Η Επιτροπή προωθεί την Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων με μέτρα για την κινητοποίηση κεφαλαίων ασφαλιστών και τραπεζών για το μέλλον της Ευρώπης
[Η είδηση αυτή μεταφράστηκε με αυτόματη μετάφραση. Επιστροφή στην αρχική γλώσσα Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν μπορεί να εγγυηθεί την ακρίβεια των μεταφράσεων αυτών και δεν μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνη σε περίπτωση σφαλμάτων. Περισσότερες πληροφορίες για την αυτόματη μετάφραση]
Η Επιτροπή ενέκρινε σήμερα δύο μέτρα για τη στήριξη του ουσιαστικού ρόλου που διαδραματίζουν οι θεσμικοί επενδυτές, όπως οι τράπεζες και οι ασφαλιστές, στη χρηματοδότηση της οικονομίας της ΕΕ.
Τα μέτρα αυτά υλοποιούν τον χάρτη πορείας που καθορίζεται στη στρατηγική για την Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων (SIU) και συμβάλλουν στους ευρύτερους στόχους της ΕΕ για τη στήριξη των ιδιωτικών επενδύσεων, τη βελτίωση της ολοκλήρωσης της κεφαλαιαγοράς και την ενίσχυση της μακροπρόθεσμης ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης, προς όφελος των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών της ΕΕ.
Αποσκοπούν στην τόνωση των επενδύσεων μετοχικού κεφαλαίου από τράπεζες και ασφαλιστές, μεταξύ άλλων όταν οι επενδύσεις αυτές πραγματοποιούνται παράλληλα με δημόσιους φορείς —όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή οι εθνικές αναπτυξιακές τράπεζες.
Τροποποιήσεις των κανόνων Φερεγγυότητα II
Ο ευρωπαϊκός ασφαλιστικός τομέας διαχειρίζεται περιουσιακά στοιχεία ύψους περίπου 10 τρισεκατομμυρίων ευρώ και αποτελεί βασικό θεσμικό επενδυτή.
Οι τροποποιήσεις του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού «Φερεγγυότητα ΙΙ» ενθαρρύνουν τις μακροπρόθεσμες επενδύσεις μέσω της ενίσχυσης της επενδυτικής ικανότητας των ασφαλιστών. Αυτό θα τους επιτρέψει να διαθέσουν περισσότερα κεφάλαια για τη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας, διατηρώντας παράλληλα την ευρωστία του νομικού πλαισίου και την προστασία των αντισυμβαλλομένων. Για παράδειγμα, ο κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμός περιλαμβάνει ειδική μεταχείριση των μακροπρόθεσμων επενδύσεων μετοχικού κεφαλαίου από ασφαλιστές για την ενθάρρυνση της χρηματοδότησης των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων και τη διευκόλυνση της πρόσβασής τους σε σταθερά, μακροπρόθεσμα κεφάλαια, μεταξύ άλλων μέσω ιδιωτικών κεφαλαίων και επιχειρηματικών κεφαλαίων.
Για τη στήριξη των στρατηγικών προτεραιοτήτων της ΕΕ, όπως η πράσινη και η ψηφιακή μετάβαση ή τα έργα ασφάλειας και άμυνας, θεσπίζεται επίσης νέα προτιμησιακή μεταχείριση για τις επενδύσεις μετοχικού κεφαλαίου των ασφαλιστών στο πλαίσιο νομοθετικών προγραμμάτων στα οποία περιλαμβάνονται δημόσιες επιδοτήσεις και εγγυήσεις. Η ευθυγράμμιση με τους τραπεζικούς κανόνες σχετικά με τα νομοθετικά προγράμματα όσον αφορά τα κριτήρια επιλεξιμότητας διασφαλίζει ασφάλεια δικαίου και προβλεψιμότητα τόσο για τους δημόσιους όσο και γιατους ιδιώτες επενδυτές.
Η επανεξέταση του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού Φερεγγυότητα II καταργεί επίσης το περιττό κόστος προληπτικής εποπτείας για τους ασφαλιστές όταν επενδύουν σε τιτλοποιήσεις. Πρόκειται για ένα από τα τέσσερα παραδοτέα στο πλαίσιο της δέσμης τιτλοποιήσεων που εγκρίθηκε τον Ιούνιο του 2025 με στόχο την αναζωογόνηση της αγοράς τιτλοποιήσεων της ΕΕ.
Οι τροποποιήσεις του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού «Φερεγγυότητα II» θα διατηρήσουν την ικανότητα των ασφαλιστών να προσφέρουν μακροπρόθεσμες ασφαλίσεις ζωής και συνταξιοδοτικά προϊόντα, καθιστώντας το πλαίσιο προληπτικής εποπτείας πιο ευνοϊκό για τις μακροπρόθεσμες ασφαλιστικές δραστηριότητες που βασίζονται σε εγγυήσεις. Ορισμένα είδη ασφαλιστηρίων συμβολαίων ζωής έχουν επενδυτικό στόχο, βοηθώντας τους πολίτες να έχουν καλύτερες αποδόσεις στις αποταμιεύσεις τους και να βελτιώσουν την οικονομική τους ευημερία.
Η επανεξέταση σημειώνει επίσης τον διοικητικό φόρτο με τον εξορθολογισμό των απαιτήσεων υποβολής εκθέσεων και γνωστοποίησης, την εξάλειψη των επικαλύψεων με άλλους κανόνες της ΕΕ και τη θέσπιση μεγαλύτερης αναλογικότητας για τους ασφαλιστές με απλά επιχειρηματικά μοντέλα.
Νομοθετικά προγράμματα στο πλαίσιο του κανονισμού για τις κεφαλαιακές απαιτήσεις
Η ανακοίνωση που εκδόθηκε σήμερα παρέχει καθοδήγηση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι τράπεζες μπορούν να επωφεληθούν από ευνοϊκότερη προληπτική μεταχείριση βάσει του κανονισμού για τις κεφαλαιακές απαιτήσεις (ΚΚΑ) όταν επενδύουν σε μετοχικό κεφάλαιο μέσω νομοθετικών προγραμμάτων — διαρθρωμένων δημόσιων επενδυτικών προγραμμάτων που θεσπίζονται βάσει του ενωσιακού ή του εθνικού δικαίου. Τα προγράμματα αυτά, τα οποία συνδυάζουν δημόσια στήριξη (όπως εγγυήσεις ή από κοινού επενδύσεις) με ιδιωτική χρηματοδότηση και σαφείς μηχανισμούς εποπτείας, στηρίζουν τομείς ζωτικής σημασίας για την ανταγωνιστικότητα και την ασφάλεια της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων των καθαρών τεχνολογιών, της ψηφιακής καινοτομίας και της άμυνας.
Αποσαφηνίζοντας τον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζεται το σχετικό άρθρο 133 παράγραφος 5 του ΚΚΑ, οι κατευθυντήριες γραμμές προωθούν τη συνεπή και διαφανή εφαρμογή σε ολόκληρη την ενιαία αγορά. Οι τράπεζες που επενδύουν στο πλαίσιο επιλέξιμων νομοθετικών προγραμμάτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζουν χαμηλότερη κεφαλαιακή επιβάρυνση σε αυτά τα ανοίγματα, αντικατοπτρίζοντας τον μειωμένο κίνδυνο που διατρέχουν, διατηρώντας παράλληλα ισχυρές εποπτικές διασφαλίσεις και χρηματοπιστωτική σταθερότητα.
Η πρωτοβουλία αυτή διευκολύνει την πρόσβαση των εταιρειών της ΕΕ σε χρηματοδότηση με ίδια κεφάλαια. Αποτελεί επίσης σημαντικό βήμα προς μια πιο ολοκληρωμένη και διαφοροποιημένη κεφαλαιαγορά της ΕΕ — σύμφωνα με τους στόχους που ορίζονται στον Προσανατολισμό της Ανταγωνιστικότητας και το ευρύτερο επενδυτικό θεματολόγιο της Επιτροπής στο πλαίσιο της SIU.
Η Επιτροπή έχει δημιουργήσει δημόσιο μητρώο νομοθετικών προγραμμάτων, το οποίο είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο της ΓΔ FISMA.
Ιστορικό
Τον Μάρτιο του 2025 η Επιτροπή εξέδωσε την ανακοίνωση σχετικά με την Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων (SIU), στην οποία καθορίζεται ένα ολοκληρωμένο θεματολόγιο για την εμβάθυνση των κεφαλαιαγορών της Ευρώπης και την κινητοποίηση περισσότερων ιδιωτικών κεφαλαίων για τη στήριξη των προτεραιοτήτων της ΕΕ. Τα μέτρα που εγκρίθηκαν σήμερα —η κατ’ εξουσιοδότηση πράξη «Φερεγγυότητα II» και η ανακοίνωση σχετικά με τα νομοθετικά προγράμματα στο πλαίσιο του ΚΚΑ— αποτελούν μέρος των παραδοτέων στο πλαίσιο της παρούσας πρωτοβουλίας.
Επόμενα βήματα
Η τροποποιητική κατ’ εξουσιοδότηση πράξη «Φερεγγυότητα II» υπόκειται σε έλεγχο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο για μέγιστη περίοδο τριών μηνών. Η περίοδος αυτή μπορεί να παραταθεί κατά τρεις μήνες κατόπιν αιτήματος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ή του Συμβουλίου.
Οι τροποποιήσεις του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού «Φερεγγυότητα II» θα εφαρμοστούν ταυτόχρονα με την οδηγία (ΕΕ) 2025/2, δηλαδή από τις 30 Ιανουαρίου 2027.
Για περισσότερες πληροφορίες
Πρόταση τροποποίησης του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού Φερεγγυότητα II
Ερωτήσεις και απαντήσεις σχετικά με τα νομοθετικά προγράμματα στο πλαίσιο του ΚΚΑ
Ανακοίνωση σχετικά με τα νομοθετικά προγράμματα στο πλαίσιο του ΚΚΑ
Δημόσιο μητρώο νομοθετικών προγραμμάτων βάσει του ΚΚΑ
Δηλώσεις
Τα σημερινά μέτρα σηματοδοτούν ένα σημαντικό βήμα της Ένωσης Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων. Αναγνωρίζουν τον ουσιαστικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν οι θεσμικοί επενδυτές, όπως οι τράπεζες και οι ασφαλιστικές εταιρείες, για τη στήριξη των παραγωγικών επενδύσεων και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς μας. Ο κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμός Φερεγγυότητα ΙΙ θα βοηθήσει περαιτέρω τις ασφαλιστικές εταιρείες να παρέχουν μακροπρόθεσμη χρηματοδότηση στην πραγματική οικονομία, συμπεριλαμβανομένης της χρηματοδότησης με ίδια κεφάλαια, η οποία είναι ζωτικής σημασίας για να μπορέσουν οι νέες και καινοτόμες επιχειρήσεις να αναπτυχθούν και να καινοτομήσουν. Διευκρινίζουμε επίσης τον τρόπο με τον οποίο οι τράπεζες και οι ασφαλιστές μπορούν να επενδύουν από κοινού με τον δημόσιο τομέα σε στρατηγικές προτεραιότητες της ΕΕ, όπως η καθαρή τεχνολογία, η βιοτεχνολογία, η τεχνητή νοημοσύνη, η άμυνα και η ασφάλεια, στο πλαίσιο νομοθετικών προγραμμάτων. Τα μέτρα μας αφορούν τη στοχευμένη διευκόλυνση και όχι την ανεξέλεγκτη ανάληψη κινδύνων. Με την απελευθέρωση της οικονομικής ανάπτυξης, θα συμβάλουν επίσης στο να καταστεί το χρηματοπιστωτικό μας σύστημα πιο ανταγωνιστικό και ανθεκτικό.
Μαρία Λουίς Αλμπουκέρκε, επίτροπος Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών και Ένωσης Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων
Τίθεται σε ισχύ η αναβαθμισμένη εμπορική συμφωνία ΕΕ-Ουκρανίας
[Η είδηση αυτή μεταφράστηκε με αυτόματη μετάφραση. Επιστροφή στην αρχική γλώσσα Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν μπορεί να εγγυηθεί την ακρίβεια των μεταφράσεων αυτών και δεν μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνη σε περίπτωση σφαλμάτων. Περισσότερες πληροφορίες για την αυτόματη μετάφραση]
Από σήμερα, η ΕΕ και η Ουκρανία θα επωφεληθούν από ένα ενισχυμένο, σταθερό, δίκαιο και μόνιμο εμπορικό πλαίσιο, με την έναρξη ισχύος της σφαιρικής και σε βάθος ζώνης ελεύθερων συναλλαγών ΕΕ-Ουκρανίας (DCFTA). Η αναβαθμισμένη DCFTA παρέχει πρόσθετη, αμοιβαία επωφελή ελευθέρωση του εμπορίου, λαμβάνοντας παράλληλα πλήρως υπόψη την ευαισθησία ορισμένων γεωργικών τομέων της ΕΕ. Αποτυπώνει με πολύ απτό τρόπο την αταλάντευτη δέσμευση της ΕΕ να στηρίξει την Ουκρανία. Ταυτόχρονα, περιορίζει τις εισαγωγές ευαίσθητων γεωργικών προϊόντων της ΕΕ σε σύγκριση με τα επίπεδα στο πλαίσιο των αυτόνομων εμπορικών μέτρων, κατοχυρώνει μια ισχυρή νέα ρήτρα διασφάλισης και προβλέπει την ευθυγράμμιση των ουκρανικών και των ενωσιακών προτύπων παραγωγής.
Η DCFTA θα στηρίξει τη μακροπρόθεσμη οικονομική ασφάλεια και τις σταθερές εμπορικές σχέσεις και για τα δύο μέρη, συμβάλλοντας παράλληλα στη σταδιακή ενσωμάτωση της Ουκρανίας στην ενιαία αγορά της ΕΕ.
Η αναβαθμισμένη συμφωνία διαρθρώνεται γύρω από τρεις βασικούς πυλώνες:
- Ενισχυμένες εμπορικές ροές: επιτυγχάνει ισορροπία μεταξύ της παροχής σαφούς πλαισίου κανόνων για τη στήριξη του κρίσιμου εμπορίου της Ουκρανίας με την ΕΕ, λαμβάνοντας παράλληλα πλήρως υπόψη τις ευαισθησίες των γεωργικών τομέων και των ενδιαφερόμενων μερών της ΕΕ, σταθμίζοντας προσεκτικά τα διαφορετικά επίπεδα πρόσβασης στην αγορά για συγκεκριμένα προϊόντα. Για τα πιο ευαίσθητα είδη, όπως η ζάχαρη, τα πουλερικά, τα αυγά, το σιτάρι, ο αραβόσιτος και το μέλι, υπάρχουν μόνο μέτριες αυξήσεις σε σύγκριση με την αρχική DCFTA. Για άλλα προϊόντα, έχουν γίνει βελτιώσεις προς όφελος και των δύο πλευρών, με βάση τις συμπληρωματικές αγορές μας. Τέλος, για ορισμένα μη ευαίσθητα προϊόντα, συμφωνήθηκε πλήρης ελευθέρωση.
- Ευθυγραμμισμένα πρότυπα παραγωγής: η νέα πρόσβαση στην αγορά εξαρτάται από τη σταδιακή ευθυγράμμιση της Ουκρανίας με τα πρότυπα παραγωγής της ΕΕ, όπως η καλή μεταχείριση των ζώων, η χρήση φυτοφαρμάκων και κτηνιατρικών φαρμάκων. Η Ουκρανία αναμένεται να υποβάλλει κάθε χρόνο έκθεση σχετικά με την πρόοδό της στο θέμα αυτό. Η προσέγγιση αυτή συνάδει με τη λογική της διαδικασίας προσχώρησης της Ουκρανίας στην ΕΕ και την υιοθέτηση του κεκτημένου της ΕΕ.
- Μια ισχυρή ρήτρα διασφάλισης: μπορεί να ενεργοποιηθεί μηχανισμός διασφάλισης που θα επιτρέπει τη θέσπιση κατάλληλων μέτρων σε περίπτωση που οι εισαγωγές προϊόντων που καλύπτονται από την πρόσθετη ελευθέρωση προκαλέσουν σοβαρές δυσκολίες σε οποιοδήποτε από τα μέρη. Στην περίπτωση της ΕΕ, η αξιολόγηση μιας πιθανής διαταραχής μπορεί να γίνει στο επίπεδο ενός ή περισσότερων κρατών μελών.
Και οι δύο πλευρές συμφώνησαν επίσης να διερευνήσουν μέτρα για να βοηθήσουν τους Ουκρανούς εξαγωγείς να φτάσουν στις παραδοσιακές αγορές τους σε τρίτες χώρες, παρέχοντας έτσι πρόσθετες εμπορικές ευκαιρίες για την Ουκρανία και συμβάλλοντας στην παγκόσμια επισιτιστική ασφάλεια.
Ιστορικό
Η συμφωνία σύνδεσης μεταξύ της ΕΕ και της Ουκρανίας, συμπεριλαμβανομένης μιας σφαιρικής και σε βάθος ζώνης ελεύθερων συναλλαγών, αποτέλεσε αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ 2007 και 2011 και υπεγράφη στις 21 Μαρτίου και στις 27 Ιουνίου 2014. Η DCFTA κατάργησε τη συντριπτική πλειονότητα όλων των δασμών, ιδίως για τα βιομηχανικά προϊόντα.
Μετά την εισβολή πλήρους κλίμακας της Ρωσίας στην Ουκρανία, η ΕΕ χορήγησε στην Ουκρανία διευκολύνσεις του εμπορίου και έκτακτα μέσα που προσφέρουν υψηλό επίπεδο μονομερούς ελευθέρωσης σε ετήσια βάση με τη μορφή ATM. Τα μέτρα αυτά ίσχυαν από τις 4 Ιουνίου 2022 και ανανεώθηκαν δύο φορές έως τη λήξη τους στις 5 Ιουνίου 2025, μετά την οποία τέθηκαν σε ισχύ μεταβατικά μέτρα. Μαζί με τις λωρίδες αλληλεγγύης, τα ΑΤΜ εγκρίθηκαν στο πλαίσιο των σημαντικών διαταραχών που προκλήθηκαν από τον πόλεμο και ενάντια στη γενική τάση μείωσης του εμπορίου της Ουκρανίας συνολικά.
Η Επιτροπή στόχευε σταθερά στην επίτευξη συμφωνίας για πιο μακροπρόθεσμη αμοιβαία δασμολογική ελευθέρωση με την Ουκρανία βάσει του άρθρου 29 της συμφωνίας σύνδεσης ΕΕ-Ουκρανίας, διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη μετάβαση σε ένα νέο πλαίσιο στο οποίο όλες οι εμπορικές ρυθμίσεις ενσωματώνονται στο καθεστώς DCFTA.
Στις 30 Ιουνίου, η ΕΕ και η Ουκρανία κατέληξαν σε κατ’ αρχήν συμφωνία για την αναθεώρηση της DCFTA, ανοίγοντας τον δρόμο για τη σημερινή αναβάθμιση. Στις 13 Οκτωβρίου, το Συμβούλιο εξουσιοδότησε την Επιτροπή να επανεξετάσει την DCFTA με την Ουκρανία σε αυτή τη βάση· και στις 14 Οκτωβρίου η Επιτροπή και η Ουκρανία ενέκριναν επίσημα την απόφαση επανεξέτασης της συμφωνίας, με το αναβαθμισμένο κείμενο να τίθεται σήμερα σε ισχύ.
Για περισσότερες πληροφορίες
Συμφωνία σύνδεσης ΕΕ-Ουκρανίας
Εμπορικές σχέσεις ΕΕ-Ουκρανίας
Ενημερωτικό δελτίο – Η αλληλεγγύη της ΕΕ προς την Ουκρανία με μια ματιά
Επίσκεψη του Επιτρόπου Serafin στην Ελλάδα
[Η είδηση αυτή μεταφράστηκε με αυτόματη μετάφραση. Επιστροφή στην αρχική γλώσσα Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν μπορεί να εγγυηθεί την ακρίβεια των μεταφράσεων αυτών και δεν μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνη σε περίπτωση σφαλμάτων. Περισσότερες πληροφορίες για την αυτόματη μετάφραση]
Στο πλαίσιο της περιοδείας του στα κράτη μέλη για διαβούλευση σχετικά με τον ευρωπαϊκό μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό, ο επίτροπος Προϋπολογισμού, Καταπολέμησης της Απάτης και Δημόσιας Διοίκησης, κ. Piotr Serafin, θα βρίσκεται Πέμπτη και Παρασκευή στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο της περιοδείας, ο Επίτροπος συναντάται με τις δημόσιες αρχές και τους δικαιούχους χρηματοδότησης της ΕΕ, για να αναλύσει τον αντίκτυπο του προϋπολογισμού της ΕΕ στις ευρωπαϊκές περιφέρειες και να ανταλλάξει απόψεις σχετικά με τις προτάσεις για το νέο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο (ΠΔΠ).
Αύριο, ο Επίτροπος κ. Serafin θα συναντηθεί με τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, και θα ακολουθήσει επίσκεψη στην επέκταση του μετρό του Πειραιά μαζί με τον κ. Νίκο Παπαθανάση, αναπληρωτή υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, καθώς και τον κ. Κωνσταντίνο Κυρανάκη, αναπληρωτή υπουργό Υποδομών και Μεταφορών και τον κ. Νικόλαο Ταχιάο, αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών. Σε αυτό το πρώτο μέρος της αποστολής, ο επίτροπος κ. Serafin θα εξετάσει τον τρόπο με τον οποίο οι πρωτοβουλίες που υποστηρίζονται από την ΕΕ βελτιώνουν τη ζωή και συμβάλλουν στην περιφερειακή ανάπτυξη σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Αργότερα μέσα στη μέρα, ο Επίτροπος κ. Serafin θα μεταβεί στη Βουλή των Ελλήνων, όπου θα συναντηθεί με την Επιτροπή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, ενώ θα ακολουθήσει συνάντηση με τον Αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Κωνσταντίνο Χατζηδάκη. Η επίσκεψή του την Πέμπτη θα ολοκληρωθεί στο Μουσείο της Ακρόπολης, η κατασκευή του οποίου συγχρηματοδοτήθηκε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Την Παρασκευή, ο Επίτροπος θα συναντηθεί με τον Υπουργό Οικονομικών κ. Κυριάκο Πιερακάκη, όπου θα έχει την ευκαιρία να ανταλλάξει απόψεις σχετικά με το επόμενο ΠΔΠ.
(Για περισσότερες πληροφορίες: Balazs Ujvari — Τηλ.: + 32 2 295 45 78· Isabel Otero Barderas — Τηλ.: + 32 2 296 69 25)
Νέα μέτρα για την απελευθέρωση της πρόσβασης σε δεδομένα από τις μεγαλύτερες διαδικτυακές πλατφόρμες για τη στήριξη της έρευνας
[Η είδηση αυτή μεταφράστηκε με αυτόματη μετάφραση. Επιστροφή στην αρχική γλώσσα Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν μπορεί να εγγυηθεί την ακρίβεια των μεταφράσεων αυτών και δεν μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνη σε περίπτωση σφαλμάτων. Περισσότερες πληροφορίες για την αυτόματη μετάφραση]
Από σήμερα, οι νέοι κανόνες στο πλαίσιο της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες θα επιτρέψουν στους ερευνητές να αποκτήσουν άνευ προηγουμένου πρόσβαση σε δεδομένα πολύ μεγάλων επιγραμμικών πλατφορμών για τη μελέτη των κοινωνικών επιπτώσεων που απορρέουν από τα συστήματα των πλατφορμών. Η πρόσβαση αυτή είναι πλέον δυνατή μετά την έναρξη ισχύος της κατ’ εξουσιοδότηση πράξης για την πρόσβαση σε δεδομένα.
Τα μέτρα θα επιτρέψουν σε ειδικευμένους ερευνητές να ζητήσουν πρόσβαση σε δεδομένα που δεν ήταν διαθέσιμα στο παρελθόν από πολύ μεγάλες επιγραμμικές πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης. Τα δεδομένα των πλατφορμών αποτελούν βασικό στοιχείο για την κατανόηση των πιθανών συστημικών κινδύνων που απορρέουν, για παράδειγμα, από τα συστήματα συστάσεων. Θα συμβάλει επίσης στην αντιμετώπιση κινδύνων όπως η διάδοση παράνομου περιεχομένου και οι χρηματοοικονομικές απάτες. Ως εκ τούτου, εξασφάλιση ασφαλέστερης διαδικτυακής εμπειρίας για τους χρήστες και, κυρίως, για τους ανηλίκους.
Παράλληλα με τη δημιουργία ευκαιριών για νέες μελέτες, τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν επίσης διασφαλίσεις για την προστασία των συμφερόντων των εταιρειών. Για να αποκτήσουν πρόσβαση στα δεδομένα των πλατφορμών, οι ερευνητές θα πρέπει να υποβληθούν σε αυστηρή αξιολόγηση που θα διενεργείται από τους συντονιστές ψηφιακών υπηρεσιών, τις εθνικές αρχές που είναι αρμόδιες για την εφαρμογή της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες. Εάν οι ερευνητές πληρούν όλα τα κριτήρια που προβλέπονται από τον νόμο και εάν τα ερευνητικά έργα είναι σημαντικά για τη μελέτη συστημικών κινδύνων, συμπεριλαμβανομένης της διάδοσης παράνομου περιεχομένου ή αρνητικών επιπτώσεων στην ψυχική υγεία, στο πλαίσιο της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες, οι πλατφόρμες υποχρεούνται εκ του νόμου να συμμορφώνονται με τα αιτήματα δεδομένων που λαμβάνουν. Οι συντονιστές ψηφιακών υπηρεσιών συνεργάζονται ήδη για να διασφαλίσουν ότι οι αιτήσεις πρόσβασης σε δεδομένα θα αξιολογούνται ομοιόμορφα σε όλα τα κράτη μέλη και σε εύθετο χρόνο.
Η κ. Henna Virkkunen, εκτελεστική αντιπρόεδρος αρμόδια για την τεχνολογική κυριαρχία, την ασφάλεια και τη δημοκρατία, δήλωσε: «Η δημιουργία ασφαλέστερου επιγραμμικού περιβάλλοντος ξεκινά με τη μελέτη των κινδύνων. Με τους κανόνες της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες, οι ανεξάρτητοι ερευνητές θα είναι πλέον σε θέση να μελετήσουν νέα δεδομένα από διαδικτυακές πλατφόρμες. Η κατανόηση των δυνητικών κινδύνων που μπορούν να ενέχουν οι επιγραμμικές πλατφόρμες για τους χρήστες τους αποτελεί ένα ακόμη βήμα για τη διασφάλιση της λογοδοσίας των πλατφορμών.»
(Για περισσότερες πληροφορίες: Thomas Regnier — Τηλ.: + 32 2 299 10 99· Patricia Poropat — Τηλ.: + 32 2 298 04 85)