Skip to content

Ευρωπαϊκές Ειδήσεις 18/12

Το δεύτερο μέρος της φθινοπωρινής δέσμης του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου εξετάζει τις κοινωνικοοικονομικές προκλήσεις για το 2025

Η Επιτροπή παρουσιάζει σήμερα το δεύτερο μέρος της φθινοπωρινής δέσμης του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Το πρώτο μέρος, που παρουσιάστηκε στις 26 Νοεμβρίου, σηματοδότησε τον πρώτο κύκλο εφαρμογής με βάση το νέο πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης. Η δεύτερη αυτή δέσμη βασίζεται στην πρώτη και περιλαμβάνει: την πρόταση της Επιτροπής για σύσταση σχετικά με την οικονομική πολιτική της ζώνης του ευρώ για το 2025, την έκθεση του μηχανισμού επαγρύπνησης 2025 και την πρόταση της Επιτροπής για την κοινή έκθεση για την απασχόληση του 2025.

Το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο θα συνεχίσει να εντοπίζει τις κοινωνικοοικονομικές προκλήσεις και να παρέχει καθοδήγηση σχετικά με τη δράση πολιτικής που απαιτείται για την αντιμετώπισή τους. Για τον σκοπό αυτό, ο κύκλος του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου του 2025 θα βελτιώσει την αναλυτική του βάση και θα ενισχύσει τον διάλογο με τα κράτη μέλη και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη σχετικά με συγκεκριμένες δράσεις πολιτικής. Με βάση τα ανωτέρω, η εαρινή δέσμη του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου θα παρέχει ειδικές ανά χώρα συστάσεις (ΣΑΧ) για την αντιμετώπιση των κύριων προκλήσεων που προσδιορίζονται στις εκθέσεις για κάθε χώρα.

Πρόταση σύστασης σχετικά με την οικονομική πολιτική της ζώνης του ευρώ για το 2025

Η σύσταση για τη ζώνη του ευρώ παρουσιάζει συμβουλές πολιτικής προς τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ σχετικά με θέματα που επηρεάζουν τη λειτουργία της ζώνης του ευρώ στο σύνολό της.

Η φετινή σύσταση για τη ζώνη του ευρώ καλεί τα κράτη μέλη να ενεργήσουν τόσο μεμονωμένα, μεταξύ άλλων μέσω της εφαρμογής των οικείων σχεδίων ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, όσο και συλλογικά στο πλαίσιο της Ευρωομάδας για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, την προώθηση της οικονομική ανθεκτικότητας και τη διασφάλιση μακροοικονομικής και χρηματοπιστωτικής σταθερότητας.

Ειδικότερα, η σύσταση καλεί τα κράτη μέλη: 

  • να ενισχύσουν την καινοτομία, μεταξύ άλλων σε κρίσιμες τεχνολογίες.
  • να βελτιώσουν το επιχειρηματικό περιβάλλον, ενισχύοντας την πρόσβαση σε χρηματοδότηση και μειώνοντας τη διοικητική επιβάρυνση και την κανονιστική πολυπλοκότητα.
  • να στηρίξουν τις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις σε τομείς κοινών προτεραιοτήτων, όπως η πράσινη και η ψηφιακή μετάβαση και η ανάπτυξη αμυντικών ικανοτήτων.
  • να προωθήσουν την αναβάθμιση των δεξιοτήτων και την επανειδίκευση του εργατικού δυναμικού και παράλληλα να αυξήσουν περαιτέρω τη συμμετοχή στην αγορά εργασίας.
  • να εξασφαλίσουν τη συμμόρφωση με το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο, να βελτιώσουν τη βιωσιμότητα του χρέους και να παρακολουθούν τους κινδύνους για τη μακροοικονομική σταθερότητα.

Έκθεση του μηχανισμού επαγρύπνησης

Η έκθεση του μηχανισμού επαγρύπνησης (AMR) χρησιμεύει ως εργαλείο ελέγχου για τον εντοπισμό πιθανών μακροοικονομικών ανισορροπιών που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την οικονομία μεμονωμένων κρατών μελών ή της ΕΕ στο σύνολό της. Σηματοδοτεί την έναρξη του ετήσιου κύκλου της διαδικασίας μακροοικονομικών ανισορροπιών, κατά την οποία επισημαίνεται σε ποια κράτη μέλη χρειάζεται εμπεριστατωμένη επισκόπηση για να διαπιστωθεί αν αντιμετωπίζουν ανισορροπίες.

Το 2025 θα εκπονηθούν εμπεριστατωμένες επισκοπήσεις για τις εννέα χώρες για τις οποίες διαπιστώθηκε ότι αντιμετώπιζαν ανισορροπίες ή υπερβολικές ανισορροπίες το 2024: Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Κάτω Χώρες, Κύπρος, Ουγγαρία, Ρουμανία, Σλοβακία και Σουηδία.

Η φετινή AMR καταλήγει στο συμπέρασμα ότι απαιτείται πρόσθετη εμπεριστατωμένη επισκόπηση για την Εσθονία λόγω των ειδικών κινδύνων εμφάνισης νέων ανισορροπιών. Η χώρα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σωρευτικές απώλειες ανταγωνιστικότητας κόστους λόγω των ισχυρών πιέσεων από πλευράς κόστους, της επιδείνωσης του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, καθώς και της αύξησης των τιμών των κατοικιών και του δανεισμού των νοικοκυριών.

Πρόταση κοινής έκθεσης για την απασχόληση

Η πρόταση κοινής έκθεσης για την απασχόληση (ΚΕΑ) επιβεβαιώνει ότι η αγορά εργασίας της ΕΕ παραμένει εξαιρετικά ανθεκτική. Το ποσοστό απασχόλησης στην ΕΕ έφθασε στο πρωτοφανές υψηλό επίπεδο του 75,3 % το 2023 και αυξήθηκε περαιτέρω σε 75,8 % το δεύτερο τρίμηνο του 2024. Ταυτόχρονα, το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε στο ιστορικά χαμηλό επίπεδο του 6,1 % το 2023, τάση που συνεχίστηκε το 2024. Η παραγωγικότητα της εργασίας συνέχισε να επιβραδύνεται το 2023, σε συνέχεια της σημαντικής επιβράδυνσής της μεταξύ του 2010 και του 2019. Αυτό θα μπορούσε να βλάψει την ικανότητα της ΕΕ να είναι ανταγωνιστική σε παγκόσμιο επίπεδο και να διατηρήσει την οικονομική ανάπτυξη, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου.

Οι πραγματικοί μισθοί άρχισαν να ανακάμπτουν το δεύτερο εξάμηνο του 2023, καθώς οι πληθωριστικές πιέσεις υποχώρησαν. Ωστόσο, τα κέρδη αυτά δεν έχουν οδηγήσει ακόμη σε πλήρη αποκατάσταση της αγοραστικής δύναμης που χάθηκε τα προηγούμενα έτη. Οι επαρκείς κατώτατοι μισθοί παραμένουν απαραίτητοι για την προστασία των χαμηλόμισθων και τη μείωση της φτώχειας των εργαζομένων, την τόνωση της ζήτησης και την ενίσχυση των κινήτρων για εργασία. Οι εκτεταμένες ελλείψεις εργατικού δυναμικού και δεξιοτήτων εξακολουθούν να αποτελούν εμπόδια για την αύξηση της παραγωγικότητας, την καινοτομία και την ανταγωνιστικότητα. Τον Μάρτιο του 2024, η Επιτροπή παρουσίασε σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση των ελλείψεων εργατικού δυναμικού και δεξιοτήτων, το οποίο βασιζόταν σε υφιστάμενες πρωτοβουλίες και προσδιόριζε νέες δράσεις που πρέπει να υλοποιηθούν από την ΕΕ, τα κράτη μέλη και τους κοινωνικούς εταίρους.

Η κοινή έκθεση για την απασχόληση του 2025 διατηρεί την ισχυρή ειδική ανά χώρα εστίαση στην απασχόληση, στις δεξιότητες και στις κοινωνικές πτυχές με βάση τις αρχές του πλαισίου κοινωνικής σύγκλισης, όπως προβλέπεται στο νέο πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης. Η έκθεση παρακολουθεί επίσης την πρόοδο προς την επίτευξη των στόχων για το 2030 που καθορίζονται στο σχέδιο δράσης για τον ευρωπαϊκό πυλώνα κοινωνικών δικαιωμάτων. Η ΕΕ βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του πρωταρχικού στόχου της για ποσοστό απασχόλησης 78 % έως το 2030. Ωστόσο, απαιτείται ακόμα σημαντική πρόοδος για να διασφαλιστεί συμμετοχή τουλάχιστον του 60 % όλων των ενηλίκων σε κατάρτιση κάθε χρόνο και να μειωθεί κατά τουλάχιστον 15 εκατομμύρια ο αριθμός των ατόμων που αντιμετωπίζουν κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού.

Επόμενα βήματα

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί την Ευρωομάδα και το Συμβούλιο να εξετάσουν το δεύτερο μέρος της φθινοπωρινής δέσμης και να εγκρίνουν την καθοδήγηση που προτείνεται σήμερα. Προσβλέπει στην έναρξη εποικοδομητικού διαλόγου με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με το περιεχόμενο της εν λόγω δέσμης μέτρων, καθώς και για κάθε επόμενο στάδιο στον κύκλο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, και σε περαιτέρω συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους και τα ενδιαφερόμενα μέρη.

Ιστορικό

Το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο παρέχει ένα εδραιωμένο πλαίσιο για τον συντονισμό των οικονομικών πολιτικών και των πολιτικών απασχόλησης των κρατών μελών. Από τη θέσπισή του το 2011, έχει καθιερωθεί ως φόρουμ για τη συζήτηση, στο πλαίσιο ενός κοινού ετήσιου χρονοδιαγράμματος, των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι χώρες της ΕΕ όσον αφορά τη δημοσιονομική και οικονομική πολιτική και την πολιτική απασχόλησης.

Για περισσότερες πληροφορίες

Ερωτήσεις και απαντήσεις για το δεύτερο μέρος της φθινοπωρινής δέσμης του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου 2025

Φθινοπωρινή δέσμη του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου 2025 — Έγγραφα

Φθινοπωρινές οικονομικές προβλέψεις 2024

Το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο

 Η σημερινή δέσμη αποτελεί σημαντικό βήμα στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Η ανάλυσή μας διαμορφώνει κατευθύνσεις πολιτικής για την προώθηση της ανάπτυξης, της ανταγωνιστικότητας και της σταθερότητας. Αυτό συνεπάγεται: πρώτον, τη γεφύρωση του χάσματος καινοτομίας με τους οικονομικούς ανταγωνιστές μας· δεύτερον, ένα κοινό σχέδιο για την απανθρακοποίηση και την ανταγωνιστικότητα με σκοπό την επιτάχυνση της μετάβασης και τη μείωση του κόστους της ενέργειας· και, τρίτον, την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των εξαρτήσεων. Ως εκ τούτου, οι συστάσεις και η ανάλυσή μας θέτουν τις βάσεις για τη σημαντική πρωτοβουλία πολιτικής που πρόκειται να δημοσιεύσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Ιανουάριο — την πυξίδα ανταγωνιστικότητας. 

Στεφάν Σεζουρνέ, εκτελεστικός αντιπρόεδρος αρμόδιος για την ευημερία και τη βιομηχανική στρατηγική

 Η σημερινή έκθεση και οι τάσεις που διαπιστώθηκαν θέτουν τις βάσεις για την πολιτική μας δράση κατά τα επόμενα έτη. Παρά τα δυναμικά αποτελέσματα στην αγορά εργασίας, μεταξύ των οποίων και η ανάκαμψη των πραγματικών μισθών, εξακολουθούν να υπάρχουν προκλήσεις όσον αφορά την κατανομή των θέσεων εργασίας, ιδίως για τις ευάλωτες και υποεκπροσωπούμενες ομάδες, εκτεταμένες ελλείψεις δεξιοτήτων και εργατικού δυναμικού, καθώς και τάσεις στασιμότητας της φτώχειας που απαιτούν φιλόδοξες δράσεις. Για μια φιλόδοξη στρατηγική ανταγωνιστικότητας απαιτείται να εξασφαλίσουμε την ανάπτυξη δεξιοτήτων, την προώθηση ποιοτικών θέσεων εργασίας και μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την καταπολέμηση της φτώχειας. 

Ροξάνα Μινζάτου, εκτελεστική αντιπρόεδρος αρμόδια για τα κοινωνικά δικαιώματα και τις δεξιότητες, τις ποιοτικές θέσεις εργασίας και την ετοιμότητα

 Η ΕΕ βρίσκεται αντιμέτωπη με σοβαρές διαρθρωτικές προκλήσεις που απειλούν τη μακροπρόθεσμη ευημερία μας. Απαιτείται επείγουσα δράση. Σήμερα, παρέχουμε σαφείς κατευθύνσεις πολιτικής για να στηρίξουμε τα κράτη μέλη στη διατήρηση της μακροοικονομικής σταθερότητας, και παράλληλα στην προώθηση της ανάπτυξης, της δημοσιονομικής βιωσιμότητας και στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους. Το επισφαλές παγκόσμιο πλαίσιο καταδεικνύει τη σημασία του συντονισμού των οικονομικών και κοινωνικών πολιτικών σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο είναι και θα παραμείνει το βασικό εργαλείο για την επίτευξή του, καθώς και για την εκπλήρωση των στόχων του νέου μας πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης. 

Βάλντις Ντομπρόβσκις, επίτροπος Οικονομίας και Παραγωγικότητας, Εφαρμογής και Απλούστευσης

Η ΕΕ εισάγει σήμα εκπομπών πτήσεων για πιο ενημερωμένα και βιώσιμα ταξίδια

[This is a machine translation. Please refer to the original language. The European Commission takes no responsibility for the quality and accuracy of this machine translation. Important information about machine translation]

Σήμερα, η Επιτροπή εξέδωσε κανονισμό για τη θέσπιση σήματος εκπομπών πτήσεων (FEL), ο οποίος προσφέρει σαφή και αξιόπιστη μεθοδολογία για τον υπολογισμό των εκπομπών πτήσεων. Οι αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν πτήσεις εντός της ΕΕ ή αναχωρούν από την ΕΕ θα είναι σε θέση να ενταχθούν οικειοθελώς σε αυτό το σήμα, το οποίο θα είναι πλήρως λειτουργικό από τον Ιούλιο του 2025. Μέχρι τις αρχές του επόμενου καλοκαιριού, οι επιβάτες θα έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν και να συγκρίνουν τις εκτιμώμενες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις πτήσεις τους, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να λαμβάνουν πιο τεκμηριωμένες αποφάσεις αγοράς.

Επί του παρόντος, η έλλειψη κοινής μεθοδολογίας και κριτηρίων για την εκτίμηση των εκπομπών των πτήσεων οδηγεί τις αεροπορικές εταιρείες και τους πωλητές εισιτηρίων να αναφέρουν τα επίπεδα εκπομπών χρησιμοποιώντας διαφορετικές μεθοδολογίες που δεν είναι απαραίτητα συγκρίσιμες. Το Σήμα Εκπομπών Πτήσης έχει ως στόχο να αλλάξει αυτό με τον καθορισμό μιας αξιόπιστης και εναρμονισμένης μεθοδολογίας για την εκτίμηση των εκπομπών των πτήσεων, λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες όπως ο τύπος αεροσκάφους, ο μέσος αριθμός επιβατών και ο όγκος φορτίου επί του αεροσκάφους, καθώς και τα χρησιμοποιούμενα αεροπορικά καύσιμα.

Κατά την αναζήτηση πτήσεων ή την κράτηση εισιτηρίων στο διαδίκτυο, θα εμφανίζεται ένα ειδικό λογότυπο παράλληλα με τα δεδομένα για τις εκπομπές πτήσεων, το οποίο θα εγγυάται ότι οι πληροφορίες είναι αξιόπιστες. Αυτό θα βοηθήσει τους επιβάτες να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις και να τους προστατεύουν από παραπλανητικούς ισχυρισμούς σχετικά με το οικολογικό ξέπλυμα.

Το Σήμα Εκπομπών Πτήσης θα στηρίξει τη μετάβαση της αεροπορίας στο καθαρό μηδέν, εξασφαλίζοντας θεμιτό ανταγωνισμό μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών, προωθώντας την υιοθέτηση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) και υποστηρίζοντας την ανανέωση του στόλου. Δεδομένου ότι οι εκτιμήσεις βασίζονται σε δεδομένα πραγματικής κατανάλωσης, θα ενθαρρυνθούν επίσης οι αεροπορικές εταιρείες να λειτουργούν αποτελεσματικότερα και με πιο βιώσιμο τρόπο.

Ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA) θα είναι υπεύθυνος για την εκτίμηση των εκπομπών των πτήσεων σύμφωνα με τα πλέον προηγμένα διεθνή πρότυπα για τη λογιστική καταγραφή των εκπομπών των αεροπορικών μεταφορών. Η μεθοδολογία αυτή θα επιτρέψει τη δίκαιη, διαφανή και εναρμονισμένη εκτίμηση των εκπομπών πτήσεων με βάση τις πλέον πρόσφατες επιδόσεις στην ίδια διαδρομή.

Επόμενα βήματα

Έως την 1η Φεβρουαρίου 2025, οι αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν πτήσεις εντός της ΕΕ ή αναχωρούν από την ΕΕ μπορούν να επιλέξουν να συμμετάσχουν στο σήμα εκπομπών πτήσεων. Για τον σκοπό αυτό, θα πρέπει να υποβάλουν τα απαιτούμενα δεδομένα στον EASA. Οι πρώτες ετικέτες πτήσεων θα απονεμηθούν από τον EASA έως την 1η Ιουλίου 2025 και θα ισχύουν για τις πτήσεις που έχουν προγραμματιστεί για τη χειμερινή περίοδο 2025.

Ιστορικό

Το σήμα εκπομπών πτήσεων προβλέπεται στο άρθρο 14 του κανονισμού ReFuelEU για τις αεροπορικές μεταφορές. Ο παρών κανονισμός αποτελεί μέρος της ευρύτερης στρατηγικής της ΕΕ για την προώθηση βιώσιμων αεροπορικών μεταφορών, με έμφαση στην αύξηση της χρήσης βιώσιμων αεροπορικών μεταφορών μέσω διαφόρων πρωτοβουλιών, συμπεριλαμβανομένου του ReFuelEU Aviation, του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ΣΕΔΕ της ΕΕ) και άλλων μέτρων. Στόχος είναι να διασφαλιστεί ο θεμιτός ανταγωνισμός στον κλάδο των αερομεταφορών, ενθαρρύνοντας παράλληλα τη μετάβασή του σε πιο βιώσιμες πρακτικές. Οι αεροπορικές εταιρείες από την ΕΕ και τρίτες χώρες, οι οποίες είναι επιλέξιμες στο πλαίσιο του ReFuelEU Aviation, μπορούν να επιλέξουν να συμμετάσχουν στο σύστημα Σήμα Εκπομπών Πτήσης σε εθελοντική βάση. Για τη διατήρηση ισότιμων όρων ανταγωνισμού, το σύστημα απαγορεύει στις ιδιωτικές πρωτοβουλίες να προβάλλουν στους επιβάτες πληροφορίες σχετικά με τις εκπομπές πτήσεων της ΕΕ, διασφαλίζοντας ότι όλοι οι φορείς εκμετάλλευσης τηρούν τα ίδια πρότυπα.

Για περισσότερες πληροφορίες

Σήμα εκπομπών πτήσεων — Δικτυακός τόπος EASA

 Η ΕΕ κάνει ένα ακόμη σημαντικό βήμα προς καθαρότερες και πιο ανταγωνιστικές ευρωπαϊκές αερομεταφορές. Το Ετικέτα Εκπομπών Πτήσης θα μεταμορφώσει τα αεροπορικά ταξίδια παρέχοντας στους επιβάτες διαφανείς και αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με τις εκπομπές των πτήσεων. Θα θέσει τέλος στους παραπλανητικούς περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς σχετικά με τις εκπομπές των πτήσεων και θα προωθήσει ισότιμους όρους ανταγωνισμού, επιτρέποντας τον θεμιτό ανταγωνισμό και προωθώντας τη βιωσιμότητα σε όλους τους κλάδους των μεταφορών και του τουρισμού. 

Απόστολος Τζιτζικώστας, επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού

Τα κράτη μέλη σημείωσαν σημαντική πρόοδο όσον αφορά τη συμμόρφωση με τον ΦΠΑ το 2022, αλλά εξακολουθούν να απαιτούνται συνεχείς προσπάθειες

[This is a machine translation. Please refer to the original language. The European Commission takes no responsibility for the quality and accuracy of this machine translation. Important information about machine translation]

Τα περισσότερα κράτη μέλη της ΕΕ σημείωσαν σημαντική πρόοδο όσον αφορά την είσπραξη του φόρου προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) μεταξύ 2018 και 2022, σύμφωνα με νέα έκθεση που δημοσίευσε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το ετήσιο έλλειμμα ΦΠΑ στην έκθεση της ΕΕ, το οποίο μετρά τη διαφορά μεταξύ των θεωρητικά αναμενόμενων εσόδων από τον ΦΠΑ και του ποσού που πράγματι εισπράχθηκε, δείχνει ότι τα κράτη μέλη απώλεσαν περίπου 89 δισ. EUR σε ΦΠΑ το 2022, σε σύγκριση με 121 δισ. EUR το 2018. Το ποσό αυτό αντιπροσωπεύει έσοδα που χάνονται κυρίως λόγω της απάτης στον τομέα του ΦΠΑ, της φοροδιαφυγής, της φοροαποφυγής, των μη δόλιων πτωχεύσεων, των εσφαλμένων υπολογισμών και άλλων παραγόντων. 

Η πρόοδος όσον αφορά τη μείωση του ελλείμματος συμμόρφωσης με τον ΦΠΑ είναι ευπρόσδεκτη, δεδομένου ότι η απώλεια εσόδων από τον ΦΠΑ μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ικανότητα των κυβερνήσεων να χρηματοδοτούν βασικά δημόσια αγαθά και υπηρεσίες, όπως σχολεία, νοσοκομεία και υποδομές.

Η τελευταία έκθεση επισημαίνει ότι τα στοχευμένα μέτρα πολιτικής έχουν κάνει σημαντική διαφορά, ιδίως εκείνα που σχετίζονται με την ψηφιοποίηση των φορολογικών συστημάτων, την αναφορά συναλλαγών σε πραγματικό χρόνο και την ηλεκτρονική τιμολόγηση. Επιπλέον, η έκθεση τονίζει ότι οι εν εξελίξει μεταρρυθμίσεις είναι ζωτικής σημασίας για την περαιτέρω μείωση του ελλείμματος ΦΠΑ, τη διασφάλιση αποτελεσματικότερης είσπραξης και την πρόληψη της απάτης.

Τον Νοέμβριο του 2024, το Συμβούλιο ενέκρινε την πρόταση σχετικά με τον ΦΠΑ στην ψηφιακή εποχή, μια αποφασιστική κίνηση προς ένα διασυνοριακό ψηφιακό σύστημα υποβολής εκθέσεων που θα βασίζεται στην ηλεκτρονική τιμολόγηση. Στόχος της είναι να διασφαλίσει ότι οι φορολογικές αρχές των κρατών μελών ενημερώνονται για τις συναλλαγές σε πραγματικό χρόνο, παρέχοντάς τους τη δυνατότητα να εντοπίζουν και να αντιδρούν γρήγορα στην απάτη στον τομέα του ΦΠΑ.

Μαζί με την παρούσα έκδοση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέχει επίσης μια ειδική ανάλυση της ενδοκοινοτικής απάτης αφανούς εμπόρου (MTIC), μια εξέχουσα μορφή μη συμμόρφωσης ΦΠΑ που εκμεταλλεύεται το ελεύθερο ΦΠΑ εμπόριο αγαθών και υπηρεσιών μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ. Σε ονομαστικούς όρους, ανάλογα με το φάσμα των προϊόντων που καλύπτονται από την ανάλυση, τα κράτη μέλη της ΕΕ απώλεσαν μεταξύ 13 και 33 δισ. EUR ετησίως μεταξύ 2010 και 2023.

Η έκθεση επισημαίνει επίσης το εφαρμόσιμο έλλειμμα πολιτικής ΦΠΑ, το οποίο επικεντρώνεται στα έσοδα ΦΠΑ που δεν εισπράττονται λόγω μειωμένων συντελεστών και απαλλαγών που θα μπορούσαν ενδεχομένως να αρθούν από τα κράτη μέλη της ΕΕ.

Κύρια αποτελέσματα του 2022
Σε ονομαστικούς όρους, το συνολικό έλλειμμα συμμόρφωσης της ΕΕ στον τομέα του ΦΠΑ ανήλθε σε 89,3 δισ. EUR το 2022, αντιπροσωπεύοντας το 7 % των θεωρητικά αναμενόμενων εσόδων από τον ΦΠΑ. Σε σύγκριση με το 2021, η διαφορά αυξήθηκε κατά 13,3 δισ. EUR.

Ιστορικό

Το έλλειμμα συμμόρφωσης με τον ΦΠΑ είναι σημαντικό τόσο για την ΕΕ όσο και για τα κράτη μέλη, δεδομένου ότι ο ΦΠΑ συμβάλλει σημαντικά τόσο στον προϋπολογισμό της ΕΕ όσο και στους εθνικούς προϋπολογισμούς. Η μελέτη εφαρμόζει μια μεθοδολογία από την πλευρά της κατανάλωσης από την κορυφή προς τη βάση, χρησιμοποιώντας τα στοιχεία των εθνικών λογαριασμών για την παραγωγή εκτιμήσεων της λεγόμενης συνολικής φορολογικής υποχρέωσης ΦΠΑ (VTTL), η οποία αποτυπώνει τα φορολογικά έσοδα που θα είχαν εισπραχθεί εάν όλοι οι φορολογούμενοι συμμορφώνονταν πλήρως με τις υποχρεώσεις τους όσον αφορά τον ΦΠΑ. Το έλλειμμα συμμόρφωσης με τον ΦΠΑ υπολογίζεται ως η διαφορά μεταξύ του VTTL και των πραγματικών εσόδων από τον ΦΠΑ. Σε σχετικούς όρους, αντιπροσωπεύει τον λόγο των εσόδων ΦΠΑ που χάνονται ως μερίδιο του VTTL.

Για περισσότερες πληροφορίες

Μάθετε περισσότερα σχετικά με το έλλειμμα ΦΠΑ στην ΕΕ στον ιστότοπο της ΓΔ TAXUD

Βλ. εδώ το ενημερωτικό γράφημα της ΓΔ TAXUD σχετικά με το GAP για τον ΦΠΑ στην ΕΕ.

Μάθετε περισσότερα για τον ΦΠΑ στην ψηφιακή εποχή στον ιστότοπο της ΓΔ TAXUD

Το πλήρες «κενόΦΠΑ στην ΕΕ: Έκθεση για το2024» με λεπτομερείς πληροφορίες ανά κράτος μέλος είναι διαθέσιμες εδώ

Το πλήρες «έλλειμμα συμμόρφωσης ΦΠΑ λόγω της ενδοκοινοτικής έκθεσης για την απάτη του αφανούς εμπόρου (MTIC) 2024» είναι διαθέσιμο εδώ

 Το 2022, το φορολογικό έλλειμμα ΦΠΑ ανήλθε σε σχεδόν 90 δισ. EUR για τα 27 κράτη μέλη. Πρόκειται για ένα τεράστιο χρηματικό ποσό, το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη χρηματοδότηση βασικών δημόσιων αγαθών και υπηρεσιών, όπως σχολεία, νοσοκομεία και υποδομές. Αυτή είναι μια χαμένη ευκαιρία με μια σημαντική τιμή. 

Βόπκε Χούκστρα, επίτροπος Κλίματος, Μηδενικού Ισοζυγίου Εκπομπών και Καθαρής Ανάπτυξης

Οι εταιρείες της ΕΕ είναι οι κορυφαίες εταιρείες των ΗΠΑ και της Κίνας στην αύξηση των επενδύσεων στην Ε & Α, σπάζοντας την τάση της δεκαετίας

[This is a machine translation. Please refer to the original language. The European Commission takes no responsibility for the quality and accuracy of this machine translation. Important information about machine translation]

Η ευρωπαϊκή βιομηχανία αύξησε τις επενδύσεις της στην έρευνα και ανάπτυξη (Ε & Α) κατά 9,8 % το 2023, ξεπερνώντας την αύξηση των εταιρικών επενδύσεων στην Ε & Α στις ΗΠΑ (+ 5,9 %) και στην Κίνα (+ 9,6 %) για πρώτη φορά από το 2013, σύμφωνα με τη νέα έκδοση του πίνακα αποτελεσμάτων για τις βιομηχανικές επενδύσεις στην Ε & Α της ΕΕ που δημοσιεύθηκε σήμερα. Το 2023, η ΕΕ κατέλαβε τη δεύτερη θέση παγκοσμίως όσον αφορά τις ιδιωτικές επενδύσεις στην Ε & Α (18,7 %), έναντι των ΗΠΑ (42,3 %), αλλά έναντι της Κίνας (17,1 %), της Ιαπωνίας (8,3 %) και των χωρών του υπόλοιπου κόσμου (13,6 %). Παρά την επιβράδυνση της παγκόσμιας ανάπτυξης της Ε & Α (+ 7,8 % έναντι + 12,6 % το 2022), οι κορυφαίες 2000 εταιρείες επένδυσαν ρεκόρ 1257.7 δισ. EUR σε Ε & Α το 2023. Οι 50 κορυφαίες εταιρείες, μεταξύ των οποίων 11 εταιρείες της ΕΕ, συνέβαλαν στο 40,1 % των επενδύσεων, αποκαλύπτοντας την ισχυρή συγκέντρωση Ε & Α στους μεγαλύτερους παράγοντες.

Η έρευνα και η καινοτομία (Ε & Κ) θα βρίσκονται στο επίκεντρο της οικονομίας της ΕΕ τα επόμενα χρόνια, με στόχο την τόνωση της καινοτομίας και της επιστημονικής αριστείας στον αγώνα δρόμου για μια καθαρή και ψηφιακή οικονομία και τη συμβολή στη βιώσιμη ανταγωνιστικότητα και ευημερία της ΕΕ. Ο φετινός πίνακας αποτελεσμάτων επιβεβαιώνει ότι, ενώ οι ευρωπαϊκές εταιρείες είναι σημαντικοί παγκόσμιοι παράγοντες, η βιομηχανική δομή εξηγεί τα κενά καινοτομίας με τους κύριους ανταγωνιστές. Επιπλέον, η ΕΕ πρέπει να ενισχύσει περαιτέρω τις ιδιωτικές επενδύσεις στην Ε & Κ, να αναπτύξει βασικούς τομείς, όπως οι τεχνολογίες πληροφοριών και επικοινωνιών (ΤΠΕ) και η υγεία, να αντιμετωπίσει τις ανισότητες μεταξύ των κρατών μελών και να προωθήσει την ανάπτυξη της τεχνολογίας και τη δημιουργία και ανάπτυξη φορέων με έδρα την ΕΕ.

Η ΕΕ ηγείται των επενδύσεων Ε & Α στην αυτοκινητοβιομηχανία, οι οποίες μαζί με τις ΤΠΕ και την υγεία προωθούν την παγκόσμια ανάπτυξη της Ε & Α

Κατά την τελευταία δεκαετία, τέσσερις τομείς — το λογισμικό, το υλικό ΤΠΕ, η υγεία και η αυτοκινητοβιομηχανία — αντιπροσώπευαν πάνω από τα τρία τέταρτα των παγκόσμιων επενδύσεων στην Ε & Α. Ο τομέας του λογισμικού ΤΠΕ έχει αυξηθεί ταχύτερα σε όλο τον κόσμο, με δεκαετή σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 13,3 %, ακολουθούμενο από την υγεία (7 %), το υλικό ΤΠΕ (6,9 %) και την αυτοκινητοβιομηχανία (6,3 %). Οι επενδύσεις στον τομέα της Ε & Α στις ΤΠΕ και την υγεία επιβραδύνονται τώρα από την έξαρση μετά την πανδημία COVID-19.

Στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, που αποτελεί προπύργιο για την ΕΕ, οι εταιρείες που έχουν την έδρα τους στην ΕΕ αντιπροσώπευαν το 45,4 % των παγκόσμιων επενδύσεων του τομέα στην Ε & Α το 2023 και επένδυσαν πάνω από το διπλάσιο από ό,τι οι ΗΠΑ και οι Ιάπωνες, και περισσότερο από τρεις φορές περισσότερο από τους κινέζους ανταγωνιστές. Από την άλλη πλευρά, οι επενδύσεις Ε & Α των εταιρειών λογισμικού ΤΠΕ της ΕΕ παρέμειναν οριακές σε παγκόσμια κλίμακα, ενώ οι εταιρείες που εδρεύουν στις ΗΠΑ αποτελούν το 70 % της παγκόσμιας Ε & Α του τομέα και η Κίνα έχει ιδρύσει σημαντικές εταιρείες που επενδύουν στην Ε & Α. Οι εταιρείες από τις ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν επίσης το 43,3 % της συνολικής Ε & Α του τομέα του υλισμικού ΤΠΕ, όπου μεγάλοι παράγοντες από τη Δημοκρατία της Κορέας και την Ταϊβάν αποκτούν παγκόσμια σημασία στην κατασκευή ημιαγωγών.

Ταυτόχρονα, ο τομέας της υγείας έχει τον μεγαλύτερο αριθμό εταιρειών στην κορυφή του 2000, με 437 εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων μικρότερων εταιρειών βιοτεχνολογίας. Μεταξύ αυτών, 238 εταιρείες με έδρα τις ΗΠΑ πρωτοστατούν στην Ε & Α στον τομέα της υγείας ( 52 % του παγκόσμιου συνόλου), ενώ ο αριθμός των κινεζικών εταιρειών στον τομέα της υγείας αυξήθηκε από 13 σε 63 σε διάστημα 10 ετών, κλείνοντας στην ΕΕ (64 επιχειρήσεις το 2023). Οι παγκόσμιες επενδύσεις στον τομέα της ενέργειας σημείωσαν αύξηση κατά 21 % το 2023 σε 23,8 δισ. EUR, ξεπερνώντας την αεροδιαστημική και την άμυνα και λίγο κάτω από τον τομέα των χημικών προϊόντων.

Μια πιο προσεκτική ματιά στην ΕΕ

Κατανεμημένες σε 19 κράτη μέλη, οι 800 κορυφαίες εταιρείες που εδρεύουν στην ΕΕ επένδυσαν 247,7 δισ. EUR σε Ε & Α το 2023, σημειώνοντας αύξηση κατά 8,7 % σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι επικεφαλής του καταλόγου της ΕΕ-800, ο οποίος αντιπροσωπεύει το 34,2 % των εταιρικών επενδύσεων στην Ε & Α της ΕΕ, ακολουθούμενος από τον τομέα της υγείας (19,3 %), το υλικό ΤΠΕ (14 %) και το λογισμικό ΤΠΕ (7,8 %). Ορισμένες από τις εταιρείες της ΕΕ στους τομείς των ημιαγωγών, των εξαρτημάτων αυτοκινήτων και της βιοτεχνολογίας/φαρμακευτικών προϊόντων έχουν σημειώσει εξαιρετικές αυξήσεις των επενδύσεων στην Ε & Α, οι οποίες αυξήθηκαν μεταξύ δύο και πενήντα φορές την τελευταία δεκαετία. Τέτοιες αυξήσεις των επενδύσεων υποδηλώνουν συνεχή διαφοροποίηση και σημαντικό αναπτυξιακό δυναμικό στους τομείς αυτούς.

Μεταξύ των κορυφαίων εταιρειών της ΕΕ-800, υπάρχουν 99 μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) με λιγότερους από 250 εργαζομένους. Οι περισσότεροι από αυτούς (74) ανήκουν στον τομέα της υγείας και εδρεύουν στη Σουηδία, τη Γαλλία, τη Δανία και τη Γερμανία. Οι γαλλικές ΜΜΕ πρωτοστατούν στις επενδύσεις Ε & Α (34 % του συνόλου), ακολουθούμενες από τη Σουηδία (21,3 %) και τις Κάτω Χώρες (16,6 %). Οι ΜΜΕ αυτές επένδυσαν 2,4 δισ. EUR σε Ε & Α το 2023, αύξηση κατά 3,7 % σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Οι χώρες έρευνας και καινοτομίας με χαμηλότερες επιδόσεις, οι λεγόμενες χώρες διεύρυνσης, εκπροσωπούνται λιγότερο στην κατάταξη του πίνακα αποτελεσμάτων. Το 2023, από τους 2000 κορυφαίους εταιρικούς επενδυτές Ε & Α στον κόσμο, μόνο τέσσερις έχουν την έδρα τους σε ένα από τα 15 κράτη μέλη διεύρυνσης της ΕΕ (ένα στην Πορτογαλία, την Ουγγαρία, τη Σλοβενία και τη Μάλτα). Περισσότερες από τις μισές από τις 14000 θυγατρικές εταιρειών του πίνακα αποτελεσμάτων σε χώρες διεύρυνσης της ΕΕ βρίσκονται στην Τσεχία (34,1 %) και στην Πολωνία (16,6 %), αποκαλύπτοντας τη σημασία αυτών των κορυφαίων φορέων καινοτομίας που έχουν την έδρα τους σε άλλες χώρες της ΕΕ για ορισμένες από τις χώρες που διευρύνονται.

Ιστορικό

Ο πίνακας αποτελεσμάτων των επενδύσεων στον τομέα της βιομηχανικής Ε & Α της ΕΕ δημοσιεύεται ετησίως από το 2004. Ο πίνακας αποτελεσμάτων του 2024 παρέχει οικονομικές πληροφορίες από τους πιο πρόσφατους χρηματοοικονομικούς λογαριασμούς (οικονομικό έτος 2023) των κορυφαίων 2000 επενδυτών Ε & Α στον κόσμο, καθώς και από τις 800 κορυφαίες εταιρείες που εδρεύουν στην ΕΕ. Οι εταιρείες αυτές αντιπροσωπεύουν το 85-90 % της παγκόσμιας ιδιωτικής χρηματοδότησης της Ε & Α.

Ο πίνακας αποτελεσμάτων έχει γίνει σημείο αναφοράς για αναλύσεις και δεδομένα στους τομείς της επιστήμης, της βιομηχανίας και της χάραξης πολιτικής, με σημαντικές δημοσιεύσεις να παραπέμπουν στα ευρήματά του, όπως η πρόσφατη έκθεση του Mario Draghi — Το μέλλον της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας, η έκθεση Align, δράση, επιτάχυνση, καθώς και διάφορα έγγραφα πολιτικής τα τελευταία 20 χρόνια. Τα δεδομένα του πίνακα αποτελεσμάτων διατίθενται στο κοινό, σύμφωνα με την πρακτική της Επιτροπής για την ανοικτή επιστήμη

Για περισσότερες πληροφορίες

Πίνακας αποτελεσμάτων για τις βιομηχανικές επενδύσεις στην Ε & Α της ΕΕ για το 2024

Επιστημονικός Κόμβος του ΚΚΕρ — Οι εταιρείες της ΕΕ ηγούνται της παγκόσμιας αύξησης των επενδύσεων στην Ε & Α, σπάζοντας την τάση της δεκαετίας

Οικονομικά της Βιομηχανικής Έρευνας και Καινοτομίας

 Οι επενδύσεις στην έρευνα και την καινοτομία θα καθορίσουν την οικονομία, τη βιομηχανία και την ανταγωνιστικότητα του αύριο. Βασιζόμαστε στη συμβολή των ευρωπαίων εταιρικών ηγετών για να συμβάλουμε στη γεφύρωση του χάσματος καινοτομίας μας με άλλες περιοχές του κόσμου. Τα ισχυρά οικοσυστήματα καινοτομίας θα τονώσουν τις νεοσύστατες επιχειρήσεις και τις ΜΜΕ μας και θα συμβάλουν στην κοινή μας ευημερία, με βάση την ισχυρή βιομηχανική μας βάση. 

Εκατερίνα Ζαχαρίεβα, επίτροπος Νεοφυών Επιχειρήσεων, Έρευνας και Καινοτομίας

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου

Ο Επίτροπος κ. Κώστας Καδής στη Λευκωσία: συναντάται με την Υπουργό Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος κ. Μαρία Παναγιώτου.

Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου

Ο Επίτροπος κ. Κώστας Καδής στη Λεμεσό: συναντάται με εκπροσώπους αλιέων και επαγγελματιών του κλάδου της υδατοκαλλιέργειας.

Σάββατο 21 Δεκεμβρίου

Ο Επίτροπος κ. Κώστας Καδής στη Λεμεσό: συμμετέχει στην εκδήλωση του ιδρύματος «Μικροί Ήρωες» με τίτλο «Κολυμπάμε με τους ΟΥΚ για τους δικούς μας Μικρούς Ήρωες».

The European Commission is committed to personal data protection.  Any personal data is processed in line with Regulation (EC) 2018/1725. All personal information processed by the Directorate-General for Communication / European Commission Representations is treated accordingly. If you do not work for a media organisation, you are welcome to contact the EU through Europe Direct in writing or by calling 00 800 6 7 8 9 10 11.

Athanasios ATHANASIOU

Press Officer / Political Reporter

European Commission

Representation in Cyprus

EU House, 30  Vyronos Avenue, 1096 Nicosia

Tel: +357 22 81 75 76 Mob: +357 99 363753

Twitter: @aathans

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *