκε με παγκόσμιους εταίρους στην COP28. Η σημερινή έκδοση βασίζεται στην ολοκλήρωση και την έναρξη ισχύος της νομοθεσίας «Fit for 55» και θα συμβάλει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55 % έως το 2030.

Περισσότερες πληροφορίες

Ερωτήσεις και απαντήσεις — Ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων σε ολόκληρη την Ένωση

Δηλώσεις

Για να επιτύχουμε την πράσινη μετάβαση, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι ο μετασχηματισμός αλλάζει τη ζωή των ανθρώπων προς το καλύτερο. Θέλουμε να βοηθήσουμε τους ανθρώπους να κάνουν τα σπίτια τους πιο ενεργειακά αποδοτικά, πιο άνετα και υγιέστερα. Η παρούσα αναθεωρημένη οδηγία είναι επωφελής για τους πολίτες: η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων θα έχει ως αποτέλεσμα τόσο τη μείωση των λογαριασμών ενέργειας όσο και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου

Maroš Šefčovič, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος αρμόδιος για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, τις Διοργανικές Σχέσεις και τη Διερεύνηση Προοπτικών

Η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη της φιλοδοξίας μας για κλιματική ουδετερότητα και για την ενίσχυση της ενεργειακής ανεξαρτησίας της Ευρώπης. Οι ανακαινίσεις αποτελούν επενδύσεις σε ένα καλύτερο μέλλον. Πιστεύω ότι αυτή η ενισχυμένη οδηγία θα δώσει τη δυνατότητα στα κράτη μέλη να προωθήσουν ένα κύμα ανακαινίσεων σε ολόκληρη την ΕΕ, με παράλληλο σεβασμό της ποικιλομορφίας του κτιριακού αποθέματος της ΕΕ.

κ. Κάντρι Σίμσον, επίτροπος Ενέργειας

Σε μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη, πρέπει να είμαστε σε θέση να θερμαίνουμε και να ψύχουμε τα σπίτια και τα κτίρια μας με ελάχιστες εκπομπές. Διαθέτουμε τις τεχνολογίες για να το επιτύχουμε αυτό, αλλά πρέπει να δημιουργήσουμε ένα ισχυρότερο επιχειρηματικό ενδιαφέρον για ανακαινίσεις. Η νέα οδηγία για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων θα συμβάλει στην κινητοποίηση πρόσθετης χρηματοδότησης και στην τόνωση των αλυσίδων αξίας των κατασκευών. Μαζί μπορούμε να βοηθήσουμε τους ιδιοκτήτες κατοικιών και τις επιχειρήσεις να ανακαινιστούν ώστε να εξοικονομήσουν χρήματα και να προετοιμαστούν για ένα μέλλον μηδενικών καθαρών εκπομπών.

Wopke Hoekstra, Commissioner for Climate Action


Η Επιτροπή ανοίγει τον δρόμο για την ασφαλή ενσωμάτωση των «αεροταξί» και άλλων καινοτόμων χρήσεων μη επανδρωμένων αεροσκαφών 

Η Επιτροπή ενέκρινε χθες μια δέσμη μέτρων για να αντιμετωπιστούν οι μοναδικές προκλήσεις ασφάλειας που σχετίζονται με τις νέες αναδυόμενες έννοιες και υπηρεσίες εναέριας κινητικότητας και για να διασφαλιστεί ότι οι δραστηριότητές τους θα είναι εξίσου ασφαλείς με εκείνες των επανδρωμένων αεροπορικών μεταφορών.

Η δέσμη μέτρων στοχεύει σε δύο αναδυόμενους τομείς στον τομέα των αερομεταφορών: στα επανδρωμένα αεροσκάφη που είναι ικανά για κατακόρυφη απογείωση και προσγείωση (που συχνά αναφέρονται ως επανδρωμένα VTOL ή αεροταξί που τα χειρίζονται πιλότοι, τα οποία είναι μικρά εμπορικά αεροσκάφη που πραγματοποιούν σύντομες πτήσεις κατά παραγγελία), καθώς και στις λειτουργίες μη επανδρωμένων αεροσκαφών που ενέχουν μεγαλύτερους κινδύνους (οι επονομαζόμενες «ειδικής κατηγορίας» λειτουργίες).  

Στόχος είναι η ενοποίηση και ο εξορθολογισμός του κανονιστικού τοπίου σε όλα τα κράτη μέλη, μέσω της βελτίωσης των προτύπων εποπτείας και επιχειρησιακής ασφάλειας.   

Για παράδειγμα, τα μέτρα θα εισαγάγουν νέες απαιτήσεις και διαδικασίες πιστοποίησης της αξιοπλοΐας σε επίπεδο ΕΕ για επανδρωμένα και μη επανδρωμένα VTOL, καλύπτοντας τόσο το ζήτημα της υλικής τους ακεραιότητας όσο και τους κινδύνους για την ψηφιακή ασφάλεια που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ασφαλή λειτουργία τους.

Περιλαμβάνουν επίσης απαιτήσεις για την άδεια χειριστή «αεροταξί», κανόνες για την κυκλοφορία τους στον εναέριο χώρο (καθορισμός διαδρομών πτήσης, κανόνες απογείωσης και προσγείωσης κλπ.), καθώς και ειδικούς κανόνες που επιτρέπουν στα αεροσκάφη αυτά να παρέχουν ιατρικές υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης και να εκτελούν επιχειρήσεις διάσωσης.  

Η Επίτροπος Μεταφορών κ. Αντίνα Βαλεάν δήλωσε σχετικά: «Με αυτό το κανονιστικό πλαίσιο, η ΕΕ επιβεβαιώνει ότι είναι παγκόσμιος ηγέτης στην ασφάλεια και την καινοτομία της αεροπορίας. Η πρωτοβουλία αυτή υπόσχεται να απελευθερώσει το πλήρες δυναμικό της καινοτόμου εναέριας κινητικότητας, καθορίζοντας νέα πρότυπα για τις αστικές μεταφορές στον 21ο αιώνα και μετέπειτα.»  

Η δέσμη μέτρων αποτελεί βασική δράση στο πλαίσιο της στρατηγικής δρόνων 2.0 της ΕΕ, η οποία εγκρίθηκε τον Νοέμβριο του 2022 και αποσκοπεί στην προώθηση ενός έξυπνου και βιώσιμου τομέα μη επανδρωμένων αεροσκαφών σε ολόκληρη την Ευρώπη. Τα εν λόγω μέτρα προστίθενται στα μέτρα που προβλέπονται στον κανονισμό U-space, ο οποίος τέθηκε σε εφαρμογή το 2023. Η εφαρμογή του κανονισμού U-space συζητήθηκε χθες στην εκδήλωση «Το U-space στην πράξη: Από τα διδάγματα που αντλήθηκαν έως τις μελλοντικές προκλήσεις» που διοργανώθηκε από τη βελγική Προεδρία του Συμβουλίου. 

(Για περισσότερες πληροφορίες: Adalbert Jahnz — Τηλ.: + 32 2 295 31 56· Anna Wartberger — Τηλ.: + 32 2 298 25 04)

Η πλατφόρμα συντονισμού των δωρητών από πολλαπλές πηγές για την Ουκρανία επιβεβαιώνει την ευρεία στήριξή της στην ανάκαμψη και την ανασυγκρότηση της Ουκρανίας

Χθες, οι συμμετέχοντες στην πλατφόρμα συντονισμού δωρητών από πολλαπλές πηγές για την Ουκρανία και τα μέλη της διευθύνουσας επιτροπής συναντήθηκαν για πρώτη φορά στο Κίεβο, για να επιβεβαιώσουν την αταλάντευτη στήριξή τους προς την Ουκρανία και για να συνεχιστούν οι προσπάθειες παροχής βοήθειας στη χώρα, ώστε να ανταποκριθεί στις άμεσες και μακροπρόθεσμες χρηματοδοτικές της ανάγκες.

Στην ένατη αυτή συνάντηση συμμετείχαν η Ουκρανία, οι χώρες της G7, η Δημοκρατία της Κορέας, οι Κάτω Χώρες, η Νορβηγία και η Σουηδία, καθώς και παρατηρητές από τη Δανία, την Εσθονία, τη Λετονία, τη Λιθουανία, την Πολωνία, την Ισπανία, το Βέλγιο, τη Φινλανδία και την Ελβετία.

Τα μέλη της διευθύνουσας επιτροπής επιβεβαίωσαν τη δέσμευσή τους να συνεχίσουν να στηρίζουν την Ουκρανία. Η Επιτροπή, από την πλευρά της, ενημέρωσε τη διευθύνουσα επιτροπή σχετικά με την εκταμίευση, τον Μάρτιο, ενδιάμεσης χρηματοδότησης ύψους 4,5 δισ. ευρώ στο πλαίσιο της διευκόλυνσης για την Ουκρανία. Η εν λόγω χρηματοδότηση παρέχει την ρευστότητα που είναι απολύτως αναγκαία για να συνεχίσει να χρηματοδοτείται η λειτουργία του κράτους, για παράδειγμα η πληρωμή των μισθών του δημόσιου τομέα και των συντάξεων και η παροχή βασικών δημόσιων υπηρεσιών, ώστε η χώρα να μπορεί να συνεχίσει να εστιάζει τις προσπάθειές της στο να κερδίσει τον πόλεμο. Τον Απρίλιο προβλέπεται να χορηγηθεί στην Ουκρανία μια δεύτερη δόση προχρηματοδότησης ύψους 1,5 δισ. ευρώ, με την προϋπόθεση ότι θα αξιολογηθεί θετικά η εκπλήρωση των συμφωνηθέντων όρων.

Η πλατφόρμα συντονισμού δωρητών από πολλαπλές πηγές για την Ουκρανία συστήθηκε στις 26 Ιανουαρίου 2023 με σκοπό τον συντονισμό των προσπαθειών για την αντιμετώπιση των χρηματοδοτικών αναγκών της Ουκρανίας, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μεσοπρόθεσμα.

Μέχρι στιγμής, έχουν πραγματοποιηθεί εννέα συνεδριάσεις της διευθύνουσας επιτροπής, στην οποία συμμετέχουν υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι από την Ουκρανία, την ΕΕ και τις χώρες της G7 ως μόνιμα μέλη. 

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την πλατφόρμα συντονισμού δωρητών από πολλαπλές πηγές για την Ουκρανία διατίθενται εδώ. Το σχετικό δελτίο Τύπου με περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμο εδώ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Ana Pisonero — Τηλ.: + 32 229-54320· Zoi Muletier — Τηλ.: + 32 229-94306)

The European Commission is committed to personal data protection.  Any personal data is processed in line with Regulation (EC) 2018/1725. All personal information processed by the Directorate-General for Communication / European Commission Representations is treated accordingly. If you do not work for a media organisation, you are welcome to contact the EU through Europe Direct in writing or by calling 00 800 6 7 8 9 10 11.

Athanasios ATHANASIOU

Press Officer / Political Reporter

European Commission

Representation in Cyprus

EU House, 30  Vyronos Avenue, 1096 Nicosia

Tel: +357 22 81 75 76 Mob: +357 99 363753

Twitter: @aathans

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *