Πιο κάτω συνοψίζονται τα δικαιώματα όπως κατοχυρώνονται από την υφιστάμενη Ευρωπαϊκή νομοθεσία (Κανονισμός 261/2004).
Τι συμβαίνει σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης;
Όταν σε μια πτήση έχουν εκδοθεί υπεράριθμα εισιτήρια, οι αεροπορικές εταιρείες είναι υποχρεωμένες να αναζητήσουν πρώτα εθελοντές πρόθυμους να παραιτηθούν από την κράτησή τους έναντι κάποιου οφέλους. Επιπλέον, ο αερομεταφορέας οφείλει να προσφέρει στους εθελοντές την επιλογή μεταξύ της επιστροφής αντίτιμου του εισιτηρίου τους και της μεταφοράς τους με άλλη πτήση. Εάν όμως υπάρξει άρνηση επιβίβασης σας, παρά τη θέλησή σας, δικαιούστε αποζημίωση που κυμαίνεται από 250 έως 600 ευρώ ανάλογα με την απόσταση της πτήσης και τις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν μέχρι τη μεταφορά σας με άλλη πτήση.
Τι γίνεται όταν η πτήση σας ματαιωθεί;
Σε περιπτώσεις ματαίωσης της πτήσης σας, η αεροπορική εταιρεία οφείλει να σας εξασφαλίσει: επιλογή επιστροφής του αντίτιμου του εισιτηρίου (με δωρεάν πτήση προς το αρχικό σημείο αναχώρησης όπου αυτό ισχύει) ή εναλλακτική δυνατότητα μεταφοράς στον τελικό προορισμό, γεύματα και αναψυκτικά, μεταφορά και διαμονή σε ξενοδοχείο (όταν απαιτείται) και επικοινωνιακές διευκολύνσεις, αποζημίωση (όπως στην περίπτωση άρνησης επιβίβασης), εκτός και αν έχει γίνει έγκαιρη ενημέρωση, τουλάχιστον 14 ήμερες πριν την ακύρωση και σας έχει δοθεί εναλλακτική λύση-πτήση που χρονικά δεν απέχει σημαντικά από την ακυρωθείσα πτήση.
Τι συμβαίνει όταν η πτήση σας έχει καθυστέρηση;
Όταν η αεροπορική εταιρεία προβλέπει καθυστέρηση της πτήσης σας δύο ή περισσότερων ωρών (πτήσεις που καλύπτουν απόσταση μέχρι και 1500χλμ), τριών ή περισσότερων ωρών (ενδοκοινοτικές πτήσεις άνω των 1500χλμ. και όλες τις άλλες πτήσεις μεταξύ 1500-3500 χλμ.), τεσσάρων ή περισσότερων ωρών (πτήσεις που καλύπτουν απόσταση μεγαλύτερη των 3500 χλμ. εκτός Ε.Ε.), οφείλει να σας παρέχει γεύματα και αναψυκτικά, μεταφορά και κατάλυμα σε ξενοδοχείο (αν η πτήση αναχωρεί την επόμενη ημέρα) και επικοινωνιακές διευκολύνσεις. Εάν η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη των 5 ωρών, η αεροπορική εταιρεία έχει επίσης την υποχρέωση να σας προσφέρει επιστροφή του πλήρους αντίτιμου του εισιτηρίου εντός 7 ημερών ή πτήση επιστροφής στο αρχικό σημείο αναχώρησης το συντομότερο δυνατό.
Για κάθε μία από τις πιο πάνω περιπτώσεις και ανάλογα με τις περιστάσεις της κάθε περίπτωσης έχετε δικαίωμα αποζημίωσης από τις αεροπορικές εταιρείες που μπορεί να περιλαμβάνει ενδεικτικά ένα ή συνδυασμό των πιο κάτω: χρηματική αποζημίωση, επιστροφή της τιμής του εισιτηρίου, εναλλακτική πτήση, γεύματα, αναψυκτικά και διαμονή σε ξενοδοχείο.
Ο Κανονισμός κατοχυρώνει και δικαιώματα προσώπων με μειωμένη κινητικότητα ή με άλλες ειδικές ανάγκες. Ειδικότερα, προβλέπει ότι ο αερομεταφορέας αποδίδει προτεραιότητα μεταφοράς στα πρόσωπα μειωμένης κινητικότητας και στους τυχόν συνοδούς τους, καθώς και στα ασυνόδευτα παιδιά. Σε περιπτώσεις άρνησης επιβίβασης, ματαίωσης πτήσης ή σοβαρής καθυστέρησης ισχύει και για τα πρόσωπα αυτά η βοήθεια που προνοείται στον Κανονισμό.
Οι αεροπορικές εταιρείες εξαιρούνται της υποχρέωσης αποζημίωσης μόνο στις περιπτώσεις που προκύπτουν «έκτακτες περιστάσεις», όπου για απρόβλεπτους λόγους, εκτός του δικού τους ελέγχου, δεν είναι σε θέση να αποτρέψουν την πρόκληση ανωμαλίας στην εκτέλεση της πτήσης (π.χ. λόγοι ασφάλειας, απροειδοποίητες απεργίες κλπ.). Όμως ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν υποχρέωση να σας παρέχουν πληροφόρηση και φροντίδα.
Τι γίνεται εάν οι αποσκευές σας έχουν χαθεί ή υποστούν ζημιές;
Σε περίπτωση καταστροφής, απώλειας, φθοράς ή καθυστέρησης των αποσκευών σας, καθώς και σε περιπτώσεις θανάτου ή τραυματισμού με υπαιτιότητα του αερομεταφορέα, έχετε δικαίωμα αποζημίωσης. Εάν υποστούν φθορές οι αποσκευές σας πρέπει να υποβάλετε αίτηση στην αεροπορική εταιρεία εντός 7 ημερών από την παραλαβή των αποσκευών σας. Σε περίπτωση καθυστερημένης παραλαβής των αποσκευών σας η περίοδος αυτή μπορεί να είναι 21 ημέρες το αργότερο.