Skip to content

Erasmus+ και COVID-19: το ΕΚ ζητά περισσότερη στήριξη και ξεκάθαρες οδηγίες

  • Αποζημίωση για έκτακτες δαπάνες και ευέλικτη εφαρμογή κανόνων
  • Οι σπουδαστές δεν πρέπει να «χάσουν» το ακαδημαϊκό έτος
  • Οι Ευρωπαίοι εθελοντές μπορούν να συνεισφέρουν στην αντιμετώπιση της κρίσης του COVID-19

Οι 165.000 σπουδαστές στα προγράμματα Erasmus+ την τρέχουσα περίοδο και οι 5.000 ευρωπαίοι εθελοντές χρειάζονται διαβεβαιώσεις για την αποζημίωση τους και τη διατήρηση της θέσης τους.

Σε επιστολή προς την επίτροπο Mariya Gabriel την Τετάρτη, τα μέλη της επιτροπής του ΕΚ για τον Πολιτισμό και την Παιδεία επισημαίνουν ότι η τρέχουσα επικοινωνία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και οι διαφορετικές προσεγγίσεις και η έλλειψη πληροφόρησης από εθνικές αρχές, δεν παρέχουν τη βεβαιότητα ότι τα επιπλέον έξοδα θα επιστραφούν και ότι θα διατηρηθούν οι θέσεις των σπουδαστών που συμμετέχουν στα προγράμματα ανταλλαγής Erasmus+ αλλά και όσων συμμετέχουν στο Ευρωπαϊκό Σώμα Αλληλεγγύης.

Ζητούν επίσης την παροχή στήριξης στους σπουδαστές, ώστε να διασφαλιστεί πως δεν θα «χαθεί» το ακαδημαϊκό έτος, καθώς και ότι θα μπορέσουν να αποκτήσουν τις απαραίτητες ακαδημαϊκές μονάδες μέσω διδασκαλίας από απόσταση.

Οι εθελοντές της ΕΕ πρέπει να διατηρήσουν τη θέση τους και να συμμετάσχουν σε εθνικές δομές στήριξης

Στην επιστολή τους, οι ευρωβουλευτές καλούν επίσης την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διασφαλίσει ότι οι συμμετέχοντες στο Ευρωπαϊκό Σώμα Αλληλεγγύης θα διατηρήσουν τη θέση τους ως εθελοντές για την προγραμματισμένη διάρκεια της σύμβασής τους, ακόμα και αν αυτή έχει ανασταλεί. Θα είναι επομένως σε θέση να ολοκληρώσουν την εθελοντική τους υπηρεσία, χωρίς τον κίνδυνο απώλειας οικογενειακού εισοδήματος, όπως το βοήθημα για παιδιά, που συνδέεται με την εθελοντική τους δράση.

Επίσης, προτείνουν τον επαναπροσδιορισμό των εθελοντικών δραστηριοτήτων των συμμετεχόντων στο Ευρωπαϊκό Σώμα Αλληλεγγύης, των οποίων η δραστηριότητα έχει ανασταλεί, όπως για παράδειγμα την αξιοποίηση τους σε εθνικές δομές στήριξης για την αντιμετώπιση της πανδημίας του COVID-19.

Τέλος, οι ευρωβουλευτές ζητούν «ξεκάθαρες πολιτικές με σαφή επικοινωνία και εφαρμογή σε όλα τα κράτη μέλη», τονίζοντας ότι άνθρωποι και οργανισμοί που επηρεάζονται από την κρίση «ανησυχούν βαθιά» και «χρειάζεται να νοιώσουν πως η Επιτροπή είναι στο πλευρό τους».

«Η φουρνιά του 2020 μας χρειάζεται»

«Καλούμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να στηρίξει άμεσα όλους τους συμμετέχοντες σε προγράμματα εκπαίδευσης, πολιτισμού και νεολαίας. Αυτό σημαίνει συνεργασία με εθνικές αρχές, πανεπιστήμια, τεχνικές σχολές, σχολεία, οργανισμούς νεολαίας και εθελοντικές οργανώσεις για να διασφαλιστεί ότι οι συμμετέχοντες είναι ασφαλείς και έχουν λάβει βοήθεια για την επιστροφή τους στο σπίτι όπου αυτό είναι απαραίτητο.

Σημαίνει επίσης την παροχή εγγυήσεων ότι επιπλέον έξοδα θα καλυφθούν, ότι οι κανονισμοί του προγράμματος θα εφαρμοστούν με ευελιξία και ότι οι θέσεις των εθελοντών στο Ευρωπαϊκό Σώμα Αλληλεγγύης ή των σπουδαστών Erasmus+ θα διατηρηθούν» δήλωσε η Sabine Verheyen (ΕΛΚ, Γερμανία), πρόεδρος της επιτροπής του ΕΚ για τον Πολιτισμό και την Παιδεία.

«Έχουμε καθήκον να διασφαλίσουμε ότι όσοι έχουν εγγραφεί στα προγράμματά μας λαμβάνουν τη βοήθεια και την υποστήριξη που χρειάζονται. Η φουρνιά του 2020 μας χρειάζεται», επεσήμανε.

Σχετικές πληροφορίες

Αυτή τη στιγμή, 165.000 άνθρωποι από όλη την Ευρώπη συμμετέχουν σε προγράμματα ανταλλαγής Erasmus+ και ακόμα 5.000 στα εθελοντικά προγράμματα του Ευρωπαϊκού Σώματος Αλληλεγγύης.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ενημερώσει ότι οι αρχές των κρατών μελών που συντονίζουν τα προγράμματα μπορούν να επικαλεστούν ρήτρες ανωτέρας βίας για να καταστεί δυνατή η καταβολή επιχορηγήσεων όταν συντομεύουν ή διακόπτονται οι ανταλλαγές, για να επιτρέψουν την αναβολή των δραστηριοτήτων και την κάλυψη εκτάκτων δαπανών.

Κύπρος

Αναφορικά με τη Βασική Δράση 1 του Προγράμματος Erasmus+, που αφορά στη Μαθησιακή Κινητικότητα Ατόμων για σκοπούς Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, ο τομέας που έχει επηρεαστεί από τα περιοριστικά μέτρα περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο τομέα, είναι ο τομέας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Υπολογίζεται ότι 300 περίπου φοιτητές και απόφοιτοι, παραμένουν αυτή τη στιγμή στο εξωτερικό στις χώρες φιλοξενίας τους. Ένα ποσοστό των φοιτητών που παραμένουν στο εξωτερικό εξακολουθεί να παρακολουθεί  μαθήματα εξ’ αποστάσεως και ένα μικρότερο ποσοστό φοιτητών και αποφοίτων που έχουν διακινηθεί για σκοπούς πρακτικής άσκησης εργάζεται διαδικτυακά, όπου αυτό είναι εφικτό. Σε ό,τι αφορά στις κινητικότητες εκπαιδευτικών στα πλαίσια της σχολικής εκπαίδευσης και εκπαιδευτών/εκπαιδευομένων στα πλαίσια της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και της εκπαίδευσης ενηλίκων, έχουν ακυρωθεί όλες οι προγραμματισμένες κινητικότητες για τους επόμενους μήνες. Ωστόσο, αναμένεται ότι οι κινητικότητες αυτές που ως επί το πλείστον είναι συμμετοχές σε σεμινάρια επιμόρφωσης ή πρακτική άσκηση των εκπαιδευομένων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε χώρους εργασίας, θα πραγματοποιηθούν μόλις εξομαλυνθεί η κατάσταση. Σημειώνεται ότι η πλειοψηφία των δικαιούχων της Βασικής Δράσης 1 έχουν αιτηθεί παράταση των σχεδίων τους προκειμένου να πραγματοποιήσουν τις κινητικότητες  που ακυρώθηκαν/αναβλήθηκαν σε μεταγενέστερο στάδιο και κατ’ επέκταση για να έχουν όσο το δυνατόν καλύτερη απορρόφηση του κονδυλίου που τους έχει δοθεί.

Σε ό,τι αφορά τα Σχέδια Βασικής Δράσης 2, τα οποία αφορούν τις Συμπράξεις μεταξύ σχολείων ή Στρατηγικές Συμπράξεις μεταξύ διαφόρων οργανισμών, έχει δοθεί προτεραιότητα στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που εντοπίζονται σε Σχέδια που πρόκειται να λήξουν εντός του 2020 και επηρεάζονται από τα περιοριστικά μέτρα. Σε σχέση με τα Σχέδια Ανάπτυξης Καινοτομίας που ανήκουν στην κατηγορία αυτή, οι πλείστοι δικαιούχοι δήλωσαν την πρόθεσή τους να παραταθεί η περίοδος υλοποίησης των Σχεδίων τους για περίοδο 3 μηνών. Ως προς τα Σχέδια που αφορούν Συμπράξεις Ανταλλαγών μεταξύ Σχολείων, τα οποία συντονίζονται από κυπριακά σχολεία, η συντριπτική πλειοψηφία αυτών αιτήθηκε παράταση της περιόδου υλοποίησης για 6 μήνες. Γενικότερα, δεν υπάρχει πρόθεση για οριστική ακύρωση δραστηριοτήτων, εφόσον – μέσω της παράτασης του χρονικού διαστήματος υλοποίησης των Σχεδίων – δίνεται η δυνατότητα για επαναπρογραμματισμό τους σε φυσικό πλαίσιο. Μία μικρή μερίδα δικαιούχων που έχει αποφασίσει να μην ζητήσει παράταση εξετάζει το ενδεχόμενο να υλοποιήσει διαδικτυακά τις δραστηριότητές της, στην περίπτωση που δεν καταστεί εφικτό να υλοποιηθούν με φυσική παρουσία εντός του προκαθορισμένου χρονικού διαστήματος.

Σύνδεσμοι 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *