Skip to content

Ευρωπαϊκές Ειδήσεις 1/7

Η Επίτροπος Γιούανσον εγκαινιάζει τον νέο Ευρωπαϊκό Οργανισμό για τα Ναρκωτικά στη Λισαβόνα

Σήμερα, η Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων κ. Ίλβα Γιούανσον, επισκέπτεται τη Λισαβόνα, όπου θα εγκαινιάσει τον νέο Ευρωπαϊκό Οργανισμό για τα Ναρκωτικά (EUDA), ο οποίος έως τώρα ονομαζόταν Ευρωπαϊκό Κέντρο Παρακολούθησης Ναρκωτικών και Τοξικομανίας.

Αύριο, η Επίτροπος θα συναντηθεί με την Πορτογαλίδα Yπουργό Εσωτερικών κ. Margarida Blasco και θα επισκεφτεί το εγκληματολογικό εργαστήριο ελέγχου των κατασχόμενων ναρκωτικών στο αρχηγείο της δικαστικής αστυνομίας της Πορτογαλίας. Μετά την επίσκεψη, θα παραστεί στην τελετή προσχώρησης του Βελγίου και της Γερμανίας στο Κέντρο Θαλάσσιων Αναλύσεων και Επιχειρήσεων Ναρκωτικών (MAOC-N), μαζί με την Πορτογαλίδα Υπουργό Δικαιοσύνης κ. Rita Júdice, τη Βελγίδα Υπουργό Εσωτερικών κ. Anneliese Verlinden, τη Γενική Διευθύντρια Δημόσιας Ασφάλειας του γερμανικού Ομοσπονδιακού Υπουργείου Εσωτερικών και τον Εκτελεστικό Διευθυντή του MAOC-N. Το MAOC-N, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας (ISF), είναι μια πρωτοβουλία για την ανταλλαγή πληροφοριών και την καταπολέμηση της διακίνησης ναρκωτικών. Με την προσχώρηση του Βελγίου και της Γερμανίας, το Κέντρο ενισχύεται σημαντικά, και αναμένεται να βελτιωθεί ο συντονισμός των παρεμβάσεων στην ανοικτή θάλασσα. Στις 18:00 ώρα Κύπρου θα παραχωρηθεί συνέντευξη Τύπου που θα μεταδοθεί ζωντανά στο EbS

Την Τετάρτη 3 Ιουλίου, η Επίτροπος κ. Γιούανσον θα συμμετάσχει στα εγκαίνια λειτουργίας του EUDA. Στις 2 Ιουλίου αρχίζει η νέα εντολή του EUDA, ο οποίος θα συμβάλει ακόμη πιο αποφασιστικά στην ετοιμότητα της ΕΕ για την καταπολέμηση των παράνομων ναρκωτικών. Ο Οργανισμός θα εκτελεί την αποστολή του ερευνώντας πτυχές των ναρκωτικών που σχετίζονται με την υγεία και αξιολογώντας τις σχετικές απειλές. Μετά τα εγκαίνια, η Επίτροπος κ. Γιούανσον μαζί με τον Εκτελεστικό Διευθυντή και τον Πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου του EUDA θα παραχωρήσουν συνέντευξη Τύπου, η οποία θα μεταδοθεί στο EbS.

Επίσης, την Τετάρτη η Επίτροπος θα παραστεί στην υπογραφή της συμφωνίας συνεργασίας μεταξύ του EUDA και του Ισημερινού. Πρόκειται για ένα απτό αποτέλεσμα της συνεδρίασης υψηλού επιπέδου του μηχανισμού συντονισμού και συνεργασίας ΕΕ-CELAC για τα ναρκωτικά που πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2024. Η συμφωνία θα ενισχύσει τη συνεργασία για τη συλλογή και ανταλλαγή δεδομένων, την εποπτεία της αγοράς κοκαΐνης, τη λειτουργία των εθνικών παρατηρητηρίων ναρκωτικών και συστήματα ειδοποίησης για νέες ψυχοδραστικές ουσίες.

Όλα αυτά τα μέτρα υλοποιούν τη στρατηγική της ΕΕ για την αντιμετώπιση του οργανωμένου εγκλήματος 2021-2025 και τη στρατηγική και το σχέδιο δράσης της ΕΕ για τα ναρκωτικά 2021-2025. Η Επιτροπή παραμένει προσηλωμένη στην ενίσχυση των επιχειρησιακών ικανοτήτων της Ένωσης Ασφάλειας, όπως μαρτυρούν οι 17 δράσεις του χάρτη πορείας της ΕΕ για την καταπολέμηση της διακίνησης ναρκωτικών και του οργανωμένου εγκλήματος.

(Περισσότερες πληροφορίες: Anitta Hipper — Τηλ.: : + 32 2 298 56 91, Fiorella Boigner — Τηλ.: : + 32 2 299 37 34)

Η Επιτροπή ξεκινά στοχευμένη διαβούλευση σχετικά με τη νέα διαδικασία προσφυγών κατά αποφάσεων περί κρατικών ενισχύσεων για περιβαλλοντικούς λόγους 

Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκινάει στοχευμένη διαβούλευση, ζητώντας από την επιχειρηματική κοινότητα και τις δημόσιες αρχές ανατροφοδότηση σχετικά με μια νέα προτεινόμενη διαδικασία που θα διευκολύνει την  πρόσβαση του κοινού στη δικαιοσύνη για συγκεκριμένες αποφάσεις της Επιτροπής περί κρατικών ενισχύσεων, για προσφυγές λόγω εικαζόμενων παραβιάσεων της περιβαλλοντικής νομοθεσίας της ΕΕ.

Ειδικότερα, η Επιτροπή ζητεί ανατροφοδότηση σχετικά με τον αντίκτυπο της προτεινόμενης διαδικασίας στις επενδυτικές αποφάσεις και στην υλοποίηση έργων από την επιχειρηματική κοινότητα, και γενικότερα στην ανάπτυξη πολιτικών της ΕΕ. Η στοχευμένη διαβούλευση θα συγκεντρώσει επίσης πληροφορίες σχετικά με το κόστος και τον διοικητικό φόρτο που συνεπάγεται η νέα διαδικασία για τις επιχειρήσεις και τα κράτη μέλη.

Στο πλαίσιο της προτεινόμενης διαδικασίας, επιλέξιμα μέλη του κοινού, όπως περιβαλλοντικές μη κυβερνητικές οργανώσεις, θα μπορούν να ζητούν από την Επιτροπή εσωτερική επανεξέταση αποφάσεων περί κρατικών ενισχύσεων λόγω εικαζόμενων παραβιάσεων της περιβαλλοντικής νομοθεσίας της ΕΕ. Οι επιλέξιμοι αιτούντες θα έχουν δικαίωμα προσφυγής ενώπιον των δικαστηρίων της ΕΕ. Η νέα διαδικασία θα λαμβάνει δεόντως υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ελέγχου των κρατικών ενισχύσεων, την αποτελεσματικότητα και τη διάρκειά του. Θα εξετάζει ιδίως τη συμβολή των κρατικών ενισχύσεων στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, καθώς και στη διασφάλιση της οικονομικής και χρηματοπιστωτικής σταθερότητας της εσωτερικής αγοράς σε περιόδους κρίσης.

Η στοχευμένη διαβούλευση απευθύνεται στην επιχειρηματική κοινότητα και στις αρμόδιες δημόσιες αρχές που ασχολούνται με κρατικές ενισχύσεις και περιβαλλοντικά θέματα. Μπορούν να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους σχετικά με την προτεινόμενη νέα διαδικασία έως τις 6 Σεπτεμβρίου 2024.

Η διαβούλευση έρχεται σε συνέχεια των πορισμάτων της επιτροπής συμμόρφωσης της σύμβασης του Århus του 2021, σύμφωνα με τα οποία η ΕΕ παραβιάζει τη σύμβαση διότι το κοινό δεν μπορεί να προσβάλει αποφάσεις περί κρατικών ενισχύσεων που εκδίδονται δυνάμει του άρθρου 108 παράγραφος 2 της ΣΛΕΕ, όταν αυτές εικάζεται ότι παραβιάζουν το περιβαλλοντικό δίκαιο της ΕΕ. Στις 17 Μαΐου 2023, η Επιτροπή εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία προτείνει επιλογές για τη δημιουργία μιας νέας διαδικασίας, σε συνέχεια των εν λόγω πορισμάτων. Στις 30 Μαΐου 2024 η Επιτροπή δημοσίευσε πρόσκληση υποβολής στοιχείων.

Εντός του δεύτερου τριμήνου του 2025, η Επιτροπή προτίθεται να δημοσιεύσει έγγραφο εργασίας για την αξιολόγηση του πεδίου εφαρμογής, του περιεχομένου και των πιθανών επιπτώσεων της πρωτοβουλίας, το οποίο θα συνοψίζει τις πληροφορίες που συγκέντρωσε στη στοχευμένη διαβούλευση.

(Περισσότερες πληροφορίες: Lea Zuber — Τηλ.: +32 2 295 62 98· Nina Ferreira – Τηλ.: +32 2 299 81 63)

Τίθεται σε ισχύ η συμφωνία ΕΕ-Ιαπωνίας για τις ροές δεδομένων

Σήμερα τέθηκε σε ισχύ η συμφωνία για τις διασυνοριακές ροές δεδομένων μεταξύ της ΕΕ και της Ιαπωνίας. Η συμφωνία αποτελεί ορόσημο στις κοινές μας προσπάθειες για την προώθηση της ψηφιοποίησης της ευρωπαϊκής και της ιαπωνικής κοινωνίας και οικονομίας. Θα διευκολύνει τις επιχειρηματικές δραστηριότητες και στις δύο πλευρές, στέλνοντας ένα ισχυρό μήνυμα κατά του ψηφιακού προστατευτισμού.

Η συμπερίληψή της στη συμφωνία οικονομικής εταιρικής σχέσης (ΣΟΕΣ) ΕΕ-Ιαπωνίας θα προσφέρει πραγματικά οφέλη στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στους περισσότερους κλάδους, όπως οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, οι μεταφορές, τα μηχανήματα και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Οι επιχειρήσεις μπορούν πλέον να χειρίζονται αποδοτικότερα τα δεδομένα , χωρίς επαχθείς διοικητικές απαιτήσεις ή απαιτήσεις αποθήκευσης, σε ένα προβλέψιμο νομικό περιβάλλον. 

Η έναρξη ισχύος των συμφωνιών προάγει επίσης την έννοια της «ελεύθερης ροής δεδομένων με εμπιστοσύνη», η οποία αποτελεί μια βασισμένη στις κοινές μας αξίες κατευθυντήρια αρχή της διεθνούς συνεργασίας για τις ροές δεδομένων. Μας επιτρέπει να θέσουμε τα θεμέλια μιας κοινής προσέγγισης του ψηφιακού εμπορίου, δρώντας κατά των αυθαίρετων, αδικαιολόγητων περιορισμών στις ροές δεδομένων και προωθώντας την κοινή ευημερία.

Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες εδώ.

(Περισσότερες πληροφορίες: Balazs Ujvari — Τηλ.: +32 2 295 45 78· Ana ApsePaese – Τηλ.: +32 2 298 73 48)

Η Επιτροπή αποστέλλει στη Meta τα προκαταρκτικά της πορίσματα σχετικά με την παραβίαση της πράξης για τις ψηφιακές αγορές από το μοντέλο «συγκατάθεση ή πληρωμή»

Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κοινοποίησε στη Meta προκαταρκτικό της πόρισμα, σύμφωνα με το οποίο το διαφημιστικό μοντέλο «συγκατάθεση ή πληρωμή» που εφαρμόζει δεν συνάδει με την πράξη για τις ψηφιακές αγορές. Κατά την προκαταρκτική άποψη της Επιτροπής, η παροχή μόνο δύο εναλλακτικών επιλογών υποχρεώνει τους χρήστες να συγκατατίθενται στον συνδυασμό των προσωπικών τους δεδομένων και δεν τους παρέχει μια λιγότερο εξατομικευμένη αλλά ισοδύναμη εκδοχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης της Meta.

Η κ. Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, Εκτελεστική Αντιπρόεδρος αρμόδια για την Πολιτική Ανταγωνισμού, δήλωσε σχετικά: «Στόχος της έρευνάς μας είναι να διασφαλιστεί η δυνατότητα διεκδίκησης σε αγορές όπου “πυλωροί” όπως η Meta επί σειρά ετών συσσωρεύουν τα προσωπικά δεδομένα εκατομμυρίων πολιτών της ΕΕ. Σύμφωνα με την προκαταρκτική μας άποψη, το διαφημιστικό μοντέλο της Meta δεν συνάδει με την πράξη για τις ψηφιακές αγορές. Θέλουμε να ενδυναμώσουμε τους πολίτες ώστε να έχουν τον έλεγχο των δεδομένων τους και τη δυνατότητα επιλογής λιγότερο εξατομικευμένης εμπειρίας διαφημίσεων.» 

Ο κ. Τιερί Μπρετόν, Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, συμπλήρωσε τα εξής: «Σήμερα κάνουμε ένα ακόμη σημαντικό βήμα για την πλήρη συμμόρφωση της Meta με την πράξη για τις ψηφιακές αγορές. Σύμφωνα με την προκαταρκτική μας άποψη, το επιχειρηματικό μοντέλο “συγκατάθεση ή πληρωμή” που ακολουθεί η Meta παραβιάζει την πράξη για τις ψηφιακές αγορές. Χάρη στην πράξη για τις ψηφιακές αγορές, οι χρήστες μπορούν να αποφασίζουν πώς χρησιμοποιούνται τα δεδομένα τους, ενώ οι καινοτόμες εταιρείες μπορούν να ανταγωνίζονται επί ίσοις όροις με τους τεχνολογικούς κολοσσούς όσον αφορά την πρόσβαση σε δεδομένα.»

Με την αποστολή προκαταρκτικών πορισμάτων, η Επιτροπή ενημερώνει τη Meta για την προκαταρκτική της άποψη ότι η εταιρεία παραβιάζει την πράξη για τις ψηφιακές αγορές. Αυτό ισχύει με την επιφύλαξη της έκβασης της έρευνας. Η Meta έχει τώρα δυνατότητα να ασκήσει τα δικαιώματα υπεράσπισής της εξετάζοντας τα έγγραφα του φακέλου έρευνας της Επιτροπής και απαντώντας γραπτώς στα προκαταρκτικά πορίσματα της Επιτροπής. Η Επιτροπή θα ολοκληρώσει την έρευνά της εντός 12 μηνών από τις 25 Μαρτίου 2024 που άρχισε η διαδικασία.

Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στο σχετικό δελτίο Τύπου.

(Περισσότερες πληροφορίες: Lea Zuber — Τηλ.: +32 2 295 62 98· Thomas Regnier – Τηλ.: + 32 2 299 10 99· Sara Simonini – Τηλ.: +32 2 298 33 67)

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Δευτέρα 1 Ιουλίου 2024

Η κ. Στέλλα Κυριακίδου στην Αθήνα: εκφωνεί κεντρική ομιλία στο πρώτο Ελληνικό Φόρουμ για τον Καρκίνο: Πολιτική, Έρευνα και Στρατηγικές Χρηματοδότησης, που διοργανώνεται από την Ελληνική Ομοσπονδία Καρκίνου (ΕΛΛΟΚ).

Τετάρτη 3 Ιουλίου 2024

Συνεδρίαση του Σώματος των Επιτρόπων

Ο κ. Μαργαρίτης Σχοινάς στο Κασκάις (Πορτογαλία): συμμετέχει στις ημέρες μελέτης της πολιτικής ομάδας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ).

Η ΕΕ εγκρίνει τη 14η δέσμη κυρώσεων κατά της Ρωσίας για τον συνεχιζόμενο παράνομο πόλεμο εναντίον της Ουκρανίας, ενισχύοντας τα μέτρα διασφάλισης της επιβολής και καταπολέμησης της καταστρατήγησης

Η Επιτροπή εκφράζει την ικανοποίησή της για την έγκριση από το Συμβούλιο της 14ης δέσμης κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Η νέα δέσμη κυρώσεων ανταποκρίνεται στις επιτόπιες ανάγκες και διαπιστώσεις και αντιμετωπίζει ζητήματα επιβολής. Καθώς η ρωσική επίθεση κατά της Ουκρανίας συνεχίζεται, η ΕΕ παραμένει αποφασισμένη να εξακολουθήσει να ενεργεί προς την κατεύθυνση της περαιτέρω μείωσης των πηγών εσόδων της Ρωσίας και της ικανότητάς της να διεξάγει πόλεμο. Τα σημερινά μέτρα στέλνουν ένα σαφές και ισχυρό μήνυμα ενότητας της ΕΕ και της στήριξής μας προς την Ουκρανία και τον λαό της.   

Η δέσμη κυρώσεων περιλαμβάνει σημαντικά νέα μέτρα που σχετίζονται με την ενέργεια και στοχεύουν στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ), καθώς και μέτρα που στοχεύουν σε σκάφη τα οποία στηρίζουν τον πόλεμο της Ρωσίας. Όσον αφορά το ΥΦΑ, η δέσμη κυρώσεων απαγορεύει όλες τις μελλοντικές επενδύσεις και εξαγωγές σε υπό κατασκευή έργα ΥΦΑ στη Ρωσία. Θα απαγορεύσει επίσης, μετά από μεταβατική περίοδο 9 μηνών, τη χρήση λιμένων της ΕΕ για τη μεταφόρτωση ρωσικού ΥΦΑ. Επιπλέον, απαγορεύει την εισαγωγή ρωσικού ΥΦΑ σε συγκεκριμένους τερματικούς σταθμούς που δεν είναι συνδεδεμένοι με το δίκτυο αγωγών φυσικού αερίου της ΕΕ.

Για πρώτη φορά, η ΕΕ ενέκρινε μέτρο που στοχεύει συγκεκριμένα σκάφη τα οποία συμβάλλουν στον πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και στα οποία απαγορεύεται η πρόσβαση σε λιμένες και η παροχή υπηρεσιών. Ο χαρακτηρισμός των σκαφών αυτών μπορεί να γίνεται για διάφορους λόγους, όπως η στήριξή τους μέσω της μεταφοράς στρατιωτικού εξοπλισμού για τη Ρωσία, η μεταφορά κλεμμένων ουκρανικών σιτηρών και η στήριξη της ανάπτυξης του ενεργειακού τομέα της Ρωσίας, για παράδειγμα με τη μεταφορά εξαρτημάτων ΥΦΑ ή τη μεταφόρτωση ΥΦΑ. Το μέτρο αυτό στοχεύει επίσης τα δεξαμενόπλοια που αποτελούν μέρος του σκοτεινού στόλου του Πούτιν και τα οποία παρακάμπτουν τις ανώτατες τιμές της ΕΕ και του συνασπισμού για τον καθορισμό ανώτατων τιμών, υιοθετώντας παράλληλα αθέμιτες ναυτιλιακές πρακτικές και παραβιάζοντας κατάφορα τους διεθνείς κανόνες. Σε αυτόν τον πρώτο γύρο καταχωρίσεων, η ΕΕ κατέγραψε 27 σκάφη σε αυτόν τον κατάλογο. Ο κατάλογος αυτός μπορεί να επικαιροποιείται τακτικά, ανάλογα με τις ανάγκες, για την αντιμετώπιση της εξελισσόμενης εμπλοκής των σκαφών που βοηθούν τη Ρωσία στον πόλεμο που διεξάγει κατά της Ουκρανίας.

Επιπλέον, η δέσμη κυρώσεων εισάγει νέες καταχωρίσεις, οι οποίες θέτουν στο στόχαστρο άτομα και οντότητες που ευθύνονται για ενέργειες που υπονομεύουν ή απειλούν την εδαφική ακεραιότητα, την κυριαρχία και την ανεξαρτησία της Ουκρανίας. Συνολικά, 116 πρόσθετες καταχωρίσεις (69 άτομα και 47 οντότητες) υπόκεινται σε δέσμευση περιουσιακών στοιχείων και, στην περίπτωση των φυσικών προσώπων, σε ταξιδιωτικές απαγορεύσεις.

Η σημερινή δέσμη ενισχύει τις οικονομικές μας κυρώσεις θεσπίζοντας απαγόρευση χρήσης του συστήματος χρηματοπιστωτικών μηνυμάτων SPFS, του ρωσικού ισοδύναμου του SWIFT, για τις ενωσιακές τράπεζες εκτός Ρωσίας. Επιτρέπει επίσης στο Συμβούλιο να καταρτίσει κατάλογο μη ρωσικών τραπεζών τρίτων χωρών που είναι συνδεδεμένες με το εν λόγω σύστημα, στις οποίες θα απαγορεύονται οι συναλλαγές με οικονομικούς φορείς της ΕΕ. Τέλος, θεσπίζει απαγόρευση των συναλλαγών με τράπεζες και παρόχους κρυπτοστοιχείων, στη Ρωσία και σε τρίτες χώρες, που διευκολύνουν τις συναλλαγές για τη στήριξη της αμυντικής βιομηχανικής βάσης της Ρωσίας. Οι νέες αυτές κυρώσεις θα περιορίσουν την ικανότητα του Κρεμλίνου να διοχετεύει κεφάλαια για τη χρηματοδότηση της πολεμικής μηχανής του.

Ένας από τους βασικούς στόχους παραμένει η συνέχιση της περιστολής των ρωσικών εσόδων και η ενίσχυση των περιορισμών στις εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων και προηγμένων τεχνολογιών. Η δέσμη κυρώσεων περιορίζει την εξαγωγή εννέα επιπλέον ειδών διττής χρήσης και προηγμένης τεχνολογίας (π.χ. ενισχυτές μικροκυμάτων και κεραιών, καταγραφείς δεδομένων πτήσης και οχήματα παντός εδάφους) και επεκτείνει τις απαγορεύσεις εξαγωγών ορισμένων τύπων βιομηχανικών προϊόντων, χημικών, πλαστικών, εξαρτημάτων οχημάτων και μηχανολογικών προϊόντων (εξαγωγές της ΕΕ ύψους 5 δισ. EUR πριν από την εισβολή, το 2021). Επιπλέον, απαγορεύονται στο εξής η εξαγωγή και η μεταφορά μεταλλεύματος μαγγανίου.

Επιβάλλει επίσης αυστηρότερους περιορισμούς ειδών διττής χρήσης και προηγμένης τεχνολογίας σε 61 οντότητες —εγκατεστημένες στη Ρωσία (28) και σε τρίτες χώρες (33)—, οι οποίες συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με το στρατιωτικό σύμπλεγμα της Ρωσίας και, ως εκ τούτου, συμβάλλουν στη στήριξη του επιθετικού πολέμου της Ρωσίας. Επιπλέον, η δέσμη κυρώσεων επεκτείνει επίσης την απαγόρευση της εισαγωγής ηλίου, το οποίο αποφέρει σημαντικά έσοδα για τη Ρωσία.

Καθώς η Ρωσία αναζητά συνεχώς τρόπους παράκαμψης των κυρώσεων, η ΕΕ επαναξιολόγησε και αναπροσάρμοσε τις στρατηγικές της. Για να περιοριστεί περαιτέρω η δυνατότητα της Ρωσίας να έχει πρόσβαση σε αγαθά και τεχνολογίες, η δέσμη κυρώσεων περιλαμβάνει διάφορα μέτρα που αποσκοπούν στην ενίσχυση της συμμόρφωσης του ιδιωτικού τομέα, στη στήριξη της επιβολής των κυρώσεων από τις εθνικές αρμόδιες αρχές και στην αποτροπή της καταστρατήγησής τους, μεταξύ άλλων μέσω του ελέγχου των ξένων θυγατρικών των φορέων της ΕΕ.

Επιπλέον, περιλαμβάνει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για την προστασία των οικονομικών φορέων της ΕΕ από απαλλοτριώσεις και για την αντιμετώπιση άλλων παράνομων ενεργειών του ρωσικού κράτους, συμπεριλαμβανομένης της κλοπής διανοητικής ιδιοκτησίας.

Η δέσμη κυρώσεων ρυθμίζει επίσης λεπτομερώς την απαγόρευση της εισαγωγής ρωσικών διαμαντιών που έχει ήδη συμφωνηθεί στη 12η δέσμη κυρώσεων, διευκρινίζει δε ότι η απαγόρευση δεν ισχύει για διαμάντια που βρίσκονταν στην ΕΕ ή σε τρίτη χώρα (εκτός της Ρωσίας) ή είχαν υποβληθεί σε στίλβωση ή κατεργασία σε τρίτη χώρα πριν από την έναρξη ισχύος της απαγόρευσης των ρωσικών διαμαντιών (το λεγόμενο «προϋφιστάμενο καθεστώς»). Στο πλαίσιο της δέσμης επιτρέπονται επίσης οι προσωρινές εισαγωγές ή εξαγωγές κοσμημάτων, π.χ. για εμπορικές εκθέσεις ή επισκευές. Επιπλέον, η δέσμη κυρώσεων παρατείνει κατά έξι μήνες (έως την 1η Μαρτίου 2025) τη μεταβατική περίοδο μετά την οποία θα καταστεί υποχρεωτικό το σύστημα πλήρους ιχνηλασιμότητας για τις εισαγωγές ακατέργαστων και στιλβωμένων φυσικών διαμαντιών. Επιπρόσθετα, αναβάλλει την απαγόρευση των κοσμημάτων στα οποία ενσωματώνονται ρωσικά διαμάντια επεξεργασμένα σε τρίτες χώρες εκτός της Ρωσίας, έως ότου το Συμβούλιο αποφασίσει να ενεργοποιήσει την απαγόρευση υπό το πρίσμα των ενεργειών της G7 για τη συνέχιση του εν λόγω μέτρου.

Επιπλέον, η νέα δέσμη κυρώσεων περιλαμβάνει μέτρα προστασίας των δημοκρατικών μας διαδικασιών και καταπολέμησης των ρωσικών παρεμβάσεων, όπως η απαγόρευση χρηματοδότησης των πολιτικών παρατάξεων από το ρωσικό κράτος. Περιλαμβάνει επίσης μέτρα για την ενίσχυση των υφιστάμενων περιορισμών στις μεταφορές, και ιδίως την απαγόρευση πτήσεων και οδικών μεταφορών.

Πλήρη επισκόπηση της δέσμης θα βρείτε στα συχνά ερωτήματα.

Ιστορικό

Η ΕΕ στέκεται αταλάντευτα στο πλευρό της Ουκρανίας και του λαού της και θα συνεχίσει να στηρίζει σθεναρά την οικονομία, την κοινωνία, τις ένοπλες δυνάμεις και τη μελλοντική ανασυγκρότηση της Ουκρανίας. Οι κυρώσεις της ΕΕ αποτελούν τον πυρήνα της αντίδρασης της ΕΕ στην αδικαιολόγητη στρατιωτική επίθεση της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας, καθώς υπονομεύουν τη στρατιωτική και τεχνολογική ικανότητα της Ρωσίας, αποκλείουν τη χώρα από τις πλέον ανεπτυγμένες παγκόσμιες αγορές, στερούν το Κρεμλίνο από τα έσοδα με τα οποία χρηματοδοτεί τον πόλεμο και συνεπάγονται ακόμα υψηλότερο κόστος για την οικονομία της Ρωσίας. Από αυτή την άποψη, οι κυρώσεις συμβάλλουν στην επίτευξη του βασικού στόχου της ΕΕ, ο οποίος είναι να συνεχίσει να εργάζεται προς την κατεύθυνση μιας δίκαιης και διαρκούς ειρήνης και όχι άλλης μίας παγωμένης σύγκρουσης. Δεδομένου ότι οι κυρώσεις διαβρώνουν τη βιομηχανική και τεχνολογική βάση της Ρωσίας, οι επιπτώσεις τους αυξάνονται με την πάροδο του χρόνου. Επίσης, η ΕΕ εξακολουθεί να διασφαλίζει ότι οι κυρώσεις της δεν επηρεάζουν τις εξαγωγές ενέργειας και γεωργικών ειδών διατροφής από τη Ρωσία σε τρίτες χώρες. Ως θεματοφύλακας των Συνθηκών της ΕΕ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρακολουθεί την επιβολή των κυρώσεων της ΕΕ από τα κράτη μέλη της ΕΕ.

Δεδομένα περί αυξανόμενων εμπορικών συναλλαγών κάποιων συγκεκριμένων προϊόντων/χωρών που αποκλίνουν πολύ από το σύνηθες αποτελούν σοβαρή ένδειξη ότι η Ρωσία επιχειρεί ενεργά να παρακάμψει τις κυρώσεις. Για τον λόγο αυτόν πρέπει να διπλασιάσουμε τις προσπάθειές μας για την αντιμετώπιση της καταστρατήγησης των μέτρων και να ζητήσουμε ακόμη στενότερη συνεργασία από τους γείτονές μας. Ο απεσταλμένος της ΕΕ για τις κυρώσεις κ. David O’Sullivan συνεχίζει τις επαφές του με καίριες τρίτες χώρες για την καταπολέμηση της καταστρατήγησης. Τα πρώτα απτά αποτελέσματα είναι ήδη ορατά. Σε ορισμένες χώρες εφαρμόζονται συστήματα παρακολούθησης, ελέγχου και παρεμπόδισης των επανεξαγωγών. Σε συνεργασία με τους ομοϊδεάτες εταίρους μας, συμφωνήσαμε επίσης έναν κατάλογο κοινών ειδών υψηλής προτεραιότητας που υπόκεινται σε κυρώσεις, στα οποία οι επιχειρήσεις θα πρέπει να επιδεικνύουν ιδιαίτερη δέουσα επιμέλεια και τα οποία δεν πρέπει να επανεξάγονται στη Ρωσία από τρίτες χώρες. Επιπλέον, εντός της ΕΕ, έχουμε επίσης καταρτίσει κατάλογο κρίσιμων οικονομικά αγαθών που υπόκεινται σε κυρώσεις, για τα οποία οι επιχειρήσεις και οι τρίτες χώρες θα πρέπει να επαγρυπνούν ιδιαίτερα.

Περισσότερες πληροφορίες

Σύνδεσμος προς τα συχνά ερωτήματα 

Σύνδεσμος προς την Επίσημη Εφημερίδα

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις κυρώσεις

The European Commission is committed to personal data protection.  Any personal data is processed in line with Regulation (EC) 2018/1725. All personal information processed by the Directorate-General for Communication / European Commission Representations is treated accordingly. If you do not work for a media organisation, you are welcome to contact the EU through Europe Direct in writing or by calling 00 800 6 7 8 9 10 11.

Athanasios ATHANASIOU

Press Officer / Political Reporter

cid:image002.gif@01DA7FAE.3D1256A0

European Commission

Representation in Cyprus

EU House, 30  Vyronos Avenue, 1096 Nicosia

Tel: +357 22 81 75 76 Mob: +357 99 363753

Twitter: @aathans

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *