Skip to content

Η ΕΕ βελτίωσε τις πρακτικές ενοικίασης αυτοκινήτων για χάρη των καταναλοτών

Κάνατε ποτέ ηλεκτρονική κράτηση αυτοκινήτου και όταν φτάσατε στο γραφείο ενοικιάσεων διαπιστώσατε ότι έπρεπε να πληρώσετε περισσότερα;

Κάνατε ποτέ ηλεκτρονική κράτηση αυτοκινήτου και όταν φτάσατε στο γραφείο ενοικιάσεων διαπιστώσατε ότι έπρεπε να πληρώσετε περισσότερα; Πέρυσι, αυτό συνέβη σε 2.000 καταναλωτές στην Ευρώπη, που το κατήγγειλαν στα ευρωπαϊκά κέντρα καταναλωτών, τα οποία βοηθούν τους καταναλωτές όταν ταξιδεύουν ή πραγματοποιούν αγορές σε άλλες χώρες.

Μετά από μια μεγάλη αύξηση του αριθμού των καταγγελιών για θέματα ενοικίασης αυτοκινήτων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι εθνικές αρχές προστασίας των καταναλωτών συνεργάστηκαν με τις πέντε κορυφαίες εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων.

Σήμερα, οι αρχές αποφάσισαν να ολοκληρώσουν αυτή τη φάση συνεργασίας για την επιβολή της νομοθεσίας. Οι αρχές είναι ικανοποιημένες από τις αλλαγές που επέφεραν οι πέντε κορυφαίες εταιρείες του κλάδου, Avis, Europcar, Enterprise, Hertz και Sixt στις εμπορικές πρακτικές τους, οι οποίες συμμορφώνονται πλέον με τους κανόνες της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών. Επίσης, η ευρωπαϊκή εμπορική ένωση Leaseurope, η οποία βοήθησε στη διοργάνωση της δράσης από την πλευρά του κλάδου, αναπτύσσει περαιτέρω τις κατευθυντήριες γραμμές τους για το σύνολο του κλάδου ενοικίασης αυτοκινήτων.

Η επίτροπος Δικαιοσύνης, Καταναλωτών και Ισότητας των Φύλων, κ. Vĕra Jourová, δήλωσε: «Σήμερα είναι μια εξαιρετική ημέρα για τους Ευρωπαίους καταναλωτές. Εργαστήκαμε εντατικά μαζί με τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων για να εξασφαλίσουμε ότι οι πολίτες σε όλη την ΕΕ θα μπορούν να ενοικιάζουν ένα αυτοκίνητο και να τυγχάνουν δίκαιης μεταχείρισης, ανεξάρτητα από το πού στην ΕΕ ενοικιάζουν το αυτοκίνητο. Ευχαριστώ τις εθνικές αρχές προστασίας καταναλωτών για την εξαίρετη εργασία τους και τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων για τη συνεργασία τους. Οι καταναλωτές ανά την Ευρώπη μπορούν πλέον να απολαμβάνουν τα δικαιώματά τους και να προστατευτούν καλύτερα ».

Χάρη σε αυτόν τον διάλογο με τις εθνικές αρχές προστασίας καταναλωτών, ο οποίος δρομολογήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπό τη διεύθυνση της αρχής ανταγωνισμού και αγορών του ΗΒ, οι καταναλωτές θα ωφεληθούν από τους παρακάτω όρους:

  • Το συνολικό κόστος κράτησης θα περιλαμβάνει όλες τις αναπόφευκτες χρεώσεις. Για παράδειγμα, όταν σε ορισμένες χώρες η χρήση χειμερινών ελαστικών είναι υποχρεωτική από τον νόμο, το κόστος αυτό θα περιλαμβάνεται στην αναγγελθείσα («headline») βασική τιμή.
  • Περιγραφή των βασικών υπηρεσιών ενοικίασης σε απλή γλώσσα. Στους καταναλωτές θα παρέχονται σαφείς πληροφορίες σχετικά με τα βασικά χαρακτηριστικά της ενοικίασης (αριθμός συμπεριλαμβανόμενων χιλιομέτρων, πολιτική καυσίμων, απαιτήσεις καταβολής εγγύησης, κ.λπ.).
  • Σαφείς πληροφορίες σχετικά με την πρόσθετη ασφάλιση. Στους καταναλωτές θα παρέχονται οι τιμές και οι λεπτομέρειες προαιρετικών πρόσθετων επιλογών, ιδίως σχετικά με την παραίτηση από ασφαλιστικά προϊόντα που μειώνουν το ποσό συμμετοχής που πρέπει να καταβληθεί σε περίπτωση ζημιάς. Το τι καλύπτεται από την παραίτηση στη βασική τιμή ενοικίασης και σε κάθε πρόσθετη ασφάλιση θα πρέπει να καθορίζεται σαφώς προτού ο καταναλωτής αγοράσει τα εν λόγω προϊόντα.
  • Διαφανείς πολιτικές για τα καύσιμα. Στους καταναλωτές θα δίνεται πάντα η δυνατότητα να παραλάβουν το αυτοκίνητο με γεμάτο το ρεζερβουάρ και να το επιστρέψουν γεμάτο.

Όσον αφορά τις ζημιές:

  • Σαφείς διαδικασίες επιθεώρησης των οχημάτων. Στους καταναλωτές θα παρέχονται αιτιολόγηση και αποδεικτικά στοιχεία για τυχόν ζημιά, προτού καταβάλουν τη σχετική πληρωμή.
  • Δίκαιες διαδικασίες χειρισμού των ζημιών. Στους καταναλωτές δίνεται η δυνατότητα να αμφισβητήσουν τυχόν υλικές ζημιές προτού καταβάλουν τη σχετική πληρωμή.

Επόμενα βήματα

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μαζί με τις εθνικές αρχές προστασίας καταναλωτών θα συνεχίσουν να παρακολουθούν στενά τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων. Η Επιτροπή θα επικεντρωθεί ιδίως στις πρακτικές των λοιπών παραγόντων της αγοράς, όπως μεσάζοντες και άλλες εταιρείες ενοικίασης. Όλοι οι παράγοντες της αγοράς θα πρέπει να προσφέρουν το ίδιο επίπεδο διαφάνειας όσον αφορά τις υπηρεσίες και το κόστος.

Ιστορικό

Η Επιτροπή, οι ευρωπαϊκές αρχές προστασίας των καταναλωτών και οι πέντε μεγαλύτερες εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων – οι οποίες αντιπροσωπεύουν τα δύο τρίτα του συνόλου των εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων στην ΕΕ – ξεκίνησαν διάλογο το 2014, αφότου τα ευρωπαϊκά κέντρα προστασίας καταναλωτών έλαβαν μεγάλο αριθμό καταγγελιών από τουρίστες σε όλη την ΕΕ (βλ. IP/15/5334).Οι πέντε μεγαλύτερες εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων Avis, Europcar, Enterprise, Hertz και Sixt έχουν πλέον αλλάξει και βελτιώσει τις εμπορικές πρακτικές τους, τους όρους σύμβασης και τις εσωτερικές πολιτικές τους στο πλαίσιο του εν λόγω διαλόγου, ενώ πλέον ολοκληρώθηκε και η εφαρμογή των εν λόγω αλλαγών.

Ο αριθμός των καταγγελιών για τον κλάδο ενοικίασης αυτοκινήτων διπλασιάστηκε μεταξύ 2010 και 2016, ενώ ο συνολικός αριθμός καταγγελιών που δέχθηκαν τα ευρωπαϊκά κέντρα προστασίας καταναλωτών αυξήθηκε μόνο κατά δύο τρίτα. Το 2012 αναφέρθηκαν περίπου 1.050 περιστατικά, το 2014 1.750 και το 2016 πάνω από 2.000. Αυτά τα στοιχεία για τις ευρέως διαδεδομένες προβληματικές πρακτικές στον κλάδο της ενοικίασης αυτοκινήτων που διαπίστωσαν τα ευρωπαϊκά κέντρα προστασίας καταναλωτών οδήγησαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ζητήσει από τις εθνικές αρχές επιβολής του νόμου, υπό την καθοδήγηση της αρχής ανταγωνισμού και αγορών του ΗΒ, να δράσουν από κοινού σε επίπεδο ΕΕ και να απαιτήσουν από τον κλάδο ενοικίασης αυτοκινήτων να συμμορφωθεί καλύτερα με την νομοθεσία της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών.

Ο κανονισμός της ΕΕ για τη συνεργασία όσον αφορά την προστασία των καταναλωτών συγκεντρώνει τις εθνικές αρχές προστασίας καταναλωτών σε ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο επιβολής της νομοθεσίας, μέσω του οποίου η εθνική αρχή μιας χώρας της ΕΕ μπορεί να επικοινωνήσει με την ομόλογή της σε μια άλλη χώρα της ΕΕ για να συντονίσουν τις δράσεις τους όσον αφορά την αντιμετώπιση διαδεδομένων προβλημάτων σχετικά με την προστασία των καταναλωτών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διευκολύνει το έργο αυτό.

___________________________________________________________________________________________________________

Ο Πίτερ από την Κολωνία νοίκιασε ένα αυτοκίνητο για τις διακοπές με την οικογένειά του στην Νίκαια. Οδηγώντας, πέρασε πάνω από έναν μικρό βράχο και, κατά την επιστροφή του, ενημέρωσε σχετικά την εταιρεία ενοικίασης. Δεν υπήρχε εμφανής ζημιά στο όχημα. Ο Πίτερ θεώρησε ότι το θέμα είχε λήξει, αλλά σύντομα ανακάλυψε ότι στην πιστωτική του κάρτα είχαν χρεωθεί πάνω από 600 ευρώ. Διαμαρτυρήθηκε αμέσως. Αλλά η εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων επέμενε ότι ο Πίτερ έπρεπε να πληρώσει, χωρίς να του εξηγήσει ότι η βασική υπηρεσία ενοικίασης που του είχε προσφερθεί δεν κάλυπτε τη ζημιά κάτω από το αυτοκίνητο, καθώς αυτό περιλαμβανόταν μόνο στα ψιλά γράμματα. Ο Πίτερ επικοινώνησε με το ευρωπαϊκό κέντρο προστασίας καταναλωτών στη Γερμανία.

Πλέον, οι πέντε κορυφαίες εταιρείες ενοικίασης πρέπει να ενημερώνουν με σαφήνεια τους καταναλωτές σχετικά με το τι καλύπτεται από τη βασική υπηρεσία ενοικίασης αυτοκινήτου, ιδίως όσον αφορά τις ζημιές που δεν καλύπτονται ή για τις οποίες θα χρειαζόταν πρόσθετη ασφάλιση. Επίσης, η εταιρεία ενοικίασης θα πρέπει να επιδείξει στον Πίτερ το τιμολόγιο επισκευής ή μια δίκαιη εκτίμηση κόστους επισκευής, προτού τον χρεώσει με το κόστος αυτό.

______________________________________________________________________________________________

 

Περισσότερες πληροφορίες

Αναζήτηση ενός ευρωπαϊκού κέντρου προστασίας καταναλωτών στη χώρα σας

Έκθεση για τα 10 χρόνια του ευρωπαϊκού κέντρου προστασίας καταναλωτών

Πολιτική της ΕΕ για τους καταναλωτές – επιβολή

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *