Φθινοπωρινές οικονομικές προβλέψεις 2024: σταδιακή ανάκαμψη σε αντίξοες συνθήκες
Έπειτα από παρατεταμένη περίοδο στασιμότητας, η οικονομία της ΕΕ επιστρέφει στη συγκρατημένη ανάπτυξη, ενώ συνεχίζεται η διαδικασία αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού. Σύμφωνα με τις φθινοπωρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προβλέπεται αύξηση του ΑΕΠ το 2024, κατά 0,9 % στην ΕΕ και 0,8 % στη ζώνη του ευρώ. Η οικονομική δραστηριότητα προβλέπεται να επιταχυνθεί το 2025 κατά 1,5 % στην ΕΕ και κατά 1,3 % στη ζώνη του ευρώ, ενώ το 2026 κατά 1,8 % στην ΕΕ και κατά 1,6 % στη ζώνη του ευρώ.
Ο ονομαστικός πληθωρισμός στη ζώνη του ευρώ αναμένεται να μειωθεί το 2024 σε λιγότερο από το μισό, από 5,4 % το 2023 σε 2,4 %, προτού μειωθεί πιο σταδιακά σε 2,1 % το 2025 και σε 1,9 % το 2026. Στην ΕΕ, η διαδικασία αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού προβλέπεται να είναι ακόμη εντονότερη το 2024, με τον ονομαστικό πληθωρισμό να μειώνεται στο 2,6 %, από 6,4 % το 2023, και να συνεχίσει να μειώνεται στο 2,4 % το 2025 και στο 2,0 % το 2026.
Επιτάχυνση της ανάπτυξης χάρη στην ανάκαμψη της κατανάλωσης και των επενδύσεων
Μετά την ανάκαμψη της ανάπτυξης το πρώτο τρίμηνο του 2024, η οικονομία της ΕΕ συνέχισε να επεκτείνεται καθόλη τη διάρκεια του δεύτερου και του τρίτου τριμήνου με σταθερό, αν και υποτονικό, ρυθμό.
Η αύξηση της απασχόλησης και η ανάκαμψη των πραγματικών μισθών συνέχισαν να στηρίζουν τα διαθέσιμα εισοδήματα, αλλά η κατανάλωση των νοικοκυριών ήταν συγκρατημένη. Το κόστος ζωής που εξακολουθεί να είναι υψηλό και η αυξημένη αβεβαιότητα μετά την επανειλημμένη έκθεση σε ακραίους κλυδωνισμούς, σε συνδυασμό με οικονομικά κίνητρα για αποταμίευση σε ένα πλαίσιο υψηλών επιτοκίων, οδήγησαν τα νοικοκυριά να αποταμιεύουν αυξανόμενο μερίδιο του εισοδήματός τους. Ταυτόχρονα, οι επενδύσεις ήταν απογοητευτικές, με βαθιά και ευρεία συρρίκνωση στα περισσότερα κράτη μέλη και τις κατηγορίες περιουσιακών στοιχείων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024.
Η συγκράτηση της κατανάλωσης φαίνεται να χαλαρώνει. Καθώς η αγοραστική δύναμη των μισθών ανακάμπτει σταδιακά και τα επιτόκια μειώνονται, η κατανάλωση αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω. Οι επενδύσεις αναμένεται να ανακάμψουν χάρη στους ισχυρούς ισολογισμούς των εταιρειών, την ανάκαμψη των κερδών και τη βελτίωση των πιστωτικών συνθηκών. Η ώθηση από τον μηχανισμό ανάκαμψης και ανθεκτικότητας και άλλα κονδύλια της ΕΕ θα οδηγήσει επίσης σε αύξηση των δημόσιων επενδύσεων εντός του χρονικού ορίζοντα των προβλέψεων.
Συνολικά, η εγχώρια ζήτηση προβλέπεται να δώσει ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη στο μέλλον. Το 2025 και το 2026 οι εξαγωγές και οι εισαγωγές αναμένεται να αυξηθούν με τον ίδιο ρυθμό σε γενικές γραμμές, με αποτέλεσμα ουδέτερη συμβολή στην ανάπτυξη από το καθαρό εμπόριο.
Η διαδικασία αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού συνεχίζεται
Η διαδικασία αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού που ξεκίνησε προς τα τέλη του 2022 συνεχίζεται, παρά την ελαφρά ανάκαμψη του πληθωρισμού τον Οκτώβριο, η οποία οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις τιμές της ενέργειας.
Οι πιέσεις στις τιμές στον τομέα των υπηρεσιών παραμένουν υψηλές, αλλά προβλέπονται να μετριαστούν από τις αρχές του 2025, λόγω της επιβράδυνσης της αύξησης των μισθών και της αναμενόμενης ανάκαμψης της παραγωγικότητας, καθώς και λόγω των αρνητικών αποτελεσμάτων βάσης. Έτσι προετοιμάζεται το έδαφος για πτώση του πληθωρισμού προς τον στόχο στα τέλη του 2025 στη ζώνη του ευρώ και το 2026 στην ΕΕ.
Η αγορά εργασίας παραμένει ισχυρή, με πρωτοφανή χαμηλά επίπεδα ανεργίας
Η αγορά εργασίας της ΕΕ διατηρήθηκε σε ικανοποιητική πορεία κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 και αναμένεται να παραμείνει ισχυρή. Η αύξηση της απασχόλησης στην ΕΕ αναμένεται να συνεχιστεί, αν και με βραδύτερο ρυθμό, από 0,8 % το 2024 (0,9 % στη ζώνη του ευρώ) σε 0,5 % το 2026 (0,6 % στη ζώνη του ευρώ).
Τον Οκτώβριο το ποσοστό ανεργίας στην ΕΕ έφτασε σε νέο ιστορικά χαμηλό επίπεδο της τάξης του 5,9 %. Συνολικά το 2024 αναμένεται να διαμορφωθεί στο 6,1 % (6,5 % στη ζώνη του ευρώ) και στη συνέχεια να μειωθεί περαιτέρω, φτάνοντας στο 5,9 % το 2025 και το 2026 (6,3 % στη ζώνη του ευρώ).
Τα ελλείμματα μειώνονται λόγω της δημοσιονομικής εξυγίανσης
Καθώς πολλά κράτη μέλη εργάζονται για να μειώσουν τους δείκτες χρέους τους, το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης στην ΕΕ αναμένεται να μειωθεί το 2024 κατά περίπου 0,4 εκατοστιαίες μονάδες, στο 3,1 % του ΑΕΠ, αλλά και το 2025 στο 3,0 %. Το 2026, η θετική οικονομική δυναμική προβλέπεται να μειώσει περαιτέρω το έλλειμμα, στο 2,9 %. Στη ζώνη του ευρώ, το έλλειμμα προβλέπεται να μειωθεί από 3,0 % το 2024 σε 2,9 % το 2025 και σε 2,8 % το 2026.
Ωστόσο, ο συνολικός δείκτης χρέους ως προς το ΑΕΠ της ΕΕ προβλέπεται να αυξηθεί, από 82,1 % το 2023 σε 83,4 % το 2026. Η αύξηση αυτή έρχεται έπειτα από μείωση κατά σχεδόν 10 εκατοστιαίες μονάδες μεταξύ του 2020 και του 2023, και αντικατοπτρίζει την επίδραση των πρωτογενών ελλειμμάτων τα οποία εξακολουθούν να είναι υψηλά και των αυξανόμενων δαπανών για τόκους, που δεν αντισταθμίζονται πλέον από την υψηλή αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ καθώς ο πληθωρισμός υποχωρεί. Στη ζώνη του ευρώ, το δημόσιο χρέος προβλέπεται να αυξηθεί από 88,9 % του ΑΕΠ το 2023 σε 90 % το 2026.
Η αβεβαιότητα και οι κίνδυνοι αυξάνονται
Η αβεβαιότητα και οι κίνδυνοι δυσμενέστερων εξελίξεων για τις προοπτικές έχουν αυξηθεί. Ο παρατεταμένος επιθετικός πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και η εντεινόμενη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή πυροδοτούν γεωπολιτικούς κινδύνους και κινδύνους για την ενεργειακή ασφάλεια. Περαιτέρω αύξηση των μέτρων προστατευτισμού από εμπορικούς εταίρους θα μπορούσε να αναστατώσει το παγκόσμιο εμπόριο, επιβαρύνοντας την άκρως ανοικτή οικονομία της ΕΕ.
Στο εσωτερικό μέτωπο, η αβεβαιότητα όσον αφορά τις πολιτικές και οι διαρθρωτικές προκλήσεις στον μεταποιητικό τομέα θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε περαιτέρω απώλειες ανταγωνιστικότητας και να επηρεάσουν αρνητικά την ανάπτυξη και την αγορά εργασίας. Επιπλέον, καθυστερήσεις στην εφαρμογή του ΜΑΑ ή ισχυρότερος από τον αναμενόμενο αντίκτυπος της δημοσιονομικής εξυγίανσης θα μπορούσαν να αμβλύνουν περαιτέρω την ανάκαμψη της ανάπτυξης. Τέλος, οι πρόσφατες πλημμύρες στην Ισπανία καταδεικνύουν τις δραματικές συνέπειες που μπορεί να έχει η αυξανόμενη συχνότητα και έκταση των φυσικών κινδύνων όχι μόνο για το περιβάλλον και τους πληθυσμούς που πλήττονται, αλλά και για την οικονομία.
Ιστορικό
Οι προβλέψεις αυτές βασίζονται σε ένα σύνολο τεχνικών παραδοχών που αφορούν τις συναλλαγματικές ισοτιμίες, τα επιτόκια και τις τιμές των βασικών εμπορευμάτων, με καταληκτική ημερομηνία τις 31 Οκτωβρίου. Για όλες τις υπόλοιπες εισροές στοιχείων, καθώς και για τις παραδοχές σχετικά με τις κρατικές πολιτικές, οι παρούσες προβλέψεις λαμβάνουν υπόψη στοιχεία που συγκεντρώθηκαν έως και τις 25 Οκτωβρίου. Οι προβλέψεις στηρίζονται στην παραδοχή αμετάβλητων πολιτικών, εκτός αν έχουν εξαγγελθεί νέες πολιτικές και έχουν προσδιοριστεί με επαρκείς λεπτομέρειες.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιεύει κάθε έτος δύο ολοκληρωμένες σειρές προβλέψεων (εαρινές και φθινοπωρινές), οι οποίες καλύπτουν ευρύ φάσμα μακροοικονομικών και δημοσιονομικών μεταβλητών για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, τις υποψήφιες χώρες, τις χώρες ΕΖΕΣ και άλλες σημαντικές προηγμένες και αναδυόμενες οικονομίες της αγοράς.
Βρείτε το πλήρες κείμενο των προβλέψεων εδώ: Φθινοπωρινές οικονομικές προβλέψεις 2024
Δηλώσεις
«Καθώς η οικονομία της ΕΕ ανακάμπτει σταθερά, η ανάπτυξη αναμένεται να επιταχυνθεί το επόμενο έτος με την αύξηση της κατανάλωσης, χάρη στην αυξημένη αγοραστική δύναμη και την ανεργία που ακόμη βρίσκεται σε πρωτοφανή χαμηλά επίπεδα, καθώς και στην αναμενόμενη βελτίωση των επιπέδων των επενδύσεων. Ωστόσο, δεδομένης της υψηλής γεωπολιτικής αβεβαιότητας και των πολλών κινδύνων που αντιμετωπίζουμε σήμερα, δεν έχουμε την πολυτέλεια να εφησυχάσουμε. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε μακροχρόνιες διαρθρωτικές προκλήσεις, να αυξήσουμε την παραγωγικότητα και να διασφαλίσουμε ότι η ευρύτερη οικονομία της ΕΕ θα παραμείνει ανταγωνιστική σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι ζωτικής σημασίας για τα κράτη μέλη να υλοποιήσουν όλες τις μεταρρυθμίσεις και τις επενδύσεις που περιλαμβάνονται στα οικεία σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας και να μειώσουν τα επίπεδα δημόσιου χρέους σύμφωνα με τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες.»
κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις, εκτελεστικός αντιπρόεδρος για μια Οικονομία στην Υπηρεσία των Ανθρώπων
«Η ευρωπαϊκή οικονομία ανακάμπτει με αργούς ρυθμούς. Καθώς ο πληθωρισμός εξακολουθεί να υποχωρεί και η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης και των επενδύσεων ανακάμπτει, ενώ η ανεργία βρίσκεται σε πρωτοφανή χαμηλά επίπεδα, η ανάπτυξη αναμένεται να επιταχυνθεί σταδιακά κατά την επόμενη διετία. Ωστόσο, οι διαρθρωτικές προκλήσεις και η γεωπολιτική αβεβαιότητα επηρεάζουν αρνητικά τις μελλοντικές μας προοπτικές. Τα κράτη μέλη θα πρέπει να ακολουθήσουν δύσκολη πορεία μείωσης των επιπέδων χρέους, στηρίζοντας παράλληλα την ανάπτυξη, με τη βοήθεια του νέου πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης και της συνεχιζόμενης υλοποίησης του NextGenerationEU. Όσον αφορά το μέλλον, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς μας μέσω επενδύσεων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων είναι καθοριστικής σημασίας για την τόνωση της δυνητικής ανάπτυξης και την αντιμετώπιση αυξανόμενων γεωπολιτικών κινδύνων.»
κ. Πάολο Τζεντιλόνι, επίτροπος Οικονομίας
Οικονομικές προβλέψεις για την Κύπρο
Οι τελευταίες μακροοικονομικές προβλέψεις για την Κύπρο.
Η Κύπρος το 2025 και το 2026 αναμένεται να διατηρήσει στιβαρό ρυθμό ανάπτυξης. Προβλέπονται επιβράδυνση του πληθωρισμού και συνέχιση της υψηλής αύξησης των μισθών, οι οποίες θα ενισχύσουν την αγοραστική δύναμη και την κατανάλωση των νοικοκυριών. Το δημοσιονομικό ισοζύγιο της κυβέρνησης αναμένεται να παραμείνει θετικό, υποστηριζόμενο από τη συνέχιση της έντονης αύξησης των εσόδων και τη συγκρατημένη αύξηση των δαπανών.
Δείκτες | 2024 | 2025 | 2026 |
Αύξηση ΑΕΠ (%, σε ετήσια βάση) | 3,6 | 2,8 | 2,5 |
Πληθωρισμός (%, σε ετήσια βάση) | 2,2 | 2,1 | 2,0 |
Ποσοστό ανεργίας (%) | 4,9 | 4,7 | 4,5 |
Ισοζύγιο γενικής κυβέρνησης (% του ΑΕΠ) | 3,5 | 2,7 | 2,7 |
Ακαθάριστο δημόσιο χρέος (% του ΑΕΠ) | 66,4 | 61,4 | 56,7 |
Ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών (% του ΑΕΠ) | -9,2 | -8,4 | -8,2 |
Η δυναμική της ανάπτυξης αναμένεται να συνεχιστεί
Το πρώτο εξάμηνο του 2024 καταγράφηκε ανθεκτική αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ, της τάξης του 3,6% σε ετήσια βάση, κυρίως λόγω της ιδιωτικής κατανάλωσης, η οποία αυξήθηκε κατά 4,5%. Οι επενδύσεις, εξαιρουμένης της ασταθούς νηολόγησης πλοίων και αεροσκαφών, αυξήθηκαν κατά 4,8% σε ετήσια βάση, υποστηριζόμενες από το θετικό κλίμα στον κατασκευαστικό τομέα. Η έντονη εξωτερική ζήτηση για υπηρεσίες, ιδίως στις θαλάσσιες μεταφορές και τον τουρισμό, οδήγησε σε σταθερές εξαγωγικές επιδόσεις. Για το 2024 συνολικά, η ανάπτυξη προβλέπεται να ανέλθει στο 3,6%.
Αυτή η θετική δυναμική αναμένεται να συνεχιστεί, με πρόβλεψη οικονομικής ανάπτυξης 2,8% το 2025 και 2,5% το 2026. Τα κονδύλια του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας αναμένεται να συνεχίσουν να ωφελούν τις επενδύσεις, ενώ η χαλάρωση των χρηματοδοτικών συνθηκών αναμένεται να τους δώσει περαιτέρω ώθηση. Τα αυξανόμενα τουριστικά έσοδα και οι δυναμικές προοπτικές των υπηρεσιών, ιδίως στις ΤΠΕ, αναμένεται να ενισχύσουν τις εξαγωγικές επιδόσεις. Η συνεχιζόμενη ανάκαμψη της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών λόγω της αύξησης των ονομαστικών μισθών και της μείωσης του πληθωρισμού αναμένεται να τονώσει την ιδιωτική κατανάλωση.
Ο πληθωρισμός (βάσει του ΕνΔΤΚ) αναμένεται να συγκλίνει σε 2,0% εντός του χρονικού ορίζοντα των προβλέψεων, αντανακλώντας τη σταδιακή χαλάρωση των αποτελεσμάτων βάσης, ιδίως για τα είδη διατροφής, και τη μείωση των εγχώριων τιμών της ενέργειας. Ο πληθωρισμός στον τομέα των υπηρεσιών αναμένεται να παραμείνει υψηλός, κυρίως λόγω της υψηλής αύξησης των ονομαστικών μισθών και της αυξανόμενης ζήτησης, ιδίως για τον τουρισμό.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών παραμένει υψηλό, αλλά προβλέπεται να μειωθεί στο 8,2% του ΑΕΠ το 2026. Την πτωτική αυτή τάση αναμένεται να στηρίξουν οι ισχυρές τουριστικές ροές και οι συνεχείς βελτιώσεις του εμπορικού ισοζυγίου, παρά τις σταθερά υψηλές καθαρές εκροές πρωτογενούς εισοδήματος που προκύπτουν από τον επαναπατρισμό κερδών των εταιρειών ξένης ιδιοκτησίας.
Οι προοπτικές συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν κινδύνους δυσμενέστερων εξελίξεων. Οι συνεχιζόμενες εντάσεις στη Μέση Ανατολή θα μπορούσαν να διαταράξουν τις αλυσίδες εφοδιασμού και να αυξήσουν το κόστος παραγωγής. Ο τομέας του τουρισμού, βασικός παράγοντας που συμβάλλει στην εξωτερική ισορροπία, παραμένει ευάλωτος σε αυτούς τους κινδύνους. Επιπλέον, οι τιμές της ενέργειας συνιστούν απειλή λόγω της υψηλής εξάρτησης της Κύπρου από το πετρέλαιο και της περιορισμένης ενοποίησης με την ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Τα στέρεα θεμελιώδη μεγέθη αναμένεται να στηρίξουν την αύξηση της απασχόλησης
Το πρώτο εξάμηνο του 2024, η απασχόληση αυξήθηκε κατά 2,7% σε ετήσια βάση, αντανακλώντας την αύξηση των προσλήψεων στον τουρισμό και τον δημόσιο τομέα. Στο ίδιο διάστημα, το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε κατά μία ποσοστιαία μονάδα και διαμορφώθηκε στο 4,9% στο τέλος του δεύτερου τριμήνου. Πρόκειται για το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 15 ετών. Οι αναντιστοιχίες δεξιοτήτων και η υποτονικότητα της αγοράς εργασίας παραμένουν περιορισμένες, εν μέρει λόγω της εισροής αλλοδαπών εργαζομένων που επωφελούνται από τα κίνητρα που παρέχονται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της κυβέρνησης για την προσέλκυση πολυεθνικών επιχειρήσεων για τη μεταφορά της έδρας τους στην Κύπρο (headquartering). Η απασχόληση προβλέπεται να αυξηθεί κατά 1,9% το 2024, και να σημειώσει ελαφρώς χαμηλότερη αύξηση 1,2% έως το 2026. Το ποσοστό ανεργίας προβλέπεται να μειωθεί περαιτέρω και να διαμορφωθεί σε 4,5% το 2026.
Θετικές δημοσιονομικές προοπτικές
Το δημόσιο πλεόνασμα αναμένεται να παραμείνει σταθερό στη διάρκεια του χρονικού ορίζοντα των προβλέψεων. Το 2024, το πλεόνασμα προβλέπεται να ανέλθει σε 3,5% του ΑΕΠ, έναντι 2% το 2023. Το δημοσιονομικό ισοζύγιο του 2023 περιλαμβάνει τον προσωρινό αρνητικό αντίκτυπο, ύψους 1,1% του ΑΕΠ, της στατιστικής καταγραφής ορισμένων αναδρομικών πληρωμών στο συνταξιοδοτικό ταμείο των δημοσίων υπαλλήλων, η οποία παύει το 2024. Οι περαιτέρω βελτιώσεις του πλεονάσματος του 2024 απορρέουν από την αύξηση των εσόδων, η οποία αναμένεται να υπερβεί τις αυξανόμενες δαπάνες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Η βελτίωση των συνθηκών στην αγορά εργασίας και τα υψηλότερα ποσοστά των εισφορών εργοδοτών και εργαζομένων που ισχύουν από τον Ιανουάριο του 2024 συμβάλλουν στην αύξηση των εσόδων του προϋπολογισμού από τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης. Τα υψηλότερα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος εταιρειών, τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων και τον ΦΠΑ αναμένεται επίσης να αυξήσουν τα φορολογικά έσοδα, τα οποία προβλέπεται να σημειώσουν συνολική αύξηση της τάξης του 11%. Οι μισθολογικές δαπάνες του δημόσιου τομέα προβλέπεται να αυξηθούν πάνω από 11%, κυρίως λόγω της τιμαριθμικής αναπροσαρμογής και των υψηλότερων ποσοστών κοινωνικών εισφορών των δημοσίων υπαλλήλων. Οι δημόσιες επενδύσεις αναμένεται να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα, καθώς ωριμάζουν τα έργα του ΣΑΑ και επιταχύνονται άλλα κονδύλια της ΕΕ της περιόδου προγραμματισμού 2021-2027. Οι επενδύσεις που χρηματοδοτούνται από τον εθνικό κρατικό προϋπολογισμό αναμένεται να σημειώσουν ελαφρά μείωση.
Το πλεόνασμα του προϋπολογισμού προβλέπεται να συνεχιστεί, αλλά να μειωθεί στο 2,7% του ΑΕΠ το 2025 και το 2026, καθώς οι αυξήσεις των φορολογικών εσόδων αναμένεται να μετριαστούν ακολουθώντας τα εισοδήματα και την κατανάλωση, ενώ η είσπραξη των καθυστερούμενων φόρων αναμένεται να επιβραδυνθεί. Ταυτόχρονα, οι ad hoc αυξήσεις των μισθών του δημόσιου τομέα που εγκρίθηκαν στα τέλη του 2024 και τα μέτρα για τη στήριξη της στέγασης αναμένεται να αποτελέσουν τους κύριους παράγοντες αύξησης των δαπανών το 2025.
Ο λόγος χρέους της κυβέρνησης προς ΑΕΠ διαμορφώθηκε στο 73,6% το 2023. Ο αριθμός αυτός αναθεωρήθηκε προς τα κάτω κατά περίπου 4 εκατοστιαίες μονάδες μετά την επικαιροποίηση του δείκτη αναφοράς του ονομαστικού ΑΕΠ για την περίοδο 1995-2023. Η αναθεώρηση ενσωματώνει στατιστικές και μεθοδολογικές μεταβολές που είχαν αντίκτυπο στη μετατόπιση του επιπέδου του συνολικού προφίλ των προβλέψεων. Ο δείκτης χρέους προς το ΑΕΠ αναμένεται να συνεχίσει να μειώνεται και να διαμορφωθεί στο 66,4% του ΑΕΠ το 2024 και σε 56,7% το 2026, κυρίως λόγω των πρωτογενών πλεονασμάτων και της συνεχιζόμενης ισχυρής αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ.
Οι κίνδυνοι για τις δημοσιονομικές προοπτικές προκύπτουν κυρίως από τις προκλήσεις της υλοποίησης ορισμένων μεγάλων επενδυτικών έργων, όπως η κατασκευή τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου, που ενδέχεται να επιβαρύνουν τον δημόσιο προϋπολογισμό μέσω της κατάπτωσης εγγυήσεων, καθώς και άλλων απαιτήσεων. Πιθανές θετικές εξελίξεις είναι οι συνεχείς βελτιώσεις στη φορολογική διοίκηση και η είσπραξη καθυστερούμενων φορολογικών οφειλών
Εαρινές οικονομικές προβλέψεις του 2024:Σταδιακή επέκταση εν μέσω έντονων γεωπολιτικών κινδύνων
Ευρωπαϊκές οικονομικές προβλέψεις.Φθινόπωρο 2024 — Κύπρος
Δήλωση της επιτρόπου κ. Κυριακίδου ενόψει της Ευρωπαϊκής Ημέρας Ενημέρωσης για τα Αντιβιοτικά
Ενόψει της Ευρωπαϊκής Ημέρας Ενημέρωσης για τα Αντιβιοτικά στις 18 Νοεμβρίου, η επίτροπος Υγείας και Ασφάλειας των Τροφίμων κ. Στέλλα Κυριακίδου δήλωσε: «Καθώς πλησιάζει η Ευρωπαϊκή Ημέρα Ενημέρωσης για τα Αντιβιοτικά στις 18 Νοεμβρίου, πρέπει να συνεχίσουμε να εφιστούμε την προσοχή στην επείγουσα απειλή που συνιστά η μικροβιακή αντοχή. Το φετινό θέμα “Η μικροβιακή αντοχή είναι αόρατη· εγώ δεν είμαι”, είναι επίκαιρο, καθώς τονίζει την επείγουσα ανάγκη να εντείνουμε τις δράσεις μας για την αντιμετώπιση του τεράστιου ανθρώπινου κόστους της μικροβιακής αντοχής για τους ασθενείς, τις οικογένειες και τα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Η μικροβιακή αντοχή είναι μία από τις μεγαλύτερες σύγχρονες απειλές για την υγεία, με απαράδεκτα υψηλό ανθρώπινο κόστος: ευθύνεται για περίπου 35.000 θανάτους ετησίως στην ΕΕ / στον ΕΟΧ και, χωρίς την ανάληψη επείγουσας δράσης, θα μπορούσε να προκαλέσει σχεδόν 40 εκατομμύρια θανάτους παγκοσμίως έως το 2050. Το οικονομικό κόστος της μικροβιακής αντοχής παγκοσμίως είναι εξίσου αποθαρρυντικό, καθώς η μικροβιακή αντοχή θα μπορούσε να προκαλέσει απώλειες του παγκόσμιου ετήσιου ΑΕΠ της τάξης του 1,6 τρισ. ευρώ έως το 2050, εκτός εάν εντείνουμε την αντίδρασή μας. Η ΕΕ λαμβάνει αποφασιστικά μέτρα για την αντιμετώπιση της μικροβιακής αντοχής. Πέρυσι θέσαμε σαφείς στόχους για να βοηθήσουμε τα κράτη μέλη να μειώσουν τη μικροβιακή αντοχή έως το 2030, και το πρόγραμμά μας EU4Health τα στηρίζει οικονομικά στην εφαρμογή πολιτικών που είναι κρίσιμες για την αντιμετώπιση αυτής της απειλής. […]
Η καταπολέμηση της μικροβιακής αντοχής δεν αποτελεί μόνο ζήτημα πολιτικής και επενδύσεων, όσο σημαντικοί κι αν είναι οι τομείς αυτοί. Καθένας από εμάς μπορεί επίσης να διαδραματίσει ρόλο στην καταπολέμηση της μικροβιακής αντοχής. Αυτό περιλαμβάνει την υπεύθυνη χρήση —για εμάς και τα παιδιά μας— αντιβιοτικών, καθώς και βασικά μέτρα υγιεινής και πρόληψης των λοιμώξεων. Ο καθένας και η καθεμία από εμάς, όλοι μαζί, μπορούμε να βοηθήσουμε να περιοριστεί η αύξηση της μικροβιακής αντοχής, ευαισθητοποιώντας άλλους και κάνοντας συνειδητές επιλογές.
Ας συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε σε διατομεακό και διακρατικό επίπεδο για τη διατήρηση της αποτελεσματικότητας των αντιβιοτικών για τις μελλοντικές γενιές, προστατεύοντας παράλληλα την υγεία των πολιτών σε ολόκληρο τον κόσμο.»
Η πλήρης δήλωση είναι διαθέσιμη στο διαδίκτυο.
(Για περισσότερες πληροφορίες: Stefan De Keersmaecker — Τηλ.: + 32 2 298 46 80· Anna Gray — Τηλ.: + 32 2 298 08 73)
Η Επιτροπή επιβάλλει πρόστιμο ύψους 797,72 εκατ. ευρώ στη Meta για καταχρηστικές πρακτικές προς όφελος του Facebook Marketplace
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόστιμο ύψους 797,72 εκατ. ευρώ στη Meta για παραβίαση των αντιμονοπωλιακών κανόνων της ΕΕ, επειδή συνέδεσε τη διαδικτυακή της υπηρεσία αγγελιών Facebook Marketplace με το προσωπικό κοινωνικό της δίκτυο Facebook, επιβάλλοντας έτσι αθέμιτους όρους συναλλαγών στους άλλους παρόχους υπηρεσιών διαδικτυακών αγγελιών.
Από την έρευνα της Επιτροπής διαπιστώθηκε ότι η Meta κατέχει δεσπόζουσα θέση στην αγορά προσωπικών κοινωνικών δικτύων, η οποία καλύπτει τουλάχιστον τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ), καθώς και στις εθνικές αγορές προβολής διαδικτυακών διαφημίσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η Meta καταχράστηκε τη δεσπόζουσα θέση της κατά παράβαση του άρθρου 102 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ) με τους παρακάτω τρόπους: i) συνδέοντας τη διαδικτυακή υπηρεσία αγγελιών Facebook Marketplace με το προσωπικό κοινωνικό της δίκτυο Facebook· και ii) επιβάλλοντας μονομερώς αθέμιτους όρους συναλλαγών σε άλλους παρόχους υπηρεσιών διαδικτυακών αγγελιών που διαφημίζονται στις πλατφόρμες της Meta, ιδίως στα ιδιαιτέρως δημοφιλή κοινωνικά της δίκτυα Facebook και Instagram.
Η Επιτροπή διέταξε τη Meta να τερματίσει οριστικά αυτή τη συμπεριφορά και να μην επαναλάβει την παράβαση, αποφεύγοντας πρακτικές με ισοδύναμο αντικείμενο ή αποτέλεσμα στο μέλλον.
Η εκτελεστική Αντιπρόεδρος, κ. Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωσε: «Σήμερα επιβάλαμε στη Meta πρόστιμο ύψους 797,72 εκατ. ευρώ για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της στις αγορές υπηρεσιών προσωπικών κοινωνικών δικτύων και προβολής διαδικτυακών διαφημίσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η Meta, συνδέοντας τη διαδικτυακή της υπηρεσία αγγελιών Facebook Marketplace με το προσωπικό κοινωνικό της δίκτυο Facebook, επέβαλε αθέμιτους όρους συναλλαγών στους άλλους παρόχους υπηρεσιών διαδικτυακών αγγελιών. Από αυτές τις ενέργειες επωφελήθηκε η δική της υπηρεσία Facebook Marketplace, αποκτώντας πλεονεκτήματα που δεν μπορούσαν να ανταγωνιστούν οι υπόλοιποι πάροχοι υπηρεσιών διαδικτυακών αγγελιών. Βάσει των αντιμονοπωλιακών κανόνων της ΕΕ αυτό είναι παράνομο και η Meta πρέπει να σταματήσει αμέσως αυτή τη συμπεριφορά.»
Το σχετικό δελτίο Τύπου είναι διαθέσιμο εδώ.
(Για περισσότερες πληροφορίες: Lea Zuber – Tηλ.: +32 2 295 62 98· Sara Simonini – Τηλ.: +32 2 298 33 67)
Δήλωση της Αντιπροέδρου κ. Jourová και των Επιτρόπων Schmit και Dalli σχετικά με την Ευρωπαϊκής Ημέρας Ισότητας των Αμοιβών
Οι γυναίκες στην Ευρωπαϊκή Ένωση συνεχίζουν να αμείβονται λιγότερο από τους άνδρες — το μέσο μισθολογικό χάσμα μεταξύ των φύλων στην ΕΕ ανέρχεται περίπου στο 13% για τρίτο συνεχόμενο έτος. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε 1 ευρώ που κερδίζει ένας άνδρας, μια γυναίκα κερδίζει 87 ευρώ. Το μισθολογικό χάσμα μεταξύ των φύλων μεταφράζεται σε διαφορά περίπου ενάμιση μισθού ετησίως. Με δεδομένη αυτή την απώλεια εισοδήματος, η Ευρωπαϊκή Ημέρα Ισότητας των Αμοιβών —που φέτος πέφτει στις 15 Νοεμβρίου— σηματοδοτεί την ημέρα κατά την οποία οι γυναίκες στην ΕΕ θα αρχίσουν συμβολικά να «εργάζονται δωρεάν» για το υπόλοιπο του έτους. Πρόκειται για μια συμβολική ημέρα αφιερωμένη στην ευαισθητοποίηση σχετικά με το μισθολογικό χάσμα μεταξύ των φύλων.
Ενόψει αυτής της συμβολικής ημέρας, η Αντιπρόεδρος για θέματα αξιών και διαφάνειας, κ. Βιέρα Γιούροβα, ο Επίτροπος Απασχόλησης και Κοινωνικών Δικαιωμάτων, κ. Νικολά Σμιτ, και η Επίτροπος Ισότητας, κ. Χέλενα Ντάλι, προέβησαν στην εξής δήλωση:
«Με την ευκαιρία της Ευρωπαϊκής Ημέρας Ισότητας των Αμοιβών 2024, διατρανώνουμε τη δέσμευσή μας να οικοδομήσουμε μια Ευρώπη στην οποία οι γυναίκες και τα κορίτσια θα μπορούν να ακμάζουν και η συμβολή τους στην αγορά εργασίας να εκτιμάται απόλυτα. Με οδηγό μας τη στρατηγική της ΕΕ για την ισότητα των φύλων, καταβάλαμε προσπάθειες για τη γεφύρωση των ανισοτήτων μεταξύ των φύλων. Πράγματι, την τελευταία πενταετία η απασχόληση των γυναικών αυξήθηκε κατά 2,9 % και το μισθολογικό χάσμα μεταξύ των φύλων μειώθηκε κατά 1,5 ποσοστιαία μονάδα. Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικά εμπόδια όσον αφορά τις διαθέσιμες επιλογές και δομές φροντίδας με στόχο την εξισορρόπηση των επαγγελματικών και των προσωπικών υποχρεώσεων. »
Η πλήρης δήλωση είναι διαθέσιμη στη γωνία του Τύπου.
(Για περισσότερες πληροφορίες: Jördis Ferroli — Τηλ.: : + 32 2 299 27 29, Cristina Torres Castillo — Τηλ.: : + 32 2 299 06 79)
The European Commission is committed to personal data protection. Any personal data is processed in line with Regulation (EC) 2018/1725. All personal information processed by the Directorate-General for Communication / European Commission Representations is treated accordingly. If you do not work for a media organisation, you are welcome to contact the EU through Europe Direct in writing or by calling 00 800 6 7 8 9 10 11.
Athanasios ATHANASIOU
Press Officer / Political Reporter
European Commission
Representation in Cyprus
EU House, 30 Vyronos Avenue, 1096 Nicosia
Tel: +357 22 81 75 76 Mob: +357 99 363753
Twitter: @aathans