Έρευνα του Ευρωβαρόμετρου δείχνει ότι το ευρώ και ο μηχανισμός ανάκαμψης και ανθεκτικότητας εξακολουθούν να απολαμβάνουν ευρεία δημόσια στήριξη
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Ευρωβαρόμετρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η δημόσια στήριξη για το ευρώ παραμένει πολύ ισχυρή. Σύμφωνα με την έρευνα, το 79% όσων απάντησαν πιστεύει ότι το ευρώ είναι καλό για την ΕΕ και το 69% πιστεύει ότι είναι καλό για τη χώρα τους.
Επιπλέον, τα αποτελέσματα δείχνουν υψηλό επίπεδο στήριξης του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, του μέσου που βρίσκεται στο επίκεντρο του NextGenerationEU. Η μεγάλη πλειονότητα όσων απάντησαν (70%) υποστηρίζει την ιδέα ενός σχεδίου ανάκαμψης που θα στηρίζει όλα τα κράτη μέλη, υπό την προϋπόθεση ότι θα πραγματοποιήσουν πράσινες, ψηφιακές και κοινωνικές επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις.
Η έρευνα συγκέντρωσε επίσης τις απόψεις των πολιτών για θέματα που σχετίζονται με τα κέρματα και τα τραπεζογραμμάτια του ευρώ. Σύμφωνα με την έρευνα, το 66% όσων απάντησαν τάχθηκε υπέρ της κατάργησης των κερμάτων του 1 και των 2 λεπτών, ποσοστό που καταδεικνύει υψηλό και σταθερό επίπεδο στήριξης, με την απόλυτη πλειοψηφία σε όλες τις χώρες της ευρωζώνης να υποστηρίζει την εν λόγω κατάργηση.
Η έρευνα του Ευρωβαρόμετρου διεξήχθη μέσω συνεντεύξεων με πάνω από 18.600 άτομα από τα 19 κράτη μέλη της ευρωζώνης, μεταξύ 2 και 9 Οκτωβρίου 2023. Τα πλήρη αποτελέσματα της έρευνας είναι διαθέσιμα εδώ.
(Για περισσότερες πληροφορίες: Veerle Nuyts — Τηλ.: + 32 229 96302· Marajke Slomka — Τηλ.: + 32 229 82613)
Το 2022 ήταν η δεύτερη χειρότερη χρονιά όσον αφορά τις δασικές πυρκαγιές και αποτελεί μια προειδοποίηση σχετικά με την κλιματική αλλαγή
Το 2022 κάηκαν σχεδόν 9.000.000 στρέμματα γης στην ΕΕ, σύμφωνα με τη νέα έκθεση για τις δασικές πυρκαγιές στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική το 2022, η οποία δημοσιεύτηκε σήμερα από το Κοινό Κέντρο Ερευνών της Επιτροπής. Αυτή η έκταση ισούται περίπου με το μέγεθος της Κορσικής. Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφόρησης για τις Δασικές Πυρκαγιές (EFFIS), το 2022 είναι η δεύτερη χειρότερη χρονιά από το 2000, με το 2017 να είναι η χειρότερη, καθώς τότε είχαν καεί 13.000.000 στρέμματα γης. Η έκθεση δημοσιεύθηκε στο πλαίσιο της σημερινής παρουσίασης από την Επιτροπή μιας πρότασης για την παρακολούθηση των δασών, η οποία θα καλύψει τα υφιστάμενα κενά πληροφόρησης όσον αφορά τα ευρωπαϊκά δάση και θα δημιουργήσει μια βάση γνώσεων για τα δάση (σχετικό δελτίο Τύπου είναι διαθέσιμο εδώ).
Για τρίτη συνεχή χρονιά, πρωτοφανείς δασικές πυρκαγιές προκάλεσαν σημαντικές περιβαλλοντικές και οικονομικές ζημίες στην ΕΕ και είχαν ως τραγικό αποτέλεσμα την απώλεια ανθρώπινων ζωών. Ενώ οι περισσότερες πυρκαγιές (96%) προκαλούνται από ανθρώπους, η κατάσταση επιδεινώνεται λόγω του αυξημένου κινδύνου πυρκαγιάς που οφείλεται στην κλιματική αλλαγή. Οι πυρκαγιές έπληξαν επίσης τόπους του δικτύου Natura 2000, που αποτελούν το απόθεμα βιοποικιλότητας της ΕΕ, με το 43% περίπου της συνολικής καμένης έκτασης (περίπου 3.650.000 στρέμματα από τα 9.000.000 στρέμματα που κάηκαν) να αφορά περιοχές του δικτύου Natura 2000. Το 2022, η συνολική επιφάνεια των καμένων εκτάσεων σε προστατευόμενες περιοχές του δικτύου Natura 2000 ήταν η μεγαλύτερη που καταγράφηκε τα τελευταία δέκα χρόνια.
Η έκθεση προειδοποιεί για τις επιπτώσεις της υπερθέρμανσης του πλανήτη τα επόμενα χρόνια, καθώς οι θερμοκρασίες αυξάνονται και οι ξηρασίες γίνονται εντονότερες σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Χάρη στα μέτρα πρόληψης που θέσπισαν η ΕΕ και τα κράτη μέλη της, αλλά και χάρη στην ενίσχυση των επιχειρήσεων πυρόσβεσης και της ετοιμότητας των υπηρεσιών αντιμετώπισης των πυρκαγιών, ο αριθμός των θυμάτων το 2022 ήταν περιορισμένος. Τα στοιχεία για το 2023 δείχνουν ότι οι δασικές πυρκαγιές έχουν ήδη κάψει περίπου 5.000.000 στρέμματα χερσαίων εκτάσεων στην ΕΕ μέχρι στιγμής. Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στο σχετικό δελτίο Τύπου.
(Για περισσότερες πληροφορίες: Johannes Bahrke — Τηλ.: + 32 2 295 86 15· Flore Boutier — Τηλ.: + 32 2 296 60 43)
Η Επιτροπή προτείνει ολοκληρωμένη παρακολούθηση για τη βελτίωση της ανθεκτικότητας των ευρωπαϊκών δασών
Η Επιτροπή προτείνει έναν κανονισμό για την παρακολούθηση των δασών, ο οποίος θα καλύψει τα υφιστάμενα κενά πληροφόρησης όσον αφορά τα ευρωπαϊκά δάση και θα δημιουργήσει μια ολοκληρωμένη βάση γνώσεων για τα δάση, ώστε να μπορέσουν τα κράτη μέλη, οι ιδιοκτήτες και οι διαχειριστές δασών να βελτιώσουν την ανταπόκρισή τους στις αυξανόμενες πιέσεις που ασκούνται στα δάση και να ενισχύσουν την ανθεκτικότητά τους.
Τα δάση αποτελούν καίριο σύμμαχο στη μάχη για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και της απώλειας βιοποικιλότητας και είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη των αγροτικών περιοχών και της βιοοικονομίας. Δυστυχώς, τα ευρωπαϊκά δάση υφίστανται πολλές και διαφορετικές πιέσεις, που σχετίζονται μεταξύ άλλων με την κλιματική αλλαγή και τη μη βιώσιμη ανθρώπινη δραστηριότητα.
Η καλύτερη παρακολούθηση θα καταστήσει δυνατή τη λήψη μέτρων για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας των δασών απέναντι σε διασυνοριακές απειλές από επιβλαβείς οργανισμούς, ξηρασίες και δασικές πυρκαγιές που επιδεινώνονται από την κλιματική αλλαγή, θα επιτρέψει την ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών μοντέλων, όπως η ανθρακοδεσμευτική γεωργία, και θα στηρίξει τη συμμόρφωση με τη συμφωνηθείσα νομοθεσία της ΕΕ. Τέλος, θα συμβάλει στην ενίσχυση της ικανότητας των δασών να επιτελούν τις πολλαπλές ζωτικής σημασίας περιβαλλοντικές και κοινωνικοοικονομικές λειτουργίες τους, συμπεριλαμβανομένου του ρόλου τους ως φυσικών καταβοθρών άνθρακα.
Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στο διαδίκτυο:
Παρακολουθήστε τη ζωντανή συνέντευξη Τύπου των Επιτρόπων κ. Σινκέβιτσιους και κ. Χούκστρα στο EbS.
Αποδοτικότερα οικιακά στεγνωτήρια ρούχων προς όφελος των καταναλωτών της ΕΕ και για την προστασία του περιβάλλοντος
Η Επιτροπή ενέκρινε σήμερα νέους κανόνες της ΕΕ για τον οικολογικό σχεδιασμό και την ενεργειακή επισήμανση με σκοπό τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας των οικιακών στεγνωτηρίων ρούχων και τη διευκόλυνση της επισκευής τους. Οι καταναλωτές θα δουν όφελος στο πορτοφόλι τους, καθώς θα μειωθούν οι λογαριασμοί ενέργειας και θα παραταθεί η διάρκεια ζωής των εν λόγω συσκευών.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, με βάση τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις, μόνο τα πλέον αποδοτικά στεγνωτήρια ρούχων θα επιτρέπεται να διατίθενται στην αγορά της ΕΕ τα επόμενα χρόνια. Από την 1η Ιουλίου 2025, οι καταναλωτές της ΕΕ θα μπορούν να διαμορφώνουν τις αγοραστικές τους επιλογές βάσει μιας αναθεωρημένης ενεργειακής ετικέτας. Η κλίμακα ενεργειακής απόδοσης A έως G αναπροσαρμόζεται, ώστε η κατηγορία Α να ισχύει μόνο για τα καλύτερα προϊόντα. Οι κατασκευαστές που διαθέτουν προϊόντα στην αγορά της ΕΕ θα πρέπει να συμμορφώνονται με τα κριτήρια βιωσιμότητας, σύμφωνα με τα οποία υποχρεούνται να διατηρούν ανταλλακτικά για να τα διαθέτουν στους καταναλωτές και τους επισκευαστές. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα στους πολίτες να επισκευάζουν τις οικιακές συσκευές αντί να τις πετούν ως απορρίμματα, σύμφωνα με τους στόχους μας για την προώθηση ενός πιο κυκλικού οικονομικού μοντέλου.
Η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των συσκευών θα εξοικονομήσει 2,8 δισ. ευρώ για τους καταναλωτές. Τα μέτρα αυτά θα οδηγήσουν σε εκτιμώμενη σωρευτική εξοικονόμηση ενέργειας 15 TWh, καθώς και σε μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 1,7 εκατομμύρια τόνους ισοδυνάμου CO2 έως το 2040. Η εξοικονόμηση ενέργειας ισοδυναμεί περίπου με την ετήσια κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας σχεδόν 2,6 εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι σημερινοί κανόνες εγκρίθηκαν μετά από εκτενή διαβούλευση και κατόπιν ενδελεχούς ελέγχου από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη. Θα δημοσιευθούν στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ τις προσεχείς εβδομάδες και οι κατασκευαστές θα έχουν στη διάθεσή τους περίπου 18 μήνες για να προετοιμαστούν για την έναρξη ισχύος αυτών των νέων διατάξεων. Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες εδώ.
(Για περισσότερες πληροφορίες: Tim McPhie — Τηλ.: + 32 2 295 86 02· Giulia Bedini — Τηλ.: + 32 2 295 86 61· Ana Crespo Parrondo — Τηλ.: + 32 2 298 13 25)
Η Επιτροπή λαμβάνει το τρίτο αίτημα της Ελλάδας για δάνεια ύψους 1,85 δισ. ευρώ στο πλαίσιο του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας
Το τρίτο αίτημα της Ελλάδας για πληρωμή στο πλαίσιο του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (ΜΑΑ) αφορά τον στόχο χορήγησης δανείων του ΜΑΑ ύψους 3,5 δισ. ευρώ από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και εμπορικές τράπεζες σε τελικούς αποδέκτες, για τη στήριξη ιδιωτικών επενδύσεων που σχετίζονται με τομείς όπως η πράσινη και η ψηφιακή μετάβαση και η καινοτομία. Η Ελλάδα υποβάλλει το εν λόγω αίτημα πληρωμής νωρίτερα από το καθορισμένο χρονοδιάγραμμα, γεγονός που αντικατοπτρίζει την ταχύτερη από το αναμενόμενο απορρόφηση των δανείων από τον ιδιωτικό τομέα στην Ελλάδα. Το σημερινό αίτημα συμπληρώνει το αίτημα της Ελλάδας για επιχορηγήσεις ύψους 1,72 δισ. ευρώ, το οποίο αξιολογείται επί του παρόντος από την Επιτροπή.
Η Επιτροπή ενέκρινε χθες την αναθεώρηση του συνολικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Ελλάδας. Το αναθεωρημένο σχέδιο θα χρηματοδοτηθεί με 18,2 δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις και 17,7 δισ. ευρώ σε δάνεια. Το εν λόγω αναθεωρημένο ποσό δανείων περιλαμβάνει τα πρόσθετα δάνεια ύψους 5 δισ. ευρώ που ζήτησε η Ελλάδα στο πλαίσιο του αναθεωρημένου σχεδίου της. Οι πληρωμές στο πλαίσιο του ΜΑΑ βασίζονται στις επιδόσεις και εξαρτώνται από την υλοποίηση εκ μέρους της Ελλάδας των επενδύσεων και των μεταρρυθμίσεων που περιγράφονται στο ελληνικό σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.
Η Επιτροπή θα αξιολογήσει τώρα το αίτημα και στη συνέχεια θα αποστείλει στην Οικονομική και Δημοσιονομική Επιτροπή του Συμβουλίου την προκαταρκτική αξιολόγησή της σχετικά με την εκπλήρωση από την Ελλάδα του απαιτούμενου στόχου για την εν λόγω πληρωμή.
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία των αιτημάτων πληρωμής στο πλαίσιο του ΜΑΑ είναι διαθέσιμες στις σχετικές ερωταπαντήσεις και σχετικά με το ελληνικό σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας εδώ.
(Για περισσότερες πληροφορίες: Veerle Nuyts — Τηλ.: + 32 2 299 63 02· Saul Goulding- Τηλ.: + 32 229-64735)
Δήλωση της Προέδρου φον ντερ Λάιεν σχετικά με τη συμφωνία μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς για την απελευθέρωση ομήρων και την παύση των εχθροπραξιών
Χαιρετίζω θερμά τη συμφωνία που επιτεύχθηκε για την απελευθέρωση 50 ομήρων και την παύση των εχθροπραξιών. Κάθε ημέρα που αυτές οι μητέρες και τα παιδιά είναι όμηροι τρομοκρατών είναι αδικαιολόγητη. Μοιράζομαι κι εγώ τη χαρά των οικογενειών που θα μπορέσουν σύντομα να αγκαλιάσουν και πάλι τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Και είμαι ιδιαίτερα ευγνώμων σε όλους όσοι εργάστηκαν άοκνα μέσω της διπλωματικής οδού τις τελευταίες εβδομάδες για την επίτευξη αυτής της συμφωνίας. Καλώ την τρομοκρατική οργάνωση Χαμάς να απελευθερώσει αμέσως όλους τους ομήρους και να τους επιτρέψει να επιστρέψουν στην πατρίδα τους με ασφάλεια.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να αξιοποιήσει αυτή την παύση των εχθροπραξιών, ώστε να αυξηθεί η ανθρωπιστική στήριξη στη Γάζα. Ζήτησα από τον Επίτροπο κ. Γιάνες Λέναρτσιτς να αποστείλει περαιτέρω εφόδια στη Γάζα το συντομότερο δυνατόν για την ανακούφιση της ανθρωπιστικής κρίσης στην περιοχή.
Άσκηση κυβερνοασφάλειας της ΕΕ για την προαγωγή της συνεργασίας και την προώθηση ελεύθερων και δίκαιων εκλογών στην ΕΕ
Τα θεσμικά όργανα της ΕΕ διοργάνωσαν σήμερα άσκηση κυβερνοασφάλειας με σκοπό την αξιολόγηση και την ενίσχυση των τρεχουσών μεθόδων εργασίας ενόψει των εκλογών του 2024. Οι εθνικοί εταίροι και οι εταίροι της ΕΕ δοκίμασαν τα σχέδιά τους για την αντιμετώπιση κρίσεων και πιθανούς τρόπους αντιμετώπισης ενδεχόμενων περιστατικών κυβερνοασφάλειας που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις ευρωεκλογές.
Η άσκηση αυτή αποτελεί μέρος των μέτρων που εφαρμόζει η Ευρωπαϊκή Ένωση για να διασφαλίσει τη διεξαγωγή ελεύθερων και δίκαιων εκλογών τον Ιούνιο του 2024. Πραγματοποιήθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και διοργανώθηκε από τις υπηρεσίες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον Οργανισμό της ΕΕ για την Κυβερνοασφάλεια (ENISA). Η άσκηση αυτή αφενός έδωσε στους συμμετέχοντες τη δυνατότητα να ανταλλάξουν εμπειρίες και βέλτιστες πρακτικές, αφετέρου θα τους βοηθήσει να ενισχύσουν την ικανότητά τους όσον αφορά την αντιμετώπιση περιστατικών κυβερνοασφάλειας, καθώς και να συμβάλουν στην επικαιροποίηση των υφιστάμενων κατευθυντήριων γραμμών και ορθών πρακτικών σχετικά με την κυβερνοασφάλεια της τεχνολογίας που χρησιμοποιείται στην εκλογική διαδικασία.
Στην άσκηση, που διοργανώθηκε για δεύτερη φορά, συμμετείχαν εκπρόσωποι των εθνικών εκλογικών αρχών και των εθνικών αρχών κυβερνοασφάλειας, καθώς και παρατηρητές από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την ομάδα αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών στην πληροφορική για τα θεσμικά και λοιπά όργανα και τους οργανισμούς της EE (CERT-EE) και τον Οργανισμό της ΕΕ για την Κυβερνοασφάλεια (ENISA). Μολονότι την κύρια ευθύνη για την προστασία της ακεραιότητας των εκλογών φέρουν τα κράτη μέλη της ΕΕ, η άσκηση αυτή συνέβαλε στη βελτίωση της κοινής τους ετοιμότητας κατά την αντιμετώπιση πιθανών κυβερνοαπειλών και άλλων υβριδικών απειλών, καθώς και της ικανότητάς τους να αναπτύσσουν ταχέως και να διατηρούν αντίληψη της κατάστασης σε εθνικό και ενωσιακό επίπεδο σε περίπτωση σοβαρού περιστατικού κυβερνοασφάλειας.
Όλα είναι έτοιμα για να εξασφαλιστεί ότι οι Ευρωπαίοι πολίτες μπορούν να έχουν εμπιστοσύνη στην εκλογική διαδικασία της ΕΕ. Οι κίνδυνοι που απειλούν τις εκλογές μπορούν να λάβουν διάφορες μορφές, από τη χειραγώγηση των πληροφοριών και την παραπληροφόρηση έως τις κυβερνοεπιθέσεις που θέτουν σε κίνδυνο τις υποδομές.
Με βάση διάφορα σενάρια που παρουσιάζουν πιθανές κυβερνοαπειλές και κυβερνοπεριστατικά, η άσκηση έδωσε στους συμμετέχοντες τη δυνατότητα:
- να εμβαθύνουν τις γνώσεις τους σχετικά με το επίπεδο των κρίσιμων πτυχών των ευρωεκλογών, συμπεριλαμβανομένης της αξιολόγησης του επιπέδου ευαισθητοποίησης άλλων ενδιαφερόμενων μερών (π.χ. πολιτικά κόμματα, οργανώσεις προεκλογικών εκστρατειών και προμηθευτές σχετικού εξοπλισμού ΤΠ)·
- να ενισχύσουν τη συνεργασία μεταξύ των αρμόδιων αρχών σε εθνικό επίπεδο [συμπεριλαμβανομένων των εκλογικών αρχών και άλλων σχετικών φορέων και οργανισμών, όπως οι αρχές κυβερνοασφάλειας, οι ομάδες αντιμετώπισης περιστατικών ασφάλειας σε υπολογιστές (CSIRT), οι αρχές προστασίας δεδομένων (ΑΠΔ), οι αρχές που ασχολούνται με ζητήματα παραπληροφόρησης κ.λπ.], καθώς και σε επίπεδο ΕΕ, όπως οι υπηρεσίες της Επιτροπής που είναι αρμόδιες για την επιβολή της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες·
- να εξακριβώσουν την υφιστάμενη ικανότητα των κρατών μελών της ΕΕ να αξιολογούν επαρκώς τους κινδύνους που σχετίζονται με την κυβερνοασφάλεια των ευρωεκλογών, να αναπτύσσουν άμεσα αντίληψη της κατάστασης και να συντονίζουν την επικοινωνία με το κοινό·
- να δοκιμάσουν τα υφιστάμενα σχέδια διαχείρισης κρίσεων, καθώς και τις σχετικές διαδικασίες πρόληψης, εντοπισμού, διαχείρισης και αντιμετώπισης κυβερνοεπιθέσεων και υβριδικών απειλών, συμπεριλαμβανομένων των εκστρατειών παραπληροφόρησης·
- να προσδιορίσουν κάθε άλλο πιθανό κενό, καθώς και τα κατάλληλα μέτρα μετριασμού του κινδύνου τα οποία θα πρέπει να εφαρμοστούν πριν από τις εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Για περισσότερες πληροφορίες
Δηλώσεις
Οι εκλογές και οι εκστρατείες εκτυλίσσονται όλο και περισσότερο στον ψηφιακό χώρο, κάτι το οποίο προσφέρει πολλές ευκαιρίες, αλλά δημιουργεί επίσης κινδύνους· πρέπει να είμαστε έτοιμοι να προστατεύσουμε τις υποδομές μας από κυβερνοεπιθέσεις που προέρχονται από το εσωτερικό και από το εξωτερικό της ΕΕ. Οι επικείμενες ευρωεκλογές θα αποτελέσουν σημαντική δοκιμασία στην οποία δεν πρέπει να αποτύχουμε. Η καλύτερη άμυνά μας είναι η ανταλλαγή γνώσεων και η συνεργασία σε ολόκληρη την ΕΕ.
κ. Βιέρα Γιούροβα, αντιπρόεδρος για θέματα αξιών και διαφάνειας – 21/11/2023
Οι κυβερνοεπιθέσεις και η παραπληροφόρηση αποτελούν απειλή για τη δημοκρατία. Είναι αναμενόμενο κακόβουλοι παράγοντες να θέσουν επίσης στο στόχαστρό τους τις εκλογές, προσπαθώντας να βλάψουν την αξιοπιστία των δημοκρατικών μας θεσμών. Είναι πολύ σημαντικό τα θεσμικά όργανα και τα κράτη μέλη της ΕΕ να διαφυλάξουν την εμπιστοσύνη στην ακεραιότητα και τη νομιμότητα των ευρωεκλογών, κάτι που προϋποθέτει συνεργασία με σκοπό την ενίσχυση της κυβερνοανθεκτικότητάς μας ενόψει των ευρωεκλογών του 2024.
κ. Τιερί Μπρετόν, επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς – 21/11/2023
Η ψηφιοποίηση αποφέρει τεράστια οφέλη και υπόσχεται ένα καλύτερο αύριο. Όμως συνεπάγεται και ορισμένες απειλές, όπως οι κυβερνοεπιθέσεις που μπορούν να υπονομεύσουν τη διεξαγωγή ελεύθερων και δίκαιων εκλογών. Οι εκλογές πρέπει να βασίζονται σε ορθές πληροφορίες και γεγονότα. Πρέπει να μην είμαστε αφελείς και να επαγρυπνούμε — ιδίως ενόψει των ευρωεκλογών του επόμενου έτους.
κ. Ντιντιέ Ρεντέρς, επίτροπος Δικαιοσύνης – 21/11/2023
Ολοκληρώνεται η επανεξέταση της βοήθειας της ΕΕ στην Παλαιστίνη από την Επιτροπή
Η Επιτροπή δημοσίευσε σήμερα τα αποτελέσματα της επανεξέτασης της τρέχουσας χρηματοδοτικής συνδρομής της ΕΕ προς την Παλαιστίνη, η οποία ανακοινώθηκε δύο ημέρες μετά την τρομοκρατική επίθεση της Χαμάς κατά του Ισραήλ στις 7 Οκτωβρίου.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, τόνισε: «H ΕΕ είναι ο μεγαλύτερος διεθνής χορηγός βοήθειας στον παλαιστινιακό λαό. Μετά τα τρομερά γεγονότα της 7ης Οκτωβρίου, κατέστη αναγκαίο να επανεξετάσουμε προσεκτικά τη χρηματοδοτική μας βοήθεια. Η επανεξέταση επιβεβαίωσε την αποτελεσματικότητα των υφιστάμενων διασφαλίσεων. Τώρα συνεχίζονται οι προσπάθειες για τον σχεδιασμό της μελλοντικής μας στήριξης προς τον παλαιστινιακό λαό ενόψει της μεταβαλλόμενης και ρευστής κατάστασης.»
Η επανεξέταση έδειξε ότι οι έλεγχοι και οι υφιστάμενες διασφαλίσεις της Επιτροπής —που έχουν ενισχυθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια— λειτουργούν ικανοποιητικά, ενώ δεν έχουν βρεθεί μέχρι σήμερα στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι έχουν εκτραπεί χρήματα για μη προβλεπόμενους σκοπούς.
Η επανεξέταση ακολούθησε προσέγγιση δύο σταδίων. Ο πρώτος επιχειρησιακός έλεγχος πραγματοποιήθηκε για να αξιολογηθεί αν είναι εφικτή η υλοποίηση των έργων υπό το πρίσμα της νέας κατάστασης στην περιοχή. Στο πλαίσιο αυτού του σταδίου, κατά την επανεξέταση προσδιορίστηκε κατάλογος μη εφικτών έργων ύψους 75,6 εκατ. ευρώ, τα οποία θα επαναπρογραμματιστούν για τη στήριξη των Παλαιστινίων υπό το πρίσμα των νέων προτεραιοτήτων που θα προσδιοριστούν επιτόπου. Πρόκειται κυρίως για μεγάλα έργα υποδομής, στα οποία περιλαμβάνονται το έργο «Φυσικό αέριο για τη Γάζα», η μονάδα αφαλάτωσης της Γάζας και η πρόσβαση στις υπηρεσίες ύδρευσης, η υλοποίηση των οποίων δεν είναι εφικτή στις σημερινές συνθήκες.
Στο πλαίσιο του δεύτερου σταδίου, η Επιτροπή διενήργησε εκτίμηση κινδύνου, για την οποία ζητήθηκε από όλους τους εταίρους υλοποίησης να παράσχουν πληροφορίες σχετικά με τους μηχανισμούς ελέγχου που εφαρμόζουν. Στην τρέχουσα κατάσταση, η Επιτροπή προσδιόρισε ορισμένα πρόσθετα μέτρα, όπως η συμπερίληψη σχετικών συμβατικών ρητρών κατά της υποκίνησης σε όλες τις νέες συμβάσεις και η διασφάλιση της παρακολούθησης της αυστηρής εφαρμογής τους ανά πάσα στιγμή, ιδίως μέσω της παρακολούθησης των δικαιούχων από τρίτους.
Ενώ ζητούνται πρόσθετες πληροφορίες από όλους τους δικαιούχους επιχορηγήσεων και τους οργανισμούς που αξιολογούνται κατά πυλώνες, προκειμένου να αξιολογηθεί αν χρειάζονται πιθανές προσαρμογές, θα εξακολουθήσει να παρέχεται συνεχής στήριξη στους οργανισμούς που έχουν παράσχει τις διευκρινίσεις που ζητήθηκαν και διαβεβαιώσεις σχετικά με τις ισχύουσες διασφαλίσεις, ιδίως τους οργανισμούς των κρατών μελών της ΕΕ και τα διεθνή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Οι δικαιούχοι κατά των οποίων διατυπώθηκαν ισχυρισμοί για υποκίνηση μίσους και βίας μετά τα γεγονότα της 7ης Οκτωβρίου 2023 κλήθηκαν να σχολιάσουν τους ισχυρισμούς που διατυπώθηκαν εναντίον τους. Πρόκειται κυρίως για δύο έργα με οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών. Οι πληρωμές θα διεκπεραιωθούν μόλις παρασχεθούν ικανοποιητικές διευκρινίσεις, σύμφωνα με τον δημοσιονομικό κανονισμό.
Ιστορικό
Στην επανεξέταση συμπεριλήφθηκε ολόκληρο το αναπτυξιακό χαρτοφυλάκιο, συμπεριλαμβανομένων των προγραμμάτων στήριξης του παλαιστινιακού πληθυσμού, της Παλαιστινιακής Αρχής, της Υπηρεσίας Αρωγής και Έργων των Ηνωμένων Εθνών για τους Παλαιστίνιους (UNRWA), καθώς και σχετικών προγραμμάτων άλλων υπηρεσιών της Επιτροπής, όπως το Erasmus +. Δεν συμπεριλήφθηκε η ανθρωπιστική βοήθεια προς τον παλαιστινιακό λαό.
Στόχος αυτής της επανεξέτασης ήταν καταρχάς να διασφαλιστεί ότι, στις νέες συνθήκες που επικρατούν, καμία χρηματοδότηση από την ΕΕ δεν επιτρέπει έμμεσα σε οποιαδήποτε τρομοκρατική οργάνωση να πραγματοποιεί επιθέσεις κατά του Ισραήλ· κατά δεύτερον, να διασφαλιστεί ο πλήρης σεβασμός της νομοθεσίας και της πολιτικής της ΕΕ, καθώς και να αποτραπεί η πιθανή κατάχρηση της χρηματοδότησης της ΕΕ για την υποκίνηση μίσους και βίας· και κατά τρίτον, να αξιολογηθεί αν θα πρέπει να προσαρμοστούν τα προγράμματα στήριξης υπό το πρίσμα των τρεχουσών συνθηκών.
Η επανεξέταση ακολούθησε μεθοδολογία σε δύο στάδια: επιχειρησιακός έλεγχος της εφικτότητας των έργων και εκτίμηση κινδύνου σχετικά με πιθανή εκτροπή της βοήθειας και υποκίνηση μίσους και βίας που διαπράττεται στο πλαίσιο της υλοποίησης των έργων. Ο έλεγχος των έργων διενεργήθηκε σύμφωνα με αντικειμενικά κριτήρια και για τις δύο φάσεις. Ζητήθηκε η γνώμη των δικαιούχων οργανισμών σχετικά με τις πτυχές αυτές.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ο μεγαλύτερος χορηγός εξωτερικής βοήθειας προς τον παλαιστινιακό λαό μέσω της ευρωπαϊκής κοινής στρατηγικής 2021-2024, η οποία ανέρχεται ενδεικτικά σε σχεδόν 1,2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 691 εκατ. ευρώ έχουν ήδη εγκριθεί. Το ποσό αυτό περιλαμβάνει άμεσες συνεισφορές στην Παλαιστινιακή Αρχή μέσω του μηχανισμού PEGASE, στήριξη των οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών, έργα μέσω διεθνών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και συνεισφορές στην Υπηρεσία Αρωγής και Έργων των Ηνωμένων Εθνών για τους Παλαιστίνιους (UNRWA).
Για περισσότερες πληροφορίες
Ανακοίνωση προς την Επιτροπή: Επανεξέταση της τρέχουσας χρηματοδοτικής συνδρομής για την Παλαιστίνη
Δηλώσεις
Η ΕΕ είναι ο μεγαλύτερος διεθνής χορηγός βοήθειας στον παλαιστινιακό λαό. Μετά τα τρομερά γεγονότα της 7ης Οκτωβρίου, κατέστη αναγκαίο να επανεξετάσουμε προσεκτικά τη χρηματοδοτική μας βοήθεια. Η επανεξέταση επιβεβαίωσε την αποτελεσματικότητα των υφιστάμενων διασφαλίσεων. Τώρα συνεχίζονται οι προσπάθειες για τον σχεδιασμό της μελλοντικής μας στήριξης προς τον παλαιστινιακό λαό ενόψει της μεταβαλλόμενης και ρευστής κατάστασης.
Ursula von der Leyen, President of the European Commission – 22/11/2023
Με την αλλαγή των συνθηκών λόγω της τρομοκρατικής επίθεσης της Χαμάς κατά του Ισραήλ στις 7 Οκτωβρίου, η Επιτροπή χρειάστηκε να διενεργήσει εκτιμήσεις εφικτότητας και κινδύνων όσον αφορά το αναπτυξιακό της χαρτοφυλάκιο, σύμφωνα με την υποχρέωσή της να διασφαλίζει την ορθή εφαρμογή της εξωτερικής χρηματοδότησης της ΕΕ. Δεδομένου ότι οι εξελίξεις αυτές συνεπάγονται πρόσθετους κινδύνους, η Επιτροπή αναλαμβάνει περαιτέρω ενέργειες μετριασμού για να ενισχύσει την εφαρμογή των υφιστάμενων διασφαλίσεων.
κ. Όλιβερ Βάρχεϊ, επίτροπος Γειτονίας και Διεύρυνσης – 22/11/2023
The European Commission is committed to personal data protection. Any personal data is processed in line with Regulation (EC) 2018/1725. All personal information processed by the Directorate-General for Communication / European Commission Representations is treated accordingly. If you do not work for a media organisation, you are welcome to contact the EU through Europe Direct in writing or by calling 00 800 6 7 8 9 10 11.
Athanasios ATHANASIOU
Press Officer / Political Reporter
European Commission
Representation in Cyprus
EU House, 30 Vyronos Avenue, 1096 Nicosia
Tel: +357 22 81 75 76 Mob: +357 99 363753
Twitter: @aathans